HET WERKTHEATER EN TONEELVERNIEUWING IA tjgf KANTTEKENINGEN BIJ JAARVERSLAG TV vanavond Wilma en haar kerstdroom-show Suriname in Voorstelling van Nationale Ballet TV zondag Positie van afgebroken Kort Geding Voetbalverslagen televisietoppers ‘i ft” II TV zaterdag Radio zondag TV zondag Radio maandag TV maandag iifi oiw,- - 9 ZATERDAG 18 DECEMBER 1971 STOPPEN SPRONGEN I Ida Wasserman moet werk onderbreken AMSTERDAM. Wat geen plan nenmaker voor elkaar krijgt, doet het toneelbestel zelf. Het stort nagenoeg geheel uit zichzelf in elkaar. Na de Nederlandse Comedie en Studio-oude- stijl volgt het Nieuw Rotterdams To neel en daar zal het niet bij blijven. Het rommelt in de gezelschappen op een fundamentelere manier dan voor heen. Oplossingen die gezocht worden binnen het bestel lijken lapmiddelen. Kijk maar naar het Amsterdams To neel, dat inmiddels als groep het ar tistieke nulpunt heeft bereikt. Bevooroordeeld Wondertje Schrijver Herscholing Meer dimensies AAAAAAA/ kerst- 21.50 14.30 11.55 JAC. HEIJER 18.20 EHBO les 15 23.00 21.10 (Van onze dansmedewerker) Nu is de herhaalbaarheid van een uit voering de belangrijkste voorwaarde van het huidige bestel. Er moet geproduceerd worden, dat eist de subsidiegever. De her haalbaarheid betekent de doodsteek voor creativiteit. Nu kan een voorstelling via de herhalingen wel „groeien”, zoals dat heet, maar wezenlijk anders wordt ze niet. DAT HET WERK, waarvoor het Werk theater nu de basis legt, de toekomst heeft, is voor mij duidelijk. Sommige Engelse en Amerikaanse groepen tonen in het Mic- kerytheater of het Shaffytheater al enige jaren een nieuw soort toneel en vaak vraag je je af of zoiets in Nederland ooit moge lijk zal zijn, of de Nederlandse toneelspe ler wel zo creatief is als zijn buitenlandse collega. Ik geloof dat het erin zit, maar het kost zeer veel moeite om het los te beite len. Het Werktheater heeft onlangs in jam mer genoeg besloten kring een bewerking van „Het Verjaarsfeest” van Harold Pinter laten zien, die zo indringend en verbluf fend van vorm en inhoudelijke interpreta tie was dat je van een klein wondertje in het Nederlands toneel kan spreken. Het blijkt dat de groep naast de alleraardigste ER ZIJN NOG enige punten waar het Werktheater naar mijn idee (nog) niet he lemaal uitgekomen is. Dat is het leider schap en het schrijverschap. In het jaar verslag staat, dat er „even” sprake is ge weest van de medewerking van een auteur, voor een serie strip-achtige voorstellinkjes in Paradiso. „Bewust hebben we er toen voor gekozen zelf ons ontwerp te maken en ons eigen schrijverschap te onderzoeken. We bleken zelf voldoende materiaal en inzicht te hebben. Dit neemt niet weg dat er op een goed moment behoefte kan ont staan aan een schrijver om het groepsjar- gon te vertalen.” Natuurlijk kan een groep als het Werk theater niets beginnen met een schrijver (of een leider) die uitsluitend zijn eigen ideeën wil doordrijven. Wel zou het mis schien helpen als iemand, en dat kan een schrijver zijn, het vele materiaal dat de groep uit zichzelf oplevert, rangschikt en gebruikt zodat een werkstuk van langere adem afgeleverd kan worden. Vergeef me de economische terminologie zoals „werk stuk” en „afgeleverd". 22.30 22.50 23.31 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 22.20 22.40 15.00 15.02 20.35 21.30 22.10 15.30 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.25 19.55 20.00 20.15 20.21 21.10 22.00 22.50 15.22 15.25 16.15 16.30 20.45 21.10 21.35 22.40 17.15 17.20 18.55 19.00 19.30 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.10 19.30 22.40 22.45 19.55 20.00 20.15 20.21 20.20 20.25 18.55 19.00 19.05 19.30 20.20 19.55 20.00 20.15 20.21 16.00 16.02 17.00 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20 15 20.20 22.20 22.45 maar vrijblijvende glimpjes van hun werk, toch wel wat al te vergaand, die ze tot dusver had laten zien, ook in staat is met evenveel innerlijke rust en overtuiging dingen van grotere diepgang brengen. Dat werkt als een bevrijding, niet alleen voor zichzelf maar ook voor het pu- het publiek. Zo heb ik het tenminste er varen. Het werk dat ze brengen is welis waar niet herhaalbaar op de manier van een gewone voorstelling, maar het is wel zo dat ze zoveel materiaal voorhanden hebben om elke avond variaties te geven op een zelfde thema. Op Nederland 1 trokken vooral de VARA-programma’s in de serie, Eén van de acht veel kijkers (gemiddeld 68 tot 69 procent) en hoge waarderingscij fers. Tot de meest bekeken program ma’s op Nederland 1 behoorden voorts enkele afleveringen waarheid” VAN RESULTATEN als bovenomschre ven „gebeurtenissen” heeft het Werktheater regelmatig een glimp laten zien. Het is er nog niet. In het jaarverslag wordt dat dui delijk als er staat: „We zijn er feitelijk nog niet aan toegekomen het publiek bewust en zinvol te laten participeren en bewust te maken van hun rol in het theatrale ge beuren.” In deze zin wordt meteen duidelijk dat niet alleen bij de toneelspeler, maar ook bij het publiek iets moet veranderen. Tot nu toe geniet het toneel een min of meer vast publiek, dat er heen gaat omdat het te zien krijgt wat het ongeveer verwacht. Ander mogelijk publiek en dat is een heel grote massa komt niet, omdat het niks in toneel ziet en er niks van ver wacht. Het bestel, toneelleiders en schouw burgdirecteuren, zoekt naar nieuw publiek. Op een gegeven moment ging het voor doek dan ook dicht en dachten de meeste bezoekers dat het al pauze was. Met toch wel een vreemde achterdocht, want wat ze gezien hadden was geen volledig ballet geweest. Later bleek, dat er een aantal stoppen doorgeslagen was en dat de nieuw inge draaide stoppen ook steeds doorsloegen. Er werd verteld, dat dit te wijten was aan de transformatoren in de kelder. Na de pauze werd aan het publiek voorge steld „Kooien” nog eens te proberen. Maar het kwam niet zover dat het doek open ging. De officiële première van „Kooien” zal nu plaatsvinden op 22 december in Amsterdam. Nederland I NOS: Journaal. VARA: Boingk-K-K. (K) Kinderprogr. NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal STER: (K) Reclame. VARA: (K) Coronation Street. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame VARA: (K) Een van de Acht. (K) Achter het nieuws. NOS: (K) Journaal Nederland 1. ’s Middags linea recta vanuit Studio Bellevue te Amsterdam het VARA-programma Boink-k-k-k. waarin jongens en meisjes mogen zeg gen wat ze op het hart hebben. Wim Bloemendal, schenkt in het programma onder meer aandacht aan 8 mm films, aan Johnny Cash (hij zingt zijn Viet- nam-song) en aan Frans Nuyens, de Q 65 man die ook in z’n eentje tot grootse dingen in staat is. Het kinder programma wordt afgerond met een Schotse film over Flits, de schepers hond. Het avondprogramma mag eveneens door de VARA worden gevuld. Na het fabeltje en het nieuws ziet men nieuwe avonturen in Coronation Street. Na het journaal van acht uur Mies Bouwmans vrolijke familie-quiz Een van de Acht. Gastartiesten zijn de Spaanse jongleur Pepito Alvarez en Enrico Macias. Mies tracteert de kijkers voorts op hoogte punten uit de Nederlandse versie van de musical Promises, promises. Hans Jacobs maakt met zijn Achter het Nieuws het VARA-avondje vol. Het laatste woord is zoals gewoonlijk aan de nieuwslezer. De oplossing kan alleen gevonden wor den aan de basis: bij de toneelmakers zelf. Dat zijn de toneelspelers en hun voorlo pers, de regisseurs. Zij moeten in zichzelf, in hun eigen groepen of in hun (liefst zelf gekozen) leider geloven. Doen ze dat niet, dan hoef je niet te verwachten dat het pu bliek er ook in gelooft. Hiermee wil niet gezegd zijn dat er over de hele linie slecht gewerkt wordt. Goede, zelfs uitstekende resultaten zijn aan te wijzen, maar zijn die te danken aan het bestel? Dankzij het bestel met zijn vaste gezelschapsvorm kan Centrum bijvoor beeld een stuk als „Lear” optimaal bezet ten, ook al zijn er spelers die niets zien in het stuk, noch in de aanpak van de regis seur. Mijns inziens ten onrechte, maar kun je het hun kwalijk nemen? Toch zal dit soort ongeloof zich wreken. Niet zozeer op de samenhang van een gezelschap, maar op de kwaliteit van een voorstelling, en wat erger is: op de overtuiging, van waar uit een groep spelers werkt. Nu is er een groep acteurs, die dit al geruime tijd door heeft en bovendien de moed heeft opgebracht uit het bestel te stappen: het Werktheater te Amsterdam. Het heeft het geluk gehad dat het ministe rie van CRM (het vorige natuurlijk) er op advies van de Raad voor de Kunst geld in gestoken heeft om het onderzoek van het Werktheater mogelijk te maken. Het resul taat van één jaar werken staat in een on langs verschenen verslag dat een duidelijk inzicht verschaft in wat de groep gedaan heeft en waarom. Leden van het Werktheater bijeen voor een mime-nummer tijdens de uitvoering van „Allez hop”, een com positie van Berio, door het Residentie orkest. boekt soms zoals in Haarlem goede resultaten. Maar het nieuwe publiek heb ben ze tot een bepaald verwachtingspa troon opgevoed, dat niet wezenlijk anders is dan het publiek dat al komt. Het is in zekere zin bevooroordeeld publiek. De aanpak als die van het Werktheater vereist publiek dat minder vast zit in zijn verwachtingspatroon. Het beroerde is dat over het soort theater, dat het Werkthe ater en soortgelijke groepen maakt, geoor deeld wordt door liefhebbers, critici en subsidiegevers die nagenoeg uitsluitend uit de „conventionele” theaterwereld afkom stig zijn. Ze hebben evenveel moeite zich onbevangen open te stellen tegenover de nieuwe aanpak, als de toneelspelers zelf. Het vaste theaterpubliek zal net als de spelers ook een hoop conventies moeten af leren. stand., 19.00 Wij hebben een woord voor de wereld., 19.05 Reformatie en Reveil., 19.20 Klankbord., 19.40 Bijbel studie., 20.00 Moderne onderwijsvor men., 20.20 Radio Kamer Orkest.. 20.55 De Gastarbeider, (klankbeeld) 22.20 Ayondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Literama., 23.00 Vocaal ensemble., En gelse en Franse kerstliederen. 23.25 Deze tijd, deze muziek., 23.55 Nws HILVERSUM II 7.00 Nws., 7.11 Ochtendgymn., 7.20 Spitsuur Amsterdam., 7.33 Van de voorpagina., 7.54 Deze dag., 8.00 Nws., 8.11 Actualiteiten., 8.23 Spitsuur Am sterdam (vervolg) 9.00 Uitgebr. reporta ge.. 9.35 Waterstanden., 9.40 Pedagogi sche rubriek., 9.55 Oude muz.. 10.15 Repertorium. 11.00 Nws. 11.03 Spiegel van België 11.30 Internat, spectrum., Wiener Festwochen 1971., 12.10 Den Haag deze week., 12.15 Klass, en mod. muz. informatie muz., 13.00 Nws., 14.50 Radiojournaal., 14.55 Deze week., 15.00 Brabant journaal., 15.25 Lichte muz., 15.35 Biels Co., (strip) 16.00 Nws., 17.55 Meded., 18.00 Nws., 18.11 Jour- 16.03 Voor de jeugd., 17.00 O: jongeren., Meded., 18.00 Nws., 18.11 Journaal., 18.25 Ik verbind u door.18.30 Ope- rettefragm.. 19.10 Sextant., 19.20 Zijn er nog kerstfilms? 20.00 Nws 20.05 Weer es wat anders., 20.50 Hobbyscoop., 21.10 Gamma van alpha en bèta. 21.40 Onder de groene linde., 22.00 Metro’s Music., 22.55 Meded., 23.00 Nws., 23.10 Journaal., 23.20 Radiorama.. 23.55 Nws. HILVERSUM III 14.00 Nws., 14.03 Jam on Radio., 15.00 Nws., 16.00 Nws., 16.03 De Huge van Gelderen Show., 17.00 Nws., 17.03 De Hugo van Gelderen Show. van „De kleine (NCRV), enkele Mountie- shows (AVRO), een Johnny en Rijk- show (KRO) en de voetbalwedstrijd Vorwarts Berlin—PSV. Hoewel op vrijwel alle Nederlandse TV-toestellen thans de beide Neder landse zenders kunnen worden ontvan gen, ligt de gemiddelde kijkdichtheid van de meest bekeken programma’s op Nederland 2 nog altijd belangrijk lager dan die op het eerste net. Op Neder land 2 kregen vooral afleveringen van de serie „Dubbeldekkers”, de wedstrijd Real MadridPSV, de Tweede Kamer verkiezingen, een paar uitzendingen van „Voor de vuist weg”, Studio Sport en de populairste serie Peyton Place hoge kijkcijfers. Ook de waardering van de via Nederland 2 uitgezonden programma’s lag gemiddeld op een la ger niveau dan op het eerste net. Een en ander blijkt uit een overzicht van de afdeling studie en onderzoek van de NOS. IN HET UITGANGSPUNT van het Werk theater staat: „Een gezelschap bestaat uit een aantal door enkelingen geselecteerde leden die geen eenheid vormen, geen ge zamenlijk uitgangspunt hebben en gediri geerd worden in een produktiesysteem. Ieder experiment binnen een gezelschap blijft óf een randverschijnsel, gescheiden van het normale produktieverloop, óf een aangelegenheid geintegreerd in de produk- tiesfeer; dat wil zeggen dat men van te voren uitgaat van een concreet resultaat dat derhalve gericht is op een herziening van de vorm en niet op een herziening en herscholing van de mogelijkheden van de akteur.” Het Werktheater heeft zich een jaar gewijd aan een intensieve herscholing en zich regelmatig getoetst aan een ander pu bliek dan het gebruikelijke. Een groot deel van de tijd is besteed aan de fysieke en mentale training dit om „ieders gecondi tioneerde reflexen, trucs, routine, clichés te doorbreken door een zoeken naar ieders authenticiteit.” Na een jaar komen ze tot de conclusie: „De trainingen hebben niet alleen onze lichamelijke mogelijkheden verruimd maar tevens invloed gehad in de zin van bewustzijnsvergroting. De vrij makende werking die training op de psy che heeft is van het allergrootste belang voor het werken in groepsverband.” Ze voegen er aan toe dat nog onderzocht moet worden in hoeverre zij in staat zijn deze ervaringen op anderen over te dragen. DE GROEP DEED en doet conditietrai- Pat, ^oet_het op a\lerlei jnanieren en men ning, yoga, zangles, acrobatiek en improvi satie. Die acrobatiek-training, geleid door de Como-brothers, heeft niet alleen een fysiek belang, maar is ook een mentale training: „Die kant van de acrobatiek die vooral beroep doet op de verantwoordelijk heid van de één voor de ander. Verder de absolute vereiste voor het beoefenen van de acrobatiek: dat je slechts als aanvul ling van de ander tot iets kan komen.” Nu is het zwaar mentaal werk een groep tot een werkelijke groep te maken, en dan nog wel een leiderloze groep: niemand mocht de boventoon voeren. De groep meent dat dit in het eerste jaar gelukt is, maar moeite heeft het zeker gekost. „Daar waar je niet bij voorbaat van het compromis uitgaat van het je aanpassen in de maatschappij zoals het ons altijd is geleerd, heb je een grote mate van accep tatie nodig om de tegenstelling, het „anders zijn” te kunnen verwerken. Die verant woordelijkheid en bereidheid voor elkaar hebben we steeds proberen op te brengen, we hebben ontdekt dat dit de onontbeer lijke grond is voor een samenwerkingsver band waarin iedereen is zoals hij is en niet zoals van hem verwacht wordt, dat hij zal zijn.” Het tweede jaar dat de groep gekregen heeft wordt besteed aan het onderzoek of de groep als groep kan functioneren. ER IS GEEN gezelschap in Nederland dat op deze manier te werk kan gaan. Alleen op de Toneelschool en in groepen als Sa ter en Studio probeert men het ook. Is die flauwekul allemaal nodig, zullen sceptici vragen. Ik geloof van wel, als men het theatermaken in ons land werkelijk wil vernieuwen. Buitenlandse groepen die ons land aandeden in de afgelopen jaren heb ben getoond dat een wezenlijk ander to neel het resultaat is. Het verschil met „conventioneel” toneel spelen is moeilijk te omschrijven, al is het duidelijk zichtbaar en voelbaar. „Conven tioneel” toneel zit je aan te kijken, als te gen een schilderij, dat vreugde kan ver schaffen, ontroering, een intellectueel of een esthetisch genoegen. Het blijft voor mij een twee-dimensionale ervaring: daar op de planken gebeurt iets en ik zit in de zaal en kijk. Het nieuwe werk geeft meer di mensies. Je ziet iets gebeuren, in de zin van iets geboren worden, iets dat bijna niet te herhalen is. Je bent bij zo’n „gebeurtenis” met veel meer facetten van je eigenlijk persoonlijk betrokken. DEN HAAG, De actrice Ida Wasser man moet op medisch advies haar werk bij de Haagse Comedie onderbreken, in gaande 3 januari. Nederland 2. De Fabeltjeskrant en het journaal gaan vooraf aan een pro gramma van de TROS. Begonnen wordt met een programma dat talloos velen wel zal weten te bekoren: Wil- ma’s Kerstdroom, een programma rond 14-jarige welbekende zangeres Wilma. En, omdat het over kerst gaat een veelheid aan kerstliedjes. Van Stille Nacht tot en met Kling klokje klinge- ling. Ook Wilma’s gasten passen zich bij het kerstonderwerp aan: de gebroe ders Brouwer met De Ster, Marco Bakker met the Christmas Song, Anita Kerr met It’s X-mas time en Robert Long met Children for peace. Andere medewerkenden die hun opwachting maken zijn de harpklas van de Utrechtse muziekschool, het Amster dams Oratorium Koor en een kinder koor uit Apeldoorn. Eenmaal uitgezon gen is het tijd voor het nieuws. Daarna een aflevering uit Taxi naar Leipzig, de TV-serie van de Duitse Norddeutscher Rundfunk. Daarna Tony Hatch en Jackie Trent die tezamen het tweede „En public” programma zullen vullen. Ze worden daarbij terzijde ge staan door de Nederlandse mime-speler Rob van Reijn, door de Mertens Broth ers .(niet onverdienstelijk op de trompet blazende Belgen) en door de Franse zanger Joel Daydé. Voor de muziek zorgt het Metropole Orkest van Dolf van der Linden. Om half tien het TV-spel „Het Kos tuum” van Ray Galton en Alan Simp son, het duo dat ook verantwoordelijk is voor de Stiefbeenserie. In de belang rijkste rollen ziet men Leslie Phillips, Bill Oddie, Jan Holden en Jennie Lin den. Om elf uur een half uur voor de Evangelische Omroep die er gebruik van maakt door een aantal Nederlan ders aan ons voor te stellen, mensen zoals luitenant-kolonel Bosshardt van het Leger des Heils, Toos Roosies, die kinderen uit Korea adopteerde en me neer Oosterhuis uit Amsterdam, die vertelt over de tijd dat hij gedwongen in Japan verbleef. Voorts op het EO- podium discjockey Jans le Polle en het 100.000ste EO-lid. wereldkampioenschappen zaalhandbal dames. De beelden komen vanuit de Rijnhal in Arnhem. Na de voetbal- en toto-uitslagen is het tijd voor de Woord-voor-Woord vertelling van Aart Staartjes. Vanmiddag het verhaal Mo- zes en de Farao. De middaguitzendin- gen worden besloten met een les uit de Teleaccursus EHBO. Voordat ’s avonds de AVRO ver schijnt een Fabeltjeskrantverhaal en een door IKOR-CVK gemaakt filmpor- tret van boer A. Lijnse uit Rithum. Aukje Holtrop vraagt Lijnse hoe hij zich met zijn bedrijfje staande weet te houden in een gebied waar de industrie meer en meer door marcheert. Je-van-het is vanavond natuurlijk de laatste aflevering van Bordwijks Ka rakter, waarin Katadreuffe slaagt voor z’n doctoraal. Aan het spel gaat vooraf: Geheimen der zee, een documentaire film over formatieduiken door duikboten en over het bergen van een duikboot, het NOS- journaal en de gesproken brief uit Parijs van Jan Brusse. Na Karakter doet van Collem een greep in z’n draaidoos om er AVRO’s AVRO-scoop mee te vullen. Van Col lem werpt een blik achter de schermen tijdens de opnamen voor de nieuwe James Bond (Sean Connery) film „Dia monds are forever”. De opnamen voor de rolprent werden gemaakt in onder meer Amsterdam, en Londen. Voor de vuist weg babbelt Van Collem met de grote Sean zelve en met producer Har ry Salzman en regisseur Guy Hamil ton. De resterende zendtijd is voor het vijfde deel van „Wie zeggen de mensen dat ik ben” en de NVSH-uitzendlng Sextant. Na de voorlichting van de NVSH die van de NOS-journaaldienst. HILVERSUM I. KRO: 8.00 Nws. 8.10 Overweging. 8.15 (S) Badinerie. 9.00 Nws., water standen. 9.15 (S) Laudate. 10.00 Eucha ristieviering. 10.40 Kruispunt Special. 11.00 Nws. 11.02 (S) Promenadeorkest. Meded. 12.00 Kruispunt. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Buiten lands commentaar. 13.00 (S) Verknipt. 14.00 Volksliedjes. NOS: 14.15 (S) Con certgebouworkest. 14.48 Adempauze. 16.35 Techniek en Maatschappij (gast college). CVK: 17.00 Chr. Geref. dienst. IKOR: 18.00 Polariseren of communi ceren? 18.58 Wilde Ganzen. NCRV: 19.00 Nws. 19.07 (S) Semi-klass. strijk kwartet. 19.40 Godsdienstig leven in Amerika. 19.55 (S) Geestelijke liederen. 20.30 Boekbespreking. 20.35 (S) Lichte orkestmuz. 21.00 (S) Geestelijke liede ren. 21.25 Tussenbeide. 21.50 (S) Kerk orgel concert. TROS: 2.230 Nws. 22.40 Luister-trilogie. 1. Aktua-klankbeeld; 2. Pianorecital. 3. Lijk op thuisvaart, (hoorspel). 23.55 Nws. HILVERSUM II. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Voor het plat teland. 8.17 Weer of geen weer. Om 9.00 Sportmeded. Verbond. IKOR: 10.30 Polariseren AVRO: 12.00 (S) SCHEVENINGEN. De voorstelling die het Nationale Ballet vrijdagavond in het Circustheater in Scheveningen gaf moest halverwege tijdens de première van Kooien worden afgebroken. Dit ballet van Ethery Pagava, dat zich in een gekken huis afspeelt (zoveel konden we van het gedeelte wat we wel zagen wel zeggen) werd op een gegeven moment wel erg duister en hoewel Ethery Pagava kenne lijk bereid was met alles te experimente ren (stemmen op band en door dansers gesproken, botsing tussen de acteur Hidde Maas en een aantal jonge dansers van de groep enz.) leek het silhouettenspel door het uitvallende licht op het voortoneel Dit heeft tot gevolg, dat na 2 januari tot nadere aankondiging geen voorstellin gen meer zullen worden gegeven van ,,’t Is voorbij” van Edward Albee, waarin mevr. Wasserman de rol van „de echtge note” speelt. De reeds aangekodigde voor stellingen van dit stuk deze maand en op 2 januari gaan gewoon door. In januari zal de Haagse Comedie „Mooi weer vandaag” van David Storey opnieuw op het repertoire nemen. Dit stuk zal in januari ook in Haarlem wor den gespeeld. naar Londen dat en diens dubbel- 9.45 Humanistisch 10.00 Kinderdienst of communiceren. 12.00 (S) Muzikaal onthaal. 13.00 Nws. 13.10 De toestand in de wereld. 13.19 Joum. 13.35 Delta. NOS: 14.30 Voor buitenl. werknemers. 16.30 Gevolmachtigd. VARA: 17.00 (S) Klari netkwartet en harprecital. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.15 (S) Lichte muz. 18.30 (S) Vrij entree. 19.00 Politieke discus sie. VPRO: 19.30 Nws. 19.35 Sex op zondag (3). AVRO: 20.30 (S) In. Ver zoekplaten. 22.30 (S) Synthese. Auteurs uit eigen werk. 22.55 Meded. 23.00 Nws. 23.10 Journ. 23.55 Nws. HILVERSUM III. AVRO: 7.00 Nws. 7.02 Lukraak. 8.00 Nws. 9.00 Nws. 9.02 Van negen tot tien. 10.00 Nws. 10.02 Juist op zondag. 11.00 Nws. 11.02 Muziek Mozaïek. VARA: 12.00 Nws. 12.02 Verzoekplaten. 13.00 Nws. 13.02 NAR. Ned. Artiesten Revue. NOS: 14.00 Nws. 14.02 Langs de lijn. 15.00. 16.00 en 17.00 Nws. Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. TROS: (K) Wilma’s droom STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal STER: (K) Reclame TROS: (K) Tatort (misdaadse rie). (K) en Publicamusements- progr. Het Costuum (film) EO: (K) Wij stellen u voor NOS' (K) Journaal. Nederland I TELE AC: Techn. en Wetensch. Engels (12). NOS: (K) Journaal. Weekjournaal, voor slechthoren den. (K) Verkeersinformatie. (K) Yankee Doodle (serie). (K) Openbaar Kunstbezit. Finale W.K. Dames zaalhand bal. (K) Toto-uitslagen. IKOR-CVK-RKK: (K) Bijbel- vertelling. TELEAC: (herh.). NOS: (K) De Fabeltjeskrant. IKOR-CVK: Filmportret. AVRO: (K) Geheimen der Zee (serie). NOS: (K) Journaal. AVRO: Hier Parijs - Hier Jan Brusse. (K) Karakter (dl 5). (K) AVROS-Koop. Wie zeggen de mensen dat ik ben? (serie). NVSH: Sextant. NOS: (K) Journaal. Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant. (K) Journaal. (K) Catweazle (serie). (K) Studio Sport I. (K) Panoramiek: Ned. Antil len. (K) Dubbeldekkers (serie). (K) Studio Sport II. (K) Kort Geding (Suriname). (K) Journaal. Nederland 1. De NOS houdt ons vanmiddag bezig met achtereenvolgens nieuws, weekjournaal, verkeersinfor matie en een Yankee Doodle-aflevering, de laatste van deze serie. Om kwart over vier is er de vijfde aflevering uit de Openbaar Kunstbezit-serie Kunste naars en Leefmilieu. Titel: Gekke plannen? Na dit kwartiertje culturele zendtijd een reportage van de eindstrijd uit de O verheids voorl volksmuz., 17.30 17.32 Hier en Nu., 18.00 The Harbour Jazzband., Pol Partijen.. 18.19 A.R.P., 18.41 Toelichting nieuws. 18.47 Band- HILVERSUM. Reportages van voetbalwedstrijden behoorden in het seizoen 1970-1971 wederom tot de meest bekeken televisieprogramma’s. De grootste kijkdichtheid haalde in de periode van 1 oktober 1970 tot 31 mei 1971 de wedstrijd AjaxFeyenoord, die door de TROS werd uitgezonden. De kijkdichtheid bedroeg 79 procent. Nederland 2. De gewone start voor de zondag op het tweede net: na het fabeltje en het nieuws de nog steeds naar de tekens van de dierenriem speurende Catweazle. Na Studio Sport deel één aandacht voor de Nederlandse Antillen. Jan Roelands en Ferenc Schneiders probe ren onze kennis wat op te vijzelen en filmden beelden op Aruba, Bonaire, Curacoa, Saba, St. Maarten. Van de Antillen door chauffer Stan dekker nog steeds onveilig wordt ge maakt. Is ook het tweede deel van Studio Sport verleden tijd, dan een stapje naar de rechtzaal waar als Kort Geding de stelling dat Suriname voor 1973 onafhankelijk moet zijn wordt bepleit door de voorzitter van de Suri naamse Nationale Partij, de heer H. Arron. Zijn getuigen zijn de heren E. A. Gessel en drs. G. Cambrdge. De stelling van de heer Arron wordt be streden door de voorzitter van de Ver enigde Hindoestaanse partij, de heer J. Lachmon. Hij krijgt steun van ir. G. Hindorib en M. Mungra. De eindredac tie heeft Simon Jelsma. Een uur later kan men kijken en luisteren naar het laatste bulletin van de nieuwsdienst. Eustatius en St. HILVERSUM I 7.00 Nws., 7.02 Het levende woord., 7.07 Preludium., 7.30 Nws., 7.41 Hier en Nu., 7.55 Preludium., 8.10 Te Deum laudamus.. 8.30 Nws., 8.41 Podium voor de vrouw., 9.10 Platennieuws.. 10.00 Theol. Etherleergang., 10.30 Nws., 10.33 Voor zieken., 11.30 Hier en Nu., 11.32 De kleine wereld., 11.55 Meded 12.00 Los-Vast., 12.10 Boekbespreking., 12.21 Voor boer en tuinder., 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw., 12.30 Nws., 12.41 Hier en Nu., 13.00 De tafel van drie., 13.30 Fragm. opera Aïda van Verdi., 14.30 Cello en piano., 15 00 Ge ref. dienst., 15.30 Nws., 15.33 In ’t zilver., 16.30 Voor kleuters., 17.00 Lich te orkestmuz. O verheids voorl 17.20 Antilliaanse volksmuz., 17.30 Nws., Nederland I NOS: (K) Kinderprogr. NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER(K) Reclame. AVRO: (K) AVRO’s Toppop. (K) Boekje Open (serie). STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. AVRO: (K) Peyton Place. (K) Muziek is Troef. AVRO’s Televizier Magazine. Wie zeggen de mensen dat ik ben? (serie). NOS: (K) Journaal. Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. KRO: (K) Lippy de Leeuw. (K) Pebbles en Bamm-Bamm. (K) Op blote voeten in het park (serie). STER(K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. KRO: (K) Papoea’s van de Ra- liem (doe.). (K) Herinnerinaei tan F aman del. NOS: (K) Journaal. TELEAC: EHBO (15).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 9