Zich thuis voelen
bij Paul v. Vliet
SCHRIJVERS TE GEÏSOLEERD
Centrum voor
experimenten
in de kunst
U krijgt tot 7% bij
de postspaarbank
altijd safe
Georg Büchners
doventheater
Kunstdiefstallen
opgelost
Mickery opent
met Freehold
TV donderdag
„Woyzzeck” door
„NOORD WEST” IN HAARLEM
Schilderijen bij
Mak van Waay
Audrey Hepburn
aan ontbijt
15
TV vanavond
INSTANT DIA-
EN SMALFILMS
TV woensdag
Radio donderdag;
WOENSDAG 15 MAART 1972
(Van onze Haagse redactie)
I
Royalty’s
-«
HAARLEM Elke showman
kweekt zijn eigen publiek. Het valt
op hem, omdat hij datgene zegt wat
het van hem verwacht, inclusief de
onverwachte dingen. En de showman
vindt het leuk om het zo te doen
want hij valt op juist dat publiek. De
vraag „wie was er eerder: Paul van
Vliet of zijn publiek” lijkt op de kip-
of-het-ei-kwestie.
DEN HAAG De litteratuur verkeert in een impasse. De schrijvers
voelen zich in een positie van isolement. De litteratuur is nog steeds een
specialisme voor een select publiek. De instelling van het Fonds voor de
Letteren heeft het gevoel van impasse bij de schrijver alleen nog maar ver
sterkt. Dit zegt dr. A. van der Zwan van het Nederlands Centrum voor
Marketing Analyse in de inleiding in een brochure: „De sociale positie van
de auteur in Nederland”, een verkennend onderzoek, dat is verricht in op
dracht van het ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk.
Krant
^WWWWWWWWWVWWV
Een scène uit „Woyzzeck”.
J. HEIJER
ADVERTENTIE
I
sferen
22.30
(Van onze kunstredactie)
21.30
22.20
De postspaarbank is altijd vlak bij woning of werk, want op elk
van de 2400 postkantoren kunt u terecht
vervullen bij het voor het voetlicht bren
gen van litteratuur. Tot nu toe ontbreekt
de „push”-kracht geheel. De boekhandel
kan die „push”-kracht onvoldoende leve
ren.
Nederland 1. Het belooft vanavond
een allerplezierigst tele visie-a vond je te
worden met de vertoning van de speel
film „Diamanten bij het ontbijt” met
Audrey Hepburn in de hoofdrol. In de
vooravond wordt onder meer „Van ge
west tot gewest” uitgezonden.
20.30
20.35
22.25
22.50
22.35
19.55
20.00
20.15
20.20
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.21
21.25
21.55
22.00
22.25
22.55
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.10
19.55
20.00
20.15
20.21
21.15
22.05
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.20
19.45
19.55
20.00
20.15
20.21
BOLOGNA. De Italiaanse politie
heeft dinsdag bekend gemaakt een Titiaan
en een Guernico te hebben opgespoord die
eerder deze maand uit een kerk in Ancona
werden gestolen.
20.35
20.55
De waarde van de Titiaan, een kruisi
ging, wordt geschat op 1,7 miljoen dollar,
de waarde van de Guernico, die de bood
schap aan Maria uitbeeldt, op 800.000 dol
lar. De politie heeft verklaard dat de ar
restatie van een 27-jarige Zwitserse vrouw
heeft geleid tot het vinden van de schil
derijen. Behalve de Zwitserse is nog een
Italiaan aangehouden. De politie heeft ook
8 van een reeks van 12 schilderijen, die
in februari werden gestolen uit een kerk
in Torre di Palma, teruggevonden.
geloven. Deze dubbelzinnigheid laat Van
Vliet met een enkel handgebaar en een
guitig lachje aan zijn publiek zien. Een
volmaakt nummer in het soort cabaret
dat Van Vliet heet.
NCRV: Kinderpr.
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K Re)clame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NOS: Van gewest tot gewest.
(K) Nat. Bureau voor Toeris
me.
STER(K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
Pol. Partijen: Geref. Pol. Ver
bond.
Stichting Socutera.
NOS: (K) Film (18 jr.).
Studio Sport.
(K) Eigentijds.
(K) Journaal.
23.50-23.45 Den Haag vandaag.
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NCRV: (K) Eddy Ready Go.
STER(K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NCRVWoyzeck, toneelstuk.
Alles goed thuis?
Spelenderwijs (1).
IKOR-CVK-RKK: Kenmerk.
HIRO: Geestelijk Reveil 1972.
NOS: (K) Journaal.
23.00-23.30 TELEAC: Filosofie (2).
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
E.O.: (K) Zolder 9.
(K) Koorzang.
Nader Bekeken.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
VPROBerichten uit de samen-
leving.
Laurel en Hardy.
Namens.de kinderen van de
Pijp (doc.film).
(K Progr. over oude en nwe.
spelling.
NOS: (K) Ter Visie. i
22.45-22.50 (K) Journaal.
Nederland I
17.00-17.35
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.50
Nederland I
10.45-12.00 en
In elk geval is het zo, dat Paul van
Vliet goed is voor stampvolle zalen (zo
als gisteren bleek in de Haarlemse schouw
burg), omdat zijn publiek zich herkent in
zijn programma. Van Vliet weet wat het
wil, maar kan ook zichzelf er in herken
nen. Dat soort wederzijdse herkenbaar
heid betekent ook stampvolle zalen voor
Seth Gaaikema en Herman van Veen. De
Nederlanders voelen zich kennelijk beter
thuis bij de cabaret-show dan bij het
meeste, gesubsidieerde of ongesubsidieer
de, toneel. Dat zou Het Toneel in Neder
land meer te denken moeten geven dan
het pleegt voor te geven.
Paul van Vliet geeft een vaktechnisch
perfecte show, waarmee hij zijn publiek
charmeert en af en toe een heel klein, on
gevaarlijk beetje voor aap zet. Neem dat
laatste grote nummer uit de show „Noord
West”, van die slimme boer, die weet
wat leuk is voor de (stads)mens’n, die
rond hun tweede huis het rustieke platte
land willen ervaren. Daarom rammelt de
boer met lege melkbussen, verkoopt hij
in de boer-tiek gedroogde koeiepoep als
placemats, en toont hij met de stier Othel
lo een bevruchting.
AMSTERDAM. In de nabije toekomst
zal het mogelijk worden ook kleurendia’s
en -smalfilms na de opname te bekijken.
Beide „direct klaar”-produkten zijn bij
Polaroid in voorbereiding, maar wanneer
zij op de fotomarkt zullen verschijnen is
nog niet bekend. „Maar dit jaar zeker niet
meer”, aldus drs. B. J. Mulder, algemeen
directeur van de Polaroid verkooporgani
satie in de Benelux.
„Spelenderwijs” musiceren daarna kin
deren in de huishoudelijke kring.
Om tien uur neemt CVK-IKOR-
RKK de uitzending over met de infor
matierubriek „Kenmerk.” De HIRO
heeft daarna een half uur zendtijd. Er
wordt een voorbeschouwing gegeven
van het op 18 en 19 maart in Amster
dam te houden congres.
Het laatste nieuws gaat vooraf aan
de herhaling van les 2 in de TELEAC-
cursus Filosofie.
verlaging leidt namelijk niet automatisch
tot marktverruiming. Bovendien zal een
produktiefonds steeds grotere bijdragen
vergen. Dr. Van der Zwan ziet het fonds
als een (tijdelijke) overbrugging naar een
situatie waarin de marktverruiming haar
beslag heeft gevonden.
Ook in een oplagegarantie, waarbij de
overheid gegarandeerde aankopen doet,
ziet dr. Van der Zwan weinig heil. (Gega
randeerde aankoop door bibliotheken is in
dit verband te verwaarlozen). De overheid
komt met een enorme voorraad boeken te
zitten: de distributiekosten zouden zeer
hoog worden. Ook hier wordt weer een
duidelijk marktonderzoek ontbeerd. Ge
noemde regelingen werken slechts de
symptomen, maar niet de oorzaken weg.
De informatie, zoals die op het ogenblik
over litteratuur wordt verstrekt, wordt in
het rapport volstrekt onvoldoende ge
noemd. Dr. Van der Zwan hecht grote
betekenis aan een litteratuurkrant, omdat
deze een belangrijke functie zou kunnen
Van Vliet krijgt het publiek vreselijk
a<an het lachen en zegt dan bijna terloops
dat het boer’n accent het zo goed doet in
het Nederlandse cabaret. De conference
draait vervolgens uit op een boerendrink
lied. Van Vliet hoeft geen enkele moeite
te doen om het publiek mee te laten klap
pen op het carnavalsritme, precies zoals
zijn boer geen enkele moeite heeft de
stadsmens in al die boerennep te laten
De politieke zendtijd na het journaal
is ditmaal voor het GPV. Als vervol
gens ook de Stichting Socutera in
beeld is geweest (met een filmpje over
het Rheumafonds) zendt de NOS de
speelfilm „Breakfast at Tiffany’s” uit.
Na dit kostelijke blijspel volgt een
aflevering van „Studio Sport.” In het
programma „Eigentijds” wordt de een
akter „Stemmen” uitgezonden, het of
ficiële toneelschrij versdebuut van Wim
T. Schippers. Hij schreef dit stuk op
uitnodiging van de NOS en met een
aanmoedigingssubsidie van CRM. In
„stemmen” een stuk dat op veel ma
nieren kan worden uitgelegd de
kijker moet voor zichzelf bepalen wat
het betekent treedt een keur van
acteurs en actrices op. Na het laatste
nieuws omstreeks half twaalf volgt
nog „Den Haag vandaag.”
DEN HAAG. Gedeputeerde Staten van
Zuid-Holland willen ƒ10.000,— beschik
baar stellen ter voorbereiding van een
„experimentencentrum voor beeldende
kunsten”. Dat zal een instituut moeten
worden, dat streeft naar vernieuwing in
de beeldende kunst. Het zal dit vooral
doen door een bemiddelende functie te
vervullen tussen de beeldende kunst en
de wereld van techniek en wetenschap.
„The National Theatre of Deaf” in
1967 opgericht, is een volledig beroeps
gezelschap, dat zich overigens niet uit
sluitend ten doel stelt voor gehoorge
stoorden te spelen. Het gezelschap wil
ook nieuwe elementen in het theater
inbrengen. Met gebarentaal dus wordt
vanavond gestalte gegeven aan de figu
ren die een rol spelen in het stuk
..Woyzzeck” waarin een soldaat met
een geestelijke afwijking centraal
staat. Voor hem bestaan slechts twee
personen: zijn geliefde en hun buiten
echtelijk kind. Het overspel van zijn
Marie heeft tot gevolg dat Woyzzeck
aan vervolgingswaanzin gaat leiden.
Na dit toneelstuk kan men de tweede
aflevering van „Alles goed thuis?” zien,
een programma dat aandacht schenkt
aan de verhoudingen in het gezin. In
Op zoek
naar h°ge
rente?
boven de basisvoorziening (AOW) uitgaat.
Tussen „debuut” en „pensioen” in willen
de auteurs een inkomensgarantie gedu
rende hun hele loopbaan van rond
25.000 per jaar. Bij het in aanmerking
komen voor zo’n inkomensgarantie wil de
ene groep auteurs vooral kwaliteit en
produktie zwaar laten wegen (op „Peilda
ta” om de vijf jaar garantie laten verval
len bij gebleken onvoldoende produktie
en/of kwaliteit). Een andere categorie
schrijvers wil met het indienen van werk
plannen voorkomen dat een schrijver in
zijn beroepsuitoefening te kort schiet (be
geleiding).
Een derde categorie schrijvers gaat
tenslotte uit van een zgn. werkgarantie,
waarbij de schrijver part-time wil werken
in een andere baan. De overheid zou
moeten zorgen voor de nodige part-time
plaatsen (in onderwijs en vorming) en
voor aanvullende voorzieningen voor ar
beidsongeschiktheid en pensioen.
Nederland 2. Het eerste uur is voor
Eddy Becker met zijn programma „Ed
dy ready go” waarin weer een muzika
le ketting van toppers, blijvertjes en
smartlappen. Na het journaal vertoont
de NCRV, die vanavond op het tweede
net uitzendt, het toneelstuk „Wovzzeck
van Georg Büchner in een vertol
king van het Amerikaanse doven-to-
neri „the National Theatre of Deaf.”
Wie gisteravond naar Nederland 1 ge
keken heeft, heeft de introductie van
deze bijzondere toneelopvoering kun
nen zien.
Een litteratuurkrant zou driemaal per
jaar moeten verschijnen als een soort,
geïllustreerd weekblad”. Verspreiding zou
onder meer via de scholen moeten plaats
vinden. Het isolement van schrijvers zou
er o.m. mee doorbroken kunnen worden.
De bibliotheken zouden bij de versprei
ding van de litteratuurkranten een voor
name rol moeten spelen.
Het experiment van het „litteratuurma-
nagement” (schrijverscentrum) komt er
vooral op neer dat schrijvers het werk
van collega’s gaan lanceren bij het pu
bliek.
Wat betreft de maatschappelijke erken
ning van het schrijverschap komt. dr. Van
der Zwan in zijn rapport tot een voorstel
tot financiële ondersteuning van begin
nende schrijvers, die moeilijk tot een
goede beroepsuitoefening kunnen komen.
Voor zo’n periode van ontplooiing wordt
gedacht aan een inkomensgarantie voor
drie jaar. Voor een debuterend auteur in
de leeftijdsgroep tot 25 jaar zou dat een
regeling analoog aan een studiebeurs kun
nen zijn. Voor oudere debuterende schrij
vers kan een bedrag van f 20.000 als
redelijk worden aangemerkt. De auteurs
die onder deze regeling vallen, zullen als
„bewijs” één of meer boeken gepubliceerd
moeten hebben.
De schrijvers willen volgens het rapport
bovendien een pensioenvoorziening, die
Om aan deze situatie van impasse een
eind te maken moet volgens dr. Van der
Zwan door de overheid een beleid worden
gevoerd waarbij een impuls aan de gehele
litteratuurvoorziening wordt gegeven en
het schrijverschap maatschappelijk wordt
erkend. Bij de stimulering van de littera
tuurvoorziening onderscheidt dr. Van der
Zwan vier elementen: een produktiefonds.
een oplagegarantie, een litteratuurkrant
en een litteratuurmanagement.
De instelling van een produktiefonds
zou neerkomen op de vorming van een
bufferfonds waarin overheid en uitgeverij
gezamenlijk deelnemen. Moeilijk verkoop
bare litteraire uitgaven zouden hieruit
moeten worden gefinancierd. Een prak
tisch voordeel is dat binnen de begroting
voor de Letterkunde zo’n regeling hoe
wel op geringe schaal al wordt toege
past en dat een kleine „uitbouw” al vol
doende zou zijn. Een dergelijk fonds
waarborgt de diversiteit van het boeken
aanbod.
Echte., een dergelijk produktiefonds zal
slechts een beperkt effect sorteren: prijs-
De financiële consequenties, die uit een
nieuw beleid voor de litteratuur voort
vloeien, zouden moeten worden bestreden
door de zgn. „dode litteratuur” waarvoor
geen auteursrechten meer behoeven te
worden betaald) tóch royalty’s van 1 a 3
procent te gaan heffen. Een tweede moge
lijkheid om de kosten te dekken is uiter
aard het leengeld, waarbij er aan wordt
gedacht het leengeld aan de litteratuur in
zijn geheel ten goede te laten komen en
niet aan de schrijvers individueel.
14.00-14.50 NOS-NOT:
Schooltelevisie. 18.45 NOS: (K)
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
TROS: (K) Calimero.
(K) Op losse groeven.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
TROS: (K) De Onverschrokke-
nen. (film).
(K) En Public
Vrienden in hoger
(film).
IKOR-CVK: Oordeel, vooroor
deel. veroordelen? (3)
23.00-23.05 NOS: (K) Tournaal.
G.S. willen deze organisatie tot stand
brengen in samenwerking met de provincie
Noord-Holland en met het ministerie van
CRM. Het bureau van het instituut zou in
Zuid Holland moeten komen, waar bijna
eenderde van het totaal aantal beeldende
kunstenaars in Nederland woont. Naar de
mening van de culturele raad van Zuid
Holland zal het centrum kunnen uitgroeien
tot een instelling met een landelijke
functie.
Het experimentencentrum zal de wensen
van de kunstenaars moeten onderzoeken,
in de eerste plaats inventariseren welke
experimentele projecten de kunstenaars
voor ogen staan en anderzijds moeten na
gaan welke mogelijkheden de industrie, de
research-instellingen en de universitaire
wereld voor het ontwikkelen van de ex
perimentele projecten bieden. Het experi
mentencentrum zal ernaar moeten streven
opleidingsmogelijkheden voor en projecten
van kunstenaars onder te brengen bij
research-instellingen en bedrijven.
AMSTERDAM. Op de kunstveiling
bij Mak van Waay in Amsterdam is dins
dag een schilderij van Emanuel de Witte,
figuren in een gotische kerk, verkocht
voor 141.000 Vermoedelijk ging het doek
naar het buitenland.
AMSTERDAM. Op 28 maart wordt
het nieuwe Mickeryth eater in de voorma
lige Capitolhioscoop aan de Rozengracht
geopend met een optreden van The
Freehold, een londense groep di- twee
stukken zal brengen Genesis en Mary
Mary. Op donderdag vrijdag en zaterdag
zullen late voorstellingen worden gege
ven door groepen die bezig zijn werk tot
stand te brengen. D? eerste groen is Het
Werktheater uit Amsterdam, dat een in
terpretatie iaat zien van „Het Verjaars
feest” van Pinter.
Een tekening van Antoine Mirou werd
geveild voor f 86X100. Dit werk blijft in
ons land, evenals een groot schilderij van
Marinus van Roemerswael, drie figuren
bij de notaris en zijn klerk, dat 52.000
opbracht.
Een schilderijtje van Jan van Goyen,
voorstellende huizen aan een landweg in
een duinlandschap, vond voor 29 mille
een koper, een gezicht op een dorp aan
de rivier van deze schilder werd gekocht
voor 78 mille. Er was veel buitenlandse
belangstelling, onder andere van Italiaan
se zijde.
HILVERSUM I.
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.08 (S) Preludium I. 7.30 Nws.
7.41 Hier en Nu. 7.55 (S) Preludium II.
8.10 (S) Te Deum laudamus. 8.30 Nws.
8.41 (S) Podium voor de vrouw. 9.10 (S)
Radio Kamerorkest met solist. 9.45 (S)
Oude muz. 10.00 Geest .liederen. 10.04
Schoolradio. 10.30 Nws. 10.33 (S) Voor
de zieken. 11.05 Geest, liederen. 11.30
Hier en Nu. 11.32 (S) Pop. klass. muz.
11.55 Meded. 12.00 Los-Vast. 12.10
Kunst- en vliegwerk. 12.26 Meded.
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.41 Hier en Nu. 13.00 De tafel van
drie. 13.30 Zingen met Cecilia. 13.45
Buiten de taalgrens. 14.05 Schoolradio.
14.25 (S) Oude kamermuz. 15.00 Chr.
geref. dienst. 15.30 Nws. 15.33 (S) Jon
genskoor met solisten. 16.00 (S) Jeugd
land .17.00 (S) Popmuz. 17.30 Nws. 17.32
Hier en Nu. 18.00 (S) Licht ensemble.
18.24 Op de man af. 18.30 Nws. 18.41
Wereldpanorama. 18.50 (S) Muz. van
Het Leger des Heils. 19.05 (S) Kerkor-
gelconcert. 19.35 (S) Vrij voor muziek
in vrije tijd. 20.05 Pleisterplaats. 20.30
(S) Radio Actief. 22.20 Avondoverden-
king. 22.30 Nws. 22.40 Den Haag van
daag. 22.50 Antwoord en disc. 23.10 (S)
Omroeporkest met zangsolisten. 23.55
Nws.
HILVERSUM II.
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Gymn. 7.20 (S)
Dag met een plaatje. 8.00 Nws. 8.11
Journaal. 8.20 Dag met een plaatje. 8.30
De Groenteman 8.50 Morgenwijding.
9.00 Toppers van toen. 9.35 Waterstan
den. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00
Nws. 11.30 Rondom 12. 11.55 Beursber.
12.30 Mod. platteland 12.35 Sportrevue.
13.00 Nws. 13.11 Journaal 13.30 Klass.
kamermuz. 14.00 De Notedop. 15.00 Pa
let. 16.00 Nws. 16.03 Aspecten. 17.00
Mobiel. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11
Journaal. 18.20 Uitz. DS’70. 19.00 (S)
Amateurs musiceren. 19.25 De gespro
ken brief. IKOR: 19.30 Kleur. AVRO:
20.00 Nws. 20.05 (S) Berlijns Filharmo
nisch Orkest. 21.30 Ik hoor, ik hoor
wat u niet hoort. 22.00 (S) Licht en
semble met zangsoliste. 22.30 Tout a
toi. 22.55 Meded. 23.00 Nws. 23.10 Jour
naal. 23.20 Muz. zonder podium .23.55
Nws.
HILVERSUM II.
TROS: 7.00 Nws. 7.02 De Hugo van
Gelderen Show. 8.00 Nws. 9.00 Nws.
9.03 Take nine. 10.00 Nws. 10.03 Robbie
Dale on Radio. E.O.: 11.00 Nws. 11.03
De muzikale fruitmand. KRO: 12.00
Nws. 12.03 KRO-op drie. 13.00 Nws.
13.03 Raden maar.14.00 Nws. 14.03
KRO-op-drie. Discjockeys-sho.w. 15.00,
16.00 en 17.00 Nws.
BRUSSEL.
17.55 Weegschaal. 18.00 Nws .18.05 Voor
de soldaten. 18.28 Paardesportber. 18.30
Verkeerstips. 18.45 Sport. 18.55 Taal-
wenken. 18.57 Lichte muz. 19.00 Nws,
actualiteiten en amusementsmuz. 19.45
Pol. uitz. 19.55 Lichte muz. 20.00 Ope-
rettemuz. 2.00 Nws., De zeven kunsten.
22.20 Jazzprogr. 23.00 Concert. 23.40
Nws.
HET VLINDERACHTIGE meisje
Holly Golightly gaat iedere morgen, als
ze even kan, verliefd staren in de etala
ges van Tiffany, de exclusieve juwe-
lierszaak op Fifth Avenue in New
York. Dat is zoiets als haar ontbijt,
vandaar dat Truman Capote die Holly
Golightly bedacht heeft, de roman
rond dit vreemde wezentje, „Breakfast
at Tiffany’s” heeft genoemd, wat zeker
voor een Amerikaan die met de lokale
toestanden op de hoogte is, een intrige
rende titel moet zijn geweest.
„Breakfast at Tiffany’s” werd dan
ook een bestseller en Blake Edwards
heeft er kort daarna in ’61 een luchtige
comedie van gemaakt met Audrey
Hepburn als de ideale vertolkster van
de ijle, ongrijpbare Holly. Holly is een
„playgirl” die op allerlei nette en min
der nette manieren geld verdient en
zich daardoor in allerlei moeilijkheden
stort. De gangster Sally Tomato die in
de gevangenis zit. betaalt haar bijvoor
beeld 100 per wekelijks bezoek,
waarvan hij handig gebruik maakt om
via de onschuldige bezoekster bood
schappen naar zijn voormalige „gang”
te sturen. Er is een Braziliaanse miljo
nair in het spel en een plotselinge
bezoeker die beweert Holly’s eerste
echtgenoot te zijn geweest.
Gelukkig heeft Holly bij al die
moeilijkheden een trouwe en weinig
eisende buurman. een beginnend
schrijver (George Peppard) die trou
wens zelf onderhouden wordt door een
rijke weduwe van middelbare leeftijd
(Patricia Neal). In ieder geval er ge
beuren de meest onverwachte en on
waarschijnlijke dingen in „Breakfast at
Tiffany’s” en regisseur Blake Edwards
heeft al die door elkaar lopende intri
ges op de juiste luchtige wijze tot een
gelukkig einde laten samenkomen.
CHARLES BOOST
'wvwwwwwwwwvwwwwvwwwwwwwim/wwwwvvwwwwwwwvvvwwwmvvvvwwwhv*
Hij weet dat zijn publiek net intelligent
genoeg is om te kunnen lachen om de
spiegel (of het zelfportret) die hij voor
houdt. Het publiek houdt van Ajax, maar
gaat er niet te ver in, houdt van een
neutje en televisie, ziet celibataire pas
toors, kruideniers en maagden al in een
reservaat zitten, denkt wel over partner
ruil, maar is daar net nog niet aan toe
en zeker niet aan onzin als transcenden
tale meditatie. Paul van Vliet volgt uit
stekend de trend van de gemiddelde Ne
derlander.
De teksten zijn speels, goddank zonder
woordspelingen, en hebben een goede
dramatische opbouw. Van Vliet maakt eni
ge aardige mannetjes van wie de sergeant-
majoor de aardigste geworden-geworden
is. Tussendoor zingt Van Vliet enige ge
voelige liedjes, waarin hij naar ik ver
moed, meer van zichzelf wil laten zien.
De gevoelens worden in tamelijk conven
tionele woorden ondergebracht, zodat z’n
liedjes voor mij althans aan de opper
vlakte blijven. De muziek is plezierig
swingend en zeer muzikaal uitgevoerd
door Rob van Kreefeld, die alle muziek
schrijft, Joop Scholten, Dick van der Ca-
pellen en Hans Beths. Een groot deel van
het publiek bleef zitten voor de toegift
van dit jazz-kwartet.