i Italiaans publiek viimt Sophia en Gina te deftig I V lil 17 ZATERDAG 5 FEBRUARI 1972 Erbij t Noodzaak r Naaktscènes ras EAN SEBERG nipt aan haar glas en kijkt me kalm I afwachtend aan. „Nou. vraag het maar”, zegt ze. J Ik heb net de film te berde gebracht, waarin ze dit jaar onder regie van schrijver-diplomaat Romain Gary speelde. Vraag wat? „Hoe twee mensen die al drie jaar gescheiden zijn, kunnen samenwerken?” Dat was ik helemaal niet van plan. „Vast wel. Je maakt me niet wijs dat je, als je in je artikel de naam van Romain vermeldt, je er niet bij zult zetten „ex-echtgenoot” of „niettegenstaande hun scheiding”. Sorry hoor, je bent niet de eerste journa list met wie ik te maken heb. Daarom leg ik het liever zelf uit dan het over te laten aan de interpretatie van iemand die er niets van afweet”. Vertel dan maar. Lastercampagne G rX Drughandel (Van onze redacteur in Rome) ROME Mortadella is een soort uit zijn krachten gegroei de boterhamworst. De plak ken kunnen de omvang van een kinderwagenwiel aannemen. Met zo’n ding in haar arm komt Sophia Loren in New York uit een Boeing 747 (althans in de pas van haar gemaakte film die zijn titel aan genoemd broodbe leg ontleent) en ze wuift naar haar vrijer, die al eerder de grote plas overstak en met wie ze zal gaan trouwen. Bij. de douane wordt het op een te rijke diva lijkende fabrieksmeisje echter met haar carnale cadeau tegengehouden. Het Amerikaan se volk is bang dat vreemd vlees de pest meebrengt. Dat is al eeuwen zo en ook nu nog. tia LI JEAN SEBERGVOOR BLACK PANTHERS 1 makkelijk kwetsbaar zou zijn”. l AB VAN IEPEREN ALLEEN CLAUDIl NOG GELIEFD GINA LOLLOBRIGIDA te bang om te lachen. SOPHIA LOREN is te deftig geworden. Sophia met haar reuzenworst. CLAUDIA CARDINALE met het hese stemmetje. GARY EN U ZIJN recentelijk ook nog op een heel andere manier in het nieuws geweest. Jean Seberg, zoals ze te zien was in een van haar vroege films, „A bout de souffle” van Jean-Luc Godard in 1959. Sordi is een van de grote Italiaanse filmspelers. Hij verdoezelt niet dat hij in de vijftig is en in de film heeft hij zijn haar uit zijn nek en tot boven zijn oren laten wegsche ren, zoals slechte dorpskappers dat ver- geen een DAT KAN IK NIET professioneel noemen, dat vind ik commercieel opportunisme- „Jarenlang zijn er films gemaakt waarin helemaal geen bloot mocht, waarin zelfs twee geklede mensen samen in bed taboe waren. Toch zijn die films niet minder of niet minder erotisch dan wat er nu wordt gemaakt. De problemen zijn pas begonnen toen er een béétje mocht. Onhandig gefrommel met lakens, een angstvallig-tot-hier (ze wijst ter hoogte van haar sleutelbeenderen). En dat is belachelijk, dat kan niet meer”. Maar hoe was het nu om onder zijn regie te spelen? „Sinds onze eerste film samen „Les Oiseaux vont Mourir Perou” in 1968 ia hij veel filmibewuster geworden. Des tijds zag hij film net als een verhaal schrijven, het stond stram van de litteraire symboliek. Nu was hij veel gecon- Maar was om tot die autonomie te komen een scheiding nodig? „Natuurlijk is het te gek dat voor twee tamelijk sophisti cated mensen als wij die allebei al eender getrouwd zijn geweest een trouwboekje zoveel verschil uitmaakt. Ik heb destijds de scheiding aangevraagd, omdat ik dacht dat ik op een ander verliefd was. Een bevlieging die heel snel over was en toen zat ik met de brokken. Door ons kind Diego zijn we toch weer tot elkaar gekomen. En het gaat nu beter dan ooit tevoren”. Maar begrijp me niet verkeerd als dat bericht wel waar was geweest, dan was het toch geen schande? was uitgeroepen. Van zo’n laffe om mezwaai houdt het fabrieksmeisje niet en een eindje verder in de film komt ze het hele restaurant kapot gooien met borden en dikbuikige Italiaanse wijnflessen. Verder ge beurt er niets meer dat het vermel den waard is en Sophia’s echtgenoot, Carlo Ponti, mag blij zijn als hij de kosten van de boterhamworst eruit krijgt, althans hier in Italië. Maar wellicht heeft Ponti de film voor een Amerikaans publiek gemaakt en die vinden het misschien een lacher. Sophia is intussen in Rome aan een verfilming van Don Quichotte be gonnen, samen met Peter O’Toole en onder regie van Arthur Miller. Als dit ook mislukt kan ze inderdaad DIE FILM VAN GARY „Kill” gaat over drugs. Ze wordt onmiddellijk ernstig: „Over drug-handel, tégen de drug-handel. Daar werd ik in de States met mijn neus bovenop gedrukt. De baby-sit van Diego in Hollywood een meisje van 18, 19 heb ik dood gevonden, een injectie naald in de arm. De behoefte aan drugs bewijst hoe ziek onze maatschappij is. Maar daarom is het waanzin om de gebrui kers als criminelen te behandelen en de handelaren buiten schot te laten”. „Maar het Amerikaanse Bureau en haar internationale vertakking zijn volslagen corrupt, omgekocht. Al die men sen worden schatrijk. De handel is niet te achterhalen, zeggen ze. Ieder kind van tien kan in het Central Park van New York zonder moeite alle dealers vinden, van hasjiesj tot he roine toe. Waarom zouden getrainde agenten dat dan niet kunnen?” „DAN MOET IK BEGINNEN met te vertellen dat ik volgens mijn moeder als kind altijd al zei: ik doe het zelf wel, laat maar. Zo’n instelling maakt je niet tot de meest ideale huwelijkspartner. En als je dan ook nog twee afzonder lijke, zeer absorberende carrières hebt, zoals Romain en ik, dan komen er wrijvingen”. „Maar nu we feitelijk geen rech ten op elkaar kunnen doen gelden, zijn we dankbaar voor elk moment dat we samen kunnen zijn, voor de dingen waarin we wél overeenstemmen. Er is een flauw gezegde in Holly wood: het huwelijk was een misser, maar de scheiding is raak, maar het gaat voor ons wel op”. Dit Is het gegeven voor de eerste twintig minuten van een film, die tot de slechtste behoort die er in lange jaren zijn gemaakt, zelfs in Italië. Sophia weigert haar worst af te geven. Een „linkse” journalist krijgt er de lucht van. Hij schrijft over haar en ze wordt een geval naar wie de New Yorkers in drom men komen kijken. Maar als Sophia honger krijgt en de op een lekker hapje beluste douanemannen, die om haar heen zijn blijven zwerven, ook van het vlees eten, verdwijnt met de worst ook het probleem en voor de journalist zijn kopij. Van haar vrijer is Sophia dan al lang af. Die heeft intussen een restaurant geo pend en hij staat nu helemaal aan de kant van het gezag, terwijl hij bij zijn vertrek uit Italië nog een fer vent communist was, die met rode vlaggen liep als er weer een staking In de ene film kun je volkomen vanzelfsprekend voortdurend naakt rondlopen, in de andere ben je belachelijk zodra je het bovenste knoopje losmaakt. Er is voor een actrice niets erger dan bij haar film aanwezig te zijn en de zaal homerisch te horen brullen, hoeplakee, daar gaat ze weer”. Van de drie grote filmdames is Claudia Cardinale nog steeds de meest sym pathieke gebleven. Ze wordt in Italië ook als enige nog zonder voorbehoud geaccepteerd. Ze heeft de gave zich moeiteloos voor de camera’s te be wegen, zonder dat men dit al meteen acteren zou kunnen noemen en ze verwierf zich nieuwe lof met een pas uitgekomen film, die ze samen met Alberto Sordi maakte. De regie is van niemand minder dan Luigi Zampa (bekend uit de tijd van het neo-realisme) en de film heet „Bello. onesto emigrato in Australia spose- rebbe illibita” wat betekent dat een knappe, eerlijke, naar Australië geëmigreerde Italiaan zou willen trouwen met een Italiaanse maagd. Zampa werd beroemd om de wee- moedig-ironische manier waarop hij de anekdotes uit het dagelijks be staan wist weer te geven. De film wordt heel duidelijk niet als drama, maar als satire aangekondigd en dat is ze ook. En nu? „Ik geef niet op. Ik zal alles doen om mijn zoon te bescher men en hij is juist op een ontvankelijke leeftijd, maar ik geef niet op! Maar: dat is een bittere ironie, ik kan het me permit teren om op te geven. Ook al zou ik als filmactrice onmoge lijk zijn gemaakt, kan ik toneel gaan spelen. Een blanke vrouw met een behoorlijke opleiding kan altijd in haar on derhoud voorzien”. „Dat geldt natuurlijk ook voor Vanessa, voor Jane Fonda, voor Jean-Luc Godard. Wij doen mee uit een innerlijke nood zaak, geen feitelijke noodzaak. Het is onze eigen keus. Maar de negers, het sub-proletariaat, de Vietnamezen, die hébben helemaal geen keus”. „In een andere maatschappij dan de onze niet. Maar, stel dat een zwarte activist en ik (of om het even welke blanke vrouw) verliefd op elkaar zouden worden, dan geloof ik be slist dat we daarvan af zouden zien. Omdat het de tegenpar tij weer het aloude argument in handen zou geven: zie je wel, het is alleen maar daarom te doen? Omdat het vernederend zou zijn voor de zwarte vrouwen, die toch al zo weinig zelf vertrouwen hebben, gehersenspoeld als ze zijn door de blanke glamour-reclame. „Black is beautiful” is echt nog niet volle dig ingevoerd. En dat maakt dat bericht zo intens smerig, naar alle kanten toe”. „Er zit nog een kant aan, maar daar durf ik eigéhlijk hele maal niet aan te denken, want dan wordt ik helemaal para- noide. Toen ik in het ziekenhuis weer ’n beetje kon nadenken, vroeg ik me af: hoe zijn ze in godsnaam aan dat bericht geko men? En toen herinnerde ik me dat ik een paar dagen voor de publikatie met Hakim Jamal in Los Angeles gebeld had. Hij is een neef van Malcolm X, ook bij onze school betrokken. In het gesprek vertelde hij dat zijn vrouw in verwachting was en ik was in de zevende maand, dus er werd nogal over zwangerschap gepraat”. „Nu wéét ik dat die telefoongesprekken worden afgetapt, maar hoe is de vertekende of verkeerd begrepen neerslag daarvan in Newsweek gekomen? Hoe liggen de vertakkingen van de CIA? In Frankrijk weet je hoe en door wie de publici teitsmedia gemanipuleerd worden, daar hou je gewoon reke ning mee”. centreerder, ook op het medium zelf. En hij heeft één plus punt boven veel andere regisseurs, hij houdt van acteurs. Hij is helemaal professioneel geworden. (Lachend): Hij heeft zelfs twee versies gemaakt, een mét en een zonder naakt”. beter doorgaan met het schrijven van kookboeken. Het bioscoopkaartje is in Italië weer opgeslagen en het kost nu zo’n klei ne tien gulden voor alle rangen. Wie dat geld uitgeeft en de namen van Sophia, van een Claudia Cardinale of vroeger van een Lollobrigida op de aanplakbiljetten zag staan, wist waaraan hij zijn ogen de kost kon geven. Maar de drie genoemde da mes zijn intussen zo ontzettend def tig en rijk geworden, dat ze er niet meer aan denken zich in slordige onthullingen te laten filmen .In dit verband mag worden vermeld, dat de uitbeelding van de magere lief desaffaire tussen het fabrieksmeisje Sophia en de Amerikaanse journalist Vorig jaar werd in het weekblad Newsweek het bericht gepubliceerd dat Jean Seberg in verwachting zou zijn van de Black Panther Hakim Jamal. Seberg overstuur kreeg een miskraam. De baby was blank. Inmiddels is uitspraak gedaan in het proces dat Gary en Seberg hadden aangespan nen en werd Newsweek tot schadevergoeding veroordeeld. „Als je in Europa woont, wordt je niet zó geraakt door wat er in de States gebeurt. Het blijft een tamelijk abstracte woede. Het lijkt allemaal ver weg en dichtbij is er al genoeg om je over op te winden: Griekenland, wat er hier in Frank rijk gebeurt. Maar toen ik een tijd in Hollywood was voor een reeks films, besefte ik: verdomme, dit is het land waar ik geboren ben, hier wonen mijn familie en vrienden, ik zie mensen voor mijn ogen kapot gaan”. „Toen hebben Venessa Redgrave en ik in het zwarte ghetto van Los Angeles een opvangcentrum en school voor neger kinderen en kinderen van drug-addicts opgericht. Daaruit is een hele organisatie gegroeid, waarin nog meer acteurs zit ten, Joanne Woodward en Paul Newman, en de schrijver James Baldwin”. „Zo kwam ik in contact met de Panthers, die ik op alle mogelijke manieren ben gaan steunen. „Men” zei toen al: pas op, dat kun je niet doen, maar ik heb me daar niks van aangetrokken. Ik merkte wel dat opeens de Europese films nog wel presteren. Dan loopt hij in te grote broeken met bretels, tot aan het kruis opgetrokken. En de manier waarop hij in „Bello, onesto emigra to” tegen de dierlijk-mooie en Itali- aans-hooghartige Claudia afsteekt is een reden om aan te nemen dat Alberto Sordi zijn vak zeer ernstig opneemt. De emigrant is al 20 jaar uit Italië weg. Hij werkt aan een spoorlijn in een onwaarschijnlijke woestijn in het hart van Australië en hij schrijft tenslotte via de pastoor naar Italië om een echtgenote. Steeds stuurt hij een foto in waarop hij temidden van twee vrienden staat en steeds komt de foto terug met de mededeling, dat de dames niet hem, maar wel de vriend aan zijn linkerzijde willen. Dan geeft hij zich tenslotte voor deze Adonis uit en het resultaat is desastreus. De arme emigrant haalt het meisje natuurlijk van het vliegveld af en de reis naar zijn huis duurt dan nog eens drie dagen. In die tijd hoopt hij haar wel te hebben overtuigd van zijn eigen eerlijke kwaliteiten. Als de beeldschone Claudia de trappen van het vliegveld afdaalt, begrijpt de stakker echter al meteen dat hij te noog gegooid heeft. Het wordt alle maal nog moellijker als tijdens de reis blijkt.dat Claudia verre van maagd is, maar een Romeinse hoer, die een nieuw leven wilde beginnen. De film van Zampa is geen meester werk, maar ze werkt oprecht ontroe rend in de uitbeelding van de on- nandige, eenzame, brave man, die met alle macht zijn pasverworven onrustbarend bezit probeert te red den en daar tenslotte, zij het dan met enig lichamelijk geweld in slaagt. De Italianen die hun land verlaten om in het buitenland hun brood te verdienen, zijn op hun ma nier helden. Ze worden verteerd door heimwee naar een land dat onvervangbaar is. Ik heb Italianen ontmoet die vertelden, dat ze hun nieuwe land hadden moeten verlaten omdat ze letterlijk de schurft van de zenuwen kregen. Van dit soort ellende blijkt onuitge sproken iets in de film van Zampa. Door de documentair indrukwekken de opnamen van het Australisch na tuurschoon dringt de eindeloze leegte heen, waarachter, ontzettend ver weg, Italië ligt met zijn duistere dorpspleintjes met de rieten stoelen voor de deuren en de poezen op de stoepen, met de roddelende vrouwen in de keuken en het luie stappen van de met hout voor de dorpsoven beladen ezel. Dat dit land intussen ook verandert, kan de al 20 jaar in de Australische woestijn wonende emigrant Sordi niet weten en hij probeert dan ook tevergeefs de tango te dansen met het te mooie meisje, dat hij daarbij voortdurend op de tenen gaat staan. Van de vrouwelijke grote drie van weleer is inderdaad alleen Claudia Cardinale als nog helemaal aan vaardbare filmheldin overgebleven. Haar rauwe, hese stem wordt steeds meer een van haar charmes, terwijl de andere nog niet verbleekt zijn. Gina Lollobrigida daarentegen durft niet eens meer hardop te lachen, op de manier waarop ook Marlene Die trich het niet meer durft. De toe schouwer denkt: uit angst dat de knoop van de face-lifting achter haar oren zal springen. En Sophia Loren heeft het helemaal verbruid sinds een Romeins journalist die bij haar werd toegelaten, vaststelde, dat ze tegen haar eniggeboren zoon en oogappel uitsluitend een soort Ame- rikaans-Engels spreekt. „Welke rechtgeaarde Napolitaanse moeder zou zoiets in haar hoofd halen?”, vraagt de man zich af, want Sophia komt daar vlakbij vandaan, uit Poz- zuoli. Niet één natuurlijk. Maar gelukkig? er is een jongere gene ratie van actrices in Italië. Die kle den zich naar de nieuwste filmmode meteen helemaal uit. waarin ik speelde bij de douane op onverklaarbare wijze zoek raakten, nooit in Amerikaanse bioscopen kwamen”. „Een soort indirecte chantage via mijn werk, mijn car rière. Maar ik had nooit gedacht dat ze me in mijn persoon lijke leven zouden treffen, en ook niet dat ik daarin zo ge- door een Romeinse recensent „een gotieke kathedraal” werd genoemd. Gina Lollobrigida doet al jaren niet meer mee. Ze werd dezer dagen op een eiland boven Sicilië gesignaleerd, waat ze voor het Amerikaanse tijd schrift „Life” bezig was foto’s te maken van de op het eiland opgeslo ten mafia-bazen. Binnenkort schijnt van haar weliswaar kookboek zoals Sophia er schreef maar een fotoboek met ifbeeldingen van bekende Italiaanse filmartiesten. De foto’s van La Lollo zijn overigens zeer talentvol en het is te hopen dat ze met haar opdracht voor „Life” klaar is vóór ook dat blad wordt opgeheven.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 17