bloedige titel rustige film De hippe vogels van Bikini bij Nieuw Rotterdams Toneel FILMS IN AMSTERDAM me o BALLET-FILOSOFIE VAN KOUDE GROND een succes ORGELS „Kooien” van Ethery Tagava bij Nationale Ballet „Promotie, promotie” Alphenaar „Sunday, bloody Sunday” JOHN SCHLESINGER VERFILMDE INTELLIGENT SCENARIO VAN CRITICA PENELOPE GILLIATT FABEL OVER STRIJD VAN TECHNIEK CONTRA NATUUR VAN CHIEM VAN HOUWENINGE Massimo-prijs voor Ludwig Kunz Cosi fan tutte bij Nederlandse opera Directeur Evang. Omroep uit functie Geen kerst zonder kaas VRIJDAG 2 4 DECEMBER 19 71 Slachtoffers niet vergeten.» Frico eten The aristocats RENE SLEESWIJKS NIEUWE MUSICAL Nachtvoorstellingen Saai bewegingsspel EMINENT SOLINA YAMAHA PHILICORDA THOMAS e.a. Weinig spankracht Helse machine AMSTERDAM Terwijl het Na tionale Ballet op tournee in Rusland was, mocht Ethery Tagava met de jonge, nog zeer onervaren dansers van de groep, een nieuwe choreogra fie uitwerken. Ethery Tagava is een Franse danseres, die al zeer jong triomfen vierde bij het ballet van de Markies de Quevas, maar nu zelf niet meer optreedt. Verrassende ervaring AMSTERDAM Engeland kent een relatief groot aantal filmcritica’s. Daar is om te beginnen Penelope Houston, die hoofdredactrice is van „Sight and Sound”, het vooraan staande driemaandelijkse film-tijd- schrift van het British Film Institute, dan zijn er internationaal bekende namen als Margaret Hinxman, C. A. Lejeune, Dilys Powell die men in Engelse dag-, week- en maandbladen regelmatig kan tegenkomen; en dan is er tenslotte, maar niet in de laatste plaats Penelope Gilliatt die voor „The Observer” schreef en voor „New Statesman”, die Pauline Kael om het half jaar af wisselt in de selecte ko lommen van „The New Yorker” en die zich nu definitief in de VS heeft gevestigd. Een merkwaardige vrouw, deze Penelope die getrouwd was met de briljante neuroloog Roger Gilliatt („best man” op het huwelijk van prinses Margaret en Antony Arm strong-Jones), na vijf jaar huwelijk scheidde en sindsdien meer dan vriendschappelijk omging met to neelschrijver John Osbome, met film- critcus-schrijver Kenneth Tynan (samensteller van „Oh Calcutta”) en met regisseur Mike Nichols die on langs met „Carnal knowledge” op nieuw, na „The graduate”, „Who’s afraid of Virginia Woolf” en „Catch 22”, hooggestemde kritieken wist los te maken. ROTTERDAM Het zal zelden of nooit zijn voorgekomen dat een schouwburgprogramma zo vol stond met wetenschappelijke en statistische gegevens als dat van het Nieuw Rot terdams Toneel voor „De hippe vo gels van Bikini”, waarvan het (geheel onverdiend en onnodig ter dood ver oordeelde) gezelschap woensdag avond in de Rotterdamse Schouw burg'de première heeft gegeven. T oneelcartoon KRUISWEG 47-49 HAARLEM TEL 023-320244 |k.Ai CHARLES BOOST. ADVERTENTIE I 1 SIMON KOSTER Een scene uit „Kooien". ADVERTENTIE CHARLES BOOST l HET IS DUS EEN eenvoudige fabel, die Chiem van Houweninge heeft geschreven, misschien wel te eenvoudig om een avond- lang het toneel te vullen, maar als zinne beeldige dramatische uitbeelding van de moordende overweldiging van de natuur door wat wij nog altijd met een verkeerd woord „de menselijke beschaving” noemen, is het toch een knap stuk werk. De zwak ste kant ervan is de tekst, die erg simpel is en geen innerlijke spankracht heeft, zo dat de fabel-voor-volwassenen herhaalde lijk afglijdt naar het niveau van een kin- dervertelling uit een sprookjesboek. Ook de manier waarop Gees Linnebak en Mar tine Crefcoeur, als het jonge paar, die tekst spreken doet enigszins aan een school voorstelling denken, hoe goed zij de plas tische kant van hun taak ook vervullen; en het grote talent van Annet Nieuwen- huyzen is verspild aan de moedervogel die maar steeds onverstaanbaar voor zich heen wauwelt. Vóór 1 JANUARI nog oude prijs! Zolang de voorraad strekt Binnenkort starten wij weer met nieuwe lessen op ons orgel- practicum. HET MEEST DRAMATISCHE moment van de avond is het begin (wat voor een toneelvoorstelling natuurlijk nooit goed is): de vredige en kleurige natuur van Bikini een prachtig toneelbeeld van Frank Ra ven wordt wreed verstoord door het binnendringen van de techniek in de vorm van een geweldig-ingewikkelde, hels la waai makende machine. Als die machine zijn werk heeft gedaan, is de natuur van Bikini dood; de bonte, „hippe” vogels zijn uitgestorven op drie na, maar die drie hebben nog maar een grauw, ziekelijk kleurtje. Het is een moe dervogel die haar verstand heeft verloren en alleen voor zich heen zit te mompelen over hoe het vroeger was, een jonge man nelijke vogel die met grote energie pro beert de ramp te overleven, en een klein vrouwelijk vogeltje dat juist uit het ei komt en nog alles moet leren. Maar pre cies op het moment dat die twee jonkjes elkaar hebben gevonden en een nest heb ben gebouwd waarin het eerste ei zal wor den gelegd voor een nieuwe vogelwereld, komt de helse machine terug en vernie tigt nu ook dat laatste restje leven. Over de inhoud van het werk kan ik kort zijn: Een aantal mensen gedraagt zich kennelijk zo onrustig, dat ze tussen tralie hekken wordt opgesloten. Daarna mag iedereen zo gek doen als hij wil. De ene met trillende en af en toe uitschietende riste en regisseur uit. De film kent weinig handeling, er zijn geen dramatische hoog tepunten, de betrokken partijen zijn men sen van deze tijd die hun emoties onder bedwang hebben. Met een toevallige en vluchtige ontmoeting tussen de dokter en de jonge vrouw die elkaar in enkele losse woorden bevestigen dat Bob definitief vertrokken is, eindigt de film. Maar ondanks die geringe en weinig spectaculaire handeling, gebeurt er voort durend wat in de film die» zich voor een goed deel bezighoudt met aanduidingen van het milieu, waaruit beide „slachtof fers” voortkomen of de achtergronden van Niettemin zijn er in het spel dat hij zo vlot speelt, twee slachtoffers en naar hen gaat de grootste belangstelling van scena- hun huidige leven. Als in „Midnight cow boy” is Schlesinger afwisselend van een grote subtiliteit en van een bijna plomp effectbejag. Maar over het geheel geno men is zijn film, vooral dankzij het intelligente en gevoelige scenario van Pe nelope Gilliatt en het genuanceerde spel van de hoofdrolspelers een bijzondere er varing geworden. ting van Otto Ketting, stijgt de opvoering ver boven die gesproken tekst uit, zodat Van Houweninges bedoeling, een waar schuwend beeld te geven van onze steeds benauwder wordende samenleving, toch wel aangrijpend overkomt. Alleen is het mij een raadsel, waarom hij zijn makabere toneelcartoon heeft „opge vrolijkt” met twee liedjes, die op zichzelf heel geslaagd zijn maar op de rest van de opvoering slaan als een tang op een varken en de sfeer, die de auteur-regisseur eerst zo zorg vuldig heeft opgebouwd, volkomen ver storen. „De hippe vogels van Bikini” is als ge heel, ondanks zijn zwakke kanten, een stuk modem theater dat ongetwijfeld het aankijken waard is. neelspel in de gewone betekenis van het woord te hebben geschreven. Wat wij te zien krijgen is een revue achtig ballet, waarin drie tekst-sprekende toneelspelers een kleine minderheid vor men tegenover de groep dansers van het Rotterdams Dans-Centrum. Dat ballet speelt zich af op Bikini, het eilandengroep je in de Stille Oceaan waar de Ameri kaanse regering in twaalf jaar tijds drie ëntwintig proef-explosies van atoombom men heeft laten plaatsvinden, waardoor een verschrikkelijke aanslag werd gepleegd op alles wat er aan dieren en planten leefde. De menselijke bewoners waren te voren geëvacueerd. AMSTERDAM. De Massimo-prijs, de Duitse Prix de Rome, is toegekend aan de in Amsterdam wonende Ludwig Kunz, ver taler van onder andere poëzie van Hugo Claus, Lucebert, Gerrit Kouwenaar en an dere Nederlandse dichters. De jury voor toekenning van de Mas simo-prijs bestond uit de auteur Heinrich Böll. de directeur van de Duitse radio Karl Schwihelm, de litteraire redacteur van de Frankfurter Allgemeine Zeitung Ernst Jo hann en de directeur van het Nationaal Museum in Berlijn prof. Werner Hoffmann. gestort. Wat zij beiden vrezen gebeurt uiteindelijk Bob onttrekt zich aan de last van twee veeleisende liefdes en vertrekt, met een vage toezegging dat het maar tijdelijk is, naar Amerika, waar hem nieuw werk en nieuwe liefde wacht. „Sunday, bloody Sunday” is de tekening van een situatie. Bob, briljant en zeker van zichzelf en van zijn charme voor beide sexen vertegenwoordigt de jeugd die geen verantwoordelijkheid wil nemen en kiest voor onafhankelijkheid en ongebon denheid. De geestige mobiles en kinetische kunstvoorwerpen die hij ontwerpt, zijn afspiegelingen van zijn speelse, vrijblij vende natuur, ze weten voor korte tijd te amuseren, maar laten geen blijvende in drukken achter. AMSTERDAM. Met de eerste van een achttal opvoeringen van Mozart’s „Cosi fan tutte” wordt het nieuwe jaar voor de Nederlandse Operastichting inge zet op vrijdag 7 januari in het Circus theater in Scheveningen. André Rieu die ook de voorstellingen in 1967 leidde dirigeert het Radio Ka merorkest; Vlado Habunek voert de regie in decors en kostuums van Harry Wich. Beide kunstenaars werkten mee aan de „Cosi”-opvoeringen in het Holland Festi val 1969. Solisten zijn: Sonja Poot, Emmy Greger, Ans Philippo, Peter van der Bilt, Richard Best, Hubert Waber (21 en 24 januari) en Stanley Kolk. Er worden voorstellingen gegeven in Scheveningen 7 en 9 januari, Amsterdam 11, 14, 16, 18 januari, Utrecht 21 januari en Rotterdam 24 januari. DIE VELE GEGEVENS, die met toneel kunst niets te maken hebben, waren in dit geval van grote betekenis omdat de jonge acteur Chiem van Houweninge het door hem geschreven en geregisseerde stuk daarop heeft gebaseerd en ze op het to neel aanschouwelijk heeft willen voorstel len. Is het eigenlijk wel een „stuk”? Van Houweninge noemt het zelf „een maca bere toneelcartoon”. „Toneelcartoon” is weliswaar een zonderling Nederlands woord maar het geeft het karakter van de voorstelling toch wel weer en er blijkt te vens uit dat de schrijver zelf zich ook niet verbeeldt, met „De hippe vogels” een to- AMSTERDAM. De meeste films van enige betekenis die de laatste weken van het jaar in een bijna niet te stelpen en niet te verwerken overvloed over de Ne derlandse filmpers zijn uitgestort, vinden we nu praktisch alle terug op de Amster damse bioscoopagenda voor de komende feest dagen. Terwijl „Nicholas and Alexandra” zijn tweede week in Bellevue Cinerama be leeft, Bergmans „The touch” in Kriterion is gebleven en Mike Nichols „Carnal knowledge” zijn opmars in Calypso voort zet, heeft Tuschinski de nieuwe James Bond, „Diamonds are forever” ingezet en is Du Midi een ongetwijfeld succesvolle reeks vertoningen begonnen met „Anatev- ka”, de verefilming door Norman Jewison van de beroemde musical „Fiddler on the roof”. Oorspronkelijk wilde ze haar nieuwe werk „La Parole” noemen, omdat ze erin experimenteert met de combinatie van beweging en tekst. Uiteindelijk vond ze de naam „Kooien” toch beter. Een deel van de bovengenoemde tekst wordt uitgespro ken door de acteur Hidde Maas, die zich overigens bijzonder goed beweegt op het toneel en tussen de dansers een goed figuur sloeg. En daar de groep op tournee alle jongens nodig had, werden er onder anderen van de balletacademie in Arnhem twee leerlingen, Albert Jan Ellens en Raymond Ottenhof, geleend. Die zijn in middels zo goed bevallen, dat ze onafhan kelijk van de uitslag van hun komende examen al zeker als dansers aangenomen zullen worden. MAAR ALS KIJKSPEL, met een uitste kende choreografie van Lucas Hoving en een sterke muzikale en akoestische omlijs- ook door Einstein werd gehaald, heeft nu een scenario geschreven dat zij om niet he lemaal duidelijke redenen „Sunday, bloody Sunday” heeft genoemd, een titel die ge welddadiger klinkt dan de bedoeling is, omdat „bloody” hier als vloek gebruikt wordt in de geest van ons „verdomde”. Het scenario is verfelmd door John Schlesinger („Midnight cowboy”) en ach ter de film die nu in ons land loopt kan men voortdurend de aanwezigheid ver moeden van een intelligente vrouw die op een heel eigen manier weet wat film is. De handeling van „Sunday, bloody Sun day” speelt zich af in een week tussen twee zondagen en over de beelden wordt telkens de naam van de betrokken dag geprojecteerd. Maar die tijdsindeling heeft weinig te maken met wat wij te zien krijgen, waardoor ook de titel een beetje los van het geheel komt te hangen. Overi gens een nauwelijks voelbaar bezwaar, omdat de film een van die verrassende ervaringen wordt die men maar zelden in de bioscoop meemaakt. Penelope Gilliatt’s scenario gaat over een bi-sexuele driehoeksverhouding, waarbij twee mannen en een vrouw be trokken zijn. Centraal staat een modieuze kunstenaar van in de twintig die bewe gende objecten maakt en zich daarmee een onafhankelijk bestaan heeft verze kerd. Zijn hele gedrag, waartoe ook zijn bi-sexuele aanleg bijdraagt, wordt bepaald door een gevoel voor vrijheid en onafhan kelijkheid een doen waar ik trek in heb”. Zijn erotisch leven wordt op dat ogenblik geregeld door de vriendschap voor een oudere (joodse) dokter en voor een jonge gescheiden vrouw, bij wie hij afwisselend zijn vrije tijd doorbrengt. Het is een geaccepteerde driehoek, zo wel dr. Daniel Hirsch (Peter Finch) als Alex Greville (Glenda Jackson) weten dat zij hun geadireerde Bob (Murray Head) moeten delen en om beurten worden zij in de eenzaamheid en de onzekerheid HILVERSUM. De heer J. J. Akkerman heeft verzocht zijn functie als directeur van de „Evangelische Omroep” per 1 fe bruari 1972 te mogen neerleggen. Het be stuur heeft aan dit verzoek voldaan. De heer Akkerman heeft toegezegd, zich als adviseur voor de Evangelische Omroep beschikbaar te houden. (Van onze correspondent) HILVERSUM. De vier jaar geleden op Broadway voor het eerst opgevoerde musical „Promises Promises” is donderdag avond in Hilversums Theater Gooiland in een vaderlandse produktie van start gegaan voor allereerst een toernee door de provincie en daarna komt deze show in februari in Utrecht, in mei in Rotterdam en pas in augustus in de hoofdstad. De musical is een bewerking van de film „The Appartment”, van dialoogtek sten voorzien door Neil Simon. De muziek is van Bacarac, de vertaling (de titel werd „Promotie, Promotie") en de liedjes zijn van Alexander Pola. De regie was bij Guus Ooster, gezamen lijk met de Amerikaan Fred Hebert, die hier al eens „Sweet Charity” maakte. Het verhaal van deze musical is een voudig: een jonge kantoorbediende Kick krijgt promotie beloofd omdat hij chefs van zijn bedrijf zijn flatje verhuurt, ten einde die bazen de gezellige rust te garanderen zich wat met hun vriendin netjes te vermaken. Ellendig genoeg voor hem ontdekt hij dat zijn stille liefde, het kantinedienstertje Ankie, ook frequent met een van de bazen die flat intrekt, totdat zij zich bedrogen voelt en de ware Jacob, Kick, ontdekt en wint. Voor die Kick staat cabarettier Gerard Cox. Ankie wordt gespeeld door Trudy Labij. Maar er is ook een Joan Remmelts die de wel kleine rol van Kick’s buurman, een oude huisarts, laten we het meteen zeggen, op grandioos komische wijze weet te vertolken. Zijn duet je met Cox maakt de avond en ook Tonny Huurdeman, het cafévlindertje dat met Kick aanpapt, deed het uitstekend. Daarmee zijn de troeven van dit met veel glitter en Meur opgezette, wat revue achtige muziekspel op tafel, maar won derlijk genoeg een combinatie, die na de pauze de ware amusementstop kon berei ken. Voor de pauze zou er echt wel wat meer fleur en vaart in deze musical te brengen zijn. Dank zij spel, muziek, ballet en vooral decor en kostumering, is het een waardige en moderne voortzetting van wat Sleeswijk altijd met Snip en Snap heeft gepresenteerd. De driehoek in „Sunday, bloody Sunday”, de dokter, de kunstenaar en het meisje. Penelope Gilliatt die op haar vijftiende jaar toelating tot Oxford geweigerd werd omdat ze te jong was, wier IQ op 170 ge taxeerd wordt, een intelligentie-cijfer dat „De hippe vogels van Bikini”, een ma kabere toneelcartoon, geschreven en geregisseerd door Chiem van Houwe ninge. Première bij het Nieuw Rotter dams Toneel op 22 december in de Rotterdamse Schouwburg. Hoofdrollen: Annet Nieuwenhuyzen, Gees Linne- bank en Martine Crefcoeur. Decor en kostuums: Frank Raven. Muziek en ge luidsdecor: Otto Ketting. Choreografie: Lucas Hoving. Medewerking van leden van het Rotterdams Dans-Centrum. Met „Scrooge”, de tot musical verfilmde „A Christmas Carol” van Charles Dickens, die in Flora uiteraard op het programma is blijven staan, zal „Fiddler on the roof” ongetwijfeld tot de meest in de sfeer van het kerstfeest-in-klassieke-zin liggende uitgangen behoren. Het zijn de films voor de hele familie, zoals dat heet, een steeds zeldzamer wordend genre dat nu echter ruim vertegenwoordigd is. Want behalve genoemde films is er nog in City „The aristocats”, een volledige tekenfilm uit de Disney-studio’s die in het Haarlems bio- scoopoverzicht al besproken is (evenals trouwens „Diamonds are forever”); en in Corso „Sjakie en de sjokoladefabriek”, een opmerkelijke kinderfilm van Mel Stuart, gebaseerd op het boek van Roald Dahl. „Charlie and the Chocolate Factory”. Een mysterieuze figuur heeft volgens een ingewikkeld systeem enige kinderen met hun naaste familie aangezocht een bezoek te brengen aan zijn woning, waar zij kans hebben een grote prijs te winnen. Maar eenmaal binnen wordt het gezel schap in een labyrint van gangen voor allerlei moeilijkheden en „trompe-l’oeil”s geplaats voor zij uiteindelijk een soort Jamin-werkplaats, zoals Ton van Duinho ven die in recente Ster-spots in klanken oproept, kunnen betreden. En daar wor den dan weer hun snoepzucht en begerig heid op de proef gesteld. De uitkomst van deze pedagogische rondtocht, waarbij ter plaatse vaak de hebzucht al wordt ge- Ballet: kooien; Choreografie: Ethery Tagava; Muziek Krzystof Penderrecki en Kazijnierzserocki; Kostuums en de cor: Jan Willem van Vugt; Vitgestelde première: Amsterdam 22 december ’71. De nachten waarop nog films gedraaid worden, zijn hier en daar iets veranderd. Alleen zaterdagnacht bijvoorbeeld in Bio („Blow up”), in Hallen (de Deense film „Zeventien”) en in De Uitkijk („La fiancée du pirate”), op alle dagen in Leidseplein Theater („Psycho” van Hitchcock), Cinétol („Nevada Smith”), Desmet („Franken stein”), en Calypso („Teil them Willie Boy is here”) terwijl alleen op zaterdag- en zondagnacht The Movies open is met Buster Keatons „The general” en op vrij dag- en zaterdagnacht: Royal met Heil is for the heroes”, Rex m et „Django de bastaard” en Victoria met „Mondo Ca ne 2”. straft, is een amusante, zij het oppervlak kige studie over het gedrag van kinderen (en volwassenen) als zij tijdelijk voor een vorm van onbeperkte vrijheid en over daad worden geplaatst. En dat deze rijke lijk gekleurde film thuishoort in het rijke en gevarieerde pakket kerstfilms voor de hele familie is duidelijk. En dan zijn nog verder aan de Amster damse agenda een drietal opmerkelijke films van kleiner formaat toegevoegd die nu misschien gevaar lopen platgedrukt te worden in het gedrang van spectaculaire kerstpremières. Alhambra vertoont de weinig feestelijke film „Sunday, bloody Sunday” van John Schlesinger naar een scenario van Penelope Gilliatt, waarover elders op deze pagina uitvoeriger. Leidse plein Theater geeft de première van „Strawdogs” die hier weinig origineel met „Genadeloze afrekening” is vertaald en de eerste in Europa spelende film is van Sam Peckinpah die vooral met genadeloze „westerns” als „The wild bunch” naam maakte. Men kan „Strawdogs” als een moderne wildwestfilm zien met als plaats van han deling het heuvelland van het Engelse Cornwall, met als „pioniers” een Ameri kaans echtpaar dat daar rust hoopt te vinden voor studiedoeleinden en met als de schurkachtige tegenpartij de inheemse bevolking, die de nieuwelingen niet accep teert, hun het leven onaangenaam maakt en tenslotte over gaat tot een beleg van de tot woning gerestaureerde boerderij. Dustin Hofman is de wereldvreemde geleerde die tegen zijn zin gedwongen wordt geweld met geweld te bestrijden en in het uur van gevaar over een bijna mathematische strategie blijkt te beschik ken, waardoor hij de „vijand” kan vernie tigen. Een onbehaaglijke film, waarin Peckinpah zich toch tot enige onlogische verwikkelingen laat verleiden om te kun nen aantonen dat het wilde westen niet tot de V.S. beperkt moet worden geacht. En dan heeft „Joe Hill” een van de mooiste films van de Zweed Bo Wider- berg die in de Arnhemse Filmweek al de nodige aandacht kreeg, na veel moeite het kleinste filmtheater in Amsterdam, Studio K, boven Kriterion tot zijn beschikking gekregen om zich te presenteren en is Chabrols „Juste avont la nuit”, eveneens behorend tot de weinige films in Arnhem, die het houden van een Filmweek recht vaardigden, na lang wachten in De Uit kijk gearriveerd, zodat ook de echte film liefhebbers die niet bij spektakel alleen kunnen leven toch nog over voldoende uitgaansmogelijkheden gedurende de feestdagen kunnen beschikken. Tot slot nog twee reprises van heel oude successen in Ceintuur en Hallen: „Schots en Scheef” („Bonnie Scotland”) een lange Laurel en Hardy uit ’35 met een paar onvergetelijke komische hoogte punten, en in The Movies „The camera man”, een volmaakte komedie van Buster Keaton uit 1928, terwijl in hetzelfde thea ter ook nog altijd „The tales of Beatrix Potter” gaat. armen en benen, een ander zich voortsle pend over de grond en weer een ander paraderend met een trechter op het hoofd en een pollepelende hand, als op een prent van Jeroen Bosch enzovoorts. Ze lopen nu allemaal over het toneel en zeggen in vele talen allerle lieve dingen tegen elkaar, zoals: Wat heb je een mooie bruine ogen. De traliehekken zijn nu op gehaald en er ontstaat een mild, rond, wat saai bewegingsspel, dat plotseling on derbroken wordt door de hoofd-gekkin, Christine Anthony, die Hidde Maas op jaagt. Deze wordt daarna door alle ande ren, onder het uitstoten van kreten als: Haat, donker, koud, pijn, woede, armoe, bloed, ellende.met karate-slagen afge maakt. De traliehekken zakken weer en tot het licht uitgaat blijft de hoofd- gekMn naargeestig hysterisch lachen. Deze prentbriefkaart-filosofie werd met meer malletj esmakerij dan met choreo grafische middelen uit de doeken gedaan Bij de oorspronkelijke première in Sche veningen viel enkele dagen geleden het licht uit, nu niet. De reden waarom dit werkje bij het Nationale Ballet op het toneel gezet werd bleef toch duister. CONRAD VAN DE WEETERING j Kt SJ

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 9