Bu rgerma nsmoraal
voor aap gezet
Onder moeders vleugels
als NCRV-familieserie
w
BEROEMDE ROMAN VAN LOUISA M. ALCOTT
ZET ZEGETOCHT - NU OP TV - VOORT
Feniksprijs voor
dichter J. Emmens
Swiebertje in
Sinterklaassfeer
Kort geding rond
Sinterklaas
„DER JUNGE LORD”
Radio maandag
HILVERSUM I.
7
TV vanavond
TV zondag
TV zaterdag
TV maandag
TV zondag
Radio zondag
ZATERDAG 4 DECEMBER 1V71
99
99
(Van een medewerker)
Geïnspireerd
HAARLEM De Nederlandse
Operastichting zal op 10 december
in het Circustheater te Scheveningen
de première uitbrengen van „Der
junge Lord”, een soort komische
opera van Hans Wemer Henze. Deze
opera werd gecomponeerd in 1964
de eerste uitvoering vond plaats in
Berlijn op 7 april 1965. Sindsdien
hebben meerdere theaters deze opera
op hun repertoire genomen.
Winstgevende zaak
HILVERSUM Vanaf vrijdag
10 december zullen zij min of meer
regelmatig op uw scherm ver
schijnen: „Little Women” oftewel
„De kleine vrouwtjes” van Louisa
M. Alcott. U zult kennis maken
met Meg, Jo, Beth en Amy en hun
moeder mrs. March en waarschijn
lijk al gauw geboeid worden door
hun lotgevallen. De BBC bewerkte
ze vorig jaar tot een negendelige
kleurenfeuilleton, die de NCRV
gaat uitzenden.
1
van
Eucharistie-
19.30
schikbaar
een
voor
Schooltelevi-
les
17.30
(S)
(S)
19.00 Wij hebben een woord voor de
wereld. 19.04 Reform, en Reveil. 19.20
Klankbord. 19.40 Bijbelstudie. NCRV:
20.00 (S) Imeneo, opera van Handel.
21.45 Blijspel. 22.20 Avondoverdenking.
22.30 Nws. 22.40 Literama. 23.00 (S)
Imeneo, opera van Handel. 23.30 Deze
tijd deze muz. 23.55 Nws.
19.55
20.00
20.15
20.21
21.35
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.35
19.50
19.55
20.00
20.15
20.20
21.15
20.20
20.25
21.15
18.55
19.00
19.05
19.30
20.20
20.45
21.10
21.35
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.10
19 30
I
be-
van
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
21.10
22.00
22.50
op en top een theater-vakman. Hij weet
dat elke handeling zijn tijd nodig heeft en
voorbereid moet worden. Daar trekt hij
de tijd voor uit. De muziek is vaak
illustratief en eist een enorme technische
vaardigheid. De tekst is briljant, maar die
wordt door Henze helaas vaak dichtgetim
merd met noten. In zijn ijver om een
volledige muzikale uitdrukking te berei
ken, overstemt hij de gegeven tekst. Maar
er blijft genoeg over om te zien en te
horen. Het koor heeft het bijzonder druk,
het staat de hele avond op het toneel.”
Igesz is overtuigd, dat het Nederlandse
publiek de muziek van Henze zal begrij
pen en waarderen, „vooral de jongeren
die niet vastzitten aan operatradities zul
len er begrip voor hebben.”
Het was september 1867. de schrijf
ster was toen vijfendertig, had de
Amerikaanse burgeroorlog van nabij
meegemaakt en had zo het een en
ander geschreven. Twee verhalenbun
dels over haar ervaringen in militaire
hospitalen, één roman en twee sprook
jesboeken. Ook enkele korte verhalen
voor diverse weekbladen waren van
haar hand. Ze vond zichzelf niet zozeer
geniaal maar wel „uit noodzaak geïn
spireerd”. Kort tevoren had haar uit
gever één van haar sprookjes afge
keurd en mede hierdoor kwam de
noodsprong. Min of meer als proef
voor het meisjesboek beschreef ze een
kerstfeest uit haar jeugd en stuurde
het als kort verhaal in naar „Merry’s
Museum”, een weekblad, waaraan ze
regelmatig meewerkte. De lezers von
den het prachtig en Louisa begon, met
wat meer overtuiging, haar jeugdherin-
kolonel
Joseph May stond model voor de oude,
ontzagwekkende Mr. Laurence.
16.00
16.02-17.35 NCRV:
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
22.05
22.35-22.40
19.55
20.00
20.15
20.21
21.10
23.05
23.10-23.40 TELEAC: EHBO (13).
22.30
22.55- 23.00
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame
E.O.: (K) Koorzang.
(K) Glazen Ogen.
Tenslotte.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER(K) Reclame.
VARA: (K) Uitschot (film).
(K) Onder de Steenboks
keerkring.
(K) Een Recht, Een Averecht.
(K) Achter het nieuws.
NOS: (K) Journaal.
15.00
15.02
15.22
15.25
16.15
16.30
17.15
17.20-17.30
18.20-18.50
18.55
19.00
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
(K) Journaal.
(K) Catweazle.
(K) Studio Sport I.
(K) Panoramiek.
(K) De Dubbeldekkers.
(K) Studio Sport II.
(K) Klaas in 't Geding.
22.45-22.50 (K)’ Journaal.
23.00
23.05-23.45
(3)
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
KRO: (K) Lippy de Leeuw
(K) Pebbles en Bamm-Bamm
(K) Blootsvoets in hei n-’'
rie).
STER: (K) Reclamt
NOS: (K) Journaal
STER: (K) Reclame
KRO: Weet ik niet.
Herinneringen aan Fernandel.
NOS: (K) Journaal.
Hans Wemer Henze werd in 1926 in
Giiterloh, Westfalen, geboren. Hij stu
deerde bij Wolfgang Fortner en bij René
Leibowitz in Parijs. Aanvankelijk voelde
hij zich sterk aangetrokken tot de twaalf
toonstechniek, maar behield zich het
recht voor zijn eigen inzichten te volgen.
Zijn natuurlijke aanleg voor de geheimen
der instrumentatie leidde tot de ontdek
king van bijzondere klankkleuren.
21.35
22.15
22.40-22.45
N9 een inzage in de eerste twaalf
hoofdstukken gaf uitgever Niles zijn
onomwonden mening: saai. Toch vol
tooide Louisa haar boek een maand
later, er helemaal van overtuigd, dat
de opdracht dan maar snel afgehan
deld moest worden. Het was geen sen
sationeel verhaal, maar gedrukt zag
het er al een stuk beter uit. Louisa
kreeg anderhalve dollar per verkocht
boek. Hetgeen later een winstgevende
transactie bleek. Want na een aardige
start van dertigduizend exemplaren in
de herfst van 1868 vroeg de uitgeverij
om een vervolg, dat ze in een maand
tijds schreef. De publikatie van het
tweede deel deed de verkoop van deel
één zo stijgen, dat de honderdduizend
al gauw bereikt was. Met de twee
boeken was Louisa Alcott’s naam ge
maakt en ze had al gauw meer op
drachten dan ze aankon.
Eén van de bekendste gezichten in
de televisieserie zal zonder twijfel
Martin Jarvis (John Brooke) zijn. Hij
was de nobele Nicolas Nickleby in de
gelijknamige tv-serie naar het Dic-
kensverhaal. Janina Faye (Amy) was
al eens te zien in „Please Sir”, maar
voor de rest bestaat de rolverdeling
toch uit hier te lande niet zo bekende
acteurs en actrices. Na 10 december zal
dat waarschijnlijk anders worden
de serie had enorm veel succes in
Engeland daarom hier hun namen.
Jo Rowbottom speelt Meg, Angela
Down ziet u als Jo, en Sarah Craze als
Beth. Mevrouw en meneer March wor
den gespeeld door Stephanie Bidmead
en Patrick Troughton, tante March
door Jean Anderson, Laurie door Ste
phen Turner, Mr. Laurence door John
Welsh en Hannah door Pat Nye.
Nederland 2. Na de Fabeltjeskrant
en het journaal van de Evangelische
Omroep koorzang uit de Cunerakerk in
Rhenen. Henny Pomp leidt koren uit
Veenendaal. Ede en Ederveen. Aan het
orgel zit Leo van Stempvoort. Glazen
ogen een documentaire van het
Moody Institute of Science laat ver
volgens zien wat licht is.
Daarna het tweede journaal met aan
sluitend van de VARA een aflevering
van de serie Uit de wereld van Somer
set Maugham. In de hoofdrollen zien
we Lee Montague, Julian Holloway en
Ronald Hackett, alle drie bekende En
gelse sterren.
Uit de BBC serie Look vervolgens de
film Onder de Steenbokskeerkring, die
gemaakt werd in Australië. Dat blijkt
opnieuw een continent te zijn met even
fraaie als merkwaardige diersoorten.
Alvorens het VARA-programma wordt
besloten met de rubriek Achter het
Nieuws kunnen we nog genieten van
een show rond de figuur van het mu-
sicalsterretje Jenny Arean. Eén recht
één averecht, dat is het patroon van
het leven, aldus de ietwat merkwaar
dige titel die Jenny en regisseur Rob
Touber deze show meegaven. Gasten
zijn de acteur Willem Nijholt (uit de
Wim Sonneveld-show) met het Shell
Mannenkoor o.l.v. Bep Ogterop.
neringen op schrift te stellen. Het kor
te verhaal werd uitgewerkt tot het
tweede hoofdstuk van wat „Little Wo
men” zou worden.
Alle gebeurtenissen in het boek heb
ben een kern van waarheid, maar kre
gen door de letterlijke en geestelijke
afstand een eigen dramatische kracht.
Behalve de naam van haar zusje Beth,
die toen al enige tijd was overleden,
veranderde ze voor het boek de namen
van haar andere zusters. Anna, de
oudste, werd Meg, zijzelf, Louisa, werd
Jo en de jongste May, werd Amy.
Mrs. March, door de meisjes liefde
vol „Marmee” genoemd, is een bijna
natuurgetrouw portret van haar eigen
moeder. Met haar vader, de dichter
Amos Bronson Alcott, wist ze niet zo
goed raad. Hij was in menig opzicht
zijn tijd ook ver vooruit. Een roepende
in de woestijn, die bijvoorbeeld daad
werkelijk net zoals bij ons Frederik
van Eeden de mogelijkheden van
een commune beproefde.
Een ander stokpaardje van vader
Alcott was de afschaffing van de (ne-
ger)-slavernij. Hij ging zelfs verder en
vocht voor de gelijkstelling van de
neger. Een teer punt zo met de burger
oorlog nét achter de rug. Hoe dan ook
een man van zo veel „mislukte” idea
len was moeilijk te plaatsen in een
recht-toe-recht-aan meisjesboek en de
schrijfster besloot dan ook om hem
helemaal weg te houden uit althans
het eerste boek. In het tweede deel
iurft Louisa Alcott, aangemoedigd
door het succes van het eerste boek,
Mr. March weer mee te laten spelen.
In aangepaste vorm dan!
Haar zusters zijn, op enkele kleine
veranderingen na. identiek aan de
meisjes in het boek.
Nederland I
NOS: Journaal.
Kinderprogr.
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NCRV(K) Zwerven met Swie
bertje.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NCRV: (K) Zeskamp
(K) Abu Dhabi filmportret
van een multimiljonair.
Je kunt het geloven of niet
NOS- (K) Journaal.
Sophia van Santé en Nico Soer
tijdens een repetitie voor „Der Junge
Lord”.
Nederland 2. De gewone start van
het tweede programma, d.w.z. met Fa
beltjeskrant, journaal en Catweazle.
Studio Sport is ook op deze avond van
de partij, evenals Panoramieik, maar
dat laatste in aangepaste vorm.
In de belangstelling staat nl. juist nu
met al dat gesnoep de gebitverzorging
in Nederland en dat is het onderwerp
van de achtergrondrubriek van de
NOS.
In Dubbeldekkers is Stan weer eens
het haasje als hij thuis een klusje wil
opknappen en vergeet zijn uniform
daarbij uit te doen.
Na de tweede aflevering van Studio
Sport een speciale aflevering van Kort
Geding, getiteld Klaas in ’t Geding. De
stelling die aan de orde komt is „de
activiteiten van Sinterklaas vormen een
ernstige bedreiging voor de volksge
zondheid”. Peter Lohr pleit voor deze
stelling, Mr. Dr. Benno Stokvis is het
er niet mee eens. Als getuigen worden
o.m. opgeroepen mevr. A. Grewel, Dolf
Coppes, Julian Coco en Enny van
Leeuwen. Wat er op Sint tegen kan zijn
behalve het snoepen? Zijn autoritaire
houding bijvoorbeeld, zijn dreigende
taal en niet te vergeten de discriminatie
van de krom-pratende Piet. Het zal er
waarschijnlijk allemaal wel uit komen.
Grappig genoeg is Alcott’s tweedelig
meisjesboek „Little Women”, waarop
de serie werd gebaseerd, het resultaat
van een noodsprong. Een zeer gelukki
ge overigens, gezien het overweldigen
de succes van zowel het boek als
verfilmingen. „Little Women" beleefde
tientallen herdrukken, de totale oplage
loopt nu in de honderdduizenden, werd
in diverse talen vertaald, kwam in
Nederland uit als „Onder moeders
vleugels”, werd ook hier een kassucces,
en werd tenslotte diverse malen ver
filmd.
Dat alles vermoedde Louisa Alcott in
de verste verte niet toen ze, op een
dringend verzoek van haar uitgever om
een meisjesboek te schrijven, nogal
wanhopig in haar eigen jeugdinspiratie
zocht en vond.
HILVERSUM II
8.00 Nws. 8.10 Voor het platteland.
8.17 Weer of geen weer. 9.00 Sportme-
ded. 9.45 Humanist Verbond. 10.00
Kinderdienst. 10.30 Dienst van Schrift
en Tafel. 11.25 Wilde Ganzen. 11.30
Zondagboek. 12.00 Muzikaal onthaal.
13.00 Nws. 13.10 Lezing. 13.19 Journ.
13.35 Delta. 14.30 Progr. voor de bui-
tenl. werknemers 16 30 Gevolmachtigd.
17.00 (S) Klass, muz. 17.55 Meded. 18.00
Nws. 18.15 1, 2, 3, 4, 5. 18.30
vrij Entree. 19.00 Namens ons.19.30
Nws. 19.35 Volksmuz uit de Philippij-
nen. 20.00 Klankbeeld. 20.30 (S) In de
kaart gespeeld. 22.30 (S) Synthese. 22.55
Meded. 23.00 Nws. 23.10 Journ. 23.55
Nws.
Nederland I
10.45-12.00 NOS-NOT:
sie.
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
AVRO: (K) AVRO’s Toppop.
(K) Boekje Open.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
AVRO: (K) Peyton Place.
(K) Karakter (2).
AVRO’s Televizier Magazine.
Wie zeggen de mensen dat ik
ben? (serie).
NOS: (K) Journaal.
TELEAC: Spaanse
Hij acht de twaalftoons-techniek onge
schikt voor een vrolijke opera, „de dode-
cafonie brengt een zekere verstarring met
zich mee die tot onheil en catastrofe
leidt”. Werner Henze is een componist, die
zich op vrijwel alle gebieden van de
toonkunst beweegt. Hij componeerde on
der meer een vioolconcert, een pianocon
cert, vijf symfoniën, een aantal balletten
en niet minder dan acht opera’s, „Das
Wundertheater” (een opera voor toneel
spelers), „Boulevard Solitude”, „König
Hirsch”, „Der Prinz von Homburg”, Elegie
für junge Liebende”, „Der Landartz”,
„Der jonge Lord” en „Die Bassariden”
(1966)
Het libretto van „Der jonge Lord”,
dat is samengesteld door Ingeborg Bach
mann, is gebaseerd op een sprookje van
Wilhelm Hauff „Der Affe als Mensch” uit
de bundel „Der Scheik von Alessandria
und seine Sklaven” (1826). Ingeborg Bach
mann heeft het stuk meer naar onze tijd
verplaatst en wijst daarbij op de sociale
misstanden van onze huidige maatschap
pij, zonder de humor daarbij uit het oog
te verliezen
Het stuk speelt omstreeks 1830 in een
klein Duits stadje. Op de markt wachten
de burgemeester en de notabelen met hun
dames op de komst van Sir Edgar (te
spelen door de acteur Johan Schmitz. Hij
hoeft niet te zingen). De schoolkinderen
staan klaar om te juichen en de gami-
zoenskapel staat klaar om te spelen. Er
komen drie rijtuigen de marktplaats op
rijden. Het eerste is gereserveerd voor de
verschillende dieren, die Sir Edgar mee
voert, het tweede is voor zijn personeel en
het derde voor hemzelf en zijn secretaris.
De adellijke Engelsman is niet gesteld op
een officiële ontvangst en treft zich zon
der meer terug in het door hem gehuurde
huis. In de salon van barones Grünwiesel
is de volgende dag een gezelschap bijeen
om te luisteren naar het pianospel van
haar dochter Luise. Ook Sir Edgar is
uitgenodigd op dit huisconcert, maar hij
verschijnt niet. Daardoor is de barones
diep beledigd en teleurgesteld omdat zij
op een huwelijk wilde aansturen tussen
Sir Edgar en haar dochter Luise. Een
reizend circus heeft inmiddels zijn tenten
in het stadje opgeslagen. Tot de levende
have behoort een mensaap. Sir Edgar gaat
kijken en merkt dat de artiesten in geld
nood zitten. Hij koopt de aap en nodigt de
artiesten in zijn huis uit. De aap wordt
gedresseerd om op te treden als Lord
Barrat, neef van Sir Edgar. Hij moet
Luise ten huwelijk vragen. Er wordt een
feest georganiseerd om de verloving be
kend te maken. Iedereen is vol bewonde
ring voor de elegante jonge Lord, maar in
zijn ijver om bij Luise in de smaak te
vallen gaat hij te ver. Hij zet zichzelf
voor aap en daarmee de hele burgerij die
in hem geloofde.
BODO IGESZ, de jonge Nederlandse
spelleider, die zijn werk bij de Metropoli
tan Opera in New York, tijdelijk in de
steek laat om de Jonge Lord te regisseren,
heeft ervaring met het werk van Henze.
Het vorig jaar heeft hij de laatste opera
van Her.ze, „Die Bassariden” in Santa Fé
ten doop gehouden. Hij zegt: „De jonge
Lord is geen komische opera, het is een
„comédie-noire” serieus en parodistisch. Het
is eigenlijk een parodie op de maatschap
pelijke verhoudingen in Duitsland. Het
sprookje van Hauff is uitgediept. Het
uitstoten van de circusartiesten is te ver
gelijken met het uitstoten van de joden.
De massahysterie die door Hitler ontke
tend werd, vinden wij terug in de uitzin
nige haat van de burgerij tegen Sir Edgar
en zijn personeel. Er wordt een wrange
vergelijking getrokken tussen de dressuur
van de aap en de „opvoeding” van Luise
door haar eerzuchtige moeder.”
Is de regisseur van oordeel dat Henze
er werkelijk in geslaagd is om van dit
„onschuldige” sprookje een opera te ma
ken met een diepere bedoeling? Het ant
woord van Igesz was positief: „Henze is
Twee belangrijke andere figuren in
het boek zijn Laurie en zijn grootvader
Mr. James Laurence, directe buren van
de Marchs. Laurie wordt zo genoemd,
omdat de meisjes eerst zijn voornaam
niet weten, maar wel met stijgende
nieuwsgierigheid zijn doen en laten
volgen. Hij heet eigenlijk Theodore
Laurence, maar de bijnaam blijft. Hij
is een mengsel van twee van de weini
ge mannen, die Louisa Alcott in haar
leven heeft gekend. De een is een
speelkameraadje uit haar kindertijd.
Dat is dan de rustige, nuchtere Laurie.
De ander is een Poolse man, die zij
veel later in Europa ontmoette en die
veel indruk op haar maakte.
Louisa’s eigen grootvader,
Nederland 1. Vanmorgen een eucha
ristieviering uit de Sacrementskerk in
Breda, waar de nieuwe mis „Doet dit
tot mijn gedachten” wordt gezongen.
Het middagprogramma bevat behalve
bekende rubrieken als nieuws, week-
journaal en verkeersinformatie een af
levering van Yankee Doodle en Open
baar Kunstbezit.
Maar daarnaast is er dan nog een
echt Sinterklaasfeest. Mies Bouhuys
schreef voor deze gelegenheid een mu
sical, getiteld Een huis in een schoen.
Medewerkenden zijn. Leen Jongewaard.
Piet Römer, Elsje de Wijn, variëtear-
tiesten en een heleboel kinderen.
De voetbaluitslagen en Woord voor
Woord sluiten het middagprogramma
af.
De avond gaat van start met de
EHBO-cursus gevolgd door de Fabel
tjeskrant en in een programma van
IKOR en Convent van Kerken een pro
ductie van de Zweedse televisie, geti
teld Spel over Job. Ter gelegenheid van
het Stockholm Jazz Festival werd in
1970 deze compositie van Bengt Hall
berg uitgevoerd. Het is een merkwaar
dig stuk, waarin de twijfel van de ge
lovige door moet klinken. De opnamen
werden gemaakt in de Dom van Stock
holm.
De KRO zet het programma op deze
sinterklaasavond voort met Wereld-
circus. In het Parijse Cirque D’Hiver
maakte de Franse televisie deze speci
ale aflevering van Piste. Er doen acro
baten, clowns, trapeze werkers en na
tuurlijk ook wilde dieren aan mee.
Na het tweede journaal de Johnny en
Rijk show met medewerking van Tee
Set, de Nederlandse popgroep, les Ma
rionettes Ambroise en de zangeres An
nie Anderson. Jop Pannekoek heeft de
regie van deze Johnny en Rijk show,
die uit theater 't Spant in Bussum
komt.
We zijn er hierna nog niet want
veertig minuten zijn vervolgens
- - aflevering
Alias Smith and Jones. Tot slot van de
Sinterklaasavond een interview van
Ad Langebent. Een half uur is be
schikbaar voor zijn gesprek met Wil-
leke Alberti.
NICO BOER, die de hele avond voor
aap staat, is een geboren Haarlemmer. Hij
heeft 8 jaar lang de hoofdrollen gezongen
bij „Diogé”. Vooral met de „Bettelstudent”
en „Paganini” had hij een enorm succes.
Hij voelde zich wel aangetrokken tot de
opera van Henze, maar stond er toch wat
vreemd tegenover. Toen hem verzocht
werd de aap te spelen in de „Jonge Lord”,
heeft hij dat graag aangenomen. „Hoe
meer ik mij verdiepte in de gedragingen
van de aap, hoe beter ik mijzelf leerde
kennen. Ik begon ook te begrijpen dat de
mensen zich veel verbeelden, maar dat er
nog altijd een groot percentage aap in
iedere mens zit. Het is maar ten dele een
komische opera. Men tracht de aap op te
voeden om zich als mens te gedragen,
maar dat is al een te moeilijke opgave
voor de meeste mensen.”
Sophia van Santé, die juist terug is uit
Amerika waar zij gezongen heeft met de
New York Philharmonic en het Phila
delphia Orchestra, zingt de barones. Ze
zegt een beetje spijtig: ,,’t Is geen Verdi.
Maar het is een enorm theaterstuk met
een groots libretto. Het is een bijzonder
moeilijke rol. Henze vraagt het uiterste
van de stem. Toch heb ik er niet zoveel
moeite mee, want ik leer gelukkig mak
kelijk uit ’t hoofd.”
Evelyn Mandac, de jonge Filippijnse
sopraan, kreeg haar muzikale opleiding in
Manilla. Daarna bezocht zij de Juilliard
School of Music in New York. Zij zong in
de Amerikaanse première van Henze’s
„Die Bassariden” en het lag dus min of
meer voor de hand dat zij uitgenodigd
werd om Luise te zingen in de Jonge
Lord. Zij is voor het eerst in Nederland.
Ook zij vond het niet moeilijk om haar
rol uit het hoofd te leren. „Als je een
goede muzikale opvoeding hebt gehad, dan
kan je ook moderne muziek uit je hoofd
zingen. Natuurlijk droom ik ervan dat ik
de „Sofie” mag zingen in de „Rosenkava-
lier” en misschien zelfs Mélisande in de
Pelléas, maar ik ben voorlopig toch erg
blij met deze rol!”
IN DE VARA-STUDIO heb ik een re
petitie meegemaakt van het Radio Phil-
harmonisch Orkest onder leiding van Jo
chem Slothouwer om enigszins vertrouwd
te raken met de klankentaai van Henze
en ik heb bijzonder geboeid geluisterd.
Sophia van Santé zei: „De tekst is zo
sterk, dat je het best als een toneelstuk
zou kunnen spelen” en de orkestleden die
ik sprak, waren het er over eens dat er
genoeg muziek in zat om het zonder
zangers te spelen.
De voorstellingen vinden plaats op 10
en 12 december in Scheveningen en op 14,
16, 17 en 20 december in Amsterdam.
J. H. MOOLENIJZER
Nederland 1. Het avondprogramma
vermeldt, nadat de dieren van meneer
de Uil en de nieuwslezer aan het woord
zijn geweest een avontuur van Swie
bertje en zijn onafscheidelijke kame
raad Malle Pietje. Ze zijn beiden net
trouwens als Bromsnor en alle ande
ren in de sinterklaasstemming en dat
levert natuurlijk wel problemen op.
Swiebertje struikelt tot aan de klok van
achten als het tijd is voor het tweede
journaal.
Daarna de derde uitzending van Zes
kamp in dit seizoen. In de Groenoord-
hal in Leiden zullen 3 van de 9 ploegen
hun Waterloo vinden. Zes gaan nl. over
naar de volgende ronde. De deelnemers
komen uit Bladel, Emmeloord, Frane-
ker, Lisse, Ridderkerk, Veendam, Ven-
ray, IJsselstein en Zelhem.
Vijfentwintig minuten vervolgens
voor Jan Hillo, die een bezoek bracht
aan het merkwaardige oliesjeikdom
aan de Perzische Golf, Abu Dhabi. Het
NCRV programma wordt besloten met
Je kunt het geloven of niet, een pro
gramma met Sipke van der Land, opge
nomen in de Nederlands Hervormde
Kerk in Mijnsherenland. Medewerken
den zijn het duo Luc en Kees, een
plaatselijk koperkwartet en de Mijns-
herenlanders zelf. Het is eigenlijk een
soort proefuitzending, die op de duur
regelmatig te zien zal zijn als het ex
periment slaagt.
zat om
ROTTERDAM. Het bestuur van de
Rotterdamse Kunststichting heeft besloten
de Feniksprijs voor poëzie dit jaar toe te
kennen aan de dichter J. A. Emmens uit
Utrecht. De Feniksprijs, die 5.000 be
draagt, is in 1970 ingesteld na een schen
king door een Rotterdammer die onbe
kend wenst te blijven.
De jury bestond uit de heren R. A.
Cornets de Groot, Alfred Kossmann, Aad
Nuis, Th. A. Sontrop en Paul de Wispe-
laere. De prijs zal donderdagmiddag 30
december in De Doelen worden uitgereikt.
J. A. Emmens is in 1924 in Rotterdam
geboren. Hij is momenteel als hoogleraar
in de Algemene Kunstwetenschap en Iko-
nologie verbonden aan het Kunsthisto
risch Instituut in Utrecht. Zijn eerste
dichtbundel „Kunst en Vliegwerk” ver
scheen in 1957. Daarna volgden „Autobio
grafisch woordenboek” in 1963 en „Hond
van Pavolov” in 1969.
Als kunsthistoricus publiceerde J. A.
Emmens in 1968 „Rembrandt en de regels
van de kunst.”
HILVERSUM II.
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Gymn. 7.20 (S)
Spitsuur Amsterdam. 7.33 Van de voor
pagina. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA:
8.00 Nws. 8.11 Actualiteiten. 8.23 (S)
Spitsuur Amsterdam. NOS: 9.00 Uitge
breide report. 9.35 Waterstanden. 9.40
Wat heeft dat kind? 9.55 (S) Muz. uit
de Middeleeuwen en Renaissance. 10.15
(S) Repertorium. 11.00 Nws. 11.03 Spie
gel van België. 11.30 Intern, spectrum.
12.10 Den Haag deze week. VPRO:
12.15 VPRO-Maandag. 13.00 Nws. 14.30
Schoolradio. AVRO 14.50 Journaal.
14.55 AVRO deze week! 15.00 Bra
bant journ. 15.25 (S) Licht accordeon-
spel. 15.35 Biels Co. 16.00 Nws. 16.03
Mikadoo. 17.00 (S) 0: jongerenprogr.
17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Journaal.
18.25 Ik verbind u door.18.30 (S)
Licht vocaal ensemble. Morele herbe
wapening. 19.10 Klankbeeld RVU. 19.20
Sinterklaas in de historie. NOS’ 20.00
Nws. 20.05 (S) Weer es wat anders.
20.50 (S) Hobbyscoop. 21.10 Gamma
van alpha en bèta 21.40 Onder de
groene linde. 22.00 (S) Metro’s Music.
22.55 Meded. 23.00 Nws. AVRO’ 23.10
Journaal. NOS: 23.20 Radiorama. 23.55
Nws.
NCRV’ 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.07 (S) Preludium I. 7.30 Nws.
7.41 Hier en Nu. 7.55 (S) Preludium II.
8.10 Te Deum laudamus. 8.30 Nws. 8.41
(S) Podium voor de vrouw. 9.10 (S)
Platennieuws. 10.00 Theol. Etherleer
gang. 10.30 Nws. 10.33 (S) Voor de
zieken. 11.30 Hier en Nu. 11.32 Hoor
spel (dl. 9). 11.55 Meded. 12.00 Los-
Vast. 12.10 Boekbespreking. 12.21 Voor
boer en tuinder. 12.26 Meded. t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41
Hier en Nu. 13.00 De tafel van drie.
13.30 (S) Operamuz. 14.05 Schoolradio.
14.30 (S) Sopraan en piano. 15.00 Geref.
dienst. 15.30 Nws. 15.33 In 't zilver
16.30 Voor de kleuters. 16.45 Radiostrip
voor kinderen. 17.00 (S) Lichte orkest-
muz. Overheidsvoorl.: 17.20 Freek van
Wel bespreekt een boek. NCRV
Nws. 17.32 Hier en Nu. 18.00 (S) The
Harbour Jazzband. Pol. Partij: 18.19
A.R.P. NCRV: 18.30 Nws. 18.41 Toel.
bij het nws. 18.47 (S) Bandstand. E.O.:
Nederland I
11.00-12.00 KRO-RKK:
viering.
14.27 NOS: Weekoverzicht schooltele
visie.
14.30-15.00 TELEAC: Techn., weten
schappelijk Engels (10).
NOS: Journaal.
Weekjoumaal, slechthorenden.
(K) Verkeersinformatie.
(K) Yankee Doodle (serie).
(K) Openbaar Kunstbezit.
(K) St.-Nicolaas-musical.
(K) Toto-uitslagen.
IKOR-CVK-RKK: (K) Bij-
belvertelling.
- TELEAC: EHBO (13).
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
IKOR-CVK: Spel over Job (mu-
ziekspel)
KRO: (K) KRO’s Wereldcir-
cus.
NOS: (K) Journaal.
KRO: (K) Johnny en Rijk.
(K) Alias Smith en Jones (se
rie).
(K) Interview.
NOS: (K) Journaal.
HILVERSUM I
8.00 Nws. 8.10 Overweging. 8.15
Badinerie. 9.00 Nws, waterst. 9.15
Laudate. 10.00 Eucharistieviering. 11.00
Nws. 11.02 (S) Semi-klass. muz. 11.55
Meded. 12.00 Kruispunt. 12.30 Nws.
12.40 Actualiteiten. 12.50 Buitenl. com
mentaar. 13.00 (SI Verknipt. 14.00
Volksliedjes. 14.15 Strip 7. 1430 (S)
Klass, en mod. muz 15.26 Adempauze.
16.30 Gastcollege. 17 00 Kerkdienst van
de Baptistengemeente. 18.00 Schriftno-
ten. 18.30 Mensen. 18 45 Geest, gehandi
capten, liturgische viering. 18.58 Wilde
Ganzen. 19.00 Nws. 19.07 (S) Klass,
pianotrio. 19.45 Lezing. 20.00 (S) Klass,
muz. 20.10 (S) Gew. muz. m. toel. 20.30
Boekbespr. 20.35 Lichte gramm.muz.
21.00 (S) Geest, liederen. 21.25 Tussen
beide. 21.50 (S) Kerkorgelconcert. 22.30
Nws. 22.40 Om voor op te blijven: 1.
Aktua-klankbeeld; 2. Pianorecital: se
mi-klass. muz.. 3. Hoorspel. 23.55 Nws.