Arman en Ilva
Van het Reve vertelt
ontroert als geen ander
Polle, Pelle
1
11
Pingo
Hl
0
O
AGENDA VOOR BA
\E IJMOND
Rustig weer
„DE TAAL DER LIEFDE”
6
O?
In en om Haarlem
Bollenstreek
Velsen-IJmuiden
KSSSsWIJ ONTVINGEN
(r lüH
Beverwijk
Heemskerk
111rw
WK
MA.
MAANDAG 20 MAART 1972
tonei
spee
nem
terlr
deta
gron
eens
stuk
dan
ley,
film
op e
won
trou
naai
leve
kern
„HET IS ZUIVER door Gods ge
nade dat ik me staande houd,
Woelrat. Ik had jong moeten ster
ven. Dat was ook de bedoeling.
Maar het is anders gelopen. Wel
heel anders. Wie had ooit kunnen
denken dat mijn heilig kunste
naarschap eens zou moeten dienen
tot het verzinnen en vertellen van
de meest verwerpelijke taferelen,
en zou strekken tot zelfbevredi
ging in plaats van tot het stichten
van een gezinIn een achter
kamer liggen vertellenHoe is
het mogelijk.
weer je zeker dat 1
MEESTER SLUW IN HET
KIPPENHOK ZAT?
I9-9
ANNEKE VAN LUXEMBURG.
20
u.:
u.:
18 jr.
en zo.
KOSMOS—AMSTERDAM.
9
EN
VAN
BRUNA—UTRECHT
DE BEZIGE BIJ—AMSTERDAM.
SPECTRUM—UTRECHT.
VAN
DITMAR—DE
Wim Hazeu: „Duitse honden bijten”.
19.30 u.: Vergadering
onbew.
Volle maan
SL
6
4
1
1
0
In De Taal der Liefde is de schrijver
zelf aan het woord zoals hij dat was in
zijn brievenboeken Op Weg naar het
Einde en Nader tot U, daardoor is de
toon heel vertrouwelijk. Wat aan wan
trouwen blijft bestaan, dat de schrijver
toch niet serieus is, wordt weggenomen
door het middengedeelte, waarin brie
ven staan aan „kunstbroeder Simon”-
duidelijk Simon Carmiggelt die je
van de ernst van de schrijver overtui
gen.
György Karlos: „De 7 dagen van
Abraham Bogatir”, roman.
H. J. W. BECHT’S-UITGEVERSMIJ-
AMSTERDAM.
Jan Arends: „Keefman”, een verhaal
dat zich afspeelt in een psychiatrische
inrichting.
Louis Hermans: „De Lampedrager”,
het verhaal van een man in de cel van
een totalitair regiem.
NIJGH
HAAG.
ATHENAEUM-POLAK
GENNEP—AMSTERDAM
G. J. A. RUYS UITGEVERSMIJ—
AMSTERDAM
ELSEVIER—NEDERLAND-
AMSTERDAM
waar aangst, zonde en ziekte bestaan
en hij brengt ze in het licht.
Het is jammer dat misplaatse rancu
ne Van het Reve verleidt tot uitspra
ken die hem in politieke zaken onge
loofwaardig maken. Dat de Partij van
de Arbeid zich niet openlijk zou uit
spreken voor minderheden als de ho-
mosexuelen zal geen tegenstander die
de krant leest, voor zijn rekening wil
len nemen.
Hoog water
Laag water
Hoog water
Laag water
zw. bew.
regen
licht bew.
licht bew.
onbew.
mist
onbew.
half bew.
licht bew.
mist
mist
mist
mist
mist
mist
mist
mist
licht bew.
mist
3
9
3
7
8
2
1
-5
5
7
6
0
1
5
6
uur
uur
uur
uur
Amsterdam
De Bilt
Deelen
Eelde
Eindhoven
Den Helder
Rotterdam
Twente
Vlissingen
Z.-Limburg
nnw
ono
w.st.
ozo
ozo
no
w.st.
zzo
w.st.
ono
w
w.st.
w.st.
no
z
wnw
wzw
zzw
nnw
w.st.
o
ono
nw
z
ozo
n
zzw
w
6
16
17
19
19
19
17
6
19
10
12
16
19
19
7
18
19
7
19
9
21
19
19
7
16
18
15
w.st.
o
zo
t
1
t
t
s
De
gens
wie
allet
ten.
elke
voor
liik
heef
aan
Kat<
M
werl
vorr
fron
beei
ben.
en 1
w
pun
het
onzi
last
liik
nek
D
thei
nac
trot
ont:
ver
hee
hee
rin:
aar
die
voc
tus
sar
an<
rer
Ka
ma
ga:
bij
ni
zo
d«
O
w
g:
di
<3e:
ka
ke
he
do
K;
M<
ni<
za
hc
de
ai
o
a
d
C
g
r
s
g
o
4
0
0
o
o
o
o
o
o
2
0
0
o
5
0
0
0
0
0.1
o
o
o
o
o
o
1
1
-2
6
1
4
6
5
4
12
—2
9
Lars Görling: „Mijn avontuur als
uitgever”. James Leo Herlihy: een ro
man uit het tijdperk van Aquarius:
„Witch Gliz”. Paul Bailey: „Zonden”,
vertaald door W. A. Dorsman-Vos.
w.st.
w.st.
w.st.
w
w.st.
zzw
Uit dit voortgaan tegen beter weten
in spreekt de ernst van de schrijver, de
eenzaamheid en de tragiek van zijn
bestaan, die van de gelovige, ongelovi
ge, van het jongetje dat in Werther
Nieland steeds maar weer clubs op
richt, waarvan Werther lid moet wor
den en waarvan hij voorzitter is, en
die van Darger uit het verhaal Vakan
tie die met magische toverformules de
logeerpartij tracht te verwezenlijken
van de Duitse jongen, die niet zal
doorgaan.
Deze vorm van eenzaamheid krijgt
in het werk van Van het Reve vorm.
Hij voert zijn lezers listig met verha
len en grappen naar de duistere plek
ken van eenzaamheid en melancholie,
De emoties die hij oproept zijn erop
gericht, dat Woelrat, „Omdat hij gees
telijk mismaakt bent” kan klaarkomen.
Het vertellen voor Woelrat is een daad,
hoe merkwaardig ook, van een liefde
die bereid is juist deze gevoelens te
erkennen en te gebruiken. „Het is ge
zien. het is niet onopgemerkt geble
ven”, staat er op de laatste bladzijde
van De Avonden.
Ook in dit boek is Van het Reve die
uitspraak trouw gebleven. Door de ge
voelens te beschrijven en te erkennen
die tot de verwerpelijkste daden kun
nen leiden heeft hij helderheid be-
gracht, zin en orde in het bestaan. Zelf
spreeekt hij van zijn „blijde bood
schap”.
Prisma-boek van Piet Damstra, waar
in hij „een pakket puur pittige puzzels
an peins-pen-potlood-problemen pre
senteert”.
BIOSCOPEN
City Theater, maandag en dinsdag 20 u.: „Als
de dauw hangt komt er regen."
TENTOONSTELLINGEN
Felison, Beeckestijn, Velsen-Zuid. Expositie
linoleumsneden en pentekeningen van Geert
Mulken; dagelijks van 14 tot 17 uur. Tot en met
26 maart.
Pieter Vermeulenmuseum in gebouw Cultu
reel Centrum, Moerbergplantsoen, IJmuiden, da
gelijks geopend van 9.30 tot 12 uur en 14 tot
16.30 uur; zaterdags en zondags gesloten.
Stadhuis Velsen, Plein 1945, IJmuiden is op
alle werkdagen van maandag tot en met vrijdag
te bezichtigen van 10 tot 12 uur.
Bedrijfsmuseum Hoogovens, permanente expo
sitie van oudheidkundige bodemvondsten. Bes-
semerstraat, Velsen-Noord, geopend dinsdag 12-
13.30 uur, donderdag 12-13.30 uur en 20-22 uur:
op andere tijden op aanvraag tel. 02510-92590 of
02510-94159.
De Filmeditie van „De kleine Ark”
van Jan de Hartog, geïllustreerd met
foto’s uit de film. Het boek, dat na de
waterramp van 1953 is geschreven,
staat weer in een nieuwe belangstelling
nu de gelijknamige film binnenkort
zijn wereldpremière zal beleven in
Amsterdam.
Lissabon
Locarno
Londen
Luxemburg
Madrid
Malaga
Mallorca
München
Nice
Oslo
Parijs
Rome
Split
Stockholm
Wenen
Zurich
Casa Blanca licht bew.
Las Palmas
Aberdeen
Barcelona
Berlijn
Bordeaux
Brussel
Frankfort
Geneve
Helsinki
Innsbruck
Kopenhagen licht bew.
licht bew.
onbew.
onbew.
onbew.
geh. bew.
onbew.
half bew.
onbew.
onbew.
mist
onbew.
zw. bew.
onbew.
mist
licht bew.
mist
Het KNMI deelt mee: West-Europa bevindt
zich nog steeds in het overgangsgebied tussen
een hogedrukgebied op de oceaan en een ander
boven midden-Rusland. In dit overgangsgebied
zijn de luchtdrukverschillen gering zodat er
over het algemeen maar weinig wind is. Door
dat bovendien ook de bewolking ontbreekt, da
len de temperaturen gedurende de nacht op
veel plaatsen in ons land tot 1 a 2 graden onder
het vriespunt. Overdag loopt de temperatuur
weer flink op en bereikt in het binnenland
waarden tot bijna 20 graden maar door het ge
ringe luchtdruk verschil in ons land en de nog
lage temperatuur van het zeewater streek er
aan de kust in de middag een zeewind je op die
de temperaturen daar enkele graden lager
houdt. Boven de Britse eilanden bevindt zich
een front dat maar weinig van plaats veran
dert en zich ook maar weinig aktief toont. Het
laat zich aanzien dat het huidige rustige voor
jaarsweer nog wel even zal aanhouden. Baro
meterstand hedenm. 1019,3 millibar (764,4 mm).
VrU zonnig en aanhoudend droog. Vooral in
het binnenland later iets lagere temperaturen.
Aantal uren zon: een tot acht; mln. temp, om
streeks normaal; max. temp, van ongeveer nor
maal tot vier graden boven normaal; kans op
een droge periode van tenminste 12 uur 95 per
cent; kans op een geheel droog etmaal 90 per
cent. Normale temp, tot 26 maart min. 3, max. 8.
WEERRAPPORTEN
Maximum- an minimum
temperaturen
binnen- en buitenland
DIVERSEN
Treslong (Hlllegom). Dagelijks behalve maan
dag: diner dansant.
Linnaeushof (Bennebroek). In de “7
het kinderparadijs ,.In de zevende hemel'
CL. LLL.
geopend 14-18 uur; za. en zo. 11-18 uur.
De Kuip (Noordwijk-Binnen) 19.30 u.:
voering muziekschool Bollenstreek.
Raadhuis Noord wijk: Dinsdag 20.00 uur: Ge
meenteraadsvergadering.
HAARLEMMERMEER
DIVERSEN
Raadhuis Hoofddorp:
commissie Financiën.
böëkënböêkënböëkënböëkënï
boekenboekenboekenboekenl
boekenboekenboekenboeken!
boekenboekenboekenboekenl
boekenboeken
boekenboeken w.eaw aia M fall
boekenboekenboekenboekenl
boekenboekenboekenboekenl
boekenboekenboekenboekenl
boekenboekenboekenboekenl
tropenkas
«nel” met
o.a. spelen, film, poppenkast, puzzels enz. Dag.
Ult-
„Sudia Neerlandica nr. 8 - drie
maandelijks tijdschrift voor neerlan
distiek.
Het is waar dat de thematiek van
Van het Reve smal is en ook uit dit
citaat blijkt hoezeer hij dit beseft
maar even waar is, en dat is waar het
op aankomt dat hij als geen ander
kan vertellen en ontroeren, zijn stijl is
virtuoos en in dit land ongeëvenaard.
Ook in dit boek is er geen nieuws
onder de zon, zoals men reeds kon
weten uit de eerder gepubliceerde
hoofdstukken in Soma. Misschien was
het niet zo’n goed idee die voorpubli-
katies, want het is juist de compositie
die dit boek maakt.
Hierdoor wordt zcwel het geheel als
elke kleine vertelling verrassend en
spannend, spannender vooral naarmate
de reviaanse stories brutaler en boeien
der worden en oponthoud storender.
Wat nu te bedenken van diie scène
waarin de schrijver voor het plezier
van Woelrat vertelt hoe soldaten bran
dende sigaretten uitdrukken op het ge
slacht van een zwarte jongen, terwijl
deze wordt genomen door een mooie,
lieve jongen? Aan foto’s van dergelijke
gebeurtenissen in de krant of op de
televisie zijn we min of meer „gewend”
geraakt en ze zijn niet verwerpelijk
wanneer men met die foto’s kennis wil
geven van wat er gebeurt. Verwerpe
lijk is het pas als men de sadistische
emoties die erin worden aangegeven,
oproept door een context, dlie de ge
voelens stimuleert en richt op sadisti
sche daden. Het zijn ook niet die
gevoelens maar de daden die verwer
pelijk zijn.
Het sadisme ini de martelverhalen
van Hamelinck kun je accepteren om
dat het verslag doet van wat kinderen
zoal doen, maar kun je als volwassene
sadistische gevoelens in je bestaan toe
laten, in voorstellingen oproepen en
gebruiken? Van het Reve spint de lezer
in dit verhaal in een sfeer van ver
trouwelijkheid, zodat '«je je emotioneel
niet meer kunt distantiëren. Hij be
schrijft die scène om de lezers verslag
te doen. Hij spreekt zelf van „verwer
pelijke taferelen” en aan Carmiggelt
schrijft hij: „Ik ben vaak bang van
wat ik denk, maar ik schrijf het toch
maar op”. „Het is wel eenzaam, wat ik
schrijf” en cursief gedrukt: „Dit heeft
nog nooit iemand in Nederland ge
schreven en waarschijnlijk evenmin ie
mand elders ter wereld ooit”.
„Ik mag nog getuigen van deze din
gen en niet morren. Het is wel eens
niet zo leuk als je dingen ziet die
niemand anders schijnt op te merken,
maar het is toch een voorrecht. Het
moet uit de lengte of uit de breedte.”
„Franciscus was de beeldschone zoon
van een textielfabrikant die miljonair
was. Hij kon iedere jongen en iedere
vrouw in bed krijgen die hij wilde, in
een tijd die een warreling was van
weelde, ontucht, devootsie, oorlogen,
pestilentie en pausen die vrijwel
openlijk atheïsten waren. De voora
vond van de Renaissance. Ik zeg maar
wat. ”
Ho
I de
2
BIOSCOPEN
Cinema Marquette (Ruijsdaelstraat)
„Diamonds are forever”.
TENTOONSTELLINGEN
Galerie Fuchs (Muilmanslaan 8a). Expositie
werken van Ruud Corneiisse, Paul Baars. Vic
tor Lindford, Ton de Rooij en Fuchs van Son;
geopend van 10 tot 21 uur.
1 j)
I
«1
BIOSCOPEN
Kennemer Theater (Zeestraat) 19 en 21.15 u.:
Betti Betti(n) Bet (uit)”.
Luxor Theater (Breestraat) 19
Dracula, de verschrikkelijke”.
Een „Europese Natuurgids”, die een
overzicht geeft van de belangrijkste
planten- en diersoorten, die in Europa
voorkomen. Oorspronkelijk in het
Duits bij de Urania-Verlag te Leipzig
verschenen is deze bijzonder mooi uit
gevoerde gids vertaald en bewerkt door
A. A. Kruijne, voor het botanisch ge
deelte en J. G. Nieuwendijk voor het
zoölogisch gedeelte. Met de 1500 uitste
kende vierkleurenillustraties, is de op
zet van deze gids zeer duidelijk en
overzichtelijk.
Eerste gedeelte is planten, tweede
gedeelte is dieren, voorafgegaan door
overzichten van bladstanden, bladvor-
men, bloeiwijze, de verschillende fami
lies en determinatietabellen voor de
planten, gevolgd door een overzicht
van de verschillende diergroepen, die
behandeld worden.
Het boek richt zich niet tot de
vakbiologen maar tot de echte natuur
vrienden en natuurliefhebbers, die
geïnteresseerd zijn in het wat, wie en
waarom van de flora en fauna buiten
in de natuur, waarmee ze in aanraking
komen. Qua formaat helaas geen gids
om in je zak te steken, terwijl hij dit
qua inhoud bij uitstek zou zijn.
Maarhet rustig thuis napluizen van
de vraagtekens en de verrassingen, die
de natuur ons biedt, kan ook heel fijn
en boeiend zijn.
VAN HET REVE VERTOONT een
verhouding tot de geliefde die dan ook
veel overeenkomst vertoont met die
van de Christen tot zijn God; God
immers is, in Zijn oneindige liefde
Zich Zelf genoeg Woelrat moet ook
uitsluitend van zich zelf houden en ziet
eruit als een jonge Geod maar eist
niettemin dat Zijn enige Zoon, ook
God, Zich voor Hem slachtoffert. Voor
deze constructie knielt de Christen in
aanbidding.
Van het Reve vertelt zijn verhalen
niet achter elkaar; hij onderbreekt ze
met andere verhalen en met herinne
ringen, maar soms is heit de twijfel die
de voortgang van het verhaal remt.
„Becht’s grote rozenboek”, een
„groots” boek ook van S. Millar Gault
en Patrich M. Synge, allebei grote
deskundigen van internationale be
kendheid. Vertaling en bewerking van
A. A. Kruijne. De oorspronkelijke titel
luidt: „The Dictionary of Roses in
Colour”, en dat is het dan ook. Het
boek is geweldig mooi uitgevoerd met
500 kleurenfoto’s, en zeker de moeite
waard om er later nog eens uitvoeriger
op terug te komen.
NV WERELDBIBLIOTHEEK—AM
STERDAM.
■3
o
o
o
o
o
o
o
o
o
I o
HET BOEK IS OPGEBOUWD als
een drieluik: twee hoofdstukken met
vertellingen Gezond leven en De taal
der Liefde, dan 100 pagina’s en brieven
en tenslotte weer drie hoofdstukken
met vertellingen: Liefde zonder Naam,
Wie zijn Vriend liefheeft..en Spaart
de Roede niet.
De brieven
Het contrast is kenmerkend voor het
boek: in de compositie in de afwisse
ling van verhalen en brieven, in de
afzonderlijke hoofdstukken in de af
wisseling van de reviaanse vertellingen
met min of meer komische beschrij
vingen en uiteenzettingen, binnen die
vertellingen weer wordt de schrijver
voortdurend afgeleid door herinnerin
gen of gedachten die er ook uit moe
ten, terwijl in elk verhaaltje de zinnen
voor een stilistisch contrast kunnen
zorgen.
r
Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 79). Per
manente tentoonstelling oude religieuze kunst.
Geopend dl. t.m. za. 10-12.30 en 14-17 uur. Zo.
14-17 uur.
Teylers Museum (Spaame 16). Permanente
tentoonstelling schilderijen uit de 19de en 20ste
eeuw, tekeningen van Hollandse, Franse en Ita
liaanse school. Geopend dl. t.m. za. 10-17 u., 1ste
zo. van de maand 13-17 uur.
Stichting Beeldende Kunst (Ged. Oude Gr.
121). Expositie uitleenkunst. Eigentijdse Nederl.
schilderijen, grafiek, wandkleden en klein plas
tiek. In de kelder expositie van Joji Kondo met
poëtische poppen. Geopend dl. t.m. vrij. 13-17 u.,
za. 11-17 u., do.avond 20-22 uur.
Stichting MACRO-cenre KOSMOS (Amster-
damstr. 61). Expositie m.b.t. ruimtevaart, astro
nomie, geologie etc. Dagelijks geopend 14-17 u.
Elke avond beh. za. en zo. 19.30-22 uur.
Galerie Kunst voor U (Warmoesstraat 16). Ex
positie werken van J. J. Alberts, schilderijen uit
Indonesië, Hongarije en batikwerk uit Bambang
Oetro. Geopend dl. t.m. za. 9-12.30 en 13.30-19
uur; ma. 13.30-18 uur.
Galerie Zijlstraat (Zijlstraat 31). Expositie
schilderijen van Nora Strolnk en plastieken van
Eva Mendlik. Geopend dag. 13-17 uur. Tot en
met 25 maart.
Kleedkamers Openluchtmuseum (Wilhelmina-
park, Bloemendaal). Tentoonstelling „Het leven
in de Noordzee”. Geopend za. en zo. 13-15 uur,
Galerie Blokker (Bronsteeweg 4a, Heemstede).
Permanente expositie handgeweven wandkleden
van Bodil Blokker-Veggerby, keramiek en gra
fiek. Geopend 9-17.45 uur, behalve zo. en ma.
VOLKSUNIVERSITEIT
Aula A.
20.00 u.: Jan de Boer over
Bach”. Dinsdag 20.00 u.; W.
I iB. B
H. Gerhardschool (ingang Raaks).
„Johann Sebastian
R. Oudshoorn over
„Bloeiende heesters” (voordracht met dia’s).
DIVERSEN
Wijkcentrum Europawijk (Laan van Angers 5).
Dinsdag 10-12 uur Spreekuur sociaal raadsman.
Kennemer Lyceum (Stooplaan 7, Overveen).
Dinsdag 20.00 u.: de heer H. P. Baard over
Frans Hals (lezing met dia’s).
Waagtaveerne (boek Spaarne-Damstraat). Ge
opend ma., dl. en do. 19.30-24 uur; vr. en zat.
18.30-01 uur; zo. 22-5 en 20-22.30 u. Om de 14 da
gen donderdag 20.30 uur: literaire avond. Vrij
dags en zaterdags 22 uur; zondag 21.30 uur.
Toneelschuur (Bavo-gebouw, Smedestraat 23).
Dinsdag 20 Uur: Filmschuur; woensdag 20 uur:
Open Workshop; donderdag 20 uur: Mlmework-
shop; zaterdag 11 uur: klnder-workshop; 14 en
16 uur: jazzballet.
Bowlingcentrum (t.o. Honkbalstadlon). Dage
lijks 12-02 uur; za. en zo. 11-02 uur. Jeugd-
bowlen iedere zaterdag 11-13 uur.
Biologisch Centrum „De Duiventil” (Vogelen
zang, Vogelenzangseweg bij „Oase”). Expositie
„Het reewild in de duinen”.
Hotel Bouwes (Zandvoort). Za. en zon. optre
den van Tony Dispary en zijn orkest. Tevens zo.
matinee.
Dolfirama (Zandvoort naast Bouwes Palace).
Wo., za. en zo. 12, 14 en 16 uur: voorstelling.
Bowling Centre (Burgem. van Fennemaplein,
Zandvoort) Dagelijks van 14-01 uur.
Lou van Burg (Stationsplein, Zandvoort).
Iedere avond beh. maandag 20 uur: Internatio
naal trefpunt in de Gulden Slok.
16
17
17
18
19
12
15
19
16
19
^.Ek er
en 21.15 u.:
SCHOUWBURG
Stadsschouwburg (Wilsonsplein). Vandaag en
morgen 20.15 u.: Toneelgroep Centrum met
„Vroeger”.
MUZIEK
Kathedraal St. Bavo (Leldsevaart, Haarlem).
Dinsdag 20.00 u.: Concert door koren o.l.v. Ru
dolf Grasman.
BIOSCOPEN
Cinema Palace (Gr. Houtstraat 111) 15.30, 19 en
21.30 u.„Ontsnapping uit kamp Mc. Kenzie”.
14 jr.
Frans Hals (Frans Halspleln) 19 en 21.15
Beast of blood”, 18 jr.
Lido (Houtplein) 14, 19 en 21.15 u.: „Le Mans”,
a.l.
Luxor (Gr. Houtstraat 139) 14, 19 en 21.15 u,:
„Fanny Hill”, 18 jr.
Roxy (KI. Houtstraat 79) 14.30, 19 en 21.15 u.:
„Sandra”, 18 jr.
Studio (Gr. Markt) 14.15, 19 en 21.15 u.: ,.The
touch”, 18 jr.
TENTOONSTELLINGEN
Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 63). Per
manente tentoonstelling van Hals’ meesterwer
ken en werken van de Haarlemse school van de
16de t.m. 19de eeuw. Prentenkabinet. Geopend
ma. t.m. za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur.
Eerste kwartier 22 maart 3.12 uur
29 maart 21.05 uur
DINSDAG 21 MAART
Zon op 6.40 uur; onder 18.55 uur
Maan op 9.29 uur; onder 2.27 uur
MAANDAG 20 MAART
6.58 uur en 19.25
2.40 uur en 15.11
DINSDAG 21 MAART
7.48 uur en 20.19
3.27 uur en 15.57
Richard d’Ambrosio: „Slechts een
schreeuw”, een psychiater vecht voor
de redding van een kind; vertaling is
van Ellen Koomen. Brian Callison:
„Besmette lading”, een verhaal over
een totalitair regime.
bacteriologische wapens voor hun mis
dadig doel tracht te gebruiken.
DE COMPOSITIE IS helder en dui
delijk: het thema krijgt in elk hoofd
stuk in nieuwe vertellingen steeds toe-
gespitster vorm en in de brieven wordt
niet alleen de situatie, waarin de
schrijver zich bevindt, beschreven
hij is depressief en wil toch werken,
hij probbeert van de drank af te
komen efi van de slaappillen maar
de schrijver bespreekt ook de voor
gaande en de nog volgende hoofdstuk
ken met Carmiggelt, zodat het werk
een geheel wordt en je met vernieuw
de belangstelling aan de tweede ronde
begint.
Dat er van een tweede ronde sprake
is blijkt uit de persoonswisseling van
de geliefde: Tijger in de eerste twee
hoofdstukken, nu Woelrat. Rond Tijger
vertellingen over echte jongens, Peter
Z. en Giovanni L. die ze in 1968 en
1969 ontmoetten, voor Woelrat uitslui
tend vertellingen over anonieme en
fictieve jongens in allerlei tijden.
aan Carmiggelt lopen
van mei 1971 tot november 1971 en
begeleiden het ontstaan van de hoofd
stukken. De leidraad van de verhalen
is dat de schrijver steeds weer op
gevaar af zijn schrijverschap te verlie
zen en steeds beter vertellen moet
van het revisme: vertellen aan Tijger
of Woelrat, dat er een mooie, lieve
jongen is, die als ze dat willen, aan
hen zal worden gegeven. De beschrij
ving van die jongens, die manier waar
op ze cadeau worden gedaan wordt
steeds driester, zodat de spanning bin
nen de vertellingen daardoor binnen
het boek steeds groter wordt.
Komische tot zeer komische inter
mezzi van de bekende, zwaarmoedige
reviaanse soort zorgen voor afwisseling
en uiteindelijk vergroting van de dis
tantie en de spanning. Wanneer de
meest drieste vertelling achter de rug
is: een zwarte jongen wordt met bran
dende sigaretten bewerkt als hij aan
een andere zeer mooie, lieve blonde
jongen wordt gegeven, dam breekt er
een hevig jolijt los, dat nog prachtige
verhalen oplevert over een zekere
Fonsje en een over de dominee en de
kapitein van het gedoemde schip De
Vliegende Hollander, wat uitmondt in
het verslag van een ontmoeting met
Hare Majesteit op een hoge en plechti
ge Kees de Jongen toon:
„O juist. Maar in uw boek werd ik
in het bijzonder getroffen door de
figuur vam een jongeman, dte u Woelrat
noemt. Een grappige naam. Het lijkt
mij een erg, een heel erg bijzondere
jongen.”
„Het doet mij onuitsprekelijk goed,
dat het Uwe Majesteint behaagt aldus
over hem te oordelen. Hij is een heel
erg bijzondere jongen. Ziet U, Majes
teint, Uw koninklijke hoofd staat op
ontelbare postzegels.”
„Spreekt U mij er niet van”.
„Ik vraag U verschoning, Maar deze
Woelrat zijn hoofd zal ook, eens, op
ontelbare postzegels staan afgebeeld.
Lichtgroene, heel grote postzegels. Ook
driehoekige.”
„Ik vind het een even verrassende
als verheugende gedachte.”
„Ik beschouw mij voor altijd als
Uwer Majesteits slaaf en gevangene”.
Neen, het was niet mogelijk: men
kon het niet zeggen ooit. Wat men
zeggen wilde zag men soms wel in, in
verzengende en verterende gloed, maar
het woord, waarin het uitgesproken
zou kunnen worden, was niet bij enig
kind van de mensen. Toch moest men
proberen zich te redden
HELP.'
77,
3051-1
w
OEI, MEESTER SLUW IS
WEER IN DE 8UURT!
NU NOG EVEN DEZE'
REACTOR TESTEN. DAN
ZIT HET ER MEER OP A
'TMDRDT
OPEENS ZO 1
DONKER fiW
&AKTERIN
GODSNAAM
GEËEURENlW
JA.IKHAD6EIN)Kl
^ISNplankton-
VJOI-K! Al, DAT
ZIET ER NIET MOOI
k utr...
EN...
ILVA ISNOG
BUITEN!
r 'N SCHERPE TEMPERATUUR.-DALING' X
ONDER DE PLANKtON-WLK. MAAR W
DAARACHTER KOMT...LUCHTWER/ELINGEN
MET STERKE TEMPERATUURSTIJGING 2
MAAR DAT WORDT...'N HETE
STORM'
JA.IKHEB
- HEMZELF
GEFOTO-
grafeerd'
53301^7-^
r
4 it .z
lYïË LAAT, VRIENDJE! JU
WORDT MIJN MIDDAGETEN'