De filantroop met boeiende
hoofdrol van Siem Vroom
Zaak tegen Tijl van Limburg
eindigde weinig spectaculair
De echte van
Zwaardemaker
warme
bisschopwijn.
Sony
stereo installatie
platenspeler
Tuner/versterker
Maak’teen
beetje net-abvroeger
en schenk*
ik, S
Alphenaar
tBW
GLOBE MET PESSIMISTISCH BLIJSPEL
IN AMSTERDAMSE KLEINE KOMEDIE
over de toekomst
Van Gogh-expositie
in Parijs
PROCUREUR: NAASTENLIEFDE WAS KARIKATUUR
PLEITER: VRIJSPRAAK WEGENS MORELE DWANG
Kunstraad hoopt
er het beste van
Alwin Tof fier
nu in
htxueusc
^^yerpakking
Mario Lanza in
aardige zangfilm
Mil
IMII
I
Radio donderdag
TV vanavond
Kado-plaat!
Kado-plaat!
TV donderdag
Al te lief...
TV woensdag
zQ»-'. zf
X
WOENSDAG 2 2 DECEMBER 1971
Goed gespeeld
(Van onze Brusselse correspondent)
Overtuiging
EENMALIGE AANBIEDING
Na gesprek met
minister Engels
Sony speakerboxen
995,-
die heel speciale LP
F/4IZORIETEN FESTIWL
kost maar 10,-
die heel speciale LP
MINORIETEN FESTIVAL
kost maar 10,-
AMSTERDAM De jonge Engelse
toneelschrijver Christopher Hamp
ton (geboren in 1946) had juist zijn
studie aan de universiteit van Oxford
voltooid toen hij zijn stuk „De filan
troop” schreef, dat „in een universi
teitsstad in de naaste toekomst”
speelt. Die universiteitsstad is onge
twijfeld Oxford en de kamer waarin
de handeling zich voltrekt is even
Medelijden
Visie op samenleving
KRUISWEG 47-49 HAARLEM
TEL. 023-320244
stelig de kamer van een der docenten
bij wie Hampton heeft gestudeerd.
Waarom het stuk in de naaste toe
komst zou spelen, blijkt uit niets;
misschien bedoelde Hampton daar
mee alleen: Oxford na het vertrek
van Hampton.
BRUSSEL Geenszins spectaculair is „Tijl van Limburg” dinsdagmid
dag voor de Brussels correctionele rechtbank, althans formeel, ten grave
gedragen. De procureur des Konings eiste (volgens Belgische gewoonte
niet nader gepreciseerd) een strenge disciplinaire straf, die gedeeltelijk
voorwaardelijk mag zijn en onder toezichtstelling. De verdediging, bij
monde van twee advocaten, wenste vrijspraak bij gebrek aan misdadige
opzet en bepleitte morele dwang als verzachtende omstandigheid. Maar de
verdachte „Tijl van Limburg”, mocht in weerwil van het nadrukkelijk
verzoek van de verdediging deze kerstdagen nog niet naar huis. In de
boeien verdween hij weer naar zijn cel om af te wachten hoe de rechters
op 12 januari over hem zullen oordelen.
Tijl-syndroom
-
8-10% alcohol^
I
(\MAAAAAAAA*AAAAAAAAAA/
enigszins
ADVERTENTIE
D.S.
CHARLES BOOST
SIMON KOSTER
ADVERTENTIE
21.50
ADVERTENTIE
22.30
23.00
1
ADVERTENTIE
nog enkele sets.
J
Op de Parijse tentoonstelling zijn ook
brieven, die de schilder aan zijn broer
Theo heeft geschreven.
gemakkelijkste oplossing gekozen. Ik heb
hem immers gevraagd of hij ooit eerder
iets voor de hongerlijders in deze wereld
had gedaan. Hij is mij het antwoord
schuldig gebleven. Hem was het gemakke
lijk een schilderij te stelen en het geld uit
andermans zak te kloppen, maar dat kan
iedereen.”
doch hij maakt daarbij een inbreuk op
het Belgisch strafrecht”.
Het laatste woord is aan verdachte zelf.
Spijt? Hij zegt het niet. Wel bestrijdt hij
twee zijns inziens onjuiste citaten.
De rechtzaak is over. Dinsdagmiddag
keek niemand meer op van een nieuwe
Bommelding. „Tijl van Limburg” is niet
als een held voor zijn rechters versche
nen. Een moeilijke zaak, die snel moest
worden afgehandeld en waarin uiteinde
lijk een eenvoudige verachte moest over
blijven. Dat lukte dan ook. Zelfs al kreeg
die verdachte een applausje mee toen hij
werd weggeleid met een glimlach om de
lippen.
Normale prijs 1185,
Uw kerstvoordeel 190,
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
21.40
15.30
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
18.45
18.50
18.55
19.00
1905
19.40
19.55
20.00
20.15
20.21
20.35
20.55
21.30
22.10
22.20
22.25
7.20
8.11
22.05
22 10
15.30
17.00
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.50
19.55
20.00
20.15
20.20
20.30
20.35
22.10
22.35
22.40
22.45
2315
18.45
18.50
18.55
19.00
19 05
19.55
20.00
20.15
20.21
21.05
21 30
„De filantroop" („The philantropist”
een burgerlijk blijspel van Christopher
Hampton. Vertaald door Henk Rigters.
Eerste opvoering bij het Zuidelijk to
neel Globe op 12. november te Breda.
Regie: Adrian Brine. Hoofdrol: Siem
Vroom. Decor: Eric Wijnands. Recensie
van de voorstelling op 20 december in
de Kleine Komedie te Amsterdam.
Radio Kamer Orkest fragmenten uit
het Weihnachtsoratorlum van J. S.
Bach. De opnamen werden gemaakt in
de Grote Kerk te Monnickendam. Na
Kenmerk het HIRO-magazine. Daarna
alleen nog maar het nieuws.
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER- (K) Reclame.
NOS - (K) Journaal
STER (K) Reclame.
NCRV (Kl Eddy Ready Go
STER (K) Reclame.
NOS' (K) Journaal
STER (K) Reclame.
NCRV <K> Doek Green (film).
'K) Interview.
IK' Beeldende expressie van ge
detineerden.
Hoogtepunten Weihnachtsorato-
rium van Bach.
TKOR-CVK-RKK- Kenmerk.
Toumaal
lijve ondervinden dat het verkeerd was. armoede en uitbuiting^een slag toedienen.
Die andere Tijlen moeten ook weten wat
hun te wachten staat”.
Terwijl verdachte met een tot een bal
eisende taak niet opgewassen. Hij heeft
het stuk geregisseerd als een comedie, met
veel lachertje? en af en toe een ernstige
scene, maar hij heeft niet diep genoeg ge
graven om de spirituele kern van het stuk
bloot te leggen en voor de toeschouwers
zichtbaar althans voelbaar te maken.
Het is weliswaar een plezierige opvoe
ring geworden, maar zonder de diepte,
zonder het, iets minder plezierige, schrij
nende effect dat aan de Londense opvoe
ring (geregisseerd door Robert Kidd) een
zekere schokwerking gaf waardoor het pu
bliek voelde, met iets méér dan een dood
gewoon blijspel te maken te hebben.
DE OPVOERING van Globe draait om
de vertolking van de titelrol door Siem
Vroom, en die is op zichzelf zeer zeker de
moeite waard. Het spel van Vroom is een
fijn-geschakeerde mengeling van lichte,
ironische humor en gedempte ernst, waar
uit wel een beeld ontstaat van de tragi
komische figuur die Hampton heeft ge
tekend. Jammer genoeg wordt dat beeld
soms even verstoord door de regie-grapjes
die het stuk een onnodige en zelfs hinder
lijke duw naar de „lollige” kant geven.
Van de andere medewerkenden slaagt
vooral Henk Molenberg er in, een naar de
eis afstotelijke figuur te maken van de
vulgaire romanschrijver en geeft Pleuni
Touw, vooral in het laatste bedrijf, over
tuigend spel als de in Philip teleurgestelde
verloofde. Femke Boersma is de leeghoof
dige nymfomane studente, Pim Peters een
vriend en collega van Philip, Titus Muize-
laar de wanhopige jonge toneelschrijver en
Agaath Meulenbroek een zwijgend meisje
dat alleen tussen de bedrijven en achter de
coulissen een aandeel in de intrige heeft.
Men kan „De filantroop” iedere avond
(behalve a.s. vrijdag) tot 30 december in
de Kleine Komedie in Amsterdam gaan
zien.
„Een strenge disciplinare straf, maar,” verdachte niet uit zijn verband te trekken
aldus de Procureur des Konings. „Ik heb
medelijden met verdachte. Hoewel de
psychiater zijn gevoelens van spijt aan
vecht, wil ik het risico lopen dat die
oprecht zijn. Een gedeeltelijk voorwaarde
lijke straf en een goed geregeld toezicht
zijn voldoende. Maar hij moet aan den
HILVERSUM H.
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
Dag met een plaatje. 8.00 Nws.
Journaal. 8.20 Dag met een plaatje. On
8.30 De groenteman. 8.50 Morgenwij-
Zijn mede-pleiter Goovaerts uit Brussel
koos morele dwang als thema. Een morele
dwang, voortgevloeid uit een tijdsgewricht
en de maatschappij waarin verdachte
leefde. De omstandigheden hebben het
scenario voor hem gemaakt. „Men behoort
De film van vanavond, „The toast of
New Orleans” (hier olijk vertaald met
„Tot ziens in New Orleans”) is voorna
melijk van belang door de aanwezigheid
van een destijds, in het begin van de
vijftiger jaren. uiterst populaire film-
tenor, Mario Lanza.
Lanza die eigenlijk Alfred Cocozza
heette, is maar 38 jaar oud geworden
en heeft slechts enkele jaren kunnen
profiteren van zijn zangtalent dat mis
schien niet groot was. maar voldoende
om hem op het concert- en opera-podi-
um te brengen en hem tot populaire ster
te maken in enkele zangfilms. In 1951
kreeg hij zelfs de rol van Caruso te
spelen (en te zingen!) in een quasi bio
grafische film over de beroemde Ita
liaanse operazanger.
Na een korte carrière bij de opera,
debuteerde Lanza in 1949 in de film
met „That midnight kiss’, om vervol
gens in „The toast of New Orleans” zijn
succes te prolongeren onder regie van
Norman Taurog. Hij speelt hierin een
vrolijke, onbezorgde vissersjongen in de
haven van New Orleans die voor zijn
plezier zingt in de open lucht tot hij
ontdekt wordt door David Niven en een
plaats aangewezen krijgt in de plaatse
lijke opera. Dat bezorgt hem veel bij
val en bekendheid, maar het maakt hem
niet gelukkig. Tegen zijn zin moet hij
de man van de wereld spelen en zijn
aanvankelijke charme als volksjongen
dreigt geheel verloren te gaan. Hij is
ook niet meer de minnaar en vrouwen
charmeur van vroeger, wat vooral zijn
tegenspeelster, de operazangeres Suzet-
be Michelin (Kathryn Grayson) zeer
verdriet. Gelukkig worden de dreigen
de moeilijkheden door familie en vrien
den van Mario opgelost en de film ein
digt met een krachtig gezongen rol in
„Butterfly”, nadat eerder het lichtere
genre beoefend werd met „Tina Lina”,
„1’11 never love you” en vooral met „Be
my love”.
PARIJS, (AFP) In het Parijse mu
seum de Orangerie is dinsdag een ten
toonstelling geopend van werken van Vin
cent van Gogh. Er zijn 112 schilderijen en
100 tekeningen te zien die deel uitmaken
van de collectie die binnenkort wordt
geëxposeerd in het nieuwe Van Gogh-
museum in Amsterdam.
’V’.
MET „DE FILANTROOP” heeft Christo
pher Hampton een stuk geschreven dat
eigenlijk gericht is tegen een samenleving
als de onze, waarin geen plaats is voor
tolerante, zachtmoedige, niet-vechtlustige
mensen. In verband met dit stuk heeft
Hambton in een interview gezegd: „Onze
maatschappij-structuur moedigt de rijken
aan, ze moedigt je aan om te pakken wat
je pakken kunt. Het is fijner een aange
naam en onnadenkend leven te leiden dan
te vechten en te proberen er iets aan te
doen”. Die visie op de samenleving komt
in het stuk op verschillende manieren naar
voren: Philips vrienden en vriendinnen
pakken wat ze pakken kunnen; Philip zelf
berust in elke situatie, liever dan dat hij
vecht. „De filantroop” mag dan een blij
spel zijn, het verbergt een nogal sombere
levensbeschouwing onder het vrolijke op
pervlak. Het is de kunst van de regie, zo
wel het een als het ander duidelijk in de
opvoering tot uiting te laten komen.
Nederland I
NOS: (ged. K) Kinderprogr.
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame. i
TROS: (K) Wat een familie! (se
rie).
(K) Koor. La bonne Esperance
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
TROS: (K) Zevensprong.
(K) Misdaden uit hartstocht
(2).
IKOR-CVK: (K) Paulus (ge
sprekken).
NOS: (K) Journaal.
DE ENGELSE regisseur Adrian Brine,
die de opvoering bij de Toneelgroep Globe
heeft verzorgd, was tegen die moeilijke,
veel finesse en nuanceringsvermogen ver-
hij is een gewone jongen, die een daad
heeft gesteld vanuit een overtuiging. Die
overtuiging ontsproot tevens aan zijn be
sef dat de samenleving tekortschiet.
Verdachte oort pausen en staats
hoofden praten over rechtvaardigheid,
maar ziet niets gebeuren. Hij wil dan de
Nederland 2 Weinig nieuws onder
NCRV-zon, die na fabeltje en journaal
gaat schijnen. Allereerst is er het met
smartlappen, meedeiners, meeklappers
I en uitgesproken floppers volgestouwde
I Eddy Ready Go van vlotpratende Eddy
I Becker. Na het nieuws Dock Green,
onze TV-politieman die al menige zaak
tot een goed einde heeft weten te
brengen.
In het kader van de eerder op de
I buis gebrachte TV-serie „We stinken
I erin” spreekt Jan van Hillo rond 9 uur
I met Alvin Toffler. Toffler is docent in
de futurologie aan de Russell Sage
Foundation. Hij schreef o.m. het thans
ook in Nederland verschenen boek Fu-
ture Shock (Toekomstschok), waarin
heel wat angstaanjagende dingen aan-
gaande de toekomst staan.
I In het hierna uit te zenden Getekend
(wat je tekent ben je zelf) wordt
ditmaal de camera gericht op werk
van gedetineerden.
In Hoogtepunten uit bekende orato-
ria een optreden van Wilhelmine
Matthès. Zij zingt begeleid door het
?nwvwwvwwwvvvvvvvvwwvwwwvvwn»vvwvvvvvwvvvwnn»vwvw«»w*v»ww'«ww»«"""™’"'*,«»»ww’"^
(Radio: FM stereo - middengolf)
Alles in een met twee
NOS: (ged. K) Kinderprogr.
NCRV(K) Kinderprogr.
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NOS- (K) Van gewest tot ge
west.
(K) Tips Nat. Bur. Toerisme.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal
STER - (K) Reclame.
Pol. Partijen - C.P.N.
Socutera.
NOS: (K) Film (a.l.).
Studio Sport.
(K) Journaal.
Den Haag vandaag.
(K) Eigentijds.
Einde.
„DE FILANTROOP” is een enigszins
misleidende titel, want gewoonlijk wordt
daaronder een weldoener verstaan. Maar
Hamptons „filantroop” is geen weldoener;
hij is eenvoudig iemand die van de men
sen houdt, in tegenstelling tot een misan
troop, die de mensen haat. De hoofdper
soon in het stuk, die Philip heet en docent
in de taalwetenschap is, houdt in die zin
van de mensen; hij wil vriendelijk zijn
voor iedereen, niemand pijn doen of ook
maar teleurstellen, en begrijpt niet dat hij
daardoor voortdurend misverstanden ver
oorzaakt waarvan hij uiteindelijk zelf al
tijd het slachtoffer wordt.
De schrijver demonstreert dat aan de
hand van een hele reeks voorvallen: Philip
drijft een jonge toneelschrijver tot wan
hoop (en dan bij ongeluk tot zelfmoord)
door hem zó te prijzen dat het erger klinkt
dan eerlijke kritiek; hij maakt zich be
lachelijk door de walgelijk grove conver
satie van een arrogante auteur, die op be
zoek komt, nog te willen goedpraten; hij
beledigt zowel zijn verloofde als een nym
fomane studente door alleen uit vrien
delijkheid en angst om te kwetsen te
genover allebei de verkeerde houding aan
te nemen. Het resultaat is, dat ieder
een hem in de steek laat, omdat hij welis
waar van de mensen houdt maar met zo
weinig inzet van eigen persoonlijkheid dat
de mensen niet van hém houden.
Procureur Dubois heeft van zijn requi
sitoir over de hoofden van de rechters
heen voornamelijk een vermanende toe
spraak tot het Belgische volk gehouden,
teneinde het Tijl-syndroom niet alleen met
juridische argumenten, doch ook volgens
maatstaven van menselijkheid aan de
kaak te stellen. Hij leek zodoende soms
meer op een kanselredenaar dan op een
openbare aanklager.
Dubois construeerde, wat de juridische
kant van de zaak betreft, de diefstal met
inklimming uit het feit, dat verdachte om
bij de liefdesbrief van Vermeer te komen
over een lage balustrade was gestapt die
voor het schilderij stond.
De verdediging bestreed die inklimming.
Verdachte was immers al binnen zonder
breek en inklimming moet van buitenaf
geschieden. Enfin, de afpersing was een
veel duidelijker zaak. Waarom maakte de
procureur met zoveel nadruk duidelijk,
dat het hier niet ging om de strafvervol
ging van een maatschappelijk weldoener,
maar integendeel om die van iemand die
met kinderlijke, goede bedoelingen een
misdrijf had gepleegd?
Dubois: We hebben al een tweede Tijl
in Antwerpen een derde in Luik, een
vierde in GentDeze dingen planten
zich als een lopend vuurtje rond. De zaak
begint stilaan op een bittere klucht te lij
ken. Want wat verdachte heeft gedaan is
niet meer dan een karikatuur van wat
eigenlijk naastenliefde is. „Hij heeft de
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
E.O.: (K) Film.
Ned. en Engelse liederen.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
VPROBerichten vit de samen
leving.
Laurel en Hardy
Namens.filmportret.
(K) Frank Zappa (film).
Muziek uit de dertiger jaren.
NOS: (K) Journaal.
(K) Ter Visie.
^vwvwwwwvwvwwwwvwwvwwvwnvmnni
DEN HAAG. De toenadering tussen
minister Engels van Cultuur, Recreatie en
Maatschappelijk Werk en de Nederlandse
Federatie van Beroepsverenigingen van
Kunstenaars mag bij de Raad voor de
Kunst geen valse verwachtingen wekken
ten aanzien van de feitelijke uitvoering
van een verruimde taakvervulling. Dit
heeft het dagelijks bestuur van de Raad
voor de Kunst de leden en de commissies
van de raad meegedeeld, naar aanleiding
van de toezeggingen van minister Engels
aan de federatie.
Het dagelijks bestuur meent, dat in de
huidige situatie niet de risico’s mogen
worden aanvaard, die zich zouden voor
doen als de federatie, en anderen, na
verloop van tijd zouden moeten constate
ren, dat de „produktie” van de raad,
ondanks de toezeggingen, onveranderd zou
zijn gebleven, omdat de middelen ter
realisering van de verruimde taakvervul
ling ontbraken.
Het dagelijks bestuur van de Raad voor
de Kunst is er over verheugd, dat een
oplossing voor het conflict tussen de mi
nister en de federatie mogelijk lijkt. Het
tekent hierbij aan, dat inwilliging van vijf
van de zeven door de federatie gestelde
eisen pas werkelijke inhoud krijgt als de
minister de materiële en personele conse
quenties van deze inwilliging onder ogen
ziet en aanvaardt.
De minister heeft inmiddels laten we
ten, dat in ambtelijk overleg zal worden
becijferd of deze consequenties overeen
komen met de nauwkeuriger ramingen,
die het dagelijks bestuur van de Raad
voor de Kunst inmiddels heeft opgesteld.
Het overleg kan de eerste helft van
januari leiden tot een min of meer afslui
tend overleg tussen de minister en het
dagelijks bestuur. De raad zal dan op 15
januari op basis van deze resultaten kun
nen overwegen welke houding de raad
dient aan te nemen, aldus de brief aan de
leden en de commissies van de Raad voor
de Kunst.
Nederland 1. De hele avond heeft de
NOS het voor het zeggen. Na Fabel en
nieuws komt zij met Van Gewest tot
Gewest, tips van het bureau voor toe
risme en met een uitzendinkje van
Openbaar Kunstbezit. Vervolgens
maakt de C.P.N. de door de overheid
beschikbaar gestelde TV-minuten vol.
In de zendtijd voor Socutera praat
Michel van der Plas met een jonge
Nederlander „in nood”. Om half negen
de hoofdfilm van vanavond: Tot ziens
in New York.
De avond wordt volgemaakt met
Studio Sport, het laatste nieuws, een
aflevering van de parlementaire ru
briek Den Haag vandaag en een zeer
opmerkelijke Eigentijds-aflevering met
als centrale figuur Jan van Doorn, in
het verleden heel wat bekender als
Johnny <he Selfkicker. Men ziet John
ny of moeten we gewoon Jan zeg
gen samen o.m Hans Verhagen,
Frits Müller, Jan van Sandwijk. Jan
Venema en anderen
ding. 9.00 Toppers van toen. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Lichte muz. 10.00 Voor
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00
Nws. 11.30 Rondom 12. 11.55 Beursber.
12.30 Modem platteland. 12.35 Sportre-
vue. 13.00 Nws. 13.11 Journ. 13.30
Klass, en mod. kamermuziek. 14.00 De
Notedop. 15.00 Voor zieken. 16.00 Nws.
16.03 Aspecten. 17.00 Mobiel. 17.55 Me
ded. 18.00 Nws. 18.11 Journ. 18.20 Uitz.
’70. 19.00 Amateurs musiceren.
19.25 De gesproken brief. 19.30 Kleur.
2000 Nws. 20.05 Joseph in Dothan
(toneelstuk). 21.50 Instr, ensemble. 22.00
Roemeens orkest. 22.30 Tout a toi. 22.55
Meded. 23.00 Nws. 23.10 Journ. 23.20
Muziek zonder podium. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
7.00 Nws. 7.02 Hugo van Gelderen
Show. 8.00 Nws. 9.00 Nws. 9.03 Take
nine. 10.00 Nws. 10.03 Robbie Dale on
Radio. 11.00 Nws. 11.03 De muzikale
fruitmand. 12.00 Nws. 12.03 Van twaalf
tot twee. 13.00 Nws. 14.00 Nws. 14.03
KRO-op-Drie. 15.00, 16.00 en 17.00 Nws.
BRUSSEL
18.00 Nws. 18.03 Voor soldaten. 18.28
Paardesportberichten. 18.30 Wegwijs I
wezen. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken.
18.57 Intermezzo. 19.00 Nws. 19.40 In-
termezzo. 19.45 Pol. partijen. 19.55 Muz.
20.00 Operettemuz. 22.00 Nws. De zeven
kunsten. 22.20 Jazz-rubriek. 23.00 Nws.
I 23.10 Kamermuziek. 23.40 Nieuws.
I Nederland I
-
z
BISSC
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.07 Preludium I. 7.30 Nws. 7.41 Hier
en Nu. 7.55 Preludium II. 8.10 Te
Deum Laudamus. 8.30 Nws. 8.41 Podi
um voor de vrouw. 9.10 Klass, muz.
9.25 Balletmuz. 10.00 Concertgebouwor
kest. 10.30 Nws. 10.33 Samen leven in
moeilijke situaties. 11.05 Gewijde muz.
11.30 Hier en Nu. 11.42 Pop. klass. muz.
11.55 Meded. 12.00 Los-Vast. 12.10
Kunst- en vliegwerk. 12.26 Meded.
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.41 Hier en Nu: actualiteiten. 13.10
Pauzedienst. 13.30 Zingen met Cecillia.
13.45 65 MIN: Poëzie rond thema ar
beid. 14.05 Adventsdienst Molukse
kerk. 14.25 Mod. kamermuz. 15.00 Herv.
dienst. 15.30 Nws. 15.33 Meisjeskoor.
Internat, kerstliederen. 16.00 Heeft
kerstviering zin. 17.00 Hiro-Magazine.
17.30 Nws. 17.32 Hier en Nu: actualitei
ten. 18.00 Kerstviering Koninklijk Huis.
18.15 Grammofoonmuz. 18.24 Op de
man af. 18.30 Nws. 18.41 Wereldpano-
rama. 18.50 Leger des Heils. 19.05 Kerk-
orgelconcert. 19.35 Muziek in vrije
tijd. 20.05 De kleine wereld, (serie).
20.30 Jozua, oratorium van Handel.
22.20 AVondoverdenking. 22.30 Nws.
22.40 Den Haag vandaag 22.50 Onheil
spellende Parallellen. 23.10 Jozua, ora
torium van Handel. 23.55 Nws.
samengeknepen witte zakdoek in de vuist
gespannen en bewegingloos toeluisterde
bouwde pleiter Reard zijn pleidooi tot
vrijspraak op. De elementen lagen voor de
hand. Geen bijzonder misdadig inzicht,
zoals de wet dat eist. Geen persoonlijk
voordeel, afwezigheid van misdadige op
zet. Dus kan men de beschuldiging niet
staande houden. Over verdachte: Men
mag hem niet kleineren. Hij handelt niet
zoals wij. Maar hij is misschien de nor
male in een abnormale maatschappij, een
verbruikersmaatschappij, waarin men het
breed heeft en niet weet van verantwoor
delijkheid tegenover de derde wereld.”
Verdachte was met dat probleem wel
bezig. Bij de huiszoeking zijn boeken
over dit onderwerp gevonden, die hij las.