Requisieten van NOS nu
in eigen speciaal gebouw
I
over levensstandaard
I
CuraTex
Nietszeggend „dagboek”
VERHUIZING WAS EEN MAMMOETKARWEI
TV vanavond
Eerste aflevering
talentenjacht
van de NCRV
kiraTei
TV vrijdag
s
TV zaterdag
Radio zaterdag
JOHAN VAN DER KEUKEN FAALT
VRIJDAG J MAART 1972
BOMALARM IN HILVERSUM
■■■■■■■■■■■■■■■w■■■■■■H■n■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■,1■■,,,,lllllwlllllW,,11,,11111,lrelllllllllllllllllll,1111111111111111111111111,, 11111
(Van onze RTV-redactie)
Pioniers
S
Selecteren
DE DRUPPEL OP DE PLAAT
3
3
3
Er is
een veilige
deodorant voor
uw kleding,
uw gordijnen
en uw j
meubelen.
HILVERSUM De televisie
heeft er niets van gemerkt, dat de
voor het welslagen van produkties
zo vitale afdeline decor en requi
sieten aan het verhuizen is. Er is
geen stoeltje of tafeltje zoekge
raakt: en dat op een inventaris van
ruwweg geschat tienduizend
meubelen en honderdduizend
kleine requisieten. Geen enkele
stagnatie dus en dat nog wel in
het tv-hoogseizoen met maar liefst
vier grote vaderlandse produkties,
zoals „Hadimassa” (van nature een
produktie, die propvol in de requi
sieten zit), „Swiebertje”, „Tante
Victoria” en „Doe zachtjes de deur
dicht”.
DENKEN AAN DE ZOMER
TELEVISIE-TONEEL VAN NU EN STRAKS
HOE BEWAAK IK DE STUDIO’S?
'Wi
F. M. BUYSMAN
Nws.
Nederland I
ADVERTENTIE
Nederland II
Nederland I
10.00
13.00
(Van onze redactie in Amsterdam)
Nederland II
19.35
O
UITZENDINGEN WEKKEN vaak boosheid op. De om
roepen hebben nog nooit zoveel post te verwerken gekregen
als de laatste weken. Minister Boersma schreef geen boze
brief, maar reageerde in de Kamer. Hij voelde zich oneerlijk
behandeld door de NOS-rubriek „Ter visie”. Inderdaad had
„Ter Visie” van de projecten, die minister Boersma voor de
bestrijding der werkloosheid had ontworpen, precies de klein
ste gepikt. Telkens na zo’n projectje viel er een druppel op
een gloeiende plaat. Sissend kwam dat beeld in de huiskamer.
Tk kan me de boosheid van de minister best voorstellen. De
kwaadaardigste voorstelling, die je van zijn werk kan geven,
is de vergelijking met die druppel, nee, is die druppel zelf.
Zo’n beeld haakt zich vast. Dat werkt door. Van de televisie
uit gezien is het het beste wat je kon bedenken. Alleen: een
nette zaak was het niet.
Het bestuur van de NOS is er ijlings ingesprongen, gaf de
minister een beetje gelijk en verontschuldigde de redactie,
die zo vlug had moeten werken en derhalve onzorgvuldig was
geweest. Merkwaardig genoeg werden de betrokkenen niet
gehoord. Alles liep over hun chef. Dat wekte weer de woede
van de voorzitter van de bedrijfsgroep radio en televisie, de
volijverige Jan Nagel.
Indertijd organiseerde hij het verzet van de omroepmensen
tegen de Omroepwet. Dit keer wenst hij het NOS-bestuur
zelf te spreken om precies te zeggen wat hij van deze „regen-
Curatex
textieldeodorant.
Even spuiten en in
een wip is uw kleding
en woningtextiel
weerheerlijkfris.
21.30
22.20
22.50
19.55
20.00
20.15
20.21
21.35
23.20
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
10.30
11.00
16.00
16.02
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
VARA: (K) .en een zoen van
de juffrouw (serie).
STER(K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
VARA: Achter het Nieuws.
(K) 2 voor 12 (quiz).
(K) Hadimassa.
Een klein uur: U.
NOS: (K) Journaal.
19.50
19.55
20.00
20.15
20.21
19.55
20.00
20.15
20.21
20.50
21.15
22.00
22.20
22.50
textieldeodorant
UNICURA N.V.AMSTERDAM
tedieldeodorart
Nederland 1. De in de vooravond uit
te zenden aflevering van En een dikke
zoen van de juffrouw geeft mogelijk
heden aan de kinderen rijp te maken
voor de lagere school. Daargelaten de
vraag of zij er met bewondering dan
wel met misprijzen naar kijken, kan
gesteld worden, dat dit onderwijspro
gramma van de VARA onder de Ne
derlandse leerkrachten een grote kijk
dichtheid heeft. De uitzending van
vanavond toont o.m. ook een fragment
uit een in Amerika beroemd kleuter-
programma Sesame Street.
De film, „Dagboek” genaamd, is een
schier eindeloze reeks beelden en klan
ken. Van der Keuken vertelt niks. Hij
brengt geen nieuws en wat hij toont,
loet hij tot vervelens toe telkens weer,
steeds maar weer negervrouwen die in
le akker hakken. Steeds maar weer
sen naakte Nederlandse vrouw met
haar twee zoontjes. De vrouw is hoog
zwanger.
Na de zonder enige spanning bereik
te helft een serie beelden van vliegtui
gen die van Schiphol opstijgen. Beel
den van een pentagrammende tekenen
hellebaarden, bustes van Alva en Mi-
chiel de Ruyter, en wat u verder in
uw stoutste dromen kunt bedenken (de
NOS hééft het!) intussen overgegaan.
Maar de „grote klap” is dan gelukkig
achter de rug, zo verzucht de NOS.
Daarna volgen dan nog in veel langza
mer tempo de meeste werkplaatsen,
omdat het wachten is tot de nieuwe
ruimten in het decorcentrum daarvoor
in gereedheid zijn gebracht.
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER(K) Reclame.
E.O.: (K) The Son Worshipers,
doc. over de Jesus Movement.
Doc.film over zendingswerk in
Kenya.
Tenslotte.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
KRO: Oranje Hein. Ned. film
1936.
Brandpunt.
(K) Tot de dood ons scheidt.
Epiloog.
22.55-23.00 NOS: (K) JoumaaL
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K Journaal.
STER(K) Reclame.
NCRV: (K) Haal het doek maar
op: prijswinnaars talentenjacht.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NCRV: (K) Please Sir (serie).
Farce Majeure.
Waar of niet, spelprogr.
Ander nieuws.
NOS: (K) Uit de Kunst.
(K) Journaal.
22.55-23.00 Den Haag vandaag.
TEEAC: Wat is je vak man?
(7).
(K) Beton (6).
(K) Esperanto(9).
11.30-12.10 Spaanse les (10).
NOS: (K) W.K. Schaatsen Hee-
renveen voor dames.
(K) Journaal.
AVRO: Rikkie en Slingertje,
kinderpogramma.
(K) Hot Dog.
(K) Stuif-Es-In.
TELEAC: (K) Graven naar
het verleden (6).
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
TROS: (K) Nancy (serie).
(K) De laatste sporen (natuur
film).
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
TROS: (K) Zevensprong: spel
progr.
(K) Blikschade (film).
NOS: (K) Journaal.
16.25
16.40
17.35-18.05
Nederland 2. Onder de titel Haal het
doek maar op zendt de NCRV vana
vond de eerste aflevering van een serie
programma’s uit die zij gemaakt heeft
n.a.v. een talentenjacht die de omroep
verenigingen in het land hebben ge
houden. Uit de vele kandidaten die
meenden iets goed te kunnen presteren
op het gebied van zang en muziek
haalde de NCRV de besten, die vervol
gens voor de camera mochten verschij
nen. Louis Neefs leidt de beginnende
artiesten in.
De NCRV nam nog krassere maatregelen en sloot de hele
tent. Zaterdagmiddag gaf de VARA een concert zonder publiek
om niemand aan enig risico bloot te stellen. Ik hoorde dat het
in het verlden meer moet zijn voorgekomen zo’n bomalarm,
maar een mens raakt aan alles gewend. Alleen dit drong het
tot de buitenwereld door. Niet de bom natuurlijk, want die
bleek „voor de grap”.
JE MOET JE OVERIGENS niet voorstellen dat er elke week
zo’n bommelding komt. Dan kunnen ze in Hilversum wel slui
ten, want hoe bewaak je bijvoorbeeld het enorme gebouwen
complex van de NOS? Een nette afrastering omzoomt daar de
pansie en perfectionering. Wat te zeg
gen van die hal voor machinale bewer
king, zo groot, dat een auto- of vlieg
tuigfabriek er jaloers op zou zijn?
De zeer brede gangen geven ruim
baan voor de treintjes, die elke dag
met decorstukken en requisieten bela
den voor het transport van opslag naar
studie en vice versa zorgen. De kelder
van het nieuwe decorgebouw is be
stemd voor de opslag, gelijkvloers zijn
de werkplaatsen gevestigd.
In april van dit voorjaar moeten de
dikke 200 medewerkers van de decor-
en requisietenafdeling in hun nieuwe
paleis werkzaam zijn: een puur-effi-
ciënt arbeidende samenleving, waar wij
later wel eens over zullen berichten.
19.55
20.00
20.15
20.20
20.50
21.30
22.10
22.50-22.55
Voor de tweede maal binnen een
week, na het journaal een aflevering
van Please Sir. In de vorm van Farce
Majeure krijgt het publiek vervolgens
nog een portie vermaak voorgeschoteld.
Daarna spelen in Waar of niet inwo
ners van Papekop en Kudelstaart een
sportieve wedstrijd om de waarheid.
De rubriek Ander Nieuws geeft een
verslag van twee vergaderingen, her
vormd en gereformeerd, over levens
houding, geloof en samenwerking. Op
het programma staan dan nog de NOS-
rubrieken Uit de Kunst, het laatste
nieuws en Den Haag vandaag.
AMSTERDAM. Johan van der
Keuken heeft een film gemaakt waarin
hij wil laten zien hoe ontzettend veel
de levensstandaard van Afrikaanse ne
gers verschilt van Europese Nederlan
ders. De VPRO zendt deze film uit op
donderdag 9 maart over Nederland-1,
van tien voor negen tot tien over tien.
De verplaatsing van decors en requi
sieten van de „rommelzolder” aan de
Kampstraat (oude tapijtfabriek, die op
de nominatie staat om direct na de
ontruiming afgebroken te worden)
naar het gloednieuwe afgebouwde de-
corpaleis in het omroepkwartier is van
te voren zo nauwkeurig in een schema
verwerkt, dat het televisiemaken op
geen enkele manier gevaar heeft gelo
pen.
De woorden „oude rommel”, in de
Kampstraat té vaak gebruikt, zijn in
de decorfabriek op de zwarte lijst ge
plaatst. Alle voorwerpen staan er zó
overzichtelijk bij, dat de efficiency bij
na verdrievoudigd is.
Voorbeeld: om een bepaald kabinet
je, schilderijtje of kop en schotel in de
studio te krijgen, waren vroeger zes
tien administratieve handelingen nodig.
Nu nog maar zes.
de computer. Van rijen auto’s zoals we
ze elke zomerzondagavond in het
nieuws zien.
De van weinig gesproken commen
taar voorziene film moet op subtiele
wijze de verschillen tonen. Subtiliteit
is te veel eer. Korte teksten op het
scherm, vooral aan het begin en het
eind, moeten pretenderen diep tot ons
door te dringen, als aanvulling op de
beelden. De teksten zijn weinig door
dachte eigen bedenksels of zijn reeds
lang geleden door anderen uitgespro
ken.
Enkele: „De massa’s zullen hun eigen
lot moeten veranderen. Elektriciteit
kan de daarvoor benodigde kennis ver
breiden. Maar ook elektriciteit werd
een middel tot overheersing”. Of „ma
chines hakken het leven in stukken.
Zoveel stuk per uur. De mens krijgt
een doel: produceren. Hij wordt een
slaaf van de klok”. De film besluit met
het onaandoenlijke woord „revolutie”.
ganse boedel, edoch, er zouden honderden schildwachten nodig
zijn om alles in het vizier te houden en niet de ene portier,
die in een fraaie til kosten: duizenden guldens met slag
boom de onverlaten dient tegen te houden.
Sinds enige jaren geleden een alternatieve zendeling in Bus-
sum tijdens een uitzending langs de portier wist te glippen en
zomaar het programma onderbrak met een gloedvolle oproep,
is het bewakingsprobleem acuut geworden, maar ik heb niet de
indruk dat er veel aan is te doen. Hoogstens kan je hopen dat
degenen, die zich in de NOS-studio’s wagen, huilend in een
der talloze gangen of trappen worden aangetroffen, omdat ze
er de weg niet kunnen vinden.
Liften brengen je er naar de eerste verdieping, waar de re-
gievertrekken zijn en naar de tweede, waar je de Ampex en
filmapparatuur aantreft. Er zijn evenwel ook nog benedenver
diepingen. Helemaal onderin kom je in de personeelskantines.
Daar dalen geen liften naar af, zodat iedereen zich de be
roerte loopt. Men heeft er nu fraaie dames neergezet aan een
„desk”, wier taak het is om iedereen naar zijn stek te roepen,
zodra de tijd van repeteren of opnemen is aangebroken. Voor
deel is wel, dat men met al dat trappen lopen in conditie
blijft. Biljarts en tafeltennistafels voeren die conditie nog op.
In hoeverre de NOS een concessie aan MAO heeft gedaan
met die ping-pong-tafels, zou een open vraag zijn als ze niet
van lang voor de Amerikaanse reis naar China dateerden. De
decorontwerpers moeten erom hebben gevraagd, teneinde hun
lunchtijd te kunnen verkorten, want die is wel lang genoeg
voor een uitgebreide middagmaaltijd, maar te kort om je naar
huis te begeven en weer terug. De studio’s liggen namelijk een
eind buiten de bebouwde kom. Dat kan iedereen vaststellen,
die zich met de trein van Amsterdam naar Amersfoort spoedt
of, om misverstanden uit te sluiten, van Amersfoort naar Am
sterdam.
DE LAATSTE AFLEVERING van „De kleine Waarheid”
staait voor de deur. Zondag is het zover. Ik weet niet hoe het
u is vergaan, maar naar mijn smaak duurde het net iets te
lang. Een paar afleveringen minder was niet erg geweest.
Goed, dat neemt niet weg dat het een boeiende serie is ge
weest, een echt Van Hemert-werkstuk met veel aandacht voor
de krullen als een meubel in de welverzorgde stijl.
De gok met Willeke Alberti bleek een goeie te zijn. De
huiskamer heeft ervan genoten als ooit van de roman van
Mens zelf. Dan denk je ook weer aan de man, die dit project
ooit zag en het durfde uitvoeren, omdat hij er terecht in ge
loofde. Het is alweer een jaar geleden dat David Koning
verongelukte. Bij de NCRV mist men hem, mist men zijn visie
en durf, die zoveel prachtig T.V.-drama opleverde. Zijn op
volger, Stefan Felsenthal, heeft na een interne controverse,
per 1 maart de NCRV verlaten. Tot Hazeu in september komt,
neemt Peter Koen hem waar. Koen regisseerde ooit zelf een
T.V.-drama.
Een andere oude rot, Walter van der Kamp, begint bij de
AVRO met de opnamen van zijn bewerking van Tijl Uilen
spiegel. Hij is eigenlijk nog de enige vaste drama-regisseur
bij deze omroep. Met de ervaringen van „Karakter” achter de
rug, kan de kijker zich verheugen op een nieuw werkstuk
van de opvallendste televisie-auteur, die we in Hilversum
hebben. Hij verscheurde zes keer zijn script. Het zevende
moet wel goed zijn.
Dat speelde nog niot zo toen de televisie begon. Toen waren
ook de meeste medewerkers nog jong. Nu zijn ze voor een goed
deel in het bezit van schoolgaande kinderen en dat geeft heel
wat kopzorg. Waar het nu om gaat is u toch te vergasten op
programma’s van eigen makelij of tenminste de schijn daar
van te wekken:.
De VARA heeft het eerst de formule ontdekt met „Zomaar
een zomeravond”, een prachtige koppeling van verstrooiing
met actueel nieuws, allemaal gebracht in een losse, ontspan
nen sfeer. Geen der andere omroepen is erin geslaagd daar wat
belangrijks tegenover te zetten. De aankopen uit het buiten
land en de herhalingen konden het gebrek aan vinding
rijkheid niet verhullen. Ook dit jaar zal de VARA de succes
formule niet prijs geven.
Met weemoed denk ik dan tegelijk terug aan een figuur, die
vele VARA-avonden heeft gevuld, Dorus. Onvoorstelbaar dat
het al weer twintig jaar geleden is, dat hij via de radio zijn
entree maakte om daarna op de T.V. dat verdwaasde man
netje te zijn, slobberig, schlemielig, een soort clochard, die
mensenvriend was en kindervriend. Ik geloof dat we hem
daarom zo graag zagen. Hij kon geen kwaad. Zijn vermomming
maakte, dat je hem in het dagelijkse leven niet herkende. Op
persoonlijke glamour was hij dus niet uit. Zulke mensen zijn
zeldzaam. Zulke artisten ook. Daarom hebben we inderdaad
een vriend aan hem verloren, een vriend aan wie we zullen
terugdenken met een glimlach.
Weegschaal. 18.00 Nws. 18.05 Turalan-
tijntjes. 18.15 Jeugduitz. 18.45 Sportma
gazine. 18.55 Taalwenken. 18.57 Inter
mezzo. 19.00 Nws. 19.30 Komische mu
sical. 20.30 Sport. 22.00 Nws. 22.20
Dansmuziek. 23.40 Nws.
Een scène tijdens het programma
Hadimassa, vanavond in het
VARA-programma. Op de foto
Kees van Kooten (links) als dr.
Klundert uit Rotterdam in gesprek
met een aantal „gekroonde hoof
den”, v.l.n.r. Ton van Duinhoven,
Annemarie Oster en Jules Croiset.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt zo’s. 7.30
Nws. 7.41 Actualiteiten. 8.30 Nws. 8.42
Actualiteiten. 10.00 Als dat zou kun
nen. 10.30 Nws. 11.55 Meded. 12.00
Route A. 12.16 Overheidsvoorl. Franco
huis. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. 14.00 (S) Steiger B:
14.03 Sportkompas. 14.33 (S) Tross-
Country. 15.30 Nws. 15.33 (S) Jazz-
cocktail. 17.30 Nws. 17.32 Actualitei
ten. 18.00 Top-toen. 18.30 Nws. 18.41
Voor de kleuters. 19.00 (S) Concert a la
Carte. 21.00 De tunnel der duisternis.
21.20 (S) Poster. 22.10 Dansen als een
edelman. 22.30 Nws. 22.40 (S) Stretch.
23.00 Sport. 23.55 Nws.
IN HILVERSUM zit men alweer druk te spinnen op de zo-
merprogramma’s, de grote zorg van ieder jaar. De omroepen
en de NOS worstelen dan met het probleem van personeels
gebrek. Iedereen die kinderen heeft, gaat in juli met vakantie.
STEL U EENS VOOR dat er geen radio en televisie waren.
Dan zou ook een rubriek als deze niet bestaan. Het meest
echter zover wil ik graag gaan zou u radio en televisie
ontberen. De afgelopen week was daar een goed voorbeeld
van. Zonder radio en T.V. waren nooit de gemoederen zo
hevig bewogen geweest als nu over de drie van Breda. En
wat staat ons daaromtrent nog te wachten?
Zo’n uitzending als van het Kamerdebat levert een brok
Informatie, die die door geen geschreven reportage te even
aren is: je ziet zich voltrekken wat je, naar je eigen aard en
behoefte, in je opneemt. Een rich ongelukkig verwerende
minister Van Agt. Een duidelijk verontwaardigde mejuffrouw
Goudsmit. Boze mannen als de communisten. Onhelder argu
menterend, maar daarom wel zeggend wat velen denken, de
underdog Koekoek. Oppositieleider Den Uyl, die de bijval van
de publieke tribune durft afwijzen en daarmee een moedige
daad stelt, omdat andere Kamerleden geen bijval kregen,
maar rechtstreeks werden bedreigd.
De korte episode buiten tekende de sfeer nog eens scherp.
„We moeten ze liquideren, ook de voorstemmers voor vrij
lating”. Hoeveel mensen vergaten, dat ze met zulke redenaties
even nazistisch en ondemocratisch handelden als de beulen
van ’40-’45. Ik wil maar zeggen: zo’n uitzending is een aan
grijpende beleving van een brok werkelijkheid. Het kan geen
kwaad eraan terug te denken. Misschien onderscheidden we
dan beter. Misschien krijgen we onszelf dan meer onder
controle. Tenslotte is daar de televisie ook voor. Om in uzelf
te kijken. Anders zouden u en ik ons van het kastje naar de
muur laten sturen.
DE RADIO EN TELEVISIEMENSEN hebben een opwindend
weekeinde achter de rug. Tenminste als je in deze tijden
nog onder de indruk kan komen van een bomalarm. Vrijdag
kwam de eerste bedreiging binnen.
Het gezamenlijke kantoor der omroepen in Amsterdam kreeg
een telefoontje van de volgende strekking: „radio en televisie
zijn toch een jodenzootje. We komen de hele boel opblazen”.
Zoals u weet zijn de uitzendingen van „Brandpunt” tegenwoor
dig met publiek in de studio van de KRO. Daar werd die mel
ding toch wel zo ernstig genomen dat het publiek werd inge
licht. Wie de uitzending niet wilde bijwonen kon rustig zijns
weegs gaan. Niemand schijnt dat gedaan te hebben, in elk ge
val werkten de programmamedewerkers rustig door. Alleen
de controle was verscherpt. In de ure des gevaars moet zelfs
mr Van Doom, de voorzitter van de omroep aan de Emma-
straat, naar zijn mannen zijn gekomen. Hij woonde in elk ge
val de discussie achteraf bij in de kantine, waar overigens de
bediening door vrijwilligers werd verricht. Het huispersoneel
had blijkbaar de stuipen op het lijf gekregen.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Gymn. 7.20 (S) Z.,
gevarieerd progr. 7.33 Van de voorpagi
na. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Actu
aliteiten. 9.35 Waterstanden. 10.05 Voor
nu en later. 10.20 Belasting betalen,
maar niet te veel. 10.35 (S) Zaterdag-
informatie. 11.00 Nws. 13.00 Nws. 13.11
Actualiteiten. 13.23 VARA-Varia. 13.25
(S) Dit is het begin 14.35 Plus. 15.05
Komende week in Nederl. muz.leven.
15.30 Frans-Duits-Engels. 16.00 Nws.
16.15 (S) NOS-Jazz. 16.45 Inzet. 17.15
De Vrije Gedachte. 17.30 Onderwijs en
vormingswerk. 17.55 Meded. 18.00 Nws.
18.11 Actualiteiten P.P. 18.20 Uitz. Boe
ren Partij. 18.30 Nou, en19.00 (S)
Dperetteklanken. 20.00 Nws. 20.05 (S)
Brassband Magazine. 20.30 (S) Metro
pole Orkest. 21.00 (S) De Staalkaart.
22.00 (S) Pianorecital. 22.20 (S) Viool en
piano. 22.55 Meded. 23.00 Nws. 23.10
Schaatspret. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
7.00 Nws. 7.02 Popstation. 8.00 Nws.
9.00 Nws. 9.03 Pers vers. 10.00 Nws.
10.03 Muz. bij de koffie. 11.00 Nws.
11.03 Nieuws. 12.03 Elpee. 13.00 Nws.
13.03 W.K. dames te Heerenveen, 500
en 1500 m. 14.00 15.00 Nws. 16.00 Nws.
16.03 Sportshow, met W.K. dames in
Heerenveen. 17.00 Nws.
BRUSSEL 324
12.00 Nws. 12.03 Weekend-actueel.
12.50 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws.
weerber. en toneelagenda. 13.20 Drie
dubbeltjes. 13.30 Wij in de consumptie
maatschappij. 14.00 Nws. 14.03 Licht
muz.progr. toneelagenda en wielerwed
strijd Gent-Gent. 15.00 Nws. 16.00
Hoorspel. 16.24 Lichte muz. 17.00 Nws,
en meded. 17.10 Nieuwe schlagers. 17.50
ten” denkt. U riet: in Hilversum houden ze elkaar goed in de
gaten. Er kan niets gebeuren, of er komt wel een weerman-
netje zijn huisje uit. En het weermannetje in Den Haag
bracht al zoveel gedonder in de NOS-glazen.
Twee afdelingen „draaien” echter al
zo’n drie weken in het kale, koude,
tochtige reuzengebouw. Dat zijn de
„pioniers” van de stoffeerderij en meu
belmakerij, de mensen, die dat nacht
kastje of gordijntje, die een regisseur
in zijn hoofd heeft en die hij bij de
requisieten niet terug kan vinden,
moeten maken.
De omroep: een selfsupporting we
reldje op zichzelf, dat in het nieuwe
gebouw ruimte krijgt voor verdere ex-
Het is voor de omroeprequisieteurs
alsof ze in een heel ander bedrijf zijn
gaan werken. Ze zien beelden, portret
ten, lampen, die in de Kampstr. achter
de hoogopgeslagen verzameling uit het
gezichtsveld verdwenen waren.
Een verzadigingspunt is in zicht. Het
decorpaleis heeft een uitbreidingsmarge
van 20 percent en dat wordt door de
requisietenafdeling als afdoende be
schouwd. „Nu we de voorwerpen, alle
voorwerpen, kunnen zien, kunnen we
gaan selecteren. Wat is waard om be
waard te blijven en wat doen we weg?”
Als u dit leest zijn alle potten,
pannen, Boeddha- en Christusbeelden,
fauteuils, sofa’s, draaimolenpaarden,
nepboeken van karton, maliënkolders,
De stoelenafdeling in de nieuwe
requisietenkelder van de NOS.
In Achter het Nieuws, direct na het
journaal, doet minister-president Bies
heuvel mededelingen over het kabi
netsberaad van vandaag. Vervolgens
presenteert Joop Koopman weer de
quiz Twee voor Twaalf, het vrij pittige
vragenspel met een strijd tegen de
klok en de geldmeter.
Om half tien ook weer Hadimassa,
semi-satire van de bovenste plank, ge
bracht door o.a. Annemarie Oster, Ton
van Duinhoven en het duo Van Kooten-
De Bie. Uit Studio Idee uit Loenen
aan de Vecht komt Koos Postema’s
programma Een klein uur U over
mensen en hun meningen.
V-l
s
ig"