Afro-aziaten hebben het hier moeilijk VAN DE REKENING KINDEREN kerk 1L |W Recreatie-wereld behoeft met anderen Synagoge en Samenwerking kerkelijke begeleiding Gesprek met ds Hofman Een gezantschap bij Vaticaan 1975 wordt een „heilig jaar” Medewerking Pastoraat fêavc’gir.g Noneds en Zuineds Vrijwilligers Pastorale leergangen theologisch op middenniveau mens in het algemeen en het kind in het bijzonder niet overvraagd wordt. in. tot Huiveringwekkend 0 slechtigheid AMSTELVEEN Een gesprek met de gereformeerde predikant Auke Hofman in zijn werkkamer, waar de boeken langs de wanden hoog zijn opgetast, betekent geconfronteerd te worden met de vele problemen, waarmede ds. Hofman als begeleider van de Afro-Aziatische studenten, die Nederlandse universiteiten en instituten bezoeken, dagelijks te maken heeft. Auke Hofman, wiens vader van Friese afkomst is, werd zelf ge boren in Gameren (Betuwe) op 27 februari 1932. In Huizum (Fr.) bezocht hij het gereformeerd gymnasium en later.het Christelijk Lyceum in Arn hem. Hij studeerde theologie aan de' Theologische Hogeschool in Kampen in de jaren 1950 tot 1956. In de jaren 1956 tot 1958 was hij als vicaris werkzaam bij de Nederlandse gemeente in Berlijn. Toen ds. Hofman daar werkte was er van de „Muur” nog geen sprake. Wèl kwam hij in die tijd regelmatig in aanraking met Nederlanders en Duitsers in de DDR en in Oost-Berlijn. Uit die tijd dateert dan ook zijn groeiende belangstelling voor buitenlandse studenten. „We weten uit tal van andere voorbeelden, ook uit onze eigen recente geschiedenis, dat de mens een bijzonder taai wezen is. Met een sterk incasseringsvermogen en een wonderlijke geschiktheid om zich aan de omstandigheden aan te passen. Maar de vraag is toch of in het geval-Vietnam de i DS. HOFMAN vvwvvYvvvvvvvYvvvvwvwwywvvvwYvvyvvvwvvvvAfYwvvvwvwvwvwvwvv^^ TVVV'/VVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVW ^vvwwwwwwwwwwwwwwwwwww ue •n- la- ^vwwvwwwwwwwwww’ ii.: ii.: an gen” hebben ingesteld, van waaruit ex tra aandacht aan de buitenlandse stu denten gegeven kan worden. In de pastorale werkgroep rezen vra gen aangaande de niet steeds duide lijke doeleinden en taakstelling en een grote wens tot activeren van de ach terban i.v.m. gebrek aan geld en man kracht. En bijvoorbeeld eucharistievie ring in interkerkelijke diensten „op de camping” is nog een punt van discus sie. op ag ?e- ;d- Beide genoemde predikanten ontvan gen dan ook doorlopend bezoek van rei zigers uit Azië en Afrika die ons land aandoen, maar vooral van de A-A-stu- denten die hier voor studiedoeleinden vaak jaren verblijven en voor wie de taalbarrière vaak ook moeilijkheden op levert. Gastvrije aandacht - ten huize van het echtpaar Hofman in Amstelveen ruimschoots aanwezig voor de per soonlijke problematiek, waarmede deze studenten worstelen, alsmede interesse voor de grote sociale en economische problematiek, die hen bezighoudt is van primair belang, aldus ds. Hofman Toch moet ik U zeggen dat de Afri kaanse studenten bijvoorbeeld het hier in Nederland niet eens zo geweldig vin den. Niet zozeer vanwege de discri minatie. Het punt is namelijk, dat zij zich vanuit de culturele achtergron den in Europa niet zo thuisvoelen, al is er dan ook duidelijk wel waardering voor onze economische veiligheid merk baar. De ervaringen van hen die zich het lot van de wezen, de weggelopen of in de steek gelaten kinderen hebben aan getrokken, zijn niet overmatig positief. Wie zijn hele familie in een bombarde ment heeft zien omkomen, wie door zijn moeder in de steek gelaten werd, om dat ze met haar Amerikaanse vriend Oorlog is zeer ongezond voor kin deren en andere levende wezens. naar de States wilde, wiens vader voor zijn eigen ogen door de Viet-Cong is neergeschoten, wie zo het leven moet beginnen heeft niet de best denkbare start”. :k. ot 30 is. ün la ng op in- na rd. let »rvvwwwwwwwwwwwwwwwwwww ■n- tie je- ts- 13). u.: •le en ng =k, er. br. >o— ÏS- 12- ir, of Voor de buitenlandse studenten is het een dringende noodzaak te slagen in den vreemde. Zijn familie en relaties rekenen daarop. En nu komt het er maar op aan, aldus onze zegsman, dat wij als begeleiders in de gaten krijgen dat juist dat de spanningen kunnen zijn waaronder zo’n student hier leeft en werkt om maar te zwijgen van de enor me moéi’ijkheden waar een heel ande re categorie, namelijk de vluchtelingen studenten mee te kampen heeft. Een gelukkige omstandigheid is dat in de laatste jaren verschillende universitei- ten „bureaus buitenlandse betrekkin- Het vormingscentrum Den Alerdinck organiseert in juni en juli twee oriën- tatieweken over de verhouding tussen de joodse synagoge en de christelijke kerk. De bedoeling is om na te gaan in hoeverre „de joodse oorsprong van het christendom’ (Flusser) nog steeds de christelijke geloofsopvattingen en in hoeverre de „twee wijzen van geloven’ Aldus een fragment uit het zojuist verschenen magazine „De kinderen van Vietnam de kinderen van de reke ning?” Het is een gemeenschappelijke uitgave van de Stichting Oecumenische Hulp aan Kerken en Vluchtelingen en de Stichting Mensen in Noord/Caritas Neerlandica. Samenstelling en tekst: Jan Filius, die eveneens auteur was van het bekende magazine over de Joint Church Aid in Biafra. >p- ee. el. ig. in. t). io- Gedacht wordt ook aan uitbreiding van het aantal medewerkers. Al is het een gereformeerd initiatief, het be tekent niet, dat men de uitbreiding uit sluitend in de gereformeerde kring zal zoeken. En tenslotte gaat het over de kinde ren. „Gelukkig dat kinderen ondanks al les altijd lachen kunnen ook in Viet nam. Maar er komt een dag waarop het lachen vergaan zal. De dag waar op hun, ieder persoonlijk, de rekening van deze droeve, dwaze oorlog gepre senteerd zal worden”. Zo begint een huiveringwekkend ver haal, dat ons goed doet beseffen wat er in Vietnam aan de hand is. En het verhaal wordt ondersteund door een grote menigte sprekende foto’s, die de verschrikkingen van de oorlog nog dui delijker maken. Uit het bovenstaande blijkt wel, dat het verblijf van de buitenlandse stu denten in ons land ons met de neus drukt op de grote vraag naar een nieu we wereld waar gerechtigheid zal wo nen en waar wij ons gezamenlijk voor moeten inzetten, zowel op geestelijk a’s op materieel niveau. Daartoe moe ten wij ook zelf uit ons isolement wor den gehaald, willen zij inzicht krijgen hoe die nieuwe wereld er straks uit zal gaan zien. Vanuit het evangelie willen wij dan op die manier, die ons is opgedragen, getuigen van ons geloof in Jezus Chris tus, die gerechtigheid voor de gehele wereld betekent” aldus ds. Hofman. BEP ANDREAS Boven de lijn woonden zes miljoen Noord Nederlanders (Noneds), er on der zeven miljoen Zuineds. En van die laatste zeven miljoen waren ruim twee miljoen „vluchtelingen” wat meren deels betekende dat ze om militaire re denen uit hun stadjes en dorpen verdre ven waren, waarna die dorpen met de grond gelijk werden gemaakt. Soms leefden ze hoogstens tien, twintig kilo meter van hun vroegere woonplaatsen weg, die nu de beruchte „vuur vrij” zo nes vormden, waar op elk levend we zen werd geschoten, zonder waarschu wing. Elke beweging in het struikgewas bracht alles wat maar schieten kon, tot aan de artillerie toe, in actie. Ter conferentie bleek wel hoe com plex (ingewikkeld) de zaak van „kerk en recreatie” ligt, waarbij de scheids lijnen wat betreft opvatting en inzicht dwars door de verschillende kerken, werkverbanden en (semi) overheidsor ganen heenlopen. En het is juist het pastoraat, aldus ds. Hofman, dat in dit werk bijzondere be tekenis kan hebben. Het feit namelijk dat de pastor niet vereenzelvigd wordt met één bepaalde partij of instantie, betekent dat ook vele niet-christenen een beroep op hem doen bij het zoeken naar een op lossing voor hun problemen van velerlei aard. Het werkverband is zijn openbare ac tiviteiten begonnen met een conferen tie in Driebergen, waaraan is deelge nomen door omstreeks veertig mensen uit alle streken van het land en uit velerlei kerken die in verschillende mate landelijk, provinciaal of regio naal op het bestuurlijke vlak, in inter kerkelijke verbanden betrokken zijn bij de zaken van kerk en recreatie. Dit beraad in Driebergen was gericht op wederzijdse oriëntatie en stimulering teneinde het landelijke werk op gang te houden en nieuwe ideeën te ontwik kelen. voorlopig dagelijks bestuur van het werkverband, de heren G. Baaij, voor zitter (onder meer algemeen directeur stichting recreatiecentra der Neder landse hervormde kerk), ds. G. Kers- sies, secretaris (gereformeerd part time recreatie-predikant), pastoor A. A. Rubrech (r.k. centrale man voor kerk en recreatie) en H. Prins, direc teur van de BKV. De bedoeling van beide stichtingen is om mede met de verkoop van dit infor matieve magazine de hulpverleningspro jecten van de gezamenlijke kerken zo wel in Noord- als in Zuid-Vietnam te ondersteunen. In de jaren 1958 tot 1961 was ds. Hof man secretaris van de Nederlandse Christen Studenten Verniging (N.C.S.V.) op „Woudschoten” in Zeist, met als spe ciale opdracht de diverse afdelingen van „studentenwerk” zoals studiekrin gen, studieweken begeleiden. De eer ste studieweek was destijds gewijd aan het communisme. In die tijd woonde hij ook op „Woudschoten”. Hoewel hij in die jaren al plan had zijn doctoraal te doen, zou Met toch 1968 worden voor dat dit zover was. De werkgroep voor plaatselijk werk sprak met name over de vorming en training van de teams, die in con tact met de plaatselijke (interkerkelij ke) recreatiecommissie op centra in het vakantieseizoen actief zijn. Op dit terrein is de BKV plaatsvervangend voor de kerken actief geweest, maar nu financieel daartoe genoodzaakt tot beperking overgegaan. „Stel dat het ons in Nederland was overkomen”, schrijft Filius. „Dan liep er nu een lijn van Bloemendaal naar Enschede. Wat er boven lag noemden we Noord Nederland (Noned). E er on der lag Zuid Nederland (Zuined). wordt geleid door ds. C. van Noort. Deelnemersprijs: f 135 per persoon en 260 per echtpaar. Adres voor na dere informatie over deze weken, die worden gehouden in „De Vuurslag” bij Deventer: Den Alerdinck, Laag-Zuthem (Ov.), post Zwolle; tel. 05290-284. Er is in de gereformeerde kerken een initiatief genomen voor pastorale leergangen op theologisch middenni veau voor personen die een studie wil len volgen in die vakken, die voor het pastorale werk in de gemeente belang rijk zijn. De initiatiefnemers zijn predikanten die behoren tot de kring van de ver ontrusten: ds. R. Akkerman te Kam pen, dr. M. Kuiper te Donkerbroek (Fr.), ds. J. B. van Mechelen te Urk en ds. M. Vreugdenhil te Nijkerker- veen. Men denkt onder andere aan een catechetencursus voor hen, die zich in de geestelijke koers van de bestaande gereformeerde instellingen niet kunnen vinden. De raad van protestantse kerken in Zwitserland heeft zich eenstemming uitgesproken tegen vestiging van een gezantschap van Zwitserland bij het Varicaan. Een initiatief in deze rich ting is onder de tegenwoordige omstan digheden niet opportuun, zo is namens de leiding van de Zwitserse pro testantse kerken bekendgemaakt. Dit werkverband heeft zich als sectie voor kerk en recreatie aangeboden bij de Raad van kerken in Nederland. Deze landelijke raad van kerken, is er blijkens de voorlopige reactie op dat aanbod nog niet helemaal aan toe om zijn verantwoordelijkheid op dit gebied duidelijk te aanvaarden”, aldus het Het interkerkelijk recreatieberaad, waarin een achttal kerken (prot. en r.k.) via aangewezen personen verte genwoordigd is, en de drie jaar gele den uit de Bijbelkioskvereniging BKV voortgekomen stichting ten dienste van het recreatiewerk van kerken STIRK, hebben zich aaneengesloten tot een werkverband. Ds. W. Fijn van Draat was namelijk tien jaar pastor geweest voor Indonesi sche studenten die hier in Holland aan diverse universiteiten studeerden. Ds. Hofman nam het beroep aan om hem op te volgen. Hij verhuisde toen naar Lei den (1961) waar hij als werkterrein kreeg: Randstad Holland, Amsterdam- Rotterdam, beroepen door de Gerefor meerde Kerk van Leiden, een beroep dat door enkele classes werd onder steund. In 1968 deed ds. Hofman zijn doctoraal examen in Kampen met als on derwerp: zendingswetenschap, met bij zondere aandacht voor secularisatie, bijbelse theologie en communisme. Ds. Hofman ging nauw samenwerken met ds. T. E. van der Brug, een Her vormd predikant uit Zeist, die het „oos ten” voor zijn rekening nam. namelijk Deventer (landbouwschool), Wageningen en Utrecht. De r.k. pastor voor buiten landse studenten is pastor H. J. Promes te Rotterdam. Vanuit de Gereformeerde kerken was men sinds 1934 begonnen met dit missionair predikantschap of pastoraat voor studerenden uit Azië en Afrika, oorspronkelijk ingesteld voorna melijk voor Indonesische studenten aan onze universiteiten. Doch later groeide dit werk uit, onder meer door contact met Afrikaanse studenten. Het is duidelijk dat dit werk lang zamerhand zo is uitgegroeid, dat het voor beide predikanten ondoenlijk is, dit werk in al zijn finesses alleen te verrichten. Derhalve is aan lidmaten van de kerken medewerking verzocht en ook verkregen. Er kwam een lan delijke commissie voor begeleiding tot stand, waarin zowel hervormde als ge reformeerde adviseurs zitting hebben. Het magazine kan worden besteld door storting van 4 op giro 5261 ten name van Stichting Oecumenische Hulp, Comelis Houtmanstraat 17, Utrecht, of giro 1111222 ten name van Stichting Mensen in Nood, Hekellaan 6, Den Bosch (met vermelding INFO-Vietnam). Paus Paulus heeft het jaar 1975 uitgeroepen tot „heilig jaar” voor de r.k. kerk. Hij drong in dit verband aan op „zuivering” van de stad Rome, die, volgens hem, door een „decadente moraal” is aangetast, opdat de miljoenen pelgrims, die over drie jaar bij gelegenheid van het „heilig jaar” 1975 Rome zullen bezoeken, het heilige karakter van deze „eeuwige stad” kunnen onder kennen. Ds. Hofman verzucht: „Het is zo jammer dat dit ontwikkelingskader soms niet voldoende effectief is. Je zou daarvoor een appél moeten kunnen doen op pioniers of vrijwilligers Doch daar is grote moed voor nodig. Je wordt door de sociale voorzieningen hier ge makkelijk „verleid" de „inzet" in ei gen land uit te stellen. De generale synode van de gerefor meerde kerken heeft brede samenwer king van christenen en niet-christenen in „algemene” organisaties voor maat schappelijke dienstverlening en sociaal- cultureel werk „met vertrouwen aan vaard”. De synode verbond aan deze uitspraak de verwachting en de voor waarde dat binnen zulke organisaties de inhoud en de uitwerking van de christelijke roeping in de wereld in le venswijze, daad en woord „onverlet” blijven. Het is de bedoeling hiervoor een centrum van beraad te vormen tussen organisaties, bestuursleden en beroeps krachten enerzijds en kerkelijke instan ties anderzijds voor overleg, oriënte ring en advies. In het algemeen maatschappelijk werk, de gezinsverzorging, de bejaar denzorg, de kinderbescherming en de geestelijke gezondheidszorg, alsmede in het buurt- en clubhuiswerk is een ont wikkeling gaande, die vaak leidt tot een samenwerking tussen de levensbe schouwelijke organisatieverbanden. De synode overwoog onder andere, dat de huidige algemeenheid iets anders is dan de negentiende-eeuwse „neutrali teit”, die elke christelijke inbreng on mogelijk maakte. Christelijke organi satie was toen een noodzakelijk ant woord op de ontkerstening in de Ne derlandse samenleving. De synode erkende met dankbaar heid de christelijke georganiseerde ar beid „die in het verleden op vele ter reinen grote zegen heeft afgeworpen en die ook heden het meeleven van de gemeente en haar leden verdient en waarvan in de toekomst nog vrucht mag worden verwacht”. En omgekeerd welk gezicht laten wij Europeanen aan hen zien? Zijn dat vooral onze auto’s, onze superioriteit op het terrein van de techniek? Onze mu sea en kerkgebouwen? En dan vraag je je wel af, aldus ds. Hofman, komt er temidden van de veelheid van in drukken iets terecht van de pretentie van die minderheid in Europa, die kerk heet: de navolging namelijk van de Heer in getuigenis, één heid en dienst’ Of is deze kerk in de internationale wereld van de universiteit afwezig? Men wil echter graag terug naar Afrika. Het probleem voor afgestudeer den hier is vaak als zij zich willen gaan specialiseren, bijvoorbeeld als chirurg, zij hier dan een baan aanne men. Uit Indonesië zijn hier thans on geveer 800 studenten, uit Afrika een paar honderd. Het zijn juist mensen uit die maatschappijen, die extreem van ons verschillen, die behoefte heb ben aan extra contact, nu zij onder vreemden leven en werken. Daarom moeten wij ook vanuit de kerken ter beschikking staan om deze studenten te begeleiden, waarbij het hoofdaccent dan valt op de persoonlijke begeleiding. Men doet er dan goed aan zich te rea liseren. dat de vreemdeling zijn gewo ne referentiekader mist en zich onze ker kan voelen. Dat geldt zowel voor studenten alsook voor gastarbeiders. Bij deze beide predikanten (her vormd en gereformeerd) en de lokale commissies kunnen de buitenlandse stu- deten dus terecht en vinden zij een open oor met hun vragen, hun kritiek, hun twijfels, hun behoefte aan een goed gesprek. Niet alleen door een persoon lijk gesprek met de predikant, maar ook in gesprekgroepen of bijbelstudie- kringen, of op maatschappelijk-sociaal niveau. De pastorieën zijn derhalve „open”, waar men als men daar be hoefte aan voelt, zo maar kan binnen vallen. Opzet daarvan is als kerk van Jezus Christus dienstbaar te zijn zowel in getuigenis als in dienst. Plaatselijk dus in Delft, Utrecht, Wa geningen, Rotterdam etcetera zijn klei ne commissies opgericht, waarbij bui tenlandse studenten terecht kunnen. Ook streven zij naar het opzetten van discussie- en gespreksgroepen en verle nen zij daarbij assistentie, terwijl soms contacten worden gelegd met de ge meente ter plaatse. Het is dus zo, vervolgt ds. Hofman, dat aan de universiteiten van Oo"t- en West-Europa tienduizenden studenten van verschillende nationaliteit studeren. Daardoor wordt in Europa de hele wereld op een speciale manier verte genwoordigd. Allereerst door de jeugd, waarvan de meesten tussen 20 en 30 jaar oud zijn. Voorts door politici, men sen dus die van huis uit gewend zijn verantwoordelijkheid te dragen. De universiteiten worden derhalve bezocht door mensen van zeer uiteen lopende levensovertuiging, zoals mos lims, hindoes, christenen en marxisten. Vaak zijn dat mensen die leven tussen hoop en vrees hoe hun toekomstkansen zullen liggen. Zullen zij naar Canada moeten emigreren, omdat Azië hun straks onvoldoende kansen biedt? Zul len ze geroepen worden hoge verant woordelijkheden op gebied van politiek en wetenschap «in hun eigen land te dragen en daarbij van de in Europa verworven kennis kunnen profiteren en die kunnen uitdragen? Het overleg werd ten dele in drie werkgroepen gevoerd: een voor het plaatselijk werk, een voor pastoraat en een voor kerk en samenleving. De deelnemers besloten het contact voort te zetten, ook binnen het verband van de gevormde werkgroepen op de drie genoemde deelgebieden, door rapporta ge tussentijds de wederzijdse informa tie door te laten gaan en over enige tijd opnieuw een op praktische vragen toegespitst landelijk beraad te gaan houden. De bedoeling is om de dage lijkse levenspraktijk voor ogen te hou- dwn. Er komen in deze oriëntatieweken in de eerste plaats bijdragen van syna gogale kant, maar er zal ook informatie van kerkelijke zijde zijn. Tenslotte zal ook aandacht worden geschonken aan joods-christelijke cultuuruitingen en te vens wordt ruimte gelaten voor ont spanning en voor de ontplooiing van eventuele eigen creatieve mogelijkhe den van de deelnemers. De eerste week is van 24 juni tot 1 juli 1972 en staat onder leiding van de heer F. L. Tromp. De tweede week (hetzelfde programma) van 8 tot 15 juli (Buber) uit elkaar zijn gegroeid. Met andere woorden: bevindt de kerk zich met haar geloofsverkondiging en ge- loofsformulering in de lijn van het ge loof van Israël of niet? Met name in verband met de recente discussies over het begrip verzoening vragen velen zich af: wat kunnen wij in deze kwestie eventueel leren van de joodse wijze van geloven? en, als gelo ven en handelen één zijn, wat kan deze confrontatie met de joodse traditie ons dan leren over de betekenis van dit geloof voor leven en werken in de maatschappij en het bezig zijn met de wereld? -y

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 11