Beelden van Jan Bronner en vijftig oud-leerlingen Scapino kleurig en vlot in Coppélia Kabeltelevisie voorlopig beperkt toegestaan TV vanavond Liedjes-show van André v. d. Heuvel AANTAL RIJKSACADEMIE-GENERATIES BIJEEN OP EXPOSITIE IN DE HALLEN SPEELSE CHOREOGRAFIE VAN ARMANDO NAVARRO Singerprijs voor graficus Escher Radio dinsdag HILVERSUM I TV dinsdag TV maandag F z v MAANDAG 27 DECEMBER 1971 BESCHIKKING MINISTER ENGELS Stille kracht Strafbepaling Rothko-expositie blijft HAARLEM Professor Jan Bronner exposeert in de Vlees- en de Vishal. Rond zijn werk dat van vijftig door hem uitgekozen oud-leerlingen, bijeengebracht met veel inspanning en grote zorg door de afdeling moderne kunst van het Frans Halsmus eum. Toch is het on danks het feit dat Bronner negentig jaar is en zijn oudste leerling Mari Andriessen zelf tijdens zijn toe spraak vrijdagochtend zei „wij zijn beiden grijsaards” geen tentoonstelling van een voorbije generatie. Daar zijn twee redenen voor. Bronners werk heeft een klas sieke adem en zal dus nooit „voorbij” zijn. Zijn leerlin gen heeft hij hun eigen weg laten gaan, ondanks een zeer welomlijnd leeraarschap. In die leerlingen vind je dus Bronner terug in veel dingen, maar eveneens een uit vlucht naar allerlei stijlen, die hedendaags te noemen zijn. Sommige daarvan zullen zeker wel voorbij gaan. Stap vooruit Toneelwereld ongerust over Rotterdams Toneel Chevalier verzwakt AMSTERDAM Als het Arman do Navarro’s bedoeling was een voortvarende, onderhoudende voor stelling te creëren, dan mag zijn pro duktie van Coppélia bij het Scapino Ballet volledig geslaagd heten. Een niet gering gedeelte van dit succes komt overigens op de rekening van twee Wimmen. Wim Bijmoer stak het stuk in een feestelijk dekor vol frisse kleuren en Wim Bender holde, rolde, gleed en struikelde over het toneel als de wat dwaze monomaan dr. Coppélius, die net zoveel zelfspot en tevens een ontroerende liefde voor zijn eigengemaakte mechanische pop pen heeft, dat hij als mens toch ge loofwaardig wordt. Mens en pop Bronners keuze Opdracht-kunst k\ t A I *4* n/vwwwwwvwwuvww AA/VVWVVVVWWVWVWVV' veel boven de „som der pep. %/VVWVWVVWWWVVVVVVWVVWVWWVVVWVVVUVVtfVWVVWWVVWVWVWWWW>AAAAAAA/WMVVVVVVVVIA/WVlVVVVVWKAAA/V%AAfVVVV 15.30 19.30 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 21.10 22.00 22.50 15.30 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.10 19.30 21.10 22.00 22.35 23.25 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 22.40 23.10 23.15 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 van de kerkklok, die over het toneel ge sjouwd wordt. Verder doet het gebruik van een injectie naald in een werk van 1870, met de filoso fie ook van 1870, de fantasie geweld aan. Maar goed, wie hierover valt is een kniesoor. Deze Coppélia is voor iedereen, die met een over de hele wereld beroemd historisch ballet wil kennis maken, be paald een aangename verrassing. CONRAD VAN DE WEETERING 19.55 20.00 20.15 20.20 20.50 21.15 22.00 20.50 22.15 22.50 23.00 23.05 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 Wat is de eerste indruk van de expositie van het werk van Bronner zelf, in de benedenzaal van de Vleeshal? Het evenwicht tussen intimiteit en monumentaliteit. In kopieën op ware grootte laat het Hildebrand-monument er zich bewonderen en dan blijkt weer eens, dat deze beelden een „architectuur” hebben, een zeer weloverwogen opbouw, waarin elke vorm, elk volume, bijdraagt tot ’n afgewogen geheel, opgetrokken in strakke vormen. En toch toont het totale monument de intimiteit, die ook de Camera Obscura van Hildebrand zelf heeft. Het illustratieve is vermeden en niettemin zijn de „oertypen” bewaard gebleven. Inderdaad ’n herschepping, zoals Mari Andriessen dat in z’n toespraak zei. Nederland 1 Na de Fabeltjeskrant en het journaal van de KRO een avon tuurtje van Lippy de leeuw en vervol gens de nieuwe belevenissen van Peb bles en Bam Bam. Op blote voeten in het park beleeft zijn zesde aflevering. Na het journaal de populaire weten schappelijke rubriek Gamma, die deze keer is gewijd aan röntgenstralen. Zo wel de ontdekking van deze stralen door de Duitse geleerde Röntgen als de moderne toepassingen van zijn vinding worden belicht. Vijftig minuten vervolgens voor al weer een buitenlandse serie, namelijk Alias Smith and Jones. Een eigen produktie van waarschijn lijk meer dan middelmatig niveau is het programma rond de zanger-acteur André van den Heuvel. Hij zingt ern stige en vrolijke liedjes op teksten van Ernst van Altena. Hij heeft zich in samenwerking met Ernst van Altena geworpen op de wereld van het chan son en maakte een langspeelplaat, geti teld Zwart-Wit. Een erg groot ver koopsucces werd het niet, want daar voor is André waarschijnlijk toch nog net iets te moeilijk. Uit die elpee zijn de meeste liedjes van dit programma gekozen. Het KRO-programma besluit met Ten Huize van kardinaal Alfrlnk. De Vlaamse televisie maakt sinds jaar en dag deze serie, waarin bekende persoonlijkheden thuis worden opge zocht. Annie van Avermaet en Fons J Fraeters gingen met de kardinaal pra kten. 'De KRO vond het resultaat wel zo. dat ze deze ene aflevering uit de serie aankocht. I Nederland 2. Ook op het tweede net ide Fabeltjeskrant en het journaal, maar daarna een bijzondere aflevering van AVRO’s Toppop, waarvoor Boekje Open moet wijken. In vijfenvijftig mi- I nuten de meest gekozen artiesten uit I het zich ten einde spoedende 1971. I Daarbij zijn de Golden Earring, Rod I McKuen, Les Poppys, Middle of the road, Rod Stewart, Mouth and McNeal en Shocking Blue. Veel werk uit de I laatste maanden dus. Na het journaal Peyton Place. AIvo- I rens Wibo van der Linde met zijn I Televizier het AVRO-programma be- I sluit vijftig minuten met een Arties- I tengala. In april werd in het Parijse wintercircus de jaarlijkse artiestengala gehouden. In deze voorstelling tre- den ieder jaar weer voor een liefdadig I doel allerlei artiesten op in een andere I rol dan zij doorgaans spelen. Ditmaal waren de belangrijkste gasten Maria Cassals en Jean Pierre Cassel. Juliette Greco treedt op met tijgers, de Duitser Gert Fröbe is jongleur. Omar Shariff heeft een paardennummer, evenals Vittorio de Sicca en Jerry Lewis kwam helemaal uit Amerika om de clown uit te hangen, hetgeen hem overigens ver trouwd is. Een getekend portret van Rosemary Brown in haar autobiografie. Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. VARA: (K) De zwarte tulp (feuill.). (K) Tik Tak Tor (vraag- en antwoord). STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. VARA: (K) Klatergoud (serie). (K) Achter het nieuws. (K) 2 voor 12 (quiz). (K) Tour de chant, Gilbert Bé- caud. Humanistisch Verbond. NOS(K) Journaal. Den Haag vandaag. AAAMWMMMMWMMWKAAAJWMWI „Hanna met kindje", een gipsmodel voor een brons van Bronner met zijn dochter als model. Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant STER: (K) Reclame NOS: (K) Journaal STER: (K) Reclame AVRO: (K) Super King Size Toppop STER: (K) Reclame NOS: (K) Journaal STER: (K) Reclame AVRO: (K) Peyton Palace (K) Artiestengala AVRO’s Televizier Magazine NOS: (K) Journaal. Nederland I NOS: (K) Kinder-Vakantiepro- gramma. (K) De Fabeltjeskrant. STER(K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. NCRV(K) Dier en vriend (se rie). (K) Little Women (feuill.). STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. NCRV: (K) Kijk mij eens. onbe kende landgenoten. (K) Pickwick, musical. Hier en Nu. Ander Nieuws. NOS: (K) Journaal. Weekoverzicht, alg. informatie schooltelevisie. Swanhilda, die inmiddels de plaats van die pop heeft ingenomen, reageert wonder wel op dit levenwekkende proces en ver andert gaandeweg van een stijf mecha niekje in een Schots en Spaans dansende jonge vrouw. Als Frans wakker wordt is zijn keuze niet moeilijk meer. Dit gegeven biedt mogelijkheden voor o.a. een mazurka, een czardas, een dans met bijlen en een dans om de meiboom op het marktplein (de oorspronkelijke pre mière vond in mei 1870 plaats) en een dans van mechanische poppen en veel panto- mime-scènes in de kamer van dr. Coppé- lius. De muziek van Leon Delibes maakt het voor de dansers ongetwijfeld een genot het werk uit te voeren en dat genoegen straalt af op de toeschouwers, zowel jong als oud. De jeugd in de zaal blijkt geen enkele moeite te hebben met het volgen van het verhaal en reageert vaak met verrukke lijke kreten als: „Waarom doet ’ie dat nou?” of „Is ’ie nou boos?” Het Scapino Ballet heeft met deze pro duktie een geweldige stap vooruit gedaan en Armando Navarro heeft één en ander uitstekend georganiseerd. Zonder de feest vreugde daarover te willen bederven moe ten mij toch enkele bezwaren van het hart. Eric Hampton sloeg een uitstekend figuur als Frans en Raymond Lewis zorg de in de volksdansen zelfs voor wat fon kelende virtuositeit, maar Mary Siegel, met haar weliswaar sterke, maar toch wat vier kante techniek, speelde zich dapper door Swanhilda’s rol heen, maar kan toch be paald geen dragende ster genoemd worden. Als het Scapino Ballet de jeugd ver trouwd wil maken met de dans, lijkt het me trouwens nuttig, de dansers zelf wat meer stijlbesef bij te brengen. Ook bleven er enkele vraagtekens. Nie mand in Holland weet, dat je aan het ge luid van een korenaar kunt horen of je minnaar je trouw is. Het werd wel in het ballet gebruikt, maar nergens verklaard, net zomin trouwens als de aanwezigheid HILVERSUM III 7.00 Nws. 7.02 Dag dinsdag. 8.00 Nws. 8.02 Onderweg. 9.00 Nws. 9.03 Plaatjes voor de pep. 10.00 Nws. 11.00 Nws. 11.03 Vrolijke visite. 12.00 Nws. 13.00 Nws. 13.03 Eddy Becker Show. 14.00 Nws. 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nws. 16.03 Mix. 17.00 Nws. Nederland I NOS: (K) Kindervakantieprogr. (K) De Fabeltjeskrant STER: (K) Reclame NOS: (K) Journaal STER: (K) Reclame KRO: (K) Lippy de leeuw (K) Pebbles en Bamm-Bamm (K) Op blote voeten in het park (serie) STER: (K) Reclame NOS: (K) Journaal STER: (K) Reclame KRO: (K) Gamma: Röntgenstra len (K) Alias Smith en Jones (serie) (K) Liedjesprogramma, ballet Ten huize van kardinaal Alfrink. NOS: (K) Journaal AMSTERDAM. De Vereniging van Nederlandse Toneelgezelschappen, de Ver eniging van Schouwburg- en Concertge bouwdirecties, de Nederlandse Vereniging Toneelkunstenaars en de beroepsvereni ging van Theatertechnici hebben minister Engels van CRM vrijdag telegrafisch la ten weten, dat zij ernstig ongerust zijn over de ontwikkelingen bij het Rotter dams Toneel. Met name vragen zij zich af wat er met het Nieuw Rctterdams Toneel gaat gebeu ren. De gezelschappen achten het in ver band met de te verwachten aanzienlijke repercussies voor de gehele landelijke to neelvoorzieningen dringend gewenst dat de bewindsman het initiatief neemt tot een spoedig overleg inzake de subsidiere geling voor het toneel. PARIJS. De 83-jarige Franse chan sonnier Maurice Chevalier wordt steeds zwakker. Dit heeft het Necker-ziekenhuis in Parijs zondag meegedeeld. Chevalier werd daar bijna twee weken geleden voor een nierkwaal opgenomen. Van zijn vrienden en bewonderaars heeft hij honderden telegrammen met sympa thiebetuigingen ontvangen. ROTTERDAM. De tentoonstelling van de Amerikaanse schilder Rothko, die te zien is in het Museum Boymans-van Beuningen te Rotterdam, zal met één week verlengd worden en dus geopend blijven tot en met zondag 9 januari 1972. De tentoonstelling wordt na Rotterdam nog getoond in Londen (Hayward Gallery) en in Parijs (Musée National d’Art Mo derne). Minister Drees (Verkeer en Water staat) heeft inmiddels een nieuw voor schrift toegevoegd aan de beschikking. Gebruik van een kabelnet zonder aan wijzing is een overtreding van het nieuwe voorschrift, waarop een maxi mumstraf van zes maanden hechtenis of 1000 boete staat. De Omroepraad heeft desgevraagd advies verstrekt over de voorlopige maatregel tot regeling van het gebruik van draadomroepinrichtingen. De raad zegt een voorlopige regeling nodig te achten, teneinde te voorkomen dat een landelijke regeling van de regionale omroep 'wordt doorkruist door de groei van allerlei organisatie- en exploitatie vormen van regionale en lokale om roep, die zou leiden tot een versnippe ring van deze categorie van omroep. (Van onze correspondent) LAREN. De driejaarlijkse Culturele Singerprijs is toegekend aan de in Laren woonachtige graficus M. C. Escher Tij dens een feestconcert zondagmiddag in de Singer-Concertzaal, werd de prijs door juryvoorzitter Chr. Leeflang aan een zoon van Escher overhandigd, omdat de ge zondheidstoestand van de onderscheidene niet toellet dat hij zelf aanwezig was. Hij Het wel per brief weten dat hij liever had gezien dat de Singerprijs aan een jonge kunstenaar was toegekend. Het geldbedrag van 2000 gulden verbonden aan de prijs, stortte hij in het Singerfonds voor bijzon dere doeleinden terug. De Singerprijs werd drie jaar geleden voor het eerst uitgereikt. Dit jaar was de sector beeldende kunst aan de beurt. Dat het Escher was die uitverkoren werd, lag er volgens de jury aan dat hij een „een malige figuur” wat in de Nederlandse grafische wereld, aan wie het gelukt is liefhebbers vin grafiek, wetenschapsmen sen en een zeei groot algemeen publiek, vooral ook jongeren te boeien, tot enthou siasme te brengen en tot waardevolle discussie over het al dan niet elitaire karakter van de kunst en de mogelijkheid tot integratie In de samenleving. „Eschers oeuvre is in hoge mate fasci nerend. Het roept een veelheid van ge dachten en gevoelens op, die geen andere graficus in Nederland teweeg brengt en ook buiten ons land is er geen equivalent voor te vinden Hij is er in zekere zin trots op, maar betreurt het tegelijk daar door op grafisch gebied nauwelijks ge sprekspartners te hebben” aldus het jury rapport. Balet'. Coppélia; Choreografie: Arman do Navarro; Libretto: Charles Nuitter en Arthur de Saint-Léon, naar het ver haal „De Zandman” van Ernst T. A. Hoffmann (17761822); Muziek: Leon Delibes; Dekors en kostuums: Wim Bij moer. Creatie: 25 mei 1870 in de opera van Parijs; Première bij Scapino: 25 december 1971 in de Stadsschouwburg. Het gegeven is ontleend aan één van Ernst T. A. Hoffmanns vertellingen „De Zandman”. Frans is verliefd op twee meis jes, de levenslustige Swanhilda en de me chanische pop Coppélia, die bij haar ma ker, dr. Coppélius, voor het raam zit, een boek leest en af en toe opstaat om een kushandje naar buiten te werpen. Daar de naburige kasteelheer aan het dorp een kerkklok schenkt en daarbij een bruidschat belooft aan alle meisjes, die op de dag van aflevering zullen trouwen, doet Swanhilda alles om haar rivale tijdig uit te schakelen. Ze dringt bij dr. Coppélius binnen en als ze ontdekt, dat Coppélia maar een pop is, gaat ze op haar plaats zitten. Frans is inmiddels ook (misschien wel om dezelfde bruidschat, die hij dan met Coppélia wil delen) bij dr. Coppélius naar binnen geklommen. De oude man be trapt hem en verleidt hem tot het drin ken van een glas wijn, waar hij een slaap middel in doet. Als Frans versuft op de so fa ligt, probeert dr. Coppélius met tover middelen de levenskrachten aan de jonge man te onttrekken en ze aan zijn mooiste pop, Coppélia, toe te dienen. DEN HAAG. Het gebruik van ka belnetten voor gewestelijke of plaatse lijke uitzendingen zal voorlopig alleen bij wijze van experiment worden toe gestaan voor enkele kabelnetten die minister Engels (CRM) zal aanwijzen. Dit is bepaald in een beschikking, die de minister vrijdag na beraad in het kabinet heeft vastgesteld. In de beschikking van minister En gels zijn aan het experimentele ge bruik van kabeltelevisie enkele voor waarden verbonden. Met het experiment hoopt men in zicht te krijgen in de gebruiksmoge lijkheden van het kabelnet en in het bijzonder een indruk van de belang stelling van het publiek voor hetgeen via de kabelnetten wordt overgebracht. De beschikking is een tijdelijke rege ling, in afwachting van het overleg tussen regering en parlement over de regionale omroep. De voorwaarden zijn: Het kabelnet mag niet worden ge bruikt voor reclame; Voor het gebruik wordt geen vergoe ding van kosten verstrekt; Een kabelnet aangewezen door de minister of niet mag altijd gebruikt worden voor mededelingen van drin gende aard in het belang van de veilig heid van de bevolking ter plaatse. Het is nog niet bekend aan welke inrichtingen een vergunning zal wor den verstrekt. In beginsel zullen slechts die centrale antenne-inrichtin- gen voor dit experiment worden aan gewezen, die geheel of gedeeltelijk ge reed zijn. Minister-president Biesheuvel zei te verwachten, dat het aantal uit te geven vergunningen „op de vingers van één hand” te tellen zal zijn. BRUSSEL 12.00 Nws., meded. SOS-ber. 12.08 Intermezzo. 12.15 Kleinkunstkroniek. 12.50 Buitenl. persoverz. 13.00 Nieuws, toneelagenda. 13.20 BRT-produkties. 13.55 Beursber. 14.00 Nws. 14.03 Radio Selfservice. 15.00 16.00 Nws. 17.00 Nws. en meded. 17.15 Voor oudere luiste raars. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.03 Voor soldaten. 18.28 Paardesport- uitslagen. 18.30 Wegwijs wezen. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken. 18.57 Inter mezzo. 19.00 Nws. en actualiteiten. 19.40 Popmuz. 20.00 Platen. 22.00 Nws., De zeven kunsten. 22.20 Jazzdiscotheek. 23.00 Nws. 23.10 Klass, muz. 23.40 Nws. Rondom die grote groep vinden we dan in de vitrines op sok kels het kleinere werk van Bronner. Sereniteit, eenvoud, nobles se, bijna alles te vinden in familie-portretten, vanaf de eigen vrouw van Bronner, tot aan de kleinkinderen toe, met als over- gang heel veel werk, waarvoor zijn dochter Hanna model stond. Bij alles blijkt dan, dat Bronner zijn modellen hun eigen waarde liet. Vooral treft dat in zijn bronzen portret van mevrouw Theo Man-Bouwmeester in haar rol van Marguérite Gauthier in „La dame aux camélias”. Bronner ontsluiert dan half. Het wordt nooit een naakte „onthul ling”. Binnen de vormen leven de portret ten hun eigen leven, alsof Bronner zijn wet niet wilde opleggen aan de psyche van zijn modellen. Er blijft te raden over voor de mee-creërende toeschouwer, die echter ongemerkt toch door Bronner in dat raden wordt geleid en in Bronners ontzag voor de menselijke psyche leert delen. Bronner blijkt evenzeer krachtig als voorzichtig te hebben gewerkt, krachtig als de boer, die hijzelf zegt te zijn geble ven, maar met de voorzichtigheid van een aristocratische mens, die zijn grenzen al vorsende en doende heeft leren kennen. Meer behoef ik over Bronners werk niet te schrijven. Anderen, voor mij, hebben dat uitvoeriger gedaan en die bronnen zijn te vinden, voor ieder die dat wil. In zekere zin geldt dat ook voor het werk van zijn leerlingen. Op de verdie ping boven de „Bronner-zaal” leiden die leerlingen hun eigen leven in werken die ook reeds lang ergens een plaats hebben gevonden. Dat geldt ook voor wat men in de Vishal vindt. Bronner heeft zijn leerlingen zelf op deze plaats bevestigd, vijftig zijn het er, ieder met enkele werken, uit een veel groter aantal voormalige Rijksacademie- studenten. Bronner heeft ze vrijgelaten, maar ook weer niet helemaal. Ze gingen hun eigen wegen, maar die bleven wel overwegend typisch Nederlands. Eer Bronner als le raar begon, werden in Frankrijk de ne gerplastieken uit Afrika reeds bewonderd en nagevolgd. Het kubisme was aan het opkomen. In zijn jaren ontstond de com plete moderne beeldhouwkunst rond figu ren als Archipenko, Henry Moore, Marini, andere Italianen en nog vele anderen meer, totdat uiteindelijk het „plexiglazen tijdperk” is ontstaan, of eigenlijk al weer is achterhaald door land-art en alles wat modieus, als gold het haute couture, van jaar tot jaar letterlijk „op de markt wordt geworpen”. En dat dan door kun stenaars, die zich naar zij zeggen hevig afzetten tegen de door hen zo genoemde consumptie-maatschappij. Maar dat is dan een opmerking terzijde, eigen lijk misplaatst, want deze expositie laat daar bijna niets van blijken. Ze slaat iets teveel om naar de tegenpool, teveel vast houden aan voorbeelden, te weinig ex pressie, althans in veel gevallen. Is Bronner daar „schuldig” aan? Nee, als hij zijn de leerlingen in groten getale minder of meer provinciaal geble ven, creërende voor provinciale overhe den. Een beeld voor een raadhuis hier, een beeld in een provinciehuis daar en zelden een creatie, die een stadsplein nu eens geheel mag beheersen of een groot gazon mag uittillen gazons”, zoals met het Hildebrand-monu- ment het geval is. De narigheid met de beeldhouwkunst is, dat zij veel meer dan andere kunsten is ingekapseld in de officiële wereld van subsidiërende of betalende overheden. En de mensen, die het gezicht van de bestu ren bepalen, zijn zelden figuren die met alle geweld voorop willen staan bij het tot expressie laten brengen van moderne inzichten. Is deze expositie dan geheel getekend door de officiële opdrachtgeverij? Nee, het zweemt ernaar, maar sommigen hebben zich er zoveel mogelijk van los gemaakt en zijn dan toch geaccepteerd. Namen noemen is eigenlijk een te moeilijke opga ve, als het om vijftig exposanten gaat, maar als een exponent van een persoon lijke vrije stijl moet ik dan toch natuur lijk een Wessel Couzijn noemen, van wie hier zijn „geketenden” indruk maakt. Ca- rel Kneulman is er met beelden als een Job. opgetrokken uit vormen, die op bron zen scherven gelijken en Jobs beroemde potscherf, waarmee hij zich in zijn ellen de krabde uitstekend illustreert, hoewel het beeld niet als illustratie is ontstaan, maar als interpretatie. Een volstrekte tegenpool is Ben Gunte- naar met zijn mini-art instelling, tot de uiterste eenvoud in mathematische stenen kubus-ribben toegepast. Er zijn er meer zo, maar ook anderen als een Jan Mee- fout, met beelden, die hun menselijke vorm paren aan die van rolstenen, uit de bergbeek getild en tot figuren bijgeslepen. Allemaal noemen? Een onmogelijkheid. Het moet een losse greep blijven met nog een verwijzing naar Mari Andriessen met zijn Lodewijk van Deyssel, die bekend is, en een ander in onze omgeving. Nel Klaassen uit Zandvoort, wier Daphnes te onbekend zijn gebleven en die een van de weinigen in het gehele gezelschap is, die bronzen maakt met een Europese inslag, inplaats van een typisch Nederlandse. Wie nog meer? Niemand. Deze beschrij ving wil niet meer zijn dan een „lokker tje” voor velen, die zelf moeten gaan ontdekken wat de „Bronner-generatie” voor ons land is gaan betekenen. Het is een vaak plezierige ontdekkingsreis. HEIN STEEHOUWER. 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badinerie. 7.30 Nws. 7.41 Actu aliteiten. 8.24 Overweging. 8.30 Nws. 8.41 Voor de vrouw. 10.00 (S) Aubade. NCRV-Vocaal Ensemble. 10.30 Nws. 11.00 Voor zieken. 11.30 Bejaarden- progr. 11.55 Meded. 12.00 (S) Van twaalf tot twee. 12.22 Wij van het land. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 13.00 Raden maar 14.05 Schoolradio. 14.30 (S) Muzikaal magazine. 15.30 Nws. Overheidsvoorl. 17.00 Nws. Ned. Antillen. 17.10 (S) Metropole Orkest. 17.25 Voor kinderen. 17.30 Nws. 17.32 (S) Actualiteiten. 18.00 (S) Licht en semble Pol. Partijen. 18.19 NMP. 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. 18.50 Voorbe schouwing progr. 19.00 (S) Musicerende dilettanten. 19.30 Dood doet leven. 19.45 De zingende kerk, liturgie. 20.00 Nederl. muz. en Nederl. poëzie. 21.00 Babel. 22.00 (S) Bariton en piano. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.38 Den Haag vandaag. 22.50 Actualiteiten. 23.15 (S) Voer voor vogels. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag met een plaatje. 8.00 Nws. 8.11 Journaal. 8.20 (S) Dag met een plaatje. 8.30 De groenteman. 8.50 Morgenwij ding. 9.00 (S) Piano en harmonium. 9.35 Waterstanden. 9.40 (S) Radiokoor. 10.00 Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.30 Voor de vrouw. 11.55 Beursber. 12.30 Overheidsvoorl. Voor de landbouw. 12.40 Knipperlicht. 13.00 Nws. 13.11 Journ. 13.30 (S) Scala. 14.05 (S) Nwe platen. 15.00 Zoeklicht op Nederland. 16.00 Nws. 16.50 NVSH. Sextant. 17.00 Mobiel. 17.55 Meded. 18.00 Nws., om 18.11 Journ. 19.00 (S) Jazz Spectrum. 19.25 Paris vous parle. 19.30 Vanavond veel muz. 20.00 Nws. 22.30 (S) Vanavond laat, veel muz. 22.55 Meded. 23.00 Nws. 23.10 Journ. 23.55 Nws.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 7