Amsterdamse Rijksacademie biedt boeiend overzicht van halve eeuw tekenkunst VERWEY TEKENINGEN VAN KEES VAN WEERBARSTIGE CHARME Op25december:kaviaarof kaasuit’tKerstvuistje? léd IB# I Nieuwe serie: De Kamervragen over advies Karakteristiek van Omroepraad een kunstenaar Duitse gift voor Anne Frank- stichting zwarte tulp Radio woensdag HILVERSUM I TV vanavond TV dinsdag TV woensdag DINSDAG 21 DECEMBER 1971 Achtergronden Observatie Grote variatie Voor veel geld krijg je maar heel weinig kaviaar. En niet iedereen is er gek op. Voor weinig geld serveert u bij de Kerstborrel een geweldig plateau: oude, jonge, Leidse en roomkaas, Kernhem en St. Paulin, boerenkaas en Bluefort. Allemaal vaderlandse toppers met voor iedereen en ieders glaasje 't juiste smaakje. Spring es uit de vuist dit jaar! daarentegen dichter bij de vervaardiger, die het alleen moet stellen met zijn handschrift als uitdrukkingsmoge lijkheid. En voor een beeldend kunstenaar is er niets zo onthullend als juist dat handschrift. Wie dat weer eens wil ervaren moet gaan kijken in de Amsterdamse Rijks academie aan de Weteringschans, waar tot 30 januari a.s. een heel kunstenaarsleven van Kees Verwey in te keningen is geëxposeerd. Nieuwe BBC-serie Europa van 1900 i tot op heden Commissies weigeren uitvoering regeling Nieuwe contra onaanvaardbaar „Iets in de lucht” HAARLEM Als expressievorm is onder de beel dende kunsten de tekening wellicht de meest geëigende om het wezen van een persoonlijkheid uit te drukken. Een tekening is abstracter dan het schilderij in dit op zicht, dat ze ons de wereld toont zoals ze niet is en wel ontdaan van de kleuren, die een integrerend deel van alles om ons heen vormen. De kleur is het „gezicht” van de dingen, de lijn eerder de geabstraheerde vorm. Een tekening is dus afgetrokkener van het object, maar staat van genegenheid van het object terug. Mijn ervaring is, dat er steeds meer gevergd wordt bij het observeren, naar- 17 03 HEIN STEEHOUWER 22.35 ADVERTENTIE 7? o 21.50 De stichting zal het geld aanwenden ter voldoening van een rekening van de PTT, die voor het eind van het jaar moet worden betaald: de kosten van een nieuwe tele fooncentrale in het huis. AMSTERDAM. De Westduitse ambas sadeur in ons land, dr. Hans Arnold, heeft maandagmiddag in het Anne Frankhuis in Amsterdam namens de Westduitse presi dent Heinemann een cheque van 10.000 mark overhandigd aan de gelijknamige stichting, als bijdrage in de restauratie kosten van het huis aan de Prinsengracht. 15.30 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.20 20.50 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 21.35 22.10 22.45 22.50 22.55 19.50 19.55 20.00 20.15 20.20 20.30 20.35 22.10 22.35 22.40 22.45 23.15 18.45 18.50 1855 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 21.05 21.30 22.05 22.30 14.03 14.30 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 15.30 17.00 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 21.30 22.20 22.45 22.50 Er is nog iets. Ik heb wel eens in de knoop gezeten met het féit, dat Verwey mij soms als een late impressionist voor kwam, die avontuurlijke reizen ondernam 1 van het abstracte Niet alleen het abstracte overigens, maar ook gebieden, reeds betreden door anderen, die Kees Verwey, die tot nu toe nog nooit een „levens-overzicht” van zijn tekenin gen op een expositie bijeen had gezien, voelt deze expositie als de bekroning op een der faculteiten van zijn kunstenaars leven. Mij komt dat evenzeer zo voor. Het is een belevenis om meer dan bij een schilderijen-expositie het geval is, te kij ken achter de schermen van het kunste naarsleven van Verwey, een boeiend le ven, het aankijken in deze tekeningen méér dan waard. Verwey’s bewondering hadden. Je komt zowel Thorn Prikker tegen in zijn werk als een Henri Boot. Er zijn pointillistische mate je dieper in het object doordringt, tekeningen, ook die met vaag kubistische Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER- (K) Reclame. NOS: (K) Journaal STER- (K) Reclame. NCRV (K) Eddy Ready Go. STER: (K) Reclame. NOS- (K) Journaal STER - (K) Reclame. NCRV- (K> Doek Green (film). 'K) Interview. (K) Beeldende expressie van ge detineerden. Hoogtepunten Weihnachtsorato- rium van Bach. IKOR-CVK-RKK Kenmerk. NOS- (K) Journaal. Een oude dame en een mannenkop beide van Kees Verwey, de eerste bin nen de traditie van het Nederlands realisme, de twee met invloeden uit In een van zijn vele catalogi zegt Kees Verwey op een vraag van J. N. van Wessem: Een mansfiguur van Verwey, „ergens’’ lijkend op de bedelaarstypen van Rembrandt maar eveneens een voor beeld van de „weerbarstige charme" in het gebied die een tekening van Verwey vaak kan hebben. (Van onze Haagse redactie) I DEN HAAG Op vragen van PvdA- Ikamerlid Voogd bevestigen de ministers Engels van Cultuur, Recreatie en Maat- Ischappelijk Werk en Drees van Verkeer I en Waterstaat dat de omroepraad een 1 advies over het centraal antennesysteem heeft uitgebracht. ;l Dit advies kreeg minister Klompé op ;l 19 maart 1971. De beide ministers heb- II ben geen bezwaar tegen openbaar ma- king van het advies. Het handelt over I het rapport inzake kabeltelevisie. Dat I de CASEMA aan de vorige minister van I verkeer en waterstaat, Bakker uitbracht. I| Over het rapport van de CASEMA, I dat inmiddels aan de Tweede Kamer is I aangeboden, heeft het kabinet nog geen 1 standpunt bepaald. Minister Engels heeft nog geen gelegenheid gehad een standpunt te bepalen over het hu gepu- I bliceerde advies van de omroepraad. AA/VVVVVVVVVVVVVVWVWVVVVVVVVVVVVVVVVVVVWWV! LONDEN. De British Broadcas- I ting Corporation heeft een televisie- I documentaire op stapel staan over de geschiedenis van Europa van 1900 tot ap heden. De documentaire, die bestaan zal uit dertien afleveringen van vijftig minuten, vergt een voorbereidingstijd van drie jaar en zal met behulp van l[ Europese en Amerikaanse televisie-or- ganisaties worden gemaakt. De kosten I worden geraamd op een half miljoen Pond. eeuw, valt niet binnen een krantekolom te vangen. Van de tekeningen zelf kan ik alleen maar schrijven, dat het een bijzondere verrassing is om hier werk te zien hele maal als tekening bedoeld en voortreffe lijk geslaagd, maar ook losse notities, niet bedoeld als tekening, maar als eerste op zet voor latere bekende schilderijen. Ook „kartons” voor wandschilderingen zijn er, schetsjes tijdens vakantiereizen gemaakt evenzeer als een ontroerend portret van zijn moeder. Wat dan als overheersende indruk opvalt, is de grote vrijheid van Verwey om zich uit te drukken op een veelzijdige wijze, als het ware om de „kwaliteit van het moment” vast te leggen in stijl en materiaalkeuze, die hij zelf verkiest. „In het algemeen zie ik het modernisme zo, dat de moderne artiest in de eerste plaats de behoefte voelt zijn eigen crea tieve eigenschappen uit te vieren, te voelen dat hij ze heeft en ze dan af te schrijven. Maar juist diezelfde vrijheid belet hem door te dringen in het object, dat tegenover hem gelegen is, omdat dit een uiterste aan gehoorzaamheid en te rugdringen van de innerlijke eigen schappen van de observator vergt. Voor de liefdevolle aandacht krijgt men als beloning ik zou haast zeggen als een vrouw die zich langzamerhand over geeft aan de man een zelfde mate Ik besef, weinig over de expositie en veel over Verwey te hebben geschreven. De expositie valt dan ook niet te om schrijven. Een keuze van een dikke hon derd tekeningen uit ongeveer vijfhonderd, die hij heeft gemaakt in ruim een halve steken naar de diepten van de psyche in een stijl, die altijd kenmerkend bleek voor wat Ter Braak noemde „De Vent achter het werk”. DEN HAAG. De leden en plaatsver vangende leden op een na van de gemeen telijke commissie complementaire arbeids voorziening beeldende kunstenaars van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag heb ben besloten verdere medewerking aan de gewijzigde beeldende kunstenaars rege ling van minister Boersma te weigeren. Zij hebben een telegram gezonden aan de colleges van B. en W. van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Daarin verklaren de „leden van de commissie complemen taire arbeidsvoorziening beeldende kun stenaars, als deskundigen aangewezen door de drie grote gemeenten Amsterdam, Den Haag, Rotterdam zowel als door de kunst organisaties of vakverenigingen, de ge wijzigde beeldende-kunstenaarsregeling, volgens de minister van sociale zaken ver scherpende maatregelen, maar in wezen discriminerende maatregelen, die o.a. de individuele beroepskeuze der kunstenaars welhaast tot onmogelijkheid maakt, totaal onaanvaardbaar”. Zij delen „op grond van hun cultuurbesef mede, verdere medewer king te moeten weigeren." Ruim een halve eeuw tekeningen van een man, die aan zichzelf gelijk bleef en toch durfde putten uit verschillende bron nen. Dat wordt uit zijn tekeningen méér duidelijk dan uit zijn schilderijen. Die tekeningen zijn vaak van een weerbarsti ge charme en daarmee is bijna elk blad niet alleen een beeld van het object, zo karakteristiek mogelijk weergegeven, maar eveneens een karakteristiek van de maker. Of maker eigenlijk niet, want Kees Verwey beschouwt zichzelf niet als een „maker”. Hij ondergaat veel méér dan men van hem wellicht verwacht en legt van dat ondergaan niet alleen getuigenis af in zijn werk, maar ook in zijn eigen schriftelijke getuigenissen. Kees Verwey is namelijk een uitstekende essayist, die na een leven van schouwen in zich zelf zijn verhouding tot de kunst veel beter kan analyseren, dan dat een ander dat zou kunnen. het pointillisme, maar beide karak teristiek voor het inlevingsvermo gen van Verwey. Dit psychisme over wint alle invloeden. Hij ziet kans invloeden evenals tekeningen die typerend uit de Nederlandse realistische school ko men. Waarom? De behoefte tot het onder gaan, dar hij zelf hierboven heeft uiteen gezet. Maar hij is een leeuw die worstelt en bovenkomt. Het is altijd méér Verwey dan iets anders En dat is dan weer een weerslag van een andere striid in deze tekeningen, een andere schommeling tussen uitersten, die het werk interessant maakt. Het zijn in eigenlijke zin niet de voorbeelden, die Verwey hebben beïnvloed, het zijn facto ren in zijn eigen geest, aangeraakt door „iets in de lucht”, dat bij anderen tot een specialisme is geworden, maar bij Verwey een ondergrond bleef, waarop hij zelf voortborduurde in een afgezonderd be staan. „Ik heb geleefd in een schelp”, schrijft hij ergens zelf. Hij heeft vaak getracht uit die schelp te komen. Als een here- meitkreeft leeft hij in zo’n schelp, zijn sensibiliteit beschermend tegen teveel vreemde invloed maar als ik de verge lijking mag doortrekken vanuit die schelp met kreeftescharen dat wat hem interesseerde wel zeer grondig aangrij pend om het nooit meer los te laten Ook een typerend aspect voor Verwey' een leven lang kunnen voortwerken aan een eigen picturale verschijningsvorm die schommelingen mag kennen, zowel per fectie als slordigheid, soms een raken aan de oppervlakte een andere maal een af- werkelijk méé te leven met de mens voor hem. Hij tekent daarmee hen en tevens zichzelf. 23.55 Nws. HILVERSUM III 7.00 Nws. 7.02 Steevast. 8.00 Nws. 8.02 Journaal. 8.05 Steevast. 9.00 Nws. 9.03 Negen-uur-show. 10.00 Nws. 10.03 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.03 Journaal. 12.06 Zet 'm op 13.00 Nws. 14.00 Nws. 14.03 Superclean dreammachine 15.00 Nws. 15 03 Lichte platen. 16.00 Nws. 17.00 Nws. Journ. 17.06 Verzoekplaten. BRUSSEL Beursber. 14.24 13.55 Beursber. 14.00 Nws. Schoolradio. 14.24 Intermezzo. Voor de jeugd. 14 50 Schoolkoren. 15.00 Nws. 15.15 Voor kinderen. 16.00 Nws. 16.05 Lichte muz. 17.00 Nws. 17.15 Me- - 17.55 Weegschaal. lodie Radio. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.03 Voor soldaten. 18.15 Leken- moraal- en filosofie. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken. 18.57 Intermezzo. 19 00 Nws., actualiteiten. 19.40 Keurig Frans 19.42 Made in Belgium. 20.00 Promena deconcert. 22.00 Nws. De zeven kun sten. 22.20 Klass, muz 23.00 Nws. 23.10 Melodie Radio. 23.40 Nws. Nederland I NOS: (ged. K) Kinderprogr. NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER(K) Reclame NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. VARA: (K) Volgende patiënt (serie). (K) De zwarte tulp (feuilleton. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame VARA - (K) Klatergoud. (K) De sociale woningbouw (doe.). (K) Jason King (film). De Ombudsman. NOS: (K) Journaal. TELEAC: Esperanto (I). Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. NCRV: (K) Zo vader, zo doch ter. (K) Per Ongeluk (film). STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal STER: (K) Reclame. NCRV' Met liedjes het land in. Hier en Nu. (K) De Avonduren von Beetho ven. (K) Klass, en religieuze disco theek. NOS: (K) Journaal. Den Haag vandaag. TELEAC: Elementaire Economie (12). Nederland I NOS: (ged. K) Kinderprogr. NCRV(K) Kinderprogr. NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal STER: (K) Reclame. NOS: (K) Van gewest tot ge west. (K) Tips Nat. Bur. Toerisme. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. Pol. Partijen: C.P.N. Socutera. NOS: (K) Film (a.l.). Studio Sport. (K) Journaal. Den Haag vandaag. (K) Eigentijds. Einde. Tot zover Kees Verwey zelf, hoewel het bijzonder aantrekkelijk zou zijn hem ver der aan het woord te laten, bijvoorbeeld over de verhouding leraar-leerling en het moderne kunstonderwijs. Een Japanse zen-meester heeft eens ge zegd: „om een paard te kunnen schilderen moet ik een paard kunnen worden”. Hij demonstreerde daarmee hetzelfde inle- vingsmoment, als Kees Verwey hierboven heeft aangeduid. Het is een vorm van mystiek, waarover Kees Verwey mij in zijn huiskamer vertelde, dat hij die bij voorbeeld vindt in sommige werken van Rembrandt. Het bestuderen van Rem brandt voerde bij Verwey tot het ontdek ken van wetmatigheden, bijvoorbeeld in de leer van het perspectief. „Perspectief”, zegt Kees Verwey, „is het mathematische mysticisme, dat zonder het menselijk den ken niet bestaat. Perspectief in de beel dende kunst is een vrucht van perspectief in de geest. Het voert je verder de diepte in van je eigen innerlijk wezen”. Een conclusie uit de som der uitspraken van Kees Verwey is dan, dat het zich laten vormen, vla observatie, door het object voert tot het ontdekken van dat geestelijke perspectief, de diepste achter grond van zijn werk. Kom je in de tekeningen van Kees Verwey dit alles nu ook tegen? Is het als het ware een „paard-geworden” of „stille- ven-geworden” Verwey, die men be speurt? Soms wel, soms niet en dat maakt nu juist die weerbarstige charme van zijn werk uit. Het schommelen tussen de po len van het helemaal wél of het soms ook helemaal niet ondergaan van het object verleent de grote levendigheid aan zijn kunst. In de tekeningen is die strijd voortdu rend zichtbaar aanwezig, zowel in de lijnvoering als in andere elementen En die strijd maakt een werk van Verwey tot wat het is. Tenslotte is hij geen oosterling, die veel gemakkelijker dan wij zijn indi vidualiteit verliest in het object. Verwey blijft Verwey en dat is maar goed ook, want nogmaals, die voelbare strijd be paalt de aard van de wandeling langs al die opgehangen tekeningen, een halve eeuw „bijeen geschreven” Nederland 2. Na de fabel en het journaal de NCRV met Gerard van den Berg en zijp Zo vader, zo dochter. Panelleden zijn Rita Hovink, Kirsten Klijnsma, Liane Engeman en Mevr. Haya van Someren-Downer. Om half acht weer een van Henri Knap’s me thoden om het rijbewijs kwijt te ra ken. Na het nieuws van acht uur Met liedjes het land in. Liedjes van Gert en Hermien, Gonnie Baars, de Shepherds, de Chico’s en Ronnie Tober. Gezongen wordt er in de Rijnstreekhal in Alphen aan de Rijn. Dat alles onder leiding van Ted de Braak die ook de gebruike lijke programmaonderdelen presen teert. Van Rijnstreekhal naar de NCRV-studio voor Hier en Nu en daarna een persiflage op een herden king van Beethovens geboortejaar Hét programma te verzorgen door het Am sterdam Werktheater, heet „De avontu ren van Beethoven”, waarmee dan di rect een stuk van de inhoud is ver klapt: geen terugkijken op de muzikale talenten van het muzikale genie maar op diens leven als „gewoon” mens. Medewerkenden zijn o.m. Mar ja Kok, Hans Man in ’t Veld, Cas Enklaar en Shireen Stroker. Als Beethoven zien we Helmert Woudenberg. Tot besluit: nieuws uit de klassieke en religieuze discotheek, het laatste nieuws, de ru briek Den Haag Vandaag en de herha ling van les 12 van de Teleaccursus Elementaire economie. Nederland 1. Na het fabeltje en het nieuws laat de VARA de volgende patiënt binnen. Ditmaal een verliefde dokter Upton. In de vooravond voorts de start van een uit zes afleveringen bestaande serie gebaseerd op Alexan der Dumas’ verhaal De Zwarte Tulp. De gebroeders Johan en Cornells de Witt liggen in de Nederlanden van rond 1672 wat met elkaar overhoop. Zij overigens niet alleen: óók de leden van het Tulpgenootschap, die wat af gunstig ervan hebben kennis genomen dat Cornells van Berle met een zwarte tulp op de markt zal komen. Vooral buurman Boxtel, bollenkweker, zit het niet lekker. Hij probeert roet in het eten te gooien. Inmiddels is het tijd voor het nieuws van acht uur, daarna voor Jelle de Vries’ Klatergoud met Coen Flink, Ton- ny Huurdeman, Peter Aryans, Hans Boskamp, Lydia Oosthoek en Piet Hen driks. Milo Anstadt komt tegen negenen met een documentaire over de sociale woningbouw, dit, n.a.v. het in het Rot terdamse Bouwcentrum gehouden con gres Bouwen aan en in de Maatschap pij. Tijdens dat congres stelden heel wat deskundigen dat de woningellende best verleden tijd kan worden als het beleidsroer maar wordt omgegooid. De ze teneur ligt ook aan de documentaire (titel: De sociale woningbouw eist een omwenteling) ten grondslag. Om half tien Jason King en de schattige schurken, waarin Jason weer in netelige situaties verzeild raakt Een klein uur later wipt Marcel van Dam. nog steeds VARA’s Ombudsman, de huiskamer binnen met problemen van kijkers. Door hem wat wijzer gemaakt, kijken we om kwart voor elf naar het laatste nieuws en vijf minuten daarna naar de door Kees van Kooten en Wim de Bie voor te schotelen Esperanto- kennis. 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt zo’s. 7.30 Nws. 7.41 Actualiteiten. 8.30 Nws. 8.4J Actualiteiten. 10.00 Voor de vrouw. 10.30 Nws. 11.55 Meded. 12.00 (S) Van twaalf tot twee. (12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 13.00 Raden maar 14.00 Huisbezoek. 14.10 Van Ta-ta tot totale taal. 14.20 (S) Aspekten kamer- muz. 14.50 Meer over minder. 15.30 Nws. 16.45 (S) Hoorspel. 17.00 (S) Brit ish Columbia Choir Vancouver. Over- heidsvoorl. 17.20 Ontwikkelingslanden. 17.30 Nws. 17.32 Hier en Nu. 18.00 (S) Aperitief. 18.30 Nws. 18.41 Gewijde muz. 19.00 De kerk vandaag. 19.10 K.V.P. 19.20 Openbaar kunstbezit. 19.30 (S) Muz.magazine. Bond zonder naam. 22.25 Orbis terrarum. 22.30 Nws. 22.40 Den Haag vandaag. 22.50 (S) Zin-Tuig (nr. 56.). 23.20 (S) Horizon. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag woensdag. 7.33 Van de voorpagina. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Met deelneming. 8.22 (S) Dag woensdag. 8.35 Van alle markten thuis. 9.00 Radio- weekblad. 9.35 Waterstanden. 10.15 Ko- ning Klant. 10.30 De Weekbladen. 10.45 Voor kleuters. 11.00 Nws. 11.03 Op de koffie. 12.00 Bergum-Centraal. 13.00 Nws. 13.11 Met deelneming. 13.30 (S) Melodieën expres. 13.50 Gesproken por tret. 14.05 Speelruimte. 16.00 Nws. 17.00 (S) Verzoekplaten. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Met deelneming. 18.25 Uitz. P.P.R. 18.35 (S) Klink klaar zonder nonsens. 19.30 (S) Licht orkest. 20.00 Nws. 20.05 (S) Dansorkest. 20.35 (S) De brug (Hoorspel). 21.05 (S) Popsmuk. 21.45 Koloriet. 22.30 (S) Sopraan en piano. 22.25 Meded. 23.00 Nws. 23.10 Actualiteiten. 23.20 (S) Jazz magazine. Dit in tegenstelling tot de voor de hand liggende gedachte dat, wanneer je een bepaald quantum observatie hebt opge nomen het dan tijd worclt je te distan tiëren. Mij is gebleken dat de voeding, die ik ontving door aanhoudend te blijven ob serveren, het werkstuk zijn eigenlijke vorm doet krijgen. Daarbij komt dat het observeren met bestaat uit het steeds verder gedetailleerd juist een dat de verdere observatie juist een zekere mate van vereenvoudiging dient op te leveren omtrent het wezen van wat er in die veelheid plaats heeft. Het blijkt dan, dat dit terugbrengen tot de grondtrekken meer door het object, dan door mij zelf veroorzaakt wordt” w W f Jk

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 15