een bolwerk tegen secularisatie Prof dr Berkhof: wel vagevuur geen eeuwige verdoemenis Azhar oudste hogeschool ■F r 1 ZATERDAG 18 DECEMBER 1971 Erbij Maar de Egyptische regering wint steeds meer terrein Revolutie Balans Moslims socialisme Azhar en de overheid Azhar gaat overstag Moslimse broederschap (Van een medewerker) DEN HAAG Egypte beroemt zich op de oudste instelling van hoger onderwijs in de wereld, de Azhar, dat betekent: de Stralende. De Azhar, oorspronkelijk alleen een moskee, werd gebouwd in 970-’72 door de toen malige Fatimiden-kalief al-Mu’izz. Enige jaren later, in 988, werd in de Azharmoskee een begin gemaakt met de studie van de Moslimse rechts wetenschappen. Hieraan nam toen een klein aantal leraren en studenten deel, 35 in getal. Naar de Moslimse jaartelling een maanjaar heeft slechts 354 dagen gerekend, bestond de Azharhogeschool in 1958 dui zend jaar. In de loop van de eeuwen is dit instituut hét bolwerk van de orthodoxe Islam in de wereld geworden en het belangrijkste centrum van godsdienstonderwijs en de traditionele bestudering van de Arabische taal- en letterkunde. Tijdens het bezoek aan prof. dr. H. Berkhof (zie Erbij vorige week) discussieerde Rik Valkenburg ook met hem over de christelijke toe komstverwachting, naar aanlei ding van zijn geschrift: „Gegronde verwachting”Hieronder is een gedeelte van dit interview op genomen: Grote hervorming i I Lias.» Azhar De Azhar-moskee in Cairo. VVVVWVVVVVVVVV>AnAn«VVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVWVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVWVWVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVWWVWVVVWWVVVVV* het zelf Islam- Azhar: Rik Valkenburg Na de aanslag op Nasser sprak de Azhar zich officieel uit voor de revolu tie. Maar het religieuze onderwijs aan de Azhar onderging nog hoegenaamd geen wijziging en nog altijd werd het Egyptische platteland overstroomd met moskee-voorgangers die even conserva tief waren als hun voorgangers. De socialistische ideeën van het revolutio naire regime konden weinig weerklank vinden. mad” tot thema hadden, zagen het licht. De meeste van deze publikaties werden vervaardigd door door de rege ring ingepalmde oelama, slechts enkele werken werden geschreven door (nog) zelfstandige Azhar-sjeiks. Het meren deel van de oelema bleek echter niet bereid de zin van de regering te doen, zodat een conflict niet kon uitblijven. In 1961 barstte de bom. voor de meerderheid der mensen? Je zou toch de grootste schoft zijn, als je in de eeuwige verdoemenis geloofde en niet als de Jehova’s Getuigen huis-aan- huis de mensen langs ging! Ik kan het me niet indenken. Ik heb overigens het gevoel steeds weer opnieuw met die stof bezig te zijn. U gebruikte ook het woord „alver- zoening”. Is dat een bijbelse gedach te? U meent, dat de macht van Gods „Ja” tenslotte groter is dan die van het menselijk „Neen”?. Ja, ik schreef: „Anders waren we nergens. Maar dit kan alleen tenslotte worden gezegd. Het moet tenslotte ech ter worden gezegd, als we geloven, dat God uiteindelijk niet onmachtig of wreed of willekeurig is, maar zo als wij Hem in Jezus Christus hebben gezien; als degene wiens genade voor verloren mensen geen grenzen kent”. Ik weet niet of ik dit nu nog zo zou schrijven. Misschien zou ik het nog meer moeten overlaten aan de ondoor grondelijkheid van de liefde van God. De bijbel leert de alverzoening niet duidelijk. Daarom kan en mag ik er ook geen concrete uitspraak over doen, vind ik. Maar diep in mijn hart geloof ik dat God tenslotte (maar dan voor hen die hier het heil niet aannamen, door een diepe en verschrikkeliike hel heen) elk mens zal redden en verlos sen. Dat over de graven, die open zullen gaan, is dat dan ook beeldtaal volgens u?... Nog niet zo lang geleden werd het onderwijs uitsluitend in de moskee ge geven. De studenten zaten op de grond rond hun leermeester (de sjeik), die net zo vaak zekere religieuze teksten voor las, totdat de studenten deze uit het hoofd kenden. Inzicht in de stof werd niet onderwezen, het foutloos kunnen opdreunen was het enige vereiste. Naast de moslimse rechtswetenschap pen werd onderwijs gegeven in koran, traditie, litteratuur, moslimse filosofie en dogmatiek, Arabische taal- en let terkunde, rhetorica en moslimse ge schiedenis. Het enige middel dat de regering ter beschikking stond om de invloed van de Azhar te verminderen was de bijna algehele uitsluiting van afgestudeerde Azharstudenten uit regeringsfuncties. Aan de andere kant waren de Vrije Officieren bang beschuldigd te worden, net als met zovele modernisten voor hen was gebeurd, een aanval te willen lanceren op de islam als zij het onder werp van hervorming van het gods dienstonderwijs ook maar ter sprake zouden brengen. In het regeringskamp begonnen zich twee stromingen af te tekenen. De aanhangers van de ene stroming waren zeer extreem in him ideeën. Het liefste zouden zij de hele klasse van oelema uitroeien, omdat de theologen van geen enkel belang werden geacht voor de ontwikkeling van de revolutie. Deze opvatting vindt men veelal onder de studenten van de andere Egyptische universiteiten. Men hoort hen vaak schampere opmerkingen maken, wan neer ze een Azhariet in het oog krij gen, over zijn traditionele kleding, kaf tan en tulband, die uit de tijd geacht wordt en zijn mentale achterlijkheid. Eschatologisch leven betekent juist de aarde trouw blijven. Ik verwerp de tegenstelling die men wel wil maken. Wij verwachten naar zijn belofte een nieuwe hemel èn een nieuwe aarde. Hoe trekt u de lijnen van deze aarde naar de nieuwe aarde. Is er een evolu tie?. Ik ben de evolutieleer toegedaan in de natuurwetenschappelijke zin. Maar ik acht deze niet van toepassing in de menselijke wereld. De mensen hebben immers hun eigen vrijheid en verant woordelijkheid. Het is echter opvallend om te zien, hoe in alle stukken in het Nieuwe Testament, waarin de aandacht zich richt op de overgang van onze wereld naar de toekomende, deze over gang als een voortgaan-in-de-tijd wordt beschreven, zó dat ondanks de breuken en de crises waar het alles doorheen gaat, de grens tussen beide maar moeilijk te trekken is. Ook Paulus zegt dat dat niet kan. Het is inderdaad beeldspraak. Maar, zal H. Berkhof er weer in eigen persoon zijn?. H. Berkhof zal er nóg zijn. Ik weet niet of het juist is om te zeggen: zal er wéér zijn. God zal mij vasthouden over de dood heen. Hoe dat zal gebeuren? Dat laat ik aan God over. Ik zou misschien hetzelfde gezegd hebben als Kuitert in zijn gesprek met Bomans. Ik zal vallen in de handen van God, die ik in Jezus Christus heb Ieren kennen en die mijn God en Vader is. Wat kan ik nog meer zeggen? Deze smetten kwamen voort zowel uit de bemoeienissen van de „vermale dijde modernisten” als uit die van de „ketterse westerlingen”. Zij huldigden de opvatting, zoals veel theologen vóór hen hadden gedaan, dat de islam geenszins een ouderwetse godsdienst was, die de vaart van de islamitische volkeren in de weg stond. De broeden In vroeger eeuwen wisten de oelema van de Azhar zich immer beschermd door de machthebbers. Deze protegeer den de godsdienstgeleerden, of ontza gen hen althans, uit vrees dat een andere houding wel eens zou kunnen worden uitgelegd als een aanval op de islam. De theologen voelden zich zozeer de belichaming van de zuivere, ortho doxe islam, dat iedere kritiek op hun inzichten ten aanzien van de verbrei ding van de godsdienst automatisch als een poging tot inbreuk op de islam zelf werd geïnterpreteerd. Vooral koning Foe’ad wist zich in zijn strijd tegen de Britten en het Egyptische parlement gesteund door de oelema, die zelf noch met de Britten, noch met de veelal modernistische par lementariërs iets op hadden. Deze laat- sten was de houding van de Azhar een doorn in het oog, maar vooralsnog hadden hun hervormingspogingen geen blijvend succes. Met het bovenstaande wil niet ge zegd zijn dat er nooit hervormingen in de Azhar hebben plaatsgehad. In 1930 bijvoorbeeld werd een wet uitgevaar digd, waarin de structuur van de Az har werd gewijzigd in die van een gewone universiteit. In deze wet stond ook dat deze universiteit het grootste moslimse instituut van religieuze we tenschappen was. De Azhar oelema hielden ondanks de hervormingen star vast aan hun ouderwetse ideeën van onderwijs. Zo werd de Engelse taal, reeds in 1901 officieel in het curricu lum opgenomen, pas in 1958 voor het eerst gedoceerd. De wolk, waarover in handelingen wordt geschreven, is naar uw mening een beeld; een beeld waarvan?. De wolk speelt in het Oude Testa ment een grote rol: de wolkkolom in de Sinaï, de wolk die de tempel van Salomo overschaduwde, de donderwolk, waarin God aan Ezechiël verschijnt. In het Nieuwe Testament speelt de wolk een bijzondere rol bij de verheerlijking op de berg en bij de hemelvaart. Blijkbaar was de wolk, de donderwolk of ook de witte wolk, hoog zwevend in de blauwe lucht, voor de mensen van die tijden en streken de uitdrukking van de verborgen majesteitelijke te- Was de eigenlijke politieke invloed van de Azhar-sjeiks niet zo groot, die van de Moslimse Broederschap is dat op den duur wel geworden. De Moslimse Broederschap, geboren in 1928, was een beweging waarin werd gestreefd naar een zuivering van alle vreemde smetten die. volgens de broeders, de islam ontsierden. Weinig oelema van de huidige Azhar zullen openlijk toegeven dat ze zich niet kunnen verenigingen met de nieu we structuur. Het vereist echter weinig fantasie om uit gesprekken met de oudere sjeiks een grenzeloze ergernis over de hedendaagse toestanden op te maken. Openhartige kritiek hoort men echter zelden. In de nieuwe organisatie van de Azhar is de invloed en het prestige van de rector van de Azhar sterk ingekort. Deze wordt benoemd door de regering en danst naar haar pijpen. Buiten Egypte wordt het prestige van deze functionaris echter kunstmatig ver groot door hem allerlei buitenlandse reizen te laten maken, waarbij hij optreedt als de officiële zegsman van het centrum van de orthodoxe islam. Sommigen buiten Egypte beschou wen de rector van de Azhar zelfs als de leider van de gehele islamitische wereld. Deze overweging is onjuist, de islam heeft niet zoals de Rooms-Katho- l'ieke Kerk een peus. Doch dit ver grote prestige komt Egypte ten goede. De rector beantwoordt dan ook iedere maand vragen op theologisch gebied in het tijdschrift van de Azhar, vragen die uit alle delen van de wereld ko men. genwoordigheid van God. Vandaar de taal van de vroegste gemeente die beleed, dat Christus zou komen „met de wolken des hemels’. U gelooft dus niet dat Jezus met de laatste bazuin voor ieder zichtbaar naar de aarde terugkeert (beeldspraak, zegt U), maar wanneer zal dan de opstanding der doden plaatsvinden? Hoe blijft u wie u bent en hoe ver schijnt U weer ten tonele na uw gaan in de weg van alle vlees?. Ik heb daar geen informatie over. De bijbel spreekt in beelden. „Het is ons niet geopenbaard wat wij zijn zullen”. In 1952 werd de monarchie in Egyp te omvergeworpen door een revolutie van een aantal legerofficieren die zich de „Vrije Officieren” noemden. Koning Faroek, Foe’ads opvolger, werd verban nen en generaal Naguib nam de macht over. Op zijn beurt werd Naguib enige tijd later aan de kant gezet door kolonel Nasser. De betrekkingen van het revolutionaire regime met de Mos limse Broederschap en de Azhar waren aanvankelijk heel voorzichtig. Hoewel de Revolutionaire Raad van af het begin duidelijk inzag dat zekere facetten van de godsdienst eer» snelle ontplooiing van het land, dat op socia listische grondslag geregeerd zou wor den, in de weg stonden, durfden de Vrije Officieren in het begin noch de Broederschap, noch de Azhar aan te pakken. Zij vertoonden zich regelmatig in de belangrijkste moskeeën van Cai ro, waaronder natuurlijk ook die van de Azhar, om van hun devotie getuige nis af te leggen. De Azhar bleek echter niet zo gemakkelijk voor het revolutio naire karretje gespannen te kunnen worden en de officieren zagen gedu rende de eerste jaren na de revolutie de zaak maar aan. Professor Berkhof, enige tijd geleden schreef u het boekje „Gegronde toe komstverwachting”. Dat handelt over de eschatologie, de christelijke toe komstteer. Is de toekomstverwachting het belangrijkste of moeten we de aarde trouw blijven?. De regering drong de Azhar een totaal nieuwe structuur op. De huidige president van Egypte, Anwar al-Sadat, was voorzitter van de regeringscom missie die het besluit uitvaardigde. De sjeiks waren uitgenodigd om zelf aan te horen wat voor hen en over hun hoofd heen beslist was en ze kregen nauwelijks de gelegenheid tot het for muleren van bezwaren. Tegelijkertijd barstte in de Egyptische dagbladen een venijnige perscampagne los met als slogan: Godsdienst is geen beroep. Het onderwijs aan de Azhar moest geheel geherstructureerd worden en wel zoda nig dat het uitzicht bood op gewone, overal elders in Egypte reeds lang ver strekte, academische diploma’s. Het moet betreurenswaardig geacht worden dat nog zoveel eenvoudige mensen in de ban van hun dorpsimam leven. Vooralsnog is de verwereldlij king in Egypte geen onverdeeld succes geworden. Met publiek vertoon wonen Egyptische staatslieden met hun mos limse gasten uit het buitenland nog steeds de Vrijdagsdienst bij. De preek van de imam bij zo’n gelegenheid, over het hele land door de radio uitgezon den, is dermate doorspekt met socialis tische leuzen en ook verkapte oorlogs zuchtige opmerkingen aan het adres van Egyptes vijanden (het laat zich raden wie dat zijn), dat toch wel van een zeker succes van de revolutionaire regering gesproken kan worden. Ik zou nog graag iets vragen over de gedachte van een „vagevuur” die bij u meer meespeelt dan een eeuwig vuur. Ja, daarin verschil ik met ortho doxe collega’s. Dat is een belangrijk punt. Gelooft echter de orthodoxie werkelijk aan een eeuwige verdoemenis U schreef over Jezus’ wederkomst, dat hij over heel deze wereld zichtbaar zal worden in een verloste mensheid waarvan hij oorsprong en middelpunt zal zijn. Komt Jezus als persoon te rug?. We moeten om Zijn persoon heen, maar over het „hoe” van de weder komst kunnen we slechts in beelden stamelen. Hij komt met zijn heiligen. Als het middelpunt. Het zijn beelden, maar zonder beelden gaat het niet. Ik weet niet, hoe dat zal zijn. Op een ogenblik zal Hij in ons midden zijn. De aanhangers van de andere, ge matigder stroming wilden de Azhar wel te vriend houden, doch op voor waarde dat de sjeiks hun best zou den doen de doelstellingen van het socialisme en de revolutie aan hun studenten, de toekomstige imams, voor te houden. Daarbij werd het van belang geacht dat deze doelstel lingen in een godsdienstige context aan het volk werden doorgegeven. De (toen) nog voor het grootste deel analfabetische massa zou beginselen van sociale rechtvaardigheid beter kunnen bevatten, zo redeneerde deze stroming, als bepaalde aan de profeet Mohammed toegeschreven uitspraken zo konden worden geïnterpreteerd, als werd daarin een moslims socialisme (als het ware ,avant la lettre”) gepre dikt. Men zou dan twee vliegen in één klap vangen: de massa werd zich be wust van wat de revolutionaire rege ring ingepalmde oelema, slechts enkele zekere trots bij de mensen zou worden gekweekt, dat het hun godsdienst, hun islam, was waarin veel eerder dan waar dan ook ter wereld over socialis me en de daaruit voortvloeiende socia le rechtvaardigheid was nagedacht. Ontelbare boeken en pamfletten die het „socialisme van de profeet Muham- De verhouding met de Moslimse Broederschap verslechterde echter snel. Hoewel de Broederschap aanvankelijk altijd had gezegd geen politieke macht te willen bezitten doch alleen maar een religie-hervormende beweging te willen zijn, waren de bemoeienissen van de Broeders met de binnenlandse politiek de officieren een steeds terug kerende bron van ergernis. In 1954 kwam het tot een uitbarsting. Toen Nasser een speech hield in Alexandrië, vuurde een huurmoordenaar van de Moslimse Broederschap acht kogels op hem af. Geen daarvan trof doel. Nasser maakte grandioos gebruik van de aan slag om zijn populariteit te vergroten. Het ogenblik was gekomen om defi nitief met de Broederschap af te reke nen. Zes weken later werden zes lei ders van de Broeders opgehangen, dui zenden leden werden in concentratie kampen ondergebracht. Hiermee was de macht van de Moslimse Broeder schap officieel gebroken, maar duizen den Egyptenaren, onder wie een niet gering aantal Azhar-sjeiks, bleven in het geheim sympathiseren met de be weging en haar doelstellingen. introduceerden echter geen moderne ideeën en hervormingsontwerpen, zij zagen veeleer heil in een terugkeer naar de strikt rechtzinnige islam van eeuwen geleden. Men kan de Moslimse Broederschap het best karakteriseren als een uiterst reactionaire beweging die met traditio nele waarden en criteria de islam in een „nieuwe jas” wilde steken. Na de Tweede Wereldoorlog kreeg de Mos limse Broederschap een zekere, allengs groter wordende politieke macht. De relaties tussen de Broeders en de Az har waren nogal moeilijk, aangezien er belangrijke meningsverschillen van theologische aard tussen beide beston den. Een groot aantal Azharsjeiks voelde zich echter persoonlijk zeer aangetrokken tot de doelstellingen van de Broederschap en werd lid van deze beweging. DEN HAAG Als het oudste instituut voor hoger onderwijs wordt altijd beschouwd de medische hogeschool van Salerno in Italië, een hogeschool waarvan de stich tingsdatum waarschijnlijk het staat niet vast teruggaat tot het midden van de elfde eeuw. In het Westen zijn slechts weinig mensen die weten dat in Cairo in Egypte een hogeschool is die bijna een eeuw eerder werd gesticht, de Az har. De naam betekent: de Stralen de. De Azhar heeft eeuwenlang het monopolie van het godsdienstonder wijs in Egypte bezeten. Sinds de revolutie van 1952, toen Naguib en daarna Nasser aan de macht kwa men, heeft de revolutionaire re gering geprobeerd een wind van secularisatie te laten waaien in Egypte. Het grootste obstakel op de weg naar verwereldlijking was de Azhar. Bijgaand artikel wil een beeld geven van dit conflict. bolwerk van conservatisme. Ik zeg tegen de mensen, dat ze in de hel terecht kunnen komen. Ik spreek daar misschien meer over dan die vele orthodoxe theologen. Naast het godsdienstonderwijs, dat zeer werd beknot, moesten alle andere disciplines volledig worden onderwe zen, bij voorkeur door mensen met een aan een Egyptische of buitenlandse universiteit behaalde doctorstitel. De oude titel van alim zou niet meer voldoende zijn. De Azharstudent moest uit zijn, door het traditionele, beperkte onderwijs ontstane isolement worden verlost. Niemand zou meer een diplo ma van de Azhar kunnen krijgen zon der zich tenminste mede te hebben bekwaamd in enige moderne discipli nes. De imams van de moskeeën moesten worden omgeschoold, zodat ze socialis tische beginselen die volgens de al vermelde litteratuurgolf puur moslims van origine waren in hun vrijdagse preken konden verweven. Het gevolg zou zijn dat de massa op eenvoudige wijze met revolutionaire gedachten geïndoctrineerd zou kunnen worden. Als de oelema niet zouden meewerken, zouden hun studenten geen banen krij gen. Veel onwillige oelema werden op de een of andere manier verwijderd. Vaak was een (vermeend) vroeger lid maatschap van de Moslimse Broeder schap voldoende aanleiding om een sjeik uit zijn functie te zetten. De leerlingen lieten zich reeds vanaf hun tiende jaar inschrijven. Dan volg den drie studieperioden van elk vier jaar. Een met goed gevolg afgelegd examen aan het einde van de tweede studieperiode bood uitzicht op een po sitie als imam, voorganger in een mos kee. Zij die slaagden voor het examen van de derde periode konden kadi, rechter, worden cf ook wel godsdienst leraar aan de Azhar of een ander religieus instituut als professioneel the oloog (in het Arabisch: Alim, meer voud oelema). De oelema een ander woord is sjeiks verwierven aanzienlijke macht. Zij konden bepalen wat de massa moest geloven, omdat ze het godsdienstonderwijs volledig in handen hadden. Aangezien door de eeuwen heen de oelema zeer conservatief zijn gebleven, is het dan ook niet verwon derlijk dat godsdiensthervormingen in de Islam gering in aantal en onaan zienlijk van uitwerking zijn geweest in vergelijking met de ontwikkeling in het christendom. Weliswaar beweren moslimse theolo gen van de laatste vijftig jaar voortdu rend dat de islam zo uitstekend vere nigbaar is met de verworvenheden in techniek, wetenschap en filosofie van de twintigste eeuw, de werkelijkheid is anders. Zolang uit de Azhar voortko mende imams in de moskeeën van het Egyptische platteland nog steeds leren dat de aarde plat is, zolang heeft de islam in Egypte, en waarachtig daar niet alleen, behoefte aan hervorming, een hervorming die allereerst moet worden aangebracht bij de bron van al deze achterlijkheid, het godsdienston derwijs. Maar eigenlijk gelooft u niet? Juist wel! De mogelijkheid om verloren te gaan zie ik als een directe consequentie van het beslissingskarak- ter van het evangelie. Het evangelie heeft allereerst heilskarakter. Maar het is niet zo, dat het heil ons overstelpt en tegen wil en dank meesleurt. Het heil komt tot de mensen; en mensen zijn wezens die erop gebouwd zijn om vrijwillig de liefde var» God met we derliefde te beantwoorden. Zij hebben de heerlijke gave ontvangen om „ja” tot Hem te zeggen, maar daarmee heb ben ze ook de raadselachtige macht om neen tot Hem te zeggen. Voor hen die de oren sluiten voor de stem die ons roep tot het licht, zal de toekomst geen toekomst meer zijn, maar een onvruchtbaar terugstaren op moedwillig gemiste kansen; een wan hopig geknaagd en verteerd worden, omdat men de zin van het leven niet heeft Willen verstaan. Ik dacht dat dat bedoeld is met de woorden: „waar een worm niet sterft en het vuur niet wordt uitgeblust”. Het is iets ver schrikkelijks. Maar toch staat er: Evenals in Adam allen sterven, zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden”. l

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 14