NIEUW „BOEFJE” WERD
MALLOTIG ALLEGAARTJE
Vicky Leandros won
Eurovisie Songfestival
Triomf voor Fournet
Frans programma
in
L
I
Radio dinsdag
TV vanavond
Loos bomalarm
in Edinburgh
Rapport onderwijs
beeldende kunsten
Totaal gebrek aan artistiek beleid
bij Amsterdams Toneel
Showprogramma
met Diana Ross
TV dinsdag
Bob Hope in
„road comedy”
TV maandag
7
MAANDAG 27 MAART 1972
SANDRA EN ANDRES TEVREDEN
MET HUN VIERDE PLAATS
(Van onze RTV-redactie)
Zaken
VARA-MATINEE IN CONCERTGEBOUW
Wilma naar Suriname
AMSTERDAM Het Amsterdams
Toneel is aan het einde van zijn eer
ste seizoen nog altijd verstoken van
een artistieke beleidslijn. Die droe
vige conclusie moet men wel trekken
uit de drie premières die het gezel
schap de laatste weken heel kort na
elkaar heeft gegeven: „Teresa” van
Natalia Ginzburg, „De greep van de
macht” van Eduardo Manet, en „Dag
Boefje” van Eli Asser Co. Het zal
nog niet dikwijls zijn voorgekomen
dat een toneelgezelschap en dan
nog wel het gezelschap van de Am
sterdamse stadsschouwburg in één
maand met drie stukken op drie ver
schillende manieren zó duidelijk zijn
onmacht en zijn totaal gebrek aan
enige kunstzinnige richting of geeste
lijke overtuiging heeft gedemon
streerd.
EDINBURGH Terwijl vech
tende en schreeuwende fotografen
zich op het podium in de meest on
mogelijke bochten wrongen om
een paar mooie plaatjes te kunnen
schieten, de bijna 2.000 mensen de
Usher Hall in Edinburgh al had
den verlaten en Severine, de win
nares van het Eurovisie Songfesti
val van het vorig jaar, buiten in
de druilerige regen helemaal al
leen moest proberen nog een taxi
te krijgen, zwaaide en lachte
Vicky Leandros naar iedereen, die
haar pad kruiste. Weg was haar
arrogante houding, nadat de jury
had uitgemaakt dat de 22-jarige
Griekse zangeres, die Luxemburg
vertegenwoordigde met het chan
son „Après toi”, als enige in aan
merking kwam voor de zege in het
Eurovisie Songfestival 1972 met
een puntentotaal van 128.
Ondergangsmuziek
Komend seizoen
'te'"'
r»
CHARLES BOOST
SIMON KOSTER
les
VICKY LEANDROS
(Van onze rtv-redactie)
informatie
19.32
Kees Brusse en Qanci Geraedts in
„Boefje”.
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.21
21.25
21.50
22.15
22.20
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
18.45
18.50
18.55
19 0(1
1905
19 30
19.55
20.00
20.15
20.21
21.10
AMSTERDAM. Het seizoen 1971/72
van de VARA matinee-concerten behoort
weer tot het verleden. Zaterdagmiddag
werd in de grote zaal van het Concertge
bouw het laatste concert gegeven door het
Radio Filharmonisch Orkest onder leiding
van Jean Fournet met medewerking van
het Groot Omroepkoor. Het programma
vermeldde maar twee componistennamen
Gabriël Pierné en Maurice Ravel en
daaruit blijkt duidelijk de begrijpelijke
voorkeur van de bij ons zo gewaardeerde
Fransman voor de muziek van zijn land
genoten. Hiermee treedt hij in de voetspo
ren van zijn grote voorganger Pierre
Monteux, die gedurende zijn tien jaren bij
het Concertgebouworkest (1925-1934) zijn
Franse stempel drukte op het muziekle
ven in de hoofdstad.
19.55
èo.oo
20.15
20.21
21.05
21.55
22.35
22.40
22.45
22.50-23.20 (K) Beton (9).
21.00
21.10
23.10-23 15
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
21.10....en
te behalen, waardoor zij zich nogal eens
aan overdrijving schuldig maakte.
Vooral het Rotterdamse achterbuurtdia-
lect zette zij zo zwaar aan, dat het juist
des te onnatuurlijker werkte. En van het
liedje, dat zij moest zingen, bracht zij al
héél weinig terecht. Maar de grote inzet,
waarmee zij speelde, was ongetwijfeld
sympathiek en op verscheidene gevoelige
en komische momenten was haar vertol
king heel raak. Zij is stellig een actrice
met toekomstmogelijkheden, maar om die
te ontwikkelen, zal zij wel in betere
stukken moeten spelen, en onder betere
regie.
Er zijn trouwens veel zaken afge
handeld het afgelopen weekeinde. Ma
ry Roos komt begin mei naar Neder
land voor een eigen tv-show. The Mi
lestones komen eveneens. En Sandra
en Andres hebben van de manager van
The New Seekers een toezegging ge
kregen voor een tournee door Enge
land.
Verder staan er tv-shows op het
programma in Zweden en Noorwegen.
„Eigenlijk ben ik juist daarom wel blij
met een vierde plaats en niet met een
eerste”, aldus manager Nico Spring in
’t Veld. Het is natuurlijk wel leuk om
te winnen, maar de kans dat je al
gauw weer valt als een baksteen is erg
groot. Nou hebben Sandra en Andres
heel keurig een grote stap vouruitge-
daan. En dat maakt het wel net zo
prettig.”
levert Carol van Herwjjnen, die een psy
chiater ten beste geeft in *»en stijl die van
een slecht variéténummer moet zijn af ge
keken. Wat de regisseur Huib Broos bij
deze grapjasserij heeft bezield, is een
raadsel.
Tegenover al dit hopeloze gedoe staan
alleen behoorlijke prestaties van Lex
Goudsmit en Canci Geraedts als vader en
zoon Grovers. Goudsmit heeft zich geluk
kig van de zotheden om hem heen niets
aangetrokken en speelt de domme, maar
fatsoenlijke werkman, die niet weet wat
hij met zijn onhandelbaar zoontje moet
beginnen, met een soms ontroerende een
voud en gevoeligheid. Canci Geraedts als
het boefje liet wel wat al te duidelijk
merken dat zij alles op alles zette om in
deze eerste hoofdrol een daverend succes
Met deze ruime overwinning werden
alle Britse verwachtingen resoluut de
grond ingeboord. The New Seekers ein
digden met 114 punten als tweede.
Volkomen onverwacht, niet in het
minst voor haarzelf, behaalde Mary
Roos voor Duitsland de derde plaats
met 107 punten waarmee de songfesti-
valtraditie (Engeland eeuwig tweede,
Duitsland al even vaak vlak daaron
der) was voortgezet En de enige waar
zegster, die Edinburgh rijk is kreeg
ook al geen gelijk. Zij had een Neder
landse zege voorspeld. Hoewel Sandra
en Andres na de eerste jurypunten een
eerste plaats binnen bereik hadden,
DEN HAAG. De Studiecommissie
onderwijs beeldende kunsten heeft in mei
1971 haar rapport aan de bewindslieden
van cultuur, recreatie en maatschappelijk
werk en van onderwijs en wetenschappen
aangeboden. De publikatie van dit rapport
is door allerlei omstandigheden vertraagd,
maar ligt thans gereed.
In een voorwoord stelt de commissie
het volgende: „De studiecommissie heeft
haar werkzaamheden beëindigd. Het is
uitdrukkelijk de bedoeling van de com
missie om door middel van deze slotpubli-
katie inzicht te bieden in het proces van
gedachtenvorming dat binnen de commis
sie heeft plaatsgevonden. Gelijktijdig
heeft ook buiten de commissie de me
ningsvorming over kunstonderwijs zich
verder ontwikkeld. De commissie hoopt
dat haar werkzaamheden aan de discussie
hebben kunnen bijdragen.
Veel belangrijker dan de eindconclusies
zijn de overwegingen die daaraan ten
grondslag liggen. Juist die maken duide
lijk dat het gaat om een proces in bewe
ging, dat niet door de commissie kan of
mag worden bevroren in finale regels. Dit
proces gaat door. Een voortdurende bezin
ning blijft daarom nodig. Welbewust richt
de commissie zich daarom ook in haar
eindverslag niet alleen tot de overheid die
de structurele kaders voor kunstonderwijs
moet scheppen. Maar evenzeer wordt een
beroep op de instituten zelf gedaan om er
plaatse, waar het eigenlijke proces van
vernieuwing van kunstonderwijs zich af
speelt, de bezinning voort te zetten.”
Het rapport is verkrijgbaar bij de
Staatsuitgeverij, Christoff el Plantijnstraat
1. Den Haag en bij de boekhandel.
Nederland 1. Om maar even in snel
treinvaart het AVRO-menu door te
nemen: de kijker naar het eerste net
krijgt vanavond achtereenvolgens
voorgeschoteld AVRO’s Toppop, het ra-
ra-wie-is-het spelletje Wie van de drie
met het vaste panel, de dubbele Peyton
Place-aflevering, en een showprogram
ma rond Diana Ross.
Diana Ross zullen de meesten van
ons zich herinneren als de lead-zange-
res van de Supremes, drie uitzonderlijk
goed zingende zangeressen, die uiteen
gingen. In de show van vanavond doet
Diana vocaal goed haar mondje open.
Behalve dat zij songs als Don’t rain on
my parade en I love you zingt, geeft ze
ook enkele rake imitaties ten beste van
onder meer Charley Chaplin en de bij
ons minder bekende Harpo Marx. Na
tuurlijk zijn er ook gasten. Het zijn de
Jackson five en Bill Cosbey.
Nederland 2. De KRO komt vana
vond met de kijker aan te bevelen
speelfilm Road to Singapore. De rol
prent wordt op de buis gebracht na
nieuwe belevenissen van het rare die
renspul dat Daktari onder zijn hoede
heeft, na een vraaggesprek met Julius
Nyerere van Tanzania en na de aangrij
pende documentaire Kinderen in ge
vaar. Het gaat in deze door Joop
Reinboud van Nederlands commentaar
voorziene film over jongens en meisjes
die aan cystic fibrosis lijden, een erfe
lijke longziekte, die zich reeds tijdens
de jeugdjaren openbaart. In het pro
gramma wordt onder meer verteld hoe
men genoemde ziekte bij kinderen kan
ontdekken, gezegd ook wat men kan
doen in het belang van het zieke kind.
Wat president Nyerere betreft: tijdens
hun duizenden kilometers lange reis
door Afrika ‘(vorige week maandag
kregen we daar beelden van) inter
viewde Aad van den Heuvel Tanzania’s
leidinggevende man. Het gesprek ging
onder meer over ontwikkelingshulp.
President Nyerere heeft daar zo zijn
eigen ideeën over, die hij in het vraag
gesprek zonder blad voor de mond uit.
Bob Hope, Bing Crosby en Dorothy
Lamour vermaken de kijker van even
9 tot 11 met de filmklucht Road to
Singapore.
eindigden ze tenslotte als vierde met
106 punten.
Sandra en Andres waren bijzonder
tevreden met hun vierde piaats. „Ik
werd pas zenuwachtig toen het er even
op leek, dat we zouden gaan winnen”,
aldus Andres, die tijdens de jurering
met alle andere artiesten achter het
podium verbleef. „Ik heb maar een
sigaretje opgestoken en ben toen weg
gelopen. Maar zo is het ook goed, goed
genoeg althans voor ons.” Zo dachten
The Milestones uit Oostenrijk er ook
over. De vier studenten uit Wenen
behaalden met precies 100 punten een
vijfde plaats en dat was meer dan ze
in hun stoutste dromen hadden ver
wacht.
Gabriël Pierné’s „L’An Mil” (het jaar
duizend) is een symfonisch gedicht dat is
gebaseerd op de gevoelens van de in angst
en vreze levende mensheid, die ervan
overtuigd was dat in het jaar duizend de
wereld zou vergaan.
Het eerste deel „Miserere mei, Deus”
(Erbarm U mijner, o God) schildert de
doodsangst van de gelovigen, die in het
laatste uur hun toevlucht zochten in de
kerken om daar biddend om vergiffenis te
smeken.
Het tweede deel „Het feest van de
dwazen en de ezel” laat ons horen hoe de
ongelovigen (want die waren er ook) zich
de tijd kortten met het bespotten van de
religieuze waardigheid. In het koor wordt
de stem van de priester geïmiteerd door
het nabootsen van het balken van een
ezel, die met bellen om zijn hals door de
kerk wordt rondgeleid.
Het derde deel „Te Deum Laudamus”
geeft de dankbaarheid weer van de gelo-
Uiterlijk heeft de stoere en onverzette
lijke Jean Fournet niets gemeen met de
zwierige en beminnelijke figuur van Pier
re Monteux, maar in karakter en in
opvatting zijn zij eikaars gelijken. Mon
teux was er niet op uit om het publiek te
imponeren met zijn macht over het or
kest. Hij stond bijna bewegingloos op het
podium, maar zijn slag was breed en
duidelijk. Hij placht tegen het orkest te
zeggen: „Ik vodg u niet er blijft u dus
niets anders over dan mij te volgen”. Ook
Fournet bekommert zich niet om uiter
lijkheden, maar zijn slag is correct en
precies. Zijn gezag is onweersprekelijk,
maar hij regeert niet als een onvermurw
bare despoot. Hij is een groot technicus,
hij kan alles, behalve dirigeren met de
„Frarse slag”, want daar heeft hij een
broertje aan dood.
werd vóór de draad weer werd opge
vat. In ’62 kwam de laatste die „Road
tot Hong Kong” heette tot stand.
Het thema van de „Road”-films was
heel simpel, al rondreizend, naar Sin
gapore, naar Zanzibar, naar Marokko
of naar Bali, wisten Bing en Bob, als
twee elkaar dwarszittende Vrienden,
eindeloos over eenzelfde meisje dat in
allerlei exotische vermommingen hun
pad kruist. Het eindresultaat is steeds
dat Bob het meisje (Dorothy Lamour)
wint.De films komen ons nu als vrij
flauwe kluchten voor, met veel aan
tijd en omstandigheden gebonden grap
jes en toespelingen dje vooral in de
oorlogsjaren het Amerikaanse publiek
de nonsensikale ontspanning bracht
waaraan het destijds kennelijk behoef
te had.
PARAMARIBO. Het Nederlandse
zangeresje Wilma wordt op 31 maart in
Suriname verwacht. Zij zal samen met de
zes beste finalisten van het nationale
Surinaamse scholenfestival in Paramaribo
optreden. Daarna reist zij samen met de
Surinaamse scholieren naar de Antillen.
21.50
22.40
22.45- 23.25 TELEAC:
(14).
Nederland II
NOS (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS- (K) Journaal.
STER- (K) Reclame.
KRO' (K) Daktari.
STER' (K) Reclame.
NOS (K) Journaal.
STER- (K) Reclame.
KRO: (K) Julius Nyerere uit
Tanzania (filmportret).
(K) Kinderen in gevaar.
Film.
NOS- (K) Journaal.
Nederland I
10.45- 11.10 en 14.00-14.25 NOS-NOT:
Schooltelevisie.
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER(K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
VARA: De smokkelaars van
Moonfleet (dl 1).
(K) Koning Klant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
VARA: (K) Mannix.
een zoen van de juf
frouw.
(K) Kom maar binnen (film).
(K )De Ombudsman.
NOS: (K) Journaal.
Weekoverzicht en
schooltelevisie.
22.23-22.53 TELEAC: (K) Graven naar
het verleden (9).
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NCRV Meer dan duizend jaar
(doc. film).
(K) De Jonkvrouw van Avig
non.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NCRV: (K) Hoofd en Hart
(K) Christus is opgestaan.
Hier en Nu.
(K) Dagsluiting.
NOS: (K) Journaal.
Den Haag vandaag.
Er wordt maar raak geïmproviseerd;
lukt het op de ene manier niet, dan
misschien wel op een andere. Het nieuw
ste probeersel is een bewerking van
„Boefje”, de sterk sociaal geëngageerde
renortage die de bekwame journalist M. J.
Brusse in 1903 schreef over het diefachti
ge schooiertje Jan Grovers, dat in een
Rotterdamse achterbuurt opgroeide en
met behulp van „Pro Juventute” en van
Brusse zelf tenslotte zijn plaats in de
samenleving vond. In 1923 maakte de
acteur-auteur Jaap van der Poll, samen
met Brusse een toneelbewerking van
„Boefje”, die, met Annie van Ees in de
titelrol, ongeveer 1500 keer is gespeeld.
Ondanks dat enorme succes viel er op
dat stuk heel wat aan te merken en het is
dus begrijpelijk dat een hedendaags gezel
schap, als het „Boefje” weer op het toneel
wil brengen, daar een nieuwe dramatise
ring voor nodig heeft. Maar als men die
taak dan toevertrouwt aan een heel col
lectief, met de humorist Eli Asser aan het
hoofd en met de regisseur Huib Broos, de
hoofdrolspelers Canci Geraedts en Kees
Brusse, de decorontwerper Wim Vesseur
en de componist Ruud Bos als leden, is
het geen wonder dat het op een vreemd
mengelmoes uitdraait en er niets over
blijft van de sociale en menslievende
bedoelingen waarmee M. J. Brusse zijn
reportage over het Rotterdamse schooier
tje heeft geschreven.
„Dag Boefje”, zoals het produkt van dat
collectief heet, bleek zaterdagavond bij de
première in de Stadsschouwburg dan ook
een stijlloos allegaartje te zijn geworden
van humoristische bedenkseltjes, senti
mentele tafereeltjes en parodistische of
clowneske soloscènetjes. Ook het bij Eli
Asser gebruikelijke liedje, dat altijd wel
als grammofoonplaatje voor extra-inkom-
sten zorgt, ontbreekt natuurlijk niet. Maar
wat wel ontbreekt, is een echt en hecht
toneelstuk, waarin de maatschappelijke
betrokkenheid en de menselijke inzet van
de oorspronkelijke schrijver ook maar
voor een klein deeltje tot uiting zouden
zijn gekomen.
Zelfs die schrijver in eigen persoon
die nota bene in het programma van de
voorstelling terecht is geschetst als een
sterk geëngageerd journalist die de ellen
de van de laatste klasse leerde kennen
door zich als zwerver onder de zwervers,
als schooier onder de schooiers te begeven
die man wordt door zijn zoon, Kees
Brusse, in d it stuk uitgebeeld als een
slappe, goedige en nogal mallotige figuur,
met een nog veel mallotiger dienstmeisje
dat niet alleen in de huishouding, maar
ook bij zijn pacifistische lezingen de hel
pende hand biedt.
Het mallotige geeft in deze hele opvoe
ring trouwens zo zeer de toon aan, dat
men zich afvraagt of het geheel misschien
bedoeld is a Is een persiflage. Zo wordt
Pietje Puk, het ongeveer even oud vriend
je van de 12-jarige Jan Grovers, gespeeld
door de 57-jarige Wim Poncia en de
moeder van Jan door de 70-jarige Elly
van Stekelenburg, die wij dan ook nog
een baby van enige maanden de borst
mogen zien geven. Een ander soort onzin
Op haar niet te stuiten speurtocht
naar filmseries (Fernandel-films,
Rühmann-films) is de KRO voor haar
maandagavondprogramma gestuit op
de reeks „Road comedies” die tussen
1940 en 1962 ontstond uit de vrolijke
samenwerking tussen Bing rosby, Bob
Hope en Dorothy Lamour.
Het lag nooit in de bedoeling van
Paramount om een serie te gaan ma
ken toen in 1940 Victor Schertzinger
met genoemd drietal „The road to
Singapore” maakte. Noch Bing, noch
Dorothy Lamour waren uitgesproken
komische krachten en Bob Hope die
twee jaar tevoren zijn filmdebuut in
„The big Broadcast of 1938” had ge
maakt, moest nog naam maken als
improviserend gooochelaar met woord
grappen en snedige reacties.
Wat de regisseur betrof, die had zijn
reputatie voornamelijk te danken aan
composities voor de film en aan de
regie van operettefilms en musicals.
Hij stierf kort na zijn tweede „Road”-
film, „Road to Zanzibar” in 1941. Want
de min of meer terloops en zeer goed
koop gemaakte „Road to Singapore”
bleek zo’n geweldig publiek succes dat
er snel na elkaar (in ’41 en ’42) nog
twee volgden, waarna tot ’46 gewacht
vigen om het aanbreken van een nieuwe
dag en het behoud van de wereld.
De muziek van Pierné mag ons wat
ouderwets in de oren klinken, maar wij
mogen niet vergeten dat hij nu eenmaal
een neiging had tot de mystiek van de
religieuze wereld en dat hij volkomen
buiten de werkelijkheid leefde in tegen
stelling tot Ravel, (zij stierven beiden in
1937) in wiens „Daphnis et Chloé” wel
degelijk de invloed van zijn tijd te beluis
teren is.
Ravel schreef deze „ballet-symfonie”
voor de Compagnie des Ballets Russes van
Serge de Diaghilew. Later heeft hij deze
balletmuziek omgewerkt tot twee orkest-
suites, die tot de mooiste repertoirestuk-
ken zijn gaan behoren van de orkestlite-
ratuur. Monteux heeft deze muziek inder
tijd in ons land geïntroduceerd en aan
Fournet hebben wij te danken dat deze
partituur andermaal weerklonk in een
smetteloze uitvoering.
De rijke kleurschakeringen van het
Franse impressionisme hebben nog niets
aan originaliteit en levenskracht ingeboet.
In het seizoen 1972-1973 worden de
symfonie-concerten op zaterdagmiddag in
drie series verdeeld. In de eerste serie
treedt het Concertgebouworkest op onder
leiding van Bernard Haitink, het Orche
stra de Paris onder Georg Solti, het Lon
don Philharmonic Orchestra eveneens on
der Bernard Haitink en het Leningrad
Filharmonisch Orkest onder Yoeri Temir-
kanof. De tweede serie vermeldt het Ra
dio Filharmonisch Orkest onder leiding
van Hans Vonk, Sergiu Commissions, Jean
Fournet en Robert Benzi. Het Prome
nade Orkest onder leiding van Hubert
Soudant en het Omroeporkest onder lei
ding van Edo de Waart.
De derde serie wordt verzorgd door het
Omroeporkest onder leiding van Leo Drie-
huys, het Radio Filharmonisch Orkest on
der leiding van Hiroyuki Iwaki, David
Atherton, Willem van Otterloo en Roberto
Benzi en het Amsterdams Philharmonisch
Orkest onder leiding van Anton Kersjes.
Het seizoen loopt van 14 oktober 1972 tot
14 april 1973.
Solisten zijn onder anderen Elly Ame
ling en Robert Holl (zang), Abbie de
Quant (fluit), Han de Vries (hobo), Tho
mas Christian, Herman Krebbers (viool).
Michel Béroff, Cor de Groot, Deszö Ranki
(piano) en Edward Witsenburg (harn). De
na druk valt weer, zowel bij dirigenten als
solisten, op ionge talenten van buitenge
wone begaafdheid, zonder de ouderen te
verwaarlozen.
Ook aan de opera zal weer bijzondere
aandacht worden geschonken met een se
rie van vier concerten. Op 28 oktober
Faust van Gounod in concertvorm on
der leiding van Roberto Benzi. Op 6
januari ’73 Eugen Onegin van Tsjaikowski
onder leiding van David Atherton. Op 24
februari komt Shirley Verrett met een
groot ariapfogramma en op 31 maart de
opera Mosé van Rossini onder leiding van
Lamberto Gardelli. De programmering
van dit twaalfde seizoen van de matinee-
concerten ziet er veelbelovend uit.
J. H. MOOLENIJZER.
EDINBURGH. Grote onrust heer
ste er zaterdagavond in de Usher Hall
in Edinburgh, toen tijdens de uitzen
ding van het Eurovisie Songfestival
plotseling lichte knallen weerklonken.
Even leek het erop dat het al enige
dagen bestaande bomalarm geen loos
alarm zou zijn. Het waren evenwel
geen bommen, die ontploften, maar
fosforiserende snippers die de zaal
werden ingegooid op het moment dat
de Spaanse zanger Jaime Morey zijn
lied zong.
De snippers, die genoeg lawaai pro
duceerden om paniek te zaaien, kwa
men terecht tussen de vele Ierse tele-
visie-officials in de zaal. Enkele tien
tallen mensen verlieten haastig hun
plaatsen, niet wetende wat er precies
aan de hand was. Een groot contingent
politie-agenten kon even later kort
voordat The New Seekers moesten op
treden, de rust herstellen.
De extra versterkte politie had al
rekening gehouden met ongeregeldhe
den. Gezien de vele Ierse aanwezigen
in Edinburgh werd het niet voor on
mogelijk gehouden, dat er een aanslag
zou worden gepleegd. Zaterdagmiddag
werd ook bomalarm gegeven op het
Edinburgh Castle, waar de jury ver
bleef. In camouflagepakken gestoken
en met stenguns bewapende soldaten
fouilleerden iedereen, die het kasteel
wilde betreden.
Kort voor de uitzending van het
songfestival heerste er al onrust in de
zaal. Toen alle aanwezigen welkom
waren geheten, stond een onderwijzer
uit Edinburgh op luidkeels te proteste
ren tegen het feit, dat zijn schoolkin
deren geen toegangskaarten hadden ge
kregen. Nadat de man de direct aan
wezige politie had verzekerd dat hij
zich verder rustig zou houden, mocht
hij blijven zitten.
HILVERSUM I.
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 707 (S) Badinerie. 7.30 Nws.;
7.41 Actualiteiten. 8.24 Overweging. 8.30
Nws. 8.41 Voor de vrouw. ’0 00 (S)
Aubade. 10.30-Nws. 11.00 Voor de zie
ken. 11.30 Bejaardenprogr. 11.55 Meded.
12.00 (S) Van twaalf tot twee. 12.22 Wij
van het land 12.26 Meded. t.b.v land
en tuinbouw; 12.30 Nws. 12.41 Actuali
teiten; 13.00 Raden maar.14.05
Schoolradio. 14.30 (S) Interlokaal op
dinsdag. 15.30 Nws. Overheidsvoorl.
17.00 Nws uit de Ned Antillen. KRO:
17.10 (S) Meropole Orkest. 17 25 Voor
de kinderen. 17.30 Nws. 17.32 (S> Actu
aliteiten. 18.00 <S) Licht ensemble met
zangsolisten. 18.19 Pol. Partijen: C.H.U.
KRO: 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten.
18.50 Voorbesch. over komende KRO-
progr. 19.00 (S) Kapel van de Koninkl.
Luchtmacht. 19.30 Dood doet leven.
19.45 De zingende kerk. 20.00 (S) Radio
Filh. Orkest.: mod muz. 20.45 Waar
maak je ie druk over? 21.00 Hoorspel.
22.05 Klass, muz. 22.25 Overweging.
22.30 Nws 22.38 Den Haag vandaag.
22.50 Actualiteiten. 23.15 Voer voor vo
gels. 23.55 Nws.
HILVERSUM II.
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Gymn. 7.20 (S)
Dag met een plaatje 8.00 Nws. 8.11
Journaal. 8.20 (S) Dag met een plaatje.
8.30 De Groenteman. 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 Promenade Orkest. 9 35 Wa
terstanden 9.40 Oude en nieuwe koor
liederen. 10.00 Voor de kleuters 10.10
Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws 11.30
Rondom 12. 11.55 Beursber. 12.30 Over
heidsvoorl. Uitz. voor de landbouw.
12.40 Knipperlicht 13.00 Nws. 13.11
Journaal. 13.30 (Stereo) De wereld van
de opera. 14.35 Alert! NOS: 15.00
Zoeklicht op Ned. 16.00 Nws. AVRO
17.00 Mobiel. 17.55 Meded. 18 00 Nws.
18.11 Journaal. 19.00 (S) Big Band
Beat. 19.25 Paris vous parle. 19.30 Van
avond. 20.00 Nws 22.00 Trefpunt. 22.20
(S) Vanavond laat. 22.55 Meded. 23.00
Nws. 23 10 Journaal. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
13.00 Nws 13.03 De Eddy Becker Show.
14.00 Nws 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai.
16.00 Nws 16.03 Mix 17.00 Nws.
Nederland I
NOS (K) De Fabeltjeskrant.
STER (K) Reclame.
NOS- (K) Journaal
STER: (K) Reclame.
AVRO (K) AVRO’s Toppop.
Wie van de Drie.
STER: (K) Reclame.
NOS (K (Journaal.
STER: (K) Reclame.
AVRO (K) Peyton Place.
(K) Muzikale show rond Diana
Ross.
AVRO’s Televizier Magazine.
NOS- (K) Journaal.
Spaanse
ÉL j