DichtErbij-kerst Ensemble di heeft 31 tonen Memoires van Simone de Beauvoir RONDDOLEN IN TYPISCH FRANS INTELLECTUEEL KLIMAAT KERSTGEDA CHTE rfl'S VRIJDAG 24 DECEMBER 1971 Erbij (Van een medewerker) Unieke groep Jeanne Vos 9 9 op zijn (Onder redactie van Hein Steehouwer en Bas Baan) Ook voor deze dichterbij-rubriek was er weer een stroom ge dichten. Die stroom dammen we een paar weken af, om eerst voor rang te verlenen voor een „speciale editie” van Dichterbij, ^n groepje Haarlemse jongeren zocht een duidelijk zichtbaar podium voor het uitdragen van een sociaal gerichte kerstgedachte. „We kunnen wel weer een hongerstaking tijdens de kerstdagen be ginnen, maar daar kom je niet ver meer mee”, zeiden ze. Ze wensen zich niet op te dringen en verder anoniem te blijven op hun voor namen na. De idee sprak ons aan en uit hun bijdragen kozen we een voldoend aantal om deze twee gebruikelijke kolommen te vullen. Aan de gedichten gaat een inleiding van een hunner vooraf. HAARLEM Het vocale en semble Gesualdo di Venosa uit Hilversum, een stemmenkwintet uit het Omroepkamerkoor, wil na acht jaar propaganda maken voor het 31-toonsysteem ook met de „normale” muziek aan de weg timmeren. Leider Frans Müller, die ook de tenorpartijen zingt: „Ons kwintet werd gevormd op instigatie van prof. A. D. Fokker, die het door Christiaan Huygens in de 17de eeuw „uitgevonden” 31- toonstelsel nieuw leven wilde in blazen”. Dat is hem in die acht jaar ook wel enigermate gelukt door de aan deze muziek gewijde concerten, waarvoor in het Haar lemse Teylersmuseum steeds meer mensen belangstelling zijn gaan tonen. „Die concerten zes per jaar worden gegeven door An ton de Beer op een speciaal 31- toonspijporgel, door het vioolduo Bouw Lemkes en en.door ons”. De uitgave in Nederlandse ver taling van de Memoires van Si mone de Beauvoir is een niet ge ringe onderneming. Uitgeverij C. de Boer jr is hier reeds enige jaren geleden mee begonnen en uit het feit dat het derde deel van deze dagboeken enige tijd geleden is gereed gekomen, mag men con cluderen dat in het Nederlands taalgebied Simone de Beauvoir een veelgelezen schrijfster is. De oorzaak van deze populariteit is, dacht ik, niet ver te zoeken. Meer dan veel andere schrijfsters spreekt Simone de Beauvoir aan door haar realiteitszin, een in ons land gewaardeerde eigenschap. Daarbij komt dat zij meer dan wie dan ook, ja zelfs meer dan Sartre, beschouwd kan worden als de ver persoonlijking van het existentia lisme. I GESUALDO VENOSA zang MARJOLEIN KOOS MARJA KERSTMIS- MARJOLEIN GERRIT BAKKER Die „ons”, dat zijn behalve Frans Muller, sopraan Hea Verhagen, alt Ca tharina Hessels, bas Piet van der Meu- Van links naar rechts countertenor Gerard de Vos, tenor en leider Frans Muller, sopraan Hea Verhagen, alt Catharina Hessels en bas Piet van der Meulen. De wazige avondnevel hangt in de armen van de stad. Straten z(jn versierd met warm licht en mensen haasten zich naar huis, ’t Is bijna Kerstmis. In een kale boom zit een verdwaalde vogel: vogel-vrij-heid!!! Ze is als een verre glimlach. ’t Is bijna Kerstmis. Op een bank in ’t park zit een eenzame oude grijsaard, plotseling staat hij op, even snel als ik hem zag was hij weer verdwenen. Alleen en éénzaam zijn. ’t Is bijna Kerstmis. De beelden die ik zag op de televisie over Pakistan zijn vervaagd, ik ben ze bijna vergeten. We zien zoveel, te veel en vergeten daardoor zo snel. 't Is bijna Kerstmis. Ik zou willen, dat je concreet was zodat ik je zou kunnen aanraken Ik zou willen dat je op aarde was Maar je bent niet op onze planeet want hier is: Egoïsme, machtswellust, en autoriteit Ik dacht dat je er met Kerstmis was Maar ook dan ben je er slechts maar in schijn O Kerstmis, Heerlijk feest der zaligheden Zalig feest der heerlijkheden Zaligmakend feest Jammerlijke klaagzang Goedbedoelde geest In innerlijke hang Naar, wat ‘t misschien eens was geweest. je bent licht zoals de regels van mijn gedicht je bent warm zoals de liefde waarin ik mij verwarm je bent rust zoals de vlinder die in mijn hand is uitgerust je bent gevoel zoals de adem van een ander, die ik voel. Aanklacht! Noodkreet! en 't woord is Kerstmis licht warm rust gevoel Kerstfeest, saai feest feest van verveling Kerstfeest, feest waarin niemand gelooft Kwelling voor mensen die eenzaam zijn en voor mensen die doen aan de slanke lijn Kerstfeest, feest voor hypocriete mensen en voor mensen die vrede wensen Kerstfeest, feest van teleurstellingen en van lichaamszwellingen feest waarop iedereen uit goed fatsoen iets voor de vrede wil doen Kerstmis heeft voor mij geen zin en toch trap ik er ieder jaar weer in. KARIN niet te kort gedaan, integendeel. Er zijn overigens maar drie „instrumen ten” waarop 31-toonsmuziek mogelijk is en dat zijn de menselijke stem, de viool en (soms) de hoorn. Alle andere instrumenten, behalve natuurlijk de speciaal geprepareerde orgels van de Stichting Huygens-Fokker, zijn getem- pereerd en kunnen alleen spelen vol gens het gangbare toonstelsel. Wat zijn nu de voordelen van 31- toonsmuziek? Frans Muller: „Mogelijk dat de 31-toonsmuziek in de concert zaal nog een experiment blijft. Laten we zeggen dat het van de componisten die volgens dit systeem willen schrij ven afhangt of er waardevolle muziek genoeg in dit systeem zal komen. Maar ik vind het stelsel vooral didactisch gezien van belang, omdat het oor er door wordt gescherpt en er daardoor zuiverder kan worden geïntoneerd. Let wel, dit systeem is typisch iets voor de beroepsmusicus. Je moet er niet met amateurs aan beginnen. En ook niet met een koor van 200 man. Wel met solisten of zeer kleine ensembles”. De leden van het kwintet Gesualdo di Venosa blijven enthousiast reclame maken voor de 31-toonsmuziek. Iedere zanger zou zich, zo menen zij. in de opleiding met dit stelsel moeten bezig houden. Gelukkig is men er op verschei dene muziekscholen al mee bezig. Leidt het af van normaal zingen? „Absoluut niet. Het tegendeel is eerder waar”. recht doen komen. Christiaan Huygens heeft het op papier gezet, Tartini heeft het systeem enkele malen gebruikt, maar daarna is het als „natuurkundig project” blijven liggen tot prof. Fokker er in onze tijd gestalte aan heeft kunnen geven” zegt Frans Muller. Van het 31-toonstelsel kan men zeg gen dat het veel genuanceerder zingen mogelijk maakt dan het gebruikelijke toonsysteem. De verfijnde techniek maakt het tevens mogelijk bepaalde composities van Gesualdo, de naamge ver van het kwirftet, in hun oorspron kelijke intentie uit te voeren. Gesualdo is dan ook met enige van zijn tijdgeno ten in de zestiende eeuw al met dit systeem bezig geweest zonder er nu direct het predikaat ’31-toonssysteem” aan te geven. Frans Müller: „Men probeerde in Gesualdo’s tijd een orgel te bouwen, waarp musiceren mogelijk zou zijn ge weest zoals dat nu ongeveer in Haar lem gebeurt. Dat orgel is er nooit gekomen, wel een klavecimbel. Hoe het ook zij, de stukken van Gesualdo, die in onze tijd weer veel worden uitge voerd, klinken harmonisch zo gedurfd, dat een 31-toonsuitvoering ervan zijn muziek beter tot haar recht zou doen komen” Hoe klinkt nu 31-toonsmuziek? Op de keper beschouwd een pietsje vals, of beter „tegen de toon aan”. Aan de expressiemogelijkheden wordt bepaald len en (als bijzonderheid) counterte norparti jen zingende Gerard de Vos. Sinds vorig jaar wil de Stichting Huygens-Fokker met de propaganda voor de 31-toonsmuziek ook de boer op. Daartoe werd een tweede (mobiel) orgel gebouwd. Gevolg daarvan is dat ook Gesualdo di Venosa besloten heeft uit de dankbare, maar beperkte cirkel van het museum in Haarlem te treden. De Hilversumse zangers zijn zich er evenwel van bewust, dat niet hele avonden vocale kamermuziek met 31- toonscomposities zijn te vullen. Van daar dat men ook graag andere vijf stemmige werken (Monteverdi, Maren- zio, Sweelinck en nog veel meer) wil zingen. Maar de 31-toonswerken blij ven een integrerend deel van het re pertoire uitmaken „we geven er wel toelichting bij” en daarmee hoopt Gesualdo di Venosa zich van alle ande re vocale ensembles te onderscheiden. Je bent helaas als een visioen, verweg en ongrijpbaar Je bent helaas als een droom onwerkelijk en wazig Je bent helaas als utopia theoretisch en idealistisch Ik wil dat jij er bent Ik heb je nodig Ik verlang naar je Ik mis je Maar ik zal je nooit zien NOOIT!!! den, zij de vrees uitspreekt van de kunst de dupe te worden. De tegen werping die men op dit punt kan maken, is dat zij of ze wil of niet, met het schrijven van memoires zich toch op een terrein begeeft dat als artistiek kan gelden. Met het noemen van na men als Montaigne of Rousseau geeft zij bovendien aan dat het genre van de autobiografie dat zij beoefent geenszins nieuw is en beantwoordt aan bepaalde litteraire wetten. Door deze wetten niet zelf ter discussie te stellen maar het voor te stellen alsof haar ervaringen zelf eén waarborg zijn voor authentici teit, strooit zii zich natuurlijk zand in de ogen. Ook op dit punt moet men constateren dat de oprechtheid van de memoires zich afspeelt binnen sterk bepaalde grenzen. Nergens vindt men in de boeken een poging tot een ma nier van schrijven die het mogelijk maakt nieuwe gebieden open te leggen van de ervaring. Hier ligt mijns inziens dan ook de kracht en de beperking van de dagboe ken. Ondanks de vele reizen, de talloze interessante ontmoetingen van de schrijfster, blijft men toch steeds rond dolen in een typisch Frans intellectueel klimaat. En om het in de termen van het engagement zelf uit te drukken: nergens vindt men in het boek iets terug van de stem van het volk dat de toekomst in handen heeft. Ook op een ander punt vindt men deze onmoge lijkheid van de schrijfster zichzelf te verliezen, terug. In hetzelfde voor woord als waaraan ik de vorige citaten ontleende schrijft zij dat zij haar boek in geen geval opvat als een kunstwerk. „Dit woord” schrijft ze, ,doet me den ken aan een beeld dat zich staat te vervelen in een villatuin: het hoort in het vocabulaire van een verzamelaar, van een verbruiker Het zou nooit bij me opkomen te zeggen dat Rabelais, Montaigne, Saint-Simon of Rousseau kunstwerken tot stand hebben ge bracht en bet laat me onverschillig als men mijn memoires weigert zo te beti telen. Nee. geen kunstwerk maar mijn leven dat zich tracht uit te spreken en niet tot voorwendsel wil dienen voor litteraire fraaiigheden.” Niet alleen het feit dat zij in deze zinnen kunst en leven tegenover elkaar plaatst Hikt mij opvallend maar vooral de heftigheid waarmee zij dit doet Men kar niet anders concluderen dan dat wanneer zij schrijft dat zij haar leven niet wil laten dienen voor litteraire fraaiighe- Zwart is zwart, is ongelijkheid, is onrechtvaardigheid is rassen discriminatie. ’t Is bijna Kerstmis. De stad stinkt, ik stik in de gassen van de luchtverontreiniging. Natuur, bomen, hakken ze zo maar om. Er moeten zo nodig flatgebouwen komen. ’t Is bijna Kerstmis. Leven associeert met ademhalen: ademhalen hoge toeren-ttfd. Iets wat allereerst opvalt is de grote objectiviteit waarmee de schrijfster zichzelf in allerlei situaties beziet. Een bijna feitelijke betrokkenheid, want noch in de beschrijvingen van haar jeugd, noch in die van haar volwassen jaren vindt men moeilijk te plaatsen verlangens of emoties. In het voor woord van „De druk der omstandighe den” het derde deel van haar memoi res, zegt zij hierover: „Het enige waar toe men kan doordringen is onze feite lijke instelling; voor mijn blik ver schijn ik als een object, een resultaat, zonder dat hierbij de noties van ver dienste of misslag een rol spelen.” Deze gave zichzelf te bezien als een vreem de, zegt ze te danken te hebben aan haar gesprekken met Sartre. „Al meer dan dertig jaar” schrijft ze „oefen ik mij op dit punt met hem, van dag tot dag even zakelijk oordelend over me zelf als over alles om me heen, zonder schaamte en zonder ijdelheid.” Het lijkt me toe dat deze woorden het begrip feitelijkheid dat ik zoëven noemde op een verhelderende wijze belichten. Feitelijkheid lijkt mij een begrip dat het begrip gesprek als het ware veronderstelt. Men kan iets moei lijk een feit noemen als men niet het idee heeft dat een ander weet wat men bedoelt wanneer men erover spreekt. Feiten veronderstellen zo bezien ook iets van een gelijk gespreksniveau want feiten zijn misschien meer dan iets anders onderhevig aan kennis en cultuur. „Die 31-toonswerken maken ons uniek, want we zijn vermoedelijk de enige vocale groep ter wereld die ze zingt. Dit systeem houdt, als bekend een verdeling van het octaaf niet in 12 maar in 31 intervallen in; uiteraard niet willekeurig, maar gebaseerd op een zo logisch mogelijke wjze, die vooral de boventonen beter tot hun Dit alles neemt niet weg dat de „Memoires” dikwijls aangrijpende lec tuur vormen Ook voor een inzicht in de Franse intelligentsia van in en na de oorlog, lijken deze boeken mij van grote waarde Gezien de vele impasses waarin deze intelligentsia zich heeft be vonden kan men ook zeggen dat het verwijt dat men de schrijfstei zou kunnen maken, ook dadelijk weer omslaat in het tegendeel. De onmoge lijkheid zich over te geven aan een of ander geloof behoort zeker tot het meest wezenlijke van haar generatie In geen enkel ander litterair oeuvre zal men een zo duidelijke illustratie vinden van wat de existentialisten ver staan onder engagement. Meer dan door mensen die een boek lezen om zich er in te verliezen, zal haar werk dan ook ter hand worden genomen door mensen die iets aan een boek willen hebben, die verlangen dat zij op de een of andere manier de aangebo den problematiek in hun direkte wer kelijkheid terugvinden. Ditzelfde enga gement maakt echter ook de zwakheid uit van het boeken. Men zou zelfs kunnen verdedigen dat het falen van het litterair engagement zelf erdoor wordt aangetoond. Maar daartoe eerst iets meer over de problemen die wor den aangesneden in haai werk Hoe uit zich het engagement of, zo men wil, de betrokkenheid in de dag boeken die tot nu toe verschenen zijn?

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 18