IVAN REBROFF Je moet het publiek gewoon rustig pakken Dr. D. Hannema ontdekte twee vroege Vermeers Russische beer uit Berlijn A in Duitse film naar Montreux Geen extra steun bibliotheken van Amsterdam Puzzelwoordenboek zou plagiaat zijn TV vanavond Leven Paul Klee Geknoopt kleed voor TV-veiling TV woensdag Mounties-shows Radio woensdag TV dinsdag 11 DINSDAG 22 FEBRUARI 1972 Antwoord Kamervragen A nti-type UIT PARTICULIER BEZIT Privé-optreden Verschil San Remo wegens „Sunday, bloody Sunday” staking uitgesteld achtvoudig bekroond Persoonlijkheid HEINO De kunsthistoricus dr. D. Hannema, conservator van de stichting „Hannema-De Stuers Fun datie” in Heino, zegt twee vroege Vermeers te hebben ontdekt. Het zijn thans aanwinsten van de stichting. Dr. Hannema kocht het ene werk aan uit Nederlands particulier bezit, me vrouw A. E. van Beuningen-Char- louis, het andere in Engeland dat daar als een Bloemaert in particulier bezit was. Beide werken zijn de stich ting geschonken. (Van onze correspondent) MÜNSTER Als Ivan Rebroff even in de door zijn postuur vrijwel ge heel gevulde deuropening van het hotel in Münster blijft staan, in zijn zwarte laarzen, met zijn lange bruine jas van sabelbont (kosten: 180.000) en zijn bontmuts op, krijgen de woorden, die hij over zichzelf heeft gezegd, plotseling gestalte. „Ik ben een prehistorische verschijning, een fossiel, een barokke bacchant, een oud-Griekse wijngod met de houding van een Russische postbeambte, een reïncarnatie van Hendrik de Achtste. Ik ben niet geboren in Novosibirsk en ik ben geen buitenechtelijke nakomeling van de laatste tsaar. Nee, ik ben een beer. Een Russische beer uit Berlijn”. WK-schaatssprint op radio en TV Zangfestival van Mio 19.30 22.38 het 19.30 DEN HAAG Het is staatssecretaris Vonhoff van CRM niet mogelijk op korte termijn de door de Kamerleden Van Thijn en Meijer (beiden P.v.d.A.) gevraagde tast bare maatregelen te nemen om de Stich ting Openbare Bibliotheken te Amsterdam uit een financiële impasse te redden. De rijkssubsidieregeling staat niet toe aan enige openbare bibliotheek een hoger rijkssubsidie toe te kennen dan het op de daarin vastgestelde wijze berekende, te we ten op basis van het inwonertal van de ge meente. (Van onze redactie in Amsterdam) 19.55 20.00 20.15 20.21 21.40 22.20 22.30 22.35 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 20.50 21.40 22.05 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.20 22.50 22.55 23.00 10.45 17.00 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 20.31 22.20 22.35 22.40 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 21.40 22.15 i IVAN REBROFF FZ Op het toneel van de Münsterlandhalle staat geen badkuip. Ivan hoeft er ook niet voor zichzelf te zingen, want in de uitver kochte zaal zitten enkele duizenden men sen. Met daverend applaus wordt Ivan begroet. Begeleid door zijn balalaika-en semble zet hij achteloos „Die Legende von den 12 Rdubern” in. Ademloos volgt het publiek de manier waarop hij octaaf op en octaaf af zingt. Jonge meisjes staren de forse gestalte op het podium met ge lukzalige ogen aan. Op de voorste rij zit een oud vrouwtje inderdaad te sidderen. De Russische beer uit Berlijn heeft ze weer gepakt. Ivan praat liever over zijn successen. Hij heeft er in tegenstelling tot andere artiesten zelf een duidelijke verklaring voor. „Ik zal dat eens even precies uitleg gen”, vertelt hij, terwijl hij een filtersiga ret opsteekt. „Ik heb me dat zelf vaak afgevraagd, wat het wel zou kunnen zijn. Of het alleen maar mijn stem is. En ik weet het nu. Het is(hij wacht even)Het is uitsluitend persoonlijk heid. Kijk, waarom zou er geen plaats De Amsterdamse bibliotheek had over 1970 een tekort van bijna- f 90.000. Of het waar is, dat voor 1972 een exploitatiete kort dreigt van f 300.000 en voor 1973 van 1 miljoen is de bewindsman niet bekend, daar hem geen gegevens daarover bereikt hebben Volgens de staatssecretaris moeten bi- bliotheekbesturen zelf zorgen om met be hulp van de vaststaande rijkssubsidie, de daaraan gekoppelde bijdrage van de lokale overheid, de contributies en vrijwillige bij dragen te komen tot een sluitende exploi tatie. meer onbezet zijn tijdens mijn tournee? Ik doe niets, ik maak geen show, ik praat alleen wat en ik zing.” En daarmee is de kous niet af. Ivan heeft, zo blijkt al gauw, zijn succes nauwkeurig geanalyseerd. „Ik ben nooit rijk geweest”, vervolgt hij. „Ik was altijd arm. In die tijd heb ik me altijd geïnte resseerd voor dingen die met de kunst hadden te maken, met litteratuur en filo sofie. Nu spreek ik vijf talen, Duits, Russisch, Grieks, Frans en Engels. En met de zesde, het Italiaans, ben ik bezig omdat ik de Tevje-rol in Italië ga spelen. Ik heb toneel gestudeerd. Ik heb me voor alles geïnteresseerd, voor dieren, voor astrolo gie, voor astronomie. Op die manier weet ik vrij veel. Dat kan ik rustig zeggen. En als ik dan op de bühne kom, dan kan ik communiceren met de mensen. „De eerste drie, vier minuten zijn be slissend. Dan moet je ze pakken. Dan maakt het niets uit of er 20, 200, 2000 of 20.000 mensen in de zaal zitten. Je moet ze gewoon pakken. En dat is mijn geheim. Gewoon zijn, rustig zijn, eerlijk zijn. Geen moeilijke toestanden. De voormalige Bloemaert stelt de goede en de slechte moordenaar voor, die door twee soldaten naar Golgotha worden op gebracht. Dit werk is 143 cm bij 117 cm. Het andere werk toont een man in een zetel en is door dr. Hannema „Homerus” genoemd. Dit doek meet 173 cm bij 124 cm. Naar dr. Hannema meedeelde zijn tot nu toe drie doeken van dergelijke grote afmetingen bekend, die gesigneerd zijn, en die algemeen als het werk van Johannes Vermeer uit Delft (1632-1675) zijn aan vaard. Deze werken bevinden zich in Edin burgh, in Dresden en in Den Haag (Mau- ritshuis). Dr. Hannema, die in 1935 als museum conservator in Rotterdam een expositie inrichtte, gewijd' aan Vermeer en de Delftse School, heeft ook een opstel over Vermeer geschreven. Daarin worden de beide nieuwe aanwinsten van de fundatie besproken. Is er verschil tussen de ster Rebroff en de mens Rebroff? „Nee, dat verschil is er niet. Maar de HILVERSUM Twee uitgeverijen in 1 Gooi zijn gewikkeld in een plagiaat- affaire, waarbij twee puzzelencyclopedieën in het geding zijn. Uitgeverij A. J. Luitingh in Laren heeft vorige week woensdag bij een Rotterdamse binder exemplaren in be slag laten nemen van het door de Gooise uitgeverij in Soest op de markt gebrachte „supergroot puzzelwoordenboek”, omdat, aldus Luitingh, dit plagiaat zou zijn van „250.000 puzzelwoorden” door H. J. Ver- schuyl, dat Luitingh vorig jaar maart pu bliceerde. Ivan wordt in Moskou de emigranten- Rus, de wit-Rus, de orthodoxe christen- Rus genoemd. „Maar ik ben een mens”, zegt hij „die met iedereen op de wereld vriendschap wil hebben.” Het zit Ivan duidelijk dwars, dat hij het in Rusland nog niet verder heeft gebracht dan een privé-optreden voor vrienden in Moskou. „In september ga ik mijn grote Russische tournee voorbereiden”, vertelt hij. „Mis schien dat ik daar wel mijn programma „Lieder aus aller Welt” opvoer. Natuurlijk zitten daar Russische liedjes in. Die zing ik het liefst. Of klassieke liederen van Tsjaikovsky, Rachmaninoff en Moussorg- sky. Ik zing alles, ook Brahms, Schubert en Schumann.” Nederland I NOS-NOT: Schooltelevisie. AVRO: Kinderprogramma. NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. TROS: Met de camera op jacht (serie). Kleine mensen hebben grote wensen. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. Pol. Partijen: N.M.P. TROS: (K) Picnic (film uit 1955). Socutera. NOS: (K) Journaal. Den Haag vandaag. Nederland II 18.45 NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. AVRO: (K) Tarzan (film). STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. AVRO: (K) Elizabeth R (se rie). (K) Sex in Wording, tv-serie. IKOR-CVK-RKK: Kenmerk. 22.40 NOS: (K) Journaal. Luitingh heeft nu het plan om een civie le procedure aan te spannen tegen de Gooi se uitgeverij. Volgens een woordvoerder van Luitingh was het plagiaat zeer duide lijk te zien. De raadsman van de Gooise uitgeverij, mr. Wagenaar in Utrecht, heeft inmiddels een kort geding tegen Luitingh aangespan nen, dat volgende week voor de Amster damse president van de rechtbank zal die nen. Met dit kort geding hoopt de Gooise uitgeverij het beslag opgeheven te krijgen. Men voelt zich ook door de beschuldiging van plagiaat, die de Gooise uitgeverij van de hand wijst, in eer en goede naam aan getast. LONDEN Alle acht „Academy- Awards”, de belangrijkste Engelse film- onderscheidingen, zijn toegekend aan „Sunday, Bloody Sunday” van John Schle singer, naar een scenario van Penelope GilUatt, een speelfilm over een ongebrui kelijke liefdesverhouding van één vrouw met twee mannen. Even later ploft hij, na vele schouder klopjes, handtekeningen en foto’s, neer in een stoel van de schminkkamer van de Münsterlandhalle, waar over een kwar tier zijn optreden moet beginnen. In een koeler wordt de bestelde Sekt langzaam koud. Op de achtergrond weerklinkt bala- laikamuziek. Langzaam drinkt de man, van wie wordt beweerd, dat er van hem nu al eens zoveel grammofoonplaten zijn verkocht als van Frank Sinatra, zijn glas leeg. De eenvoud straalt hem af. In hoeverre dit een pose is, valt moeilijk te beoorde len. In vriendelijke bewoordingen vertelt hij haast in één ademtocht (hoewel dat bij Ivan met zijn vierenhalf-octavenstem een hele lange kan zijn) dat hij nog even simpel van geest is als vroeger, toen hij nog arm was en dat hij er nu erg op gesteld is om zich in straalvliegtuigen te laten vervoeren. Ivan wil niet over zichzelf praten, maar doet het toch als hem wordt gevraagd waarom vele mensen nog steeds denken dat hij een echte Rus is. Eerst komt hij met de verklaring dat zijn carrière eigen lijk in Nederland is begonnen. „Sinds 1953 ben ik Duits staatsburger. In 1954 werd ik lid van het Kozakkenkoor van Andrej Scholuch. Toen ik met dat koor in 1956 in het concertgebouw in Amsterdam optrad, hoorde de jonge heer Engels uit Rotterdam een solo van mij. Na afloop van de voorstelling kwam hij bij me en vroeg of ik niet in zijn café- restaurant wilde optreden. In 1957 kwam ik bij hem, precies zo als ik er nu uitzie. En dat was het begin.” Het duurde nog enkele jaren voordat de naam Ivan Rebroff een begrip werd. Zijn Tevje-rol in de Franse Anatevka in 1967 bleek de basis te zijn voor uitverkochte zalen in New York, San Francisco, We nen, Kaapstad, Kopenhagen, Londen etc. etc. De super-star Rebroff was geboren. Maar moeilijk ging het eerst nog wel. „Russische liedjes waren toen helemaal niet zo populair”, vertelt Ivan. „De anti- RussLsche stemming vierde toen hoogtij. Dat was nog in de dagen van Kroesjtsjev en van de blokkade van Cuba.” „Alles was tegen Rusland. Maar dat deed mij niets. Of iemand nou voor of tegen Rusland was, bleef voor mij het zelfde. Ik moest doen wat de lieve God mij had gegeven. En de lieve God had mij een Russische stem gegeven en een Russi sche keel met mijn Russische vierenhalf octaven.” Is Rebroff uw werkelijke naam? „Ja, dat klopt. Maar omdat mijn vader haif-jood was, hebben we tijdens de oor logsjaren veel moeilijkheden gehad. We moesten telkens weer vluchten, van Oost- Pruisen naar Polen en van daar naar Zwitserland. Toen hebben we Müller, Schulze en Rippert en zo geheten. Maar godzijdank heb ik mijn oorspronkelijke familienaam weer gekregen en zo staat het in mijn paspoort. Maar ach, laten we het daar maar niet over hebben. Het is zo gecompliceerd. Er zijn al zoveel kranten die schrijven: „Die Rebroff, ooohh, die zingt Russische marsen, die is helemaal op de Sovjet-toer. Die heeft zo nodig een image nodig”. Dat is dom geklets.” Het festival van San Remo is commer cieel belangrijk, doordat de winnende deelnemer kan rekenen op een zeer grote platenomzet. Vorig jaar werden van de nummers die hoog op de ranglijst eindigen, in totaal vijftien miljoen platen verkocht Vanavond de tweede uitzending van de opnamen van de soft rock formation „The Carpenters” die in theater ’t Spant te Bussum wer den gemaakt. Karen Carpenter en haar broer Richard leiden de for matie die achtereenvolgens bren gen een selectie uit liedjes van Burt Bacharach en Hal David, „Help" van de Beatles, „Reason to believe”, „Wy only just begun” en „Rainy Days and Mondays”. Op de foto: Karen Carpenter. De bewindsman deelde in zijn maandag gegeven antwoord mee niet te verwachten dat de nog in te dienen nieuwe Biblio theekwet (die een nieuwe subsidieregeling bevat) met ingang van 1973 in werking kan trden. Nederland 1. Het vooravondprogram- ma bestaat uirt twee onderdelen. Eerst brengt de NCRV een aflevering van Dier en Vriend op het scherm, waarin aandacht wordt besteed aan de gewone en de dwergkeeshond. Voor achten ook een voortzetting van de serie De Jonk vrouw van Avignon. Na het journaal gaat de NCRV weer met liedjes het land in. De uitzending I komt uit de sporthal de Beverlanden in Goes, waar een stoet van artiesten de naam van het programma eer aan doet, zoals Gonnie Baars, Rita Hovink en de Dutch Rhythm Steel Orchestra. Vervolgens is het weer tijd voor de actualiteit in de rubriek Hier en Nu. Voor het laatste nieuws studeert in Tekst en Uitleg Jan Pasveer met het gereformeerd kerkkoor uit Veenendaal een nieuw bijbellied in. De altzangeres Elise Galama is daarbij de soliste Ook komt de dichter van het lied Gabriel Smit, aan het woord. Voordat het eer ste net de lucht uit gaat is nog de voorlichtingsspot over schooltelevisie te zien en herhaalt Teleac de vierde les in de cursus Graven naar het Verle den. Nederland 2. De kijkers naar het tweede net worden door de VARA allereerst getracteerd op een nieuwe aflevering van De Volgende Patiënt. Na de confrontatie met het ziekenhuis leven presenteerd Ruud Jans weer het spelletje Tik Tak Taor, waaraan de huiskamer kan mee doen. Met de actualiteitenrubriek Achter Het Nieuws wordt na het journaal het avondprogramma begonnen. Daarna, om tien voor negen, zendt de VARA een Engels televisiespel uit: Zeg maar welterusten oma van Colin Welland. The Carpenters, de soft rockformatie die geleid wordt door broeder en zus Carpenter, is een groep die het de Slechts even blijft de Russische beer (een van de gasten op het Grand Gala) in de deuropening staan om direct het ge noegen te hebben, dat hij door voorbij gangers wordt herkend. Zijn populariteit in Duitsland grenst aan het waanzinnige. „Oude dames beginnen te sidderen en jonge meisjes willen met hem trouwen”, vertelde Elke Uterhark, de privé-secreta- resse van zijn manager. Op straat stoppen de auto’s, mensen beginnen te wijzen en te wuiven. Vlug verdwijnt Ivan in zijn zwarte Mercedes 600, waarin hij zich laat rondrijden als een bevriend Russisch staatshoofd. laatste tijd goed doet op de Ameri kaanse hitparade. Vanavond komt van uit ’t Spant in Bussum het tweede programma met deze musici op het scherm. Ze brengen onder meer werk van de Beatles en Bacharach. De VARA besluit met een film over de in 1940 gestorven schilder Paul Klee. In „De wereld van Paul Klee” een confrontatie met het leven, de schilderijen en op dat vlak was hij ook actief de muziek van deze Duitse, in Zwitserland geboren kunste naar, wiens werk van grote betekenis is geweest voor de moderne kunst. De Nazi’s spraken destijds de banvloek uit over zijn scheppingen. Het laatste nieuws gaat vooraf aan Den Haag vandaag en een herhaling van les vier in de Beton-cursus van Teleac. AMSTERDAM. Het Tropenmu seum in Amsterdam laat zijn bezoekers zelf een kleed knopen. Het wil ze daarmee laten zien hoe dat werk in ontwikkelingslanden wordt gedaan. Er is daartoe een weefgetouw opgesteld waar bezoekers van het museum ach ter kunnen gaat zitten om hun bijdra ge aan het tapijt te leveren. Begin april moet het tapijt, waar voor de wol uit Marokko is gehaald, klaar zijn. Men wil het werkstuk dan laten veilen in het NCRV-televisiepro- gramma „Eenmaal andermaal”. Tijdens het knopen worden geregeld foto’s ge nomen als er weer iemand achter het getouw heeft plaats genomen. „Weet je, die mensen zijn door de showbusiness helemaal opgepept”. (Hij gaat staan en doet alsof hij de bühne opkomt). „Lalalala, daar is de Lou van Burg (snelt voorwaarts met een brede grijs op zijn gezicht) en daar is de Rudi Carrell. Kijk, dat is entertainment”. Zijn keelvolume daalt aanzienlijk als hij ver volgt met: „Maar niemand zal eens even zachtjes tegen het publiek praten. Ik wel. Goedenavond. Ik ben zeer blij hier te zijn(Ivan doet alsof hij tegen het pu bliek praat).” „Dan ben ik een anti-type. Ik ben tenslotte massief. Ik ben geen Rock Hud son, ik ben geen mooie jongen. Seksueel gezien ben ik niet interessant. Het is gewoon de persoonlijkheid, de manier waarop ik het publiek benader. Dat is het belangrijkste.” Als u niet zingt, wat doet u dan? „Dan verheug ik mij erop, dat ik weer kan zingen. Of ik ga naar mijn pas gekochte burcht bij Frankfort. Ik hou van dieren en daar heb ik nu al pauwen, wilde schapen, reeën en Russische wind honden rondlopen.” Wanneer gaat u trouwen? „Als ik de juiste vrouw heb gevonden. Maar ik weet niet wie dat is. Dan was ik allang getrouwd. Maar ik wil niet dezelf de fout maken als een Cary Grant. De trouwt nu voor de zevende keer met zijn vierde vrouw. Het is altijd hetzelfde, de verwisseling van sex met liefde. Ze den ken altijd te trouwen met de grote liefde en als het na twee maanden in bed niet meer zo interessant is, volgt er prompt een scheiding. En zo gaat dat verder. Dat is niets voor mij. Ik ben een mens, die graag iets duurzaams wil hebben, iets voor langere tijd.” Krijgt u veel brieven van vrouwen? „Ja, dat wel. En die beantwoord ik allemaal keurig. Die vrouwelijke belang stelling doet me wel iets. Vanzelfspre kend. Maar..,, en ik moet zeer voorzich tig zijn, die vrouwen dromen allemaal van de beroemde ster Rebroff. Ze dromen van rijkdom, van een mooi leven. Maar ik moet een vrouw hebben die de mens Rebroff wil accepteren. Misschien wel een vrouw, die me helemaal niet kent.” Als de of het beste werden beoordeeld^at een van de dirigenten een buitenlander de film, de regie, het scenario, de acteur - - - - - Peter Finch, actrice Glenda Jackson, de fotografie, het geluid en de montage. In Amerika kreeg de film vorige week een „Golden Globe”, een onderscheiding, die werd toegekend door de buitenlandse pers in Hollywood voor de beste Engelstalige film. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt zo’s (Soos). 7.30 Nws. 7.41 Actualiteiten. 8.30 Nws. 8.41 Actualiteiten. 10.00 Voor de vrouw. 10.30 Nws. 11.55 Meded. 12.00 (S) Van twaalf tot twee. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 13.00 Raden maar14.00 Huisbezoek. 14.10 Van Ta ta tot totale taal. 14.20 (S) Aspekten kamermuz. Radio Blazers Ensemble. 14.50 Meer over minder. 15.30 Nws. 16.45 (S) Journaal anno Nul (hoorspel). 17.00 (S) NCRV-Vocaal ensemble. Overheidsvoorl. 17.20 Samenwerking 1 ontwikkelingslanden. 17.30 Nws. 17.32 Hier en Nu. 18.00 Noten en maten. 18.30 Nws. 18.41 Gewijde muz. 19.00 De kerk vandaag. 19.10 Voor blinden en slechtzienden. 19.20 Openbaar Kunstbe zit. 19.30 (S) Muziekmagazine. 22.25 Bond zonder Naam. 22.30 Nws. 22.40 Den Haag vandaag. 22.50 (S) Muziek magazine: Extra aflevering. 23.20 (S) Signaal. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) I Dag woensdag. 7.33 Van de voorpagina, j 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Actualités. 9.23 (S) Dag woensdag. 8.35 Van alle markten thuis. 9.00 Radioweekblad. 9.15 Koning Klant. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.45 Voor kleuters. 11.00 Nws. 11.03 Op de koffie. 12.00 Rotterdam - Centraal. 13.00 Nws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 (S) Licht ensemble. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Speel ruimte. 16.00 Nws. 17.00 (S) Verzoek platen. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uitz. P.v.d.A. 18.30 (S) Klink klaar, zonder nonsens. 19.30 CS) Licht orkest. 20.00 Nws. 20.05 (S) Dansorkest. 20.35 Wie is Ad Dekkers (nortret). 20.50 (S) Ponmuz. 21.45 (S) Koloriet. 22.30 (S) Piano, viool en hoorn. 22.55 Meded. 23.00 Nws. 23.10 Actualiteiten. 23.20 (S) Jazz Magazine. 23.55 Nws. HILVERSUM in 7.00 Nws. 7.02 Steevast. 18.00 Nws. 8.02 Radiojourn. 9.00 Nws. 9.03 De negen-uur-show. 10.00 Nws. 10.03 Ar beidsvitaminen. 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.03 Radiojourn. 12.06 Zet ’m op. 13.00 Nws. 14.00 Nws. 14.03 Superclean Dreammachine. 15.00 Nws. 15 03 Licht platenprogr. 16.00 Nws. 17.00 Nws. 17 03 Journ. 17.06 Postbus 700. BRUSSEL 12.00 Nws., meded. SOS-ber. 12.08 Lichte muz. 12.50 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws. en toneelagenda. 13.20 Lich te muz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 14.30 Jeugduitzending. 14.50 Schoolko- ren. 15.00 Nws. 15.15 Kinderprogr. 16.00 Nws. beursber. 16.10 Belcanto. 17.00 Nws. meded. 1.710 Lichte muz. 17.50 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.05 Voor sol daten. 18.15 Lekenmoraal en -filosofie. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken. 18.57 Lichte orkestmuz. 19.00 Nws., lichte muz. 19.40 Keurig Engels. 19.45 Missie- klankbeeld. 20.00 Promenadeconcert. 22.00 Nws., De zeven kunsten. 22.20 Klass., nwe muz. 23.40 Nws. massa ziet alleen maar de grote zanger. Dat is precies hetzelfde bij vrienden. Het is zo gemakkelijk om nu te zeggenr „Oooohh, ik ben een vriend van Rebroff”. Maar 10, 12 jaar geleden kenden zij me niet. Ik had toen wel vrienden en dat zijn ook nu nog mijn vrienden.” De tijd dringt. „Is het nog niet zo laat?”, vraagt Ivan. Het antwoord luidt: „Nee”. „Waarom dan niet”, bromt Ivan. „Er komen nog steeds mensen binnen”, weet de toneelmeester te vertellen. Ivan vertelt nog vlug even, dat hi’j altijd al graag een vogel heeft willen zijn. „Ik wilde altijd al vliegen en vreemde landen zien. Ik hou ervan om in een vliegtuig te reizen. Ik ben altijd al een zigeuner geweest, als kind al.” Vervolgens spreekt hij de wens uit dat hij nog lang gezond mag blijven en dat hij nog lang zijn stem zal behouden. „Zolang het publiek naar mij wil luiste ren, ga ik door. En zoniet, dan ga ik weer in de badkamer zingen. Want daar is het nog veel mooier. Dan speel ik met scheep jes en dan zing ik. Voor mezelf.” HILVERSUM. —De NOS-televisie zal zaterdag 26 en zondag 27 februari een tweetal samenvattingen uitzenden van de wereldsprintkampioenschappen op de schaats voor dames en heren, die dan in Eskilstuna in Zweden worden gehouden. De samenvattingen worden zaterdag van 17.30 tot 18.15 uur en zondag van 17.10 tot 18.00 uur beide malen via Nederland 1, uitgezonden. De NOS-radio zal enkele recht streekse reportages van de sprintkam- pioenschappen uitzenden, zaterdag tus sen 16.00 en 17.00 uur in het NCRV- programma op Hilversum 3 en zondag middag in het NOS-sportprogramma „Langs de lijn” eveneens op Hilversum 3. Zaterdag wordt een reportage uitge zonden van de 1.000 m. heren en zondag tussen 15.00 en 17.00 uur een reportage van de 500 en 1.000 m heren HILVERSUM. De Nederlandse Omroepstichting zal een combinatie van een aantal Mountiesshows inzen den naar het concours om de Gouden Roos, dat van 27 april tot en met 4 mei in de Zwitserse plaats Montreux wordt gehouden. De Mountiesshows zijn door de AVRO gemaakt en uitgezonden. Enkele shows behoorden tot de meest bekeken programma’s in het afgelopen winter seizoen en bereikten een kijkdichtheid van rond 65 procent, hetgeen neerkomt op ruim zes miljoen kijkers. Dit jaar zal de NOS geen programma’s voor deelneming buiten mededinging inzen den. i Nederland I NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. NCRV: (K) Dier en vriend (se rie.) (K) De Jonkvrouw van Avignon (feuill.). STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. NCRV: (K) Met liedjes het land in. Hier en Nu. Tekst en uitleg. NOS: (K) Journaal. Weekoverzicht, alg. informatie schooltelevisie. TELEAC: (K) Graven naar het verleden (4). Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K)Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. VARA: (K) Volgende patiënt (serie). (K )Tik Tak Tor. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. VARA: (K) Achter nieuws. (K) „Welterusten Oma” (spel). (K) The Carpenters. (K) De wereld van Paul Klee (portret). NOS’ (K) Journaal. Den Haag vandaag. TFT.EAC’ (K) Beton f4). ROME. (Reuter/UPI). Het zangfestival van San Remo, een van de belangrijkste gebeurtenissen op het gebied van de lichte muziek in Italië, moet worden uitgesteld als gevolg van een staking, waartoe de bond van musiei maandagavond met alge mene stemmen heeft besloten. Het festival zou donderdag beginnen en drie dagen duren. Er zijn 28 inschrijvingen, waarvan 27 uit Italië en een uit Brazilië. Een van de grieven van de musici is, is, de Fransman Frank Pourcel.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 11