Anatevka: uitmuntend door Norman Jewison verfilmd FILMS IN AMSTERDAM John Woodhouse: meester op de <1411% GROEN Co DE MOOY en Zn. „magie accordeon hessBls^sabatini Bijdrage Holland Festival onzeker Chevalier is er ernstig aan toe MUSICAL NAAR HET VERHAAL VAN ALEICHEM AANTREKKELIJK IN RUSSISCH DORPSDECOR Weer diefstal bij Peggy Guggenheim „AL SPEEL JE MOZART OP EEN WASTOBBE, HET GAAT ER OM OF JE HET GOED DOET” In Hotel-Restaurant van Aken is u uit en thuis Atphenaar VRIJDAG 17 DECEMBER 1971 Znternationale markt Centrale Verwarming IDEAL-STANDARD Gasketels Grand Funk in RAI door ziekte afgelast Motie in raad Rotterdam EMINENT SOLINA YAMAHA PHILICORDA THOMAS e.a. BESPREEK TIJDIG RIVIÈRADREEF - HAARLEM WINKELCENTRUM SCHALKWIJK DAMES- HEREN- EN KINDERSCHOENEN Topoi als Tevje Voor een nieuwe hoed en pet gaat men al 75 jaar naar In Joegoslavië AMSTERDAM Precies vijf jaar geleden, op 21 december 1966, werd onder grote bijval van publiek en pers in het Amsterdamse Carré de pre mière gegeven van het Broadway-succes „Fiddler on the roof” dat hier „Anatevka” heette. De musical liep toen al drie jaar in New York en in die tijd was Nederland, onder meer door de onverflauwde energie van Paul Kijzer, Piet Meerburg, John de Crane, e.a. musical-minded geworden. Na successen als „My fair Lady”, „Irma la Douce” en „Kiss me Kate” zou, volgens Kijzer „Fiddler on the roof” het ook moeten doen. Hij had samen met Hans Boskamp enige Amerikaanse geldschieters gevonden die vijf ton in de onderneming wilden steken, Richard Altman rechterhand van choreo graaf en regisseur Jerome Robbins die het stuk op Broadway had gebracht, was voor de regie uit New York naar Amsterdam gekomen, Carré was bij voorbaat tot begin juni 1967 afgehuurd. Het theater zou tot 24 september van dat jaar bezet blijven. „Anatevka” haalde 576 voorstellingen, toch nog minder dan „My fair Lady” dat met Wim Sonneveld en Johan Kaart in de hoofdrollen meer dan 700 maal op de planken kwam. „The touch” Scrooge Jules Verne KRUISWEG 47-49 HAARLEM TEL. 023-320244 Ndchtvoorstellingen Filmmuseum (Van onze correspondent) LOOSDRECHT Alleen aan de glanzende Mercedes voor de deur is te zien dat in het middenhuis aan de Dennenlaan in Loosdrecht een man in bonus moet wonen. Maar als die man dat comfortabele voertuig niet nodig had voor lange tochten naar podiums overal in het land, zou er waarschijnlijk een eenvoudiger auto staan. Want John Woodhouse of wel Johnnie Holshuyzen is een man, die met beide benen op de grond blijft staan. Dat er in Nederland al meer dan 750.000 elpees van hem zijn ver kocht en in het buitenland mogelijk net zoveel of nog meer kan daar niets aan veranderen. „Ik wil blijven wie ik ben”, zegt de man voor wie on langs 2.500 mensen in de rij stonden bij de veilinghal in De Lier. EIGEN IMPORT: EIGEN IMPORT: ADVERTENTIE ADVERTENTIE modeschoeisel SPECIAALHUIS REGENKLEDING ADVERTENTIE ADVERTENTIE om A 4 KRUISWEG 72 Vóór 1 januari nog oude prijs Zolang de voorraad strekt De joodse bruiloft in „Anatevka” van Norman Jewison. VOOR UW HUWELIJKSFEEST RECEPTIES OF PARTIJEN 40-70*120 PERSONEN GEZELLIG INGERICHTE ZALEN VOORTREFFELIJKE KEUKEN PRETTIGE BEDIENING Baan 1-9-13, Tel. 324709-324365 Haarlem Made in Italy Amsterdam - Den Haag - Rotterdam - Utrecht - Groningen - Arnhem Eindhoven ROTTERDAM. Tijdens de behande ling van de begroting is donderdag in de Rotterdamse gemeenteraad een motie in gediend waarin wordt gepleit voor het stopzetten van de Rotterdamse bijdrage aan het Holland Festival 1973, totdat de gemeenteraad van Rotterdam, begin vol gend jaar zal hebben beslist of Rotterdam al of niet aan het Holland Festival 1973 zal deelnmen. De motie, ingediend door een raadslid van de Partij van de Arbeid en gesteund door leden van de protestants christelijke fractie en D-66, zal zo goed als zeker worden aangenomen. De wethouder voor kunstzaken G. Z. de Vos heeft verklaard goeddeels met de motie te kunnen instem men. In de motie wordt gezegd dat het Hol land Festival de laatste jaren geen succes is geweest in Rotterdam en dat er door het bestuur van het Holland Festival niet tegemoet is gekomen aan de bezwaren die de wethouder voor Kunstzaken in een brief van mei van dit jaar formuleerde. UTRECHT. Het laatste deel van de Europese toernee van de Amerikaanse beatgroep „Grand Funk” Is afgelast we gens ziekte van Mark Farner en Me! Schacher. Op doktersadvies zijn ze meteen naar New York teruggevlogen. Dit bete kent een grote teleurstelling voor bijna 4000 van hun fans, die het laatste concern van deze toernee zaterdagavond in de oosthal van de RAI in Amsterdam zouden bijwonen. Het concert is afgelast. VENETIË. (Reuter) Dieven zijn er voor de tweede keer dit jaar in geslaagd In het Venetiaanse paleis van de Ameri kaanse miljonaire Peggy Guggenheim bin nen te dringen. Dit keer hebben ze zich uit de voeten gemaakt met 16 moderne schilderijen ter waarde van zo’n 1,7 mil joen. Mevrouw Guggenheim (72) bezit een Van ’s wereld mooiste privé-collecties mo derne kunst. Te zamen heeft ze 300 wer ken die naar schatting rond de 43 miljoen gulden waard zijn. De politie heeft niet onthuld welke werken gestolen zijn. In februari van dit jaai namen onbe kenden 15 moderne schilderijen mee ter waarde van 2 miljoen gulden. De politie vond de werken (van Picasso, Paul Klee, Pollock en Max Ernst) later terug in de buurt van een spoorweg. PARIJS. (Reuter) De bekende Franse chansonnier Maurice Chevalier is er ern stig aan toe. Zijn secretaris, Felix Paquet, deelde donderdagavond mee, dat de nieren van de 83-jarige patiënt niet meer wer ken. In een communiqué van het Parijse ziekenhuis, waar Chevalier sinds maandag verblijft, werd alleen gezegd, dat de toe stand stationair blijft. Ondanks herhaalde bloedtransfusies is het dusver niet gelukt de nieren weer op gang te brengen. Als dit zo blijft, dreigt een algemene vergiftiging die dodelijk is. weldig gevoel als je iets kunt doen waar je de mensen een plezier mee doet. Als ik werk denk ik niet aan wat ik ermee verdien. Dat hoort ook bij dat pakket. Ach, en ik zit al 35 jaar in het vak en de meeste artiesten, die ik heb zien komen zijn ook weer gegaan. Ik realiseer me steeds dat zoiets ook met mij kan gebeu ren. Ik ken het vak goed. Het gaat altijd in opwaartse en neerwaartse banen. Maar ik denk dat ik wel verstandig met het succes kan omgaan”. ziggehouden met „Fiddler on the roof’ die tenslotte grotendeels in Joego-Slavië werd opgenomen. Daar is Anatevka, dat op het toneel slechts schematisch werd aange duid, als een echt Russisch dorp rond de eeuwwisseling nagebouwd en daar vonden onder zonneschijn en in de sneeuw de vrolijke en droeve belevenissen van de joodse gemeenschap van het dorp plaats. De vrees dat de intimiteit van het origi neel met zijn huiselijke joodse gewoonten, plechtigheden en feesten verloren zou gaan in de breed opgezette filmversie, bleek maar een enkele maal gewettigd. Uiteraard heeft regisseur Jewison aan het hele gebeuren een grotere dimensie gegeven dan op het toneel mogelijk was, maar hij heeft de hartelijkheid, de wijze humor en de weemoed van het stuk weten te bewaren, wat op zichzelf al geen geringe verdienste is. Daarbij is hij over het algemeen geluk kig geweest met de keuze van zijn ac teurs, allereerst Topoi die Tejve op het Londense en Israëlische toneel speelde en nu zijn vitaal opgevatte rol met een warme stem en een goede plastiek op het doek brengt. Er wordt trouwens over de hele linie met grote animo gespeeld, ge zongen en gedanst, sentimentaliteit is gro tendeels vermeden en cameraman Oswald Morris, een Engelse veteraan op zijn ge bied die al in ’32 achter de camera stond en die bij films als „Moulin Rouge”, „Look back in anger”, „The entertainer”, „Life at the top”, „The taming of the shrew” en recentelijk „Scrooge” betrokken was, verzorgde de sfeervolle beelden die de film tot een visueel genoegen maken. En de violist achter de „Fiddler on the roof” (zo geheten naar een bekend schil derij van Chagall) is niemand minder dan Isaac Stern, wat als bewijs kan dienen voor de zorg die Jewison aan het kleinste detail van zijn film besteedde. CHARLES BOOST ADVERTENTIE AMSTERDAM. De verwachte stroom premières tegen het einde van het jaar is losgebroken en terwijl de Nederlandse films moedig stand houden („Wat zien ik” Roxy, „Blue Movie” in Rembrandtplein Theater en „Daniël” in Cineac Reg. Bree- straat) vinden er elders ingrijpende veran deringen plaats. Flora bijvoorbeeld heeft in vervroegde kerststemming „Scrooge” op het program ma genomen, een musical-achtige filmbe werking van,Charles Dickens’ onsterfelijk kerstsprookje „A Christmas Carol”. Kriterion komt met „The touch” de nieuwe Ingmar Bergman, Calypso met „Carnal knowledge” van Mike Nichols en Bellevue-Cinerama brengt op een wijze die past bij opzet en onderwerp het grote kijkspel van producent Sam Spiegel en regisseur Franklin J. Schaffner, „Nicholas and Alexandra”. Minder opvallende premières zijn er verder in City met „De meedogenloze moet ik daarvoor dan ’s morgens zeven uur achter de piano”. De nu 44-jarige regisseur die voordien een reputatie had opgebouwd met films als „The Cincinnati Kid”, „The Thomas Crown affair” (beide met Steve McQueen), „The Russians are coming, the Russians are coming” en „In the heat of the night” (met Rod Steiger en Sidney Poitier) heeft zich tweeëneenhalf jaar be- In ieder geval hebben tienduizenden Nederlanders destijds met vreugde en een tikje droefheid kennis kunnen nemen van de belevenissen van de joodse melkboer Tevje die in Lex Goudsmit een ideale vertolker vond. Weinigen van de theater bezoekers met herinneringen aan de Ne derlandse opvoering zullen de filmversie van „Fiddler on the roof” willen missen die met Kerstmis in ons land gaat lopen, nadat op de jubileumavond van het 50- jarige Tuschinski voor een kleine schare genodigden op de wereldpremière van deze grote en kostbare produktie al had plaatsgevonden. Kort daarop, eind oktober, verscheen de film in het New Yorkse Rivoli-theater, terwijl de theatervoorstellingen van het stuk (die in aantal de 3000 overschreden hebben) op Broadway nog steeds doorgang vonden en zelfs, wat het bezoek betrof, voordelig bleken te worden beïnvloed door de aanwezigheid op korte afstand van de filmversie. Het was bij voorbaat duidelijk dat de film zou profiteren van het succes van het origineel, dat de film met zijn royaal opgezette vóórreclame tegelijk ook het theaterbezoek zou stimuleren was niet te voorzien geweest. In ieder geval zijn beide successen ge makkelijk te verklaren. Joseph Stein heeft destijds toen hij verhalen van de Op 1 oktober 1967 veranderde Holshuy- zen in Woodhouse. Hij had de eigen klank van het „magie accordeon” ontdekt en vermoedde een internationale markt. „Ik vond het geluid zo apart dat ik dacht dat het een kans had”, zegt hij. Die kans kreeg een stormachtige bijval. Toch steekt in de huis van Woodhouse nog altijd de onverwoestbare arrangeur en componist Holshuyzen. Binnenkort verschijnt een elpee, waar op twaalf artiesten liedjes van hem zin gen. Ook op dit gebied blijft hij actief. „Als er een meisje komt dat een liedje nodig heeft dan moet je haar helpen. Al om muiters” en in Alhambra met „Pieces of dreams” een mooi liefdesdrama dat zich onder begeleiding van Michel Legrand- muziek voltrekt. Aan verschillende van deze premières is in deze kolommen al de nodige aandacht besteed. Zo omschreven we vorige week „Nicholas and Alexandra” als een mooi in beeld gebracht historische prentenboek, waarin de geschiedenis van Rusland tus sen 1905 en 1918 in meer dan drie uur uitvoerig uit de doeken wordt gedaan. Een tumultueuze periode met groeiende ont- vredenheid onder het volk, opkomend communisme, eerste wereldoorlog en ten slotte de grote omwenteling die Lenin en Trotski aan de macht brengt en de dood van de czarenfamilie ten gevolge heeft. Dit alles nagebootst (grotendeels in Span je) op een populair-wetenschappelijke manier met de nadruk op de spectaculaire kanten van de historie, waardoor vooral palëistaferelen en massascènes de beste kansen krijgen. Van kleiner formaat, maar veel inten siever van werking staat daartegenover „The touch” van Bergman zijn eerste film in de Engelse taal en met een buitenland se acteur (Elliot Gould), zijn tweede in kleur. Gebleven is zijn pre-occupatie met de kwetsbaarheid van het menselijk be staan dat voortdurend bedreigd wordt door onzekerheden en het uitzicht op de dood. Ook over deze film met zijn onver getelijke rol van Bibi Andersson als de overspelige vrouw, schreven we enige we ken geleden, evenals over „Camal know ledge”, de film van Mike Nichols („Who’s afraid of Virginia Wollf”, „Catch 22”) die op een gegeven van de satirische cartoo nist Jules Feiffer de liefdesavonturen van twee Amerikaanse mannen (Jack Nichol son en Arthur Garfunkel) over een periode van twintig jaar volgt. „Ze hebben Dickens dunnetjes overge daanals mieterse musical” in deze geforceerd-populaire tekst kondigt Calyp so de nieuwe versie van „A Christmas carol” aan die tot „Scrooge” is omgedoopt, de naam van de gierige geldschieter die op kerstnacht bezocht wordt door zijn overleden firmant Marley en via deze geest en nog enkele kerst-geesten omge turnd wordt tot een weldadig, menslie vend burger. Het verhaal is, zeker in de Angelsaksi sche landen overbekend en meer dan eens in een film omgezet, maar ditmaal is er dan een musical van gemaakt door Ro nald Neame die met tekst en muziek van Leslie Bricusse werkte. Neame, geen ster ke figuur in de Britse filmindustrie, heft enkele „horror”-effecten aan het sprookje van Dickens toegevoegd, maar is er verder niet in geslaagd, zoals het zijn collega Carol Reed destijds met „Oliver” (even eens naar Dickens) lukte, nieuw leven in een oud verhaal te pompen. Wat mis schien niet helemaal zijn schuld is, omdat hij met weinig stimulerende muziek en een weinig inventieve choreograaf te ma ken had. En Albert Finney, oud gemaakt, omdat hij in flashbacks ook de jonge Scrooge moest spelen, leek me ook niet de juiste acteur om aan de villeinige Scrooge het volle pond van de zuinige geldpotter te geven. Maar „Scrooge” blijft natuurlijk per definitie de meest geëigende kerstfilm die de bioscopen in deze laatste weken van het jaar te bieden hebben. joods-Amerikaanse schrijver Sbolom Alei- chem voor het toneel ging bewerken, een meestergreep gedaan. Hij dramatiseerde de diverse anekdotische gebeurtenissen die zich in het Russische dorp Anatevka rond de arme melkboer Tevje afspelen, kleine huiselijke problemen met zijn kwebbelen de vrouw, zijn huwbare dochters en zijn mank paard. Vooral de eigenzinnigheid van zijn dochters die niet de aanwijzingen van de erkende koppelaarster mamma Golde wil len volgen, maar slechts uit liefde willen trouwen, baart hem veel zorgen en ver oorzaakt een soort generatieconflict „a- vant la lettre”, want de handeling speelt zich omstreeks 1900 af. Wel is er dan al in het Czaristisch Rusland een latent anti-semitisme dat herhaaldelijk oplaait tot gruwelijke pro grams. Ook dit tragische aspect van het joodse bestaan wordt in het stuk niet vergeten. Een bruiloftsfeest wordt wreed verstoord door binnendringende kozakken en aan het einde wordt het dorp Anatev ka vrij van joden gemaakt en begint voor de bevolking de grote zwerftocht naar een onbekende bestemming. Dit alles in een musical te verwerken die toch een over wegend amuserend karakter moet hebben, is geen geringe taak. Maar de muziek van Jerry Bock, de zangteksten van Sheldon Harnick en de mis-en-scène plus choreo grafie van Jerome Robbins hebben dit wonder voor elkaar gebracht. En het moet gezegd dat daarna regisseur Norman Jewison in zijn film een soortgelijk mira kel tot stand heeft gebracht. 13 gouden en platina elpees. Zo’n unieke wanddecoratie vind je meestal alleen in een luxe bungalow. „We maken daar geen probleem van,” zegt Woodhouse in de richting van zijn charmant glimlachende vrouw blikkend. „Van dat soort dingen word ik niet heet of koud. Ik ben gek op het straatje hier en de kinderen zijn hier gelukkig,” Piet Struijk, dirigent van het Westlands Mannenkoor, waarmee Woodhouse zijn muziek op de zwarte schijf combineert, voegt daar aan toe: „Een luxe bungalow verraadt het vakmanschap niet.” De golf van publiciteit rond Woodhouse betreft het uitkomen van zijn nieuwste plaat „Woodhouse souvenirs,” waarop hij popu laire klassieken vertolkt. Is dat geen aan slag op de muzikale bedoelingen van Mo zart c.s.? Piet Struijk veert overeind: „Je mag voor mijn part het Bostons Symphonie Orkest er naast zetten. Als Beethoven in deze tijd leefde had hij zeker voor de acocrdeon geschreven. De een vindt erw tensoep lekker, de ander niet. Maar daarom is erwtensoep nog wel lekker.” Woodhouse „Al speel je Mozart op een wastobbe, het gaat erom of je het goed doet. Het wordt niet beoordeeld naar de manier waarop je het speelt, maar naar de kwaliteit Als ik zoiets doe dan denk ik bij mezelf hoe Mozart het heeft bedoeld.” Woodhouse is bijna elke avond op tour nee met zijn show. Tot juni 1973 zal er geen plaats onbezet zijn. Op die datum zijn er 400 tot 500 voorstellingen geweest en als er belangstelling blijft zullen er nog vele honderden volgen. Hoe verklaart hij het succes van zijn show? „Ik geloof dat ze iets gepresenteerd krijgen dat er niet meer is. Vroeger had je het variété. Dat bestaat niet meer. Wij gaan uit van die typische formule, die vroeger daarop van toepassing was. De mensen krijgen te weinig op dat gebied. In veel plaatsen waar we spelen vragen ze ons weer terug. In Wommels in Fries land zijn we twee keer in één maand geweest. Toen wilden ze ons nog een keer, maar dat gaat natuurlijk niet. De mensen genieten ervan en ik genier van mijn werk. Als ik een nummer al honderd keer heb gespeeld is het voor mij steeds weer nieuw als ik voor een enthou siast publiek speel. Succes is een pakket van factoren. Wat is je repertoire, hoe gedraag ie je, hoe zie je eruit en werk je er hard voor? Dat laatste is erg belangrijk. Je kunt het niet maken een keertje te zeggen: nou laat ik het maar eens afwe ten. Met die mentaliteit bereik ie niets Elke keer als ik van het nodhim kom hob ik een kletsnat pak” Wat is het voor een gevoel om veel succes te hebben? „Het geeft je een ge- „De meedogenloze muiters” tenslotte, oorspronkelijke titel „The light at the edge of the world” is een zeer vrije en nogal sensationele bewerking van een ro man van Jules Verae, waarin zeerovers binnendringen op een eenzaam eiland waar zich enkele mensen in een vuurto ren bevinden. Twee van hen worden ver moord, de derde, gespeeld door Kirk Doug las begint dan een listige eenmansstrijd tegen de indringers die onder leiding van de perverse en zich met luxe omgevende kaperkapitein Yul Brynner staan. Wat tot onwaarschijnlijke, maar ook wel spannen de verwikkelingen aanleiding geeft die door regisseur Keving Billington met veel bravoure verfilmd zijn. Veel prolongaties op het nachtelijke programma dat als „nieuwe” reprises „Antonioni’s „Blow up” in Bio, „La fian cée du pirate” van Nelly Kaplan in De Uitkijk en „The chairman” (Gregory Peck dringt door in het China van Mao en speelt zelfs pingpong met de leider) in Cineac Reg. Breestraat. Het Ned. Filmmuseum sluit tot 12 janu ari en heeft dus met de voorstellingen van Belgische films op woensdag en don derdag jongstleden het jaar 1971 afgeslo ten. Goede wensen voor het nieuwe jaar zijn voor dit beproefde instituut wel op hun plaats. John Woodhouse is waarschijnlijk de enige Nederlander, die de wand langs de trap naar boven kan bekleden met 12 of 13,50 NU 7,50 stereo 10,- 10,- 10.- 8,90 8,90 8,90 ADVERTENTIE „Concert aus der Wies” Barokmuziek van: d’all Abacco, Leonard Leo en Rupert Mayer. Gecomponeerd 1680. Al deze werken worden uitgevoerd door het Z. Duitse Kamer Orkest en zijn plaats-" premières; de opnamen zijn geweldig, geperst en opgenomen door de Duitse His Masters Voice (stereo). Wij kunnen u deze plaat aanbieden voor 10, J. S. Bach: „Geistliche Lieder aus Schemellis Gesangbuch” Uitvoerende Theo Altmeijer (tenor); Joh. Koch, gamba; Frits Neumeyer, clav.; en Rolf. Jünghans, orgel positief. Diverse plaatpremières Duitse H.M.V. Speciale aanbieding DE KERST L.P. VAN KING’S COLLEGE CHOIR L.P.’s DIETRICH FISCHER DIESKAU SYNTAGMA MUSICUM MUSICA RESERVATA GUSTAV LEONHARDT ELLY AMELING I MUSICI Gustav Mahler: „LIEDER EINES FAHRENDE GESELLEN en de „KINDERTOTENLIEDER” met Dietrich F. Dieskau 8,90 VOOR AL UW MUZIKALE WENSEN NAAR: KRUISWEG 64-66 HAARLEM TELEFOON 32 07 35 HUP®

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 19