Marinus van ’t Woud
afscheid van radio
nam
„KABELROEP”: NIEUWE
OMROEPPROBLEMATIEK
dez
Bomans en
de politiek
Cinemanifestatie
in Uit de kunst
Kabeltelevisie als
openbaar nutsbedrijf
Radio zaterdag
HILVERSUM I.
TV vrijdag
TV vanavond
TV zaterdag
13
VRIJDAG 4 FEBRUARI 1972
DE TWEELING RÖMER
het
Wijziging omroepbestel
Gemeenschaps
voorziening
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG Openbare nuts
bedrijven zouden zich moeten be
lasten met de exploitatie van de
gemeenschappelijke kabelnetten.
In een „kabelstad” kan de meest
geschikte wijze van informatiever
schaffing worden bereikt. In twee
richtingen kunnen gegevens van
allerlei aard worden doorgegeven:
alarmvoorzieningen bij inbraak,
het inroepen van geneeskundige
assistentie, het rechtstreeks deel
nemen aan opiniepeilingen met be
hulp van een schakelaar na het
lezen van de vraag op het t v.-
scherm. Talrijke nieuwe mogelijk
heden en ontwikkelingen kondigen
zich aan. Wil Nederland gelijke
tred met deze revolutionaire tech
nologische ontwikkelingen op het
gebied van de massacommunicatie
houden en er optimaal gebruik van
maken, dan zullen op korte ter
mijn door parlement en gemeenten
beslissingen moeten worden ge
nomen.
Spelen in de
zandbak van de
Nederlandse
politiek: een serie
kostelijke en rake beschouwingen
over.de Kamerverkiezingen van
1971, die Godfried Bomans schreef
voor Elseviers Magazine en die
velen met plezier hebben gelezen.
Nü in boekvorm. Voorafgegaan door
Bomans’ herinneringen aan zijn
vader. Die eens lijsttrekker was van
de Katholieke Staatspartij. En altijd
een witte das droeg om zijn
karikaturisten tegemoet te komen.
Hij werd dan ook genoemd:
DE MAN MET DE WITTE DAS.
Tevens de titel van dit nieuwste
Bomans-boek.
Voor f 7,90 bij elke boekhandel
Een Elsevier-uitgave
EIGEN ACHTERGEBLEVEN GEBIED
„MUZIEK IS TROEF”
NA VEELZIJDIGE MUZIKALE
LOOPBAAN VAN 61 JAAR
DUUR GEBOUW VOOR KRO
JAN COTTAAR OP HET SCHERM
(Van onze RTV-redactie)
HILVERSUM Marinus van
’t Wout heeft woensdag afscheid
genomen van de omroep, het me
dium dat hij maar liefst 47 jaar
(waarvan 44 jaar bij de KRO) heeft
gediend. Van ’t Woud is woensdag
70 jaar geworden en dat is een
leeftijd, waarop hij het wat kal
mer aan gaat doen. Het betekent
overigens niet, dat hij dan vol
slagen niets gaat doen, want van
het jureren en het geven van con
tact- en instructieavonden voor
harmonieverenigingen kan hij nog
geen afstand doen.
^><1
■PR
jjg
1
F. M. BUYSMAN
Nederland I
17.30
(K)
Nederland [I
Nederland I
06.15
10.00
ADVERTENTIE
15.00
M
Nederland II
B
23.15
20 50
21.30
22.10
22.50
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
10.30
11.00
11.30
14.30
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
21.10
22.00
23.30
16.00
16.02
16.25
16.40
17.30
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.21
»K) De Fabeltjeskrant.
STER(K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NCRV- (K) Roger Whittaker
Show.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER(K) Reclame.
NCRVFarce Majeure.
(K) Waar of niet.
(K) Tunesië (reportage).
Ander nieuws.
NOS: (K) Uit de Kunst.
(K) Journaal.
Den Haag vandaag.
21.lt
22.25
(K) Xlde Olympische Winterspe
len.
(K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K Journaal.
STER(K) Reclame.
E.O (K) Koor en samenzang.
(K) The Jesus Revolution.
Tenslotte.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER (K) Reclame.
VARA: (K) Achter
Nieuws.
(K) 2 voor 12 (quiz).
'K) Hadimassa.
Een klein uur: U.
NOS - (K) Journaal.
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K )Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER (K) Reclame.
TROS /Kl Baja natuurfilm.
STER- (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
TROS: (K) Mission Impossible
(film).
(K) Zevensprong.
(K) Marty Feldman en The Gold-
diggers (show).
NOS: (K) Journaal.
NOS: (K) Olympische Winter
spelen schaats voor heren (500
m).
TELEAC: Wat is je vak man?
(3).
(K) Beton (2).
(K) Esperanto (5).
Spaanse les (6).
(K) Graven naar het verleden
(2).
NOS- (K) Olympische Winter
spelen.
(K) Journaal.
AVRO: Rikkie en Slingertje
(poppenspel).
(K )Hot Dog.
(K) Stuif-Es-In.
NOS: (K) Olympische Winter
spelen.
(K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER(K) Reclame.
AVRO- (K) De Mary Tyler
Moore Show.
Poets.
STER (K) Reclame.
NOS- (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
AVRO: (K) De Mountiesshow.
(K) De Versierders (film).
(K) Elizabeth R (serie).
NOS: (K) Journaal.
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.45
19.55
20.00
20 15
20.20
19.55
20.00
20.15
20.21
20.50
21.30
22.05
22.20
22.50
22 55
18.45
18 50
18.55
19.00
19.05
Het staat voor de heer J. Taks en
mevr. ir. M. Taks-Donker. respectieve
lijk voorzitter en secretaresse van de
Stichting Studiekring Wijk TV Woensel
te Eindhoven, en schrijvers van het zo
juist verschenen boekje „Kabelroep”
uit de AO-reeks, vast dat lokale kabel
omroep het leven van de burger in
grijpend zal veranderen.
Godfried
BOMANS
De man metdewitte
dan Spdenindeiamdr
bak tan deNaleriandse
politük
hun diensten best gebruiken, omdat goede regisseurs ook al
niet voor het grijpen liggen. Daarom is zo’n man uit de prak
tijk erg in trek. De meesten hunner zijn als cameraman
begonnen. Je hoeft hun niets te vertellen. Ze weten precies
of een „shot” kan of niet kan. En wie televisie regisseert,
dient daar verstand van te hebben
De auteurs de heer Taks is uitge
ver van technisch-wetenschappelijke
boeken in verschillende talen; mevr
Taks is natuurkundig ingenieur zijn
voorts van mening dat ter regeling van
de lokale kabelomroep een ingrijpende
wijziging van het bestaande omroep
bestel niet noodzakelijk is. „De kabel
roep is geen kink in de omroep”
Zij wijzen erop dat in de grondwet
nog niet de vrijheid om gedachten en
gevoelens door middel van geluid en
beeld te verspreiden, is geregeld. Op
een aantal punten zal een nieuwe ka-
belomroepwet natuurlijk wel moeten
worden afgestemd op de Omroepwet.
MARINUS VAN ’t WOUD
lid van de raad van vertrouwensman
nen van de Buma, bestuurslid van de
Stemra, lid raad van advies WTL.
plaatsvervangend lid sociaal fonds Bu
na, lid muziekcommissie rk-federatie
en jurylid van de Sonmo (de overkoe
pelende organisatie van de vier federa
ties voor harmonie- en fanfarekorpsen
in ons land).
•f
IN „MUZIEK IS TROEF” kunt u maandagavond een twee
ling zien, die bij de omroepmensen vaak voor heel wat hila
riteit heeft gezorgd. Dat zijn dar. Piet Römer en zijn broer
Paul. Wie Piet is, moet u weten. Juin ja, de toneelspeler. Wie
Paul is, weten ze het best in Hilversum. De regisseur van
.Studio Sport”. Tegenwoordig is het niet zo moeilijk ze uit
elkaar te houden, omdat Piet het goede der aarde zichtbaar
uitstraalt, Paul zich nog wel eens schijnt op te vreten, zodat
hij minder vollijvig is.
Vroeger, zo vertelt men hier, was dat anders. Dan wist
niemand of hij nou met Piet of met Paul te doen had en dat
leidde tot misverstanden en complicaties. Paul, de regisseur
dus, schepte er veel behagen in om iedereen, die hem voor
zijn broer versleet, in die waan te laten. Beide heren gingen
ook niet zelden met elkaar op stap. Zij speelden dan de
er? Donderdag kunt u hem zien in „TROS-sport” met een
bijdrage over de Olympische Spelen Uiteraard doet Jan dat
in zijn functie van directeur van het Nederlands Olympisch
Comité, een baan, die hem tijdig uit het drukke journalisten
leven heeft weggehaald. Jan Cottaar moest wel kalmer aan
doen na een hartinfarct, dat hem de gretige deelnemer aan
vele diners, van al te grote eetlust beroofde. Hij hield zich
streng aan zijn dieet. OfschoonEnfin, u kunt zelf consta
teren hoe puik hij eruit ziet. Zijn opvolger in de sportverslag-
geverij, Theo Koomen, is inderdaad naar Sapporo afgereisd.
Bij nacht en ontij schalt nu zijn stem door onze huiskamer.
DEZE WEEK IN HILVERSUM zullen zich zeker zesen
veertig mensen heugen. Dertig nieuwkomers bij de NOS en
zestien stageaires. Maandagmorgen kon men ze zien zitten in
de kantine van studio I. Die ochtend was er een voorlichtings
bijeenkomst belegd. Een gedelegeerde van het bureau Perso
neelszaken hield hen hun toekomstige bezigheden voor. Het
was maar goed, zo vernam ik, dat er een kopje koffie werd ge
schonken, want al spoedig duizelde het hen.
Heeft u wel eens gehoord van termen als bijvoorbeeld PRO
ZA en PRODECO? Wel, zij net zo min als u en ik zal niet de
moeite nemen u uit te leggen wat het allemaal voorstelt, want
de talloze afdelingen en commissies bij de NOS dragen de on-
begrijpelijkste titels als je ze, afgekort, voor je krijgt.
Het moeilijkst had men het met de gekke situatie, dat de
NOS zelf programma’s maakt en het personeel ook in dienst
staat van de omroepen. „Maar wat mag je nou wel en nou
niet?” riep een der nieuwelingen in grote vrezen. „Wat je voor
de NOS wel mag, is weer niet goed als je het voor de omroe
per. doet”. „Het beste is”, antwoordde hun voorlichter, „als je
dat vraagt aan je chef”. Nou, die krijgt de eerste weken heel
wat vragen te beantwoorden.
Je moet echt wel een tijdje in Hilversum meelopen om wijs
te worden uit al die organisaties, die zich met radio en tele
visie bezig houden. En dan schets ik u nog maar niet de ramp
zaligheid van de lieden, die vrolijk het enorme gebouwen
complex van de NOS binnenstappen en binnen de kortste ke
ren verdwaald raken. Dat overkomt zelfs nog ervaren mede
werkers. Binnenkort kan dat de mensen, die bij de afdeling
rekwisieten werken, ook nog gebeuren, want deze afdeling
verhuist deze weken in haar geheel uit de oude binnenstad
naar het nieuwe gebouw, dat is neergezet achter de studio’s.
Ja, ja, we zullen in Nederland weten dat we televisie hebben.
ONDER DE PLEZIERIGE PROGRAMMA’S, die op de buis
te zien zijn, rekent iedere liefhebber „Muziek is troef”. U kunt
daar maandag weer kennis van nemen. Het is een programma
met publiek, keurig in het pak. Ook de medewerkenden zor
gen ervoor de goede smaak geen geweld aan te doen. Tenslotte
is het een uitzending van de AVRO
Ik was deze week even getuige van de repetitie van „Muziek
is troef”. Wel, dat is een belevenis op zichzelf. Rogier van
Otterloo zoon van de bekende dirigent van het Residentie
orkest, stond voor zijn muzikaal keurcorps en voerde het aan,
gestoken in hoge laarzen, alsof hij zo van de jacht kwam.
Pim Jacobs gooide er zijn prevelementje tussendoor en achter
de knoppen, zoals ze dat in de studio’s zeggen, regisseerde
Mathieu Rogmans, een jaar geleden nog floormanager, ofte
wel opnameleider van de NOS
Die opnameleiders maken nogal eens promotie. Fred Bena-
vente, de dikke met de snor, die u zeker kent van „Farce
majeure”, is ooit ook opnameleider geweest Nico Hiltrop,
bewerker van „Een zomerzotheid” en „De graaf van Monte
Christo”, eveneens. Meestal stappen zij in het regisseursvak.
Dat ligt hen goed, omdat zij het zijn, die op de vloer de
opdrachten van de regisseurs ten uitvoer brengen en vanuit de
praktijk kijk hebben op dat eerzame ambacht.
Erg graag staat de NOS hen niet af, omdat goede opname
leiders blijkbaar dun gezaaid zijn maar de omroepen kunnen
WIE VERRE REIZEN DOET, kan veel verhalen. De verha
len, waarmee de „Brandpunt”-jongens van hun Belgisch uit
stapje zijn thuisgekomen, laten niet in het ongewisse dat het
er bij hun uitzending opgewonden aan toe is gegaan. De BRT,
zo hoorde ik, had alleen nog een oude reportage-wagen ter
beschikking. De geluidstechnicus bediende zich daarin van een
veldtelefoon om met zijn medewerkers in contact te komen.
Tot een minuut voor het programma begon, was de zaalver-
sterking niet in orde. Overigens weerden de technici zich ge
ducht, want ze trokken het wel op hun fatsoen. Het resultaat
was, op wat geluidsdefecten na, alleszins redelijk. Na afloop
durfde zelfs een BRT-functionaris tegenover minister Tinde-
mans te verklaren, dat er veel te veel oude mannen omhoog
gepromoveerd waren en dat daar de schuld lag van het gebrek
aan visie en durf bij de Belgische televisie.
Ik zei u al, dat de Belgen op drift beginnen te geraken. We
zullen het voor u in de gaten houden. Misschien dat er een
grotere uitwisseling van ervaringen op komst is tussen de
Belgische televisie en de Nederlandse.
In ons land is trouwens ook nog het nodige aan de hand.
Vraagt u maar eens aan vrienden of familie uit onze oostelijke
provincies naar welke zender zij het meest kijken. Het ant
woord zal onvermijdelijk luiden: naar Duitsland. De oostelijke
en noordelijke provincies zijn in de Nederlandse televisie ach
tergebleven gebied. Een half uur in de week besteedt de NOS
wat aandacht aan de regio met een aparte rubriek. De AVRO
heeft zich er ook al eens voor ingespannen, maar echte in
teresse die niet bestaat in een luchtig zomerprogramma of
een Zeskamp is eigenlijk afwezig. Geen wonder dat men
juist in de provincie zo geïnteresseerd is in kabeltelevisie en
draad-t.v. De mensen daar willen het heft zelf in handen ne
men. Ze hebben genoeg van al die betweterige mannetjes uit
Hilversum.
Eerlijk gezegd zien de Hilversumse mannetjes zelf dat niet
zo. Als ze als eens aan die provinciale mogelijkheden denken,
dan zien ze zichzelf hoofd van een of ander plaatselijk of pro
vinciaal station. Hun ervaringen immers kunnen zulke stations
van de grond helpen. Daar speelt het probleem van de ver
grijzing een grote rol in. Ik zal u er nu niet over bezig houden,
maar het is goed er eens op te wijzen hoeveel radio en tele-
visiemensen in Hilversum aan de top van hun mogelijkheden
staan en bij gebrek aan jongeren niet vervangen worden. Tele
visie vooral vraagt alles aan concentratie en energie. Hoe lang
kunnen ze dat nog opbrengen? En hoe wordt dan de weerslag
op uw programma’s?
Vanaf dat moment was cello-spelen
er nauwelijks meer bij en beleefde
Marinus van *t Woud tot aan de oorlog
zijn glansperiode: hij leidde naast het
KRO-orkest ook het Salon-orkest van
die omroep (trad vaak op in het Hof
van Holland), het Groot Amusements
orkest en de New Style Artists, welke
men een voorloper van het huidige
Metropole Orkest kan noemen.
„Ik heb zeker zo’n 20 tot 25 volledige
operettes tot klinken gebracht. Ik heb
te maken gehad met honderden solisten
velen van grote naam: Greet Koeman.
Theo Baylé, Gré Brouwenstijn, rans
Vroons Met Semprini heb ik de Rhap-
»ody in Blue gebracht”.
Na de oorlog werd hij dirigent van
ander. Op het daarvoor geschikte moment echter, ontkenden
zij hun broer te zijn en lieten zich rustig twee maal hetzelfde
verhaal vertellen, terwijl geen mens dat door had.
Pim Jacobs zou Pim Jacobs niet zijn als hij ze in de uit
zending van maandagavond niet enige sterke verhalen laat
vertellen, waarbij u wel in aanmerking moet nemen, dat ze
ook op dat stuk van wanten weten. Zo blijft het onzeker wie
u met wat in de maling neemt. Maar dat is nou juist de
attractie van deze ontmoeting met de gebroeders Römer.
DIEZELFDE MAANDAGAVOND gaaat ook „De graaf van
Monte Christo” in première naar het gelijknamige roman
tische epos van Dumas Het zou allang uitgezonden zijn ware
het niet dat geldgebrek het op de KRO-plank had gehouden.
Natuurlijk doet het dan erg vreemd aan te moeten vernemen
dat diezelfde omroep maar liefs1» negentien miljoen gulden
gaat besteden aan een nieuw gebouw, waarin al haar diensten
zullen zijn ondergebracht
Die negentien miljoen worden voor een deel gefinancierd uit
de spaarcentjes overgehouden uit betere tijden. Voor een
ander deel uit de verkoop van villa’s en huidige studio. Ik
heb daar KRO-employés niet bijster enthousiast over horen
doen, maar zij kunnen die nieuwbouw niet tegenhouden, want
de statuten staan alleen beslissingsbevoegdheid aan het be
stuur toe. U weet misschien, dat de KRO een stichting is en
alleen begunstigers kent, maar geen leden. Het schijnt dat
het bestuur een zonniger kijk op de toekomst heeft dan men
sen die er werken, al hield dan ook het abonnéverlies van
het programmablad op
In Hilversum schudt men een beetje het hoofd. Zolang de
kijk-en-luistergelden niet worden verhoogd, moeten de om
roepen uit hun spaarcentjes op de programmakosten toe
leggen. Hoe val» dat te rijmen met zon uitgave? En dan roert
pater Kotte ook nog de trom met zijn nieuwe omroep voor
katholieken, die zich aan de leer willen houden. „De KRO”,
zegt men in Hilversum, is voor de duvel nog niet bang
SOMS SPEELT HET TOEVAL een mens in de kaart.
Voerde ik verleden week terloops Jan Cottaar op als een man,
die al een beetje in de vergetelheid is geraakt, wat gebeurt
Nederland 1. Dat gisteren de Olym
pische winterspelen van start zijn ge
gaan, zal het televisiepubliek de ko
mende dagen goed kunnen merken.
Een uitgebreid NOS-team is naar Sap
poro gegaan om het Nederlandse volk
in woord en b°eld verslag te doen van
deze spelen. Na de uitzendingen in de
loon van de dag om half zes nog een
vijf kwartier durende uitzending over
het Olympisch sportgebeuren.
Voor de Evangelische Omroep is het
uur tussen zeven en acht gereserveerd.
Na 25 minuten samenzang vanuit de
Pelikaankerk in Leeuwarden volgt on
der de titel The Jesus revolution een
gesprek over de massale opwekkings
bewegingen onder de jeugd van van
daag.
Als het NOS-joumaal ons op de
hoogte heeft gebracht van het dage
lijks gebeuren in de wereld, is de rest
van de avond voor de VARA, die een
menu van vier gangen heeft toebereid.
Allereerst de actualiteitenrubriek Ach
ter het Nieuws. Daarop aansluitend een
aflevering van de wetenschapsquiz
Twee voor Twaalf, die zich ondanks de
moeilijke vragen in een grote populari
teit mag verheugen. Een weerzien met
Annemarie Oster, die een tijd wegge
weest is om moeder te worden, bete
kent Hadimassa, waarin voorts van
zelfsprekend het trio De Bie, van
Kooten en Van Duinhoven. Het laatste
VARA-item wordt verzorgd door Koos
Postema met Een klein uur u, dat
gewijd is aan mensen en hun menin
gen.
Nederland 2. De NCRV zendt vana
vond uit. Om zeven uur een show rond
de zanger Roger Whittaker. De fluiten-
De auteurs van „Kabelroep” introdu
ceren een nieuw begrip in de vader
landse omroepwereld: kabelroep. Het
is afgeleid van het Engelse „cable
casting”.
Zij beschouwen een kabel voor infor-
Marinus van ’t Woud kan in elk
geval terugkijken op een even langdu
rige (hij was al beroepsmusicus op zijn
negende jaar) als ongewone en veelzij
dige carrière, die hem voerde van café
naar danslokaal, van volkstoneel naar
revue, van opera en operette naar
oratorium, van circus naar theater en
van bioscoop naar Concertgebouw.
In 1911 moest hij helpen meeverdie
nen, omdat het gezin Van *t Woud er
financieel wat zorgelijk voorstond. Dus
ging de 9-jarige Marinus met zijn zus
sn een jongeman in een trio spelen,
dat in café’s optrad. Dat ging een paar
jaar goed, tot de arbeidsinspectie in
greep. Toch had dit incident geen kwa
de gevolgen, omdat het in den lande
nogal publiciteit kreeg. De kleine Ma
rinus speelde cello en cellisten waren
op dat moment schaars in Nederland,
zodat de aanbiedingen binnenstroom
den en een professionele loopbaan als
musicus verzekerd was.
Als elke zichzelf respecterende muzi
kant nam Marinus ook een tweede
instrument ter hand, namelijk de kla
rinet en ging daarop als 14-jarige jon
gen („Ik zei dat ik 16 was en ik had
mijn lengte mee”) in het harmonieor
kest spelen van de Koninklijke Neder
landse Weerbaarheidsvereniging.
Maar zijn triomfen vierde hij als
cellist Hij vertolkte als solist op de in
die tijd befaamde Artis-concerten van
de Amsterdamse Orkestvereniging alle
bekende werken uit het klassieke en
romantische repertoire.
Marinus Van ’t Woud kan zich erop
beroemen, dat hij heeft meegewerkt
aan de allereerste radio-uitzending van
de VARA. Dat gebeurde toen samen
met Hugo de Groot, met diens zingende
echtgenote en organist Johan Jong.
Voor de ANRO (later AVRO) speelde
het trio van Van ’t Woud bijna een
jaar lang lunch- en dinerconcerten.
Op 1 augustus 1929 kwam hij in
vaste dienst van de KRO als cellist
van het KRO-orkest. Die functie beoe
fende hij maar één dag: op de tweede
dag van zijn nieuwe baan werd hij al
tot dirigent benoemd, omdat de man
die eigenlijk dat baantje had daar niet
voor deugde.
matie en communicatie als een ge
meenschapsvoorziening zoals gas, water
en elektriciteit. Bij de organisatie van
plaatselijke kabelomroep moeten de
wijk- en stadsbesturen een belangrijke
stem in het kapittel hebben.
Wie hebben het recht van exploita
tie. het recht van advertentie en recla
me; zijn er monopolieposities mogelijk?
.Wijkraden en gemeentebesturen zul
len zich op korte termijn dienen te
buigen over dit soort problemen.” De
beide auteurs menen, dat er bij de
exploitatie van plaatselijke kabeldistri-
butienetten plaats moet zijn voor par
ticuliere initiatieven. Ook zal bij de
aanleg van kabelnetten de Casema
(Naamloze Vennootschap Centrale An
tenne Systemen Exploitatie Maatschap
pij) niet de alleenheerschappij moeten
hebben.
progr. 15.00 Nws. 15.55
Hoorspel. 17.00 Nws. 17.10 Tophits.
17.50 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.05 Me
lodie Radio. 18.15 Jonge mensen van
deze tijd. 18.45 Sportmagazine 18 55
Taalwenken. 19.00 Nws 19 30 Musical-
muziek 20.30 Sport-zaterdagavond.
22.00 Nws. Aansl. De Zeven kunsten.
22.20 Dansmuziek. 23.40 Nws.
Commerciële kabelomroep of niet
wordt een vraag genoemd, die door de
betreffende wijk of gemeente zelf
moet worden beantwoord. In België
bestaan in de visie van de schrijvers
op commerciële basis werkende kabel
netten, die uitstekend voldoen. Dat ook
cranten willen deelnemen aan het ka-
beldistributiegebeuren, lijkt een heel
-eële zaak. „Zij zouden gedupeerd wor
sen wanneer het hen verboden werd
cabelroep mede te verzorgen.”
de zanger ontvangt de Les Humphries
Singers en Vicky Leandros. Het sati
risch programma Farce Majeure komt
al vroeg op het scherm, direct na het
journaal van acht uur.
Waar of niet is een sportieve wed
strijd om de waarheid. Inwoners van
Tange en Vlijmen bekampen elkaar in
deze uitzending. Een documentair ka
rakter draagt het programma Tunesië.
Het derde deel van een reportage van
Piet Pons en Hans Baartmans wordt
vanavond uitgezonden. Getoond wor
den de resultaten van een actie onder
het Nederlandse volk n.a.v. de over
stromingen in Tunesië in 1969.
Na de rubriek Ander Nieuws (dag
sluiting) volgt de NOS-rubriek Uit de
Kunst. De dertig minuten die deze
uitzending duurt wordt geheel besteed
aan de cinemanifestatie ’72, die afgelo
pen woensdag is begonnen. In deze
manifestatie, die tot 10 februari duurt
en die zich afspeelt in Utrecht, Eind
hoven en Antwerpen, komen 25 films
uit verschillende landen in eerste ver
toning. Aan die films, de makers en de
spelers, schenkt Uit de Kunst aan
dacht. De avond wordt besloten met
het laatste nieuws en Den Haag van
daag.
00.00 Sapporo ’72. 5.45 en 6.40 Nws
en weerbericht. 7.00 Nws. 7.02 (S)
Ontbijt zo’s (Soos). 7.30 Nws. 7.41 en
8.41 Actualiteiten. 7.50 Olympisch
Journaal 8.30 Nws. 10.00 Als dat zou
kunnen. 10.30 Nws. 11.55 Meded 12.00
Route A: amusementstoerisme 12.16
Overheidsvoorl.: Franco huis. 12.26 Me
ded. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws.
13.50 Sapporo ’72. 14.00 (S) Steiger - B:
Radio-show 14.03 Sportkompas. 14.33
(S) Tros-Country. 15.30 Nws. 15.33 (S)
Jazz-cocktail. 17.30 Nws. 17.32 Actuali
teiten. 18.00 Top-Toen. 18.30 Nws. 18.41
Voor kleuters. 1900 (S) Concert a la
carte 21.00 De tunnel der duisternis
(vervolg) 21.20 (S) Poster, lichte mu
ziek. 22.10 Dansen als een edelman,
(feuill.). 22.30 Nws. 22.40 (S) Stretch.
23.00 Sport. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S)
Z.O. 7.33 Van de voorpagina. 7.54 Deze
dag. 8.00 Nws. 8.11 Actualiteiten. 9.35
Waterstanden 10.05 Voor nu en later.
10.30 (S) Zaterdag informatie. 11.00
Nws. 13.00 Nws. 13.11 Actualiteiten.
13.23 VARA-Varia. 13.25 (S) Dit is het
beginjongerenprogr. 14.35 Plus.
15.05 Nederl. muziekleven. 15.30 Frans
- Duits - Engels: luisterprogr. 16.00
Nws. 16.15 NOS-Jazz. 16.45 Inzet, mu
ziekbeoefening 17.15 uitz. de Vrije
Gedachte. 17.30 De wereldmaatschappij.
17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Actuali
teiten. 18.20 Uitz. Boeren Partij .18.30
Nou, en.... 19.00 (S) Operetteklanken.
20.00 Nws. 20.05 (S) Brassband Magazi
ne. 20.30 (S) Metropole Orkest. 21.00 (S)
De Staalkaart. 22.00 Instrumentaal trio.
22.20 (S) Pianorecital .22.55 Meded 23.00
Nws. 23.10 (S) Lui luisteren. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
7.00 Nws. 7.02 Pop Station. 8.00 Nws.
9.00 Nws. 9.03 Pers vers. 10.00 Nws.
10.03 Muziek bij de koffie. 11.00 Nws.
12.00 Nws. 12.03 Elpee Pop. 13.00 Nws.
13.03 Nee. we noemen geen namen.
14.00 en 15.00 Nws. 15.30 Koorzang.
16.00 Nws. 16.03 Sportshow. 17.00 Nws.
BRUSSEL 324 m
14.03 Gevar.
17.00
het Omroeporkest. Het ongeluk trof
hem. dat toen in 1947 de NRU een feit
werd en er een gezamenlijk orkestap-
paraat voor de omroep werd gescha
pen, Marinus van 't Woud naast het
podium terecht kwam.
De laatste 25 van zijn omroepjaren
zijn dus op freelance-basis. Er zullen
echter nauwelijks freelancers in Ne
derland te vinden zijn, die zo intensief
en hard gewerkt hebben als Marinus
van 't Woud in de afgelopen kwart
eeuw. Enkel van die werkzaamheden:
muziekadviseur, auditiecommissielid,
lid programmaraad, componist, arran
geur, muziekregisseur, jurylid en orga
nisator van muziekfeesten.
Buiten die omroep was hij dan nog
bestuurslid, vice voorzitter van de
WTL (woord- en toondichters der lich
te muze) en Conamus en commissielid
van de Gouden Harp. Op dit moment
loet hij nog organisatorische arbeid als