GEWELD ZONDER HUMOR Goed debuut van Ar rabat Kunstdiefstal snel opgelost Stan Kentons Big Band overweldigende kopersectie Bernard Haitink dirigeerde Mozarts requiem te pompeus I ClH® Heinz Rühmann als schoolfrik Eerste deel van De Graaf van Monte Christo Slecht gemaakte films met diepe bedoelingen Schrijvers vóór vereenvoudigde spelling ENTHOUSIASME IN CONCERTGEBOUW BIJ PROGRESSIEVE JAZZ-LIEFHEBBERS 7 6 TV vanavond IV dinsdag TV maandag Radio dinsdag |gii| I- 1 MAANDAG 7 FEBRUARI 1972 Omstreden figuur Geboorte-liefde-dood bij het Concertgebouworkest Enthousiasme V ernieuwer Piet Kee weer naar Verenigde Staten AMSTERDAM Van popgroepen wordt vaak beweerd, dat zij een ge- luidsvolume produceren, dat de pijn grens akelig dicht benadert. Het aan tal decibels waarmee de kopersectie van Stan Kenton afgelopen zaterdag nacht het Amsterdamse Concertge bouw volpompte, veroorzaakte zulke rukwinden, dat het voor de lang harige pop-sceners niet alleen een onverantwoordelijke maar zelfs een hachelijke onderneming geweest zou zijn een dergelijk concert bij te wonen. 03111 O $OS: (K) Journaal. Den Haag vandaag. UTRECHT Een ding kan met zekerheid gezegd worden van de controversiële en met moeilijkheden worstelende Cinemanifestatie in Utrecht, een filmfestival in de feeste lijke zin van het woord is het zeker niet. Daarmee wordt niet gezinspeeld op het ontbreken van festiviteiten of speciale attracties die trouwens zou den misstaan binnen de context van dit gebeuren, maar meer op de af wezigheid in de vertoonde films van enige vrolijkheid of ontspanning. I VWVWVWWVIMWIAAAraAARM CHARLES BOOST 17.30 f 10.45 17.30 J .H. MOOLENIJZER. ROB HOEKE oport door arte- ver- mer- het band js de pillen izzel- gezet, s van mi de ’rafi- st in liddel tar te HAARLEM. Piet Kee, de stadsorga nist van Haarlem en hoofdleraar orgel aan het Amsterdamse Conservatorium van de Vereniging Muziek Lyceum vertrekt dezer dagen voor zijn vijfde toernee door de Verenigde Staten. Hij zal acht concerten geven en gastcolleges geven aan drie uni- versiteiten. Voor zijn concerten staan op het programma in hoofdzaak werken van Bach en enkele andere barok-componisten alsmede werken van de Nederlandse com ponist Sweelinck. Bovendien zal hij im proviseren op opgegeven thema®. Moeder en zoon in „Viva la muerte”, een film van Arrabal. 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 21.20 22.10 23.00 23.05 19.55 20.00 20.15 20.21 20.50 21.50 22.30 22.40 22.45 22.48 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.20 KIC- onder jende laten atie- >vin- ge- van tnee- nene rwe- roek, eem- ;elas- ijden mder heeft n de ■d in voor i dit innen nlei- dus nne- Over uit- stari® ding, van ster- aan delijk nd'erd kon- i een idene orden 21.00 22.30 23.10 23.15 23.20 en die blijkt uit iets ander hout gesne den dan de brave dorpsjongens die de leraar zo goed onder de duim had. Sei del probeert eerst op zijn ouderwetse manier de tucht er onder te krijgen, maar dat leert hij al gauw af bij het stelletje raddraaiers dat hij nu onder zijn gehoor heeft. Hij gaat bovendien belang stellen in de achtergronden van de onwil en agressiviteit die hij bij zijn nieuwe leerlingen aamtreft en hij waagt zich zelfs aan pedagogische experimen ten die dan weer niet helemaal in de smaak vallen bij het schoolbestuur. Het gaat zelfs zover dat Seidel geschorst wordt, maar dan heeft hij inmiddels in die mate de sympathie van de klas ge wonnen, dat deze alles in het werk gaat stellen om hun leraar terug te krij gen. Het is bijna te mooi om waar te zijn. Stan Kenton (zijn ware naam is Stanley Newcomb) is altijd zéér consequent te werk gegaan en is de muzikale ladder tree ovor tree beklommen, zonder zich iets aan te trekken van alle kritiek die zijn muzikale opvatting nu eenmaal met zich meebrengt. Zijn eerste orkest <’41-’43) was een tamelijk succesvolle groep, die hoofd zakelijk dansmuziek speelde. De echte „beuk” werd er pas medio ’45 goed inge zet, toen hij in aanraking kwam met de jonge arrangeur Pete Rugolo, die, evenals Dave Brubeck, z’n talenten ontwikkeld had bij de Franse componist Darius Mil haud. Het is juist déze samenwerking geweest, die leidde tot de vorm van mu ziek die heden ten dage nog steeds met de naam .Progressieve Jazz” wordt aange duid. Amerika werd in beroering gebracht en mensen kwamen vingers te kort om bij het horen van deze extranavagante Uit de reeks portretten van min of meer onaangepaste mannetjes die Heinz Rühmann in zijn na-oorlogse periode gecreëerd heeft, is vanavond de keuze gevallen op zijn uitbeelding van de le raar dr. Seidel, die in 1958 onder regie van Axel von Ambesser tot stand kwam. De film heette oorspronkelijk „Der Pauker”, wat letterlijk vertaald „De schoolfrik” als Nederlandse titel zou hebben opgeleverd. De importeur heeft er echter „Val niet professor” van gemaakt, wat weer niet helemaal past bij de wetenschappelijke titel die Seidel in de film heeft. Dr. Seidel is een dorpsleraar van de oude stempel die er nog de wind onder heeft bij zijn leerlingen en zich daar door zo zeker van zichzelf als pedagoog voelt dat hij overplaatsing naar een grote stad ambieert. Wat er dan gaat gebeuren, laat zich raden. Seidel wordt geconfronteerd met de grote-stadsjeugd pillen >veri- totaal mpil- nt„ 2. necke pnt., i t„ B- irg, 2. a der :r—T. Rixel; i 135 Bij het concert van afgelopen zaterdag bewees hij eens te meer het bestaansrecht van zijn formatie. Behalve de gebruikelij ke Kenton-classics, speelden zijn musici enkele nummers die, bij mij althans, wat twijfelachtige gevoelens opriepen. Ik zou me kunnen voorstellen, dat een deel van ’t publiek deze muziek als muzikaal geni aal en onvoorstelbaar mooi opvat, terwijl een ander gedeelte t ziet als een uiting van de meest decadente vorm van samen leving waaronder het Amerikaanse volk gebukt gaat. Maar smaken verschillen en meningen ook. vaste AVRO-programma van Toppop, Wie van de Drie, G. B. J. Hiltermans Analyse van de buitenlandse politiek, Peyton Place, Muziek is troef en tot slot actualiteiten van AVRO’s Televi- zier. Muziek is troef wordt gepresenteerd door Pim Jacobs. Hij ontvangt als gasten onder meer Connie Baars, Rika Zarai, Kees Kranenburg (junior en se nior, laatstgenoemde wordt 70 jaar en gaat om die reden op de schouders), de Twee Bevers (ze maken al zingend reclame voor hun prik) en Annie van ’t Zelfde. Niet alleen de muziek is troef, ook het kegelspel, waaraan dit maal Piet Römer en Paul Römer zich zetten. Het eivolle Concertgebouw was dan ook voornamelijk gevuld met kortgeknipte in nauwsluitende pakken gestoken Kenton- liefhebbers, die in grote getale waren opgekomenom te luisteren naar deze volu mineuze 19-mans-formatie die z’n aan klacht uitschreeuwde tegen de neo-barok van ’t Concertgebouw. De bijna 60 jaar oude Kenton maakte met een geheel ver nieuwde Big Band een uitstekende indruk en speelde een muziek die nog steeds hetzelfde is als die waarmee hij destijds zo’n grote opgang maakte. Stan Kenton, een fel omstreden figuur die de eer te beurt is gevallen evenals Louis Arm strong en Glenn Miller opgenomen te worden in de Music Hall of Fame heeft vele beroemde namen in zijn orkest gehad, waaronder Bud Shank. Shelly Manne, Shorty Rogers, Zoot Sims, Lee Konitz, de zangeres June Christy en na tuurlijk niet te vergeten de hoge-tonen- specialist Maynard Ferguson, destijds dé ster var. het orkest. Jammer dat al deze grote namen uit ’t orkest zijn vertrokken, want zijn huidige musici maakten geen overtuigende indruk op me vooral door de soms wat robotachtige manier waarop sommige nummers gebracht werden. van de schrijver. Fernando Arrabal werd in 1932 in Spaans-Marokko geboren en hoorde op zijn zestiende jaar dat zijn vader als heftig republikein in de Spaanse burgeroorlog ter dood was veroordeeld en sindsdien, hoewel het vonnis niet uitge voerd zou zijn, verdwenen is. Hij schijnt toen zijn vrome moeder die aan Franco’s zijde stond, ervan verdacht te hebben zijn vader verraden te hebben aan de Spaanse politie, zoals hij in zijn toneelstuk „De twee beulen” laat gebeuren. Ook in „Viva la muerte!” is een soort gelijke situatie aanwezig. De film bestaat uit een resie obsessies van een twaalfjari ge Spaanse jongen, Fando, die sterk aan zijn moeder gehecht is tot hij kort na de Burgeroorlog ontdekt dat zij haar man bij de politie heeft aangegeven. Liefde, haat en niets ontziende wreedheid vinden in Arrabal’s film verbeelding in extreme voorstellingen die hard op de toeschou wers aankomen. De film is, zeker voor een debuut, prachtig gemaakt en Arra- bal's fantasie, frustraties en priesterhaat blijken opnieuw, na zijn toneelwerk, geen grenzen te kennen. Het meest voor de hand liggende be zwaar tegen deze nachtmerrie-achtige verbeeldingen is alleen dat zij buiten proportie zijn, aangezien ze aan een kin derfantasie ontleend heten te zijn Daar voor zijn de fantasmagorieën te gecompli ceerd en te volwassen. Maar zij passen wel bij de talrijke gewelddadige beelden die in Utrecht over het doek gaan. CHARLES BOOST. MAAR VERDER VALT er weinig te lachen, of het zou moeten zijn om sommi ge erbarmelijk slecht gemaakte films, waarop nauwelijks critiek mogelijk is omdat dan onmiddellijk (als bij bijvoor- Naarmate het enthousiasme van het publiek en de temperatuur in de zaal opliepen, steeg óók het peil van de mu ziek, wat ongetwijfeld een hoogtepunt vond in de vlotlopende, soepelswingende en harmonisch knap opgebouwde num mers als „Artistry in Percussion” en „Amphibian”. Laatstgenoemde, wat iro nisch aandoende, titel was waarschijnlijk bedoeld om nog meer twijfel in de ver schillende kampen te zaaien. Wat de be doeling dan ook geweest mag zijn, voor mij swingde 't de tent uit, waarmee de „High Class” van Stan Kenton opnieuw volledig was bewezen. Tweemaal werden de „America’s last angry man of Jazz” en z’n medemusici voor een toegift teruggeroepen en een zichtbaar vermoeide, maar uiterst voldane, Stan Kenton voldeed spontaan aan dit verzoek, wat resulteerde in een ovationeel applaus na afloop van het beroemde „Ta ke the A-Train”. AMSTERDAM. Een aantal schrijvers heeft zich uitgesproken voor een sterk vereenvoudigde spelling. De zeer onbevre digende en onnodig gecompliceerde huidi ge spelling eist volgens hen een te grote hoeveelheid leertijd op, terwijl de slechte resultaten zowel op de lagere als op de middelbare scholen in geen verhouding staat tot de bestede moeite, aldus de schrijvers Gerben Hellinga, Lucebert, Sybren Polet, Jacq Firmin Vogelaar en Jan Wolkers. De tijd die ter beschikking komt door vereenvoudiging van de spelling kan ten goede komen aan een werkelijk taal- en litteratuuronderricht, wat met name van groot belang is voor kinderen met een taalachterstand. Volwassenen zonder voortgezette schoolopleiding durven nu vaak geen brief te schrijven, uit angst zich te vergissen. De schrijvers menen dat dit de kwestie tevens tot een belangrijk sociaal probleem maakt. „Alle eventueel tegen een spellingver eenvoudiging in te brengen bezwaren zijn hieraan ondergeschikt. Spellingvereenvou diging is nog geen taalvereenvoudiging, maar maakt de toegang tot de taal wel eenvoudiger”. De schrijvers betreuren, dat te weinig collega’s zich van deze proble- matief bewust zijn en litterair-esitetische belangen zwaarder laten wegen dan socia le en dat het bestuur van de Vereniging van Letterkundigen zich categorisch tegen spellingvereenvoudiging heeft uitgespro ken. beeld de Fred Haché-show) geroepen wordt dat die vorm zo gewild is door de maker en juist nodig was om de bedoelde bedoelingen duidelijk te maken. Zo’n opzichtig slecht gemaakte film die op die gronden door zijn maker in woord en geschrift als zijn de vol onbegrepen bedoelingen verdedigd wordt is de (helaas) verboden „Overload.” Als men zijn maker Mel Clay de film hoort omschrijven als „vijfentachtig minuten karmische gevoe lens van eenzaamheid en wanhoop, als heet vlees dat het electriciteitsnet ontmoet en op celluloid wordt vertoond,” dan be gint men óf aan zijn eigen ogen óf aan de beroepskeuze van Mel Clay te twijfelen, die zich aanzienlijk meeslepender in woorden dan in filmbeelden weet uit te drukken. En in diezelfde trant van onver zorgd gemaakte en vol diepere maar moeilijk te ontdekken betekenis geladen twee films van Rainer Werner Fassbinder („Warum lauft Herr R. Amok” en „Götter der Pest”) en „SPQR” van Volker Koch die zondagmiddag na drie technische sto ringen tijdens de vertoning nog een vijftal toeschouwers tot het einde toe op hun stoelen wist te houden. Er volgde aansluitend een merkwaardige persconferentie, waarbij regisseur Koch en hoofdrolspeler Anthony del Visco ge scheiden zaten omdat ze niet meer „on speaking terms” waren. Kort tevoren had Del Visco mij toevertrouwd genoeg te hebben van al die slordig en ongecontro leerd werkende jonge filmers die zonder goed draaiboek en liefst zonder tekst maar speculeren op de improvisatie-talen- ten van hun spelers. Wat de jonge filmers op het ogenblik ontbreekt is zelf-discipli- ne, was het oordeel van de ruim veertig jarige Amerikaan die langs een omweg via het Centro Sperimentale in Rome in Duitse handen was gevallen, maar ook muziek op het lage voorhoofd te tikken. Niettemin was Stan Kenton de eerste, die het publiek tot massahysterie wist te brengen en tevens een nieuw jazz-tijdperk inluidde, daarmee vele heilige jazz-huisjes omver werpend. Zaaleigenaren stonden uit pure angst in hun schoenen te soppen als Kenton kwam spelen, maar de overweldi gende hoeveelheid publiek (lees dollars) die hij met zich meebracht was ’t risico van een afgebroken zaal wel waara. Zijn „still going strong”-mentaliteit gevoed door een grenzeloos zelfvertrouwen vorm de de basis voor zijn nog steeds vóórtdu- rende succes. Hij voerde een nimmer aflatende strijd voor de door hem gekozen weg; hij zette alles op ’t spel, verspeelde enkele malen een vermogen, maar drukte niettemin een eigen stempel op de na oorlogse jazzmuziek. Nederland I en 14.00 NOS-NOT: Schooltele visie. NOS: (K) O.W. Sapporo - Sa menvatting wedstrijden. (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. NCRV: (K) De Jonkvrouw van Avignon (feuill.). STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. NCRV(K) Please Sir (serie). (K) Eenmaal Andermaal. Hier en Nu. Tekst en uitleg. NOS: (K) Journaal. Alg. informatie schooltelevisie. TELE AC: (K) Graven naar het verleden (2). Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. VARA: (K) Volgende patiënt (K) Tik Tak Tor. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. VARA: (K) Mijn tante Victoria (spel). Film van Jan Vrijman. Ajchter het nieuws. (K) Beton (2). I 19.55 20.00 20.15 20.21 21.20 22.50 22.55 Nederland II NOS: (K) O.W. Sapporo - Sa menvatting wedstrijden. (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. AVRO: (K) AVRO’s Toppop. (K) Wie van de 3 STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Peyton Place. (K) Muziek is troef. AVRO’s Televizier Magazine. NOS: (K) Journaal. TELEAC: Wat is je vak man? (4). Nws. 11.03 Vrolijke visite. 12.00 Nws 13.00 Nws. 13.03 Eddy Becker Show 14.00 Nws. 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai 16.00 Nws. 16.03 Mix. 17.00 Nws. Nederland I (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. KRO(K) De Graaf van Monte Cristo, musical 7 delen (dl. 1). STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. KRO: Politiek op school, doe. Heinz Rühmann. NOS: (K) Journaal. TELEAC: Spaanse les (7). Ss S. «Ss Het lag voor de hand dat in een film- manifestatie die zich verre houdt van de veelvuldig beoefende bioscooppraktijken het doorsnee-filmamusement zou ontbre ken, en dat vooral de „geëngageerde” film zijn kansen zou krijgen. En waar we nu eenmaal leven in een door haat en tegen stellingen verscheurde wereld, was het te voorzien, dat in allerlei variaties en toon hoogten maatschappij-kritiek, sociale on rust, algemeen onbehagen, oproep tot ge weld en veroordeling van geweld hun kansen zouden krijgen in het pakket films dat Utrecht ter bezichtiging aanbood. De vraag blijft of deze kritische opstelling zo humorloos zou moeten verlopen. Afgezien van klassiek-mooie en traag verlopende sfeer-films als „Rendez-vous a Bray.” waarmee de Cinemanifestatie opende en „Une femme douce” van Bres son, waarmee ze straks zal eindigen, een categorie van perfect gemaakte films, waartoe ook de Russische „Oom Wanja” en „Le genou de claire” van Eric Rohmer gerekend kunnen worden, is het Utrechtse programma bepaald door gewelddadighe den en agressieve sex, zij het steeds met de bedoeling de ogen van het publiek te openen en daarmee een begin te maken met de verbetering van de wereld. In „Gas-s-s-s” van Roger Corman ge beurde dit nog met de nodige ironie en vrolijke scepsis en de uit authentiek film materiaal samengestelde aanval op Nixon in „Millhouse” van Emile de Antonio is als men even niet al te diep op de politieke consequenties wil doordenken de meest komische film van de hele week. Het affiche voor „Millhouse” bestaat dan ook terecht uit een tekening van de beroemde Amerikaanse caricaturist David Levine die in zijn werk dezelfde bijtend- satyrische en tegelijk enorm komische stijl hanteert als waarin de film gemaakt is AMSTERDAM. Het zondagmiddagcon- cert van het Concertgebouworkest onder leiding van Bernard Haitink, begon met „Childeren’s Corner” van Debussy en ein digde met het Requiem van Mozart. Deze zeer uiteenlopende werken werden aan elkaar verbonden, of zo men wil, geschei den door een compositie van Hans Henke- mans „Tre Aspetti d’amore” voor gemengd koor en orkest. Het is niet onwaarschijnlijk, dat deze programmering (naar mijn veronderstel ling) de diepere bedoeling had het publiek te confronteren met de drie voornaamste aspecten van het menselijke bestaan.de geboorte, del iefde en de dood. Debussy werd geïnspireerd door het ob serveren van de kinderwereld, waarin zijn dochtertje Chouchou, de hoofdrol speelde. Hans Henkemans verdiepte zich in zeer oude, wijsgerige beschouwingen over de liefde. Mozart trachtte troost en berusting te vinden in zijn gedachten over de dood, die hij voelde naderen, maar die hij niet vreesde. De instrumentatie van André Caplet van „Children’s Corner” (oorspronkelijk voor piano) is een bewijs van degelijk vakmanschap. Hij heeft daarmee een aar dige en onschuldige uitbreiding gegeven aan het orkestrepertoire. Helaas is het „kinderboekje” met de box, de poppen en de rammelaars, veranderd in een crèche met psychologisch-verantwoord speelgoed. Het echt-kinderlijke is verdwe nen en wij hebben met verbazing geluis terd naar een orkest dat onder strenge directie een kleine symfonie „Uit de Kin derwereld” speelde. De wijsgerige muzikale beschouwingen van Hans Henkemans „Tre aspetti d’amo re”, geven geen levensecht beeld van de liefde van eenvoudige stervelingen, maar dat is ook nooit zijn bedoeling geweest. Wij luisterden naar rijk geïnstrumenteer de gezangen, waarin de liefde werd afge spiegeld als een sombere aangelegenheid, waar niet veel vreugde aan te beleven valt. Het Requiem van Mozart is niet ge schreven voor een „Groot Omroepkoor van de Nederlandse Omroep Stichting” en een Concertgebouworkest met uitgezóchte solisten. Mozart’s mogelijkheden waren veel bescheidener van aard. Over de kwa liteiten van het Omroepkoor, het orkest en de solisten hoef ik niet nader uit te wijden, die zijn voldoende bekend. De solisten Elly Ameling, Aafje Heynis, Dieter Ellenbeck en Peter van der Bilt, zijn voortreffelijke geschoolde zangers, maar de homogeniteit van hun stemmen was ver te zoeken. Ik geloof dat de pompouze en effect volle directie van Bernard Haitink ver verwijderd was van de eenvoudige en misschien wel kinderlijke gelovigheid van Mozart. Haitink hanteerde het zwaard van Wagner en dreigde met de dood en ver doemenis van Verdi, maar aan de inner lijke kracht van Wolfgang Amadeus heeft hij niet gedacht. WASSENAAR. Twee Hagenaars, een 44-jarige stucadoor en een 43-jarige koop man zijn donderdagavond in Wassenaar tegen de lamp gelopen, toen zij juist uit een huis aan de Klein Persijnlaan schil derijen, antiek en sieraden met een verze kerde waarde van 75.000 hadden gesto len. De 72-jarige buurvrouw van de 65- jarige eigenares van de gestolen voorwer pen speelde een van de hoofdrollen bij hun aanhouding. De dertien gestolen schilderijen, zijn beschadigd, doordat de dieven ze zonder meer op een stapel in de kofferbak van hun auto hadden gegooid. De Wassenaarse politie, die zaterdag morgen mededelingen over de diefstal deed, was donderdagavond gebeld door de 72-jarige vrouw. De twee dieven hadden bij haar aangebeld. Zij had de lichten in huis al uitgedaan en de politie gebeld, omdat zij geluiden in de tuin had gehoord en de zaak niet vertrouwde Toen de inbrekers achterom het huis liepen en een ruit forceerden, werden zij door de politie aangehouden. De vrouw attendeerde de agenten erop, dat in het huis van de buren, waar die avond niemand thuis was, een raam openstond en dat er bovendien een vreemde auto stond. Daarin bleken de dieven tien uit dat huis gestolen schilde rijen te hebben geladen .alsmede een Fran se pendule, een antieke schaal en een handvol sieraden. Bij de gestolen schilderijen zijn werken van Abraham van Beijeren, David Te niers, Jacob Maris, Benjamin Cuyp, de Beukelaar en Pieter Claes Heda, alsmede een kopie van een doek van Rembrandt. films zijn de bijdragen van de jonge Duitse cinema, vertegenwoordigd door goede contacten in ons land bleek te bezitten. En bij zijn wens naar vakkennis en zelf-discipline herinnerde hij aan wat Bette Davis had gezegd in de Dick Ca- vett-show die de VPRO vorige week don derdag had uitgezonden. Nostalgie naar de dertiger jaren toen Hollywood nog Holly wood was, eenzelfde heimwee als waar van Paul Morrissey van „Trash” in een persconferentie blijk had gegeven. Herstel van de filmstar! Het schijnt nauwelijks meer mogelijk in een tijd dat de jonge mensen in de bioscoop met sterke prikkels bewerkt willen worden en de oude gene ratie met een traan in het oog naar oude films uit Hollywood’s glorietijd zitten te kijken. VOOR DIE STERKE prikkels kan men in Utrecht in ieder geval terecht bij „Viva la muerte!” van de in Frankrijk levende Spaanse toneelschrijver Fernando Arra bal. Het is Arrabal’s eerste film die overi gens exact aansluit op zijn toneelwerk in zoverre dat dit ook terugwijst op de jeugd Nederland 1. Nico Holtrop en Jack Bulterman grepen Alexandre Dumas’ bestseller de Graaf van Monte Christo, maakten daarvan een musical met leu ke muziekjes en vrolijke liedjes, waar van vanavond door de KRO de eerste aflevering de ether in wordt gezonden. Om de cast enig gewicht te geven werden onder meer Ton Lensink, Wim de Meyer, Paul Deen en Celia Nufaar gecontracteerd. Ook wat de KRO hier na op het scherm brengt mag er zijn: de derde aflevering van de reeks pro gramma’s maatschappijkritiek (vana vond aandacht voor de kritische lera ren) en de film: Val niet, Professor, 1 met Heinz Rühmann. Wat de kritische leraren betreft: de samenstellers hadden aanvankelijk nog wat moeilijkheden om hun programma te maken. Geen enkele school wilde namelijk het filmen op school toestaan. Vaak was de reden van het weigeren niet dat men onsympathiek tegenover de gedachten van de kritische leraren stond, maar wel tegen hun methoden. Als helper uit de brand fungeerde tenslotte de „Gemeenschappelijke Werkplaats” in Bilthoven. De kritische leerkrachten vinden dat de kinderen op school onvoldoende worden voorbe reid op de maatschappij die hen wacht en ook vaak onbewust worden i geïndoctrineerd met de ideeën van de huidige maatschappij vorm, een vorm die de kritische leraren zelf verwerpen. Nederland 2. Aan het eind van de middag samenvattingen van de van daag in Sapporo op Olympische niveau gehouden wedstrijden, ’s Avonds het 23.55 Nws. HILVERSUM III VARA: 7.00 Nws. 7.02 Dag dinsdag. 8.00 Nws. 8.02 Onderweg. 9.00 Nws. 9.03 Plaatjes voor de pep. 10.00 Nws. 11.00 Sola, oan-C, IJmui- I Schel- Lon- Jim- nburg; iden. Korea i; Tor uiden; anden; uiden; oan-C, Fah- erken; island, edloyd Coslar, Rand- hester, Vlaar- n; Do- osund, I Pool, onden; r Hol- reham; Ver- ;n, IJ- Am- nburg: erpen; IJmui- Aegi» I Char- I San t schip i HILVERSUM I. NOS: 00.00-7.00 Sapporo ’72. Olym. Winterspelen. Nws. KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badi- I nerie. 7.30 Nws. 7.41 Actualiteiten. 7.50 1 Sapporo ’72: Olympisch Joum. 8.10 (S) I Badinerie. 8.24 Overweging. 8.30 Nws. 8.41 Voor de vrouw. 10.00 (S) Aubade. 10.30 Nws. 11.00 Voor zieken. 11.30 Bejaardenprogr. 11.55 Meded. 12.00 (S) Van twaalf tot twee. 12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin- bouw; 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar.; 13.50 Sapporo ’72: reportages en beschouwingen O.W. 14.05 Schoolradio. 14.30 (S) Interlokaal: muz. magazine. 15.30 Nws. Overheids- voorl. 17.00 De Creoolse bevolkings groep in Suriname. 17.10 (S) Metropo- le-orkest. 17.25 Voor kinderen. 17.30 Nws. 17.32 (S) Actualiteiten. 18.00 (S) I Licht ensemble. Pol. Partijen. 18.19 i N.M.P. KRO: 18.30 Nws. 18.41 Actuali teiten. 18.50 Voorbesch. progr. 19.00 (S) Musicerende dilettanten. 19.30 Over le ven, dood en toekomst. 19.45 De zin gende kerk. 20.00 (S) Ned. muz. en Ned. poëzie. 20.45 Waar maak je je druk over? 21.00 Babel. 22.00 Klass, orkestmuz. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.38 Den Haag vandaag. 22.50 Actualiteiten. 23.15 (S) Voer voor vo- gels. 23.55 Nws. HILVERSUM II. AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag met een plaatje. 8.00 Nws. 8.11 Journ. 8.20 (S) Dag met een plaat je. Om 8.30 De groenteman. 8.50 Mor genwijding. 9.00 (S) Klass, muz. 9.35 Waterstanden. 9.40 (S) Klass, muz. 10.00 Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.30 Rondom 12. 11.55 Beursber. 12.30 Overheidsvoorl.: Voor de landbouw. 12.40 Knipperlicht. 13.00 Nws. 13.11 Journ. 13.30 (S; Scala. 14.00 (S) Nieuwe platen met toel. NOS: 15.00 Zoeklicht op Nederland. 16.00 Nws AVRO: 17.00 Mobiel. 17.55 Meded. >18.00 Nws. 18.11 Journ. 19.00 (S) Jazz Spec trum. 19.25 Paris vous parle. 19.30 Vanavond. 20.00 Nws. 22.00 Trefpunt. 22.20 (S) Vanavond laat: gevar. progr. 22.55 Meded. 23.00 Nws. 23.10 Journ. |- A

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 7