Meisje met de blauwe hoed
als musical-serie van NCRV
JasonCheese
endekaasbomopNed.1
ee
Reportage over
ontwenning na
druggebruik
André van Duyn: Toontje in vooroorlogs
„soldatenverhaal” van Johan Fabricius
10
I
TV vanavond
Radio zaterdag
TV zaterdag
TV vrijdag
VRIJDAG 11 FEBRUARI 1972
IN HET ONGELIJK
SPORTIEF EN ONSPORTIEF
EN TENSLOTTE
r.
KIJKEN NAAR DE WADDENZEE
SCHIPBREUK EN BEENBREUK
S
Eerste rol
Zijn wereldberoemde snor trilt.
Wie heeft daar afluisterapparatuur
verstopt in dat brokje kaas?
Snel rukt hij het gouden hapje
van Tanja's golvende lippen...
WHAM! Buiten ontploft twee ton jong
belegen Goudse. Jason’s list heeft gewerkt:
uiteengespat in duizenden stukjes
verzegelt die kaas uit ’t vuistje de monden
van de Hatzeflatz bende voorgoed.
’Mmm', zoemt Jason, ’verrukkelijk stuk.’
’Ik?’ vraagt Tanja.
’Nee,’ mompelt Jason
en bijt in 't andere
blonde brok. The end.
KENMERK”
(Van onze RTV-redactie)
HILVERSUM Onder de
vaalgroene veldmuts zijn nog net
enkele plukjes rossig haar zicht
baar. Iets lager bevindt zich een
mond, die, beroepshalve, een
metamorfose kan ondergaan tot
een grijns van oor tot oor. Op zijn
voorhoofd parelen talloze zweet
druppels, die soms in het felle
licht van de studiolampen weer
kaatsen. Het mag buiten dan flink
koud zijn, in studio 1 van de NOS
dreigt de temperatuur de grens
van een onprettige warmte te
overschrijden als André van Duyn
voor de vijfde keer die morgen een
stuk kaas uitpakt, er een stuk af
snijdt, het opeet, met volle mond
tegen zijn slapie mompelt „Heej,
lekker stukkie zeg” en vervolgens
nog een brok chocolade achter zijn
kiezen drukt. Pas na de zesde keer
geeft NCRV-regisseur Dick van
’t Sant het teken, dat de camera-
repetities voorbij zijn. Na de lunch
kunnen de ampex-opnamen begin
nen van een van de eerste scènes
uit de musical „Het meisje met de
blauwe hoed”. De NCRV is be
gonnen met deze televisiebewer
king van dit gelijknamige boek
van Johan Fabricius. waarover we
reeds eerder schreven.
fBBBBBBBBBBBBBWBBBBBWBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBWIBBBBBBBBBWlBBfP"«”'*!*WWIBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBWBBBBBWWB1BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB1BBWBBBBB
Q
17.30
nu
André van Duyn als Toontje.
HILVERSUM I
06.00
10.00
ADVERTENTIE
15.00
HILVERSUM n
HILVERSUM ni
met toelich-
21.20
22.25
23 00
ten, die de Waddeneilanden bezoeken, ik doe ze er zeker een
plezier mee”. Dat bleek prompt uit de kijkcijfers. Maar Gols
wilde meer. Hij zag toen al hoe dit rijke gebied van flora en
fauna, van zeldzame vogels, vissen en robben, van nauwelijks
in Nederland meer voorkomende planten, werd aangetast
door de milieuvervuiling. De eilanden van zijn hart waren in
gevaar. Daar kon hij uren over praten, wijzend op een land
kaart naar de unieke plekjes, de zeestromingen, de afslag van
de duinen, de verontreiniging door de industrie. „Moet dat
nou allemaal verloren gaan?” vroeg hij dan. Hij besefte dat
hij maar op één manier duidelijk kon maken hoe een groot
verlies dat zou zijn. Dóór een film. Een film over de schoon
heid van de Waddenzee. Eer. film over de vervuiling van zo’n
prachtig stuk natuurgebied.
wordt een directe aanklacht tegen de vervuiling, waarvoor
Gols maar één oplossing ziet: het gebied tot een natuurpark,
een reservaat te maken, zelfs al kost het meer geld dan we er
nu nog voor over hebben.
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.25
19.30
19.50
19.55
20.00
20.15
20.21
21.10
22 00
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
21.50
23.00
23.30
23.35
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.20
22.10
22.35
23.25
16.00
16.02
17.30
10.30
11.00
11.30
14.30
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
21.45
22.35
22.45
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
t
r
i.
i.
e
f.
1.
t.
- B:
15.30
18.00
18.10
zeven op het scherm komen. De pro-
duktiekosten bedragen ruim 3,5 ton.
Al maanden is men bij de NCRV
bezig geweest met de voorbereidingen
voor deze nieuwe produktie, waarvan
in de jaren dertig al eens een film
verscheen met Lou Bandy als Toontje
en Truus van Aalten als Betsie. Om dit
voor de wat oudere televisiekijkers
brok jeugdsentiment zo natuurgetrouw
te kunnen weergeven, werd onder
meer een specialist van het ministerie
van Defensie in de hand genomen.
DUS GING HIJ FILMEN. Mischien herinnert u zich, dat hij
tijdens zijn werk nog de voorpagina’s haalde. De sloep, waarin
hij zich met zijn ploeg op zee bevond, kreeg pech: de motor
raakte onklaar. Daar dreef hij en werd op het nippertje op
gemerkt en veilig aan land gebracht. Het was niet de eerste
keer dat Albert Gols pech had: twee jaar ervoor, bezig met
filmen in Oostenrijk, stapte hij met zijn zware apparatuur
uit zijn auto, zette zijn voet op een glad stukje weg en kreeg
liggen, niks doen, piekeren. Daarna langzaam weer op pad en
een gecompliceerde beenbreuk. Hij heeft toen moeten afzien,
eindelijk na een jaar was hij weer in staat om de camera
te torsen. De resultaten van zijn werk liegen er niet om.
De eerste kleurenfilm, die hij over het Waddengebied
maakte, werd ook in Duitsland vertoond. Het zou mij niet
verbazen als dat ook met deze film in kleuren het geval zal
zijn. Ik weet niet of u kleurentelevisie heeft. Bij dit soort
films hebben die kleuren echt zin. De wereld wordt er mooier
op. De Wadden komen er pas goed tot hun recht. En de film
In de serie pianoconcerten van
Mozart vanavond op Nederland I
het pianoconcert K.V. 414. Het
Omroeporkest staat onder leiding
van Leo Driehuys en Johan Otten
is de solist, op de foto achter de
vleugel.
Sieg Noach, die onder meer de Ne
derlandse bewerking maakte van Irma
la Douce voor het Rotterdams Toneel,
schreef alle liedjes. De opnamen duren
tot en met mei. Dit najaar zal de
eerste aflevering uit een serie van
BPTTscft, 324 m
12.00 Nws. 12.03 Actualiteiten. 12.50
DE MEESTE MENSEN houden van natuurfilms. In de af
gelopen jaren kwam daar nooit de klad in. In feite zijn het
documentaires. Maandag kan uw oog er weer aan een te gast
gaan. Dan komt via Nederland I op het scherm een pro
gramma van Albert Gols. Het heet „De Waddenzee, wat doen
we er mee?”
Nou, die vraag zal Albert Gols zeker weten te beantwoorden.
Ik ken geen man, die meer zijn hart heeft verpand aan de
stranden van Texel, Ameland en Schiermonnikoog. Ik ken
ook geen man, die daar vaker heeft gefilmd en er meer van
af weet. Als filmer komt u zijn naam tegen bij „Farce Ma-
jeure”. Daar heeft hij vast werk aan. Hij en zijn zoon
verzorger van het geluid besteedden de zomermaanden aan
wat we „de eilanden” noemen. Dan trekken ze naar het
Waddengebied en filmen er wat los en vast zit.
De film, die u maandag kunt zien, is niet hun eerste. Enige
jaren geleden is er ook al eens een uitgezonden, die voor
namelijk over het leven van de eilandbewoners ging en diep
groef in het verleden. Gols redeneerde: „Er zijn zoveel toeris-
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NCRV: Kinderkoor: Zo de ou
den zongen.
(K) Dier en Vriend (serie).
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NCRV' (K) Bijtende honden
blaffen niet.
(K’> Kamermuz
ting.
(K) De Migrants (doc.).
(K) Avondsluiting.
NOS: (K) Journaal.
Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws en
weerbericht. 13.20 Licht muziekprogr.
14.00 en 15.00 Nws. 15.55 Hoorspel.
17.00 Nws en meded. 17.10 Nieuwe
tophits. 17.50 Weegschaal. 18.00 Nws.
18.05 Lichte muziek. 18.15 Voor de
jeugd. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken.
19.00 Nws. 19.30 Musicalmuziek. 20.30
Sport en muziek. 22.00 Nws en De
zeven kunsten. 22.20 Dansmuziek. 23.40
Nws.
Nederland II
(K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
AVRO: (K) Mary Tyler Moore
Show.
Vlieg er niet in!
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
AVRO: (K) Elizabeth R (se
rie).
(K) Voor de vuist weg.
NOS: (K) Uit de Kunst.
(K) Journaal.
Den Haag vandaag.
Nederland I
NOS: (K) O.W. Sapporo ’72 da
mes 3000 meter.
TELEAC: Wat is je vak man?
(4).
(K) Beton (3).
(K) Esperanto (6).
Spaanse les (7).
(K) Graven naar het verleden
(3).
NOS: (K) O.W. Sapporo ’72 -
Samenvatting wedstrijden.
(K) Journaal.
VARA: Kinderprogr.
NOS: (K) O.W. Sapporo ’72: Sa
menvatting wedstrijden.
(K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
VARA: (K) Coronation Street.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
VARA: (K) Een van de Acht.
(K) Achter het Nieuws.
(K) Mannix (film).
NOS: (K) Journaal.
Nederland 1. Om zeven uur is het
weer EO-tijd. De wind blaast waar
heen hij wil, gesprekken met jongeren,
Oude meesters (fuga en air van J. S.
Bach uitgevoerd door het Radio Phil-
harmonisch Orkest), Kenya, het eerste
deel van een serie over het werk van
de gereformeerde zendingsbond in dat
land en tenslotte de rubriek Tenslotte.
De KRO gaat na acht uur verder.
Allereerst de actualiteitenrubriek
Brandpunt met nieuws uit de minister
raad van vandaag. Daarna volgt een
nieuwe aflevering van de serie Wie
zonder zonden is, waarvoor gebruik
gemaakt is van korte Ierse verhalen.
Ook de liefhebbers van klassieke
muziek doet de KRO weer een plezier.
Het Omroep Orkest onder leiding van
Leo Driehuys geeft een uitvoering van
het pianoconcert in AKV 414 van Mo
zart, rond wiens concerten een televi
sieserie is opgebouwd.
Een interessant onderwerp wordt
aangesneden in het KRO/RKK pro
gramma „Ik weet nog steeds niet of ik
beter ben”. Hierin vertellen vier ge
bruikers van hard drugs van hun er
varingen. Een van hen heeft na LSD-
gebruik de verschijnselen van vallende
ziekte overgehouden.
IN HET WEEKEND IS „Apollo-Henkie” even in opspraak
geweest. U kent het incident: Henk Terlingen uitte zich wat
smalend over het bobsleeën, dat Herman Kuiphof uit Sapporo
zou verslaan en Kuiphof gaf meteen lik op stuk. Een bekend
ochtendblad greep meteen de kans om een aantal onplezierige
dingen over Terlingen te spuien. Zo werd een zeer onvoorzich
tige uitlating overtroffen door een nog grotere onsportiviteit.
In Hilversum is men dan meteen geneigd om het voor Henk
Terlingen op te nemen, ook al weet iedereen dat dezelfde
Henk er soms om vraagt op de vingers getikt te worden. Is hij
nou echt over het paard getild? Heeft hij er de pé in, dat hij
niet naar Sapporo mocht maar thuis moest blijven? Je kunt
die vragen bevestigend beantwoorden en tegelijk vaststellen
dat dezelfden, die hem nu verguizen, hem op dat paard hebben
getild door zijn grote kwaliteiten zo op te hemelen, dat het
heel sterke benen moesten zijn, die de weelde konden dragen.
Over wie wel en niet naar Sapporo mochten, zou een roman
zijn te schrijven ware het niet, dat Henkie werd uitgeloot
Overigens is men bij de NOS al druk bezig met de grote
Spelen, straks, van 26 augustus tot 10 september. Daar zal zo’n
honderd vijftig uur zendtijd mee gemoeid zijn. Des middags
kunnen we al naar het kastje kijken (dat zal dan wel in de
lunchpauze zijn) en, wat meer aanspreekt, lange tijd des
avonds. Over het uur van aanvang wordt nog overleg ge
pleegd. Om de plattelandbewoners te gerieven, wil men niet
te laat beginnen. Zo rond het klokje van negen uur, wordt
verwacht. Het is nog lang niet zo ver. maar dan hebt u vast
iets om u op te verheugen
BEN IK IN DEZE AFLEVERING al bezig geweest met een
uitgebreid verhaal over een natuurfilm, ik kom er toch niet
langs om u aan het slot even te wijzen op een merkwaardige
omstandigheid in het programma, dat u donderdagavond aan
treft bij de TROS en de E.O. In een uitzending rond ’s avonds
zeven uur kondigt de E.O. een telefoongesprek aan met Brian
Davies in Canada over de massale slachting van zeehonden
baby’s. Alsof het afgesproken werk is, zendt de TROS ander
half uur later een film uit over het leven van zeehonden op
het ijs. Naar kijken, zou ik zeggen.
Vergeet u dan ook niet woensdagavond de verrichtingen
gade te slaan van Nederlandse televisiesterren in de piste van
Carré. Op de koop toe pikt u dan de „finale van het Song
festival” mee. En wanneer u door wax ik over kleurentelevisie
schreef, misschien ietwat onvoldaan terneer zit, troost u dan
met de wetenschap, dat de Noren in januari pas zijn begonnen
met de eerste uitzendingen de Brazilianen dat in maart gaan
doen en de Hongaren tot 1980 moeten wachten voor ze via hun
tweede net over het gehele land programma’s, al of niet in
kleur, kunnen ontvangen. Trouwens in Polen krijgen ze ook
pas dit jaar Kleurentelevisie. Ik verzeker het u. zwart op wit.
F. M. BUYSMAN
Nederland 2. Om half zeven een
reportage van het ski-springen in Sap
poro. De avond op Nederland 2 is voor
de AVRO, die na het eerste nieuws een
aflevering van de Mary Tyler Moore
show opdient. Na dit brokje amuse
ment is het tijd voor de harde werke
lijkheid. Jaap van Meekren waar
schuwt in Vlieg er niet in, tegen de
prktijken van oplichters.
De vierde aflevering over het leven
van de Engelse koningin Elizabeth I
komt na het nieuws van acht uur op
het scherm. Daarna presenteert Willem
Duys zijn programma Voor de vuist
weg. Evenals de aflevering van vorige
week is de NOS-rubriek Uit de Kunst
voor een groot deel gewijd aan de
thans spelende cinemanifestatie 1972.
Tijd wordt ook besteed aan het vooral
om zijn grote reliëfs bekende kunste
naar Jan van Schoonhoven, wiens
werk sterk in trek is, zowel in als
buiten ons land. Na het laatste nieuws
volgt nog Den Haag vandaag.
Nederland I
(K) O.W. Sapporo ’72: Samen
vatting wedstrijden.
(K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
E.O.: Gesprekken.
(K) Muzikaal intermezzo.
(K) Kenya (film).
Tenslotte.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
KRO: Brandpunt.
(K) Ierse korte verhalen (2).
(K) Omroeporkest.: pianocon
cert.
Doe. hard-druggebruikers.
NOS: (K) Journaal.
DEZE WEEK IS NOG even radio troef. Daarna kunnen we
weer braafjes wachten op een minister, die de knoop door
hakt en Nederland eindelijk echt nachtpermissie geeft. Ik
weet niet of u het oor in de kleine uurtjes wel eens te luiste
ren hebt gelegd wie blijft er echt voor op? maar als je
dan toevallig midden in de nacht Hilversum aanzet en je hoort
het opgewonden gepraat over wat er allemaal in Sapporo
geschiedt, dan krijg je toch een vreemd gevoel. De radio levert
het hem toch maar! Alsof ze nooit anders doen, zitten wakkere
mannen verbindingen te onderholden met Japan, duizenden
kilometers ver en je kunt het horen of je er zelf bij zit. Radio
is ineens televisie. Zo was het nou vroeger, denk je en je
herinnert je de „Uiver” op de renbaan in Australië, de aan
komst in de mist van de „Snip”, kortom, je beseft ineens hoe
veel je de radio verschuldigd bent.
Toevallig was ik deze week nog getuige van een optreden
van de Amerikaanse dichter-zanger Rod McKuen. Heel ont
spannen stond hij zijn liedjes te zingen voor de microfoon;
veel directer was zijn contact met zijn publiek dank zij het
ontbreken van televisiecamera’s. Radio doet het toch heel goed,
stel je dan vast, ook al ziet geen luisteraar de merkwaardige
expressieve kop van deze populaire veteraan, die ouder lijkt
dan hij is en onbekommerd converseert met zijn auditorium.
Radio heeft inderdaad een heel eigen charme. Zet u zon
dagsmorgen ook zo graag uw toestel aan als tussen elf en twee
muziekprogramma’s uw oren strelen en conferences de ge
sprekken in de huiskamer plotseling doen stokken, omdat je
geen woord en geen lach wilt missen’ Hoeveel thuis-
zitters luisteren naar „Langs de lijn”, de beste vorm van sport-
informatie, die je kunt wensen? Geef de radio een kans, roep
ik u toe. Maar ja, de grootste attractie vormt toch de televisie.
ER IS EEN RUBRIEK in het televisiepakket, die sommigen
graag zien. Ik bedoel „Kenmerk”, een bundeling van pro
testante en katholieke medewerkers die onvervaard al het
nieuws te lijf gaan, dat met de kerken te maken heeft. Zij
nemen dat heel ruim. Alles heeft er mee te maken. Ze zijn
ook niet mals met kritiek. Hun opstelling is erg progressief,
soms veel te, naar de smaak van mensen, die de rubriek toch
een warm hart toedragen. Ik zal me daarin niet mengen,
maar nu kunt u beter begrijpen wat de redacteuren bewoog
om een enquête te organiseren, die handelde over de Roer-
mondse bisshopsbenoeming De vragen werden bedacht door
de redactie zelf zonder de hulp van sociologen en opinie-
deskundigen. Uit het onderzoek ender 391 Limburgers moet
zijn gebleken dat een grote meerderheid achter het beleid van
dr. Gij sen wilde gaan staan Edo ch vóór die uitslag kon wor
den uitgezonden, kwam de KRO bezwaar maken tegen de
onzuivere vraagstelling. Nu is in H'lversum de grote vraag
stelling welke zuivere bedoelingen daar achter zaten. Offi
cieel immers is de uitslag niet bekend gemaakt maar ze lekte
wel uit.
Intussen heeft „Kenmerk” bekend gemaakt dat een nieuwe
enquête op komst is. Een tijd lang waren enquêtes erg in op
de televisie. Die tijd leek voorbij. Welke belangen zijn er nu
dan toch mee gemoeid? Soms zie je door de bomen het bos
en door de enquêtes de mens niet meer.
7.00 Nws. 7.02 Popstation. 8.00 Nws.
9.00 Nws. 9.03 Pers Vers. 10.00 Nws.
10.03 Muziek bij de koffie 11.00 Nws.
12.00 Nws. 12.03 Elnee Pop. 13.00 Nws.
13.03 Nee, we noemen geen namen.
14.00 en 15.00 Nws. 15.30 Meisjeskoor.
16.00 Nws 16.03 Sportshow. 17.00 Nws.
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 (S) Z.O. 7.33 Van de voorpagina.
7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Actuali
teiten. 9.35 Waterstanden. 10.05 Om
budsman. 10.20 Belasting betalen (1).
10.30 (S) Muziek en informatieshow.
11.00 Nws. 13.00 Nws. 13.11 Actualitei
ten. 13.23 Varia. 13.25 (S) Dit is het
begin.... 14.35 HIRO-Magazine. 15.05
Nederl. muziekleven. 15.30 Frans -
Duits - Engels: luisterprogr. 16.00
Nws. 16.15 (S) NOS-Jazz. 16.45 Inzet.
17.15 Christian Science. 17.30 Geweld
loze weerbaarheid 17.55 Meded.
18.00 Nws. 18.11 Actualiteiten. 18.20
Lieve Tante Truus. 19.00 (S) Operette-
klanken. 20.00 Nws. 20.05 De Scala
1925-1950. 20.35 (S) VARA-Dansorkest.
21.00 (S) De Staalkaart. 22.00 Hoorspel.
22.55 Meded. 23.00 Nws. 23.10 (S) Lui
luisteren. 23.55 Nws.
00.00-07.00 Sapporo ’72: Report. O.W.
7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt zo’s (Soos).
7.30 Nws. 7.41 Actualiteiten. 7.50 Sap
poro ’72: Olympisch Journaal. 8.30
Nws. 8.41 Actualiteiten. 10.00 Luister
uit.... en thuis. 10.30 Nws. 11.55 Me
ded. 12.00 Route A: amusementstoeris-
me in Nederland. (12.16 Overheids-
voorl.: Exportiviteiten. 12.26 Meded.
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
13.50 Sapporo ’72: report, en beschou
wingen O.W.). 14.00 (S) Steiger
Radio-show. 14.03 Sportkompas.
en 17.30 Nws. 17.31 Actualiteiten.
Uit de pers. Politieke Partijen.
C.P.N. 18.30 Nws. 18.41 Voor kleuters.
19.00 (S) Concert a la carte. 21.00 De
tunnel der duisternis (vervolg). 21.20
(S) Poster. 22.10 Dansen als een edel
man. 22.30 Nws. 22.40 (S) Stretch. 23.00
Sport. 23.55 Nws.
Mede dankzij hem kon Fokke Duetz
werkelijk schitterende decors maken,
waarmee authentieke soldatenbarak
ken, fourage-kamers administratie
ruimtes en woonkamers in Studio 1
werden opgebouwd. „We hebben gepro
beerd om werkelijk aan alles te den
ken”, aldus Dick van 't Sant. „En dan
nog kan het gebeuren, dat je op het
laatste moment tot de conclusie komt,
dat je verkeerde koppels hebt”.
Hij maakt nog te veel bewegingen,
zegt iets te veel „heej” en doet het voor
de rest uitstekend. Complimenten na
de eerste opnamen blijven dan ook
niet uit. Past de rol van Toontje bij de
persoon André van Duyn? André:
„Och, het is een beetje een slordige
jongen, die op de zak van Daantje
loopt. Maar Toontje wil hem ook wel
eens helpen, hoewel hij hem a an de
andere kant verziekt. En dat gaat me
nogal makkelijk af. Ik ben namelijk
nogal een lummel”.
„Ja, ’t is wel de eerste theaterrol
voor mij. Ik ben nu al sinds 8 jaar op
stap met die bandtroep, conferences en
liedjes en zo. Je weet het wel: op de
schnabbeltoer. Ik moet het nu wat
rustiger aandoen. Kijk, als ik met een
bandrecorder op het toneel sta, willen
ze achter in de zaal ook nog iets zien.
Die brede gebaren moet ik nu wat
afzwakken”.
„Het praten gaat me ook wel goed
af, ook al heb ik geen toneelopleiding.
Toontje moet een Rotterdammer zijn
en dat is niet zo moeilijk, want ik ben
een Rotterdammer”. Vindt André dat
deze rol een nieuw begin is van zijn
carrière? „Och nee, echt niet hoor. Ik
zie het wel. Als de mensen me willen
hebben, komen ze wel. Ik heb hier
nooit op zitten wachten. Maar de
NCRV kwam met het aanbod. Nou ja,
dan doe je dat natuurlijk. Zoiets krijg
je maar ééns in je leven aangeboden.
En ik vind het bijzonder leuk om te
doen”.
André moet weer terug in de barak.
Vanuit de regiekamer geeft Dick van ’t
Sant het teken, dat de ampexopnamen
kunnen beginnen. Voor de zevende
keer komt het stuk kaas op tafel,
gevolgd door de inmiddels in een rode
Kwatta-wikkel gestoken reep chocola
de. En weer mompelt een transpireren
de André van Duyn: „Heej, lekker
stukkie zeg”.
Voor André van Duyn is het de
eerste (toneel)rol in een dergelijke pro
duktie. Hij speelt de rol van Toontje,
de soldaat, die vol met streken zit en
altijd te vinden is voor dolle pret. Zijn
slapie in de barak is Daan, gespeeld
door Huib Rooymans, de kruideniers-
zoon uit een provinciedorpje, die bleu
en onervaren in de grote stad komt,
verliefd wordt op een meisje (met de
blauwe hoed), maar aan het einde tot
de conclusie moet komen, dat een
meisje uit de grote stad, toch maar
niets voor hem is.
„Vaste verkering is toch niets voor
een soldaat” is dan ook het laatste
liedje uit deze musical. Het meisje,
Betsie, dat uit is op de centen van
Daan, wordt gespeeld door Jenny Are-
an. Nadat Daan diverse vechtpartijen
om haar heeft gehad, komt ook zij er
achter dat Daan voor haar niet de
ware is. „Vergeet het maar. Ik ben niet
voor jou”, zegt Betsie als ze in de
laatste aflevering uit het beeld ver
dwijnt. Andere medespelenden zijn Jo
han Sirag, Jan Blasser, Philippine Aec-
kerlin, Robert Sobels, Paul Meyer en
Teddy Schaank.