Lode wijk de Boer verbeeldt
verwarrende droom
Toneel experimenten voor breder publiek
Mickery eindelijk in Mokum
Nederlands programma
oorzaak Duitse ruzie
Heinz Rühmann
in misdaadfilm
TV dinsdag
Finse kunst in
Pulchri Studio
Begin reportage
serie: Ziek van
NIEUWE KOMEDIE BOEIT MET „ZEVEN
MANIEREN OM EEN RIVIER OVER TE STEKEN”
de maatschappij
Première symfonie
van Sjostakovitsj
Première „Namens
Jacques Brei” in
Amsterdam
6
TV maandag
TV vanavond
Radio dinsdag
7
MAANDAG 10 JANUARI 1972
UITWISSELING TV-AGTUALITEITEN
Meer kijkers
(Van onze redactie in Amsterdam)
Naar Amsterdam
AMSTERDAM Het Mickery-
theater, dat het Nederlandse publiek
de gelegenheid geeft kennis te nemen
van het randgebeuren in binnen- en
buitenlands theater, is verhuisd naar
Amsterdam. Het lang gekoesterde
plan Mickery Mokum gaat in vervul
ling, al zijn de moeilijkheden met
name die van de financiën nog niet
voorbij. Vanaf dinsdag zal zoals
gemeld de Noorderkerk iedere
avond geopend zijn behalve zondag
en maandag. De administratie blijft
in Loenersloot gevestigd.
Nederlandse prenten
in Rijksmuseum
AMSTERDAM Het nieuwe stuk
van Lodewijk de Boer, „Zeven ma
nieren om een rivier over te steken”,
waarvan de Nieuwe Komedie zater
dagavond in de Brakke Grond te Am
sterdam de première heeft gegeven,
is zowel wat de tekst als wat de
regie betreft stellig het boeiendste
werk dat deze Nederlandse avant-
gardist tot dusver heeft af geleverd.
UVWVMWIAIVWVIAJMVVUWVVVV
(Van onze correspondent)
17.10
SIMON KOSTER
CHARLES BOOST.
Rühmann.
21.15
acteur:
NOS-NOT: Schooltele-
10.45
23.03
in hgcht samenspel aan de dikwijls heel
zware eisen die het stuk hun stelde.
Er kwamen ook heel wat acrobatische
toeren aan te pas, die met de precisie van
beroepsacrobaten werden uitgevoerd. Aan
kleding, belichting en geluidsdecor waren
eveneens tot in de finesses verzorgd.
BONN. Een Nederlands TV-pro-
gramtna over de Duitse problematiek is
aanleiding geweest voor een fikse ruzie
tussen de grote omroeporganisaties in
de Bondsrepubliek ARD (eerste net) en
ZDF (tweede net). De mannen van het
ZDF hebben hun concurrenten van het
andere net voor „etherpiraten” uitge
maakt.
en
naar
22.45
22.50
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
20.45
21.40
22.20
22.45
22.55
23.00
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
20.50
21.40
22.20
23.00
23.05
19.55
20.00
20.15
20.21
19.55
20.00
20.15
20.21
18.45
18.5C
18.55
19.00
19.05
19.10
19.30
Ritsaert ten Cate, oprichter en leider
van het theater „Het geeft de mensen
de kans zich op de hoogte te stellen van
alternatieve mogelijkheden”) had ongeveer
zes ja ar geleden wat geld. Daarvan kocht
hij een boerderij. Hij wilde Nederlandse
theatermensen daar de kans geven zich in
een groep te bezinnen op het theaterge-
beuren welk facet daarvan dan ook en
op wat voor manier dan ook en ver
volgens de ontstane ideeën uit te werken.
Na een moeilijke start met grote finan
ciële problemen (Ritsaert: „Toen ging
mijn bank over de kop en daarmee waren
die problemen opgelost”) werd Ten Cate
In regeringskringen in Bonn moet
men daar onder meer gelukkig over
zijn geweest omdat de ARD 40 percent
meer kijkers in de DDR bereikt dan
het ZDF, een omroep die in zijn actua
liteitenrubriek bovendien al te negatief
staat tegenover de huidige politieke
ontwikkelingen.
De ARD besloot zelfs er de veel
bekeken „Krimi" Mannix voor te laten
vervallen, zodat het programma in de
Bondsrepubliek en de illegaal meekij
kende DDR een grote kijkdichtheid
moet hebben gehad.
AMSTERDAM. Op woensdag 19 ja
nuari gaat in het nieuwe De la Mar
Theater te Amsterdam de Nederlandse
première van de cabaret-musical „Namens
Jacques Brei”, gebaseerd op het repertoire
van de Belgische chansonnier Jacques
Brel. Aan de Nederlandse produktie wer
ken mee Liselore Gerritsen en Henk van
Ulsen en twee Amerikanen George Ball
en Amanda Bruce, die ook in de Ameri
kaanse produktie optraden. In New York
draait de show al vijf seizoenen.
Meer dan de helft van de 25 songs
worden in het Nederlands gebracht. Het
begeleidend combo staat onder leiding van
Jan Huydts. Henk Lagendaal heeft de
algehele muzikale leiding, en de regie is
in handen van Moni Yakim, die ook reeds
de New Yorkse produktie regisseerde Het
decor werd ontworpen door Georg Hade-
ler.
„Het grote probleem werd voor mij
echter dat we met de voorstellingen in
Loenersloot vast kwamen te liggen. We
waren inmiddels een stichting geworden
en kregen subsidie van Klompé, nadat er
in de pers op aangedrongen was onder het
motto: Mickery moet blijven. Het bestuur
vroeg, wat ik nou eigenlijk nog wilde, nu
het toch allemaal zo lekker liep. Het
heeft me wel een half jaar gekost om
iedereen ervan te overtuigen dat het zo
nog honderd jaar zou kunnen doorsudde
ren, maar dat we dan onze functie zouden
verliezen”.
„Daarom zijn we ook naar Amsterdam
gegaan. Ik had het idee dat we te zeer
voor een élitair publiek gingen werken en
dat leek met niet goed. In Amsterdam
hebben meer mensen de kans om hiervan
kennis te nemen, door de meer centrale
ligging en de grotere ruimte in de Noor
derkerk, die overigens slechts een tijdelijk
onderkomen is”.
„Waarschijnlijk doe ik dit werk in de
Nederland I
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER(K) Reclame.
KRO: (K) Lippy de Leeuw.
(K) Pebbles en Bamm-Bamm.
(K) Op blote voeten in het
park.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER(K) Reclame.
KRO: Ziek van de Maatschappij,
doc. (1).
Heinz
Film.
NOS: (K) Journaal.
TELE ACSpaanse les (3).
Nederland II
18.45 NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
1850 STER: (K) Reclame.
18.55 NOS: (K) Journaal.
19.00 STER: (K) Reclame.
19.05 AVRO: (K) AVRO’s Toppop.
19 30 (K) Een verhaal met een staart
je. doe.
STER(K) Reclame.
NOS: (K) Journaal
STER: (K) Reclame.
AVRO: Analyse.
20.30 (K) Peyton Place.
21.20 (K) Muziek is Troef.
22.10 AVRO’s Televizier Magazine.
23.00 NOS- (K) Journaal.
Nederland I
en 14.00
visie.
NOS (K) De Fabeltjeskrant
STER(K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NCRV: (K) Dier en Vriend.
(K) Little Women.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NCRV: Mijn Idee.
<K) Arsène Lupin.
Hier en Nu.
(K) Wat je tekent ben je zelf
(serie).
(K) Tekst en uitleg.
NOS: (K) Journaal.
Weekoverzicht, alg. informatie
schooltelevisie.
TELEAC: Economie (13).
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
VARA: (K) De zwarte Tulp.
(K) Tik Tar Tor.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
VARA: (K) Mijn tante Victoria
(tv-spel).
(K) Jason King.
(K) Hadimassa.
Achter het nieuws.
NOS: (K) Journaal.
Den Haag vandaag.
Even stellig is er dit seizoen nog geen
verwarrender en onbegrijpelijker stuk in
onze schouwburg opgevoerd. Het een is
niet in tegenspraak met het ander. Want
De Boer heeft er niet naar gestreefd een
stuk te schrijven dat de toeschouwer
verstandelijk kan begrijpen. Hij heeft het
gevaarlijke, irrationele gebied van de
droom dramatisch willen uitbeelden en in
dat beeld past geen verklaring langs rati
onele, verstandelijke weg.
Nederland I. Met de KRO vanavond
na fabel, nieuws, Lippy de Leeuw en
het getekende wereldje van Pebbles en
Bam-Bam „Op blote voeten in het
park.”
Na het nieuws van acht uur afleve
ring nummer één van een uit vier
delen bestaande serie over misstanden
in onze maatschappij. Een en ander
wordt onder de noemer „Ziek van de
maatschappij” op het scherm gebracht
door Marga Kerklaan, bijgestaan door
cameramannen Ferenc Kalman-Gall
en Fred Brinkman en voor het geluid
tekende Jos de Hesselle.
Deel 1: de Kritische Artsen. Eén van
die kritische artsen is dokter Schiet-
hart. Hij is werkzaam in de Amster
damse Kinkerbuurt. Hij vertelt onder
meer dat veel van z’n patiënten die
met klachten van hoofdnijn, Dijn in de
rug enz. bij hem komen, lichamelijk
benaald niet ziek zijn, maar hun
klachten te wijten zijn aan onaange
naamheden in hun werk-, woon- en-
of leefstitnaties. Collega’s van hem in
Hoensbroek komen met andere voor
beelden: werkers uit de mijnbouw die
kerngezond ziin. maar toch gedwongen
in de WAO ziin gezet. Recent van de
doktoren: de mensen proberen dm’de-
Hik te maken, dat ze in een onhoudba
re situatie verzeild zijn geraakt, waar
ze zelf iets tegen moeten ondernemen
in plaats van pillen en poedertjes te
sunken.
De resterende zendtiid wordt groten
deels opgeslokt door de film „Het ge
beurde op klaarlichte dag.” een rol-
nrent van T.adislao Vaida waarin Heinz
I Rühmann de striid aanbindt tegen een
lustmoordenaar. Na het laatste nieuws
1 kan men kiiken naar de cursus Spaans
voor beginners.
„Dat is nu uitgegroeid tot het „circuit”,
een groep theaters die de beweeglijkheid
durven te hebben om pas een maand of
zelfs maar twee weken van te voren te
weten wat ze hun publiek kunnen voor
zetten. Maar het loopt geweldig goed, ook
in de provincie hebben we langzamer
hand een heel vast publiek”.
„Verder hebben we workshops. Een
groep mensen krijgt dan opdracht of
heeft zelf een idee en gaat dat helemaal
uitwerken in een maand of drie. Het
heeft altijd wel iets met het theater te
maken. Ze leven daar in de boerderij en
hebben constant met elkaar te doen, een
wisselwerking ook buiten het werk. Aan
de hand van drie rapporten die we nu
hebben, kunnen we ons heroriënteren. We
weten nu waarover we praten.”
De VARA had voor de goede orde
telegrafisch bevestigd dat de banden
van de uitzending alleen voor het ZDF
en voor het derde net naar de Bonds
republiek waren verzonden. Invloed
had men in Hilversum echter niet
meer. De ARD lapte de spelregels aan
de laars en wordt nu door de concur
rent, waarmee ze vaker zo ongeveer op
voet van oorlog leeft, terecht van vals
spel met het Nederlandse programma
beticht.
MOSKOU, (AP). Zaterdag is te Mos
kou de 15e symfonie van Dmitri Sjostako
vitsj voor het eerst opgevoerd.
De symfonie in A grote terts heeft vier
delen, en het werk kan worden be
schouwd als een terugkeer van de compo
nist tot de zuiver-instrumentale symfonie,
na 18 jaar.
Het werk werd ten gehore gebracht op
het conservatorium van Moskou door het
orkest van de nationale radio- en telvisie-
dienst, en het werd gedirigeerd door de
zoon van de componist. Maxim.
Een staande ovatie was de beloning
voor de thans 65-jarige componist die
deze avond voor het eerst na een afwezig
heid van maanden, wegens ziekte, weer in
het openbaar was verschenen.
De pers vond de nieuwe symfonie „een
groot succes”.
DEN HAAG. Ambassadeur Paul
Gustafsson van Finland heeft zaterdag in
Pulchri Studio in Den Haag de tentoon
stelling geopend van hedendaagse Finse
kunst, die duurt tot en met 29 januari. Ze
omvat schilderijen, klein-plastiek en gra
fisch werk.
De expositie, waarvan koningin Juliana
beschermvrouwe is, is georganiseerd door
„Artists Association of Finland”, ze was
reeds in verschillende Duitse steden te
zien en komt naar Den Haag als ant
woord op de expositie van werk van
Haagse kunstenaars, die van 16 september
tot 3 oktober in het gemeentemuseum van
Helsinki werd gehouden.
In de zelfde periode toont Pulchri Stu
dio van Fin Veikko Vionoja een collec
tie van 16 schilderijen, figuratief werk
met als onderwerp overwegend landschap
pen en stillevens.
eerste plaats voor mijzelf, omdat ik sta
pelgek ben op het toneel en omdat ik het
type toneel waarvan ik houd te weinig
vind in Nederland. Maar daarnaast is het
informatief en vaak zelfs erg inspirerend
voor de mensen die komen. Ik poog te
bewijzen wat er allemaal mogelijk is met 5
theater”. I;
„Verder vind ik dat hoe meer je ergens
vanaf weet, hoe meer je er een gefun- I;
deerde mening over kunt hebben. Voor-
of afkeur doet er dan niet meer toe.
Daarom hebben we ook ons blad Mickery
Mouth gekoppeld aan Toneel Teatraal.
Het voorziet de mensen van achtergrond-
informatie over het randgebeuren van
het officiële toneel”.
„Dat kan mensen aan het denken zet
ten. Bijvoorbeeld: waarom bloeit het S
randtoneel, de underground, wel in Enge- 5
land en in Amerika bijvoorbeeld, en niet 5
of nauwelijks in Frankrijk? Dat soort
dingen. En als je naar een voorstelling
gaat, en je begrijpt niet wat de groep met c
die voorstelling bedoelt, nou dan praat je s
met ze na afloop, dan vraag je ze waarom 5
ze het gedaan hebben zoals ze het deden.
Dat gebeurde erg veel in Mickery Loe-
nersloot. Het gaat er niet altijd om dat je
een stuk begrijpt, maar dat je begrijpt 5
wat de achtergronden zijn”.
AMSTERDAM. Onder de titel Ver
heerlijkt Nederland toont het Prentenka
binet van het Rijksmuseum van 14 janua
ri t.m. 19 maart Nederlandse tekeningen
uit de 18de en 19de eeuw uit eigen bezit.
De overwegend gekleurde tekeningen to
nen afbeeldingen van soms nog bestaande,
soms verdwenen stadsgezichten, land
schappen en buitenplaatsen uit verschil
lende delen van Nederland. De tekeningen
waren vaak bestemd voor verzamelaars
van topografie, een vooral in de 18de
eeuw veel verbreide liefhebberij. Het was
ook een typisch Nederlandse verzamel-
trek: geen land ter wereld heeft zoveel
tekeningen bewaard op dit terrein.
De nadruk ligt op de 18de eeuw met
kunstenaars als Jan de Beyer, Jacob van
Liender, Isaac Ouwater, Aert Schouman.
Uit de 19de eeuw Wijzen Bosboom, Weis-
senbruch en vooral Breitner al in de
richting van de 20ste eeuw. De titel van
deze tentoonstelling van ongeveer 140 te
keningen is ontleend aan een klassiek
standaardwerk over het Nederlandse
landschap, dat in 1773 is verschenen.
Onder meer zijn stadsgezichten te zien
van Amsterdam, Arnhem, Delft, Dor
drecht, Haarlem, Harderwijk, Nijmegen,
Rotterdam, Utrecht en Wageningen.
„De droom blijft zichzelf en wordt niet
wakker”, schrijft hij in het programma.
Dat is het uitgangspunt van zijn stuk
zowel als het effect dat hij met zijn
enscenering heeft willen bereiken en voor
een groot deel inderdaad heeft bereikt.
De opvoering in de Brakke Grond
speelt zich midden in de zaal af op een
groot kruisvormig bouwsel (ontworpen
door Mario Mocenni) waar het publiek
omheen zit of van bovenaf op neerkijkt.
Wat er op dat bouwsel in tweeënhalfuur
gebeurt, is te veel om op te noemen, want
de zeven spelers die aan de voorstelling
meewerken, zijn de hele avond zó gewel
dig in de weer, in zoveel afzonderlijke
scènes die dikwijks niets met elkaar te
maken hebben, dat het onbegonnen werk
zou zijn er een redelijk verslag van te
willen geven.
De Boer heeft zijn inspiratie voor die
scènes en voor het grondthema van het
hele stuk op de meest verschillende plaat
sen gevonden: vooral in de voor-christe-
lijke Chinese literatuur, maar ook op de
Amsterdamse Nieuwmarkt. in de gruwel-
fantasieën van Jeroen Bosch, de theorieën
van Artaud en in het werk van allerlei
toneelschrijvers van Jean Genét en Arra-
bel tot Hugo Claus en Edward Bond.
Daardoor springt de handeling op de
vreemste manier heen en weer, tussen
mystiek en realisme, tussen de afgrijselij
ke agressiviteit van een verkrachting en
het komische optreden van kermisgasten.
Het is inderdaad, om De Boer zelf nog
eens te citeren: „Een legpuzzel waar en
kele stukken aan ontbreken”. De verschil
lende verhalen die zich in verschillende
tijden door het stuk heenslingeren, heb
ben geen begin en geen eind. Op onver
wachte momenten raken deze verhalen
elkaar, zonder dat dit op het rationele
vlak verhelderend werkt.
Maar het elemtnt van de droom die
herhaaldelijk in een afschuwelijke nacht
merrie ontaardt blijft voortdurend
voelbaar, niet alleen doordat men de
ademhaling van de dromer door de hele
voorstelling heen langs mechanische weg
te horen krijgt, maar vooral door de
ongrijpbare vermenging van het werkelij
ke en het onwerkelijke. Het stuk biedt
dan ook nergens enige houvast. Het
brengt de toeschouwers elk ogenblik in
verwarring en ontsteltenis, en daardoor
zal het bij sommigen ongetwijfeld erger
nis, verzet en misschien zelfs weerzin
wekken.
De Boer heeft dat risico welbewust
genomen. Dat sommige taferelen, door het
gebruik van oud-Chinese mythische figu
ren en situaties die het hedendaagse pu
bliek onbekend zijn, wel eens de indruk
maken van op effect berekende chinoise
rie, zal wel niet zijn bedoeling zijn ge
weest. Ook zouden enige scènes er bij win
nen als ze wat werden bekort. Maar aan
de waarde van het geheel doet dat niet
veel af.
Als regisseur heeft Lodewijk de Boer
gewoeke rd met alle mogeijkheden. die
zijn stuk biedt, zowel wat de spelleiding
als wat de enscenering betreft. De zeven
spelers die hij tot zijn beschikking had
(Willem Wagter Hugo Metsers, Paula Pe
tri, Henk Vote!, Tatiana en Roelant Ra-
dier en Ellen Vtrhey), voldeden allen met
grote overgave, opmerkelijke discipline en
In VARA „Achter het Nieuws” werd
woensdagavond door een aantal jour
nalisten gediscussieerd over de verhou
ding tussen beide Duitslanden. Centrale
figuren in die door Johan van Minnen
geleide discussie waren de hoofdredac
teur van een Westduitse krant en de
chef-commentator van de Oostduitse
televisie.
De VARA had het programma al
van tevoren aangeboden aan de West-
deutsche Rundfunk (WDR) die van
plan was het op het derde net uit te
zenden. Dit was erg bescheiden voor
een programma dat, gezien de confron
tatie van de Westduitser met de be
ruchte DDR-commentator Von
Schnitzler, voor de Duitsers een sensa
tie was.
Toen de NOS het, in de internationa
le uitwisseling van programma’s, nog
eens op de markt bracht, bestelde dan
ook het ZDF het voor zijn woensdagse
actualiteitenrubriek. Dat de WDR er in
zijn weinig bekeken derde net iets mee
zou doen, stoorde het ZDF niet.
De WDR heeft echter ook een be
langrijk aandeel in het eerste net en
toen de ARD lucht kreeg van de
sensatie uit Hilversum besloot ze de
uitzending van het derde naar het
eerste net te bevorderen en al op
vrijdag uit te zenden.
Heinz Rühmann, een van de weinige
Duitse solo-komieken die zijn humor
voornamelijk ontleende aan de onhan
digheid en ongemotiveerde flinkheid,
waarmee hij'probeerde meer te lijken
dan hij was, heeft zich op latere leef
tijd in een wat serieuzere richting
bewogen. Zo heeft hij pogingen gedaan
de Maigret-figuur gestalte te geven in
films naar Simenon’s romans en zo
kunnen we hem vanavond, opnieuw als
politie-inspecteur, zien in een dramati
sche Zwitserse film die „Es geschah
am hellichten Tag” heet en waarin
niets meer of minder dan het thema
van de kindermoordenaar aan de orde
wordt gesteld.
Als inspecteur Matthai wordt
Rühmann in deze door Ladislao Vajda
geregisseerde film geconfronteerd met
een reeks mysterieuze kindermoorden
die een duidelijk pervers karakter heb
ben. Men denkt de moordenaar gevon
den te hebben als een oude zwerver
(Michel Simon) na een hard politiever
hoor bekent en zich vervolgens in zijn
cel ophangt. Voor Matthai is de zaak
daarmee echter niet af, hij blijft vre
zen dat de ware moordenaar nog rond-
1 Nederland 2. Popgroepen en artiesten
die het goed doen zijn te zien en te
horen in AVRO’s Toppop na fabeltje
en nieuws. Onnieuw is het een afwach-
ten hoe de door de kijkers samen te
stellen Tonnop 20 eruit zal zien. Na al
dat muzikale en vocale geweld deel
twee van de documentaire over dieren
.Fen verhaal met een staartje.”
e Na het nieuws van achten Peyton
J Place. Om kwart over negen Muziek is
Troef, waarin Pim Jacobs behalve de
5 Twee Pinten (ze komen met de nieuwe
carnavalschlager Zwieren en zwaaien),
5 de van Australische komaf maar pas
in Nederland flink furore makende
Wilma Reading, Roger Whitakker en
S óók nog Mouth en Mac Neal. Dan is er
als altijd de kegelkwis. AVRO’s Teïevi-
zier maakt samen met het NOS-jour-
5 naai de avond vol.
door een vriend opmerkzaam gemaakt op
een Engelse experimentele groep, de „Tra
verse Workshop” uit Edinburgh.
„We hadden voor bruiloften en partijen
gespeeld om wat geld bijeen te krijgen en
toen begon het zich langzaam te ontwik
kelen met die buitenlandse groepen. De
„traverse” werd erg goed ontvangen door
pers en publiek en ik ging naar diverse
landen om meer van die groepen uit te
nodigen. Nu is het zo dat experimentele
groepen uit de hele wereld vaak zelf
aanvragen of ze bij ons mogen komen
spelen”.
„Het lukte ons ook om een paar Neder
landse theaters voor Mickery te interesse
ren. Dat is erg moeilijk voor die mensen,
omdat ze gewoonlijk al een jaar van
tevoren moeten weten wat er op het
programma staat en wanneer. Bij Mickery
verbinden ze zich om vijf voorstellingen
zeg maar te kopen, zonder te weten,
wie en wat het wordt. Daar zit natuurlijk
een zeker risico in”.
Paula Petri en Hugo Metsers in
„Zeven manieren
„Ik moet trouwens zeggen dat hoe meer
ik zelf van theater zie, ik er met de dag
minder van begrijp. Maar het wordt boei
ender, je krijgt telkens meer en nieuwe
vragen, naarmate je er meer van
weet en verder komt. Daar hou ik van.
Ik ben bang om vast te lopen, mezelf
geen vragen meer te stellen. En vooral
ben ik bang dat dat zal gebeuren zonder
dat ik het zelf merk. Ik vind dat je altijd
weer naar nieuwe onzekerheden moet
groeien”.
loopt en hij gaat zover dat hij zijn
baan in de steek laat en op een
gecompliceerde, maar, naar blijkt,
doeltreffende manier de echte schul
dige weet op te sporen.
Het verhaal is afkomstig van de als
toneelschrijver bekende Friedrich
Düurrenmatt die de spanning van de
niet opgeloste kindermoorden en de
obsessie van Matthai bekwaam ver
mengt tot een psychologische „thriller”
van allure. Rühmann is goed als de
ogenschijnlijk onberoerde en even
wichtige politieman die plotseling
slachtoffer van zijn beroep dreigt te
worden en regisseur Vajda die met
sentimenttie kinderfilms als „Marcelino”
en „Een engel in Brooklyn” naam
maakte, laat nu een heel andere kant
van zijn filmtalent zien.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. J
7.07 (S) Badinerie. 7.30 Nws. 7.41 Actu
aliteiten. 8.24 Overweging. 8.30 Nws.
8.41 Voor de vrouw. 10.00 Schoolradio.
10.15 (S) Aubade. 10.30 Nws. 11.00 Voor
de zieken. 11.30 Bejaardenprogr. 11.55
Meded. 12.00 (S) Van twaalf tot twee.
12.22 Wij van het land. 12.26 Meded. I
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. I
12.41 Actualiteiten. 13.00 Raden maar.
14.05 Schoolradio. 14.30 (S) Interlokaal
op dinsdag. 15.03 Nws. Overheidsvoorl. 1
17.00 Geol. verkenning in de Ned. An- I
tillen. 17.10 (S) Metropole-orkest. Amu- i
sementsmuz. 17.25 Voor de kinderen.
17.30 Nws. 17.32 (S) Actualiteiten. 18.00
(S) Licht ensemble. Pol. Partijen. 18.19 j
N.M.P. 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten.
18.50 Voorbesch. over komende KRO-
progr. 19.00 Musicerende dilettanten.
19.30 Dood doet leven. 19.45 De zingen-
de kerk. 20.00 (S) Als daar muz. voor
is. 20.45 Waar maak je je druk over?
21.00 Babel. 22.00 Klass, muz. 22.25
Overweging. 22.30 Nws. 22.38 Den Haag
vandaag. 22.50 Actualiteiten. 23.15 (S)
Voer voor vogels. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Gymn. 7.20 (S) Dag I
met een plaatje. 8.00 Nws. 8.11 Jour
naal. 8.20 (S) Dag met een plaatje. 8.30
De groenteman. 8.50 Morgenwijding.
9.00 (S) Klass, muz. 9.35 Waterstanden.
9.40 (S) Pianoduo. 10.00 Voor de kleu
ters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws.
11.30 Rondom 12. 11.55 Beursber. 12.30
Overheidsvoorl. Uitz. voor de land
bouw. 12.40 Knipperlicht. 13.00 Nws.
13.11 Journaal. 13.30 (S) Scala. 13.55 (S)
Nwe grammofoonplaten met toel. 15.00
Zoeklicht op Ned. 16.00 Nws. 17.00
Mobiel. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11
Journaal. 19.00 (S) Jazz Spectrum. 19.25
Paris vous parle. 19.30 Vanavond. 20.00
Nws. 22.30 (S) Vanavond laat. 22.55
Meded. 23.00 Nws. 23.10 Journaal. 23.55
Nws.
HILVERSUM III
7.00 Nws. 7.02 Dag dinsdag. 8.00 Nws.
8.02 Onderweg. 9.00 Nws. 9.03 Plaatjes
voor de pep. 10.00 Nws. 11.00 Nws.
11.03 Vrolijke visite. 12.00 Nws. 13.00
Nws. 13.03 De Eddy Becker Show. 14.00
Nws. 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai. 16.00
Nws. 16.03 Mix. 17.00 Nws.
BRUSSEL
12.00 Nws., meded., SOS-ber. 12.08
Kleinkunstkroniek.
persoverz. 13.00 Nws.,
en toneelagenda.
Filmmuz. 12.15
12.50 Buitenl.
weerbericht en toneelagenda. 13.20
Muz.progr. 13.55 Beursber. 14.00 Nws.
14.03 Kamermuz. 15.00 Nws. 15.03 Licht
muz.progr. 16.00 Nws., beursber. 16.10
Casinomuz. 17.00 Nws., meded.
Voor oudere luisteraars. 17.50 Weeg
schaal. 18.00 Nws. 18.05 Voor de solda
ten. 18.28 Paardesport. 18.30 Verkeers-
wenken. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken.
19.00 Nws., actualiteiten musicalmuz.
19.45 Syndicale kroniek. 20.00 Platen-
progr. 22.00 Nws., De zeven kunsten.
22.20 Jazzmuz. 23.00 Nwe kamermuz.
23.40 Nws.