Zanger die Franse chanson wereldvermaard maakte Rotterdammer vecht MAURICE CHEVALIER BIJ voor draadomroep LEVEN REEDS LEGENDE I Hollywood Ster in Paquita keurig uitgeteld bij Nationale Ballet rj i"> -'11 Serie films van TV-acteur dood André van Duin Karl Guttmann zet veelal buitenlands TV vanavond Gastenshow van werk op repertoire i Heinz Rühmann TV dinsdag TV maandag èMI Radio dinsdag 7 MAANDAG 3 JANUARI 1972 (Van onze kunstredactie) Strooien hoedje Gezochte filmacteur Grootvadersrol Bi Ml AMSTERDAM Paquita is een avondvullend ballet van Mazillier en Petipa uit 1846, waarvan nu alleen nog het grote divertissement wordt uitgevoerd. Dit divertissement heeft het Nationale Ballet opnieuw inge studeerd en als zodanig werd het in première aan het Amsterdamse pu bliek vertoond in de nieuwjaarsvoor- stelling, die het gemeentebestuur aan de stad aanbood. HAARLEM Maurice Chevalier is overleden, een tijdperk is afgeslo ten. Het tijdperk van het type Franse chanson, dat zijn wortels had in het Parijs van het Fin de siècle. Want uit die wereld stamde Chevalier, op 12 september 1888 geboren in de volksbuurt Menilmontant en ondanks zijn loopbaan van ruim zestig jaren eigenlijk altijd trouw gebleven aan die eerste indrukken, die hij als volks jongen in Parijs opdeed. Daaraan doen zijn films niets af, zijn optreden in de hele wereld en zijn laatste jaren in zijn kasteel bij Parijs, Mar- les-la-Coquette. Koningin Ma wwvwwwwwwww /wwwvwwvwwvww MARGARET Rutherford NA CHARLES BOOST informatie 20.50 Zó arriveerde Maurice Chevalier op Schiphol op 25 februari 1970 ter ge legenheid van zijn optreden in het Het was Hollywood, waar zijn grootste filmsuccessen lagen, dat hem in 1958 een speciale „Academy Award” uit reikte voor zijn bijdragen aan de wereld van het amusement geduren de meer dan een halve eeuw. Een terechte hulde als men terugblikt op een leven dat zo gevuld was met het zorgeloos amuseren van een publiek dat afwisselend in het theater en de bioscoop zo graag hoort praten en zingen over de goede dingen van het leven. het een 22.40 22.45 19.55 20.00 2015 20.21 21.10 22.00 22.50 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 20.45 21.45 22.25 22.30 22.35 21.30 21.35 22.25 22.50 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.10 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 12.10 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.20 1845 18.50 18.55 1900 19.05 19.30 gespeeld en met de inmiddels verge ten „Man of the Folies Bergères” nam hij in ’35 tijdelijk afscheid van Hollywood Op terugreis naar zijn vaderland speelde hij in Engeland nog twee rollen, respectievelijk in „The beloved vagabond” (regie Kurt Bernhardt, met Margaret Lockwood) en onder René Clair in „Break the news”, waarna het Parijse amuse- mentsleven de verloren zoon opeiste en er nog slechts tijd overbleef voor een sporadische filmrol, als in „Piè- ges” (’39). en Fernandel is thans de Duitse filmko- Heinz Rühmann aan de beurt Er zijn verschillende redenen te beden ken waarom een balletgroep dit werk op zijn repertoire zou nemen: ten eerste om het publiek in verrukking te brengen met een grote virtuositeit. Het ballet is geraf fineerd gebouwd. Eerst danst het corps de ballet op een Spaansig muziekje van Min- kus. Daarna volgt de al iets virtuosere entree van de halfsolisten en tenslotte verschijnen de beide sterren. Na deze expositie krijgen we dan nog eens dezelf de volgorde, waarbij er voor de sterrenva riaties nog drie bijzonder moeilijke solis tenvariaties worden uitgevoerd. Het ge heel eindigt met een coda, waarin ieder een nog even opnieuw mag schitteren. Op deze wijze gepresenteerd bracht het Kirov Ballet (uit Leningrad) enige tijd geleden het Amsterdamse publiek nog in vervoe- Nederland I NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. NCRV: (K) Het Nederlandse sportpaard, filmrep. (K) Little Women (serie). STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. NCRV: (K) Please Sir! (K) Eenmaal, Andermaal. Hier en Nu. (K) Dagsluiting. NOS: (K) Journaal. Weekoverzicht, school-tv. Nederland I NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. KRO' (K) Lippy de Leeuw. (K) Pebbles en Bamm-Bamm. (K) Op blote voeten in het park. STER(K) Reclame. NOS' (K) Journaal. STER: (K) Reclame. KRO: De winkel op de hoek. De kapitein van Köpenick (film). NOS: (K) Journaal. TELEAC: Spaanse les (2). Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER(K) Reclame. NOS- (K) Journaal. STER: (K) Reclame. AVRO: (K) AVRO’s Toppop (K) Doc. over twee jonge Duitse herdershonden. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. AVRO: (K) Peyton Place. (K) André van Duin-show. AVRO’s Televizier Magazine. NOS: (K) Journaal. (Van onze correspondent) ROTTERDAM. Er gloort nog een sprankje hoop voor de 150.000 draadom- roepluisteraars in Nederland. Wanneer mr. P. H. M. Hoogenbergh uit Rotter dam door de Raad van State in het gelijk wordt gesteld, duurt het nog even voordat zij hun storingvrije radio kwijtraken. Het gelijk van mr. Hoog enbergh betekent ook dat de zogeheten vierde lijn van de radiodistributie, waarover klassieke muziek non-stop wordt uitgezonden, zal blijven bestaan. Zij het in een andere vorm. Standpunt van de door zijn hobby Grand Gala du Disque en het uit komen bij Bruna van zijn boek „Schof fie met wit haar”. ring bij zijn voorstellingen in Carré. De voorstelling van Het Nationale Ballet bleef daar een zeer zwakke schaduw van. Een tweede reden om het werk op het repertoire te nemen, zou kunnen zijn, om het als historisch monument aan het pu bliek te vertonen. In dit geval lijkt het me nodig enige aandacht aan de stijl van het werk te besteden. In het programma stond geschreven, dat de versie van het Mali-ballet uit Leningrad was aangehou den. Wat we te zien kregen was een keurig uitgetelde uiterlijke imitatie van de versie bij het Mali-ballet en had noch met de vloeiende Russische bewegingsstijl, noch met de daarbij behorende dynamiek te maken. In Frankrijk had hij al meegewerkt aan een paar stomme films en in 1929 volgde zijn in Hollywood opgenomen „In nocents of Paris”, waarmee hij als filmac teur voorgoed naam maakte. Waar nadat het publiek de film had gezien de trein met Maurice Chevalier stopte, als was het een tournee in plaats van een thuisreis, stonden zijn fans zich op de stations te verdringen, een tip, die de Amerikaanse filmindustrie niet misver stond. Over zijn filmcamère schrijft hier onder Charles Boost. Een derde reden ter uitvoering zou kunnen zijn, om de dansers te confronte ren met deze moeilijke techniek, zodat ze zich daaraan zouden kunnen optrekken. De twee sterren en drie solisten, die deze gelegenheid kregen, waren allemaal bui tenlanders. Let wel, ik heb geen enkele bezwaar tegen het aantrekken van buiten landse dansers, vooral niet als ze een briljant voorbeeld voor onze eigen mensen vormen, maar ten eerste waren deze dan sers nu ook weer niet zo briljant, ten tweede zou het geen kwaad kunnen, als er wat meer aan de ontwikkeling van Nederlands talent werd gedaan. Een laatste reden om het werk op het CHARLES BOOST. tfvvwwwwwwwwwwwwwvwwwwvvwww Schrijvers in DDR i BERLIJN (Reuter). Het Oostduitse partijdagblad „Neues Deutschland” heeft zondag de schrijvers van de DDR aange- spoord tot „meer vruchtbare, creatieve botsingen van meningen”. In sommige afdelingen van de schrij- I versbond ontbreekt een werkklimaat I „waarin de waarheid vrijuit wordt gezegd en er begrip is voor elkaar”, aldus het blad. De schrijvers moeten nauwe banden hebben met de arbeidersklasse en met hun productieve leven, want het land heeft behoefte aan litteraire werken waarin de arbeiders en hun problemen op I boeiende en interessante wijze worden 1 gepresenteerd, zo meent „Neues Deutsch- land”. Il w MAURICE CHEVALIER was al 42 jaar oud toen hij naar Hollywood ging om er zijn eerste grote filmrol te spelen. Dat was in 1929. De ge luidsfilm had juist zijn intrede ge daan en de grote filmmaatschappijen zochten ijverig naar internationaal toneel-, cabaret- en musicall-talent om daarmee een zwijgende meerder heid van acteurs die niet geschikt was voor het nieuwe medium, te vervangen. Het lag een beetje voor de hand dat bij die talentenjacht het oog zou vallen op Maurice Chevalier die het Parijse revueleven in de twintiger jaren (met Mistinguett) had beheerst, en al enige filmervaring, zij het in oude en weinig betekenende films („Jim Bougne, boxeur”) achter de rug had. Na een aarzelende inzet met „Inno cents of Paris” begon voor de man met de strooien hoed een korte, maar succesvolle Hollywood-carrière die van 1929 tot 1934 duurde en vooral bepaald werd door regisseur Ernst Lubitsch. Deze koppelde hem het volgende jaar aan Jeanette Mac Donald in „The love parade”, waarin Victor Schertzingers succesnummers „Dream lover” en „March of the Grenadiers” gelanceerd werden en Chevalier zijn naam maakte „One hour with you”, begonnen onder re gie van George Cukor, afgemaakt door Lubitsch, volgde, opnieuw stond Maurice naast Jeanette die ook in „The merry widow” zijn tegenspeel ster werd. Tussendoor kwamen „The smiling lieutenant” met Claudette Colbert en „Love me tonight”, weer met Jeanette MacDonald, maar nu pnder regie van Rouben Mamoulian tot stand. Daarmee was Chevaliers aandeel aan het populaire musical genre in de jaren dertig wel beke ken. HOLLYWOOD De Amerikaanse televisie-acteur Pete Duel, een van de hoofdrolspelers uit de televisie-serie „Alias Smith en Jones” is vrijdag morgen dood aangetroffen in zijn huis in Hollywood. Volgens de politie had hij een schotwond in zijn hoofd. De 31- jarige acteur speelde de rol van Hanni bal Hayes (alias Joshua). De televisie serie wordt op het ogenblik uitge bracht door de KRO. Hij speelde ook rollen in andere televisie-series zoals „The Fugitive”. Chevalier zal de geschiedenis ingaan met het strooien hoedje, zoals dat om streeks de eerste oorlog werd gedragen door bon vivants. Daar begon hij mee de eerste wereldoorlog in kleine zaaltjes, hij hield het op, toen Mistinguett hem had ontdekt en introduceerde bij de Folies Bergères. Toen was zijn naam gemaakt, er was een einde gekomen aan het arme leven van een Parijse volksjongen die hij dan toch is gebleven in zijn talloze creaties. De eerlijkheid heeft Maurice Chevalier niet verlaten. In zijn in ons land onder de titel .Schoffie met wit haar” uitge brachte autobiografie schrijft hij als inleiding: „Nu ik bijna tachtig jaar oud ben, ga ik op mijn tenen voortHelder van geest, maar toch bescheiden. Ik wil mijn lied zo hard mogelijk uitschreeu wen en ik weet dat ik mijn lot in een gevaarlijke richting dwing, naar de mo gelijke ontstemming van de critici naar de ontstemming van een deel van het publiek, dat mij goedgunstig gezind was en dat nu wel eens kan vinden dat ik overdrijf en te veel eis”. De laatste jaren was zijn optreden veranderd. Had hij daarvoor al grootva ders en ooms in films gespeeld, ook op de planken had hij afstand gedaan van zijn lady-killer-image. Zelfs zei hij tijdens zijn afscheidstoumee in 1968 tegen zijn interviewers: „Ik wil liever eindigen met een goede grootvaders rol, dan als derderangs ladykiller. En zo is het ook gegaan, nog iets verder zelfs, want als een grootvader, maar dan van alle chansonniers na hem sommigen ook met strooien hoedje op heeft hij zijn laatste levensjaren in rust gesleten op zijn kasteel, werkende aan zijn memoires, waarvan reeds een aantal delen zijn ver schenen, maar die hij niet als geëindigd kon zien terwijl hij nog leefde. Wie Che valier echt helemaal zal willen zien als hij was, zal moeten wachten op het pos tuum verschijnen van dat laatste deel. En daarmee zal dan inderdaad eerst definitief een tijdperk in de wereld van het chanson zijn afgesloten. ROTTERDAM. De regisseur Karl Guttmann heeft de opdracht van het stichtingsbestuur van het Nieuw Rotter dams Toneel om als formateur op te treden van een gezelschap, dat in het seizoen 1972-1973 de Rotterdamse schouwburg kan bespelen, vrijdag officieel aanvaard. Op het programma voor het komend seizoen heeft hij drie Engelse, twee Franse en een Nederlands stuk geplaatst. De Engelse stukken zijn „Old Times” van Harold Pinter, „Babysitter” van René d’Obaldaia en „Restauration of George Middleton” van David Storey. De Franse stukken zijn „Le Neveu de Rameau” van Diderot en ,,Occupe-toi-d’Amélie” van Georges Feyde. Het Nederlandse stuk is „De oudejaarswens” van Merijn Trip. Na de oorlog en een periode van verbittering omdat hij van collabo ratie met de vijand was beschuldigd, keerde hij terug in de Franse film studio’s, om opnieuw onder leiding van René Clair, in „Le silence est d’or” (’47) te spelen, een weemoedige terugblik op de pioniersdagen van de zwijgende film. Daarna beperkte hij zich met grote tussenpozen en meer ter afwisseling van een tweede suc cesvolle theatercarrière, in het spe len voor de camera („Ma pomme”, „Le rol”). Maar ook Hollywood bleek hem niet vergeten, al was de tijd om de actieve charmeur te spelen voorbij. Hij werd in „Love in the afternoon”, „Gigi” en „Can-can” meer de ver leider met grijzende slapen op retour die graag lichtzinnige jeugdherinne ringen ophaalt. En het werden meer grote bijrollen dan leidende figuren. Nederland 1. Na de fabel en het journaal van de KRO eerst vijf mi nuutjes met de avonturen van Lippy de Leeuw en dan twintig minuten met de Flintstones jr., ofwel Pebbles en Bamm Bamm. Om half acht is het tijd voor de zevende aflevering van Op blote voeten in bet park. Na het journaal onder de titel De winkel op de hoek, een portret van een kleine zelfstandige. De vraag die aan de orde komt is, of de kleine zelfstan dige nog wel bestaansmogelijkheden heeft. In de serie Films van Heinz Rühmann vanavond als start het kos telijke verhaal van de kapitein van Köpenick. Na het laatste nieuws volgt dan nog de Spaanse cursus van Teleac. Nederland 2. AVRO-Toppop en een tweedelige Engelse documentaire na de fabel en het nieuws. Dat dan voor de tieners. De serie Boekje Open is afge lopen en daarvoor in de plaats komt A tale of two puppies, in het Nederlands Een verhaal met een staartje. We leren twee puppies kennen, die geboren zijn in een trainingscentrum voor blinden geleidehonden. De ene wordt opgeleid voor filmhond, de andere voor blinden- geleidehond. Het is ongelooflijk te zien hoe men dergelijke dieren kan dresse- ren. Na het tweede journaal gaat het leven in Peyton Place verder. Het wekelijkse showprogramma tussen I Peyton Place en Televizier Magazine Met veel charme en met onnavolgbare zangintonatie en spraakaccent had hij een vijftal jaren de lichtzinnige vrouwenveroveraar Europese stijl bezeten Rotterdammer: Het verlies van de zenders 1, 2 en 3 op de draadom roep is niet zo erg, die kan men ook goed met andere apparaten ontvangen. Wegvallen van lijn 4 staat voor de liefhebbers van klassieke muziek gelijk met een culturele ramp. Niemand kan op zijn radio zo goed en zo storingvrij het hoog-culturele goed ontvangen als de PTT het nu via de distributieradio verzorgt. „En dat moet behouden blij ven”, roept mr. Hoogenbergh. Idee van de Rotterdammer: „Splits Hilversum 3 in een middengolf en fm. Zendt op de middengolf uit wat nu wordt uitgezonden. Laat daarmee iede re omroepvereniging zijn zendtijd be houden. Stop radiodistributielijn 4 op Hilversum 3 fm.” „Ik zie dit als een voorlopige oplossing om te voorkomen dat lijn 4 helemaal uit de lucht ver dwijnt”, licht hij toe. De minister van Verkeer en Water staat onder wie de draadomroep valt, vertelde Hoogenbergh dat behoud van de draadomroep onmogelijk is vanwege de miljoenen guldens die erop moeten worden toegelegd. Mr. Hoogenbergh: De moeilijkheid is wanneer je bij de overheid aanklopt dat je de vragende partij bent en dan ben je slecht uit. Dan is er maar één weg. Je moet juridisch iets inbrengen voor je stand punt.” De 69-jarige advocaat greep daarop een stapel wetboeken om wat hij steevast noemt „het onzalige besluit van de minister” te lijf te kunnen gaan. Zijn aangrijpingspunt: de wet beroep administratieve beschikkingen. Tweede aanknopingspunt: het feit dat de PTT geen programma maakt, maar dóórzendt. De PTT is volgens de om roepwet geen zendgemachtigde (zuil) en de omroepverenigingen kunnen de tijd die de PTT op fm-Hilversum 3 krijgt niet opeisen. Iets waarover Hoogenbergh nu in de clinch ligt met de omroepverenigingen. Na de studie over zijn rechten, gaf hij zichzelf een kans en schreef de minister. „Weet u wat die terugschreef”, zegt Hoogen bergh, „ik ben bewogen met uw lot, maar oneens met uw stellingneming.” Dat mr. Hoogenbergh daarbij strijdt voor het belang van nog enkele tien duizenden landgenoten, werd hem pas duidelijk toen hij adhesiebetuigingen uit het hele land begon te ontvangen. Dat sterkte hem in de strijdbaarheid. Hij schreef een brief aan de koningin, want die is voorzitster van de afdeling voor de geschillen van bestuur van de Raad van State. Aan de konin gin schreef hij dat „opheffing van de enige bron van serieuze muziek op de radio, de radiodistributielijn 4, Neder land berooft van een cultuurgoed dat het dringend nodig heeft. Evenals be zoek aan musea en bibliotheken bevor derd wordt, evengoed dient de muziek cultuur gestimuleerd te worden.” Met nog een handjevol verwijzingen naar zijn rechten, heeft hij de konin gin voorgesteld: „Mitsdien verzoeker zich tot u wendt met het verzoek de minister te gelasten de radiodistributie niet op te heffen, alvorens er een alternatief is.” Ofwel: opschorting van het uitvoe- ringsbesluit totdat lijn 4 op een andere manier in de lucht is. Op 18 januari spreekt de Raad van State zich uit. Dan weten de luisteraars naar klassie ke muziek of mr. P. H. M. Hoogen bergh het „hoge cultuurgoed veilig de haven heeft kunnen binnenslepen.” Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER(K) Reclame. NOS: 'K) Journaal. STER. (K) Reclame. VARA(K) De zwarte Tulp. <K) Koning Klant. STER(K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. VARA: (K) Mijn tante Victoria (spel). (K) .en een dikke zoen van de juffrouw. (K) Simon Carmiggelt. (K) Jason King. (K) De Ombudsman. NOS: (K) Journaal. I miek I; om in een speciale KRO-serie aan de hand van enige bekende films voor i zover nodig wat nader onder de aan- dacht te worden gebracht. Rühmann I; die in 1902 in Essen geboren werd, is I; sinds 1930 bij de film („Drei von der l[ Tankstelle”' die hij tot op de dag van Ivandaag trouw is gebleven. I; Na in diverse Duitse operettefilms en I; kluchten (toneel èn film) vermaard te zijn geworden, werd hij in 1939 door Goebbels tot „Staatsschauspieler” uit- I; geroepen, waardoor hij de Hitler-perio- de, ongestoord doorspelend in „neutrale” komische genre, als weinig opvallende collaborateur kon |i overleven. Ook in ons land hadden I; tijdens de oorlog kluchten als „Der IGasmann” en „Quax, der Bruchpilot” als onpolitiek amusement veel succes. Direct na de jaren van verschrikking kon men Rühmann dan ook weer ras opgewekt in allerlei komische creaties op het witte doek terugvinden, al was j de eerste jeugd en acrobatische lenig- heid er wat af. De humor werd aange- I; past aan die omstandigheden en kreeg een enigszins bezadigder karakter. I j Zo speelde Rühmann in ’56 onder regie van de bekende Duitse regisseur I Helmut Kautner („Romanze in Moll”, |l „Die letzte Brücke”) de rol van de schlemielige oplichter Wilhelm Voigt i die in het begin van deze eeuw met I; een gekocht kapiteinsuniform en in samenwerking met de plaatselijke mi- l[ litie tijdelijk de macht overnam in het i; plaatsje Köpenick, daarmee het woord Köpenickiade tot een begrip makend. Carl Zuckmayer schreef er al voor de oorlog een toneelstuk over en ver- zorgde in ’56 met Kautner een nieuwe scenario over de potsierlijke gebeurte- l;nis die door de jaren heen internatio naal gold als typerend voorbeeld van Ide Pruisische „Kadaverdisziplin”. Rüh- mann maakte van de kleine oplichter I Voigt die een wereldnaam zou krijgen door een domme grap, alleen mogelijk in een land van uniformen, een van zijn vermakelijke typeringen in een komisch geheel dat onder regie van 1Kautner tot een milde satyre op het J Pruisendom van vóór de eerste wereld- j oorlog uitgroeide. Zó oordeelde hijzelf over zijn afscheids- tournee, wijs geworden in een vak, waarin hij zich voordeed als charmeur, ladykiller, man van de wereld, maar waarin hij achter de schermen werkte en werkte om een leven lang de jeugdbelof- ten waar te maken. En hij was er dan ook trots op, dat hij de allerhoogste top had bereikt. Er is veel gebeurd in Chevaliers leven tussen dat optreden met Mistinguett en zijn voorwoord bij zijn autobiografie. Zijn ongelooflijke populariteit in Parijs werd een grote naam in Europa, kort na de eerste wereldoorlog reeds en daarna in Amerika. wordt ditmaal verzorgd door gekke- bekkentrekker André van Duin. In zijn show ontvangt hij o.m. als gasten Joe Andy en Co, Nederlandse artiesten die in het buitenland bekender zijn dan hier, Los Totalloss, Hannah de Leeuwe 1 en Corrie Brouwer. In Televizier Magazine ondermeer I een interview met Erich von Daniken over zijn boeken en zijn film „Waren de góden kosmonauten”, die donderdag in Amsterdam in première gaat. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. I 7.07 Badinerie. 7.30 Nws. 7.41 Actuali- I teiten. 8.24 Overweging. 8.30 Nws. 8.41 Voor de vrouw. 10.00 Aubade 10.30 Nws. 11.00 Voor de zieken. 11.30 Be- jaardenprogr 11.55 Meded. 12.00 Van twaalf tot twee. 12.22 Wij van het land. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin-1 bouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 13.00 Raden maar. 14.05 Schoolradio. 14.30 Inrer lokaal op dinsdag. 15.30 Nws. Overheidsvoorl. 17.00 Het bankwezen in de Ned. Antillen. 17.10 Metropole- orkest. 17.25 Voor de kinderen 17.30 Nws. 17.32 Actualiteiten. 18.00 Licht ensemble met solisten. Pol. Partijen. 18.19 C.H.U. 18.30 Nws. 18.41 Actuali- i teiten 18.50 Voorbesch. komende KRO- progr. 19.00 Musicerende dilettanten. 19.30 Dood doet leven. 19.45 De zingen- de kerk. 20.00 Festival van Vlaanderen 1971Tenor en piano. 20.45 Schoolradi- o. 21.00 Hoorspel. 22.25 Overweging. I 22.30 Nws. 22.38 Den Haag vandaag. I 22.50 Actualiteiten. 23.15 Voer voor vo- i gels. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 Gymn. 7.20 Dag met een plaatje. 8.00 Nws. 8.11 Journaal. 8.20 Dag met een plaatje. 8.30 DE groenteman 8.50 «Morgenwijding. 9.00 Klass, pianokwartet. 9.35 Waterstanden. 9.40 Pianorecital 10.00 Voor de kleu ters. 10.10 Arbeidsvitaminen.11.00 Nws. 11.30 Rondom 12. Om 11.55 Beursber. 12.30 Overheidsvoorl. Uitz. voor de landbouw 12.40 Knipperlicht. 13.00 Nws. 13.11 Journaal. 13.30 De wereld van de opera. 14.35 Alert! 15.00 Zoek licht op Ned. 16.00 Nws. 17.00 Mobiel. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Journaal. 19.00 Big Band Beat. 19.25 Paris vous parle. 19.30 Vanavond. 20.00 Nws. 22.30 Vanavond laat. 22.55 Meded. 23.00 Nws. 23.10 Journaal 23 55 Nws. HILVERSUM III 7.00 Nws. 7.02 Dag dinsdag. 8.00 Nws. 8.02 Onderweg. 9.00 Nws. 9.03 Plaatjes voor de pep. 10 00 Nws 11.00 Nws. 11.03 Vrolijke visite. 12.00 Nws. 13.00 Nws. 13.03 De Edyy Becker Show 14.00 Nws. 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nws. 16.03 Mix. 17.00 Nws. BRUSSEL 12.00 Nws. meded. SOS-ber. 12.08 Tuinbouwkroniek. 12.15 Kleinkunstkro niek. 12.50 Buitenl. persover. 13.00 Nws, weerber. 13.20 Lichte muz. 13.55 Beurs ber. 14.00 Nws. 14.03 Gevarieerde muz. 16.00 Nws. Beursber. 16.10 Casinomuz. 17.00 Nws. 17.10 Uitz. voor oude luiste raars. 17.50 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.05 Uitz. voor de soldaten. 18.28 Paardesportber. 18.30 Wegwijs maken. 18.45 Sportkroniek 18.55 Taalwenken. 19.00 Nws. actualiteiten. 22.00 Nws. De zeven kunsten. 22.20 Jazzmuz. 23.00 Strijkkwartetten. 23.40 Nws. repertoire te nemen, zou kunnen zijn, dat de leiding van het Nationale Ballet het eindelijk nodig vindt weer eens wat nieuws aan het publiek te vertonen en als zodanig werd het wel een aardige voor stelling, waarin Sonia Marchiolli het fraaiste de stijl benaderde, maar helaas wat gehinderd werd door première-zenu- wen, waarin Monique Sand door haar stralende aanwezigheid veel goed maakte op wat ze aan virtuositeit te kort kwam* en waarin Francis Sinceretti zeer soliede en fraai manlijk werk liet zien evenwel zonder dat beetje extra, wat dit soort werk zo adembenemend kan maken. Opmerkelijk in de aankleding van Nor man McDowell waren de gouden herfsttin ten, temidden waarvan de in oranje ge klede ster, als zij hoog werd opgetild door haar partner in het groen (wat veelvuldig gebeurde) opeens ging werken als een oranje bloem op een groene steel. Het nieuwjaarspubliek ontving deze première vriendelijk, maar werd pas wer kelijk enthousiast toen Freek de Jonge en Bram Vermeulen, als „Neêrlands hoop in bange dagen”, na de pauze, hun onnavolg bare, soms wrange humor met veel woordspelingen in hoog tempo over hun hoofden uitstrooiden, beginnende met te wijzen op de orkestbak en de opmerking, dat Amsterdam lekker opschoot met het graven aan zijn metro en eindigend met het wensen van een gelukkig nieuwjaar, ook aan de afwezigen; burgemeester Sam- kalden, Gijsbrecht van Aemstel, Kloris en Roosje. CONRAD VAN DE WEETERING.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 7