EEN PAAR APART Don Siegel en Clint Eastwood ORGELS 4025 Wild West verplaatst naar grote stad FILMS IN AMSTERDAM Wie wordt de nieuwe directeur het Frans Halsmuseum? van Alphenaar 310" I Stichting voor stemonderzoek Mickery in theater Reis Nixon in TV-reportages Parijse politie arresteert vier kunstdieven I B. EN W. VERDEELDHEID IN COLLEGE VAN In Hotel-Restaurant v. Aken is u uit en thuis Rijkssubsidie voor toneelgroep Sater 15 sik VRIJDAG 18 FEBRUARI 1972 ADVERTENTIE Hoogtepunten Filmmuseum Doodskopeskader (Van onze kunstredactie) Nachtvoorstellingen KRUISWEG 47-49 HAARLEM TEL. 023-320244 BESPREEK TIJDIG Den Haag wil overleg over nieuw BKR HAARLEM De benoeming van een nieuwe directeur voor het Frans Halsmuseum is geen ge makkelijke zaak. Binnen het Haar lemse college van Burgemeester en Wethouders is verdeeldheid over de twee kandidaten, die uit de tientallen sollicitanten zijn overgebleven. De twee namen staan in alfabetische volgorde op de voordracht, zodat de uiteinde lijke keus bij de gemeenteraad zal liggen. AMSTERDAM Voor velen is de naam van acteur Clint Eastwood nog uitsluitend verbonden aan enige bij zonder succesvolle Italiaanse „wes terns” als „A fistful of dollars” en „For a few dollars more”, maar East wood heeft sinds hij terug is in Hollywood ander werk gedaan dat hem in kleinere kring niet minder populair heeft gemaakt, mede dank zij de aanwezigheid bij zijn nieuwe ondernemingen van Don Siegel. F doorlopend demonstratie. CHARLES BOOST ADVERTENTIE (Van onze kunstredactie) een JAC. HEI.TER nieuw voor Haarlem met string-ensembe en orbitone GEZELLIG INGERICHTE ZALEN VOORTREFFELIJKE KEUKEN PRETTIGE BEDIENING EVENALS STUDIO in Haarlem vertoont ook Kriterion in Amsterdam (en nog enige andere „art houses” in het land) het rou lerend programma „Hoogtepunten van de Cinemanifestatie 72”; wat in ieder van de plaatsen uiteraard in een andere opeenvol ging van de betrokken films gebracht wordt. Zo is in Kriterion eerst de Duitse film „Lenz” aan de beurt, waarna op vrijdag het Nederlandse programma volgt, en ver volgens, met iedere dag een nieuwe film „Horizon”, „De Herberg van het kwaad”, „The ceremony”, „Agnus Dei” en „Oom Wanja” vertoond zullen worden. MAAR OF DIE ER ooit gekomen zou zijn zonder Don Siegel is nog een open vraag. Siegel, nu zestig jaar oud, heeft van 1944 af films gemaakt, waarvan mis- VOOR UW HUWELIJKSFEEST RECEPTIES OF PARTIJEN 40-70-120 PERSONEN Baan 1-9-13, Tel. 324709-324365 Haarlem Er is voor het theater aan de Rozen gracht een „minimale verbouwing” voor gesteld. Er komt een theater ruimte van 13 bij 15 meter, een ruime foyer en een flexiblele repetittie. Ruimte op het bal kon. AMSTERDAM. Het is Ritsaert ten Cate gelukt! Zjjn Mickery-theater heeft een definitief onderdak in Amsterdam gekregen: het Capitol-theater aan de Ro zengracht. Het nieuwe Mickerytheater zal op 28 maart worden geopend. In afwach ting van deze dag zullen geen voorstellin gen, ook niet in het tijdelijk onderkomen de Noorderkerk, worden gegeven. Het Capitoltheater is een vroegere bio scoop die al enige jaren in eigendom is van de gemeente Amsterdam. Het is een tijd lang beschouwd als de vaste stand plaats van de toneelgroep Centrum. Maar de kosten van verbouwing zouden voor B. en W. van Amsterdam te duur zijn ge weest. Ook om andere redenen (het vaste publiek in Haarlem) koos Centrum tens lotte voor de Haarlemse stadsschouwburg. Ten Cate heeft intensief contact gehad met het Amsterdams gemeentebestuur, dat tenslotte besloot de Stichting Micke- ry-Workshop onderdak te verlenen in Ca pitol. Hoewel de subsidiëring nog „zeer onduidelijk” is, heeft het bestuur „goede hoop” dat er „voldoende garanties” ver wacht kunnen worden om een groot deel van de plannen uit te voeren. Mickery trekt zich definitief terug uit Loenersloot, waar het ruim vijf jaar in een boerderij werkte vele buitenlandse toneelgropen liet spelen. een sheriff uit Arizona die naar New York gehaald wordt om er de misdadiger op te halen die in zijn district een moord gepleegd heeft. Dat was in 1968 en sinds dien is het tweetal Siegel-Eastwood haast onafscheidelijk. „Two mules for sister Sa ra” en „The beguiled” volgenden, waarna Eastwood onder patronaatschap van Don Siegel „Play Misty for me” maakte, een aarzelend debuut vol sensatie en schok effecten, waarin leermeester Siegel een klein rolletje van barman mocht spelen. En het was toen weer de beurt aan veteraan Siegel om zijn zoveel jongere en onervaren vriend en collega een lesje te geven in filmmaken. „Dirty Harry” werd het resultaat, een sensationele politiefilm die het meesterschap van Siegel in dit hem zo vertrouwde genre nog eens ten overvloede bewijst. daad, „horror” en geweld belangrijke be- stranddelen vormden („Crime in the streets”, „Baby Face Nelson”), maiar in ’64 trok hij definitief de aandacht van film kenners met zijn verfilming van Heming way’s „The killers” (twintig jaar eerder al door Robert Siodmak verfilmd), waarna „Madigan” en „Coogan’s bluff” zijn verse reputatie bevestigden. In die laatste film gaf hij Clint Eastwood de hoofdrol van Er volgden nog drie keiharde, in Spanje opgenomen spaghetti-westerns die alle be trokkenen miljoenen opleverden en Clint Eastwood wereldberoemd maakte. Terug in Amerika ging hij tot de best betaalde acteurs van Hollywood behoren die kies keurig kon zijn bij het kiezen van zijn rollen en die tenslotte volstrekte onaf hankelijkheid verwierf door de oprichting van een eigen filmmaatschappij die hij ironisch „Malpaso” noemde, wat letterlijk vertaald een slechte stap of een misstap betekent. Eastwood doelde daarmee op een negatief advies dat een vriend hem gaf toen hij hoorde van het plan om een wildwestfilm met Serge Leone in Spanje te gaan draaien. Dat zou „een verkeerde stap” in de richting van het verlangde „stardom” zijn, vond de vriend. Het tegen deel bleek waar, op dat moment werd de financiële basis gelegd voor de eigen film maatschappij. gebouw en een collectie. De vorige directeur voerde een beleid dat op deze twee aspecten gericht was; een naar binnen gericht beleid. Dat was gezien de toestand, waarin beide verkeer den, noodzakelijk. Het was ook moge lijk, omdat de heer Baard met zijn persoonlijkheid en voorliefde de juiste man op de juiste plaats was. Zijn ideaal is vrijwel voltooid en dat is van onschatbare waarde geweest. Collectie en gebouw moeten met zorg, smaak en kennis gekoesterd blij ven worden. Maar het koesteren van een traditie heeft geen enkele zin, als ze geen levend onderdeel vormt van het Haarlems sociale leven. En dat is op dit moment niet het geval. Het museum aan het Groot Heiligland krijgt voornamelijk bezoek van toeris ten, en dan vooral buitenlanders. Haar lemmers plegen er alleen te komen, als ze familie of vrienden van buiten de stad te logeren hebben. Diit moet veranderd worden. Dat kan, als men gebruik maakt van de nieuwe opvattingen over de functie van het museum, die de laatste jaren opgeld doen. Elders worden die opvattingen al geruime tijd met succes toegepast; voorbeelden: het Haags Gemeentemu seum, het Amsterdams Stedelijk mu seum en sinds kort ook het Riiksmu- seum, met name de historische afdeling daarvan. Deze min of meer nieuwe opvattin gen gaan ervan uit, dat het kunstbezit niet iets is, dat uitsluitend in gewijde stilten gesavoureerd moet worden door lieden die er voor gestudeerd hebben en de leek wel zullen vertellen wat hij er allemaal bij moet denken, wanneer hij de „Schoone Kunsten” in ogenschouw neemt. Schoonheidservaring voor naamste ideaal van de vorige eeuw is al lang niet meer het alleenzalig makende criterium bij het bekijken DEN HAAG. Onder voorzitterschap van de neus-, keel- en oorarts dr. J. B. van Deinse uit Den Haag is de stichting „Theodora Versteegh” opgericht met als doel het uitvoeren van stemonderzoek in de ruimste zin van het woord, maar vooral met betrekking tot de vokaal-dramatische kunst en het bekend maken van de resul taten van dit onderzoek. De initiatiefnemers hebben met de naam de in 1970 in Den Haag overleden zangeres en zangpedagoge Theodora Versteegh wil len eren. Ze willen in haar geest gaan werken. Het bestuur van de stichting wordt gevormd door dr. Van Deinse, de zangpedagoge Lucie Frateur (Den Haag en Antwerpen), de zanger, zangpedagoog en dirigent Chris Verhoog (Gouda), de toon kunstenaar en logopedist rans Dieleman (Den Haag) en de kunstschilderes Ru Paré (Den Haag). BEHALVE DEZE ZEVEN premières in één theater is het pakket films dat de Am sterdamse bioscopen deze week aan te bie den hebben nog uitgebreid met „Moord in de rue Morgue”, een griezelfilm van het beproefde soort door Gordon Hessler in Cineac Damrak en „Het doodskop-eskader” („De Rode Baron”) van Roger Corman in Royal. Met die Rode Baron is dan natuur lijk Manfred von Richthofen bedoeld, de Germaanse luchtheld uit de Eerste Wereld oorlog die met zijn, naar hem genoemd luchteskader dood en verderf toebracht aan zijn geallieerde tegenstanders. In april 1918 werd hij door een Canadese piloot boven Frankrijk neergeschoten en Corman maakt het ons duidelijk dat met Von Richthofen de periode van de heldhaftige en sportieve luchtgevechten ten onderging. Goering die bij Von Richthofen zijn eerste training kreeg, komt in de film ook nog even voor, evenals onze eigen Fokker aan wiens in genieuze, aan Duitsland verkochte uitvin ding, dlie mitrailleurvuur tussen de propel- leromwenteling mogelijk maakte, de Rode Baron een groot deel van zijn succes te danken heeft gehad. John Phillip Law die er mooi uitziet, maar niet kan acteren, speelt de „ridderlijke” Von Richthofen, Barry Primus mag als een jonge Goering optreden en Hurd Hatfield probeert op de sportieve Anthony Fokker te lijken in een gênante scène, waarbij diens nieuwste vliegmodel, de drievleugelige Fokker, in gewijd wordt en onze vliegtuigfabrikant enige bemoedigende woorden spreekt tot zijn strijdhaftige klant. Op het eerste gezicht lijkt het onderwerp niet te passen binnen het produktieschema van Roger Corman, maar de oorlog is na tuurlijk een mooie gelegenheid om te filo soferen over dood en geweld en door te genover Von Richthofen als tweede hoofd rol de Canadese piloot Roy Brown (Don Stroud) te plaatsen die later de Rode Ba ron zal neerschieten, weet Corman inge nieus twee aspecten van zijn complex the ma afwisselend te behandelen. EEN OOSTDUITSE film uit 1970, „KLK an PTX - die Rote Kapelle” spelend tussen 1932 en 1941, dus ongeveer van Hitlers machtovername tot de Duitse inval in de Sovjet-Unie, vult het programma van het Filmmuseum op woensdagavond. Alle pro blemen. waarmee goede Duitsers, in dit geval dr. Arvid Hamack en enige geest verwante vrienden, in die periode te wor stelen hadden, komen aan bod. De donderdagavond wordt geheel iingeno- men door de Duitse droogkomiek Karl Va lentin die eerst in twee korte filmpjes van Carl Lamac en Erich Engel (respectievelijk uit ’34 en ’36) en vervolgens in een lange tragi-komische film uit ’29, optreedt die „Der Sonderling” heet en door Walter Jer- ven geregisseerd is naar een door hem ge schreven scenario dat helemaal gericht is op het uitzonderlijke humoristische talent van de hier vrijwel onbekende filmkomiek. CHARLES BOOST AMSTERDAM. De minister van CRM P. J. Engels, heeft de Coöperatieve Vereni ging u.a., Sater, toneelgroep voor instant theater, voor het seizoen 1971/1972, in het kader van het subsidiëren van experimen tele toneelgroepen, een subsidie verleend. Toneelgroep Sater stelt zich onder andere ten doel: het publiek op te zoeken; de be langstelling van het aanwezige publiek zo veel mogelijk te stimuleren; voorstellingen te brengen, die directe relatie hebben met plaats en tijd van de voorstelling en met de belangstelling van het aanwezige pu bliek. (Van onze correspondent) PARIJS. De brigade van de Parijse politie die zich in het opsporen van kunst schatten specialiseert, heeft donderdag een goede slag geslagen door gelijktijdig de hand op 14 moderne schilderijen en op twee beruchte recidivisten te leggen. On der die schilderijen bevindt zich Picasso’s wereldberoemde Harlekijnskop en werken van Pompon en van de Nederlandse schil der Conrad Kickert. Ook een aantal bijzonder kostbare ju welen kwam de politie bij deze gelegen heid op het spoor. De doeken werden in november in een bekende Parijse kunst handel en juist een jaar geleden in een villa in Vincennes, vlakbij Parijs gestolen. Beide overvallen zijn uitgevoerd door een internationale bende van vier bandie ten van Amerikaanse, Italiaanse. Tunesi sche en Joegoslavische herkomst. Twee van hen waren al eerder opgepakt en toen de beide andere gangsters die al enige tijd door de recherche geschaduwd werden t donderdagmorgen hun buit bij een kunst- g r> 1 handelaar in Parijs aan de man hoopten te d kunnen brengen, konden ook zij door de polliltie worden gearresteerd. DEN HAAG. B. en W. van Den Haag willen met andere grote gemeenten met dé, minister van Sociale Zaken overleggen over de herziene beeldende-kunstenaars- regeling. Zij antwoorden dit op vragen van het Haagse Raadslid Chr. J. Buijten- dijk (P.v.d.A.). De uitvoering van de her ziene BKR kan er voor een aantal beel dende kunstenaars toe leiden, dat zij niet of niet meer voor een voorziening inge volge deze regeling in aanmerking komen. Voor een aantal jeugdige kunstenaars, en zeker voor de veelbelovenden onder hen, zullen de voor hen ongunstige sociale gevolgen van de herziene BKR kunnen worden beperkt, aldus B. en W NIEUW BIJGEKOMEN tussen de roule rende „horror”-films („The haunted pa lace” van Roger Corman in Desmet) en westerns („Satansgebroed” in Rex, „The good, the bad and the ugly” in Royal) zijn onder andere „Kat op een heet zinken dak” met Elizabeth Taylor en Paul Newman in Bio, „Move”, de huwelijkskomedie met El liott Gould in Cineac, Reg. Breestraat en „Adieu l’ami”, een Franse gangsterintrige van Jean Herman met Alain Delon en Charles Bronson in het Leidseplein Thea ter. The Movies brengt de laatste, in Duitsland gemaakte Fritz Lang. „De 1000 ogen van Dr. Mabuse” (uit 1960) en De Uitkijk haakt in op het succes van de Miss Marple-serie destijds bij de KRO-televisie door „Murder at the Galop” met Margaret Rutherford terug te brengen. De twee kandidaten zijn Cor Bosch- ma, directeur van het Fries Museum in Leeuwarden, en Dick Couvée, directeur van de historische afdeling van het Rijksmuseum in Amsterdam. Eerstge noemde is vooral kunsthistoricus; de tweede wat men zou noemen een mu- seummandger. Wie van de twee? De vraag hangt natuurlijk samen met de vraag wat het Frans Halsmuseum nodig heeft. Maar dat is een te beperkt uitgangs punt. Men maakt er zich al te gemak kelijk van af door het museum met zijn schitterende collectie te beschou wen als een nagenoeg afgerond geheel, waaraan incidenteel nog wel iets te knutselen valt, maar dat weinig méér werk oplevert dan het te propageren. Een belangrijkere vraag is dus waar wil men met het museum naar toe in de komende iaren. En dat hangt weer samen met de opvatting die men over .een cultuurbeleid heeft. Tenslotte komt men aan de vraag: wat heeft Haarlem nodig? HET FRANS HALSMUSEUM aan het Groot Heiligland bestaat uit een terie van Cultuur, Recreatie en Maat schappelijk Werk gedaan krijgen dat het Frans Halsmuseum een rijksmu seum wordt, althans een groot deel van de kosten op Rijkskas kan verha len. In net verleden is dit voortdurend mislukt. Verder moet de directeur met de andere cultuur-topmensen in Haarlem, zoals zijn collega’s van de stadsbiblio theek en de schouwburg/concertzaal en alle andere cultuurbevorderaars in de stad, het gemeentebestuur, de poltieke partijen in Haarlem, kortom heel Haarlem, ervan overtuigen dat werken aan de cultuur (een belast woord) belangrijker voor de hele bevolking is dan bijvoorbeeld het verbreden van wegen om de produktie van auto’s bij te houden. Dit kan alleen van een directeur geëist worden, die er persoonlijk van overtuigd is dat kunstschatten slechts waarde hebben omdat ze er zijn voor de mensen en niet omdat het kunst schatten zijn. En verder krachtig ge noeg is om met de vuist op tafel te slaan. Bij de benoeming van de nieuwe di recteur gaat het er om waar de ge meenteraadsleden het accent willen leggen. Op de naar buiten gerichte taak van het museum of op het introverte aspect. De kandidaten zullen van beide aspecten wel iets hebben. Maar waar ligt hun voorkeur? Hopelijk op eerst genoemd aspect. En dan lijken me de papieren van de heer Couvée, die op nationale schaal aan de weg getimmerd heeft op allerlei gebied, beter dan die van de heer Boschma. In het geval de heer Couvée benoemd wordt, hoeft men zich geen grote zorgen te maken over de kunsthistorische zaken. Er werkl immers al een kunsthistoricus aan het Frans Halsmuseum. moordenaar die een reeks moorden begint als hij het geëiste chantagebedrag niet tijdig uitbetaald krijgt. Die eis, een bedrag van 100.000 dollar, komt bij de politie binnen, ondertekend door Scorpio, nadat de scherpschutter vanaf het dak van een hoog gebouw in San Francisco een wille keurig meisje in een zwembassin gedood heeft. Zijn volgende slachtoffers zullen een priester en een neger zijn. De politie begint de stad vanuit de lucht te bescher men via helikopterpatrouilles en tot twee maal toe vindt er een vuurgevecht plaats, waarbij de pathologische moordenaar ter nauwernood weet te ontkomen. Als in het verdere verloop Harry Callahan de zwaar gêwonde misdadiger uiteindelijk weet te arresteren, laten de autoriteiten op gron den van gebruik van geweld bij arrestatie en ondervraging de dader op vrije voeten, waarna deze, eenmaal genezen, kans ziet een schoolbusje met kinderen te kidnap pen en vauit die machtspositie opnieuw eisen te stellen. Dan komt Harry, die de hele zaak eigenlijk beu is, opnieuw in actie. In een sensationele solo-reddingsac- tie weet hij Scorpio te doden, waarna hij zijn politiemedaille vol verachting in de modder gooit. DON SIEGEL WEET ZIJN zeven kwar tier durende film voortdurend naar span ningshoogtepunten te brengen, daarbij zelf een ontspannen manier van filmen toe passend waardoor gewenste sensatie-ef- fecten des te sterker aankomen. En hij vindt in zijn vriend Clint Eastwood het juiste harde type van politieman die op tijd injecties voor morele verontwaardi ging krijgt toegediend die dan weer moet dienen om zijn eigen gewelddadig optre den te kunnen excuseren. Met andere woorden: de wildwest is naar de grote stad verplaatst. In verband met de lange duur van „Panoramiek” beginnen alle volgende pro gramma’s ongeveer 25 minuten later. TWAALF JAAR GELEDEN was East wood een „nobody” in de Amerikaanse filmwereld, al deed hij nog zo z’n best om binnen te dringen in de kantoren van de filmmaatschappijn die er toen nog de lakens uitdeelden. Een vage gelijkenis met Gary Cooper deed een tv-onderneming besluiten hem een rol te geven in de serie „Rawhide”, een „continuous story” die uit groeide tot een van die onwaarschijnlijke successen, waardoor de eenmaal betrok ken acteurs voor jaren (in dit geval voor acht jaar min of meer onder de pannen waren. Eastwood verdiende goed in die tijd, maar kwam niet als een „star” uit dit tv-intermezzo te voorschijn. Om die hoogte te breiken moest hij wachten op Serge Leone die van hem in „Een handvol dollars” de sombere, in zichzelf gekeerde, maar meedogenloze wereker maakte, een figuur die sterk tot de verbeelding van het publiek sprak. EVENALS IN DE vorige week bespro ken Amerikaanse politiefilm „The French connection”, regie William Friedkin, wordt ook in „Dirty Harry” de politieman min’ of meer voorgesteld als een gangster die toevallig aan de goede kant van de scheidingslijn tussen goed en kwaad staat. Bij de bestrijding van de misdaad, zo kan men uit de voorstelling van zaken in beide films afleiden, moet de „cop” of de politie-inspecteur in methodes vervallen, die in ethisch opzicht nauwelijks verschil len van de werkwijzen in de misdaadwe reld waaraan ze ontleend lijken te zijn. Dirty Harry is als bijnaam aan inspec teur Harry Callahan niet alleen gegeven omdat hij altijd de „vuile” zaakjes krijgt opgedragen, maar ook omdat hij hard en meedogenloos kan optreden. Wat opnieuw gebeurt in de affaire die Siegels nieuwste film behandelt, de jacht op een sadistische van kunst. Kunst is een produkt van een maatschappelijke samenhang. Dat gaat niet alleen op voor nieuwe kunst, maar ook voor oude, zoals die getoond wordt in een museum als het Frans Hals. De kunsthistorie toont, dankzij nauwkeuriger studies, aan dat de soci ale aspecten minstens zo belangrijk zijn als de estetische. Dit moet ook blijken uit de manier waarop een mu seum zijn schatten uitdraagt. DAARTOE IS IN de eerste plaats nodig, dat het Frans Halsmuseum een educatieve dienst kijgt. Die wordt al jaren bepleit; ook door de vorige direc teur. Deze educatieve dienst bestaat niet alleen uit het aantrekken van een deskundige rondleider, die voor school klassen een aardige babbel houdt, een fraaie dia-serie samenstelt en een be grijpelijk foldertje schrijft, dat eens per jaar huis aan huis wordt verspreid. Een educatieve dienst hoort het mu seum tot een centrum te maken, waar uit blijkt dat oude en nieuwe kunst een onderdeel vormen van onze cultuur; dat wil zeggen de (onstoffelijke) lucht, die Wij gewone Haarlemmers inademen. Het museum wordt daar door een middel en geen doel. Het zou blijk geven van een elitaire kortzichtigheid als bij de benoeming van een nieuwe directeur als belang rijkste drijfveer zou gelden dat het Frans Halsmuseum om voornamelijk kunsthistorische motieven vertroeteld moet worden. Het zou voorts blijk geven van provinciale benepenheid en gebrek aan visie en vertrouwen, als een tweede drijfveer zou zijn, dat er géén geld is. noch zal komen om een moderne educatieve dienst voor het museum te stichten. Dit geld is er wel. De nieuwe direc teur moet met volledige steun van het gemeentebestuur bij het rninis- HILVERSUM. De NOS-televisie zal in de periodes van 21 tot en met 27 februari dagelijks rechtstreeks reportages of samenvattingen uitzenden van het be zoek, dat de Amerikaanse president Nixon brengt aan China. Op maandag 21 februa ri, de dag van aankomst, zal een recht streekse reportage worden uitgezonden van 11.00 tot 13.00 uur via Nederland 2. De overige dagen van die week zullen dagelijks van 18.30 tot 18.45 uur via Nederland 1 samenvattingen worden uit gezonden van het die dagen binnengeko- men materiaal. Zondag 27 februari wordt de reeks uitzendingen besloten met een recht streekse reportage, die van 12.00 tot 13.30 uur via Nederland 1 wordt uitgezonden. Aan de vooravond van Nixon’s bezoek aan China, komende zondagavond zal in een extra lange uitzending van de NOS- rubriek „Panoramiek” ook aandacht wor den geschonken aan China. In de uitzen ding zullen fragmenten worden getoond van de film „A revolution revisited” van de Amerikaanse China-kenner Theodore B. White. De film laat de geschiedenis van China zien in de periode van 1899 tot 1949. het jaar waarin de communisten definitief het vasteland van China in handen kregen Deze film is samengesteld uit historisch filmmateriaal oude jour naals en foto’s eminent 4 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 15