film
Gespeelde realiteit
in
over jeugdprostitutie
Vijftig jaar nieuws via
radio-uitzendingen
dez
ee
TELEVISIE-DRAMA VAN EIMERT KRUIDHOF
VAN VAZ DIAS TOT ANP
Reacties op serie
over euthanasie
Hoge kijkcijfers
nachtuitzendingen
TV vanavond
TV vrijdag
TV zaterdag
Radio zaterdag
Een kwestie van seconden
En tenslotte
HILVERSUM Maandag 21 fe
bruari is het precies vijftig jaar ge
leden, dat de eerste nieuwsberich
ten via de radio werden uitgezon
den. Naar aanleiding daarvan
zendt de NOS-radio op die dag van
09.00 tot 09.35 uur via Hilver
sum II een programma uit, waar
in aan de hand van gesprekken en
opnamen uit het historisch archief
van de NOS een anekdotisch beeld
wordt gegeven van vijftig jaar
radionieuws.
Arie, een nieuwe TV-held
Medewerkers
Haarlemmermeerse
muziek door radio
Wereldprimeur
(Van onze RTV-redactie)
HILVERSUM Het boek
„Jeugdprostitutie” van radioregis-
seur Bob Uschi (in feite een
samenvoeging van een groot aan
tal radio-interviews, die Uschi aan
dit onderwerp wijdde) is door
Eimert Kruidhof voor televisie ge
adapteerd. Kruidhof bekend
van zijn Maigret-films heeft er
een bijna anderhalf uur durend
kleurenprodukt van gemaakt,
waarin het probleem van de jeugd
prostitutie op dramatische wijze is
uitgewerkt.
Feiten
We schakelen nu over naar
VPRO versus Hoogovens
NOS-onderzoek
VRIJDAG 18 FEBRUARI 19 72
Touwtrekken om zenda vond
a kA
s-p. z:
waarheid
Afdeling
Fraude
20.35
Berend
Boudewijn
15.00
Hanny Vree als Karin.
21.10
21.50
22.30
23.00
23.05
19.20
19.50
19.55
20.00
20.15
20.21
20.35
21.35
22.00
22.50
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.21
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.21
21.35
22.45
23.35
10.30
11.00
11.30
16.00
16.02
17.00
17.30
22.15
23.05
23.10
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
INTUSSEN IS ER EEN NIEUWE nationale figuur opgestaan,
helemaal door de televisie gemaakt. Nee, ik bedoel niet Ard, al
zullen we die zaterdag en zondag niet uit het oog verliezen. Ik
12.16
Soc.
hij Uschi vorig jaar ontmoette dachten
beiden eerst aan een film over wegge
lopen meisjes. Later stelde Bob Uschi
voor om de jeugdprostitutie te nemen.
De voorhanden liggende stof (boek
en radio-interviews) bleken niet ge
noeg. Nieuwe research was nodig en zo
konden de opnamen pas in december
beginnen. Uitzending door de VARA is
gepland op 21 maart.
Alle figuren in Kruidhofs film wor
den door beroepsacteurs gespeeld (Eli
sabeth Versluys en Bernard Droog als
Karins ouders, Ronnie Bierman, uiter
aard weer in een soort Blonde Greet-
typering, en stuntman Hannie de Beu-
Aan het programma, dat de NOS
over een halve eeuw nieuws in de
radio uitzendt, werken mee: Mevrouw
Vaz Dias, de echtgenote van de oprich
ter van het gelijknamige persbureau
Fred Vaz Dias, zoon van de oprichter,
Nol Lissauer, die nieuwslezer was van
1929 tot 1940, de nieuwslezer Ton de
Vletter, thans werkzaam bij de BBC,
Wi'm Hoogendoom, van 1954 tot 1963
werkzaam bij de radtonieuwsdienst, en
drs. D. Mallon de huidige hoofdredac
teur van de radionieuwsdienst.
NOU JA, ER ZAL WEL een compromis uit de bus komen,
waarmee ze hier erg vindingrijk zijn. Zo’n compromis kwam
er niet tussen de VPRO en de Hoogovens. In het programma
„Namens” traden donderdagavond twee werknemers van de
Hoogovens op, die ons inlichtten over het wel en vooral het
wee van hun ondernemingsraad. Nu staan de Hoogovens te
boek als een sociaal ruim denkend bedrijf, waar de werkne
mers democratische zeggenschap hebben. Op die voorstelling
van zaken, is de laatste tijd in publicaties nogal afbreuk ge
daan. De VPRO heeft zich er gretig op geworpen en wilde een
programma maken, waarna de ondernemingsraad van de
Hoogovens zelf opening van zaken zou verschaffen. Edoch, dat
werd geweigerd. Waarom? „Omdat de VPRO ons niet toestond
mede te oordelen over de manier waarop het programma tot
stand zou komen en de verwerking van de informatie”, zegt
het Hoogoven bedrijf. „Censuur”, roept de VPRO. Enfin, u
voelt het wel: twee verklaringen, die elkaar tegenspreken en
toch verklaarbaar zijn. De eerste aflevering van het program
ma is geschied. We zullen er nog wel meer van horen.
Nederland II
NOS: W.K. Schaatsen heren Os
lo.
(K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
AVRO: (K) Russisch St
cus.
(STER: (K) Reclame
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
AVRO: (K) Columbo (film)
(K) Spel John Mortimer.
AVRO’s Sportpanorama.
NOS: (K) Journaal.
Vanavond op Nederland 1 de voor
laatste aflevering van De kleine
Waarheid. We zitten nog midden
in de oorlog. Marleen gaat koorts
achtig aan het werk om een ver
trouwd onderduikadres te zoeken
voor Abraham Mossel. Op de foto
de ontmoeting tussen Abraham
Mossel (Sylvain Poons) en Mar
leen (Willeke Alberti) in huize
Boswinkel.
neelsleden en verzorgt thans elke
(werk)dag in totaal 23 uitzendingen in
een totale zendtijd van 2 uur en 18
minuten per dag.
Nederland 1. Met een kinderpro
gramma begint de EO de vooravond.
Daarna vertoont zij de film Paint Red
over de bijbelvertaling voor Indianen.
Het laatste item van de EO is Tenslot
te.
Na het journaal gaat de NCRV op
het eerste net verder. In de actualitei
tenrubriek Hier en Nu het nieuws van
het kabinetsberaad. Van de serie De
kleine waarheid komt de voorlaatste
aflevering op het scherm.
Vervolgens weer een optreden van
het Farce Majeure-team. De twee be
langwekkende uitzendingen over eu
thanasie krijgen vanavond een vervolg.
Het programma is ditmaal voorname
lijk samengesteld uit de reacties op de
vorige afleveringen. Onder meer geven
eniige artsen die in principe tegen eutha
nasie zijn, hun mening. Ook wordt een
praktische demonstratie gegeven van
omstandigheden, waarin deze ingreep
eventueel gerechtvaardigd zou kunnen
zijn.
Nederland 2. De VARA brengt voor
het nieuws van acht uur twee pro
gramma’s: Hier is Lucy en Koning
klant, dat ditmaal aandacht schenkt
aan reizen en reisbureaus.
De kijker krijgt na het journaal een
nieuwe aflevering van Afdeling Fraude
voorgeschoteld. Jan Koopman presen
teert vervolgens weer de quiz Twee
voor Twaalf. Het laatste programma
van de VARA is de uitzending van
Achter het Nieuws. De NOS komt
daarna met de rubriek Uit de Kunst
met nieuws over toneel, ballet en beel
dende kunst. Met het laatste nieuws en
Den Haag eindigt de uitzending.
De eerste nieuwsuitzending op 21
februari 1922 werd verzorgd door het
persbureau Vaz Dias in Amsterdam
en uitgezonden door de zender van de
Amsterdamse Effectenbeurs. De uitzen
ding was een wereldprimeur. Nooit
eerder was de radio gebruikt als medi
um voor de verspreiding van nieuws.
De eerste nieuwsuitzendingen waren
bestemd voor de dagbladen. Zij waren
ook gecodeerd en daardoor niet te
volgen door de „gewone” luisteraars.
Korte tijd na de eerste uitzending
wairen reeds negentig dagbladen op deze
nieuwsvoorziening geabonneerd. In
1925 werden de nieuwsuitzendingen ge
richt op het luisterpubliek. Zij werden
uitgezonden door de HDO, de Hilver-
sumse Draadloze Omroep, waaruit de
AVRO is ontstaan. Vijf jaar later slo
ten de AVRO, KRO, NCRV en VARA
een contract met het persbureau Vaz
Dias.
Op 1 januari 1935 werd door de
Nederlandse dagbladen het Algemeen
Nederlands Persbureau (ANP) opge
recht, dat de verzorging van de nieuws
uitzendingen van het persbureau Vaz
Dias overnam. Een speciale radio-
nieuwsdienstredactie was er in die ja-
ren nog niet. Die werd pas in 1937
gevormd.
De radionieuwsdienst van het ANP
functioneerde in de Tweede Wereld
oorlog tot maart 1941. Toen nam de
berichtendienst van de Nederlandse
Omroep de nieuwsvoorziening over.
Na de oorlog kwam de radionieuws
dienst van het ANP terug en vestigde
zich aan het Melkpad in Hilversum,
waar de dienst nog steeds is gehuisvest.
Deze dienst bestaat nu uit 26 perso-
bedoel Arie, Arie Groenevelt. Ik was in de gelegenheid Arie
van nabij gade te slaan, zowel op de televisie als tijdens zijn
optreden voor de camera’s. U weet: hij is de baas van de In
dustriebond NW. Wel, als er één man is, die aanvoelt hoe je
van publiciteit gebruik moet maken, dan is hij het. In de laat
ste paar weken, kon men hem geregeld zien verschijnen op het
scherm. Hij zit er bij, alsof geen regiment werkgevers hem ooit
van zijn stuk kan brengen. Van achter zijn bril kijken twee
brutale oogjes de wereld in. Hij is niet vies van een hartige
uitspraak. Kortom precies dat beeld van onverzettelijkheid en.
bereidheid tot redelijk overleg maar op het juiste ogenblik
net goed kwaad dat de Nederlandse arbeider zich van zijn
voorman wenst. Door de televisie kwam hij over. Iedereen kent
hem nu. Die man gaat, als hij niet overmoedig wordt, het
maken. Net als Ard Schenk, naar we hopen, maar daarvoor
moeten we snel naar Oslo.
TELEAC: Wat is je vak man?
(5)
(K) Beton (4).
(K) Esperanto (7).
Spaanse les (8).
NOS: (K) Journaal.
KRO: (K) Klassewerk (quiz).
(K) Kinderprogramma.
TELEAC: (K) Graven naar het
verleden (4).
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
KRO: (K) Daktari (film).
STER(K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
KRO: (K) Alg. Loterij Neder
land.
(K) De 1
Kwis.
Brandpunt.
Epiloog.
NOS: (K) Journaal.
Het verhaal over het jeugdige tippe-
laarstertje Karin mag dan imaginair
zijn, het is wel op feiten gebaseerd.
Bob Uschi is er opnieuw voor aan het
interviewen geweest, hij sprak zo’n 20
25 meisjes en ouders. Hun verhalen
kwamen in feite steeds op hetzelfde
neer. Het hoertje Karin is dan ook
gebaseerd op vele werkelijk bestaande
gevallen van jeugdprostitutie. Uschi:
„Toch kun je het verhaal eerder type
rend. dan stereotiep noemen.”
Eimert Kruidhof heeft al eens eerder
een TV-produktie gemaakt waarin ver
haal en feitenmateriaal door elkaar
heen liepen. Dat betrof zijn film over
een alcoholist», gespeeld door Marja
Habraken en bij die gelegenheid zei hij
al, dat hij graag nog meer van dit
soort films zou willen maken, waarin
de problematiek in een gespeeld ver
haal gestalte zou kunnen krijgen. Toen
NAAR OSLO DUS. En de omroepster heeft het nog niet
gezegd, of als een duveltje uit een doosje komt de ijspiste op
uw scherm. Weet u veel wat er aan is voorafgegaan. Dat zijn
de verhalen uit de keuken, de verhalen die u niet kent. Ik
ook niet tot ik van de mannen, die er alles mee te maken
hebben, vernam wat er allemaal aan te pas komt aan zo’n
uitzending uit de vreemde.
Een grote moeilijkheid is de taal. Ergens in de wereld, in
Oslo, in Sapporo, in Rome zit een Nederlandse reporter met
een Nederlandse regisseur. Zijn Noorse, Japanse of Italiaanse
collega moet het teken geven, dat in Nederland de uitzending
kan beginnen (de lijnen openstaan, zoals dat heet). Dat komt
die goede man te weten van zijn script-girl, die in telefonisch
contact staat met haar Nederlandse collega. Zij voeren hun
gesprekken in het Engels of, als dat gemakkelijker is, in het
Frans of Duits. Maar die buitenlandse script-girls spreken
lang niet altijd accentloos. Zo ontstaat soms een grenzeloze
verwarring. De dames begrijpen elkaar niet, vatten niet wat
ze precies bedoelen, kijken ondertussen op haar klokken en
constateren dat angstig dicht de geplande tijd van over
schakelen nabij komt. Maar op welk ogenblik precies? Dat is
een kwestie van seconden. De reporter zit klaar om met zijn
verslag te beginnen. Hij wil niet de flater slaan dat hij te
vroeg begint. Hij kan ook niet te laat beginnen, want dan
ziet u en ik een stadion en we horen al die tijd niks. Einde
lijk, tot aller opluchting, begrijpen de script-girls elkaar. Ze
maken hun afspraak. „Als ik zeg „start” gaan we over”.
„Start!” En floep, daar springt de ijsbaan op uw scherm en
de reporter komt de huiskamer binnen alsof het de gewoon
ste zaak van de wereld is met zijn: „dames en heren, goeden
middag, u bent nu verbonden met het Bisle^stadion in Oslo”.
ten. Zoals u weet, krijgt dan de EO recht op meer zendtijd.
Het liefst zouden de omroepen hun vaste zendavonden hou
den. Iedereen is er bijvoorbeeld aan gewend dat de TROS en
de VPRO op donderdagavond tegenover elkaar zijn gepro
grammeerd. In de nieuwe voorstellen wordt de TROS een
andere uitzendavond aangeboden en daar blijkt ze bepaald
niet gelukkig mee. Vandaar dat nu de TROS is gekomen
met een voorstel, waarbij ze op de donderdagavond blijft
uitzenden en tegenover haar EO en VPRO de zendtijd delen.
Zoals iedereen kon verwachten, is dit aanbod evenmin
enthousiast ontvangen. Het overleg duurt dus voort. De om
roepen is er ook daarom veel aan gelegen, omdat zij angst
vallig de feestdagen in de gaten houden. Eerste Kerstdag en
Nieuwjaar bijvoorbeeld vallen in het nieuwe seizoen op
maandag. De ervaring heeft geleerd dat je nu al contracten
moet gaan afsluiten, wil je op die uitzenddagen aantrekke
lijke programma’s kunnen uitzenden. Vandaar al dat geharre
war, begrijpt u. Soms vraag je je af, of een eenheidsomroep
niet beter is. Er staat één ding tegenover. De concurrentie
strijd leidt tot een beter programma-aanbod. Dat is altijd in
het voordeel van de kijker.
HET IS ZO’N BEETJE MIJN gewoonte geworden om u aan
het slot van deze berichten uit Hilversum, even te wijzen op
programma’s in de komende week. De wereldkampioenschappen
schaatsen hebben we al gehad, dus daarover winden we ons
nu niet op. Wat wel opwindend zal worden is het Grand gala
du disque populaire”, dat volgende week vrijdag op uw scherm
verschijnt. Het wemelt er weer van artiesten.
Ik ben blij dat Rod McKuen zijn twintig minuten optreden
heeft gekregen en daarom niet de grote afwezige zal zijn. Voor
al naar hem gaat mijn belangstelling uit. Nog een andere ma
nifestatie had ik graag op het scherm gezien, de opening van
de Boekenweek met het boekenbal. Woensdag vindt dat plaats.
Eerst zou de NOS het uitzenden, maar de NOS heeft uitgere
kend die avond plaats gemaakt voor de TROS. De TROS zag
er geen brood in, zomin als de AVRO. Daarmee heeft overigens
ook te maken dat „Kenmerk” en „Teleac” later op de avond
uitzenden. Niks over het boek dus. En dat valt mij erg tegen.
F. M. BUYSMAN
DE GROTE MAKKE van dit sóórt uitzendingen is, dat je
wel een aanvangstijd kan bepalen, maar dat een minuut al
tijd nog zestig seconden telt en niemand graag zestig secon
den zijn kijkers laat wachten. Niets is zo irritant als het
bordje „Wij wachten op verbinding met Daar komt bij
dat je nooit mag zeggen dat die verbinding er nog niet is
als de stations reeds telefonisch contact hebben. Dat namelijk
trekt de PTT op zijn fatsoen. Niks leugentjes om bestwil,
wanneer de eer van de PTT ermee is gemoeid, vpnt die
zorgt namelijk voor de verbindingen. Vandaar dat in de
Hoofd Controle Kamer in Hilversum, waar de buitenlandse
lijnen doorkomen, op zulke ogenblikken hoogspanning heerst.
Een tweede factor van belang vormt de onzekerheid of de
uitzending werkelijk doorkomt. Zo hoorde ik dat bijvoorbeeld
zondag, tijdens een uitzending over de wijding van de bis
schep van Roermond, de Nederlandse televisieploeg in Rome
helemaal niet wist of de beelden en het commentaar nu wer
kelijk wel in Nederland ontvangen werden, want dat konden
ze in de Sint Pieter niet zien.
En datzelfde speelt wanneer morgen in het Bislet-stadion
de schaatswedstrijden worden verslagen. Pas als er een ge
ruststellend telefoontje binnen komt, weet de reporter dat
hij niet voor de kat zijn staart zit te praten. Soms vergeten
we wel eens de techniek maar een aangelegenheid is in men
senhanden. We willen perfectie. Hoeveel zweetdruppels dat
kost, laten we doorgaans buiten beschouwing, we hebben er
zelfs geen belangstelling voor.
Wist u overigens dat iedere dag tussen vijf en zes alle
onderwerpen uit het buitenland worden overgeseind via de
hoofdpost in Brussel en dat daarvan het journaal zich be-
14.00 Nws. 15.00 Nws. 15.03 Wereldk.
schaatsen heren Oslo. 16.00 Nws. 16.03
Sportshow wereldk. heren Oslo. 16.00
Nws. 16.03 Sportshow, wereldk. hard
rijden heren Oslo. 17.00 Nws.
BRUSSEL
18.15 Voor de jeugd. 18.45 Sport. 18.55
Taalwenken. 18.57 Lichte muz. 19.00
Nws. 19.30 Musical. 20.30 Sport en muz.
22.00 Nws., De zeven kunsten. 22.20
Dansmuz. 23.40 Nws.
OF DE WEEK, die we dit keer in Hilversum achter de rug
hebben, de geschiedenis in gaat als een onvergefelijke, moet
nog worden afgewacht. Goed. U bent van uw klemmende zor
gen verlost ten aanzien van het Eurovisie Songfestival. Sandra
en Andres zijn niet gestruikeld over de draden van hun mi
crofoons. Ze kunnen het, op de Bühne althans, een heel eind
brengen. Hoog gespannen waren de verwachtingen hier niet.
We zitten met onze bijdrage lelijk in de verdrukking. Alleen
het feit al, dat een aantal televisiegrootheden zich aan circus
bezigheden ging wijden om tenminste nog enige allure aan de
nationale finale te geven, duidt wel op armoe. Vergeleken bij
wat ze in Frankrijk uithalen ik herinner mij Jean Paul
Belmondo aan de trapeze waren de verrichtingen overtui
gend van goede bedoeling, maar niemand lag hier wakker van.
Nee, dan zit er meer in de lucht, als ik goed ben ingelicht,
wat betreft het televisié-optreden van onze eerste nationale
solist in het kabinet, de heer Biesheuvel. Dat schijnt noch hem
zelf noch zijn ondervragers erg te bevallen. De laatste keer
was zelfs een duidelijke kribbigheid waarneembaar. Die on
dervragers voelen zich steeds met een kluitje in het riet ge
stuurd. Premier Bieheuvel doet er niets aan om dat te ver
helpen, eerder vindt hij die wekelijkse verschaffing van in
formatie maar een lastige hindernisloop. Er schijnen stemmen
op te gaan of de farce maar te beëindigen of belangrijk te be
perken. Een minister-president, die toch niets kwijt wil en
zich er altijd op kan beroepen dat hij met de stukken nog niet
klaar is of eerst de Kamer moet inlichten, draagt niets bij aan
de openheid, waarover hij zelf ooit een dik rapport deed ver
schijnen. Ik voorspelde indertijd dat dit soort irritatie aan de
dag zou treden. Dat het niet moeilijk was in het koffiedik te
kijken, bewijzen de ontwikkelingen.
kelaer als een bijzonder levensecht
neergezette souteneur), maar voor de
rol van Karin zelf wilde Kruidhof
liever een meisje, dat geen acteer-
ervaring had.
Uit 40 meisjes met een lekker Am
sterdams accent werden er tien geko
zen, die een film-test kregen. Uiteinde
lijk was het Hanny Vree die uitverko
ren werd. Zij speelt een 16-jarig meis
je, dat na eerst nogal opgewekt het
leven van plezier tot het hare maakt,
merkt dat het geen pretje is en dan
begint aan „de weg terug.” Of dat
laatste haar lukt blijft aan het slot
van de film nog een open vraag.
HILVERSUM De grootste belang
stelling voor de reeds van negen nacht
uitzendingen, die de NOS-radio in de
periode van 4 tot en met 12 februari
aan de Olympische Winterspelen heeft
gewijd, is* gemeten in de nacht van
zaterdag 5 op zondag 6 februari, toen
de 1500 meter hardrijden op de schaats
voor heren werd gehouden. Tussen
middernacht en 01.00 uur werd die dag
een luisterdichtheid van 8,1 procent
gemeten, hetgeen neerkomt op 730.000
luisteraars van 15 jaar en ouder.
Een en ander blijkt uit een enquête
van de afdeling Studie en Onderzoek
van de NOS.
Uiteraard hing de belangstelling per
nacht duidelijk af van wat er in Sap
poro werd geboden. In de nacht van 5
op 6 februari werd ook het grootste
aantal luisteraars, dat gedurende de
gehele nacht langere of kortere tijd
heeft geluisterd, gemeten, namelijk
ruim een miljoen. Van 7 op 8 februari
zijn de nachtuitzendingen door net
300.000 mensen gevolgd, het kleinste
aantal.
Ook de tijd was bepalend voor de
luisterdichtheid. Naarmate het later
werd, nam de belangstelling af. In de
vroege morgenuren herleefde de be
langstelling echter weer.
HAARLEM. Gedurende het lo
pende cursusjaar zal voor de vierde
maal door leerlingen van de Muziek
school Haarlemmermeer worden mee
gewerkt aan een programma voor de
radio. Woensdagmiddag 23 februari
zullen verschillende solisten, maar ook
koor- en samenspelklassen van de
school te horen zijn in het programma
De Speelzaal van de VARA tussen 14
en 17 uur.
Nederland I
NOS: (K) De Fabeltjeskrant
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
E.O.: (K) Zolder 9. kinder-
progr.
Film bijbelvertaling.
Tenslotte.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER(K) Reclame.
NCRV: Hier en Nu.
(K) De kleine
(feuill.).
Farce Majeure.
(K) Doc.serie euthanasie (3).
NOS: (K) Journaal.
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER(K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
VARA: (K) Hier is Lucy (se
rie).
(K) Koning Klant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
VARA:
(film).
(K) 2 voor 12 (quiz).
Achter het Nieuws.
NOS: (K) Uit de kunst.
(K) Journaal.
Den Haag vandaag.
Nederland I
10.00
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt zo’s (Soos).
7.30 Nws. 7.41 Actualiteiten. 8.30 Nws.
8.41 Actualiteiten. 10.00 Als dat zou
kunnen. 10.30 Nws. 11.55 Meded. 12.00
Route-A: amusementstourisme.
Overheidsvoorl. Vast en zeker,
verzekering. 12.26 Meded. t.b.v. land
en tuinbouw. 12.30 Nws. 14.00 (S) Stei-
ger-B: Radio-show. 14.03 Sportkompas.
14.33 (S) Tross-country. 15.30 Nws.
15.33 (S) Jazz-cocktail. 17.30 Nws. 17.32
Actualiteiten. 18.00 Top-Toen. 18.30
Nws. 18.41 Voor kleuters. 19.00 (S)
Concert a. la carte. 21.00 De tunnel der
duisternis (vervolg). 21.20 (S) Potser.
22.10 Dansen als een edelman (muzi
kaal feuilleton). 22.30 Nws. 22.40 (S)
Stretch. 23.00 Sport. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S)
Z.O. 7.33 Van de voorpagina. 7.54 Deze
dag. 8.00 Nws. 8.11 Actualiteiten. 9.35
Waterstanden. 10.05 Voor nu en later
10.20 Belasting betalen. (II). 10.30 (S)
muz.- en informatieshow. 11.00 Nws.
13.00 Nws .13.11 Actualiteiten. 13.23
Varia. 13.25 (S) Dit is het begin
(jongeren). 14.35 Plus. Magazine. 15.05
Nederl. muziekleven. 15.30 Frans -
Duits - Engels. Een luisterpgrogr. 16.00
Nws. 16.15 NOS-Jazz. 16.45 Inzet. 17.15
Zevendedags adventisten. 17.30 Ge
weldloze weerbaarheid. (11). 17.55 Me
ded. 18.00 Nws. 18.11 Actualiteiten.
18.20 Uitz. Boeren Partij. 18.30 Nou,
en.satirisch programma. 19.00 We
reldk. schaatsen heren Oslo. 19.05 (S)
Operetteklanken. 20.00 Nws. 20.05 (S)
Brassband Magazine. 20.30 (S) Metro
pole Orkest. 21.00 (S) De Staalkaart.
22.00 (S) Strijkkwartet. 22.55 Meded.
23.00 Nws. 23.10 (S) Schaatspret. Oslo
t.g.v. wereldk. schaatsen. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
7.00 Nws. 7.02 Popstation. 8.00 Nws.
9.00 Nws. 9.03 Pers Vers. 10.00 Nws.
10.03 Muziek bij de koffie. 11.00 Nws.
12.00 Nws. 12.03 Elpee Pop. 13.00 Nws.
13.03 Nee we noemen geen namen.
IN HILVERSUM IS het grote touwtrekken weer begonnen.
U en ik leven nog in vrede met de komende televisiepro
gramma’s. De omroepbazen voeren met elkaar een klein
dient, dat u om acht uur even aanzet. Die onderwerpen wor
den wel van tevoren aangekondigd, maar tussen zes en acht,
stoomt het journaal ze klaar, kort ze, waar nodig, in en voor
ziet ze van ondertitels of commentaar. Belangrijke gebeurte
nissen komen nog wel eens na, zodat u ze later op de avond
nog kunt zien. U moet u daarom maar niet te veel opwinden
als het wel eens misgaat. Het is precisiewerk. Alles moet
op de seconde. De seconde is de grote vijand van iedereen,
die bij de televisie werkt.