Danser John Kuipers heeft
plan voor mini-theatershow
Felderhof
40 iaar bij
radio-omroep
MEER IN POPULAIRE SERIES
TV vanavond
LIEVER GEEN EDELFIGURATIE
Bomans praat met
Kraaykamp
13
12
TV vrijdag
TV zaterdag
Radio zaterdag
VRIJDAG 10 DECEMBER 1971
VAN HILVERSUM
DE
DE TV EN DE KRITIEK
(Van onze correspondent)
Hilversumse pionier
Niet gemakkelijk
Choreografieën
7///W/ZW//WZ
fmumHMUjrmmMMfmMaunMiaaMmmmMunMMmufUfUMffUMumiMmumwuwuMm
Deodorant
DE SCHRIK VAN HILVERSUM
AMSTERDAM Niet de musi
cals De Stunt, Sweet Charity, Free
as air, Heerlijk duurt het langst of
No, no Nanette, maar één popu
laire tv-serie: „Ja zuster, Nee zus
ter”, zorgde er een paar jaar ge
leden voor dat John Kuipers op
fetraat door iedereen werd herkend.
jDe danser die in talrijke tv- en
fheaterprodukties rolletjes heeft
gespeeld levert tegenwoordig weer
Werk in De Jasperina Show. Hij
geeft toe: „Als Bertus, een van de
bewoners van het pension van
Zuster Klivia, heb ik grote bekend
heid gekregen. De kinderen riepen
me on straat na: Bertus wanneer
kom je weer op de tv”.
„KWESTIES”
TWEE BELANGENGROEPEN
(K)
het
JOHN KUIPERS
10.00
John Kuipers
F. M. BUYSMAN
DE MAAND DECEMBER is in Hilversum alsof het naregent.
De grote produkties zijn gedaan. Kerstmis, oud en nieuw, ze
zijn al geprogrammeerd en de meeste van die programma’s
zijn opgenomen. Alleen de actualiteitenrubrieken trekken er
nog aan. Mitsgaders natuurlijk de man, die de beste nummers
uit 1971 moet verzamelen voor het amusementsprogramma, dat
de NOS altijd in Nieuwjaarsnacht het land instuurt.
directie lacht. Als er dan een beetje
pikante grap valt, willen ze voor hun
buurman niet weten dat ze het leuk
vinden" heeft John meegemaakt
Ton van Duinhoven m zijn creatie
als lid van een delegatie van de
Volksrepubliek China, die b(j zijn
aankomst in ons land wordt ge
ïnterviewd door Kees van Kooten
in de Hadimassa-uit zending van
vanavond.
19.40
19.50
19.55
20.00
20.15
20.20
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
21.10
22.00
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
10.30
11.00
16.00
16.02
discipelen kalmte voor. Het publiek, sterk tegen Hilversum
gekant, zag de tv in rustiger vaarwater komen. Intussen bleek
wel, dat er een aantal heilige huisjes waren opgeruimd. Men
durfde vrijelijker spreken over zaken, die steeds in de taboe
sfeer hadden gelegen. Die periode, waarin de omroepen in het
defensief waren, eindigde in feite op het moment, dat het pu
bliek zelf veel directer bij de uitzendingen werd betrokken.
De radio was daarin voorgegaan.
Bij de t.v. hadden Willem Duys, Nico van Vliet, Mies Bouw
man en Postema het ijs al gebroken, maar echt stem geven aan
het publiek is er pas dit jaar bij. Deze „openheid” heeft tot
gevolg, dat vooral de presentatoren minder als verregaande
betweters worden afgeschilderd. Eerst wisten zij alles en wer
den ze geadoreerd. Daarna wisten ze het beter en werden ze
gehaat. Nu weten ze veel, maar niet alles en stellen ze het
publiek in de gelegenheid te zeggen wat het denkt van de
dingen, waarover niet alleen presentatoren een mening hebben.
Dat leidt tot een betere verstandhouding, waardoor men zaken,
waarover men het oneens is, minder opblaast. De posities van
de mensen in Hilversum staan wat meer op zeker. Er gebeurt
niet zo gauw iets schokkends meer.
22.30
22.50
23.55
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
21.00
21.25
22.05
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.25
19.55
20.00
20.15
20.21
21.35
22.25
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
ER ZIJN EIGENLIJK twee belangengroepen aan het werk
technieken te bekijken. Onlangs nog in
Tsjecho-Slowakije. Niet alleen om te
zien hoe het danstechnisch in het bui
tenland gaat, maar ook hoe de opbouw
van toneelstukken en shows, de belich
ting, aankleding enz. in elkaar zitten.
John Kuipers zegt: „Veel TV-regis-
seurs hebben geen kaas gegeten van
showwerk. Het wordt tijd, dat daarin
wat verandering komt. Want je kunt
nog zo’n mooi ballet maken, als de
regisseur het niet goed op het scherm
mikt, is bet hele effect weg.”
20.45
21.25
22.05
22.45-22.50
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant
STER: (K) Reclame.
NOS(K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
KROFilm met Charlie Chap
lin.
In de veiling genomen.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
KRO: De Janties
Brandpunt.
(K) Tot de dood ons scheidt
(serie).
Epiloog.
NOS: (K) Journaal.
22.55
23.00-23.05
HOE ZAL KERSTMIS er op de televisie uitzien dit jaar?
Een brandende vraag voor de thuisblijvers, vrijwillig of ge
dwongen. Gelukkig doet Hilversum met de beantwoording niet
al te geheimzinnig, zodat er tenminste iets over valt te ver
tellen.
AVRO en KRO zijn het, die op Eerste Kerstdag de dienst
uitmaken. Wie wat luchtigs wil, kan zich bezig houden met
de Mounties, altijd goed voor grappen en grollen tussen het
dennegroen. Daarna staat bij de AVRO een film geprogram
meerd naar een kerstverhaal van Dickens. In het KRO-
programma is des middags de laatste uitzending van „Oebele”.
Stemmig vermaak voor de avond staat ons te wachten
wanneer, naar een bewerking van Willy van Hemert en onder
zijn regie, een televisiespel wordt opgevoerd van André Obey.
Het lijkt mij een gegeven, dat wel zal aanslaan. Een duidelijk
op Kerstmis geïnspireerd verhaal van een groepje amateur
toneelspelers, dat zijn dorpsgenoten een vertoning gaat offreren
van het Kerstgebeuren. Eilacie, dan wordt de vertolkster van
de Maria-rol ziek. Als haar vervangster wordt een meisje aan
gewezen dat niet bepaald een onbeschreven blad papier is. U
kunt wel raden wat er dan volgt. Goed en wie dan nog niet
voldoende in de sfeer is gekomen, kan zich met Ad Langebent
verdiepen in het leven van de religieuzen. Hij praat wat
langer met twee nonnen als ik het goed heb begrepen. Vol
doende stof voor de oude getrouwen van deze omroep om er
toch nog in te blijven geloven.
Merkwaardigerwijze presenteren dezelfde omroepen zich op
Oudejaarsavond opnieuw. Dan is het opnieuw hun uitzend-
beurt. Wie vraagt naar wat de AVRO van plan is, krijgt als
antwoord: amusement. Wie dezelfde informatie richt aan de
KRO, hoort als bescheid: amusement. Ga er maar aanstaan,
zeggen ze dan in Hilversum Een deel van het AVRO-amuse-
ment wordt verzorgd door Seth Gaaikema. Een flink portie van
wat de KRO beoogt, zou komen uit de koker van „Brand
punt”. Een soort kaleidoscoop van opvallend nieuws uit het
afgelopen jaar met de mensen, die daarin een rol speelden,
in de studio. Muziek daarbij ter afwisseling.
Vooraf gaat een film met Femandel. Ik deel u dat echter
mee onder enig voorbehoud Het schijnt dat deze programma-
opzet bij de omroepen al een paar maal is gewijzigd en je
weet maar nooit wat er alsnog scheef kan gaan. Dat overigens
tot groot ongenoegen van de mensen, die de zogenaamde
studio-faciliteiten verlenen. Maanden tevoren worden immers
decors, requisieten en wat al niet voor de opnames, gereser
veerd. Alleen niet bij de actualiteitenrubrieken. Die zenden
„life” uit. Praktisch alle andere programma’s worden, lang
voor men ze vertoont, op de beeldband gezet. Zelfs voor
Oudejaarsavond.
22.15
22.20
22.25-22.55 (K) Uit de Kunst.
aan weerskanten. Bij de pers de recensenten en de omroep-
correspondenten. De eerste categorie geeft een oordeel over
de programma’s. De tweede graait onafhankelijk daarvan het
nieuws in Hilversum bijeen. Niet altijd loopt de opstelling van
recensent en correspondent parallel.
Precies hetzelfde is het met de programmamakers en de be
sturen. Ook die denken over de dingen niet altijd overeenkom
stig. De programmamakers kunnen het meestal met de corres
pondenten goed vinden. De sfeer, waarin men in Hilversum
werkt, wordt door de correspondenten snel aangevoeld. Er ont
staat een wederzijdse waardering. De recensenten zicten op
hun redacties en proeven die sfeer niet. Zo ontstaat er een
afhankelijk oordeel, waarin de programmamakers soms zich
zelf niet meer herkennen noch hun bedoelingen. En op hun
beurt vinden de omroepbesturen zichzelf soms niet meer terug
in de programma’s, die hun „jongens” uitzender Die kunnen
wel eens progressiever of gedurfder zijn dan de besturen ge
wenst vinden. Vandaar interne strubbelingen, die soms leiden
tot ontslag. Maar het zal u wel zijn opgevallen dat er de laatste
jaren nauwelijks nog echt „kwesties” zijn in Hilversum.
De laatste tijd verzorgt John ook
choreografieën voor TV-shows, onlangs
nog voor het programma van Martin
Brozius. Hij heeft er wel eens over
gedacht zich kennis op het gebied van
TV-regie eigen te maken.
Misschien dat hij zich in de toe
komst op dat gebied nog eens gaat
uitleven. Voorlopig schuimt hij waar
hij kan theaters af om de verschillende
Hij vertelt, dat vooral het „Deodo-
rant”-nummer waarin hij net als
Frank Sanders in travestie intieme
sprays voor dames op de hak neemt,
veel succes heeft („Vijf open doekjes
vormen geen uitzondering”). Ook het
nummer, waarin Jasperina John op
een hardhandige manier duidelijk
maakt wie er de baas is in huis, doet
de zaal steevast gieren van de lach.
Over zijn verleden als danser-zanger
vertelt de in Southampton geboren
John Kuipers dat hij zijn eerste TV-
werk in 1963 deed in het programma
„Seizoenzang.” Daarna volgden de Rudi
Carrell-shows, Rust noch Duur, Adèles
shows, diverse TV-musicals en honderd-
eneen andere showprogramma’s.
Van zijn theaterwerk herinnert hij
zich het liefst Annie Schmidts eerste
musical „Heerlijk duurt het langst”
met Connie Stuart Bijna 600 voorstel
lingen lang was John er een Turkse
gastarbeider in en vooral voor het
balletwerk in die produktie heeft hij
veel prijzende woorden over. De chore
ograaf, Gordon March, haalde hem la
ter naar Denemarken, waar hij vijf
maanden speelde in de musical „Caba
ret.” Hij werkte er daarna voor de
Zweedse tv en trad enige tijd op in de
floorshow van een landelijk beroemde
entertainer.
In een nieuwe serie gesprekken
met bekende Nederlanders begint
Godfried Bomans vanavond met
Johnny Kraaykamp. Bomans vond,
dat zijn vorige serie wel wat
plechtig was en kwam daardoor
tot deze luchtige afwisseling.
Nederland I
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
E.O. (K) Roept uit aan alle
stranden.doe. rep.
(K) Judy Mackenzie.
Tenslotte.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER(K) Reclame.
VARA: (K) Achter
Nieuws.
(K) 2 voor 12.
(K) Hadimassa.
Een klein uur: U.
NOS: (K) Journaal.
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NCRV: (K) Little Women (se
rie).
<K) Per Ongeluk, (film).
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NCRV: (K) Waar of niet.
Farce Majeure.
Bomans in gesprek met.
(K) Koorvereniging Pro Musi-
ca
NOS: (K) Journaal.
Den Haag vandaag.
Warry van Kampen heeft dat veelal gedaan. Soms zo goed
dat je je afvroeg waarom het niet op de Oudejaarsavond werd
uitgezonden. Eigenlijk zijn dat de enige grote zorgen van de
programmamakers voor de maand december. Je kunt goed
merken dat alles op rolletjes loopt.
In oktober starten de omroepen met hun nieuwe winter
schema. De spanning, waarmee dat gepaard gaat, is dan dui
delijk voelbaar in Hilversum. Wanneer de trein eenmaal rijdt,
gebeurt er niet zo veel schokkends meer tot januari. Met de
regelmaat van een klok spoelen de aangekochte series over
uw scherm. De eigen produkties hebben hun vorm gekregen.
Er zijn nauwelijks programma’s die nog worden afgevoerd, of
de kritiek moet wel heel slecht zijn. Maar wat trekt men zich
aan van kritiek? Niet zo heel erg veel als je hier het oor te
luisteren legt.
Er zijn maar weinig recensenten, die echt au sérieux worden
genomen; in elk geval redeneren de meeste programmamakers
dat je je er maar niet al te veel van moet aan trekken. „Die
kritieken”, zeggen ze „zijn vaak slecht gemotiveerd, steunen
dikwijls op persoonlijke stokpaardjes en worden niet zelden
ingegeven door politieke of ambitieuze vooringenomenheid”.
Daar komt dan nog bij dat televisiemaken een vak is en dat
weinig televisiemakers er zin in hebben hun arbeidsvreugde te
laten bederven door opmerkingen van twijfelachtige aard. Ze
weten wel dat wie aan de weg timmert, kan rekenen op een
waardeoordeel, maar doorgaans vinden ze dat timmeren te
plezierig om er achteraf een soort spijt over te moeten hebben.
Ik heb geconstateerd dat Hilversum gevoelig is voor persreac
ties, maar niet overgevoelig. Wrevel wekken ze niet, erop
gereageerd wordt er nauwelijks. Alleen de programmaleiding
en de omroepbesturen fronsen wel eens de wenkbrauwen. Als
ze in het perscommentaar een gevaar zien, gaan ze in de aan
val en houden open hof. Op alle vragen geven ze een antwoord.
Alleen de goed ingewijde achterhaalt waar er knollen voor
citroenen worden verkocht en halve waarheden de hele waar
heid moeten maskeren. In de praktijk is echter de belangstel
ling snel afgezwakt.
begin 14.35 Nieuwe visie op kanker.
14.55 Godsdienstige lezing. 15.05 Ko
mende week in het Ned. muz.leven.
15.30 Frans—DuitsEngels. 16.15 NOS-
Jazz. 16.45 Inzet. 17.15 De Vrije Ge
dachte. 17.30 Strategie van de geweld
loze revolutie. 17.55 Meded. 18.00 Nws.
18.11 Actualiteiten 18 20 Uitz. Boeren
Partij. 18.30 Nou. en19.00 Der Bet-
telsudent. 20.00 Nws. 20.05 (S) Brass
band Magazine. 20.30 (S) Metropole or
kest. 21.00 (S) De Staalkaart. 22.00 (S)
Pianorecital. 22.55 Meded. 23.00 Nws.
23.10 (S) Lui luisteren 23.55 Nws.
In zijn flat bij het Amsterdamse
Waterlooplein weet John Kuipers zich
niet zo veel meer van de „Zuster”-
periode te herinneren. Achteraf vindt
hij dat zijn rol toch te veel was
vastgelegd, hij kon er weinig „eigens”
in leggen.
„Meer een soort edelfiguratie”, vindt
Kuipers nu en dat is nu net waar hij
zo langzamerhand van af wil. Want hij
doet zijn werk in Jasperina’s show
weliswaar met overgave maar ergens
vindt hij dat hij te weinig kanten uit
kan. Daar wil John Kuipers zelf vol
gend jaar verandering in brengen.
Er rijpen plannen voor een mini-
theatershow, waarin hij met een man
of zes zal samenwerken. Hij zegt: „Ik
denk aan een soort artiestenwerkgroep.
Mensen die uit puur enthousiasme wil
len meewerken, alleen omdat ze het
leuk vinden. Je moet zo vaak dingen
doen waar je totaal niet achter staat.
Ik wil wat mensen verzamelen en met
gebruikmaking van hun talenten gaan
werken. Ze mogen bekend of onbekend
zijn, als het maar goed is. Ik hoop eind
volgend jaar te beginnen. Het moet een
programma worden, dat de mensen
pure ontspanning brengt. Met al die
boodschappen worden ze toch al dage
lijks geconfronteerd”.
TENSLOTTE DWALEN we nog even af naar het NOS-
joumaal. Dat krijgt per 1 januari versterking in de persoon
van een journalist, die de schrik was van Hilversum. Ik
bedoel dan Bert de Rijk, een klein, wat corpulent baasje, dat
driftig van omroep naar omroep stapte en er altijd in slaagde
op de hoogte te komen van de belangrijkste omroepgeheimen,
vooral van die van de NOS. Dat zat al die hoge functiona
rissen helemaal niet lekker. Er is wel nooit een oekase uit
gevaardigd, maar iedereen bij de omroep wist, dat er „mondje
dicht” werd verwacht als Bert de Rijk in de buurt was. Dat
manneke kreeg inmiddels een grote populariteit. En die popu
lariteit groeide uit tot bewondering toen bleek dat, ondanks
alle voorzorgsmaatregelen, Bert achter de nieuwste nieuwtjes
bleef komen.
Toen, plotseling, verluidde dat dezelfde onovertroffen
nieuwsgaarder eind van dit jaar zijn ontslag was aangezegd.
Hoe ongelooflijk ook, dat klopte. Zijn krant hield op zelf
standig te zijn, was een fusie aangegaan en zette Bert, elf jaar
voor zijn pensioen, aan kant. De radio- en t.v.-mensen ant
woordden met een actie: „Ber* moet blijven”. Die slogan
drukten ze af in hun personeelsblad en ze lieten die door
dringen tot hun omroepbladen. Lang leek het ernaar dat
de hoge bazen Bert lieten voor wat hij was, maar gelukkig
heeft de NOS het wijze besluit genomen hem toe te voegen
aan de journaalstaf, al was het alleen maar, zeggen ze hier,
om de lastigste journalist van Hilversum onschadelijk te
maken. Maar Bert komt niet alleen. Hij neemt zijn korte golf-
ontvanginstallatie mee. Die bracht hem op de hoogte van alles
wat er in Nederland wordt ondernomen als er politieauto’s
uitrukken, vliegtuigen de lucht in gaan en omroepfunctio-
narissen per mobilofoon melden op welke vergadering ze
worden verwacht
Nederland I
TELEAC: Techn., Wetensch. En
gels (11).
Economie (11).
Esperanto (A).
11.30-12.10 Spaanse les (3).
NOS: Journaal.
AVRO: (ged. K): Gevarieerd
ieugdprogr.
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
(K) De Mary Tyler Moore
Show.
Poets.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
AVRO: (K) De Versierders.
(K) Karakter (3).
AVRO’s Sportpanorama.
22.50-22.55 NOS: (K) Journaal.
John Kuipers realiseert zich dat de
voorbereidingen en de start niet mak
kelijk zullen zijn. Maar hij heeft „erg
veel ideeën en plannen” en zijn
redenatie en verwachting zijn: „Als het
goed is, komt het publiek toch wel”.
Daar zou hij best eens gelijk in kunnen
hebben.
Maar voorlopig tot april zit de
dansende acteur in de Jasperina Show
met Frank Sanders (die binnenkort een
cabaretgroep begint en wordt opge
volgd door Henk Flier) en een combo,
waarin uitgelezen musici samenspelen.
Een enkele keer wordt er ook voor
personeelsverenigingen gespeeld en
daaraan beleeft John doorgaans extra
veel plezier
Nederland 1. Ook vandaag wordt het
orogramma voor het nieuws van acht
uur verzorgd door de Evangelische
Omroep. Achtereenvolgens krijgt men
Roept uit aan alle stranden" en „Judy
I''rackenzie” te zien. In Roept uit aan
alle stranden, maakt men kennis met
het Afrikaanse staatje Rwanda. Mein
dert Leerling en Dirk Varwijk gingen
er voor de E.O. een kijkje nemen.
Judy Mackenzie is een 23-jarige En
gelse zangeres die voornamelijk geeste
lijke liederen op haar repertoire heeft.
Enkele van die liederen brengt zij tot
aan het begin van het aan het nieuws
van acht uur voorafgaande rubriekje
Tenslotte ten gehore.
Na het journaal zendtijd voor de
VARA. Omdat het vrijdag is houdt dat
in dat men achtereenvolgens kan kij
ken (en luisteren) naar de quiz Twee
voor Twaalf, naar een Hadimassa-afle-
vering en naar Koos Postema’s Een
klein uur U In Hadimassa ditmaal
DE REDEN DAARVAN is toch wel de moeite waard om na
te gaan. In feite kan je drie episodes onderscheiden. De eerste
loopt tot omtrent het verdwijnen van „Zo is het toevallig ook
nog eens een keer”. Een hele tijd lang was op uw TV de
„harde lijn” in de mode. Interviewers stelden niet zelden brute
vragen en als men de durf had het niet met hem eens te zijn,
werd men zeer gehaaid buitenspel gezet. Het schokeffect,
waarmee de kijkers keer op keer werden gedwongen zich af te
vragen of de normen, die ze aanhingen, nog wel geldig waren
en hoeveel eigen visie er wel in zat, dat schokeffect werd op
het laatst een schrikeffect. Men ging het ervaren als geeste
lijke terreur, als effect om het effect. (En dat laatste was het
inderdaad). Een matiging was nodig. Die kwam.
De affaire Van der Poel vormde het sluitstuk van de episode
der harde vragen. Van der Poel vloog eruit, omdat hij zich
niet aan zijn afspraken met voorzitter Van Doorn van de KRO
had gehouden en alle besturen der omroepen schreven hun
„Die mensen komen dan niet speci
aal voor ons, maai omdat de perso
neelsvereniging het organiseert. Ze
hebben dan meer aandacht voor elkaar
dan voor de show Ze gedragen zich
alsof ze voor de tv zitten. Maar daar
beleven wij ook plezier aan. Helemaal
mooi is het als de directie voorin zit.
Dan wacht iedereen met lachen tot de
HILVERSUM. - De Raad van Be
heer van de NOS belegt woensdag 22
december van 16 tot 18 uur in de
Tuinzaal van hotel Gooiland in Hilver
sum een bijeenkomst, waarop het veer
tigjarig omroepjubileum wordt gevierd
van de heer H H Felderhof, hoofd
van de Dienst Radioprogramma van de
NOS.
Herman Felderhof. die op 21 novem
ber 1911 in Bussum werd geboren, trad
na korte tijd in de journalistiek werk
zaam te zijn geweest in 1930 in dienst
van de AVRO, waar hij achtereenvol
gens werkte als omroeper, lid van de
redactie van de Radiobode, lid van de
programmaleiding en radioverslagge
ver. Van 1944 af werkte hij mee aan
het illegale weekblad „Vrij Nederland”
waarvan hij na de bevrijding redactie
secretaris werd. Daarna was hij persat
taché bij het Geallieerde Hoofdkwar
tier, toegevoegd aan de staf van het
Canadese leger.
Van 1947 tot 1951 was de heer Fel
derhof verslaggever bij Radio Neder
land Wereldomroep. In oktober 1951
trad hij in dienst van de NCRV-radio,
bij welke omroepvereniging hij chef-
reporter werd, belast met de leiding
van de actualiteitenrubriek „Vandaag-
Radiokrant voor Nederland”. In 1954
werd hij hoofd van de afdeling actua
liteiten van de NCRV-radio.
Als radioreporter voerde Herman
Felderhof vraaggesprekken met vele
internationaal bekende personen, zoals
Albert Schweitzer, Thomas Mann, Igor
Strawinsky, Paul Hindemith en met de
meeste leden van de koninklijke fami
lie, Ook versloeg hij voor de radio
belangrijke gebeurtenissen, zoals de
Calvijn-herdenking in Génève in 1959,
de bijeenkomst van de Wereldraad van
Kerken in New Delhi in 1961, en de
begrafenis van Sir Winston Churchill,
president John F. Kennedy en Koning
George V van Groot-Brittanië.
In juni 1966 werd de heer Felderhof
hoofd van de programmastaf van de
toenmalige Nederlandse Radio Unie
(NRU), de huidige Dienst Radiopro
gramma van de NOS, die inmiddels
van een kern van een viertal leden in
1966 is uitgegroeid tot een dienst met
ruim 30 personeelsleden.
Herman Felderhof bekwaamde zich
uit liefhebberij in de muziek. Hij
was ook publicistisch werkzaam Zo
schreef hij kinderboeken, hoorspelen
en het boek „Met de microfoon op
stap” waarin hii vertelt van zijn erva
ringen als radioreporter. De heer Fel
derhof is bestuurslid van het Convent
van Kerken.
Waar blijft de krant, een blik in de
wereld van de Nederlandse nieuwsja-
gers. We zien het vaste team medewer
kers. Om er maar een paar te noemen:
Kees van Kooten, Wim de Bie, Ton
van Duinhoven en Tim Krabbé. De
teksten vloeiden wederom uit de pen
nen van Kees van Kooten, Wim de Bie
en Dimitri Frenkel Frank.
De laatste veertig minuten VARA-
zendtijd zijn voor Koos Postema, die in
zijn Klein uur U weer belangrijke en
minder belangrijke mensen over een
belangrijk en actueel onderwerp aan
het woord laat.
Nederland 2. Op het tweede net
fabeltje en daarne de NCRV met een
nieuwe TV-serie Little Woman, geba
seerd op het door Louisa May Alcott
geschreven gelijknamige meisjesboek.
Om half acht Bert en Lenie, een
nieuwe aflevering uit de serie Per
ongeluk waarvoor Henri Knap’s boek
Twintig manieren om uw rijbewijs
kwijt te raken model stond.
Aansluitend op het nieuws van 8 uur
de TV wedstrijd Waar of Niet, waar
voor ditmaal ploegen uit Godschalx-
oord en Houtigehage in het strijdperk
treden. Een van de pluspunten van de
quiz: we halen onze aardrijkskundige
kennis er ook door op.
In het hierna uit te zenden Bomans
in gesprek metzien we Bomans met
Johnny Kraaykamp. We maken Kraay
kamp nu ook eens op een andere
manier mee; als een man die vrij
serieus kan praten. Daarna een vocale
bijdrage van het Bussumse koor Pro
Musica. Het koor zingt onder leiding
van Lex Karsemeijer: Het laatste
nieuws, Den Haag vandaag en de ru
briek Uit de kunst gaat dan een week
je vol TV gelijk een nachtkaars uit.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt zo’s. 7.30
Nws. 7.41 Actualiteiten 8.30 Nws 8.41
Actualiteiten. 10.00 Als dat zou kun
nen. 10.30 Nws. 12.00 Route-A. 12.16
O verheids voorl Oliebestrijding op de
Noordzee. 12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw 12.30 Nws 14.00 (S) Steiger-
B: Radio-show 15.30 en 17.30 Nws.
17.32 Actualiteiten 18.00 Top-Toen.
18.30 Nws 18.41 Voot de kleuters 19.00
(S) Concert la Carte 21.20 (S’) Poster
22.10 Dansen als een edelman
Nws. 22.40 Uitz. var de NVSH
(S) Stretch 23.00 Aktua-Sport
Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Gymn 7.20 (S) Z.O
7.33 Van de voorpagina. 7.54 Deze dag.
8.00 Nws 8 11 Actualiteiten. 9.35 Wa
terstanden 10.05 Voor nu en later.
10.30 (S) Zate'dag-informatie. 11.00
Nws. 13.00 Nws. 13.11 Actualiteiten.
13.23 VARA-Varia. 13.25 (S) Dit is het