Drukke toneelweek FILMS drugs over 2.~ «W/ Mevrouw, hier hebt u ’n litertje prima eerlijke zeep Drie programma’s met voorlichting ft Haarlem Ontwerpen uit de vorige eeuw Klassiek gitaarduo m Kouwenaar de Waag Jazzclub Frans lied Tudor Lodge Waag Lear Zangers Kabaal r in Tijdelijk Trijntje in Filantroop a 8 IN KADER ONDERWIJSTELEVISIE l ROXY r 9 Dollars Dr. Phibes Prolongaties m/Nh Informatiepakket Taboesfeer In Stedelijk Museum t i z a a wijzer Amateur-orgelconcours in Utrecht uS. A Insulinde. Nieuw, maar eigenlijk iets uit de goeie ouwe tijd. Natuurzuivere zeep van natuurlijke oliën. En dan vloeibaar, dus makkelijk. Maakt alles veilig schoon; handen, koelkast, sanitair, vloeren, houtwerk, tussendoorwasje, fijne was. En heerlijk in bad óók, want ’t is fijntjes geparfumeerd met lavendel. Insulinde- z*- probeer’t maar! f F; Onder redactie van Charles Boost De Filantroop: In het midden Siem Vroom. Een scène uit „Kabaal in Cioggia” door de Noordercompagnie. Gerrit Kouwenaar (48) heeft j en werk ingaan. Mart Gevers, Kitty Jansen en André 1 WACHT j VRIJDAGAVOND mony-techniek. TUD DODGE TRIO - -♦ UIT 1 Hauer (beter bekend als tele- visieheld Floris) en verder Rick Nicolet, Manon Alving, Sacco van der Made en anderen. DE TIEN PLAGEN van Egypte uit de bijbel hebben geïnspireerd tot de film „De afgrijselijke dr. Phibes”. Deze Phibes is bij een ongeluk deerlijk verminkt. Hij heeft zijn vrouw verloren bij een operatie en neemt daarom wraak op het medische team. Deze wraak is even gruwelijk als ingenieus. Artsen worden gedood door vleermuizen, bijensteken, een kikvorsmas ker met Ingebouwde doodsteek, r atten, hagel, sprinkhanen, grote dieren. Tenslotte wordt er ook nog een eerstgeborene van een chirurg geopereerd, voodat dr. Phibes de plaag der duisternis voor zichzelf re serveert. Hij laat zich opsluiten in de graf tombe van zijn dode vrouw. Een bad van zwavelzuur is voor zijn assistente. In de film, geregisseerd door Robert Fuest, spe len behalve de topgriezel Vincent Price ook gerenommeerde filmsterren mee als Joseph Cotton en Terry Thomas. In Lido. VOLGENDE WEEK donder dag, vrijdag en zaterdag is Cen trum met „Lear” terug. Het zijn de laatste voorstellingen van dit stuk in dit seizoen, want op 20 april gaat de stadsschouwburg dicht voor een tamelijk ingrij pende verbouwing van het to- neelhuis. I GLOBE BRENGT ZONDAG 13 en maandag 14 februari iets heel anders en wel een zelden gespeelde klassieker uit de Ne- DE VERENIGING „Vrienden van het Lied”, die zich al jaren- land beijvert om de uitvoering te bevorderen van liederen die gecomponeerd werden door Ne derlandse componisten, organi seert op donderdag 17 februari een bijzonder concert in Maison Descartes, Vijzelgracht 2 A in Amsterdam. Er zullen liederen ten gehore worden gebracht van Willem Pijper, Henriëtte Bos mans, Sas Bunge, Jacques Beers, Alphons Diepenbrock, Paul Chr. van Westering, Henk Badings, Ton de Leeuw, Hendrik An- driessen, Th. H. Smit Sibinga. Matthijs Vermeulen, Jan Mul en Louis Andriessen. BIJ WIJZE VAN uitzonde ring wordt de volgende literaire avond in de Waagtaveerne (hoek Spaame-Damstraat) niet gehouden op donderdag maar op woensdag. De dichter Gerrit Kouwenaar iis op 16 februari de gast in Waagtaveerne Haarlem om voor te lezen uit zijn werk en erover te vertellen. Aanvang half negen. OP DONDERDAG 17 februa ri geven de Griekse gitaristen Evangelos en Liza Assimako- poulos in het Haarlems con certgebouw een concert, dat iets heel bijzonders belooft te worden. Liza en Evangelos zijn twee van de belangrijkste klas sieke gitaristen ter wereld. Vo rig jaar waren zij al te horen op het Gitaarfestival in Bever wijk en zorgden voor het hoog tepunt van het toch al uitste kende programma. Het onderwijzend personeel kan een informatiepakket krijgen, waarin onder meer zitten doelstelling, inhoud en di dactische suggesties met betrekking tot dit project, het rapport „Ruimte in het drugbeleid” van het Algemeen Cen traal Bureau voor de Geestelijke Volksgezondheid, een gids met namen en adressen van commissies, die zich bezig houden met de drugproblematiek in Nederland, een overzicht van hulp- verleningsadressen en alle Nederlandse litteratuur op dit terrein. Voor de leerlingen is een documenta tiemap beschikbaar, waarin zijn te vin den informatieve artikelen uit de dag en weekbladen, cijfers over drugge bruik, een lijst van hulpverlenings- adressen, de tekst van de opiumwet, een overzicht van alle bekende en minder bekende drugmiddelen met gegevens daarover, de meest gebruikte verboden drugs in Nederland en eenvoudige lit teratuur over drugs. school. De communicatie met leerlin gen over drugs wordt nog vaak be moeilijkt, doordat het probleem enigs zins in de taboesfeer is komen te liggen, zoals dat eerder het geval was met de seksuele voorlichting. De sa menstellers hebben dan ook in overleg met enkele deskundigen twee doelstel lingen als uitgangspunt gekozen, name lijk het onderwerp uit de taboesfeer proberen te halen en een verantwoorde informatie geven over een aantal be kende en minder bekende drugmidde len. Een scène uit Trijntje Cornelis; van links naar rechts van den Heuvel. DE TONEELLIEFHEBBERS in Haarlem kunnen de komen de week goed aan hun trekken komen. Globe geeft twee to neelstukken, de Noorder Com pagnie is twee avonden te zien en tenslotte is Centrum er voor met De liederen worden gezongen door Rosemary le Gras, mezzo sopraan, Grethe de Vink, so praan en Rom Kalma, bas-bari- ton. De begeleiding wordt ver zorgd door de pianist Hans Broekman. Kaarten aan de zaal verkrijgbaar, aanvang 20 uur. IN DE HAARLEMSE Jazz club, Groot Heiligland 47, speelt vrijdagavond 11 februari vanaf half tien het Rein de Graaf-Dick Veninik Kwartet. Het moet tot de top van de Nederlandse pop horen. De Graaf zit aan de pia no, Vennik blaast tenorsax en fluit, terwijl aan de bas Henk Haverhoek staat en achter de drums Erik Ineke zilt. De groep was nog niet eerder bij de Jazz club te horen. Dinsdagavond 15 februari is het Mark Jansen Trio te horen voor de blues- en boogie woogie-ïiefhebbers, die de laat ste tijd bij de HJC veel te kort zijn gekomen. Jansen zilt aan de piano, André Blankert speelt gitaar en Robert Schreuder zorgt voor het slagwerk. het laatst dit seizoen „Lear” van Edward Bond. IN DE STADSSCHOUWBURG in Velsen wordt vrijdagavond 11 februari vanaf 8 uur een „zan- gersavond” gehouden, waar zes koren verschillende liederen zullen zingen. De avond wordt georganiseerd door de sectie zang van de Velser Gemeen schap. Het duo studeerde aan het Nationale conservatorium in Athene; beiden haalden hun di ploma met lof in 1960, twee jaar later gaven zij al les aan het conservatorium, trouwden in 1963 en studeerden bij nie mand minder dan Andres Sego via. Deze was zo verrukt van hun spel, dat hij verschillende componisten werk voor het duo liet schrijven. Vanaf 1967 ma ken Liza en Evangelos regel matig concertreizen over de halve wereld. De koren zijn. Bel Canto on der W. Borghardt, het Kenne- mer Vrouwenkoor onder Olga Ongeiia met aan de piano de ’kende pianiste Miep van het Engelmunduskoor van Hufctnga, het Velsens Ge- nengd Koor onder E. van ’t Katar, de gemengde zangvereni ging De Stem van IJmuiiden on der Waasdorp en het Christelijk Mannenkoor IJmuiiden onder leiding van Geert de Boer. Het programma is veelzijdig. Be halve opera koren, zijn er ook r"'nt3tes en volksliederen te DINSDAG EN WOENSDAG is er in de Haarlemse schouw burg weer kluchtigheid, maar ditmaal van Italiaanse afkomst. De Noorder Compagnie, welk gezelschap vooral toneelspeelt in de Noordelijke provincies met als standplaats Drachten, brengt „Kabaal in Chioggia” van de aloude kluchtenmeester Goldoni. Chioggia is een vissersplaats je bij Venetië en Goldoni schetst de herrie en de pro bleempjes die in dat stadje kunnen voorkomen. Er wordt veel gedraafd, er zijn vele op zettelijke en onopzettelijke mis verstanden, maar er is een hap py end met liefst drie gelukkige paartjes. Het stuk is bewerkt als een musical, waarvan de liedjes geschreven zijn door Jaap Maarleveld en de muziek door Jean Lambrechts. De regie heeft Zdenek Kraus. Er doen heel wat spelers mee o.a. Rutger TAT TRESLONG in HUegom o dinsdag 15 februari te zien Küktaferna”, de show van Adèle Bloemendaai1., Leen Jon- ffewaard, Kika Mol en Rob v. d. ■'"eeberg. Teksten van de lied jes zijn van drs. P. en Guus ■'’’eugel, terwijl er een Amrter- "Tise schets is van Eli Asser. Kouwenaar is een dichter die j zeer direct is. Hij heeft eens gezegd: „Ik wil vandaan komen onder de abstractie, dus de af stand tussen taal en werkelijk heid zo miniem mogelijk ma ken”. Kouwenaar zal woensdag dieper op de acpecten van zijn Volgens de Stichting Nederlandse Onderwijs Televisie blijkt in sommige scholen voor voortgezet onderwijs het gebruik van drugs door de leerlingen tot grote bezorgdheid bij het onderwij zend personeel en bij de ouders te leiden. Soms geeft dit zelfs aanleiding tot ernstige conflicten binnen de I UTRECHT. Onder auspiciën van de Gemeentelijke Muziekschool Utrecht wordt een amateur-orgelconcours gehou den voor organisten tot 35 jaar. De finales voor de twee afdelingen interprestatie en improvisatie zijn op 13 mei in de Leeu- wenberghkerk in Utrecht. De inschrijving van deelnemers aan het Domstad Orgel- concours voor amateurs staat open tot 15 maart. DOOR DE ta.iee 3-eniging T I.O.S.” uit Velsen zal za/ter- d; 12 februari i,n het Hervormd Jt'jgdg'ebouw aan de Rem- brandtlaen in IJmuiden-Oost een opvoering worden gegeven van „Wilde vaiart”, een spel rond de havens iin drie bedrij ven, door Tom Dekker. De regie is van mevrouw Roeli Prins. AMSTERDAM. In het Stedelijk Mu seum te Amsterdam wordt van 12 februa ri26 maart een tentoonstelling gehouden over de vormgeving in de architectuur en industrie uit de vorige eeuw met als titel „Ontworpen in de 19e eeuw”. De expositie bestaat uit circa 400 gebruiksvoorwerpen, instrumenten, meubels, originele werkte keningen en foto’s. Een groot deel van de tentoonstelling is in Duitsland georgani seerd door Wend Fischer en Klaus- Jürgen Sembach onder de naam „Die verborgene Vernunft”. Hieraan is een Ne derlandse afdeling toegevoegd die voor beelden uit ons eigen land toont. Dit laatste gedeelte is door het Stedelijk Mu seum georganiseerd in samenwerking met prof. dr. C. Peeters te Amsterdam en werd mogelijk gemaakt door de financiële steun van het Instituut Industriële Vorm geving. Naast de Duitse katalogus wordt ook van het Nederlandse gedeelte een samenvatting uitgegeven doordat het tijd schrift „Plan” een deel van zijn januari nummer hiervoor beschikbaar stelde. Een veel gehuldigde opvattig over de vorige eeuw was, dat de vormgeving be stond uit het karakterloos nabootsen van vroegere stijlen. Daartegenover stond ook de tendens om alles wat deze periode heeft voortgebracht zonder onderscheid mooi te vinden. De bedoeling van „Die verborgene Vernuft” is om een herwaar dering van deze meningen tot stand te brengen met betrekking tot het wezen van de 19e eeuw. Zij toont aan dat er wel degelijk oorspronkelijk en functioneel ontworpen en gedacht is. Met name waar een nieuw gebruik gemaakt wordt van een materiaal als ijzer, wordt blijk gege ven van een verbluffend „modern” vorm gevoel (bijvoorbeeld de Eiffeltoren en de Hallen te Parijs). De snelle industriële ontwikkeling maakte nieuwe vervoersmo gelijkheden noodzakelijk. Dit leidde tot vernieuwingen op het gebied van de we gen- en bruggenbouw en tot aanleg van een uigebreid spoorwegnet met stations. Omdat in Nederland de industrie pas later op gang is gekomen dan in Enge land, Duitsland en Frankrijk werden hier vaak de buitenlandse voorbeelden in een verbeterde vorm overgenomen. De ze verbetering betrof vooral de techniek en kwam minder tot uiting in de vormge ving, waarin soms nog oudere stijlken merken herkenbaar zijn. Toch zijn daar van afbeeldingen opgenomen in het Ne derlandse gedeelte van de expositie in die gevallen waarin het functionele karakter duidelijk tot uitdrukking komt. Tijdens de tentoonstelling wordt in één van de zalen een diaprojectie met tekst van Rudy Kousbroek getoond. het folkminnend publiek in de Waag te Haarlem iets bijzon- ders: het trio Tudor Lodge uit Engeland. Het bestaat uit John Stannard, Lyndon Green en Ann Stewart. De groep, die po pulair is in Engeland en veel succes kreeg op de folk-festi- vals in Cambridge, is ontstaan in 1969. Toen ontmoette John de Australiër Lyndon, bij welk tweetal de Newyorkse Ann zich naderhand voegde. John speelde i orgel, tot hij in ’68 verslingerd raakte aan de folk. Hij speelt nu de gitaar en schrijft de teksten. De muziek is van Lyn don die verder de leidende gi- j ziek en speelde fluit in DE TONEELGROEP GLOBE geeft vrijdag 11 en zaterdag 12 februari voorstellingen van „De filantroop” van de jonge Engel se toneelschrijver Christopher Hampton. Dit „burgerlijk blij spel” speelt ten huize van een jonge lector in de filologie, die niet anders dan aardig wil zijn voor zijn medemensen. Hij is zelfs zo aardig dat hij het niet waagt waar nodig kritiek te uiten. Hij wil het iedereen naar den zin maken. Van die houding wordt hij tenslotte zelf de dupe. De regisseur van het stuk, Adrian Brine, stelt dat de schrijver Engeland vergelijkt met een Engelse universiteit. „Een ivoren toren temidden van groene velden, een geïsoleerde plaats waar mannen met woor den spelen, ze uiteenrafelen, ze binnenste buiten keren en uit hun kontekst lichten; en de bui tenwereld die van tijd tot tijd binnen dringt is er een, waar geweld, verval en winstbejag hand over hand toenemen”. De verschillende personages in het stuk worden de een na de ander ontmaskerd. Alleen de hoofd persoon houdt „een menselijk gezicht, maar net als de rest, is hij een slachtoffer van de doel loosheid en het gebrek aan overtuiging die bij de andere personages tot geestelijk bloed armoede hebben geleid”, aldus Brine, die eraan toevoegt ^.Niet temin is het stuk een komedie”. De hoofdrol wordt gespeeld door Siem Vroom, en volgens de critici is hij alleen al een gang naar de schouwburg waard. Verder spelen mee o.a. Henk Molenberg en Femke Boersma. Het eerste deel van de serie wordt uitgezonden op donderdag 9 en vrijdag 10 maart, het tweede op donderdag 16 en vrijdag 17 maart en het derde op donderdag 23 en vrijdag 24 maart. De uitzendingen geschieden steeds om 11.10 uur via Nederland 1. Het geheel projekt wordt op zondag 27 februari om 22.30 uur via Nederland 2 vooraf gegaan door een programma, dat speci aal voor leraren en ouders is bestemd en waarin de motieven, die tot deze serie hebben geleid, alsmede doel, in houd en didactische suggesties voor het gebruik in de klas, worden uiteengezet. HILVERSUM. In maart gaat de Stichting Nederlandse Onderwijs Tele visie in samenwerking met de NOS een serie van drie programma’s uitzenden onder de titel „Drugs, informatie en discussie”. De programma’s zijn be stemd voor het gehele voortgezet on derwijs, met name voor de leeftijdsca tegorie van 13 tot 16 jaar, en voor diverse vormingscentra. „Lear” is een stuk, waarin de schrijver wil illustreren dat de mens de band met de natuur verloren heeft en daarom in de vicieuze cirkel van macht en geweld is gekomen. Ook op stand tegen terreur leidt niet anders dan tot terreur. De mens is gekooid in geweld. Dit wordt aangetoond aan de hand van de lotgevallen van Lear, wiens macht gebroken wordt door zijn dochters, die op hun beurt met succes bestreden worden door volksrebellen. De rebellenleid ster vervalt, noodzakelijkerwij ze weer tot het geweld en de machtsuitoefening van Lear. De oude man komt na een waan- zinperiode tot het inzicht, dat hij met eigen handen zijn daden ongedaan moet maken. Hij komt daarbij echter om. Het is een bijzonder rijk stuk, dat door Peter Oosthoek op gestileerde wijze magistraal op het toneel is gezet. Han Bentz van den Berg speelt de hoofdrol. I taar speelt. Ann studeerde mu- ziek en speelde fluit in ver- j schillende groepen. Ze hebben een uniek geluid, omdat zij ge- bruik maken van de close-har- J - CINEMA PALACE prolongeert Dia monds are forever; Studio doet dat 's avonds met „Flesh” en 's middags met de jeugdfilm „Het eiland van de blauwe dolfijnen”; Luxor toont nog een weekje de tekenfilm „The Aristocats”. En Frans Hals brengt een reprise van „Blue Movie”. In d e nachtvoorstellingen v an Palace „OSS 117 speelt met vrouwen” en van Frans Hals „Het uur van verraad”. ZATERDAGAVOND IS in de Waag een flamenco-gitarist te j horen; Sabana. Hij speelt ook klassiek-Spaanse muziek. Zijn spel wordt afgewisseld door de j Amerikaanse Allison Young, j die zichzelf op de gitaar bege- J leidend traditionele folk brengt. ZONDAGAVÖND ZINGT Martin Brouwer behalve eigen nummers ook Engelse folk en songs van Bob Dylan. Hij bege leidt zichzelf op de gitaar. „DE DOOD BETAALT in dollars” is een geheimagent-film, waarvan het verhaaltje uitgaat van de bewering dat Hitler mil joenen valse dollarbiljetten heeft laten vervaardigen die door misdadigers in cir culatie dreigen te worden gebracht. De bende moet worden uitgeroeid en dat gaat internationaal: Spannende evenementen in New York, Londen, Marrakesh en de Alpen in Zwitserland. In Roxy. In de nachtelijke uren in deze bioscoop de Franse sexfilm „Een vrije vrouw”, die een gematigde vrijheid op seksueel gebied predikt. derlandse litteratuur: „Trijntje Cornelis”, een klucht van de deftige zeventiende eeuwer Constantijn Huygens. Huygens was een aristocraat, o.a. secre taris van stadhouder Frederik Hendrik en een man van weten schap. Hij heeft veel geschre ven, maar erg populair is hij nooit geweest. In een tijd van Breêro met zijn „Spaanse Bra bander” en Hooft met zijn „Wa renar”, ontkwam ook Huygens niet aan de lust om een volks klucht te schrijven, die hij zelf een „vodderije” noemde. Het gaat voornamelijk over ene Trijntje, een Zaans wijfie, dat in Antwerpen aan de zwier raakt. Zij is daar met haar man Claes, een schipper die druk be zig is met zijn werk. Intussen trekt Trijn in haar beste kleren en een beurs vol geld door de stad. Ze valt in handen van een hoer en haar pooier, die haar letterlijk en figuurlijk uitkle den. Dankzij schippersknecht Kees komt alles weer terecht en komen de hoerige boontjes om hun loontjes. De specialist in zeventiende eeuwse stukken Jo han de Meester heeft het stuk geregisseerd, terwijl in de hoofdrollen meespelen Kitty Janssen als Trijntje, André van den Heuvel, Mart Gevers, Onno Molenkamp en Walter Rits. vorig jaar de staatsprijs voor letterkunde, de P. C. Hooftprijs, j ontvangen, voor zijn gehele oeuvre. Kouwenaar, die een van de experimentele vijftigers is geweest, heeft voornamelijk ge- i dichten gepubliceerd. Bekende bundels zijn: „Sint Helena j komt later”, „De stem op de 3e etage”, „Zonder namen”, „Au- j topsie/anoniem „100 gedich- j ten” en „Data/decors”. Naast j dichtbundels schreef Gerrit Kouwenaar twee novellen: j „Uren en sigaretten” en „Val bom!” en twee romans: „Ne- getien - nu” en „Ik was geen i soldaat’ De gitaristen geven in Haar lem een gevarieerd programma met origineel gitaarwerk van Diabelli, Jack Duarte en E. Granados en daarnaast eigen bewerkingen van composities van Vivaldi, J. S. Bach, F. Mendelssohn, P. Soler en Ma nuel de Falla.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 9