Op losse groeven: een der
meest bekeken programma's
k^yeelT in
i|v§E§
NVSH RICHT
OMROEP OP
Dronten wordt
ARTIESTEN VAN KLEIN TOT GROOT
WERKEN ER HEEL GRAAG AAN MEE
TV vanavond
In perspectief:
Addeke Boerma
zelfstandig
Radio zaterdag
HILVERSUM I
TV zaterdag
TV vrijdag
X
VRIJDAG 17 DECEMBER 1971
Graadmeter
Op hoger plan
Radio-reportage
van vier uur
De les van de cijfertjes
(Van onze correspondent)
HILVERSUM Als het klap-
grage publiek de NOS-studio I uit
stroomt, knikken producer Cees
den Daas en presentator Chiel
Montagne elkaar tevreden toe. „Op
losse groeven” staat op de beeld
band en is weer een boeiende col
lage van Nederlandse klanken.
Vaak hebben meer dan vier mil
joen kijkers afgestemd op dit
populaire programma. „Op losse
groeven” is kennelijk weer inge
steld op de smaak van het grote
publiek. Wie denkt niet bij de mas
sa te behoren, dient het program
ma slecht te vinden, althans de
liedjes. Daar is overigens weinig
reden meer voor, sinds program
ma’s als deze het Nederlandse
repertoire hebben opgepoetst.
Benoemingen in
programmaraden
Drama’s achter de schermen
Een ontmoetingsprogramma
Kleine en grote drama's
1 iü
CHIEL MONTAGNE
10.00
kerst-
Montagne: „Het Nederlandse lied is
door dit programma op een hoger plan
gekomen. Er is een flinke concurrentie
ontstaan. Vroeger had je nog we! eens
dat de bakker van om de hoek voor
een paar honderd gulden in een studio
werd geduwd, maar dat is er niet meer
19.55
20.00
20.15
20.21
22.40
22.55
21.10
22.20
22.30
22.35
22.40
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
10.30
11.00
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.50
19.55
20.00
20.15
20.21
21.10
21.00
22.30
22.50
23.31
16.00
16.02
17.00
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.20
22.20
22.45
eten in hetzelfde pak waarmee ze straks op het scherm Dre-
verhaven, moeder Katadreuffe en mr. de Gankelaar zijn. Ge
woon alsof ze zo horen te wezen in het leven.
Wist u overigens dat er in Nederland nog een heleboel men
sen zijn, die televisiestukken schrijven? Meer dan u ooit aan
bekende en minder bekende namen tegenkomt? Iedere om
roep ontvangt er zo ongeveer twee tot vijf per maand, die niet
voor vertoning in aanmerking komen. Dat is erg sneu voor
wie zijn geploeter krijgt teruggestuurd. En je hoeft het dan
ook niet bij een andere zendgemachtigde te proberen, want
men houdt elkaar in Hilversum op de hoogte van wat men
terugstuurt, met redenen omkleed. Het is maar dat u het weet
als u er zelf ook eens aan wilt beginnen.
Nog een paar weken en de oudej aarsoverzichten vliegen
weer de kast uit. Om enig idee te krijgen over de manier
waarop de Nederlanders tegen het omroepbestel aankijken,
heeft een weekblad een opiniepeiling gepubliceerd, die hier
lang niet zoveel opzien heeft gebaard als men misschien ge
neigd was te veronderstellen. In Hilversum zijn ze wel wat
gewend. Bijna iedere omroep houdt de lijsten bij van kijk-
cijfertjes, zogezegd betrouwbare peilingen naar de kijkdicht
heid van de programma’s en de waardering. In hoeverre ze
nu werkelijk betrouwbaar zijn, zal menigeen de samenstellers
aanvechten, maar goed, enige indikatie, enige vingerwijziging
is er toch. Uit die kijkcijfers zou bijvoorbeeld blijken dat de
Berend Boudewijn-kwis een enorm groot publiek trekt van
enige miljoenen en dat dat publiek die kwis geweldig vindt.
Als ik zoiets hoor, kan ik me nooit voorstellen, dat Berend
ook maar „Een van de acht” zou overtreffen, het beste pu-
bliek-programma, dat ik ken. Maar ik geef toe, ieder zijn
F. M. BUYSMAN
l!IIBlii«iigaiMiiiBii«iBlMiMiBiM«iii«Mi«MBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBIU,BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB1BBB1,BBBBBBBBBBBBBiBBBBBBBiiiiM
HILVERSUM. In de door het uit
treden van dr. J. H. Huijts ontstane
vacature in de NOS-Programmaraad
Televisie is voorzien door de aanwij
zing van de heer J. M. Vrijburg te
Amstelveen, die evenals de heer Huijts
namens de culturele organisaties zit
ting heeft.
In de door het vertrek van mevr. H.
S. van Lelyveld-Haasse ontstane vaca
ture in de NOS-Programmaraad Radio
is, zoals reeds eerder werd gemeld,
aangewezen mevr. A. Michelsen-Poel-
man te Venlo (Kroonlid). Mevr. Mi-
chelsen is tevens lid van de Pro-
grammraad van de Regionale Omroep
Zuid.
Nederland I
TELEAC: Techn. en Wetensch.
Engels (12).
Elementaire Economie (12).
Esperanto (B).
11.30-12.10 Spaanse les (1).
NOS: Journaal.
VARA: Boingk-K-K.
(K) Kinderprogr.
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
VARA: (K) Coronation Street.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
VARA: (K) Een van de Acht.
(K) Achter het nieuws.
NOS: (K) Journaal
De acteurs worden betaald naar de lengte van het stuk en
de betekenis van hun rol. Onderling zijn ze ook weer gerang
schikt in categorieën. Koopt echter de TV een stuk, dat een
toneelgezelschap op het repertoire heeft, dan liggen de ver
houdingen anders. Dan betaalt de TV het toneelgezelschap als
werkgever van de acteurs. U ziet: er komt nogal wat bij kij
ken.
Een bron van ergernis is ook de rangschikking van de ac
teurs. Ze zouden zichzelf het liefst allemaal als eerste-plans
genoemd zien. De TV houdt zich wat dat betreft aan de nor
men, die de gezelschappen erop nahouden. Maar soms is er
wat ruimte voor promotie en wie wil, kan meedingen. De
commissie, die uit de gegadigden een keuze maakt, is niet te
benijden. Zo deskundig als ze vooraf wordt genoemd, zo
„stumperig” blijkt ze achteraf te hebben gehandeld.
HET IS TROUWENS toch een bewogen planeet, die van het
zogeheten TV-drama. Ik verdiep me er graag in, omdat daar
de mensen nog spreken tot je verbeelding. Wie in de NOS-
kantine komt, bevindt zich soms tot zijn stomme verbazing in
het gezelschap van squaw Rita Bloom met een stel Indianen
naast welbepruikte stoffige lieden uit de achttiende eeuw. Een
andere keer ontmoet je daar de hele rolbezetting van een af
levering uit „Karakter”, het door Walter van der Kamp be
werkte boek van Bordewijk. Nu is Bordewijk niet zo’n veel
gelezen schrijver als Jan Mens en dat is jammer want „Ka
rakter” is een geweldig boek en ik hoop van harte dat u ook
kijkt naar wat Van der Kamp ervan heeeft gemaakt. Daar
ziet u dan drie eerste-plan-acteurs, Ko van Dijk, Andrea
Domburg en Coen Flink.
Gek om ze in de NOS-kantóne een broodje met kaas te zien
na een ambtsperiode van vier jaar
werd herkozen tot directeur-generaal
van de Landbouw en Voedselorganisa-
tie van de Ver. Naties, de FAO. In die
hoedanigheid speelt hij een belangrijke
rol in de strijd tegen de honger in de
wereld. De heer Boerma heeft uitge
sproken ideeën over ontwikkelingshulp,
groene revolutie en aanverwante pro
blemen. En hij is de grootste autoriteit
op dit gebied. De AVRO liet een film
team enkele weken lang optrekken
met de heer Boerma.
Daarna een uur en tien minuten
voor Willem Duys en zijn Voor de
Vuist weg. Als afsluiting van het
AVRO-programma de vierde aflevering
van Wie zeggen de mensen dat ik ben,
het programma over de visie van de
mensen op Jezus van Nazareth. Na het
laatste journaal nog de parlementaire
rubriek Den Haag Vandaag en de kunst
rubriek Uit de Kunst met allerlei
informatie en tips op het gebied van
film, toneel, beeldende kunst en ballet.
Nog een goede raadgeving tot slot. Wie is geïnteresseerd in
de Surinaamse vrijheidsbeweging, zou eigenlijk zondagavond
het NOS-programma „Kort Geding” niet mogen overslaan.
Het stelt voor- en tegenstanders van een onafhankelijk Suri
name aan u voor en die kernen uit Suriname zelf. Want niet
alle Surinamers zijn het eens met een soevereiniteitsover
dracht op korte termijn. Dat geeft natuurlijk spanningen. Bij
de opname van het programma trokken de deelnemers zo
fel van leer, dat er veiligheidshalve maar geen uitspraak door
een jury werd gedaan, iets wat tot dusver steeds het geval
was. Het oordeel wordt aan de huiskamer overgelaten. Blij
dat het niet tot een uitbarsting was gekomen, verlieten tech
nici en NOS-functionarissen de studio, vergezeld door een aan
tal nette heren, die voor dit keer him politie-uniform hadden
thuis gelaten. De NOS verzorgt inderdaad soms zeer span
nende ontmoetingsprogramma’s!
NOG MAAR KORT GELEDEN, tijdens een interview, liet
Willeke Alberti zich ontvallen, dat ze was gevraagd om de
hoofdrol te spelen in „Mariken van Nimwegen”. „Ontvallen”,
zeg ik, want toen ik ging informeren naar deze „Mariken”, die
op het programma zou staan voor het komende Holland-Fes-
tival, bleek niemand daar gelukkig mee.
Als volbloed journalist spits je dan je oren. Wat is nieuws,
dat geen nieuws mag zijn? Ik kwam er al gauw achter dat
men bezig is om het oude spel uit de late middeleeuwen over
een meisje, dat haar ziel aan de duivel verkoopt, opnieuw
van de grond te krijgen. En wat dacht u? Natuurlijk, wanneer
ze daar Willeke Alberti voor vragen, moet het wel een musical
worden. Voor zo’n serieus gegeven denk je dan als tekstschrij
ver niet aan Annie M. G. Schmidt. Dat is meer een kluif voor
Ernst van Altena. Ook de muziek zal in serieuze sferen lig
gen, maar al weet ik niet bij wie, Stokkermans en Bannink
maken geen kans. In elk geval schijnt de voorgenomen pro-
duktie nu weer van het programma te zijn afgevoerd. Veel te
hoge kosten in de tonnen en weinig vooruitgang bij de
uitwerking van tekst en muziek.
Het fijne willen ze er in Hilversum niet van kwijt en dat
duidt altijd op onderlinge tegenstrijdigheid, op „ruzie”, iets
wat in een zo emotionele sfeer als van de kunst steeds voor
handen ligt.
Chiel Montagne: „Wie beoordeelt
wat goed of slecht is en waar de grens
ligt. Wij niet. Wij maken alleen een
graadmeter. Natuurlijk zijn er van die
belerende muzikale intellectuelen, die
denken te kunnen bepalen wat goede
muziek is. Maar moeten zij de dienst
uitmaken?”
Cees den Daas: „Ik was vorige week
op een feestje bij makers van heel
andere programma’s dan „Op losse
groeven”. Ze vonden het het einde. Het
heeft ook een goede aanpak. Het is
goed gemaakt, echt televisie met tech
nische kwaliteiten. Het beeld wordt
interessant gehouden. Er is nog nooit
een artiest geweest, die nee heeft ge
zegd. Liesbeth List wil bijvoorbeeld
ook graag komen. Ze weten dat ze de
aandacht krijgen, die ze verdienen”.
Montagne: „De grap is dat het Ne
derlandse lied in zijn totaliteit wordt
gebracht. En geen enkele artiest komt
in de verdrukking. We weten hoe we
ze moeten verkopen”.
Den Daas: „Al zouden we een min
der verschrikkelijk vinden, we moeten
het toch nemen, omdat het publiek het
wil. We bellen elke maand 115 platen
zaken op en vragen wat zij het meest
aan Nederlands repertoire verkopen.
Het programma van november is nog
beter bekeken dan de show van John
Woodhouse. Voorlopig blijven we het
daarom zo doen. Er is weer voor tien
uitzendingen gepland. In januari is er
een ander decor. Chiel zit dan met zijn
desk tussen het publiek en er komt
een camera-rijbaan bij. Tot nu toe was
er weinig contact met het publiek”.
„Het is geen duur programma. We
hebben een standaardbedrag voor bijna
alle artiesten. Er zijn natuurlijk uit
zonderingen, maar die krijgen toch
minder dan normaal. In het begin was
het anders. Toen wilden we eerst de
kat uit de boom kijken. Ja, het is een
geweldige promotie voor de artiest. Het
is natuurlijk een samenspel tussen hen.
het publiek en ons”.
INTUSSEN SPOEDT „De kleine Waarheid” zich naar het
einde. Nog zes afleveringen wachten ons, dan is het onverbid
delijk gedaan. Zoals u wellicht weet, staat bij de NCRV „Het
meisje met de blauwe hoed” van Hans Martin op stapel, maar
het aantal afleveringen zal veel minder zijn dan de bewerking
van Jan Mens’ roman. De grote moeilijkheid in Hilversum is,
dat men voor het grote serie-werk wat huiverig is geworden.
Er gaat zoveel geld in zitten, dat het andere activiteiten ont
regelt. Acteurs en actrices worden zo vereenzelvigd met de rol
die ze spelen, dat er van hun kant ook wat verzet rijst tegen
al te veel televisietoneel, afgezien nog van de bezwaren van
hun gezelschappen.
Trouwens, de financiële eisen welke die gezelschappen soms
stellen, zijn niet altijd in overeenstemming met wat ter zake
billijk wordt geoordeeld. Daardoor kreeg bijvoorbeeld de
NCRV het aan de stok met „Centrum” bij de opname van
„Kees, de jongen”. De ziekte van Hans Dagelet heeft die af
faire alleen maar ingewikkelder gemaakt. Uit het verleden
kennen we de conflicten met de acteur Julien Schoenaerts, een
tijd lang veel gevraagd door de TV-regisseurs. Julien zag daar
wel brood in en vond dat hij meer kon eisen dan contractueel
overeengekomen. Dat leidde dan vlak voor de opname tot
groot geharrewar.
Nederland 1. De wind blaast waar
heen hij wil zo luidt de titel van een
documentaire, die de Evangelische Om
roep uitzendt als de dagelijkse fabel en
het nieuws zijn verteld. In deze docu
mentaire van Dirk-Jan Bijker volgen
we een 16-jarige jongen, die aan drugs
verslaafd is, in een inrichting komt en
nu aan het conservatorium studeert.
Verder in het EO-uur de rubrieken
Nader bekeken en Tenslotte.
Na het tweede nieuws de KRO met
50 minuten actualiteiten in Brandpunt
dat rechtstreeks uit de studio in Hil
versum komt en waarin is opgenomen
het wekelijkse praatje met premier
Biesheuvel over het kabinetsberaad.
Hoofdschotel van de vrijdagavond is
de zesde en laatste aflevering van de
zes vrouwen van Hendrik VIII.
Het vrijdagavondprogramma wordt be
sloten met een uitzending van KRO en
RKK, waarin aandacht wordt besteed
aan de geldzorgen in het bisdom Rot
terdam, waar binnenkort een nieuw
financieringsplan in discussie komt.
Nederland 2. Na de Fabeltjeskrant
en het journaal op het tweede net de
AVRO met de Mary Tyler Moore
show. Vlieg er niet in is een program
ma van Jaap van Meekren, waarin
gewaarschuwd wordt tegen oplichters
en hun praktijken.
Na het tweede journaal in perspec
tief Addeke Boerma. Will Simon en
Romano M. Stinga tekenden een por
tret van deze Drent, die vorige maand
Vanavond komt de laatste afleve
ring van „De zes vrouwen van
Hendrik VIII” op het scherm. Ro
salie Crutchley speelt de rol van
Hendriks laatste vrouw, Catharina
Parr. Zij had dan wel het geluk
om haar koninklijke gemaal te
overleven. Zij was voor haar
huwelijk met Hendrik al tweemaal
eerder getrouwd geweest en na
haar koninklijk huwelijk trouwde
zij met Thomas Seymour. Een jaar
later overleed ze. Ze had een grote
invloed op Hendriks kinderen Ed
ward en de latere koningin Elisa
beth.
AMSTERDAM. Het hoofdbestuur
van de NVSH heeft besloten om een
nieuwe omroepstichting in het leven te
roepen. Rond de jaarwisseling hoopt de
NVSH een aanvraag om zendtijd bij de
minister van CRM in te dienen. De
NVSH is tot dit besluit gekomen omdat
de beschikking over zendtijd voor ra
dio en televisie „een noodzakelijke
voorwaarde is geworden voor een juis
te vervulling van haar taken”.
Als mini-omroep kan de continue
ring van de zendtijd ons niet worden
gegarandeerd. Bij contacten met ande
re omroeporganisaties is niet gebleken
dat de NVSH de gelegenheid krijgt op
haar eigen wijze haar ideeën en doel
stellingen voldoende tot hun recht te
laten komen, zegt het hoofdbestuur.
Bij haar oproep om contribuant te
worden van de nieuwe omroeporgani
satie wijst de NVSH haar leden na
drukkelijk op de mogelijkheid van
dubbellidmaatschap. Men verwacht dat
de benodigde 115.000 leden zich vrij
snel zullen aanmelden.
Aan een aspirant-omroep zal voor
maximaal 2 jaar een zendtijd worden
toegewezen van 3 uur radio per week
en 1 uur televisie. In deze periode zal
de NVSH naar het voor een C-omroep
minimaal benodigde aantal leden van
100.000.
iiaiiiBiiaiRaiiiiiiiiiiiiiiaiiiiiBaiiiiiiiiiiiiaiMRiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHRHiKHUiiiiiiiiimaiEHHiiiiiiiiiiiiRiiiiiiHiiiHiaiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiBiiiiiiiiiiiii»
smaak. Welnu. Het onderzoek van dat weekblad heeft uitge
wezen dat 23 procent van de kijkers zweert bij de TROS. Dat
is voorzitter Landré hoogst persoonlijk komen vertellen en
daar had hij gelijk in, want zo verkoop je je programma.
Voor de televisiemensen was het niet meer dan een stunt. Ze
hebben zo hun eigen denkbeelden over programma’s en ze
gaan niet gebukt onder de cijfers, die dat weekblad, vaak in
het nadeel van hun omroep, publiceerde. Als er iets uit zou
blijken, dan is het wat we al lang wisten, dat namelijk niet al
le katholieken houden van de KRO, dat protestanten hun
NCRV aardig trouw blijven en zowel AVRO als TROS hoger
in de gunst van de kijkers liggen dan VARA en VPRO. De
laatste wel het minst. In de vraagstelling, die dit soort ant
woorden opleverde, was niet verwerkt in hoeverre de kijkers
precies wisten bij welke omroep welk programma hoorde.
Daar is enige jaren geleden een onderzoek naar geweest en
dat was veel aardiger. Een bekende actualiteitenrubriek als
bijvoorbeeld „Brandpunt” werd toen door ongeveer tweederde
van het kijkerspubliek aan de verkeerde omroep toegeschre
ven. Nu zou dat ongeveer de helft doen. Wijs geworden uit
dat onderzoek van twee jaar her, zijn sommige omroepen dui
delijk gaan aankondigen naar wie u nou wel zit te kijken. De
TROS prikt veelvuldig haar naam door het beeld heen. De
AVRO spreekt van „AVRO’S Televizier” en „AVRO-Sport-
panorama”. Zoiets werkt door. Ik zelf zou eigenlijk moeten
spreken van „Buysmans week in Hilversum” en dan maar af
wachten hoeveel lezers ik er weer bij krijg. Trouwens, als u
van uw kant wensen hebt voor deze rubriek, dan mag u mij
dat best berichten.
Den Daas: „In het begin tobden we
er mee een redelijk programma samen
te stellen. Er was nauwelijks een goed
aanbod. Nu zouden we er elke week
wel een kunnen maken, maar dat is
niet goed, want dan krijg je te veel
dezelfde nummers en dan maakt ook
een artiest zichzelf kapot. Onze formu
le gaat dan ook mooi naar de knop
pen”.
Montagne: „Ze komen er drie keer
in en dan zeggen we: sorry. Ook Corrie
en de Rekels gaan er aan als ze er
elke maand in staan. Nummers van 15
minuten nemen we ook niet meer. Dat
gaat ten koste van de andere artiesten.
We hebben een stencil naar de platen
maatschappijen gestuurd en daar stond
in dat de nummers niet langer moch
ten duren dan tien minuten. Ze moeten
het dan maar voor de televisie bewer
ken”.
Chiel Montagne is door Den Daas als
presentator uitverkoren, omdat deze
Veronica disc-jockey de meeste muziek
van eigen bodem in zijn uitzendingen
verpakte. Den Daas had hem nog nooit
gezien en toen hij er ook nog aardig
uit bleek te zien, was er geen vuiltje
meer aan de lucht.
Tot de gebeurtenissen, die in het
kader van de start van de gemeente
Dronten op 3 januari in het gemeen
schapscentrum De Meerpaal plaatsvin
den, behoren een installatiebijeenkomst
van de burgemeester en de gemeente
raad ’s morgens in tegenwoordigheid
van minister mr. W. J. Geertsema, van
Binnenlandse Zaken, een bijeenkomst
’s middags, waarop de taak van de
Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders
aan het gemeentebestuur van Dronten
wórdt overgedragen, en ’s avonds het
optreden van de cabaretier Seth Gai-
kema, een operetteconcert door het
Promenade Orkest van de NOS o.l.v.
Gijsbert Nieuwland en een optreden
van het Trio Louis van Dijk. Verder
wordt die dag de Dronten Elfsteden
route verreden, een autorit langs de 11
provinciale hoofdsteden met Dronten
als finish. Aan deze rit doen onder
anderen bekende omroepmedewerkers
en figuren uit de wereld van de auto
sport mee.
In totaal wijdt de NOS-radio op 3
januari 16 verschillende uitzendingen
aan deze evenementen met een totale
zendtijd van bijna 4 uur. Tenbehoeve
van de uitzendingen, die merendeels
rechtstreeks zijn wordt door de Tech
nische Dienst Radio van de NOS, een
tijdelijke studio ingericht in de verga
derzaal van De Meerpaal in Dronten.
Ook woidt gebruik gemaakt van een
stereo-reportagewagen voor de direkte
uitzending van het operetteconcert
door het Promenade Orkest met solis
tische medewerking van de Duitse so
praan Sonja Schoner, de bas-bariton
Henk Smit en de violist Gerard Meijer,
tevens concertmeester van het Prome
nade Orkest. Het concert wordt over
genomen door de zender RIAS-Berlin
voor latere uitzending.
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
TROS: (K) Wilma’s
droom.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
TROS: (K) Tatort (misdaadse
rie).
Samenvatting Ajax-FC Twente,
Het Costuum (film).
EO: (K) Wij stellen u voor.
NOS: (K) Journaal.
Z.O. 7.33 Van de voorpagina. 7.54 Deze
dag; 8.00 Nws. 8.11 Actualiteiten. 9.35
Waterstanden. 10.05 Ombudsman. 10.30
Informatie, muz. en informatieshow.
11.00 Nws. 13.00 Nws. 13.11 Actualitei
ten. 13.23 Varia. 13.25 Dit is het be
gin.(jongeren). 14.35 Nieuwe visie
op kanker. 14.50 Ontwikkelings-samen-
werking. 15.00 Bladwijzer. 15.05 Ned.
muziekleven. 15.30 Frans-Duits-Engels.
16.00 Nws. 16.15 Jazzmuz. 16.45 Inzet
17.15 Christian Science. 17.30 Lectori-
um Rosicrucianum (klankbeeld). 17.55
Meded. 18.00 Nws. 18.11 Actualiteiten.
18.20 Lieve Tante Truus. 19.00 Operet-
teklanken. 20.00 Nws. 20.05 De Scala
1925-1950. 20.35 Dansorkest. 21.00 De
Staalkaart. 22.05 Hoorspel. 22.55 Meded.
23.00 Nws. 23.10 Lui Luisteren. 23.55
Nws.
HILVERSUM III
7.00 Nws. 7.02 Popstdtion. 8.00 Nws.
9.00 Nws. 9.03 Pers vers. 10.00 Nws.
10.03 Muziek bij de koffie. 11.00 Nws.
12.00 Nws. 12.03 Elpee Pop. 13.00 Nws.
13.03 Nee, we noemen geen namen.
14.00 en 15.00 Nws. 15.30 Koorzang.
16.00 Nws. 16.03 Sportshow. 17.00 Nws.
Nederland I
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
E.O.: Voor jonge mensen.
Nader bekeken.
Tenslotte.
STER: (K) Reclame.
(K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
KROBrandpunt.
(K) De zes vrouwen van Hen
drik VIII (6).
De kerk en het geld.
NOS: (K) Journaal.
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
AVRO: (K) Mary Tyler Moore
Show.
Vlieg er niet in (serie).
STER: (K) STER: Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
AVRO: Filmportret dr. ir. A. H.
Boerma.
(K) Voor de vuist weg.
Wie zeggen de mensen dat ik
ben? (serie).
NOS: (K) Journaal.
Den Haag vandaag.
(K) Uit de kunst.
Montagne: „Het is wel moeilijker
dan radio, want je moet met
zoveel meer rekening houden. Als het
lampje op de camera brandt ben je
van 40 mensen afhankelijk en omge
keerd”.
De „Op losse groeven” loopt enige
weken vooruit op het kerstfeest. Dat
kan ook niet anders, want de platen-
maatschappijen brengen niet veel meer a
op de markt. Den Daas is er altijd wat
huiverig voor dit soort karakteristieke JJ
muziek, want het is bijvoorbeeld geble-
ken dat een programma in carnavals-
tijd met veel luidige liedjes, het laagst
werd gewaardeerd. Overigens is de
aanvoer van muzikaal talent uit het H
zuiden het grootst.
Den Daas: „We krijgen wel eens
brieven, waarin mensen ons vragen
waarom we nooit artiesten uit het
noorden hebben. Nou, die zijn er een-
voudig niet. Noem mij een goede, en
hij komt erin”.
Tante Leen zit zich tijdens de opna- a
men te verkneukelen. Ze wilde graag JJ
bekennen waarom. „Het is een van de a
fijnste programma’s die ik ken. Ik kijk
er altijd naar. Als het niet te druk is
in de zaak zeg ik tegen mijn man:
Laat mij maar rustig boven zitten a
kijken”. K
HILVERSUM. De NOS-radio be
steedt maandag 3 januari 1972 via de
zender Hilversum 2 uitgebreid aan
dacht aan de gebeurtenissen, die ge
paard gaan met het feit, dat op die dag
Dronten in Oostelijk-Flevoland een
zelfstandige gemeente wordt. Dronten
wordt een bijzondere gemeente: niet
alleen de op één na grootste gemeente
in Nederland wat oppervlakte betreft,
maar bovendien de enige gemeente in
Nederland, die niet provinciaal is inge
deeld, maar rechtstreeks ressorteert
onder de minister van binnenlandse
zaken.
7.00 Nws. 7.02 Ontbijt zo’s (Soos). 7.30
Nws. 7.41 Actualiteiten. 8.30 Nws. 8.41
Actualiteiten. 10.00 Luister uit.en
thuis. 10.20 Nws. 11.55 Meded. 12.00
Route - A. 12.16 Overheidsvoorl. Werk
en welzijn 12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Nws. 14.00 Radio-show.
14.03 Sportkompas. 15.30 Nws. 17.30
Nws. 17.32 Actualiteiten. 18.00 Perso-
verz. Pol. Partijen. 18.19 C.P.N. 18.30
Nws. 18.41 Voor kleuters. 19.00 Concert
a la Carte. 21.00 De tunnel der duister
nis (vervolg). 21.20 Poster. 22.10 Dansen
als een edelman. 22.30 NWs. 22.40
Stretch. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
bij. Als je de top-tien lijst van nu
vergelijkt met die van een jaar gele
den, zie je een enorm verschil. Er staat
ontzettend veel nieuw Nederlands in.
Platenmaatschappijen Investeren ook
meer in het Nederlandse produkt. Je
moest eens weten wat we weggooien
elke maand. Heus niet allemaal slecht,
maar er komen zo’n 40 platen per
maand uit en we kunnen maar vijf
tips gebruiken”.