KOERT STUYF: SPEELSE EIGENTIJDSE BALLETTEN Polio in Afrika ook onze zorg ORGELS 4075- Alphenaar Het loopt storm voor Grand Gala du Disque Ellen Edinoff ongelooflijk „dansding” primeur voor Haarlem eminent met string ensemble en orbitone Elisabeth R Geïllustreerde monumenten melodrama beschrijving van Amsterdamse ZES RADIO-PROGRAMMA’S OVER ONTWIKKELINGSHULP TV vanavond Laatste deel van Film Picnic: een Radio donderdag HILVERSUM I TV woensdag Nederland I 310 unique TV donderdag 16 WOENSDAG 23 FEBRUARI 1972 Zwevende pianist SHOW BELOOFT TOPPUNT TE WORDEN Dure business Gestolen Italiaanse KRUISWEG 47-49 HAARLEM TEL 023-320244 AMSTERDAM De Stichting Eigentijdse Dans treedt ieder jaar wel eens op in het Amsterdamse theater Carré. Dit jaar is dat op 22 en 23 februari. Naast reeds eerder vertoond werk, laat Koert Stuyf er weer enkele nieuwe experimenten aan het publiek zien. Er zijn choreo grafen (zoals Alwin Nikolais of Hans van Manen) die steeds experimen teren met dansers, die een handicap hebben in de vorm van bepaalde kle ren of bijvoorbeeld een mee te slepen ding. Nadat ze alle mogelijkheden in die toestand hebben onderzocht, gaan ze met de gevonden resultaten een compositie maken en die zetten ze ons voor. Bij Koert Stuyf liggen de zaken echter anders. Ook hij ex perimenteert met dingen en dansers, maar hij laat ons het experiment zelf zien en als we daar voor onszelf een selectie uit willen halen, kunnen we onze gang gaan, hij doet het in ieder geval niet voor ons. Communicatie-stoornis „Kleine” hulp schilderijen terug Ademloos I- V en CHRIS VAN HOORN ELLEN EDINOFF CONRAD VAN DE WEETERING. 19.30 10.45 4 Dan komt er nog één eregast: dat gaat vermoedelijk Bennie Goodman worden, die door Paul Acket voor een paar dagen naar ons land is gehaald. 19.55 20.00 20.15 20.21 20.31 22.20 22.35 22.40 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 21.40 22.15 22.40 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.18 19.46 19.55 20.00 20.15 20.21 20.35 20.50 21.30 22.30 23.00 19.10 19.55 20.00 20.15 20.21 21.15 21.50 22.20 22.40 23.05 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 17.00 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 fabrikanten en importeurs aan de ene kant en de detaillisten aan de andere kant. Dat wil zeggen: niet alle grammofoonplaten maatschappijen betalen mee aan de CCGC en aan onze andere activiteiten, zoals bij voorbeeld de platenbon. Alleen al aan pla tenbonnen is er in het afgelopen jaar een omzet geweest van ruim 11 miljoen. Maar ze profiteren wel allemaal mee van onze activiteiten. „Fabrikanten, importeurs en detaillisten betalen ons een glijdende bijdrage afhan kelijk van hun omzet. Het maximum is daarbij 1 percent van de totaalomzet op fifty-fifty-basis.” Het gala 1970 te overtreffen, zal moeilijk worden, zeggen de mensen die de laatste maanden er bijna dagelijks mee te maken hebben. De lijst met deelnemers aan dit festijn is na maanden wikken en wegen dit jaair echter zo gevarieerd en uiitgebalan- ceerd, dat insiders nu al laaiend enthousiast zijn mensen die de moeite nemen en lijfe lijk nog kunnen nemen, wat het is heus niet uitsluitend onwil, om zich niet persoonlijk van gewoonten en si tuaties op de hoogte te gaan stellen.” „Ontwikkelingshulp lees de Ka merverslagen er op na of ga gewoon een keertje luisteren is een zaak van pure misverstanden, hoe bewogen het onderwerp ook gebracht wordt. Ik sprak diep in Afrika met een pater. Die zei tegen me: „Ontwikkelingshulp is een zaak die je wel kan vergeten. Ga maar rustig geld ophalen, het is toch voor een goed doel. Maar koop voor dat geld in Gods naam géén medicijnen. Koop er een atoombom voor en bombardeer hier alles plat. En ga daarna terug zonder wroeging.” Een hele bittere kreet.” ,Een oplossing weet ik ook niet. Die wil ik ook niet geven met die zes programma’s. Het enige dat ik probeer voor elkaar te krijgen is dat er iets in het totale bewustzijn gaat doordringen: namelijk dat er verschil is tussen ont wikkeling van bovenaf (stuwdammen enz.) en een ontwikkeling van onderaf (bijvoorbeeld het op streek helpen van kleine bedrijfjes en dergelijke). trokken wordt, en daarna succesievelijk uit deze grote, steeds kleinere kubussen in groen, blauw, rood, geel, wit en zwart naar boven getrokken worden. Tijdens dit groeiproces waren er steeds meer mensen opzij van de zaal, die niets meer konden zien en die daarom gingen wandelen of zomaar midden in de piste gingen liggen. Het was de bedoeling, dat de basis van deze aan twee kilometer touw hangende toren, aan het eind opzij ge trokken zou worden, zodat ook hier een lange kromme lijn zou ontstaan, maar om een mij onbekende reden bleek dat deze keer niet te gaan. Nederland 1. Na de Fabeltjeskrant en het eerste nieuws vertoont de TROS, die vanavond op Nederland 1 mag uitzenden, een nieuwe aflevering van de serie Met de camera op jacht. Ditmaal worden de aanleg van weiden en de bescherming van reeën belicht. Voor acht uur ook worden wensen van kleine kinderen in vervulling gebracht in de rubriek Kleine mensen hebben grote wensen. Meteen na het journaal en de poli tieke zendtijd komt de speelfilm Pick- nik op de buis. De Stichting Socutera schenkt vervolgens aandaeht aan het werk van jonge Nederlanders in ont wikkelingslanden. Het laatste nieuws en Den Haag vandaag besluiten de uitzendingen op het eerste net. Nederland 2. De AVRO zendt vana vond op het tweede net uit. Tussen zeven en acht kan men Tarzan weer aan het werk zien. Aan de Engelse serie Elisabeth R komt vanavond een einde. De AVRO vertoont vanavond ook de zesde aflevering van Sex in wording over sexualiteit van jongens en meisjes tussen 12 en 18 jaar. Voor het laatse nieuws presenteert CVK/I- KOR/RKK de informatierubriek Ken merk over kerk en samenleving. vriend Alan Benson (Cliff Robertson) komt opzoeken in de hoop bij hem werk te vinden. Benson woont in een klein plaatsje in Kansas dat zich juist opmaakt om de nationale feestdag La bor Day (eerste maandag in september) met een dorpse picknick te vieren. De onrust die Carter’s komst in de kleine gemeenschap veroorzaakt, de oplaaien de hartstochten en de tot dan verbor gen drama’s die aan de oppervlakte komen, vullen dan verder deze melo dramatische film die zich tegen de achtergrond van Amerikaanse folklore afspeelt. doorlopend demonstratie bij (Van onze redactie in Amsterdam) AMSTERDAM. „Beste Piet, we heb ben elkaar in jaren niet gezien en dat is jammer. Maar herinner je je mij nog? Ik heb bij je in de klas gezeten.” Deze en der gelijke brieven komen dagelijks bij stro men binnen aan het adres van Piet Beis- huizen, directeur van de CCGC (Commissie Collectieve Grammofoonplaten Campagne), de grote baas van het Grand Gala du Disque 1972. Allemaal brieven van totaal onbekenden, die op deze slimme manier een kaart pro beren te bemachtigen voor het Grand Gala op 25 februari. „Honderden mensen heb ben ineens bij mij op school gezeten, heb ik kaarten beloofd op party’s waar ik nooit geweest ben of heb ik toezeggingen gedaan in bars, die ik nog nooit van binnen heb bekeken.” Maar de fraaiste is deze: een meneer heeft telefonisch gedreigd de hele CCGC en de RAI op te blazen als hij niet op tijd twee kaarten krijgt. Een ander heeft ge dreigd met een kort geding. Maar ook daar van is Piet Beishuizen niet onder de in druk. Aangezien alles wat zij doet er beeld- ■choon uitziet, ook al loopt ze met haar voeten en knieën naar binnen en met haar armen slap langs haar lijft, of ook al wrijft ze alleen maar met de binnen kant van haar ingedraaide voet langs het andere been op en neer, volgt iedereen dit frêle wezen in die grote ruimte ademloos. Er gebeurt eigenlijk niets, er is zelfs duidelijk sprake van verveling, maar te gelijkertijd zie je dit kleine dansdier to taal van perspectief veranderen als ze van de ene ruimte (toneel) overgaat in de andere (piste). Een volgende kromme lijn is een lange bamboestok waaraan met touwtjes enkele grote bamboe ringen hangen, die weer behangen zijn met kleurige stukken pa pier. Koert Stuyf draagt de eerste op. Aan de spanning in zijn lichaam kun je zien hoe moeilijk het is dit gevaarte in be dwang te houden. Als de wat luid klin kende plaat van Bob Dylan op is, klinkt opeens als verrassing het ritselen van de stukken papier tegen elkaar. Dan komt Ellen Edinoff met een iets kortere stok plus ringen met papieren, en daarna nog enkele assistenten, ieder weer met zo’n ding. Ook hiermee wordt weer verschil lende keren het verschil in werking ge toond tussen de verschijning op het toneel en in de piste. In het gedeelte na de pauze heeft Stuyf een totaal andere verrassing voor ons. Er wordt een vleugel met touwen en een katrol tot 10 meter boven de grond gehe sen. De pianist Maarten Bon laat zich op een stoel vastbinden en wordt tot voor de vleugel gehesen, waar hij „Sonneries de la Rose Croix" van Eric Satie speelt. Het is kennelijk alleen maar mogelijk een zo rustig kabbelend stuk daarboven te spe len, bij forse akkoorden zou de vleugel onherroepelijk gaan zwaaien. Los van het vervreemdende 10 meter hoog boven de grond zweven, ontaardde de voorstelling toen in een rustig concert, dat zich in zijn tempo volledig aansloot bij het absoluut ongehaaste van de dingen van Koert. Er is weer de herhaling van een lange solo van Ellen Edinoff, zich op allerlei manieren traag voortbewegend op het kapje van een overmatig reuzenei, terwijl er op het toneel éen geweldige witte ballon ontstaat, die verder niet gebruikt wordt. Maar nieuw is dan de immense toren van kubussen in verschillende kleu ren, crêpe de chine, die eerst allemaal op de grond liggen, waarna eerst de grootste, een oranje, piepend aan touwtjes uitge- De heer Meischke heeft ook in Amster dam gewerkt. Dit leidde onder meer tot de oprichting van het gemeentelijk bu reau voor de monumentenzorg. Ir. Meischke heeft al boeken op zijn naam staan, waaronder „Het Nederlandse woon huis van 1300-1800”. Zijn beschrijving van de Amsterdamse monumenten zal ver schijnen in de serie „Geïllustreerde be schrijving der Nederlandse monumenten van geschiedenis en kunst”, waarin tot nu toe vijftien delen zijn verschenen. (Van onze rtv-redactrice) AMSTERDAM. Ook midden in de tropen, ergens diep in Afrika, komt polio voor. Ook daar zijn er kinderen die via behandeling in speciale poiio- zwembaden behandeld kunnen worden. Maar er is geen water. En dan begin je met zo’n bad ook niet veel. Toen Chris van Hoorn vorig jaar samen met Willem Duys in Afrika was om er de documentaires voor de Me- misa-acties voor te bereiden in op dracht van de AVRO, zag hij behalve de dingen die hij moest zien, ook heel andere zaken. Hij keek, zoals hij het zelf zegt, met zijn tweede oog. „Sommige dingen heb ik totaal niet begrepen Dat geval van dat poliobad bijvoorbeeld. Volop water is daar dui zend kilometer verderop. Er is wel aan te komen, maar dat kost geld. En als je water hebt, dan moet je ook nog een waterzuiveringsinstallatie hebben. Zo’n toestand kost dan weer 5000. Het bad was gebouwd met geld uit giften. Erg mooi, maar het getuigt van pure onnadenkendheid als je een fraai betegeld bad geeft zonder al die voor zieningen daarbij. Nu gebruiken de inlanders het alleen maar als toilet.” „Er is gewoon een communicaitie- stoornis van ons uiilt, van die mensen uit. De inwoners van Afrika redeneren vanuit een andere wereld. Een simpel voorbeeld. Ik praat met een negerin, die zojuist haar twaalfde kind heeft gekregen. Ik vraag haar of zoveel kin deren krijgen nou wel verstandig is, want er is al zo weinig te eten. Kijk, zegt die vrouw tegen mij: „Van die twaalf worden er misschien twee vol wassen, de rest sterft toch eerder. Eén loopt misschien weg, de ander zal dan over blijven om later te zorgen voor mijn oude dag.” Het thema ontwikkelingshulp zit Chris van Hoorn nogal hoog, reden dan ook d?.t hij op donderdag 24 februari over de gehele dag heen verspreid dit thema centraal gaat stellen in zes ver schillende radioprogramma’s op Hilver sum 2. De werknaam van al die pro gramma’s is exact de kern waarom het met onze ontwikkelingshulp gaat: „Is hun probleem onze zorg.... of ons een zorg?” Het accent in deze uitzendingen komt te liggen op de kleine ontwikke lingshulp: geen projectenbusiness, maar de ervaringen met kleine zaken. „Ik ben daar gaan praten met paters van de missie en met de dominees van de zending. Zending en missie dreigen langzamerhand uit Gods hand te val len. Over en weer heeft het idee zen ding en missie iets besmets er kleeft iets koloniaals aan. Maar tóch is juist dat een stuk ontwikkelingshulp in het kleine noden zijn, die weten dat kleine op het veld weten wat de werkelijke i kleine noden zijn, die wetn kwzikweine I bedragen voor de middenstand bijvoor beeld en voor de boer méér wonderen kunnen doen dan de aanleg van grote stuwdammen en het aantrekken van industrie.” „Laat me nog eens een paar voor beelden geven. Ik kwam op een gege ven moment een hut binnen en daar zit een vrouw bij een stervende baby. Ze vertroetelt het kind niet, maar heeft wél een big aan de borst want de big wordt later een grote zeug en 1 het hebben van een grote zeug verte genwoordigt een stuk zekerheid.” „Duizenden organisaties houden zich met hulpverlening bezig. Over elkaar overlappen praten we dan niet eens meer. Aan het hoofd van de meeste van die internationaal werkende orga- nisaties staan over het algemeen ge- pensioneerden, die zorgelijk uitroepen: I ,Uw belastinggeld en uw gaven moe ten goed worden besteed”. Erg goed natuurlijk, maar soms toch moedeloos makend. Je zou daar zo graag eens wat I jonge energieke mensen willen zien, Voor Piet Beishuizen en de zijnen Is het gala in de eerste plaats een perfecte tv- show. Er is daarom veel werk aan de en scenering besteed en Ronald de Groot (broer van Boudewijn) heeft een decor ge maakt dat ,ver buiten het toneel om gaat”. De versieringen in de feestruimten waar aansluitend het platenbal gegeven gaat worden, zijn van Fred Hartog en Frans Muriloff. Het gala is geen goedkoop grapje. Dit jaar is het begroot op zes ton. „Ik hoop dat we het redden” zegt Piet Beishuizen, maar hij kijkt daarbij wat zorglijk. „De kosten stijgen iedere keer weer met sprongen. „De honoraria die de Amerikaanse ar tiesten vragen, zijn waanzinnig. Soms ne men ze hun hele familie mee op onze kos ten. Daarom, want zo gaat het niet langer, wil ik het bestuur voorstellen voortaan maar één keer in de twee jaar een populair gala te houden, trouwens dit geldt ook voor het klassieke gala. Aan de andere kant zeg je dan weer dat elk gala in de platen branche zo goed merkbaar is. Dan is het natuurlijk ook weer jammer om dat weg te gooien. Hoe komt de CCGC nu eigenlijk aan het geld om een dergelijk gala te organiseren? „Wij worden in stand gehouden door de DEN HAAG. De directeur van de rijksdienst voor de Monumentenzorg, ir. R. Meischke heeft van staatssecretaris Vonhoff van CRM de opdracht gekregen een geïllustreerde beschrijving te maken van de monumenten van de stad Amster dam en wetenschappelijke publicaties in verband daarmee te verzorgen. Met het accepteren van de nieuwe taak heeft Ir. Meischke zijn functie als hooft! van de afdeling restauratie neergelegd. Deze wordt in afwachting van een reorganisatie uitgevoerd door de drie architecten van de districten. Tot slot nog enkele opmerkingen- Vroe ger was het zo, dat er bij voorstellingen van Koert Stuyf altijd wel realistische opmerkingen door de zaal klonken, waar uit in ieder geval duidelijk bleek dat het publiek er bij betrokken was. Deze keer viel me op dat vooral de jongeren deze voorstelling doodstil als heilige kunst za ten te beschouwen. Het programma bestaat uit een karton nen mapje met aan de binnenkant de namen van de medewerkenden gedrukt en daarin een aantal foto’s van de groep. Het is jammer dat de stichting eigentijdse dans niet vaker optreedt, dat zou de continuïteit van het werk zeker ten goede komen en een' aantal zwakke plekken doen verdwijnen. En tenslotte moet me ernstig van het hart, dat een danseres als Ellen Edinoff, veel vaker op het toneel moet verschij nen, er is natuurlijk maar één theater Carré maar dit talent kun je ook op twee tegen elkaar aangeschoven tafels laten dansen, en dan nog zal ze er betoverend uitzien. VENETIË (AFP). Twee grote schil derijen, toegeschreven aan de zestiende- eeuwse Venetiaanse meester Tintoretto en voorstellende „De aanbidding door de her ders” en „Sint Hieronymus”, die drie we ken geleden uit een kerk in Tombella bij Venetië waren gestolen, zijn dinsdag op een rommelmarkt in Rovigo teruggevon den. Ook een aan Bassano toegeschreven werk „Jezus in de woning van Simon Pe trus”, werd daar aangetroffen. De politie heeft zeven mannen aange houden, onder wie een 26-jarige antiquair. De dag tevoren had de Italiaanse politie in Milaan een kostbaar veelluik uit de vijf tiende eeuw teruggevonden, dat enige we ken geleden was ontvreemd. Vorige keer konden we bij Stuyf genie ten van mensen in rollende bollen, deze keer leek het wel of hij steeds van een lange kromme lijn uitging, en tevens van het verplaatsen van de actie van het toneelkastje naar de open pisteruimte en terug. Het begon al met een lang touw, dat met een boog naar beneden gespannen was van een hoek van het toneel naar de schuin daar tegenover liggende hoek van de zaal. Langs dit touw werd in het donker een 'ampje voortgetrokken, dat als een ster de te bespelen ruimte bepaalde. Ellen Edinoff, die één van de mooiste danseressen is, die er op het ogenblik in ons land te vinden zijn, holde toen in een lange kromme baan over het toneel stond abrupt stil, deed opeens weer enkele be wegingen en holde toen weer weg, om deze cyclus enige malen te herhalen. Daarna kwam ze op, met op haar hoofd rustend het centrum van een bamboe spiraal van minstens tien ringen. Aanvan kelijk deed ze niet veel meer dan er zeer In zichzelf gekeerd vreselijk langzaam mee voort te lopen, afgewisseld met het uitproberen van wat je zoal met zo’n spiraal kunt doen, maar toen schreed ze traag naar een trapje aan de rand van het toneel en betrad met spiraal en al de grote ruimte tussen de toeschouwers. CHARLES BOOST. I 7.00 Nws., 7.02 Het levende woord., 7.08 Preludium., 7.30 Nws., 7.41 Hier en Nu., 7.55 Preludium., 8.10 Te Deum Laudamus., 8.30 Nws., 8.41 Podium voor de vrouw., 9.10 Mod. muz., 10.00 Zondagslied., schoolradio., 10.04 School radio., 10.30 Nws., 10.33 Voor zieken., 11.05 Geestelijke liederen., 11.30 Hier en Nu., 11.32 Pop. klass. muz., 11.55 Mded., 12.00 Los-Vast., 12.10 Kunst- en vliegwerk., 12.26 Meded., t.b.v. land- en tuinbouw, 12.30 Nws., 12.41 Hier en Nu., 13.00 De tafel van drie., 13.10 Herv. dienst., 13.30 Zingen met Cecilia., 13.45 Buiten de taalgrens., 14.05 Schoolradio., 14.25 Mod. kamermuz., 15.00 Evang. lutherse dienst., 1530 Nws., 15.33 Kinderkoor., 16.00 Jeugd land.,17.00 Popmuz., 17.30 Nws., 17.32 Hier en Nu., 18.00 Licht ensemble., 18.24 Op de man af., 18.30 Nws., 18.41 Wereldpanorama., 18.50 Leger des Heils., 19.05 Kerkorgelconcert., 19.35 Muz. in vrije tijd., 20.05 Pleisterplaats., 20.30 Radio Actief., 22.20 Avondover- denking., 22.30 Nws., 22.40 Den Haag vandaag., 22.50 Revolutie en/of vroom heid (lezing). 23.20 Metropole Orkest, 23.5J5 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws., 7.11 Ocht. gymn., 7.20 Dag mt een plaatje., 8.00 Nws., 8.11 Radio journaal., 8.20 Dag met een plaatje., 8.30 De groenteman., 8.40 Ontwikkelen (I), Morgenwijding., 9.00 Toppers van toen.. 9.35 Waterstanden., 9.40 School radio, 10.00 Voor kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.30 Ont wikkelen (II).12.30 Sportrevue., 13.00 Nws., 13.11 Radiojournaal., 13.30 Ont wikkelen (III), 13.45 Lichte muz., 14.00 Licht ensemble., 14.30 Marinierskapel., 15.00 Voor zieken., 15.45 Ontwikkelen (IV), 16.00 Nws., 16.03 Aspecten., 17.00 Mobiel., 17.55 Meded., 18.00 Nws., 18.11 Radiojournaal. 18.20 Uitz. G.P.V. 1900 Ontwikkelen (V), 19.25 Gesproken brief., 19.30 Kleur., 20.00 Nws., 20.05 Harp en fluit., 21.35 Roemeense volks- muz., 21.45 Ontwikkelen (VI), 22.30 Dichter bij de muz., 22.55 Meded.,23.00 Nws., 23.10 Radiojourn., 23.20 Causerie met platen., 23.55 Nws. HILVERSUM III 7.00 Nws., 7.02 Hugo van Gelderen Show., 8.00 Nws., 9.00 Nws., 9.03 Take nine., 10.00 Nws., 10.03 Robbie Dale on Radio., 11.00 Nws., 11.03 Gospelsound., 12.00 Nws., 12.03 Van twaalf tot twee., 13.03 Raden maar., 13.00 Nws., 14.00 Nws., 14.03 KRO-op-drie„ 15.00, 16.00 en 17.00 Nws. AVRO: Kinderprogramma. NOS: (K) De Fabeltjeskrant STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. TROS: Met de camera op jacht (serie). Kleine mensen hebben grote wensen. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. Pol. Partijen: N.M.P. TROS: (K) Picnic (film uit 1955). Socutera. NOS: (K) Journaal. Den Haag vandaag. Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER(K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER(K) Reclame. AVRO: (K) Tarzan (film). STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. AVRO: (K) Elizabeth R (se rie). (K) Sex in Wording, tv-serie. IKOR-CVK-RKK: Kenmerk. NOS: (K) Journaal. Nederland I en 14.00 NOS-NOT: Schooltele visie. NOS: (K) De Fabeltjeskrant STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. VPRO: (K) Beertje Colargol (poppenfilm). Pianorecital. Popeye (tekenfilm). STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER(K) Reclame. VPROBerichten uit de samen leving. Laurel en Hardy. (K) Filmportret Amerikaanse publiciteitswereld. (K) De Fred Haché-show. CVK-IKOR: (K) Leerhuis. NOS: (K) Journaal. Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. TROS: (K) Calimero (teken film). (K) Op losse groeven. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. TROS: (K) Mission Impossible (film). (K) Wereld op wielen. (K) Liefde op z’n Amerikaans. (K) Podium: kamermuziek. NOS: (K) Ter Visie. (K) Journaal. Regisseur Joshua Logan is in de eerste plaats een theaterman en zijn filmcarrière is dan ook bepaald door de Broadway-successen, die aan ieder van zijn films zijn voorafgegaan. Zijn belangstelling voor het toneel begon al tijdens zijn universiteitsopleiding in Princeton, op het eind van de jaren 20, nam bredere vorm aan tijdens een bezoek van 8 maanden aan Rusland, waar hij les kreeg van Stanislavsky en werd voor het eerst aan de praktijk getoetst in Londen, waar hij enige toneelregies voerde. Zijn eerste grote succes in eigen land werd de Broadway-enscènering van „Annie get your gun”, zijn debuut in de filmwereld (nadat hij hier en daar meegewerkt had aan scenario’s) maakte hij in 1956 met „Picnic”, kort daarop gevolgd door „Busstop”, twee toneel- successen van William Inge, door Jo shua Logan eerder op de planken ge bracht. „Picnic” kunnen we vanavond om 20.31 op Ned. I zien in een veelbelo vende rolbezetting die namen als Willi am Holden, Kim Novak, Susan Stras burg, Rosalind Russell en Cliff Robert son bevat. Maar Logan heeft de thea trale kant van de intrige sterk bena drukt, waardoor nogal nadrukkelijke acteursprestaties zijn ontstaan die de geloofwaardigheid van het geheel niet bepaald vergroten. Het gaat in „Picnic” om de jonge, knappe maar maatschappelijk mislukte Hal Carter (William Holden) die zijn „De toestanden om het Grand Gala heen zijn nog nooit zo gek geweest. Die kaart verkoop is een puur drama. We zitten vol, mudvol. Maar iedereen blijft bellen. We hebben nota bene een geheim nummer moeten aanvragen en onze andere lijn moeten laten blokkeren.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 17