Barend Barendse onderneemt
bedevaart naar Enkhuizen
E
TV vanavond
s
Nieuwe
Recorddeelname
aan betoncursus
OP ZOEK NAAR STRIJDLUSTIGE VOORVADER
Radio zaterdag
HILVERSUM I.
politieserie:
Afdeling Fraude
van Teleac
TV vrijdag
B
E
E
TV zaterdag
VRIJDAG 21 JANUARI 1972
ECHT EN ONECHT OP T.V.
radioverslaggever aanwezig te zullen zijn.
E
B
PRINS IN LIFE-UITZENDING
Loretta Young krijgt
schadeloosstelling
Zeskamp
DE FRED HACHE-SHOW
Sandra en Andres met
eigen dirigent
DE BEDRIEGER BEDROGEN
(Van onze Amsterdamse redactie)
AMSTERDAM „Een kleine privé-bedevaart”. Met deze woorden
probeert televisiecommentator Barend Barendse zijn reis naar Enkhui
zen op woensdag 26 januari te bagatelliseren. Op die dag wil Barend
een man herdenken, die iedereen allang was vergeten: Barend Barentsz.,
geboortig van Kampen, de Watergeus, die op 26 januari 1572 in Enk
huizen werd onthoofd. De Barend Barendse van 1972 vergat hem niet.
Na lang zoeken in burgerlijke standen en doopregisters kwam deze
Barend tot de conclusie dat de Barend van 400 jaar geleden mogelijk
een voorvader van hem is geweest, reden genoeg om zijn gewelddadige
dood te herdenken. Maar of het bij een kleine privébedevaart zal blijven
is nog maar zeer de vraag. Het gemeentebestuur van Enkhuizen heeft
Barend Barendse in elk geval al uitgenodigd en de NCRV heeft laten
weten op zijn minst met een i
Moeilijke familie
tl
F. M. BUYSMAN
VOLGENDE WEEK DONDERDAG is er weer een „Fred
t
waarheid
Nederland II
BAREND BARENDSE
09.00
(Van onze rtv-redactie)
23.20
in den zin had zich naar
begeven en i.-
dienen”
HILVERSUM. Het duo Sandra en
Andres heeft een traditie doorbroken:
niet Dolf van der Linden met zijn
Metropole Orkest maar een gelegen-
heidsorkest onder leiding van hun vas
te dirigent Harry van Hoof zal de
begeleiding verzorgen tijdens het 17e
Nationale Songfestival in Amsterdam
op 16 februari.
Naar verwacht wordt zal Van Hoof
>ok fungeren als leider van het orkest
tijdens het Eurovisie Songfestival in
Edinburgh. Waarschijnlijk zal Dolf van
der Linden als muzikaal adviseur de
Nederlandse ploeg naar Schotland be
geleiden.
09.30
10.00
10.30
11.00
11.45
22.00
22.30
NOS: (K) De Fabeltjeskrant
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
VARA: (K) Hier is Lucy.
(K) Koning Klant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER (K) Reclame.
VARA: Afdeling Fraude (se
rie).
'K) 2 voor 12, quiz.
Achter het Nieuws.
NOS: (K) Journaal.
Den Haag vandaag.
<K) Uit de Kunst.
maken, alsof dat kan verbloemen hoe bloedarm zo’n Neder
lands liedjesfestival is geworden. We hebben onze hele voor
raad zangers en zangeresjes verbruikt. Voor wie zit er dan
nog muziek in?
13.23
HIRO'
Ned.
t.b.v.
Nws.
14.03
15.30
17.30
Top-
21.35
22.00
22.40
22.50
18.45
18.50
18.55
19 00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
16.00
16.02
17.00
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.21
22.00
22.50
22.55
18.45
18 50
18.55
19.00
19.05
19.25
19.45
19.55
20.00
20.15
20.21
21.10
21.55
22.35
22.40
22.45
18.45
1850
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
20.35
MET GERBEN HELLING A’S „Rudy Schokker huilt niet
meer” heeft de VPRO overigens een goede beurt gemaakt.
Daar werd de klok in teruggezet naar 1968. Met zomaar men
sen, die nooit voor film of televisie waren opgetreden werd de
werkelijkheid nagebootst. Er kwam een scène in voor, waarin
buren te hoop liepen voor het huis van de familie Schokker
en hun beklag doen, omdat de baby zo huilt. De scène werd
opgenomen in een Amsterdamse volksbuurt. De „buren” werd
alleen verteld dat ze boos moesten zijn over het lawaai. Ze
Haché-show Als erin blijft zitten wat er al van is opge
nomen, dan zal de ene helft van de kijkers bulderen van het
lachen, de andere zich kapot ergeren.
Heb ik alles goed begrepen dan zal de heer Haché luide
zijn behoefte doen blijken aan een gang naar het toilet. (In
„Hadimassa” is zulk een scène al eens uitgeprobeerd en uit
gezonden. Daar speculeerde men op ons gevoel voor fatsoen
en nam er ineens een loopje mee zonder het erg bont te
maken.) Wel, „de Fred Haché-show” schijnt regelrecht aan te
sturen op een explosie, want als de heer Haché tenslotte heeft
doorgetrokken is er van het toilet niks meer over en hangt de
bril om zijn hals.
Ik weet niet of zulke scènes u aantrekkelijk voorkomen.
Misschien vindt de een, dat je er alles uit mag halen wat er in
zit, misschien trekt de ander zijn neus op, alleen al bij de
gedachte. Wordt het allemaal echt uitgezonden, dan vermoed
ik de nodige protesten. Vooral, omdat de VPRO toch al in een
kwade reuk staat. Voeg daarbij nog wat bloot en de poppen
zijn weer aan het dansen. We zullen dus maar afwachten of
de VPRO-leiding werkelijk deze scène toelaat. In de tijd van
„Hoepla” zijn er ook onderwerpen geschrapt, die aanstoot
gevend geoordeeld werden. „Moet dat nou?” zei men dan en
telde vast het ledenverlies.
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
E.O. (K) Film.
Nader Bekeken.
Tenslotte.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER(K )Reclame.
AVRO: (K) Columbo (misdaad
serie).
Sportpanorama.
(K) Repetitie en concert Con
certgebouworkest.
NOS: (K) Journaal.
Nederland I
TELEAC: Wat is je vak man?
(1).
(K) Beton (2).
Elementaire economie (15).
(K) Esperanto (3).
Spaanse les (4).
NOS: E.K. Schaatsen heren Da
vos.
(K) Journaal.
KRO: (K) Quiz voor scholen.
(K) Kinderprogr.
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
KRO: (K) Daktari (film).
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
KRO(K) De Berend Boudewijn
Kwis.
Brandpunt.
Epiloog.
NOS: (K) Journaal.
13.25
Magazine.
15.30
16.15
microfoon en de geruite pet werden
zijn handelsmerken. Daarnaast de wie
lersport en Zeskamp, waarover hij nog
steeds tal van lezingen houdt. Wielren
nen deed Barend vroeger samen met
zijn broer. Maar omdat zijn broer har
der reed, zocht Barend zijn heil in de
jurywagen. Omdat hij nogal „rap-met-
ie-tong” was, werd hij later microfo-
nist. Totdat wijlen Tom Schreurs,
hoofd van de afdeling sport van de
AVRO, hem vroeg of hij geen sport-
jommentaren voor de radio wilde ver
zorgen.
„Dat heb ik toen gedaan. Dat was in
1946. In 1952 ben ik overgestapt op tv..
Waarom is Barend gestópt met de
sport?
„Nou ja, kijk ik ben mijn hele leven
free-lance geweest, dat wil zeggen een
kleine zelfstandige. Dat betekent dat je
van de ene op de andere dag zonder
opdrachten kunt komen te staan. Dat
is me in ’69 gebeurd. Toen heeft NOS-
sport me, aangevuurd en aangevoerd
door Bob Spaak, na 20 jaar geen
jnkele opdracht meer gegeven”.
„Hoewel ik niet zeker weet of ik een
afstammeling van hem ben, heeft hij
in elk geval recht op een herdenking”,
zegt Barend „Daarom ga ik 26 januari
naar Enkhuizen en ga ik daar ergens
staan en dan zeg ik: „Barend. vol
gens mijn inzichten kun je me mis
schien wel horen, mogelijk ook niet,
maar in ieder geval staat hier één van
je naamdragers, misschien wel je na
komeling. Iedereen is je vergeten, maar
ik niet. Waar je ook bent, het ga je
goed. Ik denk aan je”. En dan ga
ik naar het eerste aanpalende café en
daar drink ik een dubbele ouwe klare.
Dat wil ik nou gewoon even doen”.
MISSCHIEN KIJKT U op donderdagavond niet naar de
VPRO. Dan hebt u de eerste aflevering van „De Fred Haché-
show” gemist. Ik wil niet beweren dat u er nog onder gebukt
moet gaan, al kan je zo’n programma zekere kwaliteiten niet
ontzeggen. Het probeerde een anti-show te zijn, de draak te
steken met al die glad en perfect verlopende monsterproduk-
ties. Ik weet niet hoe het u vergaat, maar als er op de televisie
iets mis gaat, vind ik dat geweldig. Het is, ik geef het toe,
een tikkeltje sadistisch. Toch moet ik er om lachen.
Bij „de Fred Haché-show” stonden bijvoorbeeld twee heren
te praten in een interview. Ze konden elkaar alleen niet zien,
want tussen hen in hing net de franje van een ouderwetse
lampekap. Dat is zo’n zot gezicht, dat je gaat roepen: „hè, moet
je dat eens zien”. Op zulke grappen is een anti-show gebouwd.
Expres hing net die franje tussen die twee heren. Expres ook
was de camera zo opgesteld, dat je niemand in het gezicht
zag. Wanneer zoiets per ongeluk gebeurt is het donderen ge
blazen. De regisseur krijgt een uitbrander, de opnameleider
en de man achter de camera zijn wekenlang het mikpunt van
spot. Het is het ergste wat er in een televisiestudio kan
gebeuren. Maar ik moet er om lachen. Er gebeurt veel te
weinig per ongeluk, er loopt geen programma meer uit de
hand; nooit zie je eens iemand een verkeerde tekst zeggen,
nooit klapt er eens een decor om.
acht uur verwachten, die in de plaats
komt van Jason King. Maar zo op het
oog heeft de VARA in Afdeling Frau
de zo heet de nieuwe serie een
goed alternatief gevonden.
Spanning, maar dan van een ander
soort, biedt ook weer de quiz Twee
voor Twaalf, waarin Joop Koopman dit
keer allemaal nieuwe kandidaten ont
vangt. In de vorige aflevering ging het
duo dat door drie ronden heengekomen
was, met een fors geldbedrag huis
waarts. Actualiteiten ziet men in Ach
ter het Nieuws en in Den Haag van
daag. Informatie over toneel, ballet en
beeldende kunst en filmtips worden
tenslotte gegeven in de NOS-rubriek
Uit de Kunst.
Nederland 2. Op de VARA-avond
allereerst een aflevering van Hier is
Lucy. Betty v.d. Laan, Gerrit Eeren-
berg en Wim Bosboom geven in Ko
ning Klant weer waardevolle adviezen
door aan de consument.
Een kennismaking met een nieuwe
politieserie kan men na het nieuws van
Na deze herdenking kan Barend Ba
rendse met enige oprechtheid zeggen,
dat hij niet langer uit een familie
komt van alleen musici en toneelspe
lers, maar ook van zeelieden. Barends
vader was namelijk musicus, zijn groot
vader directeur van het Paleis voor
Volksvlijt in Amsterdam. „En zoals het
een goed lid van de familie Barendse
betaamt, heb ik ook al van alles ge
daan in mijn leven. Ik ben in het
theater geweest, heb toneel gespeeld, ik
heb aan cabaret gedaan, ik heb sport
programma’s en shows gepresenteerd,
etcetera, etcetera”.
Maar het bekendst is Barend toch
achter de microfoon geworden. De
LOS ANGELES (Reuter). De be
kende filmster Loretta Young krijgt
van de Amerikaanse „National Broad
casting Compenay” een schadeloosstel
ling van ruim 1,8 miljoen gulden, om
dat de omroepmaatschappij in strijd
met een contract uit 1959 oude televi
sieprogramma’s van haar aan het bui
tenland had verkocht.
De 58-jarige actrice had er vooral
bezwaar tegen, dat het publiek de in
druk zou krijgen dat zij niet modebe
wust zou zijn, als men haar in ouder
wetse japonnen en met een verre van
modern kapsel op de buis zag. Zelf had
zij een schadevergoeding van 4,25 mil
joen gulden geëist. De jury had een
dag nodig om tot een eenstemmig oor
deel te komen, doordat een der gezwo
renen een gepensioneerde onderwij
zeres vond dat Loretta Young recht
had op tenminste 3,25 miljoen gulden.
konden voor de rest hun gang gaan. Alsof die rol hun op het
lijf was geschreven, zo weerden die mensen zich.
Bij zo’n opname wordt altijd door de politie een agent neer
gezet, die moet zorgen dat de cameraploeg zonder overlast
kan werken. Die agent kreeg het nog heel benauwd, want
enkele nieuwsgierigen dachten dat het een reportage betrof,
waarmee die agent zich wou bemoeien. „Je hebt niet het hart”,
zeiden ze en ze grepen de brave man bij de kladden. Zo gek
was die veronderstelling niet, omdat Aad van den Heuvel de
rol speelde van de reporter die in 1968 in de buurt een
„Brandpunt”-onderwerp maakte. De agent kwam met de
schrik vrij.
Hellinga en Van den Heuvel togen uiterst voldaan naar
huis. In de toekomst zouden, aldus Hellinga, meer van deze
nabootsingen der werkelijkheid een kans moeten krijgen. Het
is het soort „documentaire” waarin de „Televisierechtbank”
schitterde. Beeld je gewoon in dat het echt is. Dan wordt
het echt.
OVERIGENS: AAN FRED OSTER merk je, hoe je echt niet
van een poets kunt onderscheiden, wanneer je al te lang met
de bedriegelijke werkelijkheid zelf bezig bent. Oster vat het
allemaal niet zo serieus op. „Wat heb ik nou tenslotte ge
daan?”, zegt hij, „ik wilde op de eerste plaats een collega een
poets bakken en dat liep wat uit de hand.” Vermoedelijk,
omdat hij de rubriek „Poets” zelf te ernstig heeft opgevat. Je
zal er maar steeds aan moeten werken, dan krijg je zo’n
bewustzijnsvernauwing.
Oster is momenteel ook bezig om met Nico Hiltrop de
Nederlandse bijdrage voor te bereiden voor het Song-festival.
Daar is, zoals u weet, maar één liedje voor goedgekeurd.
Ijlings moeten nu nog wat tekstdichters en componisten aan
het werk. Ik weet niet hoe u erover denkt, maar met die
Nederlandse bijdrage sta je, als je erbij bent betrokken, al
evenzeer voor gek. Men wil er nog een hele gala-avond van
DE HANDIGE HÉREN van „Brandpunt” hebben dus prins
Claus in de wacht gesleept Het aardige van deze hele historie
en tegelijk het opmerkelijke is, dat de prins zaterdagavond in
een life-uitzending komt. Dat wil dan zeggen dat er niet ge
knipt kan worden. Alles wat er gebeurt, is onherroepelijk. De
grote attractie van „Brandpunt”, zoals het er tegenwoordig
uitziet, bestaat hierin dat het publiek in de zaal vragen kan
stellen. Mag dat ook nu er een prins aan de „Brandpunt”-bar
zit? Ik heb gehoord dat daar geen bezwaar tegen zou zijn,
mits men het niet te bar maakt.
Natuurlijk is het niet de bedoeling dat de uitzonderlijke gast
aan een waar spervuur wordt onderworpen. Doorgewinterde
reporters als Langebent en Van den Heuvel zullen de zaak in
de hand moeten houden. Maar hoe dan ook, het is opvallend
dat er risico wordt genomen. In Nederland zijn we dat niet
gewend. In Amerika is het de gewoonste zaak van de wereld.
Wie onlangs het interview zag van een Amerikaanse jour
nalist met prins Bernhard door de NCRV uitgezonden
kon zelf ervaren dat vragen, die bij ons als impertinent en
onbehoorlijk worden gekenmerkt, rustig werden gesteld en
dat de prins ze wel ontweek, maar er toch niet aan ontkwam
om ze te beantwoorden.
Misschien dat de open opstelling van prins Claus het zo
veelste bewijs is van het voordeel dat echte communicatie
heeft boven vorstelijke afzondering. Waarom zou je ook van
de opvattingen van zo’n man geen kennis mogen nemen door
met hem te praten. Waarom mogen er uit het publiek geen
vragen naar hem komen? Waarom op voorhand aannemen dat
er risico’s zouden zijn? De Regerings Voorlichtings Dienst,
die bij koninklijk optreden voor radio en TV een krachtige
stem heeft in het kapittel, heeft wel bezwaar gemaakt, maar
niet kunnen doordrukken.
In Hilversum verluidt, dat na afloop van de uitzending,
tijdens de gebruikelijke discussie met het publiek over het
programma, prins Claus ook in de KRO-cantine zal aan
zitten. Hij zou dan nog verder ingaan op problemen rond de
ontwikkelingshulp, het hoofdthema van zijn gesprek met Ad
Langebent. Als dat zo is, dan is zo’n prinselijk optreden een
beter ontmoetingsprogramma dan zelfs de NOS zich kan
voorstellen. Maar misschien is hier de wens de vader van de
gedachte. In elk geval kan het geen kwaad dat er nu eens
gewoon met een prins wordt omgesprongen en dat hij het
ook zo doet met ons. Al komen bij zo’n uitzending wel allerlei
dignitarissen opdraven die het spektakel „luister” bij denken
te zetten.
14.33 Country.
15.33 (S) Jazz-cocktail:
17.32 Actualiteiten. 18.00
Actualiteiten
Jeugdprogr.
NOS: 15.05
Frans-Duits-Engels.
Jazz. 16.45 Inzet: amateuristische mu
ziekbeoefening. 17.15 Zevende dags ad-
Gelukkig kwamen er voor Barend
nieuwe opdrachten, voornamelijk uit
de NCRV-hoek. Eerst was het „Rodeo”,
later kwamen „Zeskamp” en „Spel
zonder grenzen”.
„Als ik commentaar geef bij Zes
kamp hebben we te maken met deel
nemers, die niet behoren tot de alge
meen bekende sportmensen in Neder
land. Ik dacht dat het leuk is om te
weten voor de kijkers thuis, als ik ze
kan vertellen: „Kijk, dit is Piet de
Bruin, in het dagelijks leven kleerma
ker, nu de aanvalslustige kogelstoter in
Zeskamp”. De dag tevoren zoek ik de
meeste deelnemers namelijk even op en
maak dan een praatje met hen. Die
gegevens probeer ik zo goed mogelijk te
onthouden om er de volgende dag
profijt van te hebben. Denk maar eens
aan de Reus van Rolde, of de Driftige
Doordouwers van Drachten of Lijzige
Leent je van Linne. Maar mijn infor
matie is nooit gefantaseerd”.
Hoe ondergaat Barend zijn popu
lariteit?
„Nou ja, dat zeg je nou wel en dat is
heel leuk. Ach, het zou misplaatste
bescheidenheid zijn om te zeggen, dat
het niet zo is. De mensen herkennen
me. En daar ben ik gelukkig mee.
Soms is het wel minder leuk, omdat
men probeert in te dringen in mijn
privé-leven. Maar die populariteit
streelt me niet nee, dat niet. Tenslotte
blijf ik een gewone Amsterdammer.
NOGAL WAT NIEUWTJES uit Hilversum deze week. Het
eerste en meest verbazende' alle omroepen vermelden leden
winst. Het tweede en nogal verstrekkende: prins Claus gaat
een life-gesprek niet uit de weg. Verderop spreek ik u nog
wel over het prinselijk bezoek aan „Brandpunt”, maar voorop
dient gesteld, dat het niet gaat om het feit, dat het deze
actualiteitenrubriek is, die de grote vangst deed dan wel dat
er blijkbaar iets aan het veranderen is in de houding, die
leden van de koninklijke familie tegenover hun verschijnen
op televisie aannemen. Ze zijn zo beschermd geworden dat
ze er zelf de dupe van werden. Het „droit de réponse” ont
brak hen geheel en er werd nogal eens tegen de monarchie
aangeschopt.
Wat de ledenwinsten betreft: hoe zouden die zijn als radio
Veronica eens wettelijke zendtijd ging aanvragen? Ik zie dat
toekomstbeeld nog altijd als een niet te verwaarlozen moge
lijkheid. Van een werkelijke principiële binding met de om
roepen is langzamerhand de glans af: het verleden raakt
versleten.
Misschien zit er zendtijduitbreiding in voor de radiowerkers
op Hilversum 3. U kon dat bericht enige dagen geleden lezen.
Wat zouden ze ’s avonds na achten uitzenden, denkt u? Die
radiowerkers verzekeren mij, dat het serieuze muziek zal zijn.
Dan schakelen net 1 en 2 vermoedelijk over op pop. Waar dat
heen leidt, zul’en we maar afwachten.
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt zo’s
(Soos). 7.30 Nws.; 7.41, 8.41 Actualitei
ten; 8.30 Nws 10.00 Als dat zou kun
nen. 10.30 Nws. 11.55 Meded 12.00
Amusementstourisme in Nederland.
12.16 Overheidsvoorl.Vast en zeker.
Sociale Verzekering; 12.26 Meded
land- en tuinbouw: 12.30-12.41
14.00 (S) Steiger-B: Radio-Show.
Sportkompas: -
Nws.;
Nws.;
Toen. 18.30 Nws. 18.41 Voor kleuters.
19.00 (S) Concert la carte. 21.00 De
tunnel der duisternis, (vervolg). 21.20
(S) Lichte muz. 22.10 Dansen als een
edelman. 22.30 Nws 22.40 (S) Stretch.
23.00 Sport. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
VARA 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 (S) Z.O. 7.33 Van de voorpagina;
7.54 VPRO: Deze dag. 8.00 Nws.- 8.11
Actualiteiten; 9.35 Waterstanden 10.05
Voor nu en later. 10.30 (S) Zaterdag
informatie. 11.00 Nws. 13.00 Nws. 13.10
Varia. 13.25 (S)
14.35
muz.leven.
16.00 Nws
Nederland 1. Het televisieweekeinde
wordt begonnen met de NCRV. Na het
eerste nieuws komt Zeskamp-extra,
een beslissingswedstrijd tussen Zelhem
en Bladel, waarin de partijen onge
twijfeld weer een paar knotsgekke op
drachten moeten uitvoeren. Vervolgens
een nieuwe aflevering van Little Wo
man.
Waar het kabinetsberaad toe leidt,
komen we te weten in Hier en Nu, dat
o.m. Premier Biesheuvel een vraagge
sprek afneemt.
De vervolgserie de Kleine Waarheid
nadert nu snel haar einde. Vanavond
de 23e van de 26 afleveringen.
Satire biedt vervolgens Farce Majeu-
re.
Henk Mochel vertoont daarna zijn
programma ,De kluizenaar van Laela”.
Daarin een ontmoeting met de Neder
landse pater Pieter van de Ven, die
reeds 45 jaar in Afrika woont en daar
de lepra bestrijdt. De documentaire
staat in verband met de wereld-lepra-
dag op 31 januari. Aan het eind van de
TV-avond studeert Jan Pasveer een
nieuw biibelliedje in.
Hetzelfde boek vermeldt ook nog de
naam van ene Jan Barendse, bijge
naamd Jan de Lapper, die bootsman
was bij Maarten Harpertsz. Tromp.
Ook deze Barendse kwam op niet alle
daagse wijze om het leven. Nadat tij
dens een zeegevecht zijn arm was af
geschoten, had hij zich zich vastgebon
den aan de mast, waar een volgende
kanonskogel korte metten maakte met
zijn hoofd.
Allemaal erg trieste zaken in de
familie Barendse, reden genoeg voor de
bedevaart van Barend.
UTRECHT. De Teleaccursus Be
ton heeft een onverwacht record gesla
gen. Op de dag voor de eerste uitzen
ding (15 januari) hadden al 6500 cur
sisten zich laten inschrijven en mo
menteel zijn er in totaal 8200 deelne
mers. Daarmee is deze cursus dit jaar
koploper geworden.
De cursus Elementaire Economie telt
momenteel 4400 deelnemers, technisch
en wetenschappelijk Engels eveneens
4400, de herhaling Spaans voor begin
ners 4200 cursusten en Esperanto tot
nu toe 1700 deelnemers.
De betoncursus behandelt ingrijpen
de herzieningen van de bestaande be-
ton-voorschriften, die door de nieuwste
Internationale ontwikkelingen op het
gebied van bijvoorbeeld de samenstel
ling van beton noodzakelijk zijn ge
worden.
Het is vrijwel nog nooit in het
zevenjarige bestaan van Teleac voorge
komen dat zo velen voor de uitzending
van de eerste les hebben ingetekend op
een cursus. Wij hadden aanvankelijk
een hard hoofd in de cursus, maar de
belangstelling van de vakmensen is
enorm” aldus een Teleac-woordvoer-
der.
In verband met de aanhoudende
stroom aanvragen van studiemateriaal
zal Teleac na uitzending van de lessen
1 en 2 de cursus op 29 januari opnieuw
«tarten met les 1.
Vanavond begint de VARA op
Nederland II om 20.20 uur een
nieuwe politieserie „Afdeling
Fraude”. Patrick O’Connell als
inspecteur Gamble met zijn char
mante assistente brigadier Vicky
Hicks, een rol van Joanna van
Gyseghem, zullen eens in de vier
weken laten zien hoe doodgewone
mensen toch met de politie in aan
raking komen. Het zijn vaak een
voudige boekhouders, in het nauw
gedreven zakenlieden en anderen
die financieel over de schreef gaan
en vaak het ene gat met het an
dere willen dichten. Op de foto
Joanna van Gyseghem en Patrick
O’Connell.
Barend Barendse zal de laatste zijn
om er een punt van te maken. Hij is
gewend in het middelpunt van de be
langstelling te staan, hoewel hij zich
als „eenvoudige Amsterdammer gelijk
stelt” aan ieder ander mens. „En ieder
mens is nou eenmaal nieuwsgierig naar
zijn afstamming”, zegt hij. „Ik ook,
zeker als je telkens weer wordt ge
vraagd of je een afstammeling bent
van de Barentsz, die samen met
Heemskerk op Nova Zembla overwin
terde”.
Barend ging zoeken en vond op een
stoffig zolderkamertje een exemplaar
van het Biografisch Woordenboek
der Nederlanden door A. J. van der
Aa waarin onder meer staat vermeld.
„Barends (Barend) of Barend Barentsz
geboortig van Kampen, had zien bij de
Geuzen-Vrijbuiters gevoegd, en werd
dan 26 januari 1572 te Enkhuizen, dat
toen de Spaanse zijde hield, onthoofd,
omdat nij zich in zeeroverij en andere
geweldenarij had te buiten gegaan en
Emden te
den Prins van Oranje te
ventisten. NOS: 17.30 Verontrusting
Christelijke pers, discussie. VARA:
17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Actuali
teiten. 18.20 Uitz. Boeren Partij 18.30
Nou, en.19.00 (S) Operetteklanken.
20.00 Nws. 20.05 (S) Brassband Magazi
ne. 20.30 (S) Metropole Orkest. 21.00 (S)
De Staalkaart. 22.00 (S) Ned. Kameror
kest. 22.55 Meded. 23.00 Nws. 23.10 (S)
Schaatspret vanuit Davos. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Pop Station.
8.00 Nws. 9.00 Nws. 9.03 Pers vers.
10.00 Nws. 10.03 Muziek bij de koffie.
NOS: 11.45 De E.K. heren Davos 12.00,
13.00, 14.00 en 15.00 Nws. 16.00 Nws.
16.03 Sportsnow met E.K. schaats Da
vos. 17.00 Nws.
Nederland I
NOS: (K) De Fabeltjeskrant
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NCRV: Zeskamp-Ekstra.
(K) Little Women (serie).
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NCRV: Hier en Nu.
(K) De kleine
(feuill.).
Farce Majeure.
(K) Doc.film.
(K) Tekst en uitleg (4).
NOS: (K) Journaal.
I
t- il