Mollige blauwe engel groeide uit tot uniek filmtalent l VRIJDAG 24 DECEMBER 1971 =a Von Ribbentrop Nieuwe Dietrich Nerts onnodig Breuk met Sternberg Violiste Filmschnabbel Blauwe engel WIE IS deze Dietrich, wat voor soort vrouw is zij? Hoe kan een vrouw erin slagen op een leeftijd van 70, grootmoeder met vier kleinkinderen, nog altijd een groot artieste te zijn met een fenome nale act, die ze nog steeds sexy en tegelijk innemend in de grootste nachtclubs in Las Vegas en tijdens tournees over de gehele wereld op de planken brengt? Is ze, zoals Noel Coward eens opmerkte: te gelijk realist en clown? Had een harer regisseurs gelijk toen hij zei: „Alles aan haar is vreemd, erg Duits met een bijna Wagneriaanse eigenliefde”. William Dieterle, de regisseur: „Mariene. Ze is de laatste van de Hollywood-groten. Er zal nooit iemand meer komen als zij. Wie, uitgezonderd Mariene, zou in staat zijn over zoveel slechte films te triomferen?” Erbij i 'V/ 'Z'è m c Mariene Dietrich 1 70 jaar 1 In „Getuige a charge”. In „De blauwe engel". het I In Engeland wordt ze door niemand minder dan Von Ribbentrop (de minis ter van Buitenlandse Zaken onder Hit ler) persoonlijk benaderd: als ze in Duitsland terugkomt zal ze haar eigen honorarium mogen bepalen, in welke valuta dan ook uit te betalen, haar eigen regisseur en script mogen kiezen, kortom: faciliteiten krijgen die vóór haar nog nooit iemand heeft gehad. Ze weigert nogal bot. Goebbels laat gend vonden: de duivelse beheersing die Von Sternberg over de actrice Die trich had (vond men), een soort magie, die aan hekserij grensde. 1 l i l 1 1 1 Maar het is alles nog „klein werk”: de grote kans komt pas als de, in Amerika dan al beroemd geworden, Weense regisseur Josef von Sternberg haar „ontdekt” in de revue Zwei Kra- watten» waarin Mariene naast een ze kere Hans Albers optreedt. Ze zingt (inmiddels reeds zeer bekend bij het Duitse publiek, en getrouwd met de regie-assistent Rudolf Sieber en moe der van een kleine Maria) daarin met een vreemde, gevoileerde stem. Voor Sternberg is zij precies het type dat hij nodig heeft voor een van de eerste getemde feeks en Een Midzomernacht- droom. Daarbij treedt ze ook in revues op (Reinhardt beweegt zich eveneens op dit terrein) en zoals de meeste toneelacteurs probeert ze te schnabbe len bij de film, die dan weliswaar niet meer als kermisvermaak maar toch ook niet helemaal serieus wordt geno men. Voor de camera’s staat ze naast groten als Albert Bassermann, Harry Liedtke, Willy Forst en Harry Piel. Brigitte Helm en Zarah Leander bom barderen tot de ideale Germaanse ac trices (Leander, nota bene een Zweed se). Dietrich vraagt het Amerikaanse staatsburgerschap aan en Der Stürmer schrijft: „De in Duitsland geboren Marlene Dietrich heeft zo lang onder de film joden van Hollywood geleefd dat ze nu Amerikaans staatsburgeres is geworden. Het geregelde contact met joden heeft haar tot volslagen on- Duitse gemaakt.” On-Düits is ze niet, wèl fel antifas cistisch. En modebewust. In 1932 lan ceert ze een nieuwe mode door in Parijs, met haar man Rudolf Sieber te arriveren gekleed in een lange panta lon, toen een „schokkende” gebeurtenis. werden als extra aan toegevoegd „de mooiste benen ter wereld” (die dan ook al ras bij Lloyd voor een miljoen werden verzekerd). Er was nog iets heel anders in die tijd, iets wat velen ronduit beangsti- sprekende films die hij in Duitsland zal maken: De blauwe engel. Het scenario voor De blauwe engel was ontleend aan een roman van Heinrich Mann, die een prachtige sati re op het overdreven patriotisme en het Duitse klein burgerdom schreef. Maar in de film kwam de klemtoon volledig te liggen op de „liefde en ondergang” van de conservatieve leraar prof. Unrath (grandioze rol van Emil Jannings) die letterlijk en figuurlijk de slaaf wordt van de derderangs cafésnol Lola-Lola. Von Sternberg maakt er iets geweldigs van:zelfs nu nog maakt de film indruk en verrast bijvoorbeeld door de spaarzame manier waarop het pas ontdekte geluid is gebruikt. En het lied „Ich bin von Kopf bis Fusz auf Liebe eingestellt” wordt, evenals de film, een wereldhit. Van dat ogenblik gaat alles in snel tempo. Amerika toont belangstelling. Paramount moet een tegenwicht heb ben voor Garbo en het lijkt, dat Die trich daaraan kan voldoen. Er volgt in Hollywood een flink aantal films (Ma rokko, Dishonoured, Shanghai-Express, The scarlet Empress) en alle onder regie van Von Sternberg. Hij maakt Dietrich tot de vrouw die ze jarenlang zal blijven verbeelden: de sensuele, mysterieuze vamp met holle wangen en ietwat teruggetrokken lippen. Het is een kwestie van belichting en schmink, van goed geschreven songs en van een stevige vermageringskuur want de Mariene van de Blauwe Engel, die, Amerikaans grondgebied betrad, was een Duits, vrij mollig meisje en verre van een Garbo. Maar er kwam iets bij: Dietrich had „het”, het ondefinieerbare „it”, het „Et- was” dat niet in woorden is uit te drukken maar dat te maken heeft met persoonlijkheid en karakter. En daar Maar zeker is dat Maria Magdalena en haar zuster een goede en ook stren ge opvoeding kregen, compleet met Engelse gouvernante. Mariene toonde uitgesproken muzikale aanleg en het zat er al vrij vroeg dik in dat ze concert- violiste zou worden. Ze bezocht lange tijd de befaamde Berlijnse Hochschule für Musik tot een zenuwontsteking in haar linkerpols en de daarop volgende diagnose door een specialist haar dui delijk maakte dat ze haar studie moest opgeven. - nu en dan gezien wordt, heeft ze concurrerende studio’s al tot wanhoop gebracht want, zoals Paramount des tijds „een Garbo” in haar wilde zien, zoeken de anderen nu naar een tweede Dietrich. In Amerika worden daarvoor met min of meer succes geïmporteerd en „opgeleid” vrouwen als de Italiaanse Isa Miranda, Tola Birell, de Deense Gwili Andree en de Russische Anna Sten. Duitsland doet in deze tijd, waarin het naziregime zich begint af te teke nen, wanhopige pogingen Dietrich te rug naar het vaderland te krijgen. Ze is er verscheidene keren geweest, tus sen het maken van films in Hollywood door, maar in het begin van de jaren 30 ziet ze welke politiek daar gevoerd wordt. En ze ziet genoeg om haar conclusies te trekken. (Van een speciale verslaggever) Op 27 december wordt een vrouw die bij haar leven reeds een legende werd, 70 jaar: Maria Magdalena von Losch, bekend geworden onder haar artiestennaam Marlene Dietrich. De literatuur die in de loop der jaren over deze bijzondere vrouw is verschenen, vermeldt zo ongeveer alle jaartallen tussen 1898 en 1908 als haar geboortejaar de Nederlandse encyclopedieën houden het op 1904. Maar de New York Herald Tribune slaagde erin een copie van haar geboortebewijs te pakken te krijgen en daarmee werd zonneklaar bewezen, dat Mariene (samentrekking van de eerste drie letters van Maria en de laatste vier van Magdalena) op 27 december 1901 geboren werd als dochter van Erich Otto Dietrich. Ernst Lubitsch helpt haar van het cliché van de „femme fatale” af: in „Angel” is ze een vrouw van de wereld met een groot gevoel voor humor. Ze speel onder verschillende regisseurs en niet altijd even geslaagde films. Ze kan inmiddels honoraria bedingen van Hildegard Knef, die geruime tijd in de VS optrad en met Marlene Dietrich bevriend raakte, schreef in haar boek „Het gegeven paard” over haar eerste ontmoeting met Mariene: „Uit het duister van het duurste en donkerste restaurant van Hollywood, het Philip- pijnse „Beachcounter”, lichtte een wit te driehoek op. „Hallo”, zei de driehoek over het gezaag van Hawai-gitaren heen en lachte geamuseerd. Het gezicht scheen los te zijn van het lichaam, leek te zweven, troonde boven alje tafels, verdrong alles, maakte ieder an der tot entourage, tot hovelingen. Een uniek gezicht, dat zich liet bekijken met een zekere gelatenheid: „Kijk me maar aan als je er plezier in hebt”, scheen het te zeggen. Maar ook Knef zit een beetje met de data en jaartallen: ze laait Mariene vragen wanneer zij geboren is, en als Hildegard dan zegt: 28 december, zegt Mariene: ik ook. Veel rond Marlene Dietrich is mys terieus en dat is voor een groot deel te danken aan de publiciteit, die Para mount lang geleden op touw zette. Want de Duitse Mariene moest en zou een tweede Garbo worden, die andere mysterieuze ster die (ongelukkigerwijs voor Paramount) onder contract stond bij Metro Goldwyn. En daarom werd haar afkomst door de publiciteitsafde lingen opgesierd, verminkt, doorspekt met halve waarheden een feit dat Dietrich destijds stilzwijgend accep teerde want ze wilde en heeft dat nooit ontkend graag de top bereiken die slechts voor zo weinigen is wegge legd. Aanvankelijk, nog in haar jeugdja ren, leek die top heel ergens anders te liggen. Maria Magdalena kwam uit een goed Pruisisch middenstandsnest. Ze werd geboren als tweede dochter van ene Dietrich, luitenant bij de Pruisi sche politie. Hij stierf jong en Marle nes moeder trouwde daarna met luite nant Edouard von Losch. Het zal wel altijd een (onbelangrijk) geheim blij ven of Von Losch dapper in 1918 aan het front stierf, zoals sommige boeken zeggen, of dat hij gewoon ontslag nam en vredig overleed. 200.000 dollar per film en voor een rol in de Engelse film Knight without Armour zelfs 450.000 dollar (’37). Van haar „mysterieuze oogopslag” is niet veel meer over (Stemberg zei er later van: „Ik zei altijd: tel tot zes en kijk naar een lantaarnpaal alsof je niet zonder hem kunt leven”): in Destry rides again is ze een wilde, niet op haar mond gevallen wild-west-saloon- juf die een stevig robbertje vecht met Una Merkel. Er kwamen geen doubles aan te pas. Onder het filmen door werkt Die trich veel voor de radio, onder andere met Orson Welles, en als de oorlog uitbreekt gaat ze de fronten af om de soldaten te amuseren met liedjes en met een „geheugen-act” die ze welwil lend van Welles „te leen” heeft gekre gen. Ze ontvangt er nadien de Medal of Freedom voor van de Amerikanen en het Legion d’Honneur van de Fran sen. In 1945 ziet ze voor het eerst sedert vele jaren Duitsland terug èn haar moeder. Ze zoekt (met succes) naar haar zusje Elisabeth die het concentra tiekamp Bergen-Belsen overleefd blijkt te hebben. Na ’45 maakt ze nog enkele films, onder andere Golden Earrings: een film met de door haar grotelijk be wonderde Jean Gabin, Martin Rou- magnec en in Engeland onder Hitch cock „Stagefright” maar haar car rière heeft eigenlijk al weer een ande re wending gekregen. Ze treedt nog vooral op in nachtclubs en op het toneel, voornamelijk met liedjes. Ze noemt zichzelf geen zangeres maar di- sceuse. Hoe groot ze als artieste nog is bleek een zevental jaren geleden toen ze in ons land optrad in het Grand Gala du Disque. In haar optreden is een soort cynis me gekomen als ze zingt over oorlog en het verleden. Sommigen vinden haar optreden grenzend aan kitsch, maar dan wel bijzonder geraffineerd het kan zijn, maar als ze Brei zingt of Bacharach is de zaal doodstil en nie mand zal kunnen betwisten dat ze een groot kunstenares is. Dat ze geest heeft bewijst het boekje dat ze een jaar of 15 geleden schreef, een soort dictionnaire: „Dietrichs ABC”. Onder de H: Holland alles is er knus. Onder P: Potatoes aardappelen, ik hou van ze, ik eet ze. Onder de S: Seduce verleiding, iedereen die verleid werd wilde verleid worden. Sex: In Amerika een obsessie. In andere delen van de wereld een feit. Brassiere: De naïeve Amerikaan fluit bewonderend naar bolle baleinen die onder trui of jurk verscholen zitten. Germany: De tranen die ik over Duitsland heb geschreid zijn opge-, droogd. Ik heb m’n gezicht gewassen. Israel: Hier heb ik m’n gezicht ge wassen in het koele water van het mededogen. Marlene is „still going strong”. De Maria Magdalena von Losch, Pruisisch officiersdochter, is bij haar leven een legende geworden. Waaraan ze zelf niet zo erg heeft meegewerkt als men vaak denkt. Het publiek wil graag met legendes leven en daarom houdt men ze in stand. Veel geheimzinnigs rond Mariene is na de oorlog „onthuld”. Ze is nog altijd getrouwd met Rudolf Sieber, maar ze zien elkaar nauwelijks. Sieber is al jaren geleden naar Midden- Amerika getrokken om er kippen te fokken. Hij is er rijk mee geworden, onafhankelijk van zijn vrouw. Mariene woont meestal in een vierkamerflat in New York, omringd door goede vrien den en door (aan de muren) Chagall, Delacroix, Utrillo, Picasso en Cézanne. Ze zegt geen nertsmantels te hebben. Toen Hildegard Knef haar garderobe- kast bekeek zag ze twee zwarte stoffen mantels en een regenjas. „Waar zijn de nertsen?”, vroeg Hildegard. Waarop Dietrich antwoordde: „Die heb ik niet nodig. Iedereen gelooft toch al dat ik er minstens tien heb.” Mocht u willen weten wat Dietrichs ABC zegt over de komende feestdagen: Kerstmis: rustige feestelijke dagen waarop families herenigd worden vooral geen rumoerige verzameling van drinkende mensen. En over oudejaarsavond: vrolijkheid, champagne, hoop. En dan pas, ongeveer rond haar achttiende jaar, „valt” ze voor het theater. Haar idool is de beroemde Henny Porten, haar ideaal te worden aangenomen op de toneelschool van de wereldberoemde Max Reinhardt. Maar deze wijst haar de eerste maal af. Mariene (haar naamsverandering heeft ze doorgevoerd omdat haar moeder liever geen Von Losch op de theater- planken wil zien) leert dansen en wordt koriste in een Hamburgse revue. Een jaar later probeert ze het weer bij Reinhardt en dan heeft ze meer geluk. Ze speelt rolletjes in ondere andere De Het was Von Sternberg zelf die de samenwerking verbrak, volkomen on verwacht voor Marlene Dietrich. Zij leed er sterk onder. In latere inter views zei Von Sternberg (Cahiers de Cinéma, 1965): „U moet begrijpen dat in mijn films Mariene niet zichzelf is. Onthoud dat. Mariene is niet Mariene. I k ben Mariene en zij weet het beter dan wie ook.” En Fritz Lang zou later zeggen: „Von Sternberg creëerde een persoon en toen vernielde die persoon de schepper.” Achteraf bleek de verbreking van de samenwerking alleen maar gelukkig te zijn. Dietrich kwam eindelijk af van haar bijna tot stereotypie geworden „vamp”-image. In feite was ze geen mysterieus creatuur, integendeel. Vrij wel al haar kennissen, onder wie He mingway, Erich Maria Remarque, Fairbanks jr., Jean Gabin, Wilding en Knef zeggen van haar dat ze een geestige, spontane, openhartige, tegelijk sophisticated en kinderlijk eenvoudige vrouw was, vrij vaak geplaagd door depressies tengevolge van innerlijke eenzaamheid. En ze was (en is) een uitstekende kokkin van voedzame maaltijden. Geen liflafjes uit de Franse keuken maar degelijke, met veel uien bereide gerechten. Met de breuk met; Sternberg gaat Dietrichs derde levensfase in. Nog al tijd getrouwd met Sieber, met wie ze Met dochtertje, 1936, aan Nederlandse strand. V ^4; (ÉS*

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 26