The Rake’s Progress: leven
libertijn
en dood van
een
SMALL PARADES
RAADSELACHTIG
Koninklijke
subsidie
kunstenaars
stopt voorgoed
Prijs voor Rembrandtstudie
FIFAX
zorg dat u 't in huis hebt
verkrijgbaar bij de drogist
„Kijktaarna
Morgen tachtig
STRAWINSKY BIJ NEDERLANDSE OPERA
EEN GROOTSE MUZIKALE GEBEURTENIS
TV vanavond
Avond met vaste
series
Nederlands Danstheater
Kunstverzamelaar
beschuldigd van
kunstsmokkel
Radio woensdag
HILVERSUM I
TV dinsdag
Nederland I
9
TV woensdag
F*
1
DINSDAG 14 MAART 1972
Geen romantiek
Duivelspact
55
Eigen taal
Nieuwe directeur voor
schouwburg Arnhem
AMSTERDAM (ANP) De „De
Jong van Beek en Donkprijs” is
maandagmiddag door de Koninklijke
Nederlandse Academie van Weten
schappen in Amsterdam uitgereikt
aan de Hamburgse dominee dr. Chris
tian Tümpel (44 jaar) voor zijn publi-
katies over Rembrandt.
HAARLEM In verband met de
komende voorstellingen van „The
Rake’s Progress” door de Nederland
se Operastichting, lijkt het mij niet
ongewenst u aan de hand van ver
schillende citaten nader in te lich
ten omtrent de muziek en inhoud
van deze opera van Strawinsky. De
meeste werken van Strawinsky zijn
in opdracht gecomponeerd. De opera
„The Rake’s Progress” echter is ont
staan door de innerlijke behoefte om
een opera te componeren in de En
gelse taal. Strawinsky verbleef in
Amerika tijdens de tweede wereld
oorlog en de omstandigheden (hij
verloor zijn vrouw en zijn dochter
kort na elkaar in 1939), hebben er
toe geleid, dat hij zich definitief in
de Verenigde Staten vestigde. In
1945 werd hij Amerikaans staatsbur
ger en verkoos Hollywood als zijn
woonplaats.
IF" AFVOER VERSTOPT?
(Van onze kunstredactie)
J. H. MOOLENIJZER
zo
19.28
FLORENCE. (UPI) De Justitie
informatie
ADVERTENTIE
de
in
De inhoud komt in het kort hierop
neer: Tom Rakewell is verloofd met Ann
Trulove. De vader van Ann is bezorgd om
de toekomst van zijn dochter en biedt
Tom zijn bemiddeling aan om hem een
Graziella Scutti (rechts) in de rol van
Ann Trulove tijdens de opvoering van
The Rake’s Progress” in het Holland
Festival 1957.
(Van onze redactie in Amsterdam)
AMSTERDAM. De ziekte van Adèle
Bloemendaal is theatermanager Joop van
den Ende op een schadepost van twee ton
komen te staan. De show „Kijktaarna”,
waarin Adèle met Leen Jongewaard zou
optreden in het hele land, is zo’n 16 keer
vertoond en na dit kwakkelend begin nu
voorgoed in de doofpot gestopt.
(Van onze correspondent)
ARNHEM. De heer K. Boon, adjunct-
secretaris van de Arnhemse stadsschouw
burg, is benoemd tot directeur bij deze in
stelling. Htf volgt de heer Manningh op,
die per 1 mei met pensioen gaat.
18.45
18.50
18.55
19.00
.19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
21.10
19.55
20.00
20.15
20.21
20.50
22.00
22.40
22.45
22.50
20.30
20.35
22.25
22.50
22.35
19.55
20.00
20.15
20.20
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.21
21.25
21.55
22.00
22.25
22.55
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.50
Dit is alles goed en wel zult U zeggen,
maar verloochent Strawinsky zichzelf niet
met deze „nabootsing” van Mozart? U
kunt daar gerust over zijn Strawinsky
wist wat hij deed. Het verbazingwekkende
is alleen dat hij zijn eigen taal zo goed
wist aan te passen aan de vormen van
vervlogen tijden.
De Nederlandse Operastichting bereidt
zich zorgvuldig voor op de komende voor
stellingen, 17 en 19 maart in Schevenin-
De De Jong van Beek en Donk prijs
werd in 1891 ingesteld en wordt eens in
de twintig mar uitgereikt aan iemand die
zich verdienstelijk maakt met een biogra
fie over Willem van Oranje, Maarten
Harpertszoon Tromp, Michiel de Ruyter,
Hugo de Groot of Rembrandt.
Bij een toevallig bezoek aan een ten
toonstelling van Engelse schilderijen in
Chicago in 1947 werd hij getroffen door
een serie oude kopergravures van William
Hogarth (1697-1764). Deze gravures hou
den een felle critiek in op de maatschap
pelijke toestanden in de 18e eeuw. Stra-
winsky’s idee voor een Engelse opera
begon vaste vormen aan te nemen en op
aanraden van zijn buurman in Hollywood,
Aldous Huxley, zocht hij contact met de
Engelse auteur W. H. Auden en vroeg
hem het libretto voor „The Rake’s Pro
gress” te schrijven. Auden, die in New
York woonde, antwoordde dat het de
grootste eer in zijn leven betekende om
met Strawinsky samen te werken en hij
werd uitgenodigd om naar Hollywood te
komen.
Strawinsky werkte bijna drie jaar onaf
gebroken aan zijn opera en in september
1951 kon de première plaats vinden in het
Fenice Theater in Venetië, als pièce de
résistance van het Internationale Festival
van Hedendaagse Muziek. De mening van
de critici over Strawinsky’s laatste schep
ping was zeer verdeeld. Sommigen waren
diep teleurgesteld anderen noemden het
een meesterwerk.
Tijdens de maandagavond gehouden
raadsvergadering behaalde de heer Boon
21 van de 37 uitgebrachte stemmen. Hij
stond als tweede op een voordracht van
het Arnhemse gemeentebestuur. Nummer
één op de lijst, drs. J. Knopper, directeur
van de Twentse schouwburg in Enschede,
werd door de raad weliswaar gelijkwaar
dig in kwaliteit geacht, doch moest feite
lijk af haken op grond van het ambtena
renreglement, dat in dergelijke gevallen
aan kandidaten uit eigen gemeentelijke
kring de voorkeur geeft.
DEN HAAG. Op muziek van Edgard
Varèse dansten 5 danseressen en 5 dan
sers van het Nederlands Danstheater in
witte academigues met rode of groene
biezen opzij, tegen een witte achtergrond
met rechte zwarte lijnen een werk van
choreograaf Glen Tetley, dat hij Small
Parades noemt. Het is een fraai schouw
spel in een betrekkelijk traag en aan de
grond gebonden bewegingsscala dat nu
eens put uit de klassieke danstechniek,
AMSTERDAM. Eens per jaar geeft
de koningin uit eigen portemonnee een
geldbedrag aan enige jonge Nederlandse
kunstschilders. Zij worden daartoe uitge
kozen door een jury, die de laatste jaren
ongeveer 100 inzendingen elk jaar te be
oordelen krijgt. Het instituut van de „Ko
ninklijke subsidie” bestaat thans 100 jaar.
herhaling van de les in de TELEAC-
curses over archeologie.
gen 21, 23, 24 en 26 maart in Amsterdam.
De hoofdrollen zijn toevertrouwd aan de
jonge Amerikaanse sopraan Joanne Bruno
(Ann Trulove), David Hillman van de
Sadler’s Wells Opera in Londen (Tom
Rakewell) en Peter van der Bilt (Nick
Shadow). Elsa Lioni speelt de rol van
Mother Goose en Cora Canne Meijer Ba
ba de Turk. Zonder twijfel wordt dit een
der belangrijkste voorstellingen in dit sei
zoen.
„The Rake’s Progress” is geen romanti
sche opera geworden, hoewel de hoofd
personen Tom Rakewell de losbol en
Nick Shadow de duivel, heel goed in
een romantische opera zouden passen.
Strawinsky presenteert ons een klassie
ke uitvoering van een min of meer mo
dern gegeven. Bij het bestuderen van de
partituur wordt men onmiidideltijk getroffen
door Strawinsky’s devotie voor de 18e
eeuwse levensstijl. De gehele opzet van
dit werk is Mozartiaans. Overal komt men
termen tegen zoals aria, arioso, duetti-
no, recitativo, cavatine, finale enz. De
recitatieven worden afwisselend begeleid
door het clavecimbel en door het strijkor
kest. De aria’s zijn geschreven voor virtu
oos stemgebruik en er komen coleraturen
in voor, die zo overgenomen schijnen te
zijn uit „Cosi fan tutte.”
Morgen wordt een van de belang
rijkste actrices van Nederland,
Charlotte Kohier, 80 jaar. Meer
dan vijftig jaar heeft zij in talloze
creaties op de Nederlandse plan
ken staan. Mevrouw Kohier werd
op 15 maart 1892 geboren in Am
sterdam als kind van een kelner
en een Zwolse boerendochter. Als
meisje van 16 wilde zij bij het to
neel. Geld verdienend bij een mo
diste, mocht ze figureren bij het
gezelschap van Willem Royaards.
Tenslotte kon ze naar de Toneel
school, waar ze het diploma haal
de en vervolgens bij Èduard Ver-
kade haar definitieve carrière be
gon. Ze heeft vele rollen gespeeld
in gezelschappen zowel in het solo-
toneel, dat zij tot grote artistieke
hoogte bracht. Vooral als voor-
drachtskunstenares is zij bij gene
raties Nederlanders geliefd.
21.25
21.50
22.30
22.35
22.40-22 in
Kort na het begin er waren onder
andere slechte recensies stortte Adèle
Bloemendaal in. Uitvoeringen werden ver
zet naar de maanden november en de
cember. Adèle kwam terug, maar werd na
enkele malen optreden opnieuw ziek. Het
theaterbureau van Van den Ende had nog
hoop en verzette de uitvoeringen naar
maart en april. Inmiddels heeft men alle
hoop op deze „Kijktaama”-produktie la
ten varen.
Joop van den Ende: „De voorbereidin
gen, de contracten, de planning, en nu
weer de enorme administratie vanwege
het niet doorgaan, kosten me minstens
200.000 gulden. Dat krijg ik er nooit meer
uit.”
vaste positie te bezorgen. Tom echter is
belust op rijkdom en avontuur en hij is
onmiddellijk bereid in te gaan op de
verleidelijke aanbiedingen van Nick Sha
dow, die in zijn dienst treedt. Onder
bepaalde voorwendsels weet Shadow Tom
te bewegen mee te gaan naar Londen en
daar begint „The Rake’s Progress”. Hij
brengt Tom eerst in aanraking met de
bordeelhoudster Mother Goose en nader
hand met Baba „de Turk” de vrouw
met de baard.
Om te bewijzen dat hij werkelijk vrij is
treedt Tom in het huwelijk met Baba en
om een groot fortuin te vergaren werkt
Tom aan een uitvinding om uit scherven
brood te maken. Hij raakt verstrikt in een
totale financiële catastrofe en Shadow
slaat toe. Hij voert Tom naar het kerkhof
en aan de rand van een open graf eist hij
als beloning voor zijn diensten de ziel van
Tom.
Het kaartspel moet de beslissing bren
gen maar door de mystieke tussen
komst van Ann verliest Shadow en valt
dood neer als de klok twaalf slaat. Tom
wordt door waanzinnigheid overmeesterd
en opgenomen in een krankzinnigenge
sticht. Hij voelt zijn einde naderen
Ann verschijnt voor zijn geestesoog en
zingt hem met een ontroerend lied in
slaap. Strawinsky volgt het voorbeeld van
de klassieken en besluit zijn opera met
een epiloog, waarbij alle spelers voor het
voetlicht treden en hun zienswijze geven
op de moraal van het stuk.
De orkestbezetting is gelijk aan Mo-
zart’s „Le nozze di Figaro”: strijkers, cla
vecimbel, twaalf blazers en pauken. Dit
betekent een grote beperking voor Stra
winsky, die immers gewend is aan de
kleurschakering van een uitgebreid in
strumentarium. Weliswaar schrijft hij
voor het clavecimbel en voor de instru
mentalisten virtuoze passages, die in de
18e eeuw te riskant waren, maar over het
algemeen houdt hij zich aan de klassieke
voorschriften.
ontmythologisering leert ons dat de kwa
liteit van schilders als Rembrandt en
Rubens niet berust op het wilde gebaren
en het breken met de traditie, maar
veeleer op het uitbouwen van oude schat
ten en verworvenheden”, aldus prof. Ger-
zon.
Dr. Tümpel voegde er in zijn dan
kwoord aan toe dat Rembrandt de traditie
op zijn eigen manier verwerkte en aan
vulde. Het verschil met zijn voorgangers
uit zich in het invoeren van het verhalen
de element in de bijbelse taferelen. Dr.
Tümpel verwees naar de „honderd gulden
prent” waar Rembrandt het hele hoofd
stuk Mattheus 19 in één ets heeft weerge
geven. Ook metaforen en symbolen, die
door 15en en 16e eeuwse schilders altijd
onverkort werden weergegeven, zijn bij
Rembrandt nog slechts verhuld of
gezichtsuitdrukkingen terug te vinden.
Momenteel bestudeert dr. Tümpel de
Nachtwacht in het Rijksmuseum en hij
bereidt een boek over Rembrandt voor.
Nederland 1. Het spelletje „Zo moe-
I der, zo zoon” luidt de NCRV-avond op
het eerste net in. Voor acht uur kan
I men vervolgens nog kijken naar de
zesde aflevering van „De jonkvrouw
van Avignon”.
De NCRV zendt vervolgens een pro
gramma uit ter introductie van het
I morgenavond op Nederland te verto-
nen toneelspel „Woyzzeck” dat vertolkt
I wordt door het Amerikaanse doven-
toneel „The National Theatre of Deaf.”
Deze acteurs drukken zich uit in han-
den-, gebaren-, en vingertaal. Ter ken
nismaking met dit toneel vanavond een
I documentaire over dove kinderen in de
I lagere-schoolleeftijd en scènes uit
i stukken die het Amerikaanse doven-
j theater vorig jaar in ons land tijdens
het Holland Festival speelde.
Om tien uur is het tijd voor actuali
teiten in de rubriek „Hier en Nu.” Na
de dagsluiting kan men nog kijken
naar het laatste journaal, de voorlich-
I tingsspot over schooltelevisie en de
AAAAMUVWUVVVMAIWVVWUWVVWVVVVVUVVWVVVVVVVIMVV
De Tümpel heeft vier publicaties over
Rembrandts oeuvre op zijn naam staan.
Zijn onderzoekingen zijn vooral gericht
op de bijbelse taferelen. Uit het feit dat
Rembrandt ruim drieduizend bijbelse
dan weer uit de moderne dans en ook wel
eens uit allerlei wijzen van paraderend
lopen, waaraan de titel misschien wel
ontleend is.
Ook leidden zijn studies tot correctie in
interpretaties en naamgevingen van schil
derijen van Rembrandt. Het beroemde
„Joodse Bruidje” (in het Rijksmuseum)
stelt volgens dr. Tümpel eigenlijk Isaac
en Rebecca voor. Jurylid en Rambrandt-
kenner prof. H. Gerzon zei bij de prijsui
treiking dat Tümpels benadering niet di
rect bij hem was aangeslagen maar dat
hij er zeer veel waadering voor had dat
Tümpel veel verkeerd of onzeker geïnter
preteerde werken op hun juiste plaats
heeft teruggebracht. „Omdat wij moeten
afstappen van ons naïef geloof in Rem
brandts oorspronkelijkheid, komen we
misschien toe aan een beter begrip van de
artistieke waarde van de schilder. Deze
prenten van oudere schilders bezat heeft
Tümpel afgeleid dat Rembrandts eigen
weergaven van bijbelse gebeurtenissen
veel meer aansluiten op de traditionele
bij bel visie van zijn tijd dan tot dusver
door kunsthistorici is aangenomen.
Niet zozeer om dit jubileum, alswel om
wat meer belangstelling onder jonge kun
stenaars te bevorderen, wordt voor het
eerst een tentoonstelling georganiseerd,
waarop alle inzendingen ook de niet
bekroonde te zien zullen zijn. Deze
tentoonstelling, die van 25 april tot 23 mei
in Venlo te zien is, wordt door de konin
gin geopend.
Koning Willem III stelde de Koninklijke
Subsidie in, niet voor jonge kunstschil
ders, maar voor veelbelovende acteurs en
actrices. De koning had hier een zwak
voor .Toen over de toekenning eens one
nigheid ontstond, besloot de vorst niet
langer acteurs te belonen, maar de beel
dende kunst te bevorderen.
Elke Nederlandse kunstschilder of
schilderes, die op 1 januari van dit jaar
nog geen 30 jaar was, kan meedoen, ook
als men in het buitenland woont. Deelna
me is ook mogelijk voor degenen die
tussen de 30 en de 35 jaar zijn, maar
alleen als zij voorheen geen Koninklijke
Subsidie hebben ontvangen.
De subsidie die voor elke onderscheide
ne 2.500 gulden bedraagt is belastingvrij
en wordt niet „afgetrokken” als de kun
stenaars van de contra-prestatieregellng
leven. Werk (schilderijen of objecten)
moet men dit jaar inzenden tussen 10 en
15 april aan het Cultureel Centrum, Be-
gijnegang 4 te Venlo. Het ingezonden
werk wordt deels in dit centrum tentoon
gesteld en deels in het museum Van
Bommel-Van Dam.
De jury, die regelmatig van leden wis
selt, heeft met opzet een plaats buiten de
randstad gekozen om belangstelling te
kweken onder schilders in de buitenpro
vincies. De jury bestaat dit jaar uit de
heren Mark Kolthoff, Jan Dijker, Hannes
Postma, Jan Gregoor, Aat Verhoog, Pierre
van Soest en Abe Kuipers.
7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt zo’s. 7.30
Nws. 7.41 Actualiteiten. 8.30 Nws. 8.41
Actualiteiten. 10.00 voor de vrouw.
10.30 Nws. 11.55 Meded. 12.00 (S) Van
twaalf tot twee. 12.26 Meded. t.b.v.
land- en tuinbouw. 12 30 Nws. 12.41
Raden
14.10 Van
Er komen veel canon-effecten in voor,
veel pirouetten en veel ronds des jambs
(beweging zan het been waarbij de voet
een cirkel in de lucht beschrijft). Meestal
geven de dansers er geen enkele bliik van
dat ze elkaar zien op het toneel maar
ondanks dat doen ze toch vaak allemaal
hetzelfde.
Veel relatie tot de muziek, die via een
band door luidsprekers ten gehore werd
gebracht heb ik niet kunnen ontdekken.
Die muziek moest mechanisch uitgevoerd
worden omdat er veel fragmenten voor
klein ensemble in voorkomen (ook fluit
solo) en voor ieder ensemble van minder
dan 12 musici moeten die musici van het
Nederlands Begeleidingsorkest als solisten
betaald worden, wat erg duur wordt.
(Deze verklaring gaf Jaap Flier artistiek
directeur van het ballet).
Aan het slot was er een dansfragment
dat van verschillende kanten door ver
schillende kleuren licht werd beschenen,
wat erg fraai was maar waarvan de zin
me ook al ontging. Er werd zeer zorgvul
dig en kundig gedanst en er was een
redelijk applaus aan het slot, waarin cho
reograaf Glen Tteley deelde.
Misschien geef ik mijn gedachten over
dit werk het beste weer als ik het verge
lijk met een grote platte witte steen vol
hiëroglyfen, waarvan ik weet, dat ze iets
betekenen, maar waarvan ik toch niets
begrijp. Dit begrip schijnt ook absoluut
niet noodzakelijk te zijn. De artistiek
directeur zegt dat het gewoon een dans-
ballet is.
Daar ik er geen touw aan vast kan
knopen beloof ik op dit werk terug te
komen, als ik er na herhaald zien mis
schien opeens iets in ontdek.
CONRAD VAN DE WEETERING
Nederland 2. In de vooravond brengt
VARA twee vertrouwde programma’s
op de buis. Allereerst „De Volgende
patiënt.” In „De Ombudsman” stelt
Marcel van Dam vervolgens weer pro
blemen van kijkers aan de orde. De
detective Mannix kan men na het
journaal van acht uur weer aan het
werk zien.
Kinderen, ouders en onderwijsperso
neel praten vervolgens over de school
in de zevende aflevering van „Een zoen
van de juffrouw.” Een klein half uur
schateren betekent het programma
„Kom maar binnen” met William Win
dom als de cartoonist Monroe.
Een ander soort amusement brengt
„Het oproer kraait” van Jaap van der
Merwe. Vanavond staat centraal de
trieste levensgeschiedenis van de Am
sterdamse socialistische dichter Pieter
de Ruij ter. Bob de Lange en Henny
Orri onder anderen werken aan dit
programma, waarin een aantal liedjes
van De Ruijter, mee. Het laatste
aieuws wordt om half elf verwacht.
Daarna komen op het scherm de ru
briek „Den Haag vandaag” en de her
haling van les 7 in de cursus Beton
van Teleac.
WWVWWVWWWWWWWMMHMMfWUVWVWWVWWI
van
het Italiaanse Florence heeft maandag
een van Zwitserlands bekendste zakenlui
en vier andere personen in staat van
beschuldiging gesteld wegens smokkel van
kunstschatten ter waarde van 3,25 miljoen
gulden. De Zwitser is de 51-jarige baron
Hans Heinrich Thyssen-Bornemisza de
Kaszon, een internationaal vermaard
kunstbeschermer en -verzamelaar en di
recteur van tientallen banken en Bedrij
ven. Hij woont in Lugano.
Zij worden verdacht van een samen
zwering voor de onwettige uitvoer uit
Italië van kunstvoorwerpen en schilderij
en, die zich nu bevinden in collecties in
Zwitserland, Frankrijk, West-Duitsland en
Amerika. Sommige objecten zijn op vei
lingen in Londen van de hand gegaan. De
zaak is al aan het rollen gekomen in 1969,
toen de politie meedeelde een eind te
hebben gemaakt aan de activiteiten van
een internationale kunstsmokkelbende.
Actualiteiten. 13.00
maar 14.00 Huisbezoek.
Ta-ta tot totale taal. 14.20 (S) Aspec
ten van de kamermuz. 14.50 Meer over
minder. 15.30 Nws. 16.45 (S) Journaal
anno Nul. 17.00 (S) Mod. gewijde koor
zang. Overheidsvoorl. 17.20 Tekst en
uitleg. 17.30 Nws. 17.32 Hier en Nu.
18.00 (S) Aperitief. 18.30 Nws. 18.41
Gewijde muz. (S) 19.00 De kerk van
daag. Pol. Partijen. 19.10 K.V.P. 19.20
Openbaar Kunstbezit. 19.30 (S) Woens
dagavond. Bond zonder Naam. 22.25
Noten kraak je, mensen niet. 22.30
Nws. 22.40 Den Haag vandaag. 22.50 (S)
Zin - Tuig. (66). 23.20 (S) Horizon. 23.55
Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Gymnast. 7.20 (S) Dag
woensdag. 7.33 Van de voorpagina. 7.54
Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Actualiteiten.
8.23 (S) Dag woensdag. 8.35 Van alle
markten thuis. 9.00 (S) Radioweekblad.
9.15 Koning Klant. 9.35 Waterstanden.
9.40 Schoolradio. 10.45 Voor de kleu
ters. 11.00 Nws. 11.03 Op de Koffie.
12.00 Raalte-Centraal. 13.00 Nws. 13.11
Actualiteiten. 13.25 (S) Melodieën Ex
pres. 13.45 Gesproken portret. 14.00 (S)
Speelruimte. 16.00 Nws. 17.00 (S) Geef
me de vijf. 17.55 Meded. 18.00 Nws.
18.11 Actualiteiten. Pol. Partijen. 18.20
P.P.R. 18.30 (S) Klink Klaar - zonder
nonsens. 19.30 (S) Licht orkest met
zangsolisten. 20.00 Nws. 20.05 (S) Dans-
orkest met solisten. 20.35 Hoorspel.
21.05 (S) Popsmuk. 21.45 (S) Koloriet.
22.30 (S) Mod. pianomuz. 22.55 Meded.
23.00 Nws. 23.10 Actualiteiten. 23.20 (S)
Radio Jazz Magazine. 23.55 Nws.
HILVERSUM IH
7.00 Nws. 7.02 Steevast. 8.00 Nws.
8.02 Journaal. 9.00 Nws. 9.03 De negen
uur show. 10.00 Nws. 10.03 Arbeidsvita
minen. 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.03
Journaal. 12.06 Zet ’m op. 13.00 Nws.
14.00 Nws. 14.03 Superclean Dreamma
chine. 15.00 Nws. 15.03 Licht platen-
progr. 16.00 Nws. 17.00 Nws. 17.03
Journaal. 17.06 Postbus 700.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Nws. meded. en SOS-ber. 12.08
Gevarieerde lichte muz. 12.50 Buitenl.
persoverz. 13.00 Nws., weerber. en to
neelagenda. 13.20 Lichte muz. 13.55
Beursber. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio.
14.30 Jeugduitz. 14.50 Schoolkoren.
15.00 Nws. 15.15. Voor de kinderen.
16.00 Nws., beursber. 16.10 Lichte muz.
en sport. 17.00 Nws. en meded. 17.10
Lichte muz. 17.55 Weegschaal. 18.00
Nws. 18.05 Voor de soldaten. 18.15 Le-
kenmoraal en -filosofie. 18.45 Sport.
18.55 Taalwenken. 18.57 Lichte muz.
19.00 Nws., actualiteiten en lichte muz.
19.40 Keurig Engels. 20.00 Promenade
concert. 22.00 Nws. en De Zeven Kun
sten. 22.20 Kamermuz. 23.00 Zangcy-
clussen. 23.40 Nws.
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS(K Journaal.
STER: (K) Reclame.
NCRV: (K) Zo Moeder,
zoon.
(K) De Jonkvrouw van Avignon
(feuill.).
STER: (K) Reclame.
NOS: (K Journaal.
STER: (K )Reclame.
NCRV: (K) Please Sir!
Hands Up.
Hier en Nu.
(K) Dagsluiting.
NOS: (K) Journaal.
Weekoverzicht en
schooltelevisie.
22.53-23.33 TELEAC: (K) Graven naar
het verleden (7).
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
VARA: (K) Volgende patiënt.
(K) De Ombudsman.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
VARA: (K) Mannix.
En een zoen van de juf
frouw.
(K) Kom maar binnen.
(K) Het Oproer kraait.
NOS: (K) Journaal.
Den Haag vandaag.
TET.FAC- IK) Beton (7).
Nederland I
10.45-12 00 NOS-NOT: Schooltelevisie,
sie.
17.00-17.35 NCRV: Kinderpr.
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER(K Re)clame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NOS: Van gewest tot gewest.
(K) Nat. Bureau voor Toeris
me.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
Pol. Partijen: Geref. Pol. Ver
bond.
Stichting Socutera.
NOS: (K) Film (18 jr.).
Studio Sport.
(K) Eigentijds.
(K) Journaal.
23.50-23.45 Den Haag vandaag.
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NCRV: (K) Eddy Ready Go.
STER(K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NCRVWoyzeck, toneelstuk.
Alles goed thuis?
Spelenderwijs (1).
IKOR-CVK-RKK: Kenmerk.
HIRO: Geestelijk Reveil 1972.
NOS: (K) Journaal.
23.00-23.30 TELEAC: Filosofie (2).
I