Hanny Vree hoeft niet
zo snel naar de top
LencoL-85
vroeger
Saul Belem tekent bij plaat Bob Dylan
TEL 023-379909
Shapirra
degelijk
vakman
VELDH U IJZEN
BLOEMENDAAL
I
ALS JEUGDPROSTITUÉE IN TV-DOCUMENTAIRE
Duitse tv niet
EEN DOOS MET KUNST
erg populair bij
Nederlanders
Amsterdam helpt
gedupeerden van
nieuwe
Nieuwe spelling
in discussie
over pedofilie
Actie voor gratie
Timothy Davey
NOS-radio weer
„contra
15
18t/m23+25 mrt
Stadsschouwburg
Haarlem
TV vanavond
TV vrijdag
TV donderdag
toneelgroep
centrum
Radio vrijdag
DONDERDAG 16 MAART 1972
Niet overbekend
Concertgebouw-orkest
Naaktscène
DE BAKKENSPECIALIST
platenspelerperfektie Vraag Uw dealer
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM Voor Hanny
Vree mag de tijd van succes nu aan
breken. Zij heeft lang genoeg hard
gewerkt en desondanks op het twee
de plan gestaan. De eerste hoofdrol,
die zij in haar carrière van actrice-
zangeres-danseres vervult die
van het piepjonge sletje in VARA’s
gespeelde t.v.-documentaire „Jeugd
prostitutie”, op 21 maart (21.10 uur
Nederland II) uit te zenden geldt
voor haar als een doorbraak.
HAARLEM De Stichting Beel
dende Kunst die ook werkt in en
voor de IJmondgemeenten ont
wikkelt alle mogelijke plezierige
initiatieven, waarover al vaak is ge
schreven. Ze beperkt zich in haar
huurkoopsystemen niet alleen tot het
verspreiden’van „kunst voor aan de
wand”, maar doet ook andere dingen.
■mi
HANNY VREE
maar
ADVERTENTIE
18.57
sferen
ADVERTENTIE
22.30
21.30
NOS-NOT: Schooltelevisie.
HEIN STEEHOUWER.
ADVERTENTIE
'i
I
‘'i?
„Ze zochten iemand die niet zó’n over
bekend televisiegezicht had en die ook een
erg jong meisje kon spelen. En die een
beetje plat-Amsterdams kon praten. Mijn
Hanny Vree is nu 27 jaar en heeft al
heel wat jaren in de showbusiness achter
zich: zingend en dansend in operettes en
in produkties van Beppie Nooy, als beat-
girl bij Helen Leclerq en ook acterend in
haar eerste vrij belangrijke rol als Blonde
Greet (nee, niet die van „Wat zien ik”) in
„De Jantjes”
Het is bijzonder fijn, dat de SBK ook
kunst als in deze doos op de markt
brengt.
Martine Bijl en Frida Boccara van
avond „En Public".
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.10
19.55
20.00
20.15
20.21
21.15
22.05
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.20
19.45
19.55
20.00
20.15
20.21
20.35
20.55
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
21.10
21.50
22.30
23.00
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.28
N.V. NAHO - Amsterdam - importeur van wereldmerken
naam is toen genoemd in verband met
een rol in Beppie Nooy’s cabaretprogram-
ma „Had je me maar” ik speel er nog
steeds in, vanavond moet ik in Leeuwar
den de Bühne op! ik mocht een proef-
opname bij de VARA maken en de zaak
was voor elkaar. Ik heb toen in de
maanden, dat wij de opnamen maakten,
zó vaak en zó veel plat-Mokums gepraat,
dat ik me er ’s avonds thuis op betrapte dat
ik geen algemeen beschaafd Nederlands
sprak.
„Wat die semi-documentaire film over
de jeugdprostitutie betreft: het is natuu
lijk moeilijk om z’n film, waar je zelf de
hoofdrol in speelt, objectief te bekijken.
Maar volgens mij zat hij goed in elkaar,
was levend, boeiend en afwisselend. Er
komen veel mensen met verschillende ka
rakters in voor en ik vind dat er toch een
aardige tip van de sluier wordt opgetild
over de jeugdprostitutie. Er zitten scènes
in, die in de warme, buurt zijn gemaakt
en dat was geen gemakkelijke zaak.”
„Of ik nóg zo’n rol wil doen? Waarom
niet, al moet je.in dit land wel oppassen
dat je niet erg vlug in een hoekje wordt
gedrukt. Ik zou ook graag willen bewijzen
dat ik van vele en andere markten thuis
ben.”
HILVERSUM. De reacties naar
aanleiding van het op 6 maart uitge
zonden radioprogramma over pedofilie
hebben de NOS doen besluiten, het
onderwerp opnieuw aan de orde te
stellen op maandag 20 maart in een
programma, dat van 20.05 tot 22.00 uur
via Hilversum 2 wordt uitgezonden.
Het aangekondigde programma „Komt
u maar” komt daardoor te vervallen.
Er zit een naaktscène in Eimert Kruid-
hofs film, waarin het jonge hoertje Karin
net het bezoek van een „klant” heeft
afgewerkt. Hanny Vree: „Het is de eerste
keer dat ik zo’n scène moest spelen. Dat
valt dus niet mee, niet omdat ik nu zoveel
morele bezwaren tegen bloot heb, maar ik
had het nog nooit gedaan! Ik heb ook
heel wat sigaretten in de film moeten
roken, terwijl dat voor mij ook de eerste
keer was: in feite even moeilijk dus.”
..Ach, zó vlug hoef ik niet naar de top.
Succes, dat vrij langzaam is opgebouwd,
lijkt mij duurzamer dan een bloksemcar-
rière. Kijk maar naar Adèle Bloemendaal
en naar Tonny Huurdeman. Hoe lang
waren die twee al niet bezig, voordat ze
zó bekend werden dat ze een begrip zijn.
En ze worden steeds maar beter
Hanny Vree is een rasechte Amster
damse. Het Mokums klinkt licht en char
mant door haar praten heen. Ze bewoont
met haar man („Hij is toneelmeester en
hij heeft heel wat keren het doek voor
mij opgehaald van het toneel waarop ik
stond; we hebben elkaar ook in het thea
ter leren kennen”) een ruime bovenwo
ning in Amsterdam-Zuid. Het loshangende
blonde haar doet haar haar leeftijd niet
aanzien. Dit jeugdige uiterlijk heeft haar
ook de rol in de VARA-film bezorgd.
DORDRECHT. In Dordrecht is een
actiegroep jestart met een campagne voor
gratiëring van de 14-jarige Britse jonge
Timothy Davey, die in Turkije is veroor
deeld tot zes jaar gevangenisstraf wegens
het in bezit hebben hasjiesj.
Men stelt zich tot doel namens een zo
groot mogelijk aantal sympathisanten een
petitie voor het verlenen van gratie bij de
Turkse regering in te dienen.
19.55
20.00
20.15
20.21
20.35
21.20
21.45
22.45
22.50-23.20 TELEAC: Speelwijze (2).
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
VARA: (K) Hier is Lucy.
(K) Koning Klant.
STER(K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
VARA: (KAfdeling Fraude
(film).
(K) 2 voor 12 (quiz).
Achter het Nieuws.
NOS: (K) Uit de Kunst.
(K) Journaal.
23.05-23.10 Den Haag vandaag.
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
E.O.: (K) Zolder 9.
(K) Koorzang.
Nader Bekeken.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
VPROBerichten uit de samen
leving.
Laurel en Hardy.
Namensde kinderen van de
Pijp (doc.film).
(K Progr. over oude en nwe.
spelling.
NOS: (K) Ter Visie.
<K) Journaal.
Nederland I
10.45-11.35
sic*
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NCRV: Hosea.
(K) De Jonkvrouw van Avignon
(feuill).
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NCRV: Hier en Nu.
(K) Hoofd en hart (dl. 1).
Farce Majeure.
(K) Ander Nieuws.
NOS: (K) Journaal.
22.20
22.45-22.50
Harry Mulisch. De titel van het pro
gramma is schijnbaar ontleend aan een
moeilijk dictee: „De adellijke douairière
spoedde zich ijlings, barrevoets naar
het uiteindelijk gestrande kofschip.”
De NOS neemt hierna de uitzending
over met de rubriek „Ter Viste.” het
parlementair en politiek weekoverzicht.
Nederland 2 gaat om kwart voor elf de
ether uit met het laatste nieuws.
HILVERSUM. Ongeveer de helft
van de Nederlandse bevolking kan op
het televisietoestel thuis Duitsland 1 en
2 ontvangen. In het oosten van ons
land kan bijna 90 percent de beide
Duitse zender ontvangen, maar in het
westen en in het bijzonder in de drie
grote steden, ligt dit percentage onder
de twintig.
Een en ander blijkt uit de resulta
ten van een onderzoek, dat in opdracht
van de NOS is uitgevoerd.
De gemiddelde kijkdichtheid van de
Duitse programma’s is zo laag, dat dit
nooit van invloed kan zijn op de
kijkdichtheid van de Nederlandse pro
gramma’s. De kijkdichtheid voor de
programma’s op Duitsland 1 bedraagt
gemiddeld 1 percent, voor die op
Duitsland 2 ongeveer 2 percent. Op
tijdstippen, dat er in Nederland niet
wordt uitgezonden, is de kijkdichtheid
van Duitsland 2 iets hoger. De belang
stelling voor de Duitse zenders in ons
land is in het zuiden het hoogst: 3
percent voor Duitsland 1 en 4 percent
voor Duitsland 2.
Het Duitse programma, dat in de
periode, waarover het onderzoek zich
uitstrekte, het meest in Nederland
werd bekeken, was de Rudi Carrell-
show, die een kijkdichtheid haalde van
7 percent.
AMSTERDAM. Enige maanden gele
den dirigeerde Elyakum Shapirra een
concert in de C-serie van het N.P.O. De
formidabele pianosolisten Alfons en Aloys
Kontarsky reikten die avond naar de
toppen van de pianistiek, maar niet min
der groots was de prestatie van Elyakum
Shapirra, die het orkest bijzonder inspi
reerde met zijn interpretatie van het Con
cert voor orkest van Lutoslawky. Gistera
vond leidde hij het Concertgebouworkest
als plaatsvervanger van Gennady Rozjd-
jestwenky, die getroffen werd door een
reisverbod dat hem door de Russische
regering werd opgelegd.
De vorige week stond Shapirra ook al
voor het Concertgebouworkest, maar toen
voerde hij het programma uit dat door de
Russische dirigent was opgesteld (met de
Derde Symfonie van Skriabin) en het leek
mij toen niet juist hem daarnaar te be
oordelen. Gisteravond kwam hij met de
door hemzelf gekozen Vijfde Symfonie
van Sibelius en bevestigde daarmee de
goede indruk die hij in Haarlem had
gemaakt. De keuze op zichzelf kan ik
geen gelukkige noemen, daarvoor is Sibe
lius teveel een componist van het tweede
plan, maar de directie van Shapirra ge
tuigde in ieder geval van degelijk vak
manschap.
Hij kent zijn partituur en zijn leiding
gedecideerd. Geen pizzicato van de con
trabassen ontgaat hem, elke belangrijke
inzet geeft hij duidelijk aan en hij weet
zonder moeite het tempo te bereiken dat
voor de ontplooiing van de melodie nood
zakelijk is. Hij dirigeerde uit het hoofd en
dat is geen geringe opgave met een derge
lijk brokkelig en wankel werk. Het pu-
biiek echter had veel waardering voor de
prestatie van Shapirra en dankte daarvoor
met een langdurig applaus.
De Vijfde Symfonie van Schubert
waarmee het programma geopend werd
kwam er minder goed af. Ik kreeg sterk
de indruk dat Shapirra er teveel aan
wilde doen. Het nadrukkelijk uitslaan van
elke slag van de 6/8 maat van het tweede
deel doet de eenvoud van deze muziek
geweld aan en het orkest heeft deze
overvloed van gebaren bepaald niet nodig.
De aansluiting van het trio op het Menuet
ging zo haastig, dat de blazers er door
overrompeld werden. Ook het laatste deel
was naar mijn smaak te snel. Men kan
zich natuurlijk af vragen hoe „snel is
snel”- hoe snel is Allegro Vivace? Elke
dirigent heeft zijn eigen opvattingen. Al
les wat hij kan doen is zijn instinct volgen,
gebaseerd op studie en ervaring. Een fina
le van Schubert moet men niet spelen of
men door de duivel op de hielen gezeten
wordt, daarmee wordt de weldadige rust
die deze muziek in zich heeft ernstig
verstoord.
De ster van de avond was ongetwijfeld
Sophia van Santé, die de „Sieben frühe
Lieder” van Alban Berg zong. Hoewel
deze liederen onderling weinig verschillen,
heeft zij toch van elk lied een aparte
belevenis weten te maken. Vooral het
prachtige lied van Theodor Storm „Die
Nachtigall’ gaf zij zoveel expressie mee
dat wij er volkomen door gegrepen wer
den. Zij heeft met deze moeilijk te reali
seren liederen een diepe indruk weten te
vestigen en dat stempelt haar tot een
meesteres van de zangkunst. Het pleitte
voor Shapirra dat hij de orkestklank van
het grote instrumentarium zo doorzichtig
wist te houden dat de zangstem nergens
overschaduwd werd.
J. H. MOOLENIJZER.
De tweede uitzending over pedofilie
bestaat uit een ongeveer 50 minuten
durende documentaire over dit onder
werp met aansluitend de mogelijkheid
voor de luisteraars om telefonisch vra
gen te stellen aan een panel van des
kundigen, namelijk prof. dr. S. van der
Kwast, hoogleraar in de forensische
psychiatrie aan de r.-k. universiteit in
Nijmegen en staffunctionaris van de
prof. Pompe-kliniek, de psycholoog dr.
C. J. M. van den Aardweg uit Bloe
mendaal, de publiciste Herma Vergou
we, Hen ja Schneider en mej. M. A. van
Haselen, stafofficier jeugdzaken van de
rijkspolitie in Utrecht.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Gymn. 7.20 Dag met
een gaatje. 8.00 Nws. 8.11 Journaal. 8.30
De Groenteman. 9.00 (S) Engels-Ameri-
kaanse orkestwerken. 9.35 Waterstan
den. 9.40 Klass, liederen. 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00
Nws. 11.30 Oor van Azië. 11.55 Beurs-
ber. 12.00 Blik op de wereld. 12.30
Overheidsvoorl. Uitz. voor de land
bouw. 12.40 (S) Licht instrumentaal
trio. 12.50 Recht en slecht. 13.00 Nws.
13.11 Actualiteiten. 13.25 Toerismo.
13.50 (S) Promenade-Matinee. 14.25
Spiegel van Duitsland. 14.55 Ruimte.
16.00 VPRO-vrijdag. 16.00 Nieuws.
17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.20 Uitz.
D’66. 20.00 Nws. 20.30 (S) Muz. uit de
Barok. 21.00 (S) Radio Filharmonisch
Orkest. 22.30 Het Oproer kraait. 22.55
Meded. 23.00 Nws. 23.10 Actualiteiten
23.20 Muz. v. Nederlanders. 23.55 Nws.
Nederland I
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
TROS: (K) Calimero.
(K) Op losse groeven.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal
STER: (K) Reclame.
TROS: (K) De Onverschrokke-
nen. (film)
(K) En Public.
Vrienden in hoger
(film).
IKOR-CVK: Oordeel, vooroor
deel. veroordelen? (3)
23.00-23.05 NOS: (K) Toumaal.
HILVERSUM III
7.00 Nws. 7.02 Zing, zing, zing! 8.00
Nws., 9.00 Nws. 9.03 Jan Corduwener
Show. 10.00 Nws. 10.03 De Eddy Becker
Show. 11.00 Nws. 11.03 De Vincent van
Engelen Show. 12.00 Nws. 12.03 The Joe
Blow Show. 13 00 Nws. 13.03 Felix
Meurders Show. 14.00 Nws. 14.03 De
Herman Stok Show. 15.00 Nws. 15.03
Hugo van Gelderen Show. 16.00 Nws.
16.03 Top-30. 17.00 Nws.
BRUSSEL 324 M
18.55 Taalwenken. 18.57 Intermezzo.
19.00 Nws. actualiteiten en dansmuz.
19.40 Keurig Engels. 19.45 Boekbespre
king. 20.00 Gevar. muziekprogr. 22.00
De zeven Kunsten. 22.20 Amusements-
muz. 23.00 Science fiction en occultis
me. 23.40 Nws.
Harold Pinter
„Er is van tevoren al over die
naaktscène gesproken. Toen ik de zeker
heid had dat hij functioneel in het ver
haal paste, was het geen punt meer voor
mij. Maar griezelig was het toch wel een
beetje, al was de sfeer in de studio erg
goed en dat maakte het toch wel vrij
gemakkelijk voor mij om zo natuurlijk
mogelijk te doen.”
Hannie Vree is in Amsterdam-Oost ge
boren, maar groeide in de binnenstad, aan
het Rokin, op. Ze heeft onverdund arties-
tenbloed in de aderen met een musicus
als vader, acrobaten als grootouders van
vaders kant en een variétéman als oom.
Ze groeide een beetje in die sfeer op en
voor Hanny was het geen punt wat ze
later wilde worden: danseres!
„Ik heb een volledige balletopleiding
gehad. Daarna heb ik een paar seizoenen
gedanst en gefigureerd bij de Hoofdstado-
perette in „Die Zirkuspririzessin”, „An der
schonen blauen Donau” en „Ein Walzer-
traum”. Maar mijn hobby was zingen.
Dansen alleen vond ik te beperkt en niet
leuk genoeg en daarom ben ik zangles
gaan nemen. En later is er ook acteren
bij gekomen.”
„Mijn eerste grote kans kreeg ik in „De
Jantjes”. Ik had daarin al een rol als
danseres, toen Yoka Berretty kapte met
de rol van Blonde Greet en Beppie Nooy
mij een kans gaf. Dat was in het seizoen
’70-’71. Het heeft wel mijn verlangen
gescherpt naar wat meer speelrollen,
want dat facet in mijn loopbaan is nog
het minst ontwikkeld. Maar drama, nee,
dat liever niet. Ik ben wel bezig om mijn
stemvorming wat bij te slijpen,
toneelschool, nee, ook zonder die school
kom je er wel. Als je je ogen en oren
maar wijd openhoudt en bereid bent om
keihard te werken.”
Musical is Hanny Vree’s grote ideaal.
Maar aan een rol als Sweet Charity is zij,
zo zegt ze eerlijk, nog lang niet toe. Een
soubrette spelen, een kleinere rol is voor
lopig genoeg. Beter langzaam gaan en
natuurlijk een beetje mazzel hebbendan
ineens naar de top en dan weer met een
rotsmak uit showbusiness en publiciteit.
„Noem ze maar op, die jongens en
meisjes, die werden aanbeden en wiens
plaatjes je honderden malen in de week
hoorde. Waar zijn ze gebleven?” Voor
Hanny Vree hoeft het niet zo snel te
gaan-.als ze er maar komt.
Een van die dingen is het opnemen in
het systeem van een bijzondere uitgave
van Saul Belem, de heel knappe „cartooni-
ge” Haarlemse tekenaar. Het is een doos
met veertien originele zeefdrukken van
zijn tekeningen met daarin een langspeel
plaat van Bob Dylan, op wiens kwalitei
ten ik hier verder niet behoef te wijzen.
Een aantal nummers van Bob Dylan
heeft Saul Belem getroffen. Dat is geen
wonder, want hun beider instelling ver
schilt niet zoveel. De satirische maat
schappij-kritiek in tekeningen van Sau)
Belem en de songs van Dylan liggen in
hetzelfde progressieve vlak. Het is dan
ook geen wonder dat Saul Belems teken
pen in deze serie nog wat scherper is
bijgepunt en dat hij bijzonder raak heeft
getekend.
Hij heeft zelf met hulp van Peter
Kouthoofd de zeefdrukken gemaakt in een
genummerde en gesigneerde oplage van 1-
40 plus tien „preuves d’artiste,” een be
perkte oplage dus, die met inbegrip van
de plaat een zeldzaamheidswaarde krijgt.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.07 (S) Badinerie. 7.30 Nws. 7.41 Echo.
8.24 Overweging. 8.30 Nws. 8.41 Voor
de vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S)
De beste plaat voor uw stereokop. 10.30
Nws. 11.00 Voor de zieken. 11.55 Me
ded. 12.00 (S) Van twaalf tot twee
12.22 Wij van 't land. 12.26 Meded.
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws
12.41 Actualiteiten. 13.00 Raden
maar14.05 Schoolradio. 14.30 (S)
Interlokaal op vrijdag. 15.30 Nws. 17.00
Zondep grenzen. 17.10 (S) Metropole-
orkest. 17.25 Voor de kinderen. 17.30
Nws. 17.32 (S) Echo. 18.00 (S) Licht
ensemble. 18.30 Nws. 18.41 Echo. 18.50
Verkenning. 18.58 Marktberichten. 19.00
(S) Au-ditie. 19.40 Vastenmeditatie.
20.00 In antwoord op uw schrijven.
22.00 (S) Voetlicht op: 22.25 Overwe
ging. 22.30 Nws. 22.38 Den Haag van
daag. 22.50 (S) Goal23.55 Nws.
AMSTERDAM. Beeldende kunste
naars, voor wie op grond van de op 1
januari 1972 gewijzigde Beeldende Kun-
stenaars-Regeling („contra-prestatie”) in
Amsterdam geen voorzieningen meer kun
nen worden getroffen, zullen door de
gemeente financieel worden geholpen.
Het gemeentebestuur, dat ernstige be
zwaren tegen deze regeling heeft, trof een
aantal compensatiemaatregelen. Aangezien
de gewijzigde regeling voor de kunste
naars die reeds vóór 1 januari 1972 in de
regeling waren opgenomen maar thans
niet meer aan de eisen daarvan voldoen,
voorziet in een overgangstermijn tot 1
juli, zal eerst na die datum duidelijk
worden om welke kunstenaars en hoeveel
kunstenaars het zal gaan.
Nederland 1. De TROS zendt vana
vond om kwart over negen een pro
gramma uit rond de zangeres Frida
Boccara, die bekend is geworden met
nummers als „Cent mille chansons” en
„Venice va Mourir.” Een van de gasten
vah mademoiselle Boccara is Martine
Bijl.
Het TROS programma wordt om ze
ven uur begonnen met een aflevering
van „de Onverschrokkenen,” met Burl
Ivens, uitgezonden Na de vijftig minu
ten muziek en zang van en rond Frida
Boccara kan men kijken naar de één-
akter „Vrienden in hoger sferen”. Om
half elf zendt CVK-IKOR een nieuwe
aflevering uit de serie „Oordee’ voor
oordeel. veroordelen?” Evenals in de
vorige uitzending wordt aandacht be
steed aan de problemen van drie in
Nederland verblijvende Turkse gezin
nen. Het laatste nieuws is om elf uur
te verwachten.
Nederland 2: Het eerste uur op het
tweede net is voor de Evangelische
Omroep. In Zolder 9” bezoeken jon
gens en meisjes de studio van Trans
World Radio Daarna een optreden van
het meisjeskoor de Lenteklokjes uit
Sassenheim en tenslotte „Nader beke
ken,” dat gewijd is aan de toenemende
belangstelling voor de statenbijbel en
de statenvertaling.
Na het journaal van acht uur neemt
de VPRO bezit van het tweede net.
Gewoontegetrouw zendt deze omroep
vereniging eerst de rubriek „Berichten
uit de samenleving” en vervolgens een
nieuwe I .aurel en Hardy, aflevering
uit.
Het orogramma „namens.van
vanavond is gewijd aan de jeugd in de
Amsterdamse volksbuurt De Pijp. In
deze buurt, die er erbarmelijk uitziet,
is protest gerezen tegen het feit, dat
het gemeentebestuur van Amsterdam
niets onderneemt om De Püp een
enigszins aanvaardbaar woonmilieu te
geven. Regisseur Roeland Kerbosch en
producent Bob Ris, die deze aflevering
van „Namens” maakten, bekeken De
Pijp met name met het oog van het
kind dat in deze buurt opgroeit. De
jeugd kent er geen speelgelegenheid.
Ook thuis heeft zij onvoldoende ruim
te. Gevolg: een motorische achterstand
en moeilijk mee kunnen op school
Een ander actueel onderwerp dat de
VPRO aansnildt is de discussie over de
spellingsvereenvoudiging. In een recht
streekse uitzending een debat tussen
een voor- en een tegenstander van
deze vereenvoudiging, de psycholoog
Dolph Knhnstamm en de schrijver
n*WWWWWVWWWWVWWWWWWWVWWWWWWWWWWWWWWWWWWIfWVWWVWVWWtRllWWVWWVWWWWlfWWWWWVVWWVVWVVVWWWWWWVWW*A*WW’
K