Peter Schat blij met subsidie Door besluit van voor nieuw muziek-experiment minister Engels WEINIG KANS VOOR KABELTELEVISIE Feestelijk spektakel voor de kinderen Gijs Hendriks kreeg prijs TO YOU: EEN WAARSCHUWING VOOR HET GROTE GEKMAKEN Dickens’ Pickwick in Britse musical Radiohulde voor jarige Casals TV vanavond TV dinsdag TV woensdag Radio woensdag (Van onze redactie in Amsterdam) (Van onze Haagse redactie) Gedachten van Mao „Bromtollen* Dringend nodig AMSTERDAM „Toe help het beestje. Geef hem een verhaal”. De ze noodkreet richtten alle medewer kenden aan de kindervoorstelling van het Amsterdamse Toneel gisteravond in de schouwburg in de hoofdstad tot de verzamelde menigte wild enthou siaste kinderen. Want ze hadden nou wel een hele voorstelling lang zich naar gezocht naar het verhaal waar in hun .beestje” zijn rol kon spelen, maar het eind van het liedje was dat de koters het toch maar mooi zelf mochten opknappen. geëxperimenteerd met lokale omroep Tijdnood „de Uilenboom Santpoort Dit is het recept: Kaasfondue van Nederlandsekaas. DEN HAAG Minister Engels van CRM heeft bij beschikking goedgevonden dat in enkele ge meenten geëxperimenteerd zal worden met lokale omroep via kabelnetten. „Wij durven nu door te gaan”, reageerde directeur H. A. Christern van de Arnhemse Cou rant. Dit dagblad verzorgt lokale nieuwsuitzendingen via het kabel net, dat door een winkelier in ra dio- en televisietoestellen wordt geëxploiteerd. Er zijn plm. 250 ge zinnen op aangesloten. De heer Christern kan zijn optimisme wel vergeten, zoals ook het burger- comité in de Amsterdamse wijk Bijlmermeer om door te gaan wel kan vergeten en dito burgemeester Feij van Melick-Herkenbosch, die terzijde wordt gestaan door een werkgroep, in hoofdzaak bemand met werknemers van Philips en van het uitgeversconcern VNU. i Geld-kwestie AMSTERDAM Protest aanwakkeren, een gevoel van beklemming uiten, een duidelijke waarschuwing voor het grote gekmaken, zo noemt de Amsterdamse componist Peter Schat het muzikale project „To You”, dat hij en zijn medewerkers eind juni volgend jaar in het Holland Festival willen brengen.... hopelijk in Carré. De Amsterdamse raad heeft hem daarvoor de middelen verschaft door uit de pot van kunst-experimenten 29.500 gulden voor dit werk te reserveren. Omdat het om een uitgave van meer dan 15.000 gulden gaat, zo meenden B. en W. moet de raad erover beslissen. „Daar ben ik erg blij mee”, aldus Peter Schat over het laatste, „want ik word betaald met geld van de mensen, het is niet van de burge meester van Amsterdam. Ik moet dan ook verantwoording afleggen, en dat doe ik aan mensen die komen kijken en luisteren. Ik geloof dat het de eerste keer is dat zo’n subsidie bij raadsbesluit wordt verstrekt, eigenlijk zou het zo altijd moeten gaan.,, „Nog maar 10 jaar' f ft* DINSDAG 28 DECEMBER 1971 /vvwvvvvwvwwwwwm. ADVERTENTIE 15.30 ADVERTENTIE 19.30 15.30 (K) Kindervakantie- 19.50 GESCHENKKISTJES met verse delicatessen verzenden wij door het gehele land. Het beestje (Wim de Meijer) omringd door de mensen die hem een verhaaltje wilen bezorgen: (van links naar rechts) Robert Borremans, Herman van Ette ren en Ilona van Wijk Zou hij naar China willen? „Jazeker, maar die kans is kleih. De wachtlijsten zijn lang, en bovendien, ik heb het te druk. Ze hebben me niet nodig vinden ze. Je moet het zelf maar doen. Als je daar zit hebben ze maar last van je. Het gaat erom dat je hier de boel moet omdraaien. Dat is ook de functie van „To You”, de mensen maatschappelijker bewust maken, de consumptieclichés vernietigen. Het is ook mijn verantwoording als kunstenaar anderen daarop te wijzen. „Zijn activiteiten in de Actiegroep To maat, in Reconstructie en begin mei zijn poging het Dampaleis voor een groter publiek open te stellen dan het selecte dat B. en W. van Amsterdam zich voorstel den, bewijzen dat. Peter Schat heeft diep respect voor de gedachten van Mao, „de uitdrukking van wat het Chinese volk denkt. Ik ben ook bezig met een stuk met teksten van Mao. Samen met de mensen van Studio Steim”. luiste- worden Voor zover de jongste ministeriële beschikking de experimenten met loka le kabelomroep niet reeds om andere redenen tot een papieren mogelijkheid maakt, zal blijken dat een zinnig den ken over lokale omroep pas mogelijk is wanneer de politiek bereid is te praten over de introductie van commerciële lokale omroep, zoals bijvoorbeeld in Engeland het geval is. Dat bjj dergeljj- ke commerciële lokale omroepen, gefi nancierd uit reclame, de lokale dagbla den betrokken moeten zijn, is een van zelfsprekend gegeven. 18.45 18.5C 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 22.40 23.10 23.15 15.03 17.00 19.55 20.00 20.15 20.21 21.35 22.10 22.35 22.40 20.50 22.15 22.50 23.00 23.05 19.55 20.00 20.15 20.20 20.50 21.15 22.00 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 18.45 18.50 18.55 19.00 19 05 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.20 20.30 20.35 22.05 22.30 22.35 hoofdletters alsjeblieft. De openingsleus van de culturele revolutie was, „een bom op een partijbureau”. Nu vind je er pos ters langs de weg met de waarschuwing „een revolutie is niet alles”. De culturele revolutie mag dan als beëindigd zijn verklaard, de mensen leven daar blij, in de gedachte dat zij voor hun maatschap pij voortdurend een revolutionaire taak hebben. Overigens niet in de zin van een bloedbad, een paar dagen bloedbad en dan verder met dezelfde soort mensen. HILVERSUM. De vermaarde cel list Pablo Casals bereikt deze week de leeftijd van 95 jaar. De NCRV-radio brengt daarom op 30 december om 9.40 uur een programma met drie historische opnamen van Casals. Hij speelt „Le cygne” uit „Carnaval des animaux” van Saint-Saëns en de so nate voor cello en piano opus 17 van Beethoven. Verder leidt hij als dirigent een uitvoering van de achtste symfonie van Beethoven. Alleen Goirle, ten zuiden van Til burg, beschikt over een vrij uitvoerig kabelnet zowel als over een culturele raad. Eer daar echter een lokale om- roepstichting, compleet met program maraad waarin alle maatschappelijke en geestelijke stromingen zijn verte genwoordigd, alsmede de technische en personele uitrusting van het omroepje, van de grond zal kunnen zijn, is de tijd van experimenteren al weer voor bij. Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS' (K) Journaal. STER: Reclame. AVRO- (K) Fred Astaire Speci al. STER (K) Reclame. NOS: (K) Journaal STER: (K) Reclame. AVRO' (K) Sportpanorama (K) Sex in wording (serie). IKOR-CVK-RKK: Kenmerk. NOS: Journaal. Overzicht nieuwe series school televisie. Nederland I NOS' (K) Kinder-Vakantiepro- gramma. (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER(K) Reclame. NCRV: (K) Dier en vriend 'se rie). (K) Little Women (feuill.) STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal STER: (K) Reclame. NCRV: (K) Kijk mij eens onbe kende landgenoten. (K) Pickwick, musical Hier en Nu. Ander Nieuws. NOS: (K) Journaal. Weekoverzicht, alg. informatie schooltelevisie. In het huidige samenlevingspatroon is de lokale omroep dringend nodig. Het is evenwel naïef te denken dat lokale omroep van de grond zou zijn te brengen met hantering van het profijt beginsel: de kijker/luisteraar betaalt. Het bezit van een, op een kabelnet aangesloten, tv-toestel met buitenland se, binnenlandse en lokale uitzendingen komt immers op 250 per jaar, mits het dan nog netten betreft die hele streken met vele tienduizenden abon nees omvatten. Ze kregen allemaal een programma en daar zat één grote blanco bladzijde in. Daarop mochten ze hun verhaal schrijven, over het „beestje”. Met tekeningen, ge plakt, gekleurd, gescheurd wat ze maar wilden. „Alsjeblieft, beestje, hier is het verhaal” stond er met keurige school- schriftletters boven en het zit erin dat het beestje z’n lol op kan straks met het uitzoeken van de drie verhaaltjes die in de Amsterdamse Uitkrant zullen verschij nen. Zo’n klein beestje was het trouwens niet. Een raar groot beest, een draak, een dinosaurus, wie zal het zeggen, een fanta siebeest. Groen met een malle lange staart. En hij kon ook nog buikspreken. Met gezamenlijke stemmen werd besloten hem Theodoor te noemen, want de stum per was niet alleen z’n verhaal kwijt, maar ook nog z’n naam. En „dat” was dan het middelpunt van het visueel spektakel dat werd vertoond onder regie van Leo Beyers en naar ideeën van Robert Borremans. Er waren (vooral) decor en poppen en allerlei dode voorwerpen, die mysterieus tot leven kwamen. Maar ook: flim, muziek en lied jes, tekst, sprookjes. Theodo.or (Wim de Meijer) was 't belangrijkst, maar het duurde even voor ik dat door had. Er was zoveel afleidends: Robert Borremans en Ilona van Wijk en Herman van El teren. Eerst vond ik het beestje lastig, toen ging ik het leuk vinden en later geweldig. Dat kwam natuurlijk doordat ze allemaal wel Theodoors verhaaltjes zochten maar on dertussen zo verwarrend deden met lied jes en sprookjes, die weinig verband met elkaar hadden. Het decor: een doek waarin grote en kleine cirkels. Die werden heel functio neel gebruikt: voor de musici, voor dia’s, voor film, voor andere filmische grappen. Een geweldige act was het combineren van film en toneel: Robert en Ilona renden het toneel af het Leidseplein op, zoekend naar hun beest. Meteen konden de kinderen hun hele tocht op het film doek volgen en gelijk zien hoe Theodoor met zijn makker Japie (een jochie dat ’m wel eens aan een verhaal zal helpen) door Amsterdam zwerft. Wie schetst je verba zing als je op het doek Robert en Ilona de schouwburg weer in ziet rennen en dan opeens weer helemaal echt de zaal in ziet tuimelen. „Het verhaal van het beestje” is een geweldig feest, zeker niet op alle punten volmaakt, maar eruit springend door zijn brokkelige fantasierijke wereldje vol prachtige vondsten. En ik moet bekennen dat ik mezelf erop betrapte dat ik hard zat mee te roepen en schreeuwen. INGE CRUL 9.03 De negen-uur-show. 10.03 Arbeidsvitaminen. Caquelon inwrijven met knoflook. Dan 4 dl halfdroge witte wijn in de pan verwarmen tot de wijn gaat bruisen. Vervolgens 500 gr fijngesneden jong belegen Goudse toevoegen, goed roeren en weer aan de kook brengen. Binden, met maïzena, op smaak afmaken met zout, peper, nootmuskaat en wat kirsch. Aan de 33-jarige jazzmusicus Gijs Hendriks is gisteravond in Frascati de Wessel Ilckenprijs overhandigd door jury-voorzitter Dolf Verspoor. Ter gelegenheid van dat feit werd in Frascati een jazzconcert gehouden, door het uit 22 man tellende amateur- jazzorkest, dat onder leiding van Hendriks naam heeft gemaakt. Dit orkest, versterkt door enkele beroeps musici speelde gisteravond compo sities van Hendriks. De liedjes (Ronald Oorbeek tekende voor het tekstgedeelte, samenstelling en vertaling) waren het zwakst, onverstaan baar vaak, soms ook qua inhoud wel moeilijk. Gesproken tekst ging stukken beter. Je hebt wel enige soepelheid van geest nodig om te springen van verteller naar speler, en omgekeerd, van koning, prins en fee naar de nieuwe kleren van de keizer. Het stuk wordt gedragen door decor en kustuums (Herman van Elteren), poppen en beestjes (Lydia de Wind van Wijngaar den). Niet alleen Theodoor was geweldig, ook een levensgrote „Bunk” of was het „Wunk” verscheen ten tonele. Geweldig wat een vondsten. Een grote tweedimensi onale hoed en allemaal eraan zittende, kruipende, lopende, bewegende platte beesten; hele mechaniekjes; „echte” pop pen, de keizer zonder kleren in z’n blote billen; een prachtige poëtische droom, verbeeld met fel tegen het zwarte achter doek oplichtende (lichtgevende verf) droombeelden. moeten raden en dat nog wel binnen zestien minuten. Veertig minuten hierna voor Gilbert Béoaud, die tijdens een bezoek aan ons land een showtje maakte met Nico Knapper. Er staan veel bekende stuk ken op het programma, zoals natuur lijk Nathalie, Et maintenant en l’Im- portance c’est la rose. Het Humanistisch Verbond sluit de dinsdagavond dan nog af met een pro gramma Waar is het goed voor? Als toegiftje na het laatste nieuws nog vijf minuten met de parlementaire rubriek Den Haag vandaag, want zelfs tussen kerst en oudjaar staat de politiek niet stil. De voordracht aan de Amsterdamse raad vermeldde zo zakelijk mogelijk dat het „een werk betreft voor negen gitaren, zes toetsinstrumenten, elektronische appa- IN AMSTERDAMSE SCHOUWBURG Minister Engels heeft het omroepwet- artikel, dat handelt over het gebruik van draadomroepinrichtingen, in zijn beschikking gekoppeld aan het artikel in de Omroepwet dat handelt over regionale omroepen. Dit betekent dat als een regionale omroep geen filiaal is van de NOS te Hilversum, zoals de ROZ in Maastricht en de RONO te Groningen, ze moet uitgaan van een „voor de streek of de stad representa tieve culturele instelling”. Geen van de tot nu toe semi-clandestien opererende lokale omroepen voldoet aan die for mule. Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. VARA: (K) De zwarte tulp (feuill.). (K) Tik Tak Tor (vraag- en antwoord). STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. VARA: (K) Klatergoud (serie). (K) Achter het nieuws. (K) 2 voor 12 (quiz). (K) Tour de chant, Gilbert Bé- caud. Humanistisch Verbond. NOS: (K) Journaal. Den Haag vandaag. Nederland I NOS: progr. (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: Journaal. STER: (K) Reclame. NOS: Van gewest tot gewest. (K) Internat. Agrarisch Nieuws. (K) Tips Nat. Bureau Toeris me. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. Pol. Partijen: P.P.R. Socutera. Fanfare (film, a.l.). Studio Sport. (K) Journaal. (K) Zienswijze. Weliswaar heeft minister Engels zich niet gebonden aan het advies van de Omroepraad de hele problematiek van de regionale omroep binnen een jaar te regelen, maar veel langer zal hij zijn overleg in de Tweede Kamer niet kun nen uitstellen. De snelle technische ontwikkeling met haar tot voor kort niet voorziene communicatiemogelijk heden dwingt daartoe. De in tijdnood geboren ministeriële beschikking betekent ook om andere redenen in feite een abortus provoca- tus op de lokale omroep. Kabelnetten mogen niet gebruikt worden voor re clame, maar evenmin is voor de uit zendingen geld te verwachten van het ministerie, noch uit het kijk- en luis tergeld, noch uit de STER-pot. noch uit een eigen pot van het ministerie. Hoe de uitzendingen dan wel betaald moeten worden laat het ministerie in het midden. Het denkt aan subsidies. Maar van wie? De Omroepraad is niet per se tegen financieringsmiddelen vanwege het bedrijfsleven. De uitzen dingen in Melick zijn door het be drijfsleven (VNU, Philips) betaald. De mogelijkheid is niet uitgesloten dat de Omroepraad zich vrijer opstelt dan waartoe de Tweede Kamer wil gaan. Financiële afhankelijkheid van lokale omroepen van het bedrijfsleven drijft onvermijdelijk tot een omarming door commerciële belangen. Dat is in strijd met de Omroepwet, die omgekeerd bepaalt dat omroepen niet dienst baar mogen zijn aan winstoogmerken. Voor de meerderheid van de Kamer is dat een dogma waarover niet te dis cussiëren valt. De Omroepraad en het ministerie van CRM spreken zich evenmin uit tegen subsidie vanwege de lagere over heden (gemeente, provincie). Stilzwij gend hebben ze er geen bezwaar tegen. Dit evenwel verwondert het ministerie van Binnenlandse Zaken. Weliswaar is de eerste controle van de financiële handelingen van de gemeenten voorbe houden aan de provinciale besturen, maar toen Rotterdam en Amsterdam lieten weten jaarlijks wel enige tonnen I te willen overhebben voor een stads- I omroep, hebben de ministeries van I Binnenlandse Zaken en Financiën la- I ten weten vooraf t och wel gaarne I geïnformeerd te worden als de plannen enige meer definitieve vorm zouden i gaan aannemen. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.02 Ontbijt zo’s (Soos). 7.30 Nws. 7.41 Actualiteiten. 8.30 Nws. 8.41 Actualiteiten. 10.00 Voor de vrouw. 10.30 Nws. 11.55 Meded. 12.00 Van twaalf tot twee. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten 13.00 Raden maar. 14.00 Huisbezoek. 14.10 Van Ta-ta tot totale taal. 14.20 Aspecten kamermuz. 14.50 Meer over minder. 15.30 Nws. 16.45 Journaal Anno Nul. 17.00 Vocaal- ensemble. Overheidsvoorl. 17.20 Tekst en uitleg. 17.30 Nws. 17.32 Hier en Nu. 18.00 Aperitief. 18.3C Nws. 18.41 Gewij de muz. 19.00 De kerk vandaag. 19.10 Voor blinden en slechtzienden. 19.20 Openbaar Kunstbezit. 19.30 Muz. maga zine. 22.25 Bond zonder Naam. 22.30 Nws. 22.40 Den Haag vandaag 22.50 Zin - Tuig nr. 57. 23.20 Signaal muziek van eigen tijd. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Dag woensdag. 7.33 Van de voorpagina. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Actuali teiten. 8.22 Dag woensdag. 8.35 Van alle markten thuis. 9.00 Weekblad 9.15 Koning Klant. 9.35 Waterstanden. 10.45 Voor kleuters. 11.00 Nws. 11.03 Op de koffie. 12.00 Den Haag. Centraal. 13.00 Nws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 Licht ensemble. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Speelruimte 16 00 Nws. 17.00 Ver zoekplaten. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uitz. P.v.d.A.. 18.30 Klink Klaar zonder nonsens. 19.30 Licht orkest. 20.00 Nws. 20.05 Dansor- kest. 20.35 Vara-gram presenteert 21.00 Popsmuk. 21 45 Koloriet. 22.30 Russisch Radio Symfonie Orkest. 22.55 Meded. 23.00 Nws. 23.10 Actualiteiten 23.20 Jazz Magazine. 23.55 Nws. Nederland 1. Fabeltjeskrant, journaal en dan een aflevering van Dier en vriend, waarin het sociale patroon en de gedragingen van de mensaap, met name de chimpansee worden behan deld. Tanja Koen krijgt assistentie van dr. J. A. R. v.d. Hooff van Burgers dierenpark in Arnhem. Little Womens derde aflevering brengt moeilijkheden voor Amy, die aansprakelijk wordt gesteld voor een ongeluk, waaraan eigenlijk (althans moreel) Jo schuldig is. Na het journaal een half uur Kijk mij eens. K. Schippers heeft samen met Joes Odufre een filmpje gemaakt van de prestaties van onbekende Ne derlanders, zoals die vroeger in Kijk kijk te zien waren. Hoofschotel van het dinsdagavond- menu is de Engelse musical Pickwick. Het gaat om het bekende verhaal van Charles Dickens. The Pickwick-club. Wie kent niet het malle verhaal over meneer Samuel Pickwick en zijn huis houdster. zijn trouwe vriend Sam Weller en al die anderen? De BBC maakte speciaal voor de televisie nog eens een extra bewerking, waarin de grote Harry Secombe de titelrol ver tolkt. Er valt dus wel te lachen. De actualiteitenrubriek Hier en Nu, de dagsluiting en het journaal beslui ten het dinsdagavondprogramma op het eerste net. „To Ycu” is een gedicht van Adrian Mitchell. In het voor 45 minuten geplande project van Peter Schat, dat op dat ge dicht is gebaseerd, luidt de hele titel „To you and tot Joe Cocker, who said he would otherwise kill somebody”. Aan jou en aan (de popzanger) Joe Cocker, die zei dat hij anders weleens iemand zou kun nen doden”. Peter Schat voelt zich het meest ge raakt door Mitchells vers „My love, they are trying to drive us mad” „Mijn liefste, ze proberen ons gek te maken”. My love is de lezer, de aangesproken mens, they dat zijn de baasjes, de mannen aan de touwtjes in de maatschappij”, zo licht Peter toe. 1 Oe Omroepraad denkt luidop aan Imedefinanciering van lokale omroep Idoor de bewoners van de desbetreffen- l[ de streek of stad of wijk. Dit lijkt een I; redelijke gedachte. Het is evenwel zeer l| de vraag of het enthousiasme voor I lokale omroep niet onmiddellijk tot het nulpunt zal dalen als de raars/kijkers geconfronteerd met de kosten. Ze betalen in de eerste i plaats hun landelijke kijk- en luister- geld. Dat bedraagt nu n og f 75 per i j aar. Het wordt in de loop van het I; volgend jaar meer, wellicht ƒ90 Om I dat bedrag heeft de NOS gevraagd. ratuur en een solozanger. Bovendien zes bolvormige instrumenten met wisseltonen, desgewenst voor meer uitvoeringen te ge bruiken. Uitvoering in de open lucht be hoort tot de mogelijkheden”. Peter: „Ja die bolvormige instrumenten, dat zijn één meter hoge bromtollen, die wisseltonen produceren als je ze oppompt. Er zit een elektronisch circuit met luidsprekers in. Floris Guntenaar, een echte activist die almaar Vietnam-affiches tekent, heeft de tollen ontworpen”. De muziek wordt verzorgd door Studio Steim op het Prinseneiland. Peter zelf schrijft de muziek, „samen met het Werk theater, van het Kattengat”. Er is in de grond enige overeenkomst met Reconstructie van twee jaar geleden? Peter Schat: „Tou You” is meer in hori zontale zin politiek, Reconstructie was dat eerder vertikaal. „To You” is geschreven vanuit het bewustzijn dat we nog tien jaar te leven hebben, dat er anders iets misgaat. Dat heeft voor mij iets heel obsessiefs. Er is hier, in Nederland of waar je ook wilt in de westerse wereld, gebrek aan revolutie. Daarmee bedoel ik niet de enkele omwenteling, maar het hele gevoel dat mensen kan beheersen. Hun kritische instelling ten opzichte van maatschappelijke verschijnselen of toe standen, zoals de Chinezen dat al twintig jaar lang kennen. „China is nu de hoop van de wereld. Ik oriënteer me sterk op China, met name op de grote proletarische revolutie, met HILVERSUM III 7.00 Nws. 7.02 Steevast. 8.00 Nws. 8.02 Journaal. 8.05 Steevast. 9.00 Nws. 10.00 Nws. 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.03 Journaal. 12.06 Zet ’m op. 13.00 Nws. 14.00 Nws. 14.03 Super- clean dreammachine. 15.00 Nws Licht platenprogr. 16.00 Nws. Nws. 17.03 Journ. 17.06 Postbus 700. Een aansluiting op een kabelnet kost rond de 5 per maand. Breda, dat een kabelnet gaat aanleggen, spreekt zelfs over 6.50 per maand. Het heet dat een aansluiting op een kabelnet net zo duur is als een eigen antenne op het dak. Dat is natuurlijk niet waar. Een eigen antenne gaat altijd vele jaren meer mee dan officieel zou kunnen. Zestig gulden per jaar voor een aan sluiting op een kabelnet is in elk geval een hee] bedrag. Een primitief lokaal TV-studiootje schijnt ingericht te kunnen worden voor anderhalve ton. Bedragen van rond de anderhalf miljoen zijn reëler. Een uur regionale televisie kost ver volgens, naar een berekening van NOS-dekundigen, aan personeel en programmauitgaven 20.000 gulden. Een lokaal tv-station zal toch, wil het zin hebben, een uur per week op het net moeten zijn. Dat kost rond de een miljoen per jaar. Wil dat uitkomen op 10 per abonnee, dan moeten op het betreffende kabelnet 100 000 woningen zijn aangesloten. De centrale wijkan- tennes, die de afgelopen maanden zijn gebruikt voor kabeluitzendingen, heb ben echter slechts enkele honderden abonnees. Nederland 2. Na deFabeltj eskrant en het journaal van de VARA de tweede aflevering van De zwarte tulp, een zesdelige televisieserie van de BBC naar het gelijknamige boek van Alexandre Dumas père. De rest van de tijd tot acht uur is voor het spelletje Tik Tak Tor met Ruud Jans als spel leider. Na het tweede journaal neemt Kla tergoud afscheid voor de tweede keer. Na de actualiteitenrubriek Achter het Nieuws presenteert Joop Koopman zijn quiz Twee voor twaalf, waarin een oud en een nieuw team het woord zullen t ‘^*2 ■3 fy/fatfiWÜfa

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 11