Nel Kars portretteert warmbloedige vrouwen Voorhoede maatschappij zonder werkgevers VPRO-ledenraad stelt bestuur in gebreke FRANCHISE EN JEMIMA HOOGTEPUNTEN Heinz Rühmann als kinderrechter Heinrich Böll trekt zich terug THEATER- NIEUWTJES Jaap Wagemaker overleden Kritische vakbond IV dinsdag in TV-gesprek TV vanavond Radio dinsdag TV maandag 7 MAANDAG 31 JANUARI 1972 KRITISCHE VAKBONDERS IN KRO-TELEVISIE-REPORTAGE MOTIES OVER ONTSLAGKWESTIES Afspraken I t' Wegens ultra-rechtse lastercampagne Interieurarchitecten solidair met BBK T eleurstelling (Van onze RTV-redactie) HILVERSUM De KRO-tele- visie breekt zich maandag 31 ja nuari tussen 20.21 tot 21.10 uur op Nederland I het hoofd over de vraag of er een kans is dat we een „maatschappij zonder werkgevers” krijgep. Dat gebeurt onder regie van Marga Kerklaan en met Fe renc Kalman-Gall en Fred Brink man achter de camera’s in de der de aflevering van de serie, die is genoemd „Maatschappijkritiek in de praktijk”. HAARLEM „Ik, jij, zij” heet het programma waarvan Nel Kars zaterdagavond in de Haarlemse stadsschouwburg de première heeft gegeven. De ondertitel „eenmansto- neel door een vrouw” maakt duide lijk wat er gebeurt: een vrouw speelt de hele avond in haar eentje toneel. Een heel waagstuk voor een actrice die maar enkele jaren bij een paar gezelschappen routine heeft kunnen opdoen. Het is voor Nel Kars welis waar geen nieuw waagstuk, want zij heeft de laatste zeven jaar al honder den voorstellingen gegeven voor allerlei organisaties in de verste uit hoeken van het land. Boek nü uw voorjaarsvakantie INWWVVWVINVVVMNVMA i durig applaus, waarin Nel Kars terecht SIMON KOSTER (Van onze correspondent) 19.10 19.30 zonder (Van onze correspondent) (Van onze kunstredactie) 1 s 1 (Van onze kunstredactie) 1 1 2 22.58 ADVERTENTIE .4 .4 20.50 Is 3 1 1 2 Nel Kars als Jemima in de eenakter, die Frank Herzen voor haar schreef. Maar zaterdagavond trad zjj, met een gloednieuw programma samengesteld en geresgisseerd door Theo Kling, voor het eerst in het publiek op, in een echte schouwburg, die bovendien nog stampvol was ook. Nederland”, omdat de bevoegdheid die de werknemers bijvoorbeeld in de on dernemingsraad hebben gekregen, ver der gaat dan waar ook. 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 21.10 22.40 22.45 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 20.50 21.35 22.05 22.45 22.50 22.55 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 2015 20.20 21.05 21.55 22.20 22.25 22.30 en 14.00 Schooltelevisie. NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. NCRV: (K) Zo vader, zo doch ter. (K) Little Women. STER(K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. NCRV: (K) Please Sir (serie). (K) ’t Is Jammer: cabaret. (K) Home - Is land en lucht te koop? (film). Hier en Nu. (K) Dagsluiting. NOS: (K) Journaal. Weekoverzicht, alg. informatie schooltelevisie. TELEAC(K) Graven naar het verleden (1). Drie- 17.00 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 21.10 22.00 22.50 22.55 I De heer H. J. Denders, voorzitter van het bestuur, lichtte toe waarom het be stuur had ingestemd met het besluit van directeur S. J. Doorman om de medewer kers aan VPRO-vrijdag John Jansen van Galen en Rogier Proper te ontslaan, met het gevolg dat vier anderen uit solidariteit volgden. Jansen van Galen en Proper waren verantwoordelijk voor een publika- tie in „Vrij Nederland”, waardoor sollici tanten de indruk werd gegeven dat hun belangen bij de VPRO in slechte handen waren. Bijna op hetzelfde niveau stond haar uit beelding van de 18e-eeuwse Engelse schoenlapster Jemima Nicholson, die in de eenakter van Frank Herzen een heel dorp verdedigt tegen een Franse invasie, met geen ander wapen dan haar hooivork. Her zen heeft een sappige, boeiende tekst ge schreven, waarmee hij duidelijk dramatur gisch talent toont, en Nel Kars maakte van deze Kenau in Welsh kostuum een pracht warmbloedige, temperamentvolle volks vrouw, die de zaal volkomen op haar hand had. Theo Kling had dit stukje bijzonder le vendig en origineel geënsceneerd: hij sug gereerde dat de dorpelingen tot wie Jemi ma zich in ziedende verontwaardiging om hun lafheid richt, in de zaal zaten en de notabelen, die zij er ook van langs geeft, AMSTERDAM. Joop Doderer gaat vanaf augustus de toneelplanken op in de klucht „Drie is teveel” van vader en zoon Blaaser. Hij had er acht jaren geleden groot succes mee op de tv. De producent is Joop van de Ende. AMSTERDAM. Adèle Bloemendaal is hersteld van een galblaasoperatie en gaat weer op tournee met Leen Jongewaard in de cabaretshow „Kijktaama”. De liedjes vx. vcA van Jaap van de Merwe zijn inmiddels Westduïtse6televisie* Zij* polemiseren niet, vervangen door liedjes van drs. P. Op 6 Nederland I 10.45 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 van Nel Kars als deze zuster Francoise. Theo Kling liet delen. Het was ontegenzeglijk het hoogtepunt van de avond. in de loges, zodat zij overal haar woede kon luchten, op het toneel, in de gang paden en zelfs midden tussen het publiek, waarvoor hele rijen moesten opstaan, een aardige stunt, die volkomen slaagde. De monoloog van Heijermans, „Verve ling”, gaat over een getrouwde vrouw die een avond alleen thuis is en zich uit ver veling telefonisch laat verleiden door een brutale rokkenjager. Niet zo erg geestig, misschien was het grappiger in 1910, toen de telefoon nog een weinig gebruikt com municatiemiddel was. Bovendien is het nogal lang voor dat magere gegeven. Maar Nel Kars haalde eruit, wat eruit te halen viel en deed dat op een heel vermakelijke manier, al moest zij zichzelf en de tekst daarvoor af en toe wel enigszins forceren. Het publiek heeft zich voortreffelijk ge amuseerd en toonde dat met een aantal februari begint men opnieuw in Tilburg AMSTERDAM. De Argentijnse groep TSE prolongeert in de Noorderkerk in Amsterdam het programma „De geschie denis van het theater”. Het in het Engels gesproken programma wordt vanaf dins dag tot en met zaterdagavond gespeeld. AMSTERDAM. De toneelgroep Globe zal het stuk „Mama, kijk zonder handen” van Hugo Claus niet uitbrengen. Nadat regisseur Berend Boudewijn van de pro- duktie had afgezien, wilden de spelers nog wel doorgaan. Maar dit leidde niet tot een resultaat dat den volke getoond kon wor den. HAARLEM. De Amsterdamse kunst schilder Jaap Wagemaker, door exposities in deze streek ook hier bekend, is vrijdag overleden in het Amsterdamse Maria Pa viljoen. Hij werd 66 jaar. Jaap Wagemaker was een bewonderaar en verzamelaar van primitieve kunst, die aanvankelijk zijn werk ook heeft beïnvloed. Die invloed werd later geabstraheerd in zijn zogenaamde „mate- rieschilderijen”, waardoor hij de laatste decennia naam heeft gekregen. Hij maak te op zijn panelen gebruik van „gevonden voorwerpen”, die hun eigen karakter ver loren door de compositie waarin hij ze toepaste en daardoor een nieuwe betekenis gaf. De zo ontstane reliëfs werden be schilderd met materieverf in halftinten, waardooi het werk een archaïsch karak ter kreeg. Wagemaker heeft voor dit type werk een aantal bekroningen gekregen, onder meer de staatsprijs voor beeldende kunsten in 1966 de gouden medaille van de Flo rentijnse biennale in 1969 De Talensprijs had hij reeds in 1962 ontvangen. Jaap Wagemaker heeft veel geëxposeerd in binnen- en buitenland. School heeft hij niet gemaakt, hoewel een aantal jongere schilders wel in zijn richting is/ gaan werken. Hij was namelijk een der eersten in ons land die het .materieschilderen” zeer consequent doorvoerde. Daar ondergaan de kritische vakbe- wegers en dat was geen verrassing voor hen een teleurstellende erva ring, want bij Brons is er wel een vergaande inspraakmogelijkheid, maar niets dat lijkt op medebeslissingsrecht. Er zijn de werknemers daar nu tevre den? Er klinken opmerkingen, dat het veel minder paradijsachtig is dan in bepaalde publikaties wordt voorgesteld en dat er bitter weinig zekerheid is dat het systeem van iets meer inspraak wordt gehandhaafd. De grootste klap is de aarzeling, de huiver bijna, waarmee de werknemers vragen ontvangen als: willen jullie be slissingsbevoegdheid op papier hebben? En: willen jullie aandeelhouders wor den? Het antwoord is dan tenslotte: wij willen geen aandeelhouders wor den, want het risico is te groot. Het merkwaardige van de kritische vakbeweging is echter dat zij een on derdeel wil blijven van de gewone vakbonden, hoewel zij deze als onder deel van de door haar bestreden esta blishment ziet. Het conflict dat daardoor ontstaat, komt in het programma tot uiting in een discussie met CNV-bestuurder G. Jens, die niets moet weten van zelfbe stuur van de werknemers. Daar gelooft hij niet in. me van algemeen secretaris Immink. Na een lawine van moties bleek men tenslot te tevreden met het voorstel van Stap- pershoef om een commissie-ad hoe in te stellen die gaat onderzoeken of alle bewe ringen over de uiterst moeizame samen werking tussen het bestuur, de directeur en algemeen secretaris juist zijn. De heer Denders probeerde in zeer omzichtige be woordingen duidelijk te maken dat de heer Immink niet meer paste in de men taliteit van de huidige VPRO. Het bestuurslid mevrouw Fenna van de Burg zou het later een „verkeerd fatsoen” noemen dat de verziekte verhoudingen uit menselijke overwegingen binnenskamers waren gebleven, die zich tenslotte zo schokkend zouden openbaren. Prof. Hulsman probeerde na een storm van moties de impasse te doorbreken met het voorstel dat het bestuur voor een beter werkklimaat en voor een duidelijker taakomschrijving van de secretaris diende te zorgen, indien Immink bij zijn ontslag aanvraag bleef. De meerderheid steunde hem. Er lag al een motie van het district Gelderland klaar, waarin de door het bestuur goedgekeurde beslissing van di recteur Doorman werd veroordeeld, omdat de twee medewerkers hun zaak niet aan een commissie van beroep hadden kunnen voorleggen. Denders achtte deze motie onaanvaardbaar, omdat het bestuur en de ledenraad zich dan met het personeelsbe leid gingen bemoeien. Voorzitter Denders betreurde de afwe zigheid van een beroepsinstantie, maar had vertrouwen in de commissie positie free-lancers, die binnenkort de resultaten van vele besprekingen in conclusies en voorstellen openbaar zal maken. De districten Zuid-Holland en Zeeland meenden dat het bestuur ernstig tekort was geschoten met deze beroepsinstantie nog niet in te stellen. De ledenraad kon zich tenslotte ook verenigen met de motie-Hulsman, die het oordeel over de kwestie-VPRO-vrijdag wilde opschorten tot de commissie positie free-lancers klaar zou zijn. Dezelfde procedure werd ongeveer ge volgd in de behandeling van de ontslagna- Des te groter was de verrassing toen Nel Kars daarna een werkelijk sublieme por tretstudie gaf van „zuster Francoise”, een bijna kinderlijk-blijmoedige non, die jaren lang in Noord-Vietnam oorlogsslachtoffers heeft verpleegd en nu hetzelfde in Zuid- Vietnam doet, een fantastische vrouw met een overweldigend levensvertrouwen, een volledige overgave aan haar taak en daar bij een heerlijke, volkse humor. Zo „echt” als de tekst van deze mono loog (want die is vrijwel letterlijk van het interview in Vrij Nederland overgenomen), - --- -- - - zo „echt”, zo volkomen doorleefd en na- open doekjes en aan het slot met^ lanS" tuurlijk, was het fijn-genuanceerde spel f Dat nieuwe programma bestaat uit vier delen: een dialoog uit Maxim Gorki’s toneelspel „Wassa Sjelesnowa”, en drie monologen van zeer uiteenlopende her komst: een bewerking van een interview van Joop van Tijn met een Hollandse religieuse uit Vietnam, een oorspronke lijke eenakter van de Haarlemse schrijver Frank Herzen, en een tot monoloog omge werkt Falklandje van Herman Heijermans uit 1910. Een zeer gevarieerd programma dus, dat bovendien werd ingeleid door een alleenspraak van Nel Kars als „Mien de kleedster” Die inleiding is klaarblijkelijk in hoefd- zaak bedoeld voor de groepjes waarvoor deze actrice gewoonlijk in dorpshuizen en plattelandszaaltjes optreedt, groepjes men sen die soms nog nooit een schouwburg van binnen hebben gezien en voor wie de kennismaking met toneelkunst dus wel enige toelichting vereist. Een heel nuttig werk, maar voor een stadspubliek en voor iedereen die wel eens eerder van Gor ki en van Heijermans heeft gehoord is die inleiding wel wat tè simpei en tè elementair. Bovendien speelde Nel Kars „de kleedster’’ wel erg gechargeerd, op het karikaturale af. maar dat was wellicht aan primère-zenuwen te wijten. Haar weergave van de dialoog lussen AMSTERDAM. De beroepsvereniging van interieurarchitecten GKF wil de BBK weer opgenomen zien in de Stichting Voor- zieningsfonds voor Kunstenaars. De GKF is het niet eens met het uit het voorzie- ningsfonds stoten van de BBK omdat „het bestuur is voorbijgegaan aan de solidari- teits-gedachte die bij de GKF en andere verenigingen leeft ten aanzien van de beel dende kunstenaars in het bijzonder”. De GKF constateert verder „dat het fonds nodeloos in gevaar is gebracht door het van deelname uitsluiten van een ver eniging van ohgeveer 1200 leden die naar verhouding het meeste bijdragen tot de fondsvorming”. De architecten hebben een motie met deze strekking verzonden aan onder meer het bestuur van het voorzieningsfonds, de Raad voor de Kunst de ministers van CRM, Sociale Zaken en de commissie voor CRM in de Tweede Kamer. maar bedienen zich van een taal waaruit blijkt hoe sterk de reactie in West-Duits- lands culturele wereld plotseling de kop opsteken kan. Daaruit heeft hij nu de conclusie getrok ken dat de tijd van succesvolle buitenland se reizen, op verzoek van het ministerie van Buitenlandse Zaken (dat in hem het beste Westduitse paradepaard bezat) of van welke Duitse instantie ook voorbij is. Nadrukkelijk verklaarde hij Duitsland niet meer te zullen vertegenwoordigen. Wassa en Rachel, de hoofdfiguren uit het stuk van Gorki (zes jaar geleden bij de toneelgroep Theater gespeeld door Jose phine van Gasteren en Mia Goossen) was veel beter, maar de actrice kon ook daarin nog niet haar volle kracht tonen omdat het fanatisme dat zowel de kapitalistische schoonmoeder als de revolutionaire schoon dochter bezielt, te weinig ruimte laat voor contrastrijke karakterisering. Vanavond speelt Heinz Rühmann in „Der Jugendrichter” („De kinderrech ter”) een serieuze en dramatische rol als om te bewijzen dat hij bij voorko mende gelegenheden zijn gezicht en dat van zijn publiek ook wel in de plooi kan houden. Hij is ditmaal, zoals de ti tel al aangeeft, een rechter die speciaal met kinderzaken te maken heeft en in zijn vonnissen duidelijk van zijn begrip voor jeugdige wetovertreders en van zijn zorg om hun terugkeer in de maat schappij blijk geeft. De film dateert uit ’59 en waarschijn lijk waren in die tijd de theorieën van de door Rühmann gespeelde kinder rechter Ferdinand Blume uiterst pro gressief, maar voor de huidige kijker is hier sprake van allang geaccepteerde standpunten die nu nauwelijks meer aangevochten zouden worden. Rechter Blume ondervindt echter veel kritiek bij zijn humane toepassing van de wet en zijn tegenstanders schijnen gelijk te krijgen als een experiment met een meisje dat op het slechte pad ge raakt is, dreigt te mislukken. Om haar af te houden van zelfmoord, waarmee zij dreigt na in eerste instantie tot ge vangenisstraf van enige maanden ver oordeeld te zijn, heeft Blume haar n.l. een voorwaardelijke invrijheidstelling toegezegd, waarvan deze Inge Schu- mann (Karin Baal) misbruik gaat ma- ken, samen met haar vroegere vriendje. De goede naam van vrijgezel Blume loopt zelfs gevaar, maar alles lost zich uiteindelijk ten goede op en toont de I juistheid van het rechterlijk standpunt I aan. Paul Verhoeven, de gelijknamige I maar veel oudere collega van onze „Wat zien ik”-regisseur, heeft met enige moeite wat sensationele hoogtepunten kunnen aanbrengen in een overigens I nogal vlakke en oppervlakkige film. De camera’s zoemen eerst in de buurt van de walmende raffinaderij - pijpen van de Shell langs de Water weg, waar enkele vertegenwoordigers van de zogenoemde „kritische vakbe weging” op maatschappij-kritische wijze de tekst „weg met de rotzooi” op de straat kalken en van uitleg voorzien. Die uitleg is dan in d eerste plaats no dig voor een aantal politiemannen, die op verzoek van de Shell zijn uitgerukt om die vreemde kalkers mores te leren. De kritische vakbewegers met dr. P. van Gorcum socioloog van het CNV en docent van de academie De Horst, en NKV’er J. van der Doef aan het hoofd maken duidelijk dat zij minder vuil veroorzaken dan de in de buurt staan de schoorsteenpijpen. Het ernstig discussiërende groepje verklaart dat het neergekalkte woord rotzooi een samenvatting is van „het stuk onbehagen en onmacht”, dat de werknemers zouden voelen omdat zij nóg de speelbal zouden zijn van enkele mensen en groeperingen met economi sche macht. De critici sparen ook de vakbonden niet, want die zijn er nog steeds niet in geslaagd gezamenlijk (dus NW, NKV en CNV tezamen) „een stukje afdeling te stichten binnen de bedrijven”. Die werkelijke aanwezigheid in de bedrijven is nodig, vinden de kritische vakbewegers, om het doel te bereiken. Dat doel is dan een situatie waarin de werknemers niet alleen medezeggen schap hebben maar ook medebeslis singsrecht. De camera’s worden dan in werking gesteld in het bedrijf van Brons moto- renfabriek in Groningen, dat doorgaat voor het „eerste democratische bedrijf in UTRECHT. De ledenraad en het be stuur van de VPRO hebben de gehele zaterdag nodig gehad om na emotionele debatten iets wijzer te worden in twee kwesties. De ledenraad viel het bestuur heftig aan over de kwestie van het ver breken van het dienstverband met twee medewerkers van „VPRO-vrijdag” en het conflict tussen het bestuur en algemeen secretaris N. Immink, die tenslotte de knoop had doorgehakt door zijn ontslag aan te bieden. De discussies over deze zaken werden rijkelijk overgoten met móties, die geens zins vleiend waren voor het bestuur. Er werd een klimaat geschapen, waarin het erop begon te lijken dat het bestuur zou moeten aftreden maar op de valreep verhinderden moties met een mildere stemming dit. Al met al kwam de verga dering niet toe aan de agenda. Nederland 2. Op het tweede net spant de AVRO zich in. Eerst kijken naar Ad Vissers en diens AVRO’s Top- pop, dan het ra-ra-wie-ben-ik-spelletje Wie van de Drie met Albert Mol Guus Oster. Martine Bijl en Tonny Huurde- man. Dan, tussen journaal en Des O’ Connor show geklemd, nieuwe verwik kelingen in Peyton Place. In de Des O’Connorshow een gast van gewicht: Dan Blocker, Hoss uit Bonanza. Andere gast in de show Mireille Matthieu, ook wel de. opvolgster van Edith Piaf ge noemd. Dan zijn er de vaste medewer kers. Om maar een paar namen te noemen: Jack Douglas, Michael Magee, Tony Hawes en Eric Green. Om het programma vol te maken: AVRO’s Te levizier magazine en van Teleac-zijde de cursus Wat is je vak man? Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. VARA- (K) Volgende patiënt (serie). (K) Koning Klant STER (K) Reclame. NOS (K) Journaal. STER: (K) Reclame. VARA - (K) Mijn tante Victoria (serie). en een zoen van de juf frouw (serie). (K) Mannix (film). (K) De Ombudsman. NOS: (K) Journaal. Den Haag vandaag. TELEAC: Beton (1). SIIHIIIIIIIIHIIIIIIIIIIinillllllllllimillHIIHKIHIIKNmUimHfHHNtmnMIlfT? - Nederland 1. Vanavond moeten we op het eerste net in eerste instantie afscheid nemen van Paul en Corrie, die wekenlang op „Blote voeten in het nark” gingen Daarvoor hebben eerst Lippy de Leeuw en Pebbles de aan dacht van de kijker gevraagd. De twee hoofdmoten van vanavond zijn deel twee van de serie Maatschappijkritiek in de praktijk en de film De Kinder rechter van Paul Verhoeven met Heinz Rühmann in de hoofdrol. Zoals bekend, heeft de KRO het ambitieuze plan ontwikkeld om de no dige zenduren te reserveren voor be langrijke maatschappij-kritische stro mingen in ons land. Werden we eerder al geconfronteerd met enkele kritische artsen, vanavond komen we voor man nen van de zogenaamde kritische vak bond (Jaap van der Doef van het NVV en dr. Pier van Gorcum van het CNK) aan bod. HILVERSUM I 7.00 Nws., 7.02 Het levende woord., 7.07 Badinerie., 7.30 Nws., 7.41 Actuali teiten, 8.24 Overweging. 8.30 Nws. 8.41 Voor de vrouw., 10.00 Aubade., 10.30 Nws., 11.00 Voor zieken., 11.30 Bejaar den., 11.55 Meded., 12.00 Van twaalf tot twee., 12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws., 12.41 Actualiteiten.; 13.00 Raden maar... 14.05 Schoolradio; 14.30 Inter lokaal op dinsdag; 15.30 Nws., Over- heidsvoorl; 17.00 Geologische verken ningen in Ned. Antillen.; 17.10 Metro- pole-orkest; 17.25 Voor kinderen; 17.30 Nws., 17.32 Actualiteiten; 18.00 Licht ensemble; Pol. Partijen; 18.19 C.H.U. 18.30 Nws., 18.41 Actualiteiten., 18.50 Voorbescnouwing., 19.00 Musicerende dilettanten., 19.30 Dood doet leven., 19.45 De zingenae kerk. 20.00 Pianoreci tal., 20.45 Waar maak je je druk over? 21.00 Hoorspel., 22.25 Overweging., 22.30 Nws., 22.38 Den Haag vandaag., 22.50 Actualiteiten., 23.15 Licht muz., 23.55 Nws. HIjuVERSUM II 7.00 Nws., 7.11 Ochtendgymn., 7.20 Dag met een plaatje., 8.00 Nws., 8.11 Journaal., 8.20 Dag met een plaatje., 8.30 De groenteman., 8.50 Morgenwij ding., 9.00 Klass, muz. 9.35 Waterstan den., 9.40 Radio Kamerorkest., 10.00 Voor kleuters., 10.10 Arbeidsvitaminen., 11.00 Nws. 11.30 Rondom 12. Om 11.55 Beursber., 12.30 Overheidsvoorl., Voor de landbouw., 12.40 Knipperlicht., 13.00 Nws., 13.11 Alert op vlak van muz. en mij. 15.00 Zoeklicht op Neder land., 16.00 Nws., 17.00 Mobiel., 17.55 Meded., 19.25 Paris vous parle., 19.30 Vanavond., 20.00 Nws., 22.00 Trefpunt., 22.20 Vanavond laat: 23.10 Journ., 23.55 Nws. HILVERSUM III 7.00 Nws., 7.02 Dag dinsdag., 8.00 Nws., 8.02 Onderweg., 9.00 Nws., 9.03 Plaatjes voor de pep., 10.00 Nws., 11.00 Nws., 11.03 Vrolijke visite., 12.00 Nws., 13.00 Nws., 13.03 Eddy Becker Show., 14.00 Nws., 15.00 Nws., 15.03 draai., 16.00 Nws., 16.03 Mix., Nws. BRUSSEL 12.00 Nws., meded., SOS-ber., 12.03 Intermezzo., 12.08 Tuinbouw rubriek., 12.15 Kleinkunstkroniek., 12.50 Buitenl. persoverz., 13.00 Nws., weerber., To neelagenda., 13.20 Melodie Radio., 13.55 Beursber. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 15.00 Nws. meded. 1710 Nws. 16.10 Casinomuz., 17.00 Nws. meded., 17.10 Voor oudere luisteraars., 17.50 Weeg schaal., 18.00 Nws., 18.05 Voor de sol daten., 18.28 Paardesportber., 18.30 Wegwijs wezen., 18.45 Sportmagazine., 18.55 Taalwenken., 19.00 Nws., Orkest- muz., 19.45 Vakbondkroniek., 20.00 Pla ten., 22.00 Nws. De Zeven Kunsten., 22.20 Jazzmuz., 23.00 Kamermuz., 23.30 Voordracht., 23.40 ws. Nederland I NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER :(K) Reclame. KRO (K) Lippy de Leeuw (te kenfilm). (K) Pebbles en Bamm-Bamm (tekenfilm). (K) Op blote voeten in het park (serie). STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER - (K) Reclame. KRO: Maatschappij werkgevers. Heinz Rühmann: (film). NOS (K) Journaal. TELEAC: Spaanse les (6). Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. AVRO: (K) AVRO’s Toppop. Wie van de 3. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. AVRO: (K) Peyton Place; (K) Des O’Connor Show. AVRO’s Televizier-Magazine. NOS: (K) Journaal. TELEAC: Wat is je vak man? (3). Door VROEGBOEKEN f25.- EXTRA KORTING PER PERSOON op de toch al super-voordelige D-TOURS vakantiereizen in maart, april, mei, augustus of september (seizoen AenB)! I Betaal minder! Ga óók met 1 iMOURS® internationale reisorganisatie van het DIRK VAN DEN BROEK-CONCERN Boekingskantoor in Haarlem; Gen. Cronjéstraat 54 - (023) 263869 IllillUllllllllllllllUIIIIIIIIIIIIHHIIUIIIUIIIIIIIIIIIUIIIIHIIlimUilUIIHIUIUui BONN Heinrich Böll zal in de toe komst weigeren in het buitenland op te treden als de culturele vertegenwoordiger van de Bondsrepubliek. De bekende schrij ver, die op het ogenblik bovendien voor zitter is van het internationale PEN-cen- trum, heeft dit besluit genomen als con sequentie van een tegen hem gerichte cam pagne, die nu al enkele weken duurt. Op tien januari had Böll in het week blad „Der Spiegel” een opmerkelijk artikel geschreven, waarin hij om een vrijgeleide en een fair proces voor Ulrike Meinhof vroeg en tegelijkertijd waarschuwde tegen de manier waarop door de reactionaire Springer-pers wordt geschreven over de B a ader-Meinhof-bende. Böll schreef dat niet alleen Ulrike Mein hof terecht zou moeten staan, maar ook de krantenmagnaat Springer, laatstge noemde wegens volksophitsing. Böll, als christelijke schrijver en uiterst genuanceerde criticus tot dusver in de Bondsrepubliek praktisch boven kritiek verheven, werd door dat artikel plotseling het mikpunt voor allen die de genuanceer de redeneringen van linkse intellectuelen niet lusten. Heinrich Böll heeft zich door de reacties zeer geschokt getoond- De kritiek komt namelijk slechts voor een deel uit Sprin- ger-bladen, bijgestaan door die rechtse pers die ook de regering-Brandt fel kriti seert. De bekende schrijver Hans Habe heeft hem beschuldigd van „naakt fascis me” en Frank Planitz noemt hem een „sa- lon-anarchist”. „De verdedigers van Springer zijn uit alle hoeken tevoorschijn gekomen”, aldus Böll vrijdagavond in een interview van de

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 7