Nieuwe directeur Dick Couvée betrekt
MUSEUM MOET PUBLIEK PAKKEN
VIA PERSOONLIJKE EMOTIES
Maar ik kom
niet alleen
om Kenau
op te vrijen
stadsgeschiedenis in het „Frans Hals"
I
I
Germaine Greet
NOS-enquête
in filmportret
Cabaretgroep
Don Quishocking
deed het goed
TV vanavond
TV donderdag
TV vrijdag
Radio vrijdag
F.
DONDERDAG 24 FEBRUARI 1972
(Van onze kunstredactie)
Af glijd en
De staf
Gefascineerd
Drie omroepen praten
niet met COC
HAARLEM De eerste, die in het Frans Halsmu
seum een hand kreeg van de nieuwe directeur Dick
Couvée, was bureaulist Thijssen die uit zijn glazen hokje
tussen de reprodukties en boekjes tevoorschijn kwam.
Dat was om vier uur gistermiddag, anderhalf uur nadat
de Haarlemse gemeenteraad in een nerveuze stemming
schriftelijk en dus geheim Couvée met twintig stemmen
van de 37 benoemde tot opvolger van de gepensioneer
de „vader van het Frans Halsmuseum”, Henk Baard
(plagenderwijs door collega’s Henk Hals genoemd).
De heer Couvée was met zijn vrouw naar de publieke tri-
Samenwerking
Boekenbal had zijn
„sfeertje” weer
Radiojournaal.
De
8.30
(Van onze redactie in Amsterdam)
Nu die afdeling nog zo nieuw is?
Volgens het profijtbeginsel wil de staats-
20.30
J. HEYER
Alban
bune van de raadzaal gekomen om de stemming, waarvan tot
op het laatste moment de uitslag hoogst onzeker was, bij te
wonen, zonder te beseffen dat zijn aanwezigheid hier en daar
enige verwondering wekte. „Goois lef” zouden kennissen van
me zeggen”, zei Couvée toen hij die verwondering merkte.
Nee, pijnlijk had hij het niet gevonden, als niet hij maar Cor
Boschma uit Leeuwarden was benoemd. Dat had er best in
kunnen zitten, als het een fractiegewijze, dus politieke stem
ming was geworden. De uitslag wijst uit dat binnen het con
fessionele kamp de meningen verdeeld waren. (Alleen van
de VVD-fractie wordt aangenomen dat ze en bloc achter Bosch
ma stond en van de PvdA, CPN, D’66 dat ze Couvée steunden.
De PSP’er was afwezig).
Bent u van plan nog iets van de collectie
van het Bisschoppelijk Museum, die naar
Utrecht zal gaan, voor Haarlem te behou
den?
Uw voorganger Baard had een voorkeur
voor Frans Hals. Wat is de uwe?
Dus binnenkort kunnen we van u ver
wachten dat u ervan overtuigd bent dat
Lourens Jansz Coster in Haarlem geleefd
heeft en inderdaad de boekdrukkunst heeft
uitgevonden?
Dat leidt tot chauvinisme, wat nare kan
ten heeft.
Mevrouw Couvée tegen haar man: Ver
tel eens dat van 1898.
Zoals u het besmeurde portret van Wil
helmina uit het voormalige Batavia, be
smeurd en wel, heeft opgehangen in het
Rijksmuseum, zodat je iets ziet van de on
afhankelijkheidsstrijd van Indonesië. U
zult er wel kritiek op gehad hebben.
Hoe ziet u de verhouding tot de afdeling
moderne kunst?
„In deze stad is een duidelijke groep
kunstenaars en ik wil graag met hen van
gedachten wisselen, ook over de vraag wat
je met een collectie oude kunst allemaal
kunt doen. Een van de moderne functies
van een museum is niet alleen wijzen op
het werk van de kunstenaar, maar ook op
zijn plaats in de maatschappij.”
Is die plaats een door kunstenaars bezet
te Regentenzaal in het Frans Halsmuseum,
zoals de Nachtwachtzaal?
Gaat u praten met Haarlemse kunste
naars?
Verwacht u meer geld ter exploitatie van
het museum?
„Ik geloof dat ik voorlopig veel met vrij
willigers zal moeten werken. Met de his
torische vereniging en stagiaires van de
universiteit, wat geruggesteund moet wor
den met wetenschappelijke krachten.”
rijksmusea verhogen. Wat vindt u daarvan?
„Ik heb al gezegd dat het openbare
kunstbezit deel uitmaakt van het volksver-
mogen. Het moet dus echt openstaan voor
het publiek, dat het recht heeft het gratis
te bezoeken.”
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
20.15
20.21
19.18
19.46
19.55
20.35
20.50
21.30
22.30
23.00
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.10
19.55
20.00
20.15
20.21
21.15
21.50
22.20
22.40
23.05
22.30
22.55
19.55
20.00
20.15
20.21
21.10
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
22.55
23.25
23.30
„Ik vind dat niet de juiste strijdwijze.
Je kunt niet de schuld alleen aan het mu
seum ophangen. Je moet met de kunste
naars proberen dat een bezetting niet no
dig hoeft te zijn. En dan zijn er wel andere
instellingen die beter bezet kunnen wor
den.”
„Ik dacht dat het in Amsterdam te zien
is.”
„Ja. Dat is nu een voorwerp, dat je heel
dicht bij de gebeurtenissen van toen kan
betrekken. Net als dat schelpenportret van
de oude Drees met de brief erbij van de
Dreestrekker, die het gemaakt heeft.”
HILVERSUM Het programma „Ter
Visie” dat de NOS-televisie vanavond
van ongeveer 22.40 tot 23.05 uur uit
zendt via Nederland 2 zal geheel zjjn
gewjjd aan de hoorzitting van vandaag
van de Tweede-Kamercommissie over
de drie gevangenen in Breda. In dit
programma zal ook de uitslag bekend
worden gemaakt van een telefonische
enquête van de afdeling „Studie en
Onderzoek” van de NOS onder 488 Ne
derlanders over de vraag, of de drie
moeten worden vrijgelaten.
AMSTERDAM AVRO, TROS en
NCRV hebben de Nederlandse vereni
ging tot integratie van homoseksualiteit
(COC) laten weten niet bereid te zijn
tot een gesprek over integratie van
homoseksualiteit in de programma’s.
Het COC had alle omroepen om zo’n
De Vereniging Haerlem wil in 1973 het
Beleg van Haarlem herdenken met een ten
toonstelling. U gaat daarbij helpen?
„Daar stel ik me veel van voor. Het Beleg
is me niet onbekend. Een portretje van
Kenau hangt in mijn afdeling van het
Rijksmuseum. En Haarlem is ook verte
genwoordigd op een Frans schilderij van
de stag op het Haartemmermeer. Maar
denk niet, dat ik uitsluitend Kenau kom
opvrijen hoor”.
U zoekt samenwerking met het gemeen
telijk archief?
„Haarlem heeft naast dit voortreffelijk
museum een van de beste archieven en
stadsbibliotheken van het land. Voor mij
hoeft hun bezit niet in het museum te ko
men, maar we kunnen gezamenlijk collec
ties voorbereiden en bewerken.”
Nederland 1. Het vooravondprogram-
ma van de VPRO heeft drie bestand
delen: het Beertje Colargol, VPRO-
muziek en een Poppey-filmpje. In
VPRO-muziek kan men kijken en luis-
De plannen voor een educatieve dienst
aan het Frans Halsmuseum?
„Die zitten bij de opdracht. Ik hoop dat
het gemeentebestuur zich zeer goed reali
seert, dat dit soort activiteiten een uitbrei
ding van de staf en de middelen betekenen.
Het is een zeer arbeidsintensief werk. Ik
geloof, dat ik niet te vroeg kan beginnen
met daarop te hameren.”
Moet het Frans Halsmuseum een rijks
museum worden?
„Daarover moet ik heel terughoudend
zijn. Ik ken de verhoudingen wat dit be
treft veel te slecht. Ik vind wel dat grote
collecties, en daartoe hoort die van het
Frans Halsmuseum, horen tot het nationaal
vermogen. En verder meen ik dat de cen
trale overheid zeer ruime middelen aan
steden moet geven, om hen in staat te stel
len om een plaatselijke cultuurpolitiek te
bedrijven.”
Kunt u uw eigen emotie kwijt in uw
werk?
De samenwerking met de staf van het
Frans Hals-museum.
Dus, om met de deur in huis te vallen:
wat is uw reactie op de wat we gemakshal
ve maar „affaire” zullen noemen?
DE KANDIDAATSTELLING voor het
directeurschap heeft onverwachte deining
veroorzaakt, waarbij binnenskamers boze
kreten en beschuldigingen over en weer
niet van de lucht zijn geweest. Ttfd om de
zaak te normaliseren. Couvée vraagt me
dan ook onmiddellijk: „U ga».t me toch wrel
Iets vragen over de affaire rondom de be
noeming. Ik heb er behoefte aan iets te
zeggen”.
„Dat ik ook gek ben op Frans Hals is een
beetje goedkope opmerking. Maar het
speelt wel een rol, anders was ik nooit
hierheen gekomen. Ik ben enorm ingescho
ten op het anekdotische schilderij Baard
heeft echt iets gemaakt van het museum.
Ik ben voor de oorlog wel eens met school
reisjes in het Frans Halsmuseum geweest,
dat is dus niet genoeg voor een oordeel.
Maar Baard heeft met grote smaak en des
kundigheid de zaak gearrangeerd. En het
trieste is dat een goede museumdirecteur,
die dus een persoonlijk stempel op het mu
seum heeft gedrukt, zich bij zijn afscheid
realiseert dat een ander het anders zal
doen.”
Vreest u dat zelf ook bij uw afscheid van
het Rijksmuseum?
„Ja.”
„Toen ik op het stadhuis kwam voor een
gesprek met B. en W. zei een bode tegen
me, merkend dat ik uit Amsterdam kwam:
O, u komt uit Haarlem Oost. Natuurlijk
moet je chauvinisme relativeren, maar het
komt voort uit een aanwezige emotie. En
dat soort dingen maken een wezenlijk on
derdeel van de historie uit. De publieke
opinie wordt er door beïnvloed. Ik noem
het altijd het AjaxFeyenoord-effect. Ik
weet, het is irrationeel. Ik bedoel: als ik
een portret van Kenau ophang dan laat ik
niet Kenau zien, maar de Kenaulegende.
Als je dat dan het publiek laat ervaren,
dan doe je iets met de persoonlijke
emotie.”
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.20
19.50
19.55
20.00
20.15
20.21
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER(K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
TROS: (K) Calimero (teken
film).
(K) Op lossé groeven.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
TROS: (K) Mission Impossible
(film).
(K) Wereld op wielen.
(K) Liefde op z’n Amerikaans.
(K) Podium: kamermuziek.
NOS: (K) Ter Visie.
(K) Journaal.
„De geschiedenis komt alleen tot ons via
zichtbare overblijfsels. Dus niet alleen
Kunst met een grote K, maar ook via kleine
toevallige schilderijtjes en curiosa; relieken
eigenlijk. Daarmee kun je de tijdgenoot
sterk aanspreken, omdat je hem kan con
fronteren met uitingen en voorwerpen die
de voorvaderen hebben verzameld of laten
maken waarvan ze zeiden: dit willen we
bewaren. Ik geef toe, je krijgt daardoor
een vertekend beeld. Maar via de historie
krijg je gemakkelijk toegang tot het pu
bliek. Als je het alleen maar estetisch ziet,
dan schep je afstand. Als je kan laten zien
hoe de mensen vroeger leefden, gebeurt
het dat het publiek ook meer op vertrou
welijke voet komt te staan met de kunst.”
Nederland I
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
VPRO: (K) Beertje Colargol
(poppenfilm).
Pianorecital.
Popeye (tekenfilm).
STER: (K) Reclame.
20.00 NOS: (K) Journaal.
Nederland I
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
E.O.: (K) Van hart tot hart.
(K) Euro 70 (doe.).
Tenslotte.
STER(K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
AVRO: Bijpraten met Biesheu
vel.
en 23.00 (K) Grand Gala du
Disque Populaire 1972.
Televizier Supplement.
NOS: (K) Journaal.
Omschrijft u die emotie eens.
Couvé (met zijn vrouw aan het pluche
In het etablissement Gouwenberg, een pils
je voor zich): „Ik vind, dat de zaak een
beetje op een onjuiste manier is gepolari
seerd. Er kwam een situatie waarbij ik
stond voor een modern museumbeleid en
Boschma voor een ouderwetse directie. En
dat is niet waar. Nattuurlijk is er een ver
schil in opvatting. Maar het is niet zo, dat
met mijn benoeming de conservering van
de kunstschatten in het Frans Halsmuseum
in gevaar is. Vergeet niet, dat ik daar al
acht jaar lang dagelijks mee werk. En dat
ik vele schilderijen heb aangekocht, na
tuurlijk met kunsthistorische adviezen.
Aan de andere kant heeft Boschma bewe
zen bijzonder goed werk te doen voor het
werven van publiek ’s zondagsmiddags op
de radio met het Fries Museum; zijn bij
dragen In Openbaar Kunstbezit. Dat is een
typisch voorbeeld van een goede aanpak.
Ik heb sterk het gevoel dat de zaak over de
hoofden van de mensen is uitgevochten.”
Samenwerking met Teylersmuseum?
„Ik ben een man voor zeer veel samen
werking. Dat is een van de eerste dingen
die ik ga doen: met zo veel mogelijk men
sen praten. En dan denk ik aan de hele
regio: het Cruquiusmuseum; de historische
vereniging in Hoofddorp; de Hoogovens,
die een collectie hebben; in Velsen is iets.
Natuurlijk wil ik niet dat alles op één
plaats komt, maar wel een gezamenlijk be
leid.”
„Schwagermann heeft op het terrein van
de moderne kunst een duidelijk eigen be
leid gevoerd. Hij heeft zich zeer verdien
stelijk gemaakt door een verdienstelijke
collectie samen te stellen en vele tentoon
stellingen te organiseren. En dat moet
doorgaan.”
De nieuwe directeur D. H. Couvée
met zijn vrouw op de binnenplaats
van het Frans Halsmuseum. De heer
Couvée vermoedt dat hij eerst na de
zomer zijn definitieve intrek in het
museum zal nemen. De nieuwe af
deling in Amsterdam die hij heeft
opgezet vereist nog het nodige werk.
Het echtpaar Couvée, dat twee vol
wassen kinderen heeft, komt in Haar
lem wonen.
De Tweede-Kamerleden, die de staatsse
cretaris van CRM vragen hebben gesteld
naar aanleiding van de verontrusting onder
de kunsthistorici, spreken van „een afglij-
den” in een ongewenste richting, als een
niet-kunsthistoricus zou worden benoemd
in een kunstmuseum. Dat „afglijden”, wat
denkt u daarvan?
„Dat vind ik een verouderd standpunt.
Het is niet meer zo dat de grote musea of
welk kunstmuseum dan ook in de eerste
plaats geleid moeten worden door een spe
cialist. Er zitten zo veel andere kanten aan
de zaak: het onderhouden van contact met
de overheid, de hele maatschappelijke
functie van het museum, het wervingsbe
leid voor het publiek. Dat zijn allemaal fac
toren waar een kunsthistoricus niet voor is
opgeleid. Trouwens, er is ook geen oplei
ding voor. Het verwondert me eigenlijk dat
de kunsthistorici niet gezegd hebben: we
moeten iets gaan doen aan onze opleiding.
Het grote voorbeeld is het Louvre, dat
sinds enkele jaren onder leiding van een
niet-kunsthistoricus staat. Ik heb overigens
de indruk, dat de verontrusting bij een
bepaalde groep kunsthistorici vooral te ma
ken had met de vacature bij het Centraal
Museum in Utrecht, en niet eens die bij
het Frans Halsmuseum, waarvan ze dach
ten dat er toch niets meer aan te doen was.
„Ik vind het jammer dat de collectie uit
Haarlem weg zal gaan. Ik weet niet of er
nog wat aan te doen is. Maar in dat geval
zouden op zijn minst enkele dingen hier
moeten blijven. Voor de Hervorming was
de geschiedenis van het katholicisme im
mers tevens de landsgeschiedenis”.
De Boekenweek is geopend met een
boekenfeest en een boekenbal voor de
mensen van het boek: schrijvers, uitge
vers en boekverkopers. Shocking-Pieter
van Empelen: „We knepen hem behoor
lijk, voor we de planken op gingen, om
met een nieuw programma voor een zo
kritisch publiek als dit op te treden.
Aanvankelijk ging het ook wat moeilijk,
maar na de eerste stukken kwam de zaal
gelukkig mee.”
De halve Nederlandse problematiek was
er dan ook bijgesleept. „De blauwe bonen
van Douwe Egberts, voor de koffie uit
Angola”. Gescandeerd: A-N-G-O-L-A,
Holland laat weer alles na.”
De zaal schaterde. Het tempo en de
voortdurende pakkende teksten gaven
daiairtoe dan ook alle gelegenheid. Voor
treffelijk waren de dialogen die hierin
bestonden dat twee acteurs gelijktijdig
een andere tekst afratelden, maar op een
essentieel moment hetzelfde korte zinnetje
uitstootten.
Het boekenfeest is dit keer minder luis
terrijk geweest dan in vroegere jaren. We
denken dan aan de RAI, twee jaar gele
den, aan het Stedelijk, drie jaar geleden.
De bedrijfstak heet het wat moeilijk te
hebben.
Maar het sfeertje was er in Kras weer
wél, voor velen alleen al door de aanwe
zigheid van mensen als Mulisch, Lubber
huizen, Schierbeek, drs. P. (Heinz Polzer),
Ernst van Altena, prof. Stuiveling, Bern-
lef, Adriaan Morriën en vele anderen.
„Dat is het gevoel, de plotselinge schok
alsof je met de mensen van toen de gebeur
tenis meemaakt, die ze hebben afgebeeld
of verteld. Dat je contact met ze hebt, dat je
zegt: hóó, dat is zó geweest, dat hebben ze
zó ervaren. Het is niet iets wat ik ooit kan
bewijzen; maar het is wel een erg fijn ge
voel.”
„Ja, ik herinner me, dat we op het pers
instituut vergaderden over een boekje over
het kroonjaar van koningin Wilhelmina en
ik zei: ik herinner me dat in 1898....
waarop iedereen in de lach schoot.”
Mevrouw Couvée bedeesd: „Als ik me
ermee bemoeien mag, wil ik nog zeggen,
dat je aan de ene kant zo’n contact hebt
met de dingen die je ziet en aan de andere
kant zo’n zin om anderen daarin te laten
delen.” Couvée beaamt dat. Heeft hij dan
geen last van onderwijzersneigingen?
„Ja, maar ik probeer het in mijn werk
te vermijden. Ik wil de mensen zelf iets
laten constateren.”
Hoe ziet u het kunsthistorisch aspect van
het Frans Halsmuseum?
„Het is een belangrijke collectie van een
vooraanstaande Hollandse school die je
hebt te beheren. Vanzelfsprekend moet dat
op een deskundige manier gebeuren. Ver
der kan er over de collectie nog wel het
nodige gepubliceerd worden. Het is ook
nodig, dat op dit gebied goede nationale en
internationale contacten bestaan. Er zijn
volop kansen om, uitgaand van de bestaan
de collectie van verschillende scholen en
kunstenaars tentoonstellingen te organise
ren. Verder is er het aspect van het con
serveren. Ook daarvoor LedJdt de studie der
kunsthistorie niet op. Het conserveren
en restaureren moet gedaan worden
door technische specialisten, natuurlijk in
overeenstemming met de kunsthistorische
gegevens. En hiermee zijn aan het Rijks
museum belangrijke ervaringen opgedaan.
Ik heb op mijn afdeling niet alleen schilde
rijen gekregen, maar ook textielrestaura-
ties, herstel van scheepsmodellen, wapens,
vlaggen. Op zo’n breed terrein moet men
weten wat er aan de hand is en in staat
zijn het aan de juiste specialisten over te
laten. En dat is niet iets wat je aan de uni
versiteit leert.”
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
KRO(K Voor een briefkaart
op de eerste rang.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
KRO: Brandpunt.
(K) Wozzeck, opera
Berg.
NOS: (K) Uit de kunst: Ballet.
(K) Journaal.
Den Haag vandaag.
Hoe bent u aan het museum verslingerd
geraakt?
„Mijns ondanks. Toen ik bij het Persin
stituut werkte, was daar een sluimerende
collectie van Nederlandse kranten vanaf
het begin van de 17de eeuw. Ik werd zo
gefascineerd, dat ik tentoonstellingen ben
gaan maken.”
Wilt u uw credo in het museum geven?
„O jee, nou moet ik oppassen, want an
ders wordt het me mijn leven lang achter
na gedragen. In de eerste plaats blijft
staan dat het museum een instelling is
waar het cultuurbezit wordt geconserveerd.
Daar is het museum altijd voor geweest
en daar is het voor gebleven. Het is echter
zaak dat het cultuurbezit wordt vertaald
voor de mensen van vandaag. Naast een
estetische benadering kom je tot een histo
rische benadering: ik bedoel langs Frans
Hals lopend kom je over Haarlem en zijn
bewoners te spreken. In het museum liggen
vele kansen. En er zijn methoden voor. Ik
teren naar de beroemde pianist Thelo
nius Monk, rond wie het een beetje stil
is geworden.
Na het journaal Berichten uit de
samenleving en een aflevering uit de
Laurel en Hardy-serie. Een boeiend
programma belooft de film over de
Engels-Australische schrijfster Ger
maine Greet te worden. Haar analyse
van de vrouw in haar boek the Female
Eunuch heeft vele reacties teweeg ge
bracht. De 33-jarige schrijfster is van
mening, dat de karaktertrekken die in
de vrouw geprezen worden niets met
I het normale mens-zijn hebben te ma
ken. Georganiseerde vrouwenverenigin
gen in de strijd voor de emancipatie
van de vrouw wijst zij af. Ze zegt dat
vrouwen moeten beginnen een houding
voor zichzelf te bepalen. De VPRO
zendt vanavond het filmverslag uit
over de 112 dagen durende reis van
Germaine Greet door Amerika, die ge-
i kenmerkt werd door recepties, inter
views, demonstraties en het uitdelen
van handtekeningen.
Fred Haché en Barend Servet zijn er
vanavond ook weer. De man die het
woord primadelux heeft geïntrodu
ceerd ontvangt ditmaal o.a. Sjoukje
Dijkstra, Edwin Rutten en de Beale
Street Jazzband en bij hem op de
canapé zit ir. F. G. Kalkhoven.
Om half elf zet CVK/IKOR de uit
zending voort met Leerhuis, waarin
gediscussieerd wordt over de vraag of
er enig perspectief is in een samenle
ving als de tegenstellingen steeds meer
toenemen. Vervolgens nog het laatste
nieuws.
„Schwagermann en de staf hebben een
vervelende rottijd gehad de laatste maan
den. De meeste dingen hebben ze van bui
tenaf moeten horen. Men heeft zich druk
gemaakt over de kunsthistorische zorg voor
het museum, maar kennelijk niet voor wat
betreft de afgelopen maanden, toen het aan
de staf is overgelaten. Ik vind het heel fijn
dat het goed gebeurd is.”
„Ja. Ik heb er een persoonlijk engage
ment mee. Voor mij is er maar 1 boeken
kist van Hugo de Groot en dat is die in het
Rijksmuseum; de andere zijn allemaal
vals.”
„Waarom zou hij niet? Dat zijn nou de
dingenKijk, er wordt gezegd dat de
Haarlemmer geen belangstelling zou heb
ben voor het museum. Daar geloof ik niet
in. Er zijn altijd Haarlemse kunstenaars
geweest die uitdrukkelijk als Haarlemse
kunstenaars optraden. En de grootste schil
ders hebben altijd wel eens iets in Haar
lem gedaan. Het is echt wel een stad van
kunst en cultuur. De bevolking maakt daar
deel van uit. In dat kader gezien is Lou
rens Coster juist iemand voor wie een
emotie bestaat. Hij is een strijdpunt. Ik
wed dat als je ooit zou bewijzen dat Cos-
gevonden dat Haarlem de vlaggen zou uit
wed dat als je ooit zou bewijzen dat Cos- - t.d,,
ter inderdaad de boekdrukkunst heeft uit-
gevonden dat Haarlem de vlaggen zou uit
steken.”
zou graag willen komen tot een historische
afdeling; dat wil zeggen de geschiedenis
van een stad en zijn bewoners vertellen aan
de hand van schilderijen, curiosa, kunst
nijverheid, documenten. De geschiedenis
visualiseren, of het nu kunsthistorisch of
historisch is”.
Heeft u een historische afdeling als eis
gesteld bij uw sollicitatie?
„Integendeel. Die wens is van de zijde
van B. en W. naar voren gekomen. Ik heb
begrepen dat er vanuit de Haarlemse be
volking daartoe druk is uitgeoefend op het
gemeentebestuur. Terecht. Haarlem is een
typisch Nederlandse stad, niet een grandeur
van Amsterdam, maar die voortdurend een
grote rol in de geschiedenis heeft gespeeld.
Ik vermoed dat van wat al aanwezig is en
wat nog los is te krijgen een boeiend over
zicht te geven is.”
Wat boeit u in de historie?
STER: (K) Reclame.
VPROBerichten uit de samen
leving.
Laurel en Hardy.
(K) Filmportret Amerikaanse
publiciteitswereld.
(K) De Fred Haché-show.
CVK-IKOR: (K) Leerhuis.
NOS: (K) Journaal.
Nederland 2. „Op losse groeven” is
het programma dat de TROS maande
lijks in de vooravond uitzendt. Chiel
Montagne presenteert weer de vijf Ne
derlandse toppers van de afgelopen
vier weken en laat een aantal nieuwe
platen horen die kans maken door te
dringen tot de vaderlandse hitlijst. Het
muziekprogramma wordt voorafgegaan
door een 5-minutenverhaal over het
kuikentje Calimero.
Na de werkelijkheid, in de vorm van
het journaal, de onwerkelijkheid van
Mission Impossible. Een categorie au
to’s, die vrijwel nooilt de aandacht
krijgt in Wereld op Wielen zijn de
vrachtauto’s. Vanavond is dat, naar
aanleiding van de bedrijfswagen-RAI
wel het geval. Voor de gebruikelijke
autotest heeft Fred v.d. Flugt zijn oog
laten vallen op de Marina 1300.
Op het TROS-menu staat ook Liefde
>p z’n Amerikaans met twee korte
sketches. Jonge kunstenaars kan men
aan het werk zien in Podium. Voor het
voetlicht komen ditmaal Bob van As-
oeren en het Quadro Hotteterre, die
weirken van Sweelinok en Marais uit
voeren. De programma’s die dan nog
resteren zijn Ter Viste met het parle
mentair en politiek weekoverzicht en
het laatste nieuws.
(Van onze redactie in Amsterdam)
AMSTERDAM. De spitse teksten, de
onverwachte wendingen in het nieuwe
cabaretprogramma van „Don Quishoc
king” zijn menigmaal een schaterlach
waard. Dat was ook de reactie van het
publiek bjj de opening van de Boekenweek,
woensdagavond in Kras in Amsterdam.
gesprek gevraagd ,om in een overleg-
reeks tot afspraken over deze integratie
te komen, aldus het periodiek van de
vereniging, COC-SEC. Met de NOS en
de VARA zijn inmiddels besprekingen
gevoerd, met de KRO en de VPRO zijn
afspraken voor zulk overleg gemaakt
De Evangelische Omroep heeft op het
verzoek niet gereageerd.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.07 (S) Badinerie. 7.30 Nws. 7.41 Actu
aliteiten. 8.24 Overweging. 8.30 Nws.
8.41 Voor de vrouw. 9.40 Schoolradio.
10.00 (S) De beste plaat voor uw stereo-
kop. 10.30 Nws. 11.00 Voor zieken
11.55 Meded. 12.00 (S) Van twaalf tot
twee. 12.22 Wij van het land. 12.26
Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.41 Actualiteiten. 13.00 Raden
maar14.05 Schoolradio 14.30 (S)
Interlokaal vrijdag. 15.30 Nws. 17.00 I
Zonder grenzen. 17.10 (S) Metropole
Orkest. 17.25 Voor de kinderen. 17.30
Nws. 17.32 (S) Actualiteiten. 18.00 (S)
Lichte ensemble. Pol. Partijen. 18.19
Uitz. P.S.P. 18.30 Nws. 18.41 Actualitei
ten. 18.50 Verkenning. 18.58 Marktber.
19.00 (S) AU-ditie. 19.40 Meditatie. 20.00
Verzoekplatenprogr. 22.00 Cursief: Ca-
aaret. 22.25 Overweging. 22.30 Nws.
22.38 Den Haag vandaag. 22.50 (S) Go
al23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
Dag met een gaatje! 8.00 Nws. 8.11
Radiojournaal. 8.30 De Groenteman.
9.00 (S) Klass, muz. 9.35 Waterstanden.
9.40 (S) Radio Blazers Ensemble. 10.00
Voor kleuters. 11.30 (S) Fluittrio. 11.25
Beursber. 12.00 Blik op de wereld. 12.30
Dverheidsvoorl. Voor de landbouw.
12.40 (S) Lichte muz. 12.50 Recht en
slecht. 13.00 Nws. 13.25 Toerismo. 13.50
(S) Promenade Orkest. 14.25 Spiegel
van Duitsland. 14.55 Ruimte. 16.00
Vrijdag: Lichte muz. rep. interviews,
commentaren enz. 16.00 Nws. 17.55 Me
ded. 18.00 Nws. 20.00 Nws. 20.20 (S)
Grand Gala du Disque Populaire ’72.
22.00 Nws.
HILVERSUM III
7.00 Nws. 7.02 Zing, zing, zing. 8.00
Nws. 9.00 Nws. 9.03 Jan Corduwener
show. 10.00 Nws. 10.03 De Eddy Becker
show. 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.30
Blow Show. 13.00 Nws. 13.03 De Felix
Meurders show. 14.00 Nws. 14.03 Her
man Stok show. 16.00 Nws. 16.03 Top-
30.
BRUSSEL 324 M
12.00 Nws. Meded. SOS-berichten.
12.08 Lichte muz. 12.15 Kleinkunstkro
niek. 12.50 Buitenl. persoverzicht. 13.00
Nws. Meded. en toneelagenda. 13.20
Lichte muz. 13.55 Beursber. 14.00 Nws.
14.03 Schoolradio. 15.00 Nws. 15.25
Lichte muz. 16.00 Nws. 16.10 Operette-
en musicalmuz. 17.00 Nws. 17.10 Lichte
muz. 17.50 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.05
Voor de soldaten. 18.30 Verkeerstips.
18.45 Sport. 18.55 Taalwenken. 18.47
Lichte orkestmuz. 19.00 Nws. actuali
teiten en evergreens. 19.40 Keurig En
gels. 19.45 Boekbespreking. 20.00 Nwe.
en klass. muz. 22.00 Nws. De Zeven
Kunsten. 22.20 Casinomuz. 23.00 Magie
en mystiek. 23.40 Nws.