Na uitstoting uit voorzieningsfonds EIGEN WEERSTANDSKAS VOOR BEELDENDE KUNSTENAARS moet toneel in R’dam redden Ingrijpen minister volstrekt nodig is Verrukkelijke opvoering schitterend stuk van Karl Guttmann kamerlid drs. voogd OVER KABELTELEVISIE: i' Bar-Bodega „CLUB 49’' Klaagzang van Solzjenitsyn op dood Tvardovsky Amsterdam neemt verlies Carré over Waar blijft geld kunstopdrachten Bijzonder eregeld Corrie Hartong Vies liedje van Frans Halsema ANOUILHS „MAAK MEVROUW NIET WAKKER” 11 10 DONDERDAG 30 DECEMBER 1971 I i Verzetsorganisatie G. Lootsma-Smidstra Chaos voorkomen Edward Albee naar Haagse Gemedie Geen commercie Pen-centrum verontrust over Indonesische Kamervragen van drs. J. J. Voogd Geschrapt uit mdejaarsvuist Amerikaanse filmprijzen (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG „Pure verzinsels” noemt de Beroepsvereniging van Beeldende Kunstenaars (BBK) de motieven, waarop het bestuur van het Voorzieningsfonds voor Kunstenaars heeft besloten met ingang van 1 ja nuari 1972 de BBK uit te sluiten van het fonds. Als reactie op dit besluit heeft de BBK-ledenvergadering besloten een eigen fonds te vormen. Deze „weerstandskas” zal worden gevuld met de 40.- premie, die elk van de 1200 BBK-leden jaarlijks aan het voorzieningsfonds betaalden. DEN HAAG De meeste toneel schrijvers hebben er moeite mee, in enkele zinnen uit te leggen wat zij met een stuk hebben bedoeld. Jean Anouilh niet. Over zijn komedie „Maak mevrouw niet wakker”, die se dert enige dagen door de Haagse Comedie wordt opgevoerd, schrijft hij in het programma: „Dit stuk, dat het ongeregelde gevoelsleven van een toneelkunstenaar tot onderwerp heeft, speelt zich af in het theater, met zijn onwezenlijke woningen, wier warme huiselijkheid altijd weer plaats maakt voor de leegte; waar de decors van het geluk in de kap ver dwijnen als de voorstelling is afge lopen en waar men, per slot van re kening, altijd weer alleen achterblijft op het naakte toneel. Wat er mis schien uit te leren valt als men on derweg het spoor niet bijster raakt in de chronologie, waarmee in dit stuk al even ongegeneerd wordt om gesprongen als het met de decors zou het dit kunnen zijn: dat het toneel het leven toont zoals het is. De de cors van de anderen, die zoveel ste viger lijken dan de onze, zijn het in wezen al even weinig”. Daarmee heeft Anouilh de essentie van zijn nieuwe comedie perfect weergegeven; er valt weinig aan toe te voegen, be halve dat het stuk veel rijker van in houd is dan de schrijver in zijn (voor hem ongewone) bescheidenheid laat uitkomen. ■■^l■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■B■BB■BBB■BBBBBBBBBBBBBBBBBBBB■Bi■■BBB■BBBB■■BBBBBB■■BBB■■BB■■BBB■■BBB■iBBBIBBBBBBiBBiBBBB-fil, Friese Romanprijs voor schrijvers op Boeroe ADVERTENTIE ^AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA DRS. J. J. VOOGD voor chip aldus SIMON KOSTER i/U\AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAJ >ene zus- Be- Volgens drs. W. Hofman van het stich tingsbestuur heeft de heer Guttmann een blanco volmacht gekregen voor zijn for matie. Over wat er na dit seizoen gaat gebeuren met het Hofpleintheater en het Piccolotheater, zal het stichtingsbestuur zich nog beraden, aldus de heer Hofman. gekomen, moeten „uit de boot gevallen” beeldende kunstenaars een beroep kunnen doen op de Algemene Bijstandswet. Gedu rende de periode, dat zij geen bijstands uitkering ontvangen, krijgen zij een ze ker bedrag uit de „weerstandskas”. Andere BBK-leden menen, dat de gel den uit het eigen fonds moeten worden aangewend voor die leden, die in het voeren van actie tegen het huidige cul tuurbeleid voorop lopen. „We moeten naar In de brief van het Voorzieningsfonds wordt gezegd dat de door de BBK gehan teerde toelatingsprocedure een volstrekt onvoldoende waarborg bevat omtrent het de ministeriële beschikking nog steeds da gelijks via het kabelnet verzorgt de exploitatie is in handen van een winkelier in radio- en televisietoestellen-, kunnen volgens een woordvoerder van de PTT vooralsnog niet strafbaar worden gesteld. „Eerst zal minister Engels de door hem verkozen kabelnetten moeten aanwijzen. kunstenaarschap van de toegelaten leden. Het geld dat rijk en gemeenten in het Voorzieningsfonds steken, moet aldus de brief bij, wat zij noemt, de echte kunstenaars terechtkomen. LEEUWARDEN. De Friese Roman prijs is dit jaar toegekend aan mevrouw G. Lootsma-Smidstra uit Bolsward voor haar manuscript „De Dwersbalke”. Zij ontving de prijs een bedrag van f 2500 woensdagmiddag in Leeuwarden. De tweede prijs is voor de heer A. A. van dér Werf uit Oudemirdum voor zijn manuscript „Yn ie-lytse loege” (In de put zitten). Hij kreeg een bedrag van f 2200. De Friese romanprijsvraag wordt jaar lijks uitgeschreven door de Vereniging Fryske Folks Bibleteek (KFFB). De ver eniging, die ongeveer tienduizend leden telt, heeft het afgelopen jaar voor ruim 140.000 gulden aan Friese boeken omge zet, zo werd woensdag na de bekendma king van de uitslag meegedeeld. gela, cife; nen; Fe- non, tari» den; ejle; alm •nd- weg ien- arta ster irer- •dag As tel, ig 9 leer 402; iga- van juf- van 327; van 154. :uur in 9 37. dag, 10 ivel- Con- Ivik, rter. •the- Rhl- Lon- Lon- n H, ’ina. celo- Rot- min- and, gen- aan- Kon- irsk, aam. lerle nrg; azel- bu- »de- 1 19 de ;ns- Dat heeft hij nog niet gedaan. Tot dat tijdstip zal Arnhem gewoon door kunnen gaan. Pas als de bewindsman zijn keuze aan de hand van de Omroepwet heeft gedaan, zal justitie volgens de sanctiebe- palingen in de Telegraaf- en Telefoonwet tegen de exploitant proces-verbaal kun nen opmaken,” aldus de PTT-woordvoer- der. een verzetsorganisatie met een soort sta kingskas”, vinden sommige BBK’ers. In geen geval piekert de BBK erover om terug te keren in het huidige Voorzie ningsfonds, ook niet via overleg. Evenmin bestaat de kans dat de BBK terugkeert in een geheel herzien fonds. Men acht het een illusie te geloven, dat het fondsbe stuur zou zijn te bewegen tot een andere opstelling in deze kwestie. De brief van het Voorzieningsfonds, waarin de samenwerking met de BBK wordt verbroken die is ondertekend door de voorzitter en de secretaris-penning- meester, is volgens de BBK nimmer aan het gehele bestuur van het fonds voorge legd. Met name richt de verontwaardiging van de BBK zich tegen de kritiek in deze brief op het ballotage-systeem, dat de BBK voor het toelaten van haar leden toepast. NEW YORK. (DPA) Als beste film van 1971 is door de New Yorkse filmcriti ci „A Clockwork Orange” aangewezen en als beste regisseur de schepper van die film, Stanley Kubrick. De beste acteur vinden zij Gene Hack man voor zijn rol in de film „The French Connection”, en de beste actrice Jane Fonda voor haar rol in de film „Klute”. Paul Steenbergen (l.) en Gerard de Groot als souffleur en toneelmeester in Anouilh’s „Maak mevrouw niet wakker”. Waar dit eigen noodfonds voor zal wor den gebruikt, is nog niet geheel duidelijk. Stemmen gaan op om de gelden te reser veren voor die kunstenaars, die, doordat per 1 januari a.s. uit de herziene beeldende kunstenaarsregeling vallen, niet meer in hun dagelijkse onderhoud kunnen voor zien. Het contrasteren van de schijn van het toneel met de werkelijkheid van het le ven, waaruit dan zou blijken dat die schijnwereld meer waarheid bevat dan de werkelijkheid, is altijd een van Anouilhs meest geliefde thema’s geweest. Maar nog nooit heeft hij dat thema zo boeiend, zo menselijk en overtuigend uitgewerkt als deze keer. De hoofdpersoon .is de regisseur Julien, zoon van een tweede-rangs actrice, die hij als kind zelden te zien kreeg omdat hij al sliep als zij uit de schouw burg thuis kwam en zij ’s ochtends pas gewekt mocht worden als hij al lang naar school was, met het gevolg dat hij haar tot haar dood toe blijft haten. Toch gaat het in zijn eigen huwelijk met de actrice Aglaé net zo, omdat zij haar rollen belangrijker vindt dan haar kinderen, en daar hijzelf volledig door het toneel in beslag wordt genomen, groeien die kinderen als verwil derde en onhandelbare schepsels op. „Maak mevrouw niet wakker” (Ne réveillez pas madame”), komedie van Jean Anouilh. Vertaald door Ferd Stemeberg. Première bij de Haagse Comedie op 23 december. Regie: Joris Diels. Hoofdrollen: Paul Steenbergen, Guido de Moor, Jules Croiset, Elisa beth Andersen, Trins Snijders. Decor: Harry Wich. Bespreking van de voor stelling op 28 december in de Konink lijke Schouwburg, Den Haag. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. Naar aanleiding van ons bericht van dinsdag, waarin wij meld den dat rijk en gemeenten enige miljoe nen guldens aan kunstopdrachten aan beeldende kunstenaars hebben onthouden, heeft het P.v.d.A.-Tweede Kamerlid drs. J. J. Voogd aan de ministers van CRM, van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening en van Binnenlandse Zaken schriftelijke vragen gesteld. Hij informeert bij de bewindslieden waaraan de bedragen, die in feite gereser veerd waren voor kunstopdrachten aan gebouwen en scholen van rijk en gemeen ten, dan wèl zijn besteed en onder wiens verantwoordelijkheid dit is gebeurd. Hij vraagt tenslotte om zo’n gang van zaken, die uiterst ongunstige consequen ties voor het Nederlandse cultuurbeleid heeft, voortaan te voorkomen. AMSTERDAM. Wanneer de Amster damse gemeenteraad begin volgend jaar akkoord gaat met een desbetreffend voor stel van B. en W., zal de gemeente met terugwerkende kracht tot 1 september 1970 de exploitatie van Carré overnemen. Aangezien dan de.verliezen voor rekening van Amsterdam komen, zal uit de laatste 4 maanden van 1970 nog een bate vrijko men voor NV Cultuurmaatschappij Ser- badjadi (71 percent-belang van Zwols- man’s EMS), waarvan Carré een deelne ming is, aldus is op de jaarvergadering meegedeeld. Zoals reeds eerder werd gemeld houdt het voorstel van B. en W. in, dat de gemeente het theater voor 10 jaar huurt van Serbadjadi, waarna zij Carré zal ko pen. DEN HAAG. Edward Albee, de Amerikaanse auteur van het toneelstuk ,,’t Is voorbij”, dat de Haagse Comedie op het repertoire heeft, komt naar Neder land. Hij zal zondagmiddag 2 januari in Den Haag de laatste voorstelling van ,,’t Is voorbij” zien. Albee is bekend door zijn stuk „Wie is bang voor Virginia Woolf”. „Inderdaad dreigen er door allerlei technische ontwikkelingen, die zich buiten de eigenlijke Omroepwet afspelen, chaoti sche toestanden te ontstaan,” aldus drs. Voogd, aan de andere kant moeten expe rimenten op dit gebied niet onmogelijk worden gemaakt.” Daarom is naar zijn oordeel het besluit van minister Engels om geen definitieve stappen te onderne men, eer het parlement over kabel-televi- sie beslist heeft, gerechtvaardigd. „Wij blijven er bij dat de uitgangspunten van het huidige omroepbestel, dat door de Kamer aanvaard is, op zich zelf juist zijn.” Gekoppeld aan dit voorstel tot eigen fondsvorming is het streven van de BBK om te komen tot een volwaardige arbeids regeling onder het ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk. Zo lang die regeling nog niet tot stand is Terwijl Solzjenitsyns „klaagzang” parti culier van hand tot hand ging in Moskou, verluidde woensdag uit welingelichte kring, dat twee schrijvers, die met de in ongenade gevallen Solzjenitsyn verwant schap vertonen, uit de Russische schrij versbond zijn gestoten, namelijk de 53- jarige Alexander Galitsj, een toneelschrij ver en componist van liederen, die welis waar populair zijn maar officieel nog net geduld worden en Yewgeny Markin, die vorige maand twee gedichten over Solzje nitsyn publiceerde. Galitsj werd woensdag geroyeerd als lid van de Moskouse afdeling van de Russi sche schrijversbond en wel met 15 tegen 4 stemmen. De reden was, dat zijn gedrag onverenigbaar was met de status van schrijver, aldus is uit welingelichte krin gen nog vernomen. Markin zou geroyeerd zijn in verband met twee gedichten van hem, waaruit bewondering zou blijken voor Solzjenitsyn. Maar dat is slechts, één van de vele facetten van het stuk. Een ander facet is het gedachtenleven van de oude souffleur, dat helemaal uit herinneringen aan lang- voorbije amourettes en klein-menselijke ervaringen bestaat. Die souffleur dient Anouilh tevens als laconiek commentator op de voor acteurs vanzelfsprekende, voor niet-acteurs onbegrijpelijke botsingen die zich in de toneelwereld afspelen, en bo vendien als de man die de diepere beteke nis van het stuk onder woorden brengt: „De tijd bestaat niet; het leven van een mens kun je wel vertellen, maar niet in chronologische volgorde”. En „Wéér je ook gaat, je neemt altijd jezelf mee; dan kun je net zo goed thuisblijven”. (Van een medewerker) ROTTERDAM. De free lance-regls- seur Karl Guttmann uit Amsterdam is gevraagd om in Rotterdam een nieuwe toneelgroep te vormen, die de Rotterdam se schouwburg kan bespelen, en voor de tijd van één jaar de directie op zich te nemen. Hij heeft deze opdracht aanvaard, omdat hij vindt „dat de subsidie die stedelijk en landelijk ter beschikking van het Nieuw Rotterdams Toneel stond, be houden moet blijven. Wanneer er in Rot terdam in 1972-1973 geen toneelgroep meer is, blijft er de vraag of er een jaar later nog wel subsidie wordt gegeven een dan te stichten nieuwe groep.” Hoofddoel voor Karl Guttmann is „het redden van de basis voor toneel in Rot terdam.’ Woensdag heeft hij zijn ja woord gegeven aan het nieuwe stichtings bestuur van het NRT en burgemeester en wethouders van Rdtterdam. „Ik moet dan in zeer korte tijd een gezelschap bijeen krijgen” vertelde de 58-jarige Gutt- menn, die wel op de hoogte was dat 20 van de 40 toneelspelers van het NRT al elders in Nederland emplooi hebben ge vonden en van de overige 20 spelers verscheidenen sollicitaties hebben lopen. De 20 die nog niet verloren zijn voor de Maasstad wil hij aanvullen met nog een aantal spelers. Dan zal hij meteen aan een programma beginnen dat hij zo goed als klaar in zijn hoofd heeft. „Er zullen niet veel minder premières worden uitge bracht dan het NRT dit toneelseizoen bracht” is zijn commentaar. „Ik moet alleen de groep die er nu nog is zodanig aanvullen dat ik verantwoord toneel kan maken”. Guttmann, die leider was van Ensem ble, dat bij zijn vertrek werd opgevolgd door Globe, voelt zich als een politieke formateur. Wanneer het hem lukt, wordt hij voor één jaar directeur. „Of ik langer wil, is nog helemaal de vraag. Ik heb in dit leven voldoende directies gehad, vind ik zelf.” Zijn kans op slagen acht hij 50 percent. Ondanks het feit dat hij maar korte tijd heeft om Rotterdam aan een nieuw gezelschap te helpen, ziet hij niet af van zijn werkzaamheden bij het Amsterdams Toneel. Daar beginnen over vijf dagen de repetities van het stuk „Eu, ou l’apprice du pouvoir” van Manet, waarin Guus Hermus en Andrea Domburg meespelen. „Dat is een wereldpremière” zegt Gutt mann, „daar zie ik niet van af.” Het bestuur van het NRT gaat zich bezighouden met het ontwerpen van een vernieuwde structuur, waarin het toneel in Rotterdam na 1 september 1973 beter dan in het verleden kan functioneren. Het zal op korte termijn in overleg met het gezelschap bij B. en W. een zevende bestuurslid voordragen, dat de vertrou wensman is van het gezelschap. De in Oostenrijk geboren regisseur Karl Guttmann regisseerde vorig seizoen „Mooi weer vandaag” bij de Haagse Comedie. Guttmann werkte eerder in Rotterdam, in de jaren vijftig als regisseur bij het Rotterdams Toneel. De handeling van „Maak mevrouw niet wakker” weer te geven is onmogelijk, want het stuk springt zo wonderlijk heen en weer in de tijd en er is een zo voortdurende afwisseling tussen gespeeld toneel en gespeelde werkelijkheid met liefdes- en familieconflicten die midden in repetities van „Hamlet”, een imitatie- Ibsen en een parodie op Tsjechov tot uitbarsting komen dat de draad van het verhaal voortdurend in de knoop lijkt te zitten. Maar ook dat is slechts schijn, want in feite heeft Anouilh een meester lijke compositie geleverd, waarvan geen scène en geen woord kan worden gemist. Van de vijfendertig toneelstukken die de Franse meester tot dusver heeft geschre ven, is dit naar mijn mening verreweg het beste, het sterkste, het meest speelse en tegelijk het meest aangrijpende. De Haagse Comedie geeft er, in de door sfeer, timing en nuancering uitmuntende regie van Joris Diels, een vrijwel perfecte opvoering van. Paul Steenbergen laat weer eens een juweeltje van toneelspel zien als de oude souffleur, met zijn wijze tekst wonderen van uitgekiende maar doodeenvoudig-schijnende zeggingskunst verrichtend. Guido de Moor geeft een prachtige, in figuurlijke zin „onge schminkte” uitbeelding van de eigenwijze, ijdele, idealistische, keiharde maar toch onder zijn eigen Onvolkomenheden lijdende Julien, een „onmogelijk mens” die dankzij DEN HAAG Corrie Hartong, die deze maand afscheid nam als directrice van het Centraal Dansberaad, is in op dracht van minister Engels van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk het bijzondere eregeld uitgereikt. Daarmee wordt tot uitdrukking ge bracht de waardering van de overheid voor het vele belangrijke werk, dat me vrouw Hartong „Gedurende een lange reek^ van jaren in ons land heeft verricht in het belang van de danskunst, waarop zij als kunstenares een wel zeer bijzon der stempel heeft gedrukt”. ZIJLWEG 49 HAARLEM WIJ WENSEN AL ONZE VRIENDEN EN RELATIES EEN HEEL VOORSPOEDIG 1972. OUDEJAARSNACHT GEOPEND v.a. 0.30 UUR. het knappe spel van De Moor door alles heen toch reëel blijft. Verder zijn er nog tal van voortreffelij ke vertolkingen: in de eerste plaats die van Elisabeth Andersen als de quasi- komische, lichtelijk vulgaire maar toch eigenlijk zielige moeder van Julien; ver der Jules Croiset als de onvervalste ko mediant die altijd zijn eigen fouten goed praat maar een te oprecht vriend van Julien is om ook diens fouten goed te pranten; Nanni Vermeer (verrassend goed) als Juliens eerste en Trins Snijders als zijn tweede vrouw; Gerard de Groot als een onverbeterlijk „echte” toneelmeester; en Maria Stiegelis als een kostelijk type van een verliefde Ierse kinderjuffrouw. Kortom: een verrukkelijke opvoering van een schitterend stuk. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. Het socialistische Tweede Kamerlid drs. J. J. Voogd is er verwonderd over, dat er in politieke krin gen zo veel consternatie is ontstaan over de beschikking van minister Engels, die een voorlopig einde moet maken aan ka- bel-televisieuitzendingen. Hij acht ingrij pen van overheidswege middels een der gelijke beslissing volstrekt geboden en wijst er op dat zijn fractie en die van D’66 kort geleden via schriftelijke vragen om zo een ingrijpen hebben verzocht. Het bestuur van het Voorzieningsfonds heeft machtsmisbruik gepleegd en schraagt geen enkel in de brief genoemd motief met cijfers, aldus de BBK, die tegen het besluit juridische stappen gaat ondernemen. „Tegen deze reactionaire be slissing nemen wij ten sterkste stelling. Wij worden door een dergelijk besluit slechts gestimuleerd om ons verzet te continueren en ons nog duidelijker dan anders in te zetten voor socialisering van de kunst in Nederland.” De BBK vindt de kritiek op de ballota ge belachelijk, omdat zij meent dat op haar selectiemethode niets is aan te mer ken en omdat zij bovendien een ballota- gewijze toepast in navolging van diegenen, die nu juist haar grote tegenstanders (BBK ’69) zijn. Drs. Voogd betreurt het overigens dat de bewindsman van CRM het advies van de Omroepraad om de beschikking voor een jaar te laten gelden, niet heeft ge volgd. In dat jaar had de minister zich een duidelijk beeld van de experimenten met kabel-televisie kunnen vormen. Voor hem is het een uitgemaakte zaak, dat de commercie geen invloed zal mogen heb ben op kabel-tv, dat de positie van de dag- en nieuwsbladpers uitermate duide lijk zal moeten zijn („verschraling van de pers zal ook in deze sector voorkomen moeten worden”) en dat er een bijzonder gespannen situatie zou ontstaan, als aan ieder initiatief op het gebied van de kabeltelevisie de vrije hand zou worden gelaten. „Als bijna iedere gemeente in ons land binnen afzienbare tijd over kabel-televisie zou beschikken, dan zou de behoefte aan en belangstelling voor regionale televisie tot nul gereduceerd zijn”, aldus drs. Voogd. Hij wijst er voorts op dat hij er een tegenstander van is dat de kabel-TV- uitzendingen slechts mededelingen zouden gaan verstrekken over het doen en laten van de (gemeentelij ke)overheid. „Ook zou er plaats moeten zijn voor kritiek op die overheid,” aldus drs. Voogd. De lokale nieuwsuitzendingen, die de Arnhemse Courant sinds het ingaan van AMSTERDAM. Het bestuur van het Nederlandse Pen-centrum zegt in een ver klaring ernstig verontrust te zijn over de noodtoestand waarin, blijkens recente pers- en radiocommentaren, zich een aan tal Indonesische journalisten en schrijvers bevindt. Volgens de verklaring verkommeren sinds 1965 op het Molukkeneiland Boeroe een aantal gedetineerde intellectuelen op een wijze, die het Nederlandse Pen-cen trum in strijd acht met de elementaire mensenrechten. Het Pen-centrum zegt voorts dat het de aandacht van alle Nederlanders wil vesti gen op de onhoudbare situatie in het gevangenkamp van Boeroe. „Het is niet mogelijk zich daarbij neer te leggen of het zwijgen te bewaren vóórdat grondige verbetering in het lot van de gedetineerde «chrijvers een feit zal zijn”. (Van onze Amsterdamse redacteur) AMSTERDAM. Cabaretier Frans Halsema mag van de AVRO- leiding niet optreden tn de speciale oudejaars- vuist van Willem Duys, die vrijdag avond wordt uitgezonden. Halsema zou het liedje „Sex onder de wollen deken" zingen, waarin hij de draak steekt met allerlei sextoestanden. Willem Duys heeft het liedje wel in zijn zondagmor- genradio-uitzending laten horen. In „Sex onder de wollen deken” is het vooral de zin „Schijt aan de buren” en het noemen van sexwinkelierster Beate Uhse die G. Lugtenburg (pro grammaleider AVRO-t.v.) tot het ver bod hebben gebracht. G. Lugtenburg: „Ik vind de strekking van het liedje ongeschikt voor een oudejaarsprogramma. Misschien klinkt het moraliserend maar ik zou het wel goed vinden als het in de cabaretpro- gramma’s voor een gericht publiek werd gezongen. Ik vind het een dubbel zinnige tekst Het doet vulgair aan. Je moet beseffen dat je voor een groot publiek een programma maakt Het moet een mooie avond blijven” En Frans Halsema, die avond aan avond in Annie Schmidt’s musical „En nu naar bed" speelt: „Ik vind het een enorm kinderachtig gedoe en dom ge redeneerd. Het zijn eigenlijk argumen ten waarmee ze tien jaar geleden misschien nog wel hadden kunnen aankomen, maar nu is het volkomen belachelijk”: MOSKOU, (Reuter) De Russische romanschrijver en Nobelprijswinnaar Alexander Solzjenitsyn heeft een klaag zang geschreven op de dood van Alexan der Tvardovsky en de Russische litteraire „gevestigde orde” verweten, het „troetel kind” van Tvardovsky, het hoofdredac teurschap van het blad „Novy Mir”, de schrijver ontnomen te hebben.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 11