Vrouwe- DE MOEDERS heden VAN DE POP Zilveren sieraden TA AR TEN VAN MISL UKT SPRITSBESLAG steeds meer in 7 4 3 troüwj ■L 1 W 21 Elastisch werken Anonieme moeders Ouderwets XE’ I as» ZATERDAG 19 FEBRUARI 1972 Erbij Nederland heeft twee vrouwelijke managers van Soul Zakelijk Hard I e L «2-Söifer>3E ft SOMS LATEN we wel eens de keus aan de dochters: wat zullen we nu eens maken (bakken)? Soms komen ze ook zelf met een idee. Utrechtse sprits, bijvoorbeeld. Ze zien de ingrediënten klaar gezet: 150 gr. bloem, 50 gr. zelfrijzend bakmeel, 160 gr. boter, 100 gr. bas terdsuiker, ’/z ei, 1 pakje vanille suiker, de geraspte schil van een citroen. v „beroeps „-groepen SEDERT 1970 is het zilveren sieraad bij de Nederlandse vrouw steeds meer in trek gekomen, een verschijnsel, dat trouwens ook in andere landen valt waar te nemen. Uit een enquête onder juweliers en groothandel blijkt, dat 76 per cent van de deelnemers in 1971 hun verkopen van zilveren siera den zagen stijgen. De gemiddelde stijging bedraagt 40 percent, maar er zijn ook zaken, die hun omzet verdubbelden of verdrievoudig den. (Van onze correspondent) VANAF het begin, in 1967 toen haar 21-jarige zoon Ted de groep oprichtte, is de 51-jarige mevrouw F. H. Oberg-Veltenaar uit Sche- veningen manager van de top-for- matie Livin’ Blues. Voor haar was de artistieke wereld geen totaal vreemde omgeving, want ze heeft veertien jaar met een klassiek so listisch dansprogramma Europa doorgetrokken. „Ik had enorme belangstelling voor de bluesmu ziek”. ''ii Culinaire film JU f a i vvwvwvwvvvvvvvvvvvvvvwvvvvvvvvvvwvw UMMMMMMMMnnMnk GASTON GOURMET H -u j^cKy Boy J [re; OVER HET geheel zijn de juweliers redelijk tevreden over hun omzetten in 1971. Het aantal juweliers dat toene mende omzetten verwacht is echter kleiner geworden en het getal der pes simisten is gegroeid. DE TOEGENOMEN populariteit van zilveren sieraden betekent nog niet, dat de verkopen van gouden sieraden zijn gedaald. De helft van de ondervraagden meldde grotere verkopen van 14 karaats gouden artikelen en 16 pércent grotere verkopen van 18 karaatsprodukten. Ge- lijkgebleven omzetten werden gemeld door respectievelijk 35 en 70 percent en gedaalde verkopen van deze twee soor ten gouden artikelen voor respectieve lijk 15 en 14 percent. GLOBAAL vond ongeveer 70 percent der ondervraagden dat er in 1971 beter is verkocht dan in 1970. Gemiddeld be draagt die verbetering 13.6 percent Twaalf percent vond 1971 gelijk aan 1970 en 19 percent boekte een achter uitgang in de omzet (gemiddeld 12 per cent). De omzetontwikkeling bij pleet en doublé artikelen was in 1971 niet gunstig. De populariteit hiervan neemt al jaren af. „NIEMAND geloofde in de groep. Ik wel. Misschien had ik het ook wel MEVROUW Oberg en mevrouw Bar- lage zijn de enige vrouwelyke ma nagers van professionele popgroe pen in Nederland. Of ze collega’s hebben in Nederland of in het bui tenland is hun (en ons) niet be kend. Ze hebben elkaar nooit ont moet en zien ook niet direct het nut van zo’n ontmoeting in. Ze kennen het klappen van de zweep, weten zo langzamerhand wel wat er in het popvak omgaat. DE FILM is gemaakt in opdracht van het Nederlandse ministerie van Land bouw en Visserij. Dat ministerie heeft ook het coördinerende werk verricht voor de inrichting van de Nederlandse inzending op de tentoonstelling. Die in zending heeft, tuinaanleg inbegrepen, een oppervlakte van 850 vierkante me ter. In het restaurant zullen de gasten kunnen genieten van Nederlandse snert, Nederlandse uitsmijters en Nederlandse mosselen. „IK KAN erg hard zijn. Als ze een loopje met me nemen, kan ik zakelijker „IK BEN geen echte manager, maar ik doe wel al het werk. Alleen de boekhouding niet. Die verzorgt mijn man. Hij werkt hard mee aan het suc ces. In het begin vond hij het maar niets. Maar als mijn man de boeken niet zou bijhouden, zou het gauw een rommeltje worden. Van al die getallen heb ik geen benul De in Rotterdam geboren popmoeder vertelt, dat ze tot voor kort alles zelf regelde: „Maar toen ik af en toe met theaterbureaus en allerlei vlot-praten- de mensen in aanraking kwam, mensen die me beentje probeerden te lichten, begon ik me een beetje bedreigd te voelen. Ik kan niet manoeuvreren. Ik ben niet zakelijk; eigenlijk totaal on geschikt voor manager”. MEVROUW Barlage gaat er van uit dat haar studerende zoon en de andere Solution-jongens, te weten Guus Wil- lemse uit Utrecht, Hans Waterman en KINDERMISHANDELING is ook in Amerika een levensgroot en nog steeds groeiend probleem. Wanneer kinder mishandeling aan het licht komt kan het mishandelde kind met deskundige verzorging woiden opgevangen. „Maar voor de ouders is er vrijwel geen hulp om op terug te vallen'zegt een ano niem blijvende moeder uit Califomië die in maandblad McCall’s vertelt hoe ze vier jaar lang heeft geworsteld met de steeds terugkerende aandrang om haar dochtertje te mishandelen. Haar pogingen om hulp te krijgen strandden volgens haar bij alle maatschappelijke instellingen op de dooddoener „dat ze niet in de juiste categorie voor hulp verlening paste”. IN HET BESTUUR van de zich snel uitbreidende vereniging zitten niet al leen enkele „anoniem moeders”, maar ook een paar sociale werkers, artsen en een jurist. Volgens McCall’s is dr. Hel fer. in Amerika een autoriteit op dit gebied en schrijver van het boek „Het mishandelde kind”, speciaal naar Cali- fomië gereisd om de activiteiten van de groep te bestuderen. te; rgo to MÊAVEN w <rM F««AFT>rr MEVROUW Barlage heeft zich nooit in de muziekwereld bewogen en ze vindt het nog steeds „een typische we reld”. „Maar”, zegt ze, „ik had nooit gedacht dat ik me er nog eens zo goed in zou thuisvoeien”. i i a ER ZIJN nog maar weinig mannen beroepen waar vrouwen hun tan den niet hebben ingezet. Vrouwen die vrachtwagens besturen, dames die straten maken, een vrouweljj- ke stuurman, meisjes die voor automonteur leren, vrouwen die trams en taxi's door de stad lood sen, juffrouwen die het verkeer regelen en ga zo maar door. HET WERKEN met musici, die stuk voor stuk haar kinderen hadden kun nen zijn, vindt ze heel plezierig. „Ik voel me eerder bij de jonge generatie thuis dan bij mijn leeftijdgenoten. Zelf ben ik volgens de regels opgevoed. Ik ben jaloers op alle prés die deze jeugd heeft”. Ze mag jaloers zijn op de jon geren en ook wel een beetje trots op de jongens waarmee ze werkt. Praten over de Solution met haar familie of ken nissen is er zelden bij. IN HAAR boetiek vindt de clientèle slechts één enkel model van pantalon, rok, mantel en andere „basiskleren”, maar uitgevoerd in allerlei kleuren en te combineren met ontelbare truitjes (Sonja maakt er 60.000 per seizoen). Eén van haar ideeën voor dit voorjaar: namaakbont in zachte pastelkleurtjes maai ook in de klassieke zomerkleuren rood, wit en marineblauw. HET BLIJKT een voorliefde voor de i'leur van het zilver te zijn. In het af gelopen jaar is ook de af zet van wit goud toegenomen. Ongeveer de helft van de ondervraagden had een een grotere verkoop van wit goud en gemiddeld be droeg die stijging 23 percent. DE VRAAG waarom zij met haar Groningse collega de enige popvrouw is, heeft ze zichzelf ook wel eens ge steld: „ik heb me wel eens afgevraagd waarom niet meer vrouwen van mijn leeftijd het doen. Het is een enorm afwisselend en fijn bedrijf. Het is me een raadsel waarom wij de enigen zijn. Ze moesten eens weten wat ze missen OP ZEKER ogenblik kwam ze op het idee dat het voorbeeld van de anonieme aloholisten die elkaar helpen om van de drank af te blijven, misschien ook zou werken ten aanzien van mensen die hun kinderen mishandelden. Ze plaatste een serie oproepen in kranten en het resultaat is een groep van enkele honderden moeders die zich de „anonie me moeders” noemen en geregeld bij elkaar komen om hun specifieke pro blemen uit te praten. Als een van hen „onder spanning’ staat kan ze andere leden te hulp roepen die dan tijdelijk het bedreigde kind onder hun hoede nemen. Willem Ennes uit Groningen, zich voor 100 percent met de muziek kunnen bezighouden. Hun gedachten mogen, vindt zij, niet door allerlei zakelijke wissewasjes in beslag worden genomen. „Maar”, meent ze even later, „de musici zouden zich best wat meer met het zakelijke gedeelte mogen bemoeien. Het feit da* een manager zakelijk moet zijn, maakt soms dat hij niet altijd rechtlijnig kan denken. Maar ik moet de zaken eerlijk spelen anders raak ik helemaal in de war”. zijn dan een man. Maar een enkele uit zondering daargelaten heb ik tot nu toe alleen correcte mensen meege maakt”. WEEKBLAD Elle praatte met en kele vrouwen die de „elastische” werk tijden sinds kort uit de praktijk kennen en enthousiast zijn over de mogelijk heid om zonder problemen hun werk tijden iets anders in te delen, wanneer huiselijke omstandigheden dat nood zakelijk maken. Elk bedrijf interpre teert het svsteem op eigen manier. Bij een groot zuivelbedrijf bijvoorbeeld mogen de werknemers tevoren een aan tal werkuren zodanig vastleggen dat er ruimte komt voor een hele vrije dag per week. Andere ondernemingen heb ben hun klassieke kantooruren (van half negen tot kwart over vijf met een korte middagpauze) terzijde geschoven en zijn van ’s ochtends acht tot ’s avonds zeven onafgebioken geopend. MEVROUW Oberg gaat in tegen stelling tot Solution-manager mevrouw Barlage altijd met de groep mee naar optredens: „Of het nou binnen- of buitenland is. Ze hebben begeleiding nodig. Ik vind de muziek niet alleen heel fijn, die jongelui die erop af ko men vind ik ook verschrikkelijk leuk. Het is toch belachelijk dat er maar wordt uitgemaakt dat dié muziek voor de jeugd is en dié muziek voor oude ren. Muziek is leef tijdloos”. ZE HEEFT eerst een paar jaar bij de organisatoren Jacques Sent en Paul Acket ervaring opgedaan. „Ik was boekingsagente. Het managersvak had eigenlijk ook niets nieuws voor me. Ik kende het bedrijf uit eigen ervaring. Er is in wezen weinig veranderd, maar er zijn wel veel jonge mensen bijge komen”. IN DE TWEE jaar dat ze Solution bestiert, is ze niet veel veranderd: „Ik ben er niet harder door geworden. Wel meer op mijn qui-vive. Als er nu zaal- eigenaren opbellen hoor ik ze eerst wat uit. Ik kijk of ze safe zijn. Vroe ger zou ik daartoe niet in staat zijn ge weest. Nu moet ik de belangen van de groep behartigen. Maar zelfs een beet je hard-zijn vind ik al ontzettend be roerd”. waaraan ze telefonisch zaken doet, centraal staat. VOOR DE groep verzorgt ze onder meer contracten met zaaleigenaren, het contact met de platenmaatschappij en omroepen, ze regelt de reclame (haar zoon ontwerpt alles), maar voelt zich even betrokken bij het optreden van de groep als de musici. Behalve Ted bestaat Livin’ Blues uit: Nico Christiansen (solozang), John LaGrand (mondorgel), Ruur van Buuren (bas gitaar) en Johnny Lejeune (drums). OVER HAAR ervaringen als vrouw in een, laten we maar zeggen tot voor kort, mannenberoep: „De vrouw is nu wel zo geëmancipeerd, maar wat ik doe wordt door veel mensen nog al leen maar „grappig” gevonden. Ze snappen het niet helemaal. En dan mijn leeftijd. Iedereen hangt alles aan leef tijd op. Dat blijft voor mij een raadsel. Maar ze nemen me beslist serieus, dat wel. VROUWELIJKE managers die zaken doen voor popgroepen zijn er ja ren niet geweest, maar nu lopen er twee levensgrote „popmoeders” rond in de Nederlandse popscene: mevrouw Barlage uit Groningen neemt de groep Solution (van haar zoon Tom) de zakeljjke beslomme ringen uit handen en mevrouw Oberg uit Scheveningen regelt op tredens, betalingen, plaatopnamen en duizend-en-een andere dingen voor de groep Livin’ Blues, die haar zoon Ted een paar jaar gele den met steun van zijn moeder op richtte. Mevrouw Oberg temidden van Livin’ Blues. Geheel rechts haar zoon Ted. 6' L OOK IN Frankrijk zijn enkele grote bedrijven begonnen met het experiment van de „verschoven” werktijden. Een ontwikkeling die vooral belangrijk is voor de ruim zeven miljoen buitens huis werkende Franchises die naast dat werk bovendien de zorg voor een huishouding en gezin hebben. DE WERKNEMERS kunnen tussen acht uur en kwart over negen begin nen, en tussen half vijf en zeven uur vertrekken. Vooral moeders van school gaande kinderen grijpen gretig de kans om zo vroeg mogelijk te beginnen en in de namiddag tijdig thuis te zijn om een oogje op het huiswerk van de kinderen te houden. Ze lopen -ian bovendien de spitsuren mis en zijn verzekerd van een zitplaats in de metro. Zowel werkneem sters als werkgevers zeggen dat het systeem de werksfeer meer ontspannen heef* gemaakt. Een werkgever: „Ik heb het gevoel dat de mensen zich nu als volwassenen behandeld voelen en dat maakt de dialoog een stuk beter”. gedaan als mijn zoon er niet in had gezeten", zegt mevrouw Oberg. Ze vertelt dat het niet uitsluitend de mu ziek is die haar in het managers-be- staan aantrekt. „Ik ga erg graag met jonge mensen om. Liever dan met mensen van mijn eigen generatie. Ik bewonder in de nieuwe generatie dat ze hun hersens gebruiken. Ze mogen dan wel eens iets verkeerd denken, goed, maar ze gebruiken hun hoofd ten minste”. EN DAN, als Gaston niet kijkt, wer pen ze alles bijeen in de beslagkom en beginnen ijverig de boter met twee mes sen klein te snijden. Dat is hun toever trouwd, want ze helpen vaak in de keu ken. In dit geval bleek het echter fu nest. Dat wat een boterzacht spuitbaar be slag had moeten worden, werd gewoon kort, stevig deeg. Een daarmee gevulde springvorm leverde na een half uur (ovenstand 3, een richel onder het mid den ingeschoven) een prachtige zacht- brosse ondergrond op, waarmee we slagroomtaart en mandarijnentaart heb ben gemaakt. De teleurstelling voor de dochters was slechts, dat er geen mooie zachte botersprits op de schaal werd gepre senteerd, maar „alweer taart”. Nauwelijks een paar dagen later ge beurde bijna netzelfde. maar toen viel er nog snel in te grijpen. Boter en sui ker lagen al in de kom toen ik kon toe snellen om zo te verhinderen dat het bedolven zou worden onder de bloem. Die boter plus suiker, plus het halve ei (alleen het wit) hebben we eerst tot een zacht pappeke verroerd. Daarna heel voorzichtig bij kleine beetjes tege lijk de bloem erover gezeefd, en zo bleef net deeg zacht en inderdaad spuitbaar. Toen we daarop aanstalten maakten om de bakplaat vol met zwierige slin gers te spuiten, zoals de echte sprits behoort te zijn, vonden de dochters het toch beter om er ook nu weer een taart van te maken. Hetgeen gebeurde. Belegd met schijfjes banaan en op gespoten met slagroom, is het een heel feestelijk ogende tractatie. „HOLLAND terra culinaris”, een film die een indruk geeft van de kwa liteit van Nederlandse land- en tuin- bouwprodukten en voedings- en genot middelen, gaat op 6 maart in Parijs in wereldpremière. Hij zal ook voorlopig worden vertoond op de „Salon Interna tional de l’Agriculture”, de internatio nale landbouwtentoonstelling, die van 5 tot 12 maart in de Franse hoofdstad wordt gehouden. De 55-jarige mevrouw Jannetje Barlage-Kloppert uit Groningen is twee jaar manager van de popgroep Solution vroeger Soulution, vanwege de soul-invloeden waar haar 23- jarige zoon Tom altsax speelt. „Ik zou het tijdelijk doen. Om de jongens te helpen. Met de vorige manager hebben ze zoveel ellende gehad. Die heeft vreselijk veel schulden op naam van de groep gemaakt. Dat wilde ik ze besparen”, zegt mevrouw Barlage in de huiskamer, waarin het bureau, „IK HEB op de lijst van de best ge klede vrouwen ter wereld gestaan. Toen ik het telegram uit New York kreeg heb ik aan een grap gedacht: dit was niet mogelijk. Zeker niet als ik aan mijn oude zwarte jas met bontvoering dacht. Die is al zes jaar oud”. Mode- ontwerpste, Sonja Rykiel in een inter view met maandblad Marie Claire waarin ze onder meei zegt dat het be grip „ouderwets” voor haar niet be staat. Wat volgens haar belangrijk is: de manier waarop vrouwen hun kleren dragen en erin leven. Omdat ze zelf nooit tijd heeft om zich voor een uit gangetje te verkleden ontwerpt ze kle ren die een vrouw van ’s ochtends vroeg tot 's avonds laat kan dragen. Ai te -.\wi Ml

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 21