CONTROVERSE OVER HONGARIJE’S STEPHAN-KROON teruggeven DE VERZONKEN GRAVEN VAN OUDERKERK Werkgroep vervracht belangrijke vondsten bij inventarisatie Portugees Joodse begraafplaats u ■«aölis - I <1; Amerika wil kostbaar juweel niet Éw’W T '■’TW ZATERDAG 26 FEBRUARI 1972 15 Erbij (Van onze redactrice in Wenen) -- 'a Beschamende toestand 1 OUDER-AMSTEL Een kleine werkgroep onder leiding van drs. J. Visser, oud-burgemeester van Ouder-Amstel, is bezig met een onderzoek van de uit omstreeks 1600 daterende Portugees-Joodse begraafplaats in Ouderkerk aan de Amstel. Vermoedelijk liggen daar ongeveer 35.000 graven, maar een groot aantal ervan is in de loop der eeuwen in de bodem ver zonken. Er zijn nu zo’n 16.000, da terend uit de jaren 1614 tot 1800, geregistreerd. Daarbij zijn vaak prachtig gebeeldhouwde grafzer ken aan het licht gekomen. De maker ervan is onbekend. WENEN Opnieuw staat de beroemde kroon van koning Stephan, sinds 1000 jaar sym bool van de macht in Hongarije, in het middelpunt van een con troverse. Deze maand stelde de New York Times in een hoofd artikel de eis aan Nixon, het kostbare juweel aan de Hon gaarse regering terug te geven. Tevoren had het blad al be kendgemaakt, dat Nixon de Hongaarse kardinaal Mindszen ty, die in de herfst van vorig jaar uit zijn ballingschap in de Amerikaanse ambassade in Boedapest naar Wenen was uit geweken, zou hebben beloofd dat de Hongaarse kroonschat- ten in Amerika zouden blijven. Het State Department had daarop verklaard, dat de Ver- enigde Staten niet van plan zijn de Stephan-kroon terug te geven. ad ode D ca- ^2-. Jep* WizuZvky, j O W w VOM S X'O - Z'> de belandde de De begraafplaats in Ouderkerk. (Foto KLM Aerocarto). beschadigde steen. Werkmeester J. Leendertse en onderzoeker W. Stort (rechts) bij zwaar een Het is niet gemakkelijk, de oude begrafenisjournalen te ontcijferen versierde beugel Het is eigenlijk een wat beschamen de toestand met deze inventarisatie. Nadat De Castro zolang vergeten werd, buigen zich nu grotendeels als hob by, want de subsidie is mager twee heren over de zwierige letters in be waard gebleven begrafenisjournalen. Zij verdiepen zich in het Oud-Portugees en legden o.a. een uitgebreid kaartsys teem aan. Maar achter alle vlijt en bekwaamheid doemt de vrees op, dat alles straks bij gebrek aan jongeren met voldoende belangstelling en door gebrek aan geld weer in het vergeet boek raakt. De Rooms-Katholieke kerk heeft sindsdien im Hongarije een grote Een voorbeeld van het anonieme prachtige beeldhouwwerk op de zerken: de gebedstafels van Mozes. sche voor Waar de kroon sindsdien is geble ven, weet slechts een handvol inge- tCU.^ met het vertalen van Hebreeuwse in scripties. Er blijken soms prachtige tek sten bij te zijn. Toen de zo genoemde Sephardische joden omstreeks 1590 uit hun moeder land verbannen waren, was het stich ten van een eigen gemeente in Amster dam een groot probleem. Het ontbrak aan een geestelijk leider en andere reli gieuze functionarissen. De gilden hiel den hun deuren voor de groep geslo ten. Vooral het begraven bleek uiterst lastig. Tenslotte kreeg men in Groet bij Alkmaar een stuk „gheestlant”. Maar aan elke kerk, waarlangs toen tertijd een begrafenisstoet trok, moest tol betaald worden. In 1614 kon echter van de Amsterdamse schepen Jacob Backer voor 2.700 een stuk grond in Ouderkerk gekocht worden. Nog steeds wordt er in Ouderkerk volgens eeuwenoud ritueel begraven, hoewel de ruimtenood nijpend wordt. De doden worden weliswaar niet meer in het vroegere, inmiddels tot aula verbouwde, remigingshuiis met regen water gewassen, maar de handwassing met regenwater is in ere gebleven. Deze rituele begrafeniscultuur met de boeiende kunsthistorische achter grond geeft het inventarisatiewerk meer dan gewone betekenis. Het ver dient daarom een ruimere belangstel ling, o.a. van de overheid. JAAP ST1GTER. Volgens een bericht in de Times reist een in Londen wonende Hon gaarse juwelier ieder jaar naar de bewuste plaats om de kroon te poetsen en zo nodig te repareren. Experts vermoeden dat Amerika de kroonschat zolang in het Vaticaan heeft gedeponeerd. Bij gebrek aan een regerend vorst zou hij volgens de wet regent van Hongarije zijn. Als het commu nistische regime in Boedapest ooit ten val zou worden gebracht, waar het bijvoorbeeld bij de opstand in 1956 even naar heeft uitgezien, dan zou Mindszenty met recht in Hon garije de monarchie weer hebben kunnen restaureren. Maar door het vertrek van de grijze kardinaal zou den zijn aanspraken zijn komen te vervallen. De Stephan-kroon is eigendom van het Hongaarse volk. Daarop fundeert de Hongaarse regering de aanspraak die zij van haar kant nu bij de Amerikanen op de kroon schijnt te hebben gedaan. In samenwerking met hoofdarchitect H. Jansen van Monumentenzorg en werkmeester J. Leendertse is men nog steeds doende om zerken van kunsthis torische waarde naar boven te halen. De secretaris-bewaarder van „Bet Haim” de heer L. Alfares Vega, helpt macht gekregen, die tot aan de Tweede Wereldoorlog ongebroken heeft voortbestaan. Gedurende de Hongaarse opstand in 1848 maakte Ludwig Kossuth zich van de schat meester en liet hem voor hij zelf naar Turkije vluchtte door zijn oorlogsminister Berthold Szemere op de berg Allion aan de grens met Servië begraven. Vier jaar lang bleef de kroon onontdekt, totdat een agent van Kossuth, die moest gaan kijken of de schat er nog was, werd gegrepen en de plaats ver raadde. Bij deze gebeurtenis is het kruis bovenop de kroon gebogen, hetgeen op latere afbeeldingen dui delijk zichtbaar is. van Amstel kunnen opgraven, dat hier eens stond en in 1204 onder Gijsbrecht II door de Kennemers verwoest werd. Want al maakte TNO dan ook vrij recent luchtfoto's met infrarood, ten einde iets van contouren in de grond zichtbaar te maken, een feit is dat het joodse geloof niet toestaat, graven te „roeren” of zelfs maar bomen te rooien op de begraafplaats. Nog enige malen kroon in de Oostenrijkse keizers- stad, om hem te verbergen voor de aanstormende Turken. In de zes tiende eeuw verklaarde de Hon gaarse jurist Werboczy dat de poli tieke onafhankelijkheid van Honga rije gesymboliseerd wordt door de heilige kroon van Stephan. Op grond daarvan werd bepaald, dat de aartsbisschop van het aartsdiocees Esztergom (het eerste door koning Stephan opgerichte aartsdiocees) als regent over Hongarije zou heersen, wanneer de vorst zelf daartoe niet in staat zou zijn. ppC De kroon werd door de nazisti- „pijlkruisers” gevonden en het optrekkende rode leger naar Oostenrijk gebracht. In Salz burg zou hij door de collaborateur Ferenc Szalasi zijn „verdeeld,” als de Amerikanen daar niet tijdig een stokje voor hadden gestoken. De laatste keer, dat de Stephan- kroon is gedragen, was bij óe kro ning van keizer Karl (de laatste Oostenrijke keizer, vader van ex- kroonpretendent Otto van Habs burg) in 1916 in Hongarije. De rijksstadhouder, admiraal Miklos Horthy, liet hem in 1944 opnieuw begraven en werd zelf vlak daarna door de SS gearresteerd, waarmee aan de monarchie van Hongarije na 945 jaar een einde was gekomen. maar hem op weg naar Wenen aan de oever van de Donau verloren, waar zij later werd teruggevonden. Een eeuw later smokkelde de we duwe van koning Laszlo de Eerste hem in een kussen weer naar We nen, waar ze hem voor 2.500 (toen malige) guldens aan keizer Frederik de Derde verpandde. Deze laatste altijd in geldnood verkocht hem voor 80.000 gulden terug aan Hongaarse koning Corviinus. De rijk versierde kroon met kruisvormige beugel uit goud- emaille, heeft een avontuurlijk ver leden. Al in de veertiende eeuw heeft een uit Beieren afkomstige kroonpretendent de schat gestolen. wijden. De Amerikanen geven toe, dat hij zich in hun bezit bevindt, maar willen de plaats niet verraden. Kardinaal Mindszenty, die onder zijn vele kerkelijke titels ook die van aartsbisschop van Esztergom draagt, heeft niet in de laatste plaats vanwege de Stephan-kroon zijn vijftienjarige ballingschap in de Amerikaanse ambassade doorge bracht. i. C~~~ i Volgens drs. Visser kan de nabije toekomst verrassingen brengen, die kunsthistorisch van groot belang zijn. Maar onzeker is of de sluiers van de geheimen, die al eeuwenlang over deze voor ons land zo unieke Portugees- joodse begraafplaats hangen, ooit ge heel weggetrokken kunnen worden. Deze dodenakker „Bet Haim” (Huis des Levens) genaamd, is met grote namen verbonden. Hier rusten o.m. dr. Eph raim Bueno, die in 1625 aan het sterfbed van prins Maurits geroepen werd, de in 1700 overleden beroemde boekdrukker Joseph Raphael Athias, De huidige verblijfplaats van de kroon, die alle Hongaarse heersers hebben gedragen sinds koning Step han de Eerste hem volgens de le gende van Paus Silvester de Tweede als symbool voor de bekering van het Hongaarse volk ten geschenke had ontvangen, is één van de best gekoesterde geheimen van na de oorlog. "no ^Jlz CM** alsmede ook vooraanstaande tijdgeno ten van Rembrandt. Sedert 1614 heeft men hier de Portugees-joodse intelli gentsia begraven, kunstenaars, geleer den, bankiers en anderen, wier namen eens een grote klank hadden. Uit late re jaren liggen er leden van bekende geslachten als Teixeiro de Mattos en Vaz Dias. De begraafplaats inspireerde Jacob Ruysdael omstreeks 1679 tot twee romantische schilderijen met aan zijn fantasie ontsproten ruïnes boven zer ken. Deze scheppingen, de aardse ver gankelijkheid symboliserend, hangen in de musea van Detroit en Dresden. De Amsterdamse historicus Henriques de Castro schreef in de tweede helft van de vorige eeuw over „Ouderkerk” drie lijvige boeken, verlucht met door hem zelf gemaakte foto’s, die thans nog zeer bruikbaar zijn. „Hij heeft 6000 graven gezien, ge deeltelijk gefotografeerd, geregistreerd en weer toegedekt”, aldus de heer W. Stort, rechterhand van de heer Visser. „Jammer is het, dat dit werk na de dood van De Castro, die straatarm stierf, want vrienden moesten geld bij een brengen om hem hier te laten begraven, bijna een eeuw stilgelegen heeft. Geen mens keek er meer naar om”. Nooit zal men iets van de funda menten van het kasteel van de Heren ■"s s 1 s. -X..-XwX-, h'-'- sgjg.i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 15