Hard leven in plaats van romantiek in films HET WILDE WESTEN IS NIET MEER WAT HET WAS Toekomst Raad voor de Kunst minder hoopvol MIKIS THEODORAKIS K PATRIA „Kunst en politiek niet te scheiden EL' hl nieuw verzamelwerk VRIJDAG 21 JANUARI 1972 4 O PROF. DR. PH. J. IDENBURG IN BRIEF AAN KUNSTENAARSFEDERATIE Verlies zelfstandigheid ballonnen 99 (Van onze correspondent) ’s Nachts Minister faalt Parijse kritiek Filmmuseum Concerttournee Dialoog Sb 001 Figuranten AMSTERDAM De wildwestfilm heeft vooral de laatste jaren merk waardige veranderingen en ingrij pende reconstructies meegemaakt. Het oude, vertrouwde, zich steeds herhalende verhaal van de moedige pioniers die westwaarts trokken en moeilijkheden met de Indianen of met het mee-geïmmigreerde blanke gespuis kregen, geldt niet langer meer in zijn boeiende eenvoud en ge makkelijk aansprekende zwart-wit tekening. Eerst werden de rechtlijnig denkende helden van weleer psycho logisch gecompliceerder gemaakt (zie „High noon” en „Shane”), ze kregen een geweten en toonden begrip voor de tegenpartij. Daarna werd de his torie vanuit het standpunt van die tegenpartij herzien en bleken de moedige pioniers koelbloedige moor denaars te zijn die en dan werden er duidelijke parallellen met Korea of Vietnam getrokken een vreed zaam volk met een eigen beschaving stelselmatig uitroeiden, tegelijk met de buffels en de bossen. DEN HAAG De toekomst voor de Raad voor de Kunst is minder hoopvol geworden. De situatie, waar in de raad verkeert, is ongunstiger dan in de periode voorafgaande aan de actie, die de Nederlandse Federa tie van Beroepsverenigingen van Kunstenaars heeft ondernomen en waarmee een conflictsituatie is op geroepen. Tot deze slotsom komt prof. dr. Ph. J. Idenburg, voorzitter van de Raad voor de Kunst, in een brief aan het bestuur van de „Fede ratie”. Prof. Idenburg verzoekt daar in zijn analyse te betrekken in de be sluitvorming van de raad van afge vaardigden van de „Federatie”, die zaterdag bijeenkomt. PARIJS Alweer anderhalf jaar is het ge leden dat Mikis Theodorakis, beroemd compo nist van talloze chansons en, bovenal, levend symbool van de vrijheidsstrijd van het Griekse volk, door de bekende Franse journalist-politi- cus Jean-Jacques Servan-Schreiber uit de ge vangenis in Athene werd bevrijd. Uiterlijk is hij intussen weinig veranderd: een zwaarge bouwde reus, met een omvangrijke, wat pap pige kop die door een wilde bos donker haar bedekt wordt, en waarin een paar gitzwarte ogen branden, die, in snelle afwisseling, on tembare felheid en een oneindige melancholie en droefheid uitstralen. Mikis Theodorakis heeft sedert hij ook nog politiek emigrant is geworden, in Parijs niet stil gezeten. Zijn vrouw en dochtertje hebben zich nu ook bij hem kunnen voegen en voor de rest is hij zijn tijd blijven verdelen tussen de muziek en de politiek, die voor hem niettemin onscheidbaar zijn. Hij heeft tamelijk veel gecomponeerd en het eerste deel van zijn Memoires (Verzets- journaal) gepubliceerd. isb B Ar, ADVERTENTIE uit naatn straat weer ADVERTENTIE CHARLES BOOST DE KULESHOV-retrospectief wordt op woensdag en donderdag voortgezet en af gesloten in het Filmmuseum met in de eerste voorstelling Kuleshov’s meest be kende werk „Dura lex”, een zwijgende film uit 1926, naar een roman van Jack Het offertje van die Griekse vakantie lijkt inder daad niet te hoog, als je de woorden herleest die Mikis Theodorakis in zijn dagboek neerschreef, en die hij zich uit zijn jeugd uit de mond van zijn vader herinnerde: Over zijn analyse van de ontwikkelingen kon prof. Idenburg niet meer overleggen met de raad. Hij zal de raad zijn overwe gingen alsnog voorleggen. De raad zal dan moeten overwegen welke, desnoods ingrijpende, actie hij kan nemen om als- UN Ih 25 jaar wereldgeschiedenis in een standaard werk dat u zelf van week tot week opbouwt. Bestel dë kennismakingsaflevering a 1,-met onderstaande bon. In envelop zonder postzegel opsturen naar postbus 4570 Amsterdam. nog te bereiken, dat de ongunstige vooruit zichten worden afgewend. Voor Mikis Theodorakis, zoals hij ook in zijn dag boek schrijft, zijn zijn carrière als scheppend en uit voerend kunstenaar aan de ene en zijn politieke preoccupaties aan de andere kant altijd intiem ver vlochten geweest. „Wat nodig is”, zegt hij. „dat is, dat een passief auditorium tot activiteit tot een direct engagement wordt gebracht. Ik zoek de dialoog met het volk, en al heel jong organiseerde ik in de antieke theaters van mijn land klassieke concerten met Bach, Beet hoven, Vivaldi, die door tienduizenden boeren en TIJDELIJK VAN 1.05 VOOR bouwd is voor „McCabe Mrs. Mil ler”. Patrla Maisk - zuiver plantaardige, energie gevende mais-biscuit. plaats ONZE JAREN 45-70 kost 1,75 per weekafl. bij abonnement, Ook verkrijgbaar in boek- en tljdschrifthandel 2,25 per afl. andere eenvoudige mensen werden bezocht. Voor het grote merendeel hoorden ze die muziek zeker pas voor de eerste keer, maar niettemin voelden ze zich thuis op die concerten en bovenal gelukkig. „Maar de kolonels hebben ook die acties verboden. Zij willen dan ook juist het tegendeel: het volk moet een passieve massa blijven. Maar de Grieken hebben de muziek en de poëzie in him bloed zitten, en daar om is het onmogelijk pessimistisch over de toekomst te zijn. Hoe ik als componist het verband zie tussen poëzie en muziek? Een melodie is in staat de geheime roerselen van een gedicht voelbaarder te maken. Dat vind ik heel belangrijk, want langs die weg leert het volk zich ook in een rijkere en nobeler taal van beelden uit te drukken.” NOG ALTIJD WEINIG beweging in de Amsterdamse bioscoopagenda. De grote films doen het blijkbaar goed en ook het Nederlandse erotische drietal „Wat zien ik”, „Blue Movie” en „Daniël”, blijven goed in de markt liggen; „Blue movie” zelfs 17 weken onafgebroken in Rem- irandtplein Theater en „Daniël” twee we len korter in Cineac Reg. Breestraat. London. Het is een drama onder goudzoe kers in het barre noorden, waarbij een dode valt en de resterende leden van de groep onder wie Khokhlova, de vriendin, later echtgenote van Kuleshov de dader gevangen nemen en later ophangen. Een sterk emotioneel gegeven, waarvoor Ku leshov een eigen vorm tracht te vinden, vooral omdat het bij hem om méér ging dan alleen maar een bedacht verhaal van een ander in beelden om te zetten. Voorafgaand aan „Po zhakonu”, zoals de oorspronkelijke titel luidt, een tweetal korte Buster Keaton’s, „The frozen North” en „The love nest” resp. uit ’22 en ’23. Ook op donderdag gaan twee filmpjes van Keaton (,,Cops” uit ’22 en „The balloona- tic” uit ’23) aan de film van Kuleshov vooraf die ditmaal uit ’33 is en „De grote trooster” heet, opnieuw een bewerking van Amerikaanse gegevens, n.l. enige no vellen van O’Henry, waarin de ról van de kunstenaar in de samenleving het cen trale thema is. vingsgeschiedenis, meer samengesteld geweld, wreedheid, hebzucht dan vervuld van heldendom en romantiek. Er kwamen nu ook heel andere verhalen los die het leven van de westwaarts trekkende avon turiers en de geschiedenis van hun eerste nederzettingen in een heel wat genadelo zer licht plaatsten dan vroeger gebeurde toen ordelijke huifkarren over de prairie- en reden en nette houten huisjes rond een nette houten kerk verrezen als men moe- gereisd was. „Ik zei al hoe ik het verband zag tussen mijn muziek en de bewustmaking, de activering van mijn landgenoten. Maar politiek is natuurlijk ook nog wel wat anders. Het eist inzicht, kennis, analyse, het uit leggen van situaties, relaties. En ik ben daarom niet zó naïef te geloven, dat je de kolonels zelfs met 1000 van mijn chansons alleen weg zou kunnen zingen.” „De kolonels doe je nog te veel eer aan door ze fascisten te noemen. Ze hebben geen enkele ideologie of filosofie. Het zijn opgeblazen Spitzbürger die zich in een muffe en doffe burgermansmoraal hebben vastgebeten. Ze zijn figuranten van een dictatuur die in werkelijkheid door de Amerikaanse FBI wordt uit geoefend.” „De hele binnenlandse spionage en de geheime poli tie werden door die Amerikaanse experts op poten gezet. En ook dat dient iedereen goed te weten, vooral ook in het Westen, buiten Griekenland. Wat ze in die andere landen dan concreet kunnen doen? Om te beginnen zou niemand meer zijn vakantie in Griekenland moeten doorbrengen.” Prof. Idenburg constateert, dat de eisen, die de „Federatie” aan minister Engels stelde, zullen leiden tot een veranderde taakvervulling door de Raad voor de Kunst. De raad heeft gesteld, dat de mi nister valse verwachtingen zou wekken als hij de eisen inwilligt zonder honore ring van een bijpassende kostenraming. De minister bleek een beperkter uitleg te geven aan de inwilliging van de eisen van de „Federatie” dan deze heeft be doeld. De „inwilligingen” bleken voor de raad over de hele linie te zullen resulteren in een verlies aan zelfstandigheid, aldus prof. Idenburg. Begin december ging de „federatie” met haar eisen naar de minister, als voor waarden, waaraan voldaan moest worden, wilde de samenwerking tussen de „fede ratie” en de minister kunnen worden her vat. Woorden die vader Theodorakis tot zijn zoon richtte toen Mikis, in de gevangenis verblijvend, krachtens de uitzonderingswet no. 509 ter dood zou worden veroordeeld ONZE JAREN 45-70 1,-. Deze kennismaking verplicht me tot niets. Niettemin heeft de Parijse muziekkritiek zich na je laatste concert bij het TNP nogal streng getoond. Le Monde schreef, met een parafrase op een vermaarde uitspraak van André Gide, dat mooie en zelfs revo lutionaire gevoelens voor de kunst ontoereikend blijven, bij afwezigheid van een talent als Bob Dylan of Joan Baez, ondanks het respect dat men moet voelen voor een militant, die zijn hele persoon in dienst van zijn volk had gezet. Dat klinkt niet zo aardig „Ik ben er niet kapot van”, antwoordt Mikis met zijn breedste glimlach, „maar ik kan dan ook tegen een stootje. Muziekcritici leggen blijkbaar andere maatstaven aan, waarover ik nu niet wil discus siëren. Maar de gevoelens waarmee in Griekenland en ook elders de mensen reageren op mijn chansons, zijn voor mij genoeg”. Z DAT DEEL VAN de „American Dream” was al eerder in geschiedkundige do- cumentaties grondig aangetast en het werd voor de makers van Westerns steeds moeilijker het William S. Hart - Tom Mix - John Wayne - type van de pionier te handhaven en deze de rol van ordebe waarder en vooruitgeschoven beschavings- post in een onbeschaafd en door onrecht geteisterd deel van de VS te laten blijven spelen. De rollen werden omgekeerd. De strijd werd van de andere kant uit beke ken („Little big man”, „Soldier blue”) en er ontstond plotseling een heel ander beeld van een stuk Amerikaanse bescha- Het stadje Presbyterian Church dat in de buurt van Vancouver nage- De minister heeft, aldus prof. Idenburg, gesuggereerd, dat uitbreiding van het per soneel, dat aan de raad is toegevoegd, de verhouding tot zijn departement zou kun nen verstoren. De minister bedoelt er vol gens de voorzitter van de Raad voor de Kunst, niet de samenwerkingsrelatie mee, maar de sterkte- en machtsverhouding. Ook laat minister Engels doorschemeren, dat het betrekken van de bevolking bij het beleid en een decentralisatie van de be leidsvorming, die prof. Idenburg voor uitermate wenselijk houdt, hem in feite onwelgevallig zijn. Uit de opmerking van de minister, dat overleg en inspraak re sulteren in een eindeloze produktie van stukken, spreekt een mentaliteit, waar prof. Idenburg ongerust over is. De koers, die de minister hiermee in slaat, doorkruist de plannen, die de Raad voor de Kunst, de „federatie” en anderen voor de toekomst hadden uitgestippeld, zo houdt prof. Idenburg in zijn brief de „fe deratie” voor. Hij vraagt de „federatie” voorts of zij kan meewerken aan het tot standkomen van een permanent overleg met de Raad voor de kunst, opdat beide in de toekomst niet opnieuw op gescheiden sparen zullen rijden. over de jonge avonturier McCabe die ook een rolletje mee wilde spelen in het „maken van de West”. Altman kreeg vooral naam met „M.A.S.H.”, maar hij maakte ook nog „That cold day in the park” met Sandy Dennis als het vreemde, lelijke meisje dat een toevallige jongeman binnenhaalt om eindelijk ook eens een man in huis te hebben. Tot zolang moesten de op voordracht van de aangesloten beroepsverenigingen tot lid van de Raad voor de Kunst benoem den hun adviserende werkzaamheden in die raad opschorten. Dit leidde tot uitstel van het werk van afdelingen en commis sies van de raad, waarin die beroepsver enigingen waren vertegenwoordigd, die achter het besluit van de „federatie” ston den. Leek de feitelijke inhoud van de eisen van de „federatie” aanvankelijk beperkt, nadere overweging leerde, dat door ge brekkige toerusting de Raad voor de Kunst onvoldoende functioneert ten aanzien van de zaken, die in het pakket van eisen aan de orde waren gesteld. Het onvermogen van de raad is, daar er wel mogelijkheden bestaan, vooral gevolg van een tekort aan financiën en apparaat. Zonder extra mid delen kan de raad noch meer, noch beter werk leveren dan thans het geval is, aldus prof. Idenburg. Hij stelt voorts, dat wat minister Engels wil, inhoudt, dat de Raad voor de Kunst een stuk moeizaam verworven autonomie weer zou prijsgeven en dat de raad een sterkere invloed van het departement zou ondergaan. ,De dood, op het veld van eer, mijn kind, is voor een Theodorakis een normale zaak. Herinner je Khalis, je achtergrootvader, die aan het hoofd stond van de eerste opstand in Kreta tegen de Turken. Je andere overgrootvader Spyridakis werd door de Turken doodgemarteld. Je oom Manolis werd levend gevild. Je vader vocht op zijn zestiende jaar in het fort van Zizani al tegen de Turkse bezetters. Zodat jij', mijn zoon, die heroïsche traditie van je familie nu alleen maar voortzet. Als ze je vermoorden, dan heb je mijn zegen onze jaren Voor die kunstzinnige sector van zijn activiteiten heeft hij, sedert enkele maanden, samen met de grote zangeres Maria Farantouri met haar metalen stem die van innerlijk vuur voortdurend roodgloeiend lijkt te staan, en zijn folkloristisch ensemble van boezoeki’s, gitaren orgel en slagwerkers nu óók zijn concertentournees weer hervat. Reizen die in Londen en, eind vorig jaar, in Parijs in het Palais Chaillot werden ingezet en die de Griekse kunstenaars-immi- granten nu naar België, Nederland, Italië, Duitsland, Engeland. Zweden en Australië zullen voeren. Nieuw bijgekomen is alleen in Studio K „De man met de ballonnen” die sommigen zich zullen herinneren uit de reeks „Italia oggi” die het Holland Festival 1971 bege leidde. In dat festival van Italiaanse films die weinig kans maakten onze bioscopen te bereiken, was Marco Ferreri vertegen woordigd door „Dillinger is dood” en „L’uomo dei palloni”, waarin Marcello Mastroianni een fabrikant van snoepgoed speelt die kleurige ballonnen in zijn re clamecampagne wil gebruiken, maar dan zo gefascineerd raakt door dit kinder speelgoed dat hij er de wereld om zich heen voor vergeet. Deze absurde satyre laat Ferrari ons tot het fatale einde via allerlei neven-gebeurtenissen ondergaan als de uiterste consequentie van een zich onttrekken aan de verplichtingen van het leven, een gedragspatroon dat in zelf moord moet eindigen. ZO’N NIEUW SOORT Western is bijv. „Wild rovers” van Blake Edwards die na een veelzijdige carrière van bijna twintig jaren zich ineens scheen te herinneren dat hij nog geen „horse opera” op zijn naam had staan. Hij had elegante comedies gemaakt („Breakfast at Tiffany’s”, „The pink panther”), dik aangezette kluchten („The great race”), thrillers („Experiment in terror”) en politiefilms („Gunn”), alleen de wildwestfilm ontbrak. En in die lacune is dan nu met „Wild rovers” voorzien. Blake Edwards heeft bij zijn debuut in een nieuw genre niet al te hoog willen grijpen en de handeling geconcentreerd rond de vriendschap tussen twee contras terende cowhands, Ross Bondine en Frank Post, respectievelijk gespeeld door William Holden en Ryan („Peyton Place”) O’Neal. Het leeftijdsverschil is dus al aanzien lijk, maar ook tussen beider mentaliteit ligt een grote kloof. Ze doen hun eentonig werk op de farm van Walter Buckman (Karl Malden) tot de jongste van het tweetal er van het ene ogenblik op het andere genoeg van heeft en in een opwel ling zijn oudere vriend voorstelt een bank te beroven en met één klap genoeg geld te vangen om ergens buiten bereik van de rechterlijke arm rustig en onafhankelijk te kunnen leven. De oude Ross had na tuurlijk verstandiger moeten zijn, maar hij laat zich meeslepen door het jeugdig enthousiasme van de jonge heethoofd en ze slaan hun slag, onhandig en primitief, zodat iedereen de schuldigen kent nog voor ze de grens over zijn. De rest van de film gaat over de ongelukkige afloop van het onbezonnen avontuur, hoe de „wild rovers” opgejaagd worden en in moeilijkheden komen en tenslotte een anonieme dood sterven. Een triest verhaal over jeugdige onbezonnen heid dat echter overtroffen wordt door wat Robert Altman ons te vertellen heeft „THE WILD BUNCH”, weer actueel geworden door die andere film van Sam Peckinpah „Straw dogs” —waarvan de gewelddadige inhoud opnieuw oorzaak werd tot extra-publiciteit, is opgenomen in de nachtvoorstellingen van Cinétol. Verder is Losey’s „Figures in the landsca pe” zaterdagnacht te zien in Cineac Reg. Breestraat, terwijl drie Japanse films in dit weekend op de nachtelijke program ma’s, resp. van Ceintuur („De vrouw in het zand”), Victoria („The hanging”) en Kriterion („De rode engel”) voorkomen. De laatste is een première van de Free Cinema Club en kan omschreven worden als een Japanse voorloper op „MASH” dus als een sterke aanval via de parodie op de oorlog. BEIDE FILMS, historisch ongeveer twintig jaar uit elkaar liggend, verbeelden een klein facet van de tumultueuze wor dingsgeschiedenis van de VS. Robert Alt man doet dat indringender en intelligen ter dan zijn meer modieuze collega Blake Edwards. Hij filmde een half jaar onder regen en sneeuw in een barre uithoek van Canada, in de buurt van Vancouver, waar Presbyterian Church werd nagebouwd volgens de modellen van mijnstadjes uit die tijd. En zijn voorstelling van primitief zakendoen anno 1900 wordt een vooraf spiegeling van de jungle waarin zich in het groot de strijd om geld en bezit zou gaan afspelen. Een en ander betekent veranderde instelling die de Western in het algemeen misschien op de lange duur minder ontspannend en amusant gaat ma ken, maar die aan het beproefde genre bijbedoelingen toevoegt waaraan het nieu we attracties en waarschijnlijk een nieuw publiek zal gaan ontlenen. CHARLES BOOST. IN McCABE Mrs. Miller” heeft hij het over heel andere zaken. Tijd van handeling is begin deze eeuw en het onderwerp is de Amerikaanse onderne mingslust onder moeilijke omstandighe den. McCabe, gespeeld door Warren Beat ty, komt als een louche meneer met een verleden en een pretentieuze bolhoed naar het snel uit de grond rijzend mijndorp Presbyterian Church, ergens in het noord westen van de VS. McCabe heeft een goede neus voor de noden en behoeften van de in gedwongen isolement levende mijnwerkers en huizenbouwers en hij denkt eraan een prethuis te openen, een House of Fortune, waar gegokt kan wor den en men zich ook op andere manieren kan ontspannen. Maar dan ontmoet hij mrs. Miller (Julie Christie) een energieke zakenvrouw die zeer geprononceerde denkbeelden heeft over hoe een bordeel van standing er uit moet zien. Er ontstaat een samenwerking, eerst op zuiver zakelijke, later ook op iets romantische basis. Maar er gaat ook iets mis met al die mooie plannen. Grotere zakenlieden uit de stad willen het flore rende bedrijf van McCabe en mrs. Miller overnemen en als de onderhandelingen niet al te vlot verlopen, sturen ze een stelletje beroepsmoordenaars om wat vaart achter de zaak te zetten. Evenals Frank Post uit „The wild rovers” vindt McCabe een ellendige dood, wat wel meer het lot zal zijn geweest van al te onder nemende jongelui die in de wilde jaren van het Wilde Westen snel rijk wilden worden. Stuur mii de kennismakingsaflevering van

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 15