Twee op de wip
FILMS
Twee is teveel
Koor van solisten
wijzer
"7
Haarlem
in
Kerstconcert
Jeugdorkest
Volksdansen
Brabants
Funhouse
Orkest
Horror
De Waag
Evenementen
in Amsterdam
Jazzclub
Tekst*
pierement
Poppen
Haydn*mis
7
A ristocats
Le souffle au coeur
Geluk bij een ongeluk
Diamonds are forever
De terugkeer van Dracula
Overige films
CINEMA PA1
ivJg»
m 40^1
DONDERDAG 23 DECEMBER 19711
LUXOR
is
Hetty Verhoogt en Will v. Seist
Joëlle Azoulay
HEIN JORDANS
CHARLES BOOST
u rr
Want wat kan men zich heerlijker den
ken dan na een goed kerstdiner gemakke
lijk in een bioscoopfauteuii te kijken naar
een man die zich vreselijk druk maakt en
zijn leven in de waagschaal stelt voor wat
verdwenen rot-diamanten.
Deze oud-Haarlemmer, oud-
leerling van Hendrik Andries-
sen, begon in 1930 zijn carrière
als solo-pianist en begeleider.
Zijn grootste verdienste is ech-
IN FRANS HALS draait met Kerstmis
een spannende wild westfilm. Welke, is op
het moment dat wij dit schrijven nog niet
bekend: óf „Sartana de vernietiger”, óf
„Companeros”.
HET NOORDHOLLANDS
Philharmonisch Orkest geeft op
tweede kerstdag ’s middags om
14.30 uur een interessant con
cert, dat uiteraard in het teken
van Kerstmis staat. Het is voor
het eerst dat het orkest zoiets
organiseert. Niets minder dan
het Nederlands Kamerkoor van
Felix de Nobel komt zingen.
Het stuk is geregisseerd door
Willy van Hemert en zijn op
vatting, om terwille van de
show de verschillende scènes te
onderbreken met liedjes, is niet
al te best ontvangen. Veel beter
waren de vaderlandse critici te
spreken over het spel van Wil-
leke Alberti, die in dit stuk
voor het eerst op de toneel-
planken staat.
TOT SLOT NOG een echte vampier-
film, een oudje alweer, want hij stamt uit
1968, maar het is een authentieke Ham-
mer-produktie met Hammer-acteur Chris
topher Lee in het hoofdrol en Hammer-
regisseur Freddie Francis achter de came
ra. De gestorven graaf Dracula komt tot
leven door het bloed van een pastoor,
maar wordt de toegang tot zijn kasteel
belet door een daar door een bisschop
aangebracht kruis, waarvoor, zoals men
weet, vampiers terugdeinzen. Geen nood.
Dracula hypnotiseert het nichtje van de
bisschop en voert het onschuldige kind
mee naar zijn slot, onderweg hier en daar
nog wat bloedzuigend. Enfin, de liefheb
bers van het genre krijgen in Roxy meer
dan zij mochten verwachten.
Het koor zingt drie motetten
van Sweelinck, Ceremony of
Carols van Benjamin Britten
en het Magnificat van J. S.
Bach. De harpiste Syliva Veelo
treedt op als soliste in het voor
Kerstmis geschreven werk van
Britten. Gijsbert Beths is de
solist in een vioolconcert van
Vivaldi, waarin Felix de Nobel
de clavecimbelpartij zal spelen.
HETTY VERHOOGT en Will
van Seist komen woensdag 29
december in de Haarlemse
schouwburg het blijspel „Twee
is teveel” van Bill Manhoff
spelen, geregisseerd door Paul
Melton. Het stuk is als film
bekend onder de titel „The owl
and the pussycat”, waarin Bar
bra Streisand meespeelde.
Dit incestueuze aspect van de moeder-
zoon verhouding is vooral in Frankrijk
aanleiding geworden de film van Louis
Malle, net zoals het destijds met diens
„Les amants” gebeurde, te verdoemen.
Maar daarvoor bestaat geen enkele reden.
Met grote tact en relativerende humor
heeft Malle dit „incident,” want meer is
het niet, behandeld. Ook door andere
aanduidingen van de ontwakende erotiek
bij Laurent en de daarbij behorende op
merkingen van de oudere broers, bevindt
hij zich al op een pad dat tot voor enkele
jaren door keuringsnormen tot verboden
gebied verklaard zou zijn geweest.
Het kan nu allemaal en wat deze film
betreft die geen misbruik van de nieuwe
vrijheid maakt (zoals in enkele van onze
goedlopende sex-films) betekent dat een
winst. Men kan zich nauwelijks een eer
lij ker en vrijmoediger film over de pu
berteit denken dan deze „Soufflé au
coeur,” wat mede te danken is aan het
vanzelfsprekende spel van Lea Massari als
de moeder die zich nooit thuis gevoeld
heeft in het wat stoffige doktermilieu en
in de dorpsachtige sfeer van Lyon, anno
1954, van Daniel Gelin als de verstrooide
vader en van Benoït Ferreux als de
misschien wat vroegwijze en vroegrijpe,
maar tegelijk begrijpende zoon.
Als vroeger reist geheimagent 007 weer
de halve wereld af om zijn mysterieuze
tegenstander Blofeld te ontmaskeren en te
doden. Ditmaal ligt ook Amsterdam in het
reisplan (het gaat tenslotte over diaman
ten), maar overigens is alles bij het oude
gebleven de mooie meisjes, de moord
aanslagen. de „last-minute excapes”, ex
ploderende helikopters, auto-races, bom
bardementen op geheime schuilplaatsen
en geheimzinnige laboratoria, waar iets
duivels wordt uitgebrouwen. De doden
vallen weer bij bosjes, maar het gebeurt
altijd met een grapje en tenslotte riskeert
Bond zelf ook het een en ander, dus mag
hij best eens een tegenstander als werp
schijf gebruiken voor lancetmesjes of in
brand steken. Als ze daar niet meer tegen
kunnen
GEEN KERSTMIS is compleet zonder
een Disney-film, dat geldt ook na de dood
van de meester die zijn studio’s met
bekwame vakmensen uigerust, heeft ach
tergelaten. van waaruit op gezette tijden
speelfilms en tekenfilms voor de hele
familie rollen. Zoals dit jaar de avondvul
lende tekenfilm „The aristocats,” waarin
de belevenissen van een paar zeer aristo
cratische Parijse poezen op de bekende
Disneyaanse wijze getekend en verteld
worden, en die in Luxor te zien is. De
avonturen worden op gang gebracht door
dat een lieve oude dame haar hele fortuin
wil nalaten aan haar lievelingspoes en drie
poezekindertjes en pas als de diertjes
dood zijn het geld bestemd heeft voor
haar trouwe butler. Om eerder in aan
merking voor de erfenis te komen, ont
voert de trouwe, maar wel schurkachtige
butler de diertjes en deponeert ze in een
zak ver buiten de lichtstad in een lande
lijke omgeving, van waaruit ze nooit de
weg terug zullen vinden.
Over de eerste voorstelling
(In Haarlem) vertelt ze: „Er
was één krant die schreef dat
ik zo verkrampt speelde. Nou
dat klopt. Ik was het ook. Ik
was zó ontzettend zenuwachtig.
Voor de première heb ik drie
keer overgegeven. Hoe ik het
ooit gedurfd heb, begrijp ik nog
niet. Als ik erg nerveus ben,
kruip ik helemaal in mezelf. Of
„Er zullen ook wel een hele
boel mensen teleurgesteld zijn
na afloop, want achter de na
men van Jeroen en mij ver
wacht men een vleugje humor,
maar het stuk is het tegendeel.
Het is wel een stuk voor het
grote publiek. Je moet er een
avond echt gezellig naar gaan
zitten kijken. In Rotterdam
was de zaal elke avond uitver
kocht. Aan het eind hoor je
dan de mensen snikken, want
het is toch een soort „love
story”. Als je dat hoort, vind je
het van jezelf toch wel een
hele prestatie.”
Willeke Alberti en
Jeroen Krabbé
Tekstpierement van links naar
rechts: Nico v. d. Linden, Lia
Karon, Sylvia Alberts en Frank
Sanders.
middag, behalve zondag, geeft het Amstel-
toneel kindervoorstellingen: „De reis naar
Bombola” van Jaap Hoogstra. In Carré de
hele week behalve op 24 december de
musical „En nu naar bed”; ook op 26
december matinee. In het Nieuwe de la
Martheater op 25, 26, 28, 29 en 30 decem
ber Fons Jansen met „Kwartetten”. Het
cabaret „Neerlands Hoop in Panama”, dat
ook de nieuwj aarsvoorstelling in de Am
sterdamse schouwburg verzorgt, geeft in
het Shaffytheater voorstellingen behalve
op 24, 25 en 26 december.
De nachtvoorstellingen van Cinema Pa
lace tonen „Hondse wereld” (Mondo Ca
ne). In die van Roxy draait „Tussen sex
en zonde”.
Het Brabants Orkest, onder
leiding van de vaste dirigent
Hein Jordans zal op 4 januari
a.s. het vierde concert in de se
rie A spelen.
Solistische medewerking zal
worden verleend door de En
gelse pianiste Moura Lympany.
Het concert zal worden ge
opend met delen uit de Colorado
Serenade, een van de weinig
ten gehore gebrachte werken
van Mozart. Hierna vertolkt
Moura Lympany het bekende
Tweede pianoconcert van Rach
maninoff. Het gedeelte na de
pauze is gewijd aan Petrouchka
van Igor Strawinsky.
In die televisieshows maakte
ze haar debuut als actrice. „Ik
heb het altijd al willen doen.
Toen Willy van Hemert me in
fragmenten van „Molière” en
„Pygmalion” had gezien, belde
hij op en vroeg of ik in „De
Kleine Waarheid” wilde spelen.
Geweldig natuurlijk. Ik was
toen ook vastgelopen met mijn
eigen werk en mijn liedjes.”
OOK LOUIS DE FUNES behoort tot de
vaste kerst-versieringen. Hij Is ditmaal
aanwezig in Lido als een harde zakenman,
een wegenbouwer die, speling van het lot,
met zijn auto, waarin zich twee lifters
bevinden van de weg af raakt en dagen
lang met zijn luxueze auto en de lifters
in een boomtop boven een ravijn komt te
hangen. De situatie geeft aan De Funes
weinig bewegingsvrijheid voor zjjn meest
al nogal dynamische grappen, maar het
geheel dat vooral voor lijders aan hoog
tevrees aantrekkelijk moet zijn, zit toch
wel vol grappige complicaties en bijpas
sende tekst, waarmee regisseur Serge
Körber goed weet te werken. De lifters
worden gespeeld door Geraldine Chaplin
en Olivier de Funès, kinderen dus van
beroemde komieken die hun bescheiden
steentje aan het totale amusement bijdra
gen.
Disney’s medewerkers zijn inventiever
dan ooit tevoren in het bedenken van
humoristische dierenfiguren die de be
hulpzame hand uitsteken naar de door
hun afkomst wat onhandige en wereld
vreemde poezen. Er is een vriendelijke
muis die Roquefort heet, verder een com
plete uit katten bestaande rondtrekkende
jazzband, een paar Amerikaanse honden
die als toeristen door Europa reizen en
dan de straatkat O’Malley die, uitgerust
met de stem van acteur Phil Harris,
zingend en pratend een komisch nummer
opzichzelf vormt. Veel amusement dus en
niet alleen voor kinderen.
Hannie
het slaat over naar de andere
kant en dan word ik erg hard.
Dat laatste gebeurde bij de
première. Dat was niet zo erg,
want die rol kan het wel heb
ben. Het is een waanzinnige
opgave om tweeëneenhalf uur
geconcentreerd te zijn. Maar
het is zo fijn en plezierig om
het te doen. Elke avond vind je
weer wat anders. En het sa
menspel met de mensen. De
reacties zijn erg belangrijk. Als
ze na het eerste liedje klappen,
wordt het een leuke avond.”
De solo in dit concert zal
worden gespeeld door de be
gaafde gitariste Els Kluin, die
op grond van een voortreffelijk
eindexamen in 1969 af gelegd
aan het Amsterdams Conserva
torium thans verder kan stude
ren voor het solistendiploma.
Men zal op dit kerstmiddagcon-
cert eveneens kunnen luisteren
naar de uitvoering van het
Concert voor viola da gamba
en strijkorkest in D van de
achttiende-eeuwse Italiaan Giu
seppe Tartini. Jaap Sijtsma, in
1951 te Harlingen geboren, is in
dit werk de solist. Hij studeer
de tot 1968 bij Guillaume Hesse
en daarna bij Tibor de Machu-
la aan het Amsterdamse Mu-
zieklyceum. Christiaan Norde is
zijn leraar in het gambaspel.
Als gambist werkt hij elk jaar
mede aan uitvoeringen van
Bachs passies.
OP HET KERSTMENU van
de stadsschouwburg staat het
toneelstuk „Twee op de wip”
met Willeke Alberti en Jeroen
Krabbé. Het stuk gaat over de
problemen tussen twee jonge
mensen, die hun draai in het
leven maar niet kunnen vinden.
Hij is van zijn vrouw (in
Frankrijk) weggelopen, zij is
een balletdanseresje dat het
niet ziet zitten.
VROEGER WAS ER ook geen Kerst-
agenda mogelijk zonder de vermelding
van de een of andere James Bond-film.
Daar is toen een beetje de klad ingeko
men, vooral toen Sean Connery die nooit
onder stoelen of banken stak dat hij
genoeg had vair zijn Bond-creatie, een
keer vervangen werd door een ex-manne-
quin die bovendien Lazenby heette. Maar
nu is Sean weer terug in „Diamonds are
forever”, die weer precies op tijd in
diverse steden, ook in Amsterdam in pre
mière is gekomen en hier in Palace
draait.
Door zijn ziekte, een kleine afwijking
aan het hart, (vandaar de Franse titel)
moet Laurent met enige zorg omringd
worden en dit veroorzaakt een innige
verhouding tot zijn moeder die hem verge
zelt naar een kuur-inrichting. Op een
zwak moment, als zij juist in de steek is
gelaten door haar vriend, zoekt zij troost
bij haar zoon en neemt hem mee naar
bed.
Het kerstconcert zal worden
besloten met de vertolking van
Bachs prachtige concert in d
kleine terts voor twee violen,
strijkorkest en cembalo. Jonge,
talentrijke violisten vervullen
de solopartijen in dit werk. Het
zijn de Parijse violiste Joëlle
Azoulay en de concertmeester
van het jeugdorkest Radboud
Oomens, leerling van Herman
Krebbers. Joëlle Azoulay ont
ving haar opleiding van be
faamde violisten. Eerst van
Henri Merckel, later van Chris
tian Ferras en thans van Hen
ryk Szezyng, die haar als een
van zijn begaafdste leerlingen
beschouwt. Met hem speelde zij
Bachs concert voor de Franse
televisie.
DE WAAG verleent vrijdag
en zondagavond gastvrijheid
aan de Engelse folksinger Nigel
Pickering. Hij was al eens eer
der in de Waag en had zoveel
succes dat men hem terug
heeft laten komen. De Waag is
op eerste kerstdag ’s avonds
dicht.
HOEWEL DE Nederlandse vertaler aan
deze veelbesproken Franse film de titel
„Zoonlief amuseert zich” meegaf, is „Le
souffle au coeur,” die in studio draait een
lieve en aandoenlijke film die een moei
lijk onderwerp met grote discretie en
zelfs humor weet te behandelen.
Zoonlief, van wie in de Nederlandse
titel sprake is, is een vijftienjarige jongen,
zoon van een in zijn werk opgaande
gynaecoloog en een jonge, levenslustige
moeder. Door zijn oudere broers is deze
Laurent al vroeg ingelicht over het leven
en verder doet hij zijn kennis over seksue
le problemen wel op in het lyceum, uit de
„verborgen” boeken uit de bibliotheek
van zijn vader en door het gedrag van
zijn moeder die hij bespiedt in haar
ontrouw.
Maar dat is natuurlijk een misrekening
en de tekenfilm laat uitvoerig zien, hoe de
familie met steun van allerlei schilder
achtige figuren die ze onderweg ontmoe
ten, de villa van de oude dame weet te
bereiken en hoe met hun ontvoerder
wordt afgerekend.
DE HAARLEMSE Jazzclub
heeft op kerstavond, 24 decem
ber in het oude Elisabeth Gast
huis, ingang Groot Heiligland,
een kwartet als gast. Het is een
groep die enige popinvloeden in
haar jazz-muziek doet. Het
kwartet bestaat uit Herman de
Wit (al eerder een succes bij de
HJC), Herbert Noord, Dave
Pieters en Paul van Wagenin-
gen.
Niet overal is Willeke’s to
neelprestatie in goede aarde ge
vallen. Sommige acteurs en ac
trices kijken met scheve ogen
naar haar succes. Het débacle
op het liedj esfestival van het
boekenbal ligt haar nog pijnlijk
vers in het geheugen. Ellen Vo
gel tracteerde haar op een ma
ger zesje, omdat de presentatie
niet voldoende zou zijn „en dat
meisje in dit professionele ge
zelschap nog niet tot haar recht
komt”. Willeke zegt er over:
„Ik ben er nog steeds erg ver
drietig om. Kijkers van „De
Kleine Waarheid” namen het
niet. Er brak bijna een klein
volksopstandje uit. Ik begrijp
het ook niet goed. In „De Klei
ne Waarheid” heb ik met ac
teurs gewerkt als Coen Flink
en John Leddy. Zo enig, ze
accepteerden me onmiddellijk.
Ik kan er niet goed tegen als ik
achter mijn rug nare dingen
hoor. Maar ja. Er is zoveel
concurrentie. Er zijn zóveel ac
teurs, dat ik me best kan voor
stellen, dat sommigen het niet
prettig vinden als een tiener-
zangeres plotseling met goede
kritieken komt. Mary Dressel-
huys maakte laatst een goede
opmerking. Ze zei dat ik het
leuk deed, maar begreep niet
waarom de kranten de andere
acteurs naast mij plotseling als
stuntels afschilderden. Het is
zeer terecht, dat acteurs dan
een hekel aan mij gaan krijgen,
terwijl ik er niets aan kan
doen.”
IN DE AMSTERDAMSE stadsschouw
burg gaat vrijdagavond 24 december „De
blijde geneurtenis” van Mrozek door het
Amsterdams Toneel, evenals op beide
kerstdagen en de week erna. Zaterdag
middag eerste kerstdag geeft balletgroep
Scapino de gebruikelijke matinee. Op 26
december danst het Nationaal Ballet in de
matinee-voorstelling. In de dagen daarna
zijn er ’s middags kindervoorstellingen
door Robert Borremans en Leo Beyers
met acteurs en poppen van een nieuw
stuk dat „De aard van het beestje” heet.
De Nieuwe Komedie is te zien in de
Brakke Grond met „Geen Bacchanalen”
van Hella Haasse. In de Kleine Komedie
speelt de toneelgroep Globe „De filan
troop” van Christopher Hampton. Elke
viteit geïnspireerd tot het
schrijven van moderne a capel-
la-muziek die aan dirigent en
koor worden opgedragen.
IN HET CONCERTGEBOUW speelt op
eerste kerstdag ’s middags het Radio Fïl-
harmonish Orkest en het Groot Omroep
koor onder Roberto Benzi een kerstpro-
gramma dat door Eurovisie wordt uitge
zonden. Zondagochtend 11 uur geeft Al
bert de Klerk een orgelconcert met als
solist Frans Brüggen fluit. Zondagavond
is Brüggen nog eens te horen maar dan
met het Amsterdams Philmarmonisch Or
kest onder Kersjes. In de kleine zaal
speelt s’ middags de pianist George van
Renesse werken van Schubert en Chopin.
Voor de jeugd is er heel wat: In
Cinema Palace elke middag „De kinderen
van kapitein Grant” naar Jules Veme. In
Studio elke middag „Tarzans grootste ge
vecht” en ’s morgens „Dik Trom in het
circus”.
IN HAARLOHEIM
„Toneelspelen geeft me wel
meer bevrediging dan zingen
alleen, maar dat komt, omdat
het nieuw is. Vroeger zong ik
alleen maar een paar liedjes,
wel met volle overtuiging, en
dan was het afgelopen. Ik had
nog nooit tweeëneenhalf uur op
de Bühne gestaan. Het was
voor mij niet zo’n grote over-
gang, want ik sta al 15 jaar op
de planken. En of je nou ac
teert, zingt of danst, het heeft
allemaal met elkaar te maken.
Ik wil alles een keer meege
maakt hebben. Zo ben ik ook
acrobate geweest.” Ze laat
krantefoto’s zien met Willeke
in de nok van Sarasani ten
behoeve van een televisieshow.
Dan volgt een compositie
voor sologitaar en strijkorkest.
Het is het Concert in A van de
in 1770 te Napels geboren Fer
nando Carulli, die een der be
roemdste gitaarvirtuozen van
zijn tijd is geweest. Voor gitaar
schreef hij meer dan driehon
derd werken, waaronder het
genoemde concert, waarin hij
door hem nieuw ontdekte
klankmogelijkheden heeft ver
werkt.
VOOR DE KINDEREN zijn
in de Haarlemse schouwburg
een aantal voorstellingen in de
kerstvakantie: Poppentheater
en mime.
Op maandag 27 en dinsdag 28
december zijn ’s morgens om
elf uur de voorstellingen vooral
geschikt voor kinderen van 4
tot 8 jaar. Maandagmiddag om
half drie voor kinderen van 8
tot 12 jaar. Ze worden gegeven
door het Poppentheater van
Feike Boschma. Hij speelt voor
de grote kinderen „Het Geluks
kind”, naar het sprookje van
Grimm „De drie gouden haren”
Het sprookje „Hans Egel” is
vooral bedoeld voor kleine kin
deren. In alle programma’s
wordt het eeuwenoude Chinese
sprookje „De witte slang” ge
bracht. Boschma wil met dit
laatste sprookje een feeërieke
sfeer overbrengen die sterk
contrasteert met de markante
beelden van Grimm.
De voorstellingen worden ge
organiseerd in samenwerking
met de dienst sport- en jeugd
zaken van de gemeente.
FUNHOUSE HORROR is het
pantomimisch theaterwondertje
van dit seizoen. Het is een
veelzijdig programma een
beetje aan de griezelige kant,
van Rob van Houten, Tob Krot,
Cor Beurskens, Marijke Jaburg,
Margit de Vries, Barry Stevens
en Feike Boschma. Het zijn
gekke schetsjes, dansjes, schim
menspel, clownerie, slapstick.
Kolder en waanzin van hoge
kwaliteit; bovendien met dik
wijls een dubbele bodem. De
bizarre show wordt maandag
en dinsdagavond in de Haar
lemse schouwburg gegeven.
Dinsdagmiddag wordt de voor
stelling aangepast aan het ver
wachte jeugdige publiek. Het is
een voorstelling die je beslist
gezien moet hebben. Funhouse
Horror is op 7 januari in het
cultureel centrum De Schouw
in Velsen Noord.
Het is goed te weten dat het
barokensemble gevormd wordt
door vakstudenten en enkele
gevorderde amateurs. Allen
maken zij deel uit van Haar
lems Jeugdorkest.
ter de oprichting van het Ka
merkoor.
In 1937 verzamelde hij een
aantal beroepsvocalisten om
cantates van Bach voor de ra
dio te zingen. Het koor bestaat
nu uit zes sopranen, vier alten,
vier tenoren en vier bassen;
zangers die ook als solist optre
den. Het koor legt zich vooral
toe op de a capella-zang die in
de Lage Landen in de 15e en
16e eeuw tot grote bloei is
gekomen. Hedendaagse compo
nisten, als Poulenc, Martin en
Badings, werden door deze acti-
OP DE MIDDAG van de eer
ste kerstdag zal het baroken
semble van Haarlems Jeugdor
kest van halfdrie tot ongeveer
vier uur in de Nieuwe Kerk
aan het Nieuwe Kerksplein on
der leiding van zijn dirigent
André Kaart een concert geven.
Voor dit concert is een fraai en
ook in instrumentaal opzicht
interessant programma samen
gesteld. Als eerste werk ver
meldt dit het Concerto grosso
opus 6 no. 8 van Arcangelo
Corelli, dat als kerstconcerto
grosso grote bekendheid heeft
gekregen.
HET KONINKLIJK Toon
kunst Mannenkoor Zang en
Vriendschap uit Haarlem zingt
op tweede kerstdag tijdens de
dienst van 10.30 in de Elisabeth
en Barbarakerk in de Paul
Krugerstraat in Haarlem Noord
de Mis ter ere van St. Jan en
de Deo van Joseph Haydn, be
nevens een groot aantal kerst
liederen. De dirigent is Bart
van Beinum en de organist Jan
Schouten
Het verhaal is dat van twee
zeer uiteenlopende karakters,
die er een heel stuk over doen
elkaar tenslotte te vinden. Een
op straat gezet, primitief sletje
dringt binnen bij een boekver
koper die denkt dat hij een
schrijver is. Het meisje blijkt
een ruwe bolster met een blan
ke pit te zijn en hoewel onge
letterd over meer gezond ver
stand te beschikken dan de
would be-intellectueel. Maar
voor alles pais en vree is, wordt
er heel wat afgeruzied in aller
lei dolle situaties.
Hetty Verhoogt en Will van
Seist spannen zich geweldig in
om van de standaardtypes, die
beide figuren zijn, levende
mensen te maken en alle mo
gelijkheden van de situatiehu-
mor uit te buiten. De intensiteit
waarmee ze zich daarvoor heb
ben ingezet verdient alle res
pect.
Het is een onbezorgd avondje
uit voor mensen die gauw te
vreden zijn en gauw willen la
chen.
op
tweede kerstdag ’s avonds en op
de avond van nieuwjaarsdag
het splinternieuwe cabaret
Tekstpierement te zien. Een
primeurtje voor Haarlem. Het
cabaret bestaat uit vier jonge
mensen die al eerder van zich
hebben laten horen. Frank
Sanders is vooral bekend als
danser en zanger. Hij zit op het
ogenblik in de show van Jaspe-
rina de Jong, maar was eerder
te zien in de musicals De Stunt
en Sweet Charity en deed ach-
tergronddansjes in de tv-serie
Rust noch duur. In de show
staat verder Sylvia Alberts
(eerder bij Ramses Shaffy en
Seth Gaaikema), Lia Karon
(ook al uit de musicalwereld)
en aan de piano Nico van der
Linden.
Het programma bestaat uit
zo’n veertig nummers, voorna
melijk liedjes. De teksten zijn
geschreven door Ernst van Al
tena, Herman Pieter de Boer,
Jan Boerstoel, drs. P. en Frank
Sanders zelf. Ze willen amuse
ment paren aan enige maat
schappelijke geëngageerdheid.
De drie artiesten kennen elkaar
al jaren, Ze hebben samen op
de academie voor kleinkunst in
Amsterdam gezeten. Ze werk
ten in verschillende shows en
liepen allang met het plan rond
op hun vrije avonden een soort
tour de chant te brengen. Maar
al pratend en plannen makend
besloten ze zich aan cabaret te
wagen. De officiële première is
in januari, maar nu gaat Tekst
pierement de boer al op om het
programma uit te proberen.
DE VOLKSDANSVERENI
GING ORO organiseert op
tweede kerstdag van 12 tot 4
uur in de Stadsdoelen, Gast
huisstraat 32, (bij de Boter
markt) in Haarlem een instuif
voor kinderen van 6 tot 14
jaar. Ze kunnen meedoen aan
echte kinderdansen of eenvou
dige volksdansen. Er worden
ook tekenfilms vertoond en er
is een demonstratie van de tie
nergroep van Oro van Roe
meense dansen in bijbehorende
kostuums.
s’