Willard, griezelfilm van het jaar Stille jongeman neemt wraak met rattenleger ANDRE VAN DUIN IS MEER DAN u krijgt tot 7% bij de postspaarbank altijd safe EEN „GEKKEBEKKENTREKKER” „Ik speel iedere rol als die maar komisch is" Centraal boekhuis meest verkocht Groot tegelkenner Simoes overleden naar Culemborg Wedstrijden voor jonge schilders Titiaan gestolen „Club van Rome in Aula-pocket „Wie is van hout?” VRIJDAG 3 MAART 1972 (Van onze correspondent) Via talentenjacht Van alles doen overleden In een vakje geduwd Acht ton voor beeld van Henry Moore AMSTERDAM Vier jaar ge leden verscheen er in Engeland een merkwaardige roman die onschuldig „Ratman’s notebooks” heette, maar een uiterst macabere intrige bevatte. De schrijver Stephen Gilbert vertelt in een korte verantwoording vooraf, hoe hij toevallig en min of meer mysterieus in het bezit is gekomen van enige notitieboekjes die als een dagboek volgeschreven waren in een klein, duidelijk en regelmatig hand schrift. Er werden geen data ge noemd, maar de geschreven tekst was telkens geïnterlinieerd, om aan te duiden dat er enig tijdsverschil was tussen de aldus ontstane hoofd stukken. BERGSCHENHOEK In zijn paspoort staat als beroep „artiest”. Dat is hij al van zijn zesde jaar af. Toen zette hij een bolhoed op en plakte een snor op zijn bovenlip. Dan kwam hij op tussen de schuifdeuren van het ouderlijk huis en speelde de rol van Dorus. Het enig kind met het knalrode haar hield zo zijn ouders en het bezoek bezig en deed maar dat bleek pas achteraf van belang zijn eerste ervaringen op met toeschouwers. Adrie Kyvon uit Rotter dam was vastbesloten om artiest te worden. Omdat hij op zijn twaalfde jaar hier en daar wat had gehoord over het beroep schafte hij zich alvast een echte artiestennaam aan: André van Duin. „Ik heb toen”, zegt hij nu grijnzend, „precies de verkeerde naam gekozen. Duizen den mensen heten Van Duin. Bijna niemand Kyvon. Maar je komt nooit meer van die ar tiestennaam af. Vandaar dat niemand weet dat ik Kyvon heet”. ADVERTENTIE CHARLES BOOST Willard en zijn gedresseerde ratten. (Van onze correspondent) DEN HAAG. Op 26 maart zal In het „Boekhuis” liggen doorgaans ca. 1 miljoen boeken opgeslagen, verdeeld over bijna 40.000 titels. met een grote slaapmuts. Hij zingt pieperig zijn won- derkindlied, kruipt in zijn idiote dracht over het to neel en laat de toehoorders die bevattelijk zijn voor deze idioterie het in hun broek doen van plezier. Ook dat is André van Duin. Onder de titel „Blij blijven” start in september een nieuwe cabaretrevue gedragen door André van Duin (rechts), Conny Vink en Frans van Dusschoten. De postspaarbank is altijd vlak bij woning of werk, want op elk van de 2400 postkantoren kunt u terecht ANCONA (Reuter) De spectaculaire reeks kunstdiefstallen in Italië blijft aan houden. Uit een kerk in de havenstad An cona werden donderdag twee schilderijen ontvreemd met een totale geschatte waar de van 8,5 miljoen gulden. Het kostbaarste schilderij was een kruisiging, in 1562 ver vaardigd door de Venetiaanse meester Ti- tiaan. Het andere, voorstellende „Maria boodschap”, was van de hand van de 17de eeuwse meester Guercino. De diefstal komt op een moment dat de politie in Ancona nog druk bezig is de stad weer een normaal aanschijn te geven na een serie aardschokken die leidden tot een massale evacuatie en veel schade aanricht ten. AMSTERDAM. De Amerikaanse pia nist Victor Babin is donderdagmiddag in New York aan een hartaanval overleden. Babin zou samen met Vitya Vronsky van 17 t/m 20 maart met het Nederlands Kamerorkest optreden in Amsterdam, Rot terdam en Den Haag. Hun pianoduo had al eerder afgezegd wegens ziekte van Babin. In hun plaats engageerde het NKO het pianoduo John en Richard Kontiguglia, dat eveneens Mozarts concert voor twee piano’s zal uitvoeren. Wie hem kent weet dat het een jongen is zonder zoals men het in zijn geboorteplaats Rotterdam noemt „kapsies”. Geen kapsones. Zelf als won derkind in het amusement begonnen. Op zijn 17de jaar deed hij mee met een talentenjacht en won, enkele maanden later deed hij mee met AVRO’s Nieuwe Oogst en won weer. „Er was toen maar één net op de televisie en het apparaat was tamelijk nieuw. Dus zaten veel mensen te kijken. Ik kon het in één klap maken. Iets wat nu niet meer zou voor komen”, zegt André van Duin. Drie dagen later was hij beroepsartiest. Het pasklare scenario van het „Meisje” maakt hem het leven gemakkelijk. „Het valt me geweldig mee. Alles wordt aangedragen; show, tekst, liedjes, terwijl ik anders voor 80 percent mijn eigen show maak. ’s Avonds in Barneveld zegt hij vlak voor hij de planken op gaat om een personeelsavondje op te luis teren: „Dat zoveel kranten „bekketrekker” schrijven NEW YORK, (afp en reuter). Voor een houten beeld van de Britse beeldhouwer Henry Moore is dezer dagen op een vei ling in New York het enorme bedrag van 845.000 gulden neergelegd. Het is het hoogste bedrag dat ooit voor werk van een nog levende beeldhouwer is betaald. Moore maakte het bijna twee meter hoge beeld, dat de naam „Reclining Figu re” draagt, In 1945 uit iepenhout. Het is overgegaan in het bezit van de Londense firma „Fischer Fine Arts”. Op de veiling bij „Arke-Bernet Galle ries” gingen woensdag 62 beeldhouwwer ken weg voor een bedrag van in totaal ruim 4,1 miljoen gulden. Hierbij was nog meer werk van Moore. De werkdag van André van Duin begint om half negen. Sinds hij één van de hoofdrollen speelt in „Het meisje met de blauwe hoed” (zeven afleveringen, NCRV-televisie, eind van dit jaar) moet hij doorde weeks omstreeks half elf in Amsterdam zijn voor repetities, of in Hilversum voor opnamen. Na het „Meisje” kan komisch artiest Van Duin even uitrus ten. Meestal rijdt hij dan weer terug naar Bergschen- hoek, vlak boven Rotterdam, waar huis, hond en haard wachten, ’s Avonds staat hij voor de vierhon- derdzoveelste keer in de revue „Lach in de ruimte” grappen te verkopen, clown te spelen en scherts te bedrijven, samen met stemmetjes-nabootser Frans van Dusschoten en zangeres Ria Valk. Soms heeft hij er 's avonds nog een schnabbeltje achteraan. Een eenmansshow in Zwolle, Amersfoort of Eindhoven. De dag dat wij met hem meereisden was het ’s ochtends Amsterdam, ’s middags Berg- schenhoek, ’s avonds Barneveld en ’s nachts Den Haag. De dag eindigde om half drie ’s nachts. AMSTERDAM. De burgemeester van Culemborg heeft vanmiddag de eerste paal geslagen voor het „Centraal Boek huis”, dat in februari van het volgend jaar de plaats moet innemen van het in Amsterdam gevestigde „Boekhuis”. De or ganisatie keert Amsterdam de rug toe i.v.m. ruimtegebrek en verkeersmoeilijk heden. Culemborg is meer centraal ge legen en biedt ruimte voor uitbreiding. Een klein gedeelte van het bijna 200 man personeel zal meeverhuizen. Voor de overigen, ca. 65 pet zal een afvloeiings regeling worden getroffen. Het nieuwe gebouwencomplex in Cu lemborg kost rond f 8,5 miljoen. In deze plaats komen de nu verspreid liggende afdelingen boekhuis, bestelhuis en reken centrum in één gebouw. AMSTERDAM. De maatschappij „Arti et Amicitiae” in Amsterdam heeft twee wedstrijden uitgeschreven voor schilders die op 1 januari 1973 nog geen 30 jaar zijn. De prijzen komen uit het Willink van Col- lenfonds en het Paul Tetar van Elven fonds. Voor de Willink van Collenwedstrijd zal in de tweede week van september in Arti een tentoonstelling worden gehouden van alle inzenders. Een jury zal twaalf inzen ders uitkiezen, die in het voorjaar van 1973 een groepstentoonstelling krijgen aange boden. Op de tentoonstelling in september wor den door een andere jury drie kunstenaars gekozen, die opdracht krijgen een schil derij te maken over een nader te bepalen actueel thema. De kunstenaar die volgens de jury het best aan de opdracht heeft voldaan, krijgt uit het Paul Tetar van Elven-fonds een stipendium van 2500 gul- vind ik vreselijk. Het is heus niet het enige wat ik doe. Het is net als met Joop Doderer. Die komt zijn hele leven niet meer van Swiebertje af. Hij zit in een hok. Ik word nu ook in een vakje geduwd. Daarom heb ik die acteursrol in de film „Het meisje met de blauwe hoed” geaccepteerd. Het was de kans óm te laten zien dat ik wel iets anders kan”. Het publiek in Barneveld valt niet mee. Het is niet al te gemakkelijk los te krijgen. Het blijft een beetje in de plooi. André zegt tussentijds: „Het is taai van avond, net taai-taai”. Later blijkt het toch mee te val len. Tegen het einde van de avond, wanneer André van Duin alleen op moet met zijn play-back act, is het publiek zo losgekomen dat er snel gereageerd wordt met gelach, geroep en applaus. In Den Haag blijkt het publiek al helemaal „in” voor een grap. Ieder woord van André valt in goede aarde. Zijn 20 minuten durende one-man-show krijgt een ovationele onderstreping. „Ach”, zegt hij, wan neer we om half drie ’s nachts voor zijn huis stop pen. „Je weet het nooit met het publiek. Lachend over zijn toekomst: „Ik speel iedere rol, als „ie maar komisch is. Ik zou geen serieuze rol kun nen of willen spelen. Ik zie het niet zo zitten in dat ernstige”. André van Duin is 25 jaar, hjj is één van de jong ste artiesten uit het gezelschap van amusementbren- gers. Tweemaal per jaar heeft hij een eigen show voor de televisie. Door sommigen geprezen, door an deren verguisd. In de kranten heet hij meestal de „gekkebekkentrekker”, maar hij doet méér. Hij is een meester in de play back. Een van zijn acts be staat uit het meedoen met een bandje waarop diver se smartlappen en wilde muziekjes staan, die hij dan van gebaren of gesproken commentaar voorziet. Hij is zanger. Een van zijn aardigste nummers is „Het wonderkind”, waarin hij op gruwelijke wijze de draak steekt met alle Heintjes. Hij komt op met een Vliegende Hollander, gekleed in hansop en getooid niet wil zeggen dat Daniel Mann niet op een eigen manier, zij het met behulp van de fascinerende roman van Stephen Gil bert, de griezelfilm van het jaar heeft gemaakt die vooral bezocht zal worden door lichtelijk masochistische naturen die hun afkeer voor dieren waarvoor ze doodsbang zijn, op veilige afstand kunnen afreageren. Op zoek naar h°ge rente? AMSTERDAM. „Wie is van hout” van J. Foudraine was in januari-februari het meest verkochte boek, zo blijkt uit een overzicht van de commissie voor de Collectieve Propaganda van het Neder landse Boek, samengesteld op basis van gegevens van 65 boekverkopers. Tweede was „Een Hollander ontdekt Vlaanderen” van Godfried Bomans. „Pippi Langkous” van A. Lindgren stond op de derde plaats. Vierde was „De man met de witte das” van Godfried Bomans, 5. „Luns: ik herin ner mij” (Michel van der Plas), 6. „Elisa beth R” (Th. Coppens), 7. „Het aanzien van 1971” (Spaamestad), 8. ..De gedresseerde man” (E. Vilar), 9. „Kankerpaviljoen” (A. Solzjenitsyn) en 10. „Liefde is” (Grove). de Nederlandse versie van het eindrapport van de Club van Rome over milieuvervui ling in de boekhandels verkrijgbaar zijn. Het 224 pagina’s tellende pocketboek in de Aulaserie (jubileumnummer 500) zal 2.50 gaan kosten. De uitgeverij het Spec trum in De Meern is van mening, dat dit belangrijke document niet meer mag kos ten, omdat het voor een zo groot mogelijk publiek te betalen moet zijn. De Nederlandse uitgave (met 48 grafie ken en 6 tabellen) is een vertaling van de Engelse uitgave „The limits to growth, a report for the Club of Rome’s Project on The Predicament of Mankind”, dat onge veer tegelijkertijd in New York zal ver schijnen. De Nederlandse titel luidt: „Rapport van de Club van Rome, grenzen aan de groei”. de eerste plaats natuurlijk op „The birds”, waarin zich ook een dierengemeenschap wraakzuchtig keert tegen de mens. En het huis, waarin zich een en ander afspeelt, lijkt een beetje op het interieur, waarin zich „Whatever happened to Baby Jane” afspeelt en op de gotische villa uit Hitch cock’s „Psycho”. Trouwens Bruce Davison die Willard Stiles speelt, (we zagen hem eerder in „The strawberry Statement” en „Summer of ’42”) doet in uiterlijk en gedragingen veel denken aan Anthony Perkins’ rol in „Psycho”. Wat intussen In verband met vakantie van de heer Boost ontbreekt de rubriek Films in Amsterdam. - Redactie. LISSABON. Op 64-jarige leeftijd is dezer dagen in zijn woonplaats Lissabon de over de hele wereld bekende tegelken ner ir. Joao Miguél des Santos Simoes overleden. De kunstzinnige Portugese ingenieur kwam herhaaldelijk in ons land om over tegels inleidingen te houden, doorgaans onder de hoede van het Cultureel-centrum Nederland-Portugal-Brazilië. Bij de uit geverij Martinus Nijhoff verscheen van zijn hand het plaatwerk „Carreaux cera- miques Hollandais au Portugal et en Espagne”. Simoes heeft ook in het voormalige Ne derlands Brazilië, rondom Pernambuco veel Nederlandse tegels gevonden en be schreven. Deze tegels waren merendeels afkomstig uit het gesloopte paleis Vrij- burgh van landvoogd Joan Maurits van Nassau de Braziliaan in de hoofdstad Ecife. Simoes bracht voorts de in ons land toege paste methode ter bescherming van het DE MAN DIE HEM de boekjes had overhandigd, had hem dringend verzocht de aantekeningen te publiceren en ^was daarna spoorloos verdwenen. Gilberts boek bestaat na deze inleiding uit de tekst die hem op zo’n wonderlijke manier in handen was gespeeld. De eerste zin luidt „Moeder zegt dat er ratten in de rotstuin zijn”. „Je zal er iets aan moeten doen”, zegt ze, „anders zullen ze de hele boel onder de voet lopen”. Een dreigende zin die mooi preludeert op wat gaat komen. Want in plaats van de ratten te verdel gen. zoals zijn moeder hem vraagt, gaat de jongeman die Willard Stiles blijkt te heten, zich hechten aan de dieren, leert ze kunstjes, dresseert ze om te doen wat hij wil en wordt op een gegeven ogenblik de leider van een leger ratten dat zijn beve len gehoorzaam opvolgt. Naar deze zon derling die zich in een volgende etappe met zijn ratten gaat wreken op een sa menleving die hem niet altijd vriendelijk behandeld heeft, is de film genoemd die Daniel Mann naar „Ratman’s notebooks” heeft gemaakt. IN DE FILM IS DEZE Willard een wat in zichzelf gekeerde jongen, die lijdt on der een dominerende, ziekelijke moeder (Elsa Lanchester), en onder de bemoei zucht van goedwillende familie en kennis sen. Op het kantoor van de fabriek die eens aan zijn inmiddels overleden vader heeft toebehoord, maar nu (onrechtmatig, vindt Willard) in handen is van een zekere Jones (Ernest Borgnine), voelt hij zich achteruitgezet. Onder al die omstan digheden trekt Willard zich terug in een eigen wereld die toevallig, dank zij de opdracht van zijn moeder om opruiming in de achtertuin te houden, de wereld van de ratten zal gaan worden. Bij een poging de dieren in een vijver te verdrinken, ondergaat hij een gevoel van saamhorig heid en in plaats van ze te doden, begint hij ze met veel geduld te trainen en ze te leren om op de menselijke stem te reage ren. In de kelder van de vervallen luxe-villa op een van de Hollywood-boulevards, waar de familie Stiles woont, groeit op die manier een gedisciplineerd leger van ratten die Willard tegen zijn gefantaseer de of reële vijanden kan inzetten, in de eerste plaats tegen Martin Jones, zijn baas die hij ervan beschuldigt zich op slinkse wijze de eigendommen van zijn vader toegeëigend te hebben, wat de dood van de man zou hebben betekend. Eerst verstoort Willard met enkele ge trainde ratten een tuinfeest van Jones, later, als hij zijn ontslag gekregen heeft, stuurt hij een groter leger op zijn aarts vijand af die overdekt met de vraatzuch tige dieren uit het raam van zijn kantoor springt. Het ligt voor de hand dat Willard tenslotte zelf het slachtoffer wordt van de geesten die hij opgeroepen heeft. Vijandi ge elementen die zich in de, snel groeiend rattenkolonie nestelen, weten een opstand tegen hun heer en meester te ontketenen. IN ZEKERE ZIN LIJKT „Willard” op verschillende voorafgaande griezelfilms, in Een nauwelijks in film te realiseren onderwerp, zou men in eerste instantie geneigd zijn te denken. Want er komen niet twee of drie ratten voor in het verhaal, maar een heel leger van wrieme lende ratten en een technische studiostaf kan veel trucs bedenken, maar „Willard” zou als „horror”-film al gauw door de mand vallen als er mechanische diertjes in plaats van echte ratten gebruikt wor den. Niet voor niets komt in de lijst van medewerkers de naam Moe di Sesso voor als rattentrainer die er mede voor gezorgd heeft dat, bij „Willard”, vergeleken, Hitchcocks „The birds” tot een wandelin getje in het park wordt gereduceerd, zoals een Amerikaans criticus opmerkte. Als muizen al in staat zijn vrouwen gillend bovenop een stoel te jagen, dan moeten ratten wel het uiterste aan tegenzin en angst bij de mensen oproepen. De hoofd persoon in George Orwell’s toekomstro man „1984” spreekt als zijn oordeel uit dat contact met ratten voor hem het toppunt van marteling zou betekenen en op die basis van ingeboren weerzin tegen deze kleine langstaartige roofdieren be reikt de film „Willard” zijn gruweleffec- ten. gelijke soorten, over naar Portugal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 17