Overpeinzing na de Boekenweek COÖPERATIEVE OPZET Muziekscholen N oord-Holland protesteren TOON HERMANS WERKT WEER HARD AAN EEN NIEUWE SHOW „Lachen is veel mooier dan schilderen" „BEZIGE BIJ” BLIJ MET Hommage aan liedjeszanger Dirk Witte April Love: een zoetelijke film met Pat Boone TV woensdag TV donderdag TV vanavond Radio donderdag I 1 WOENSDAG 1 MAART 1972 (Van onze redactie in Amsterdam) Auteurs adviseren 15 jaar Tingel-Tangel Onderschatte emotie Zondagsschilder Vluchtig Residentie-Orkest met succes in Wenen Tegen lesgeven door onbevoegden (Van onze correspondent) MAASTRICHT Toon Hermans, nu 55 jaar, is weer geheel opgeknapt van de long ontsteking die hij in het midden van het vorig jaar heeft opgelopen. Hij is weer dezelfde op timistische levenskunstenaar die men uit zijn liedjes, zijn shows, zijn conferences heeft leren kennen. Hij is weer hard aan het werk, naar het oordeel van zijn huisgenoten zelfs te hard. Hij wilde daarover, in zijn huis aan de Stok straat te Maastricht, ook wel iets kwijt, maar dat toch pas na enige aarzeling, want om inter views zit hij bepaald niet verlegen. En wat een „nieuwe show” betreft, hield hij zich helemaal op de vlakte. Werkweken voor jonge amateur tonelisten AMSTERDAM „Een niet onaardig Amsterdams feestje. Allemaal heel nette mensen. Deftig, en toch ook weer niet”. Directeur Geert Lubber huizen van de „Bezige Bij” prijst het boekenfeest, dat vorige week in het Amsterdamse Krasnapolski heeft gewoed met in de plooi getrokken ge zicht. „Een volgende keer moeten we toch maar weer eens iets geks gaan doen”, meent Lubberhuizen. „Met een mislukt toneelstuk of zo in de Stads schouwburg. Ik houd wel van zo’n feest zoals we ze vroeger hadden. Dat was verdomd leuk. Vroeger had het boekenfeest allure. Dan kwamen de koningin en de prins, ministers”. a w 19.30 Internat. Agrarisch over 23.05 NOS-NOT: 21.15 21.25 22.15 22.40 23.10 CHARLES BOOST. Niets blijft, dan de menselijke ziel. Alles is onderweg, wij allemaal. En zo ziet ik het ’t liefst”. Door deze opstelling tegenover zijn werk kan Toon Hermans ook best kritiek incasseren. „Als iemand me afbreekt, voel ik me niet geraakt. Ik heb ook mijn mislukkingen gehad. Maar die horen erbij. De mens die iets riskeert mislukt sneller dan de man die alleen in glad water vist. De kans is dan wel groot dat je de soep in gaat, maar het gekke is dat ik dat bijna nastreef”. Hij toont een conference van tien bladzijden die hij de dag tevoren heeft geschreven. „Je schrijft ze op, zet ze op de banden en dan ga je eraan werken. Maar een conference kun je eigenlijk niet schrijven. Je moet als showman een beetje weten wat je kunt doen, het stramien heb je, maar de rest laat je aan het toeval over. Als de zaal reageert, komt de rest vanzelf. Dat is ook het fijne van ons vak”. Een door Toon Hermans geschilderd zelfportret, met een van zijn kinderen op de arm. 20.35 20.55 21.30 22.20 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 21.00 21.35 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.20 19.10 19.35 19.50 19.55 20.00 20.15 20.20 20.3)0 20.35 22.10 22.35 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 Nederland 1. In de vooravond zendt Ide NOS de gebruikelijke rubrieken als IVan Gewest tot gewest uit. De l.oofd- Ifilm volgt na journaal, politieke zend- tijd (D’66) en de Stichting Socutera Giet I werk van het Heilsleger). I Na de romantiek in de film wordt I het sportief gebeuren belicht in Studio I Sport. Vervolgens kan men kijken naar Ihet programma Stroming, dat ditmaal 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.20 19.45 19.55 20.00 20.15 20.21 gewijd is aan het leger. De vraag die gesteld wordt is of wij ons huidige leger moeten behouden, of het gewij zigd moet worden of dat het helemaal kan verdwijnen. Een aardig thema voor een sprankelende discussie tussen voor- en t egenstanders, lijkt het zo. Nederland 1 gaat de lucht uit met het laatste nieuws en Den Haag vandaag. Het programma „Liedjes van Dirk Witte" oogstte op 3 mei 1971 zo veel succes, dat de VARA tot een heruitzending, vanavond van 20.20 tot 21.00 uur op Nederland II be sloot. Martine Bijl, Jenny Arean, Frits Lambrechts en Willy Alberti mikken met de liedjes van Dirk Witte op het jeugdsentiment van de oudere generatie. Het orkest wordt geleid door Rudy van Hou ten. Op de foto Willy Alberti. Ja, die schilderijen zijn allemaal van mij. Zo ijdel ben ik wel. Toen ik hier kwam keken we tegen een grote kale wand aan. Ik heb toen snel wat schilde rijen gemaakt. Schilderijen maak ik heel snel, in een kwartier moet het gedaan zijn. Dat van m’n vader is al ouder, hij was 43 toen hij stierf. Dat ene huis, waar je naar kijkt, dat zo alleen staatwat zeg 22.10 22.35-22.40 „Ik ben aan het werken. Maar nog niet gericht. Bezig-zijn, maar niet richten, dat heb ik altijd gewild en gedaan. Iets gericht nastreven, iets opzetten dat zich later zo moet afspelen, heb ik nooit gekund. Er ligt een grote vaagheid over mijn hele leven. Ik werk hard”. „Er zijn niet veel mensen in mijn vak die zo hard werken als ik. Ik repeteer vijf uur aan een stuk. Dan volgen nog afspraken waar ik me aan houd. Door de week zit ik in Amsterdam. Als ik aan Rietje, mijn vrouw, opsom wat ik allemaal op een dag ge daan heb, krijg ik wat te horen. Het is altijd te veel. Ik heb weer dertig liedjes, nieuwe, plus de muziekjes daarbij. Nu ben ik aan het uitzoeken wat ze waard zijn”. „Dat bezig zijn met iets dat aan het groeien is, het instuderen zodat de liedjes gaan zitten, is het fijn ste werk. Als alles klaar is, vind ik het niet zo leuk meer”. Hij laat de mappen zien waarin hij zijn tek sten heeft opgeborgen. De shows komen geheel en al uit zijn eigen koker. Het zijn spelletjes op papier, zegt hij. „Wat ik maak is nooit af”. AMSTERDAM. Marijke en Sieto Ho ving vieren samen met Rob de Nijs op 7 maart het vijftienjarig bestaan van hun cabaret „Tingel-Tangel”. Het wordt ge vierd met een gewone doordeweekse voor stelling van hun programma „Waartoe? Waarheen”, in de laatste week dat het programma in Amsterdam wordt ge bracht. Daarna gaan de Hovings met „Waartoe? Waarheen?” op toernee door Nederland. „Toch ben ik niet bescheiden, dat moet je niet menen. Maar ik vind wel dat je mag stuntelen. Je moet nooit streven naar iets briljants. Iets wat erg af is, vind ik onaards. Alles wat aarde is, is nooit af. Ik vind het hebzuchtig iets te willen maken of brengen dat helemaal af is, volkomen, gaaf. Ik houd van het vluchtige. Hier in dit leven komt iets en gaat het ook weer weg, dat is wat ik dagelijks ervaar. rendabele zaken. Het feit dat de „Bezige Bij” een coöperatie is, is meestal een beetje onderschat. Maar deze vorm zal ons nu juist de gelegenheid geven door te breken. Het is trouwens ook de taak van de coöperatie te waken voor verschraling. We hebben te maken met een distributie- probleem. Veel boekhandels zijn opge kocht, andere worden centraal bediend.” „Dat zijn uitsluitend commercieel gelei de bedrijven geworden, waar het primair litteraire boek en minder een bestseller niet of nauwelijks te koop is. Hebt u iemands debuut, meneer de uitgever? Laait maar zien dat het verkoopt. Maar dan wel bij een ander”. „We verkeren echter in de positie dat we een vuist kunnen maken. We hebben een grote uitgever met veel boekwinkels ooit voor de keus gesteld toen hij uit onze aanbieding wilde selecteren: alles of nooit meer. Het heeft gewerkt, ook daar raak ten we onze aanbieding in haar geheel kwijt.” Nederland 2. Het eerste programma van de VARA op het tweede net is voor de bejaarden. In Dagje ouder komt ditmaal dr. B. H. Sajet aan het woord, die zal vertellen over het ouder worden, het jood-zijn en zijn artsen praktijk. Na het journaal volgt een hommage aan componist Dirk Witte. In dit pro gramma, dat een herhaling is van mei vorig jaar o.a. Martine Bijl, Jenny Arean en Frits Lambrechts met werk van deze liedjesschrijver. Wie niet, dat daarna op het scherm komt, is een uitzending waarin aan dacht wordt besteed aan mensen die contact zoeken met andere mensen. Het is voor veel mensen bijzonder moeilijk relaties aan te knopen met hun medemensen en de VARA wil samen met de Stichting ter Bevorde ring van Tussenmenselijke Kontakten aan de oplossing van dit probleem een bijdrage leveren. Vooral in een tijd als deze is Lubber huizen blij met de coöperatieve vorm van de „Bezige Bij.” „Deze uitgeverij is collec tief bezit van de schrijvers die lid zijn van de coöperatie. Elke schrijver van wie we twee boeken hebben uitgegeven kan lid worden. Op het ogenblik zijn dat er zo’n 80. Er is een redactiecommissie van auteurs, die periodiek vergadert over nieuwe manuscripten.” „Kijk, in het najaar verschijnt er een geschiedenis van de „Bezige Bij.” We heb ben het laten schrijven door Richter Roegholt, die er in september op wil promoveren .Dat boek komt als paperback op de markt.” Wat vindt Lubberhuizen van de functie die de „Bezige Bij” in de achterliggende jaren in de Nederlandse samenleving heeft gehad? „Dat hij wel degelijk heeft bijgedragen in de meningsvorming over wat je wel en niet kunt publiceren .D’r mocht vroeger verdomd weinig in Neder land.” je? Juist of het een menselijke persoonlijkheid heeft? Misschien ben ik dat zelf wél”. De andere doeken zijn ook portretten, van zijn vrouw, heel beheerst, subtiel bijna, van het hele gezin te Zandvoort een groot doek, en nog een raak portret van zijn jongste zoon Gaby. Een zolderkamer heeft Toon als atelier in gebruik. De olieverven staan er in rijen achter elkaar. Op de ezel een zelfportret met veel groen. Het verst is een serie met rurale Limburgse landschappen. Kleine doeken waarvan een arcadische rust uitgaat. Een groot doek „Limburg” toont huizen in dikke con touren, in kraplak, wit, groen, de kleuren onver mengd op het doek gebracht. „Soms zet ik de auto stil en kijk maar naar een partij bomen. Ik blijf maar kijken en genieten, ik neem die bomen met hun kleurnuances en vormen in me op. In die perioden vind ik grappen ontzettend banaal. Wat is een clown als je zo serieus met schil derkunst bezig bent? Maar zodra ik weer op het toneel sta en ik de mensen zie lachen, denk ik: dat is het. Lachen is veel mooier dan schilderen. Ik zou een boek willen schrijven over de lach”. DEN HAAG. Het Residentie-Orkest heeft in Wenen onder leiding van Bruno Maderna twee concerten in een uitverkoch te „Gouden zaal” van de Musikverein ge geven, die een eclatant succes zijn gewor den. Orkest en dirigent werd staande een ovatie gebracht en Bruno Maderna werd zes keer teruggeroepen om hulde in ont vangst te nemen. De concerten werden gegeven in een se rie van buitenlandse gastorkesten, waaron der het Chicago Symphony Orchestra, de Royal Philharmonic uit Londen, het Con certgebouw Orkest en de Wener Philhar- moniker en Symphoniker. ENSCHEDE. Op de campus van het TH-Twente in Enschhede wordt van 23 juli tot 5 augustus „Tip 72” gehouden, internationale theater-werkweek voor amateurs tussen 18 en 23 jaar. Ongeveer 90 jonge mensen uit verschillende landen zullen er met zes docenten uit even zoveel landen samenwerken. De werkweken zijn georganiseerd door „Jeugd en Toneel” en de jeugdsectie van het Nederlands Cen trum voor Amateurtoneel, in samenwer king met de internationale amateur-to- neel-organisatie. Er is vooral van de kant van de uitge vers altijd kritiek op het boekenfeest geweest. „Ze hadden Ijpver veel adverten ties. Aan de andere kant heb ik het gevoel dat we op het ogenblik veel meer omzetten. En heit is waair, het gaat de bedrijfstak minder goed dian een aantal jaren geleden.” Nederland I 17.00-17.35 VARA: (K) Kinderprogr. NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K Re)clame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Van gewest tot ge west. (K) Nieuws. (K) Nat. Bur. voor Toerisme. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. Pol. Partijen: (K D’66. Stichting Socutera. NOS: (K) April Love (film, a.l.). Studio Sport. (K) Stroming: progr. maatsch. in beweging. (K) Journaal. 23.10-23.15 Den Haag vandaag. Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. VARA: (K) Dagje ouder. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. VARA: (K) Liedjes van Dirk Witte. Wie niet (gesprekken). (K) Achter het nieuws inter nat. IKOR-CVK-RKK: Kenmerk. NOS: (K) Journaal. Nederland I 10.45- 12.00 en 14.00-14.50 Schooltelevisie. NOS: (K De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. TROS: K) Calimero (teken film). (K) Wat een familie (serie). (K) ’t Stokpaard, progr. over hobby’s. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER(K) Reclame. TROS: (K) De Onverschrokke- nen (film). (K) De mens en de zee, doe. film. (K) Marty Feldman en The Golddiggers. (K) Op uw gezondheid, doc.- film. IKOR-CVK: Oordeel, vooroor deel veroordelen? (serie). NOS: (K) Journaal. Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. E.O.: (K) Zolder 9 (dl 2). Koorzang. Gesprek. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. VPRO: Berichten uit de Samen leving. Laurel en Hardy. Namensdoe. progr. (K) Dick Cavett-show. NOS: (K) Ter Visie. 22.45- 22.50 (K) Journaal. „Nu zitten we in een tijd waarin uitge vers samengaan, concerns de aantrekkelij ke boekwinkels opkopen. Als je je specia liseert,” stelt Lubberhuizen met klem, „hoef je niet te fuseren of op te gaan in ainideren. Blijkens een enquête van een paar jaar geleden binnenkort houden we een nieuwe is 80 percent van onze lezers jonger dan 35 jaar, 55 percent jonger dan 25”. „Wij richten ons op dat publiek, en die formule is tot dusver juist gebleken. Vo rig jaar hebben we voor het eerst een omzet gehaald van meer dan drie miljoen gulden. We hebben 82 nieuwe titels uitge geven, maar ook 82 herdrukken (totale oplage 750.000). Dat betekent dat ons fonds goed in elkaar zit. Ik sta niet achter alle boeken die hier verschijnen, vooral bij debuten zie je de mankementen soms duidelijk zitten. Maar dan kunnen ze het uitgaven toch wel waard zijn.” Voor ons aan de grote wand hangt een vijftal olieverven. In het midden, boven de schoorsteen, een royaal en zwierig geschilderd portret waarin men zonder dat er nog enige twijfel mogelijk is de vader van Toon (en Fons en de andere Hermans-kinderen) herkent. Uit het geheugen geschilderd. „Het zijn niet mijn woorden dat er geen boek in Nederland is dat niet verschijnt, terwijl het om zijn kwaliteit wel zou moeten verschijnen. Maar ik ben het er wel mee een>s. Er is op het ogenblik een duidelijk groeiende belangstelling voor poëzie. Vooral bij jongeren vanaf 15 jaar. Maar het probleem is, dat zij er het geld niet voor willen uitgeven. Je moet dan toch wel het geld op tafel leggen om zo’n bundel te laten verschijnen.” „Andere uitgevers doen het ntet, hoewel ze het best zouden kunnen. Maar ik voel meer voor een gedichtenbundel dan voor een bijdrage aan het Poetry Festival in Rotterdam. Laten andere uitgevers dat maar financieren nu CRM daarvoor geen subsidie wil geven.” „We hebben een goed stel auteurs en met hun opbrengst financieren we minder Weer terug in de woonkamer schenkt Toon wat angustora in zijn borrel. Hij heeft zijn etenstijd wat opgeschoven omdat ik ben verschenen „Lachen is iets geweldigs. Het uitzinnig zich amuseren. Dat je niet meer kunt, dat je huilt van het lachen. Ik vind het lachen een verschrikkelijk onderschatte mense lijke emotie. Daar wordt nooit een proefschrift aan gewijd”. „De lach hoeft niet veroorzaakt te zijn door een cabaretier of showman, het mag ook door je broer of je oom zijn gebeurd. De mensen van deze tijd zijn altijd maar met zichzélf bezig. Het ik-besef is enorm ontwikkeld. Je treft op die krukjes in de bars alle maal mensen die him eigen verhaaltjes vertellen”. Toon Hermans meent dat zijn schilderijen maar ook zijn shows nooit helemaal gaaf zijn. „Als ik iets briljants zag, verwonder ik me erover dat die woor den uit mijn mond komen. Ik begin een zin en voel die weglopen uit mijn mond en dan denk ik: heb ik dat gezegd? Briljant is een vreemd woord voor mij. Ik houd niet van typen die de briljante vrouw of man willen spelen”. Wie een stuk jeugdsentiment wil op halen bij het zoete geluid van pop zanger Pat Boone, moet vanavond kij ken naar „April love” een onopvallen de film uit 1957, gemaakt door de onopvallende regisseur Henry Levin, maar die alle gelegenheid biedt om Pat te laten zingen. Dat moet natuurlijk gebeuren binnen het raam van een min of meer boeiend verhaal en daarvoor heeft men de schrijver George Agnew Chamberlain gekozen, die de roman schreef, waar naar „April love” kon worden ge maakt. De intrige is heel eenvoudig en tast het image van het wel gemanierde pop-idool uit de laat vijftiger jaren niet aan. Pat speelt een jongeman die gek is op autorijden en daardoor ver leidt wordt tot „joyrijding”, waarvoor hij een voorwaardelijke veroordeling van de politie-rechter krijgt. Om de jongen niet opnieuw aan de verleiding van auto’s bloot te stellen, stuurt zijn moeder hem de stad uit naar een strenge oom op het platteland. Pat leert het buitenleven kennen, wordt door zijn oom in het landbouwbedrijf ingewijd en vindt na dagen van hard werk troost bij een buurmeisje (Shir ley Jones) die gelukkig ook een aardig ttemmetje heeft. Samen zingen zij „April love,” „Clo- ver in the meadow,” „Bentonville Fair” en „Do it jourself,” maar het meisje weet bovendien de stads jongen met zijn hang naar snelheid, attent te ma ken op een minder mechanische sport, de „sulky drive,” waarbij ook races kunnen worden georganiseerd, zij het dat daarmee slechts één paardekracht gemoeid is. Pat traint, wint op de beroemde Lexington Raceway en vero vert daarmee definitief het hart van de lieve Shirley. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 Preludium I. 7.30 Nws. 7.41 Hier en Nu. 7.55 Preludium II 8.10 Te Deum laudamus. 8.30 Nws. 8.41 Podium voor de vrouw. 9.10 Klass, orkestwer- ken. 10.00 Geest, liederen. 10.04 School radio. 10.30 Nws. 10.35 Voor de zieken. 11.05 Geest, liederen. 11.30 Hier en Nu. 11.32 Pop. klass. muz. 11.55 Meded. 12.00 Los-Vast. 12.10 Kunst- en vlieg- wer. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nws. 12.41 Hier en Nu. I 13.00 De tafel van drie .13.30 Zingen met Cecilia .13.45 Buiten de taalgrens. 14.05 Schoolradio. 14.25 Klass. kamer- muz. 15.00 Herv. dienst. 15.30 Nws. 15.33 NCRV-jeugdkoor met De Speel- groep. 16.00 Jeugdland. 17.00 Popmuz. 17.30 Nws. 17.32 Hier en Nu. 18.00 Licht ensemble. 18.24 Op de man af. 18.30 Nws. 18.41 Wereldnanorama. 18.50 Muz. van Het Leger des Heils 19.05 Kerkorgelconcert. 19.35 Vrij voor muz. in vrije tijd. 20.05 Pleisterplaats. 20.30 i Radio Actief. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Den Haag vandaag. 22.50 Het wezen der kerk. 23.10 Prome- nade-orkest. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 Gymn. 7.20 Dag met een plaatje. 8.00 Nws. 8.11 Journaal. 8.20 Dag met een plaatje. 8.30 De groenteman. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Toppers van toen. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleu ters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.30 Rondom 12. 11.55 Beursber. 12.30 Mod. platteland. 12.35 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Journaal. 13.30 Combinaties klass. en mod. muz. 14.00 De Notedop. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.03 Aspecten. 17.00 Mobiel 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Journaal. 18.20 Uitz. D.S. ’70. 19.00 Jeugd en ritme. 19.25 De gesproken brief. 19.30 Kleur. 20.00 Nws. 20.05 Residentie orkest. 22.00 Licht em- semble 22.30 Hoe verander ik de we reld in 25 minuten. 23.00 Nws. 23.10 I Journaal 23.20 Muz. zonder podium. 23.55 Nws. HILVERSUM III 7.00 Nws. 7.02 De Hugo van Gelderen Show. 8.00 Nws. 9.00 Nws. 9.03 Take nine. 10.00 Nws. 10.03 Robbie Dale on Radio. 11.00 Nws. 11.03 De muzikale fruitmand. 12.00 Nws. 12.03 KRO-op- I Drie. 13.03 Raden maar.13.00 Nws. I 14.00 Nws. 14.03 KRO-op-Drie. 15.00, 16.00 en 17.00 Nws. BRUSSEL 18.00 Nws. 18.05 Voor de soldaten. 18.28 I Paardesportuitslagen. 18.30 Verkeer- stips. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken. 18.57 José Feliciano. 19.00 Nws. actuali- teiten. 19.45 Pol. uitz. 20.00 Operette- concert. 22.00 Nws. De zeven kunsten. 22.20 Jazz. 23.00 Gevarieerd muz.progr. 23.40 Nws. Onder supervisie van Hans Jacobs gaat vervolgens Achter het Nieuws in ternationaal de lucht in. In een Haags café wordt weer gediscussieerd over een actueel internationaal onderwerp. Voordat de kijker van het laatste nieuws op de hoogte gebracht wordt geeft CVK/IKOR/RKK informatie over kerk en samenleving in de rubriek Kenmerk. AMSTERDAM. De gezamenlijke directeuren van de 25 rijkserkende muziek scholen in Noord-Holland zijn ongerust over bepaalde ontwikkelingen op het ge bied van lesgeven op het elektronisch or gel. „Onder druk en met steun van de be langrijkste wereldfabrikanten organiseren muziekhandelaren lessen op de instrumen ten met het oogmerk de verkoop te stimu leren. De lessen worden in een aantal ge vallen gegeven door bevoegde musici. Het komt echter vaak voor dat het onderwijs in onbevoegde handen is”, aldus een publi- katie van het Convent van Muziekschool- directeuren in Noord-Holland. De muziekschooldirecteuren zijn van me ning dat muziekonderwijs thuis hoort op de daartoe geëigende instellingen en bij bevoegde privéleraren: „Bij deze instellin gen staat het onderwijs en het belang van de leerling voorop en ontbreekt het com merciële element. De muziekschool is dan verantwoordelijk voor prestaties en oplei ding van de leerling.” Het komt, aldus het convent, op het ogen blik reeds voor dat muziekscholen gecon fronteerd worden met leerlingen die op een verkeerde wijze les hebben gehad en fou ten afleren is een moeilijke zaak. De mu ziekschooldirecteuren hebben er voorts be zwaar tegen dat de lesgelden bij verschil lende handelaren aanzienlijk hoger liggen dan bij muziekscholen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 13