Cinemanifestatie in Utrecht komt op gang FILMISCHE AANVALLEN OP en zijn AMERIKA fS WETTIG GEZAG Protest tegen keuring Overload illegaal vertoond Jazzleider Stan Kenton „Creative World LJ Rod McKuen toch Grand Gala? Uruguese acteurs vragen asiel in Nederland in l SANOSTOL SANOSTOL SANOSTOL 15 VRIJDAG 4 FEBRUARI 1972 14 IN AMSTERDAM EN ROTTERDAM Grote successen s Punishment Park Overleg in weekend voor Richard M. Nixon Nederland subsidieert „Max Havelaar” Interpol wil aandacht kunstdiefstallen zoeker heeft, nog afgezien van het bijwerk een tiental avond- of mid- dagvullende films van uiteenlopende kwaliteit en van een grote diversi teit aan nationaliteiten kunnen zien. UTRECHT De Utrechtse Cine manifestatie 72 is nu tweeëneenhalve dag onderweg en de geregelde be- ^4 Hongaarse zelfkritiek UTRECHT Geen filmfestival zon der wrijvingen en protesten. Moei lijkheden over de toekenning van prijzen, handgemeen met radicale jongeren, conflicten over de pro- grammasamenstelling, ’t is er alle maal geweest in het verleden en de meeste filmevenementen in ons land zijn zelfs de historie ingegaan onder de naam van het probleem, waarmee geworsteld werd. De Cinemanifestatie 72 die zich mo menteel in Utrecht en Eindhoven afspeelt, zal dan te boek blijven staan als het festival van de keu ring. Rock-groepen naar ons land ADVERTENTIE PARIJS (Reuter, UPI) Interpol gaat CHARLES BOOST ADVERTENTIE ADVERTENTIE O Een hap gezondheid vol vitaminen aa.A, D3, C.B1.B2. UN1CURA N.V.-AMSTERDAM De enige oplossing is, zolang onze huidige keuringswet gehanteerd wordt, een se rieus opgezet festival als nu in Utrecht plaatsvindt, tot exteritoriaal gebied voor de keuring te verklaren. Waarna de keuring weer in actie kan komen als de films in bioscooproulatie mochten ko men. In die zin hebben verschillende in Utrecht aanwezige filmcritici dan ook in brieven aan de ministers var Bin nenlandse Zaken en van CRM een ad vies geformuleerd. Een advies dat voor deze Cinemanifestatie natuurlijk te laat is, maar mogelijk in de toekomst opge volgd kan worden. VANUIT EENZELFDE geconcentreerde anti-Amerikaanse instelling is „Milhouse” gemaakt, een „witte komedie” door Emile de Antonio, maker van politieke films als „Rush to judgement" (over de moord op Kennedy), „Point of order” (over het op treden van senator McCarthy) en „In the year of the pig” (over Amerika’s houding ten opzichte van Cuba). Milhouse is de tweede voornaam van Richard Nixon. Een hap gezondheid vol vitaminen o.a.A, D3, C, B1.B2. UHICURAN.V.. AMSTERDAM Verkoudheid? Lusteloosheid? Slechte eetlust? Slechte groei? Slechte concentratie? Schoolmoeheid? Verkoudheid? Lusteloosheid? Slechte eetlust? Slechte groei? Slechte concentratie? Schoolmoeheid? TERWIJL DEZE dromerige, introverte film in Camera de feestelijke opening van de Cinemanifestatie betekende en vooraf was gegaan door een verfilmde hommage aan de Franse producente Mag Bodard, die ook „Rendez-vous d. Bray” mogelijk had gemaakt, kregen de bezoekers van Scala heel andere kost voorgezet, Peter Watkin’s „Punishment Park”. In vorige films als „The war game”, „Privilege” en „The gladiators” (ook wel „The peace game” DJAKARTA. Nederland heeft 13.500 gulden bijgedragen aan de vertaling in het Indonesisch, en uitgave door een uit geverij in Djakarta, van Eduard Douwes Dekker’s „Max Havelaar”. De overeenkomst, met de uitgeverij Djembatan, is dinsdag in Djakarta gete kend door het hoofd van de afdeling pers en culturele zaken van de Nederlandse ambassade, drs. R. van den Berg. De vertaling wordt verzorgd door H. B. Jasin, een Indonesisch litterator en G. Termorshuizen, hoogleraar aan de facul teit der letteren van de universiteit van Djakarta. De eerste oplaag van de Indonesische „Max Havelaar” zal 5.000 exemplaren tel len en voor een prijs van 300 400 roepiah (3 a 4 gulden) worden verkocht. Tijdens de Eerste Wereldoorlog, als Pa rijs door de Duitsers bedreigd wordt, reist een jonge Luxemburgse pianist Julien, naar een afgelegen landhuis bij Bray, waar hij volgens een telegram zijn boe zemvriend, piloot aan het front, zal ont moeten die op verlof komt. Het huis blijkt verlaten op een jonge huishoudster na die de bezoeker telkens verzekert dat zijn vriend zal komen. In de uren van afwachten, herleeft de pianist hoogtepun ten uit zijn omgang met de geheel anders geaarde vriend, de grote afwezige van deze avond, die de afspraak in Bray gemaakt schijnt te hebben om de slechts voor zijn kunst levende musicus het leven te laten leren kennen. Want de weinig spraakzame huishoudster, een „con sordi- no”-rol van Anna Karina, verleidt Julien door haar passiviteit en de mysterieuze Vraag: Melvin Clay heeft dus een bood schap die hij uit wil dragen, waarom maakt u dan een film waarmee de kans op vertoningsproblemen er nu eenmaal een beetje inzat? jenoemd) heeft de nu 36-jarige Engelse filmer steeds een actuele situatie in haar absurde consequentie doorgetrokken tot een nabij verleden. 1 WIJ Een hap gezondheid vol vitaminen o.a.A, D3,C,B1,B2 UNICURAN.V.-AMSTERPAM (Van onze correspondenten) UTRECHT. „Ik smeek u over mijn film anders te schrijven dan u gewend bent over films te doen”. Met deze woor den richtte zich, na de vertoning van zijn Overload, Melvin Clay tot de pers. Zeer geëmotioneerd (maar hij zou nog emotio neler worden) licht hij zijn bede toe. „Mijn film is niet bedoeld als kunst in de traditionele betekenis, maar maakt deel uit van nieuwe kunst, die politieke actie is. Werkelijkheid, gemaakt door mensen die vechten voor hun leven, tegen onder drukking zoals Vietcongs en Arabische vluchtelingen. Goed, mooi of niet mooi is onbelangrijk. Overload is provocatie, een guerrilla-actie in terroristentijd, ik ben daarom blij dat deze film verboaen is, want dat toont aan hoe onvrij het liberaal bekend staande Nederland in feite nog is.” „Deze film is hier in feite illegaal vertoond, u benit er nu in betrokken, Verkoudheid? Lusteloosheid? Slechte eetlust? Slechte groei? Slechte concentratie? Schoolmoeheid? HET IS MOEILIJK praten met de Hon gaarse regisseur Pal Gabor over zijn tweede film „Horizont’Het moet alle maal gaan via een aardige vrouwelijke tolk die haar antwoorden geeft in een aarzelend Frans dat aanzienlijk minder goed klinkt dan de paar Franse woordjes die Gabor zelf zich af en toe laat ontval len als spontane reactie. SANOSTOL. afspraak om naar Bray te komen krijgt de betekenis van een eindfase in Julien’s reis naar volwassenheid. nen en had u iedereen kunnen bereiken zoals u zelf kon bepalen. „Ik kon de film niet anders maken, hij moest worden zoals hij nu is. Het punt waarop hij nu is afgekeurd is belachelijk? de scène van het meisje met de wortel. Als ik hier in de eerste de beste tijd schriftenhandel mijn krant wil halen, moet ik hem zoeken onder stapels blaad jes met foto’s die een stuk schunniger zijn dan die waarvoor het meisje in miin film poseert. En wat ziet iedereen niet dage lijks op de televisie: gisteravond die bran dende ambassade in Dublin. Was dat niet veel schokkender dan de scène die ik zal moeten laten couperen.” In de Filmweek Arnhem, oktober vorig jaar, dreigde al even een conflict met onze Centrale Keuring toen Andy War hol’s „Flesh” al geprogrammeerd stond, nog voor deze instantie er haar waak zaam oog over had laten gaan. Toen op een voorafgaande persconferentie ge vraagd werd wat er zou gebeuren als „Flesh” afgekeurd zou worden, een mo gelijkheid die er dik inzat, werd die zorgelijke vraag door een lid van het stichtingsbestuur van de tafel geveegd met de lichtzinnige opmerking, dat de film dan „besloten” vertoond zou wor den. Wat zoveel wilde zeggen dat ieder een op die bepaalde avond voor luttele centen lid kon worden van een speciaal in het leven geroepen besloten club, die als enig doel het vertonen van „Flesh” nastreefde. (Van onze Haagse correspondent) DEN HAAG. Als zaterdag in Rotter dam en Amsterdam Stan Kenton voor zijn 19-mans formatie staat, dan is dat een bevrijde Kenton. Twee jaar geleden zei de grijze Amerikaanse orkestleider geïrriteerd: „Van de 47 platen die ik gemaakt heb, zijn er maar drie in de winkels verkrijgbaar”. Hij ontdeed zich vervolgens resoluut van het juk van een grote uiteraard op de commercie inge stelde grammofoonplatenmaatschappij en stichtte in Los Angeles een eigen bedrijf: „Creative World”. Zij maken er de ministers attent op dat in het buitenland op de meeste filmfes tivals ingrijpen van de censuur onmo gelijk is. Niet omdat bezoekers van zo’n festival zich elitair buiten de wet op stellen, maar om de praktische reden dat het organiseren van een dergelijke gebeurtenis onmogelijk gemaakt wordt door een voortdurend dreigende ingreep van de keurders. Zelfs voor een Kenton is een eigen maatschappij een riskante affaire. Kenton echter triomfeerde, zoals hij in zijn 59- jarige leven steeds gezegevierd heeft en de eerste eigen „maaksels” werden top- produkten. „Stan Kenton: Live at Red- Wat in Arnhem dreigde, maar toen waar schijnlijk onder de druk der omstandig heden niet gebeurde is in Utrecht pijn lijke werkelijkheid geworden. „Overload” van de Nederlandse Amerikaan Mei Clay werd afgekeurd, „Trash” die nau welijks enig verschil met „Flesh” ver toont (beide films komen immers uit de Warhol-factory), zou slechts vertoond mogen worden met bepaalde coupures. Tegen al zijn principes en die van zijn medewerkers in, heeft organisator Huub Bals toegestemd in deze onzinnige pro cedure ten einde voor zijn manifestatie een van de hoogtepunten te redden. Maar de kans is groot dat hij in de komende dagen opnieuw voor soortge lijke beslissingen geplaatst zal worden, omdat nog een tiental films, waaronder een aantal zogenoemde „hete hangij zers”, bij de keuring op een vertonings- fiat wachten. Het is eigenlijk duidelijk dat onder die omstandigheden het orga niseren van een festival als in Utrecht plaatsvindt bij voorbaat al een onmoge lijke zaak is. De opzet van de Cinemanifestatie is het vertonen van films die om de een of andere reden niet „in de pas lopen” en dus al bij voorbaat moeilijk liggen bij de importeurs die liever „veilig spelen”. Dat de keuring die binnen een vrij korte periode geconfronteerd wordt met een dertigtal, laten we maar zeggen, ongebruikelijke films, daarmee haar handen vol heeft, laat zich begrijpen. Dat de festivalorganisator die tijdig zijn programma moet opstellen en indelen, niet kan wachten tot alle keuringsrap porten binnen zijn, ligt ook voor de hand. „Omdat deze film de aandacht op een misstand in uw samenleving vestigt- Be voogding door een instituut. En als de pers mij begrijpt en meewerkt bereik je toch veel mensen.” Dan neemt de pers de functie /an Overload over. Als u hem anders gemaakt had, zou u de film overal kunnen verto- lands University” de eerste lp die van de persen van „Creative World” rolde, waar deerde het toonaangevende Amerikaanse azztijdschrift „Down Beat” met vijf ster ren. Kenton’s voorlopig laatste sloeg echter alle records: „Live at Brigham Young University” was een volkomen „revolutio naire plaat” die het meest „live” van alle ooit opgenomen „live”-jazzgrammofoon- platen werd genoemd. Het ongelooflijke effect bereikte Kenton door middel van het zogeheten „quadrafonische” systeem, een soort dubbelstereo. Vanzelfsprekend sloeg „Creative World” aan het „re-issuen” van oude opnamen van Kenton’s formaties, die soms tegen de 30 leden telden, en met groot succes. Vandaar zijn Europese tournee als „be vrijd artiest”. Stan Kenton, zijn eigenlijke naam luidt Stanley Newcomb is de man geworden van de symfonische jazz. Van de nieuwe ideeën ook, die echter van verschillende kanten steeds onderhevig aan kritiek zijn geweest. Kenton zou te statisch, te weinig warmbloedig, te intellectueel, te veel „klassiek” zijn geweest en vooral als jazz musicus werd hem dat kwalijk genomen. Niettemin is Kentons leven een voort durende reeks van „trapjes hoger” gewor den. Eigenlijk is hij na Duke Ellington de enige big band-leider die zich meer dan 30 jaar achtereen staande heeft weten te houden en dat zegt veel. Vast staat dat Kenton zijn leven heeft gegeven aan een genre muziek, dat onaf gebroken interessant is geweest en nog is. Vanwege het gebrek aan dure handelsrei- zigers, is het gebruikelijk dat Kenton en zijn mannen ook wellicht in Rotter dam en Amsterdam na afloop van de concerten hun eigen „Creative World”- platen zelf te koop aanbieden. Alleen dat al zal een unieke ervaring zijn. AMSTERDAM. De Amerikaanse hard- rock-groep The Steve Miller-Band zal in de nacht van vrijdag 18 op zaterdag 19 fe bruari concerteren in het Concertgebouw in Amsterdam De uit Millwaukee stam mende Miller komt met een vijfmans- formatie. De band heeft de afgelopen drie jaren een stuk of zes langspeelplaten ge produceerd en maakte ook filmmuziek. DEN HAAG. De Amerikaanse folk- rock-groep „Poco” komt op zijn Euro pese toemee drie concerten in ons land geven: op 10 februari in de Globe-zaal van de Stadsschouwburg m Eindhoven, op 12 februari in de Evenementshal in Gro ningen en op de dertiende in het concert gebouw in Amsterdam. De concerten in Groningen en Amsterdam zijn dubbel concerten: voor de pauze treedt „Fairport Convention” op. Ook in Utrecht had men gedacht aan de noodoplossing van de „besloten” voor stelling. Maar wat in Arnhem schijnt te kunnen is in Utrecht bij voorbaat door de plaatselüke autoriteiten verboden verklaard. Er zijn tenslotte rangen en standen. Waardoor promotor Bals straks opnieuw voor de gewetensvraag gesteld kan worden of hij een witte piek in zijn programma moet laten (vrije tijd voor demonstratieve protesten) of dat hij (en daar moet dan weer over gebeld worden met buitenlandse producenten en regisseurs) met hartzeer de schaar moet gaan hanteren. Wat volkomen in strijd is met opzet en bedoeling van de Cinemanifestatie. Om nog maar te zwij gen over de onbetwistbare artistieke integriteit van Huub Bals-zèlf. De Russische filmster Liudmilla Savelieva arriveerde gisteren op Schiphol om in Utrecht de Cinemani festatie bij te wonen. I ^01 SANOSTOL maal wat er in 1956 in mijn land is gebeurd. Dat heeft zijn sporen nagelaten. Die mensen voelen zich door de ontwik kelingen van nu voorbijgestreefd. Saam horigheid van vroeger is er niet meer. Dit is voor hen een tragische tijd. Zoals de oude partijgenoot in mijn film tegen de dwarse hoofdpersoon zegt: „Mijn beste vrienden zijn hiervoor gestorven.” En de jongen antwoordt: „Ik heb niemand ge vraagd om voor wat dan ook te sterven. Ik leef nu, praat niet over je heldendaden van vroeger, maar probeer me te helpen met’ mijn problemen van nu”.” „Ik probeer met mijn film een nrug te slaan tussen dié generatie en die van de jongeren. En mijn volgende film gaat over de dertigers.” Ook ditmaal heeft hij in de vorm van een gefingeerde televisiereportage dit pro cédé gevolgd, met als onderwerp het op treden van het wettige gezag tegen kri tisch ingestelde burgers. De meest geweld dadige onderdrukking van de democrati sche vrijheden, met name van de vrijheid van het woord, lokaliseert Watkins in de V.S. Daar laat hij zijn film spelen die een gruwelijk beeld geeft van wat er gaat gebeuren als over enkele jaren de dan nog steeds voortdurende oorlog in Viet nam grotere binnenlandse tegenstanden oproept. Haastig geïnstalleerde rechtbanken stel len gevangen genomen subversieve ele menten voor de keuze van langjarige celstraffen of een driedaags verblijf in Punishment Park, wat erop neerkomt, dat de veroordeelden binnen de afgesproken tijd dwars door een barre woestijn lopend een honderd km afstand moeten afleggen naar een op een heuveltop geplante Ame rikaanse vlag. Na drie uur voorsprong worden ze tot vluchtelingen verklaard en worden ze het dankbare doelwit van ach tervolgende politie. In de suggestieve stijl van actuele re portage, met zelfs ingelaste dialogen tus sen de woedende (maar onzichtbaar blij vende) cameraploeg en de schietgrage po litie en staatstroepen, geeft Watkins af wisselend verslag van een geïmproviseer de rechtszitting in een tent met alle excessen die zich de laatste jaren in Amerikaanse rechtszalen hebben voorge daan, en van de hopeloze tocht van een groep die „Punishment Park” heeft ver kozen en een zekere dood tegemoet gaat. Zijn medewerkers zijn amateurs, met een grotendeels geïmproviseerde tekst, wat de natuurlijkheid van dit eenzijdige, maar daardoor doeltreffende filmpamflet in gruwelijke mate versterkt. DORDRECHT Een mannelijk en twee vrouwelijke leden van het Uruguese to neelgezelschap „La Compana Neuvo Tea- tro Uruguayo” en het dochtertje van een van de dames, die sinds maart vorig jaar in Dordrecht verblijven, willen politiek asiel vragen. De oorspronkelijk uit vijf leden bestaan de groep had het voornemen een tournee door Europa te maken met politieke stuk ken. Het belangrijkste stuk handelt over het leven van José Tupac Amara, die in de 18de eeuw een sociale en politieke op stand in Zuid-Amerika ontketende. Naar hem is de verzetsbeweging in Uruguay Tupamaros genoemd. Een van de redenen van de asielaanvra ge is dat men de acteurs is gaan beschou wen als Tupamaros. Het is hun mede hier door onmogelijk geworden naar hun va derland terug te keren. De vreemdelingenpolitie in Dordrecht zal contact opnemen met het ministerie van Justitie. INMIDDELS IS OOK „Gas-s-s-s” van Roger Corman vertoond, al weer een kritische toekomstvisie met als ondertitel „It became necessary to destroy the world in order to save it”. Die vernieti ging gebeurt als opgeslagen gas in Alaska ontsnapt uit een lek in de tanks en dodend werkt op allen die boven de 25 zijn. Een vrij leventje voor de jeugd breekt aan, maar Corman is in zijn allegorie lichtelijk pessimistisch als hij moet uit maken of daarmee alle problemen zijn opgelost. Het gevaar dat de fouten van de ouderen herhaald zullen worden, blijkt niet denkbeeldig. Een luchtige, oppervlak kige en niet al te best gemaakte toe- komstverbeelding die op alle punten een vreemde eend in Cormans bijt bete kent. Met een opwindende „Agnus Dei” van de Hongaar Miklós Jancsó, de span nende Japanse misdaadfilm „De herberg van het kwaad” en een middelmatig soci- o-drama „Duffer” uit Engeland is dan het eerste kwart van de Cinemanifestatie wel ongeveer bekeken. En met hoogtepunten om maar enkele te noemen als „Viva la muerte” (op zaterdag en zondag aanstaande), Chabrol’s „La rupture” (op zondag en maandag), „Blanche” van Bo- rowczyck (maandag en dinsdag), „Le ge- nou de Claire” van Eric Rohmer (maan dag), „Oom Wanja” (dinsdag) in het voor uitzicht, is er weinig reden om aan het succes van deze overdadige Cinémanifes- tatie ook maar een ogenblik te twijfelen. CHARLES BOOST collaborateurs dus. Waar kun je de han den ineenslaan om het instituut op te ruimen dat de vertoning van Overload alleen toelaat als er 25 minuten uit gesne den zouden worden, dat is 25 minuten uit het leven van mij en mijn medewerkers. Een instituut, dat ook een film als Trash castreert, is obsceen, pornografisch. Mijn film is propaganda, waarvan wij samen moeten bewerkstelligen dat ze te zien zal zijn in alle scholen, supermarkten, en op de wanden van de openbare gebouwen. Dat is waar ik over wil praten, verder niet over de manier waarop mijn film gemaakt is of over mezelf.” Een poging van iemand toch iets meer te weten te komen over Clay’s achter gronden wordt ruw in de kiem gesmoord; de opmerking dat de Nederlandse filmcri tici gezamenlijk een protesttelegram met betrekking tot censuur ingrepen bij Trash en Overload hebben verstuurd, doet hij smalend af: „Dat is vreselijk lief, maar daar schieten we niets mee op, dat papier tje gaat in een la en is straks door iedereen vergeten.” Over de inhoud van zijn film wil hij enkel nog het volgende kwijt: „Overload is een term uit de computerwereld die het moment aangeeft waarop het mechanisme te veel informatie heeft gekregen en op het punt staat kort te sluiten. Onze maat schappij is zover. Mensen staan op het punt van fysieke en psychische instorting. Zo laat ik ze zien in een moment van eenzaamheid, depressie en ontluistering. Overload is een maatschappijspiegel.” (Van onze redactie in Amsterdam) AMSTERDAM. Rod McKuen is nog niet verloren voor het Grand Gala du Disque. Nog voor het weekeinde wil de zanger met de rouwe stem samen met de organisatoren van het Gala bepraten of er niet toch een mogelijkheid is dat hij op treedt. Rod is enige tjjd in Nederland. In Amsterdam ontving hij donderdagavond drie gouden platen en kwam hij het album beluisteren dat van zjjn concert in het Am- sterdamse Concertgebouw is gemaakt. Vol- gende week gaat hij naar Londen om daar samen met Liesbeth List „een groot artieste” een langspeelplaat te maken. Liesbeth zal er oude en nieuwe liedjes en gedichten van McKuen op zingen. Negen minuten kon hij krijgen met een maximale uitloop tot twaalf. Rod McKuen „Ik wil vier songs brengen. Dat heb ik x ——2— -J 2 Tl— Lw .-.L. l mooie vocale kwaliteiten. Ik heb tijd nodig om mezelf (bij het publiek) op te bouwen”. „Ik zou het Grand Gala graag doen”, zegt Rod McKuen, multimiljonair en eige naar van een film- en grammofoonplaten- bedrijf, dichter, schrijver, zanger. „Het Grand Gala is, dacht ik, wel het belang rijkste in zijn soort ter wereld. Daar wil ik graag inzitten, maar ik kan mijn pu bliek dan niet voor de gek houden. Een scène uit Gas-s-s-s van Roger Corman. Op de vraag hoe zijn film in eigen land ontvangen is, komt het antwoord dat het geen „officieel succes” was. „De film le vert kritiek op onze samenleving en geen enkele samenleving is blij met kritiek. De jeugd was er erg mee ingenomen en ik heb in 18 verschillende steden na afloop van de projectie de meest geanimeerde discussies erover meegemaakt.” „In een socialistische staat willen we graag geloven dat er niks aan de hand is. In mijn film heb ik willen laten zien dat je moet proberen om als individu je weg te vinden. In onze maatschappij zijn daar allemaal organisaties voor, instituten Een psychologisch bureau zoals dat in mijn film voorkomt, maar alles is erop gericht om de jeugd de antwoorden te laten geven die ze verondersteld wordt te ge ven. Als ze dat eenmaal doet, dan i® alles in orde, wordt gedacht „De oudere generatie in de film is niet karikaturaal overtrokken. U weet alle- De Antonio heeft ogenschijnlijk weinig moeite met een ridicuul portret van de Amerikaanse president samen te stellen uit bestaand bioscoopjournaal en televisie- materiaal dat hij op uiterst handige en soms meeslepend grappige manier mon teert en tegenover elkaar plaatst. Interviews met politieke krantencom mentatoren en schrijvers als Joseph McGinniss („The se’ling of the president”) voltooien deze vernietigende visie op de ambitieuze advocaat uit Californië, de eeuwige verliezer met als bijnaam „Tricky Dicky”, die in ’66. twee jaar voor hij president zou worden, tegen de verzamelde pers uitriep: „Dit is mijn laatste perscon ferentie, u zult voortaan geen Dick Nixon meer hebben om tegenaan te trappen.” „Milhouse” gaat dinsdag in première, op dezelfde dag dat ook „Sweet Sweet- back’s Baadassss song” ingezet wordt, de „all-negro” film waarin een niet minder heftige (en ongecontroleerde) aanval op de Amerikaanse samenleving gelanceerd wordt. De inzet was rustig met de onderkoelde film „Rendez-vous a Bray” van André Delvaux, wiens vorige films, beide ge maakt naar romans van Johan Daisne („De man die zijn haar kort liet knippen" en „Un soir, un traingeen groot publiek succes waren, maar de filmer wel een wereldnaam bezorgden. „Rendez- vous” is met grote zorg en met een onder huidse spanning die traag oploopt, ge maakt. Er is weinig handeling in het ver haal dat ontleend is aan een novelle van Julien Gracq en dat zich evenwichtig verdeeld tussen heden en verleden. „IA. Wil Vlei dUllgö MlVllgVll. XX» twee maal per jaar een lijst van de 12 me^. mjjn stem nodig Ik heb niet van die meest gezochte schilderijen publiceren als onderdeel van een nieuwe campagne om het kunstdieven moeilijk te maken gesto len kunst te verkopen. Foto’s van de gestolen kunstwerken zul len naar de publiciteitsmedia worden ge stuurd opdat potentiële kunstkopers een aangeboden gestolen schilderij kunnen her kennen. De secretaris-generaal van Interpol. Jean Nepote, heeft dit in Parijs bekendgemaakt. afo.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 15