GITAARFEST1VAL
t Is voorbij
IN BEVERWIJK
Neêrlands hoop
Haarlem
Beethoven
altijd
voor
v:
1
INTENSIVE
CARE®
tl
fa
INTENSIVE
CARE®
FILMS IN
s
HAARLEM
i f5.50
s
1
Concours
1
Gelukkige
dagen
Amateurs
Prenen
Koor Amsterdamse
De Waag
universiteit naar
f3.50
Zestien landen op
Gaudeamus
Ra
Orgelconcours
voor componisten
Verenigde Staten
Kaarslicht
Tips
f
w
1
.JU
fez*-
ML m
IQ» a
13
I
BIER
BOTTEL-
VERS
1
DONDERDAG 30 MAART
1972
9
A natevka
De lefschopper
Overige films
9
■1
i~"A
V.
Helpt di rekt
tegen
schrale huid,
ruwe
handen.
Afdoend
tegen
kloof jes en
schrale huid.
HALVE ry 08
LITERS f.
CHAT
I IN LICE
I BI J
V
t "f
E
KFEEÏ
j
s^***-3l
r "w
-
gCa.;
ADVERTENTIE
Onder redactie van Charles Boost
Duo Costero-Beltran
ADVERTENTIE
om
Manon Alving als Winnie.
rotjongens
ADVERTENTIE
André Vandemoot
Hans Richter Haaser
Stephen Bishop
op de program-
kóndiging van de cursus in te
leiden met: Hè? Moet dat nou?
Helaas! Het moet!
Freek de Jonge (met bril)
en Bram Vermeulen.
De andere solisten zijn op 19
mei met Het Vioolconcert de
violiste Masuko Ushioda, die uit
Mantsjoerije afkomstig is, en
op 26 mei de jonge Amerikaan
se pianist Stephen Bishop. Hij
speelt het derde pianoconcert
OP DINSDAG 4 april geeft
de Letterlievende vereniging J.
J. Cremer een voorstelling van
het blijspel Eerste Liefde” van
Paul Osborn. De regie is in
handen van Gerard Lips.
9
m
9 9
wijzer
voortreffelijke groep uilt Venlo
die nu grote kans heeft defini
tief in het bezit van de ld;.
Presti-wisselbeker te komen.
Het festival zal worden opge
luisterd door de aanwezigheid
van internationaal bekende gi-
taar-meesters, van wie de Ar
gentijn Emesto Bitetti maan
dagavond om 20 uur in de om
zijn akoestiek al beroemde uit-
voeriingszaal van de muziek
school een concert zal geven.
In dezelfde zaal zal woens
dagmiddag om 16 uur de jonge
Amerikaanse gitarist Thomas
Hartman optreden, een instru
mentalist met een verbazing
wekkend groot repertoire.
Elisabeth Andersen (l.) en
Ida Wasserman in ,,’t Is
voorbij”.
In ieder geval heeft regisseur Jewison
voor een vakbekwaam stuk amusement
gezorgd dat zonder hapering of inzinking
verloopt en niettemin in de progrom-
scènes en in het dramatische slot als de
Joodse bevolking Anatevka moet verlaten,
iets weet voelbaar te maken van de
waardigheid, de wil tot overleving en de
wijze humor die dit volk steeds heeft
bezeten en die het door de zwartste ellen
de heen geholpen heeft.
rende ervaring vinden. Tot zo
ver Simon Koster.
Het stuk is geregisseerd door
Paul Steenbergen, die zelf een
oude dokter speelt. Verder spe
len mee Ida Wasserman, Elisa
beth Andersen, Myra Ward,
Leo den Hartogh, Gijsbert Ter-
steeg en Enny Meunier.
de overige prijswinnaars ontvangen res-
pectievelijk 2000, 1500, 1000 en 750 gul-
Het knappe van Albee’s to
neeltechniek is dat bijna ieder
woord een dramatische functie
heeft, een functie namelijk van
het uiteenrafelen van een ziel.
De dramatische handeling be
staat uitsluitend uit dat, door
middel van woorden, uiteenra
felen van gevoelens en zielen.
Wie dat niet accepteert zal zich
bij ,,’t Is voorbij” verschrikke
lijk vervelen; wie het wèl ac
cepteert, zal het een fascine-
UTRECHT. Ter gelegenheid van het
250-jarig bestaan van het Schnitgerorgel
in de Grote of St. Michaelskerk in Zwolle
wordt op 7 en 8 april een internationaal
concours voor organisten-componisten ge
houden. De deelnemers aan dit concours
hebben een orgelwerk gecomponeerd op
een opgegeven thema en ze moeten dit
werk tijdens het concours zelf voorspelen.
Er zijn acht deelnemers uit Engeland,
IN HAARLOHEIM, Smede-
straat 23, treedt zaterdagavond
weer het Haagse cabaret „Sal
vo” op.
VRIJDAG om 20.30 uur zal
De Noorder Compagnie uit
Drachten toneel brengen in het
Micro Theater in Huize Schey-
beeck in Beverwijk: „Gelukkige
Dagen” van Samuel Beckett. De
personen in het stuk zijn Win
nie en haar man Willie. Winnie
verkeert in een moeilijke situa
tie. Zij wordt heen en weer
geslingerd tussen aanvaarding
van haar bestaande toestand en
door wanhoop over diezelfde
toestand. De ene dag vlucht zij
in herinneringen en de andere
dag verwerpt zij het verleden.
HARRY PRENEN is vana
vond de gast op de litteraire
avond in De Waag. Hij heeft
veel lyrische en humoristische
poëzie geschreven en veel
Duitse gedichten vertaald. Pre
nen is een echte Haarlemmer.
Onder zijn vele essays bevinden
zich verschillende beschouwin
gen over Haarlem. Binnenkort
komt zijn „Met Habakuk door
Haarlem” in boekvorm uit. Aan
de hand van hedendaagse teke
ningen beziet Prenen daarin de
stad. De vereniging litteraire
avonden viert het tweejarig be
staan op 13 april met een feest
avond waarbij enige bekende
Nederlandse schrijvers aanwe
zig zullen zijn.
IN LUXOR KAN men Louis de Funès
zien die dift keer als een dirigent en leider
van een showballet zijn talloze opgewon
den bekken kan trekken. „Met de muziek
mee’’ heet de film en is niet de beste De
Funès-film. Het scenario zit daarvoor te
vol met goedkope pikanterieën die naar
het zouteloze neigen. Maar de liefhebber
zal zich best wel amuseren.
CHESEBROUGH
AMSTERDAM. Het Amsterdamse
•4 Universiteitskoor, dat onder leiding staat
1 van Wim van Gerven, is door het Lincoln
4 Center For the Performing Arts in New
York uitgenodigd om Nederland te verte
genwoordigen op het derde international
University Choral Festival dat van 6 april
tot 2 mei in Amerika wordt gehouden.
Dit internationale festival voor univer-
siteitskoren is om de drie jaar. Er worden
5 steeds 16 studentenkoren uitgenodigd, die
ditmaal afkomstig zijn uit Argentinië,
J Brazilië, Denemarken, Engeland, Frank-
Dinsdagavond 20 uur zal men
kunnen genieten van het gitaar
spel van het duo Costero-Bel-
tran. Mariacarmen Costero
komt uit Mexico-City en Mario
Beltran uit de Mexicaanse stad
Chihuahua. Tien jaar geleden
begonnen beiden hun giitaar-
studie aan het „Estudio de Arte
Guitarrisiico” onder leiding van
de befaamde Mandel Lopes Ra
mos.
VOLGENDE WEEK donder
dag is dan eindelijk de Haagse
Comedie te zien in de Haar
lemse stadsschouwburg met het
nieuwste stuk van Edward Al
bee ,,’t Is Voorbij” (All over)
De vorige keer ging de opvoe
ring niet door wegens ziekte
van een der speelsters. Onze
toneelcriticus Simon Koster
schreef naar aanleiding van de
première in Den Haag, onder
andere het volgende:
Op de eerste festival-dag
wordt er van 14 tot 17 uur een
concours voor amateur-gitaris-
tenensembles gehouden. Gezel
schappen uit Nederland en Bel
gië nemen er aan deel, ook de
ter wereld speelt op dit concert
het vierde pianoconcert.
VANAF ZATERDAGAVOND
1 april is het Frans Halsmuseum
elke avond open van 20.30 tot
22.30 uur. Kaarsen branden in
de historische ruimten en de
stijlkamers. De binnenhof van
het voormalige oude mannen
huis is fraai verlicht en er
klinkt aangename oude muziek.
Ook al is directeur Baard, die
deze avondlijke openstellingen
in het bollenseizoen introdu
ceerde, gepensioneerd, dit idee
leeft voort. Het festijn duurt tot
en met 14 mei. Van 15 juli tot
en met 2 september is het mu
seum aan het Groot Heiligland
ook ’s avonds open maar dan
alleen op zaterdag.
DE HAARLEMSE Jazzclub
heeft op vrijdag 31 maart de
Storryville Jazz Band uit Arn
hem uitgenodigd om te komen
spelen. Het speelt jazz oude
stijl.
rijk, Hongarije, India, Japan, Nederland,
JJ Nieuw-Zeeland, Oeganda, Polen, Tsjecho-
Slowakije, Verenigde Staten, West-Duits-
land en Zuid-Korea. Tijdens het festival
maakt elk koor een tournee van 14 dagen
langs universiteiten en colleges.
INTCNSIVE
CARt
Bijzondere aandacht verdient
ongetwijfeld het slotconcert,
dat woensdagarvond gegeven zal
worden door de bloem der jonge
Nederlandse gitaristen, met na
me Els Kluin, Tom Burmanje,
Hans Bredenbeek, Stanley
Noordpool en Bert Maas.
P. ZWAANSWIJK
Het ene moment houdt zij
zichzelf voortdurend voor aan
veranderingen onderhevig te
zijn en het andere moment
vindt zij geen verschil tussen
de opeenvolgende momenten in
haar leven. Steeds dieper
zakt zij weg in het zand, waar
zij met haar man zit. Manon
Alving speelt de rol van de
vrouw. Jaap Maarleveld is Wil
lie, Peter Feldman had de regie.
Het stervensuur van de oude
man wordt op die manier het
uur van de waarheid voor de
anderen. Als de verwildering is
uitgeraasd, blijkt het in feite
een reinigingsproces te zijn ge
weest. Alle doekjes die om be
paalde gevoelens waren gewon
den zijn eraf gehaald: nu er
niet meer wordt gehuicheld
weten de vijf nabestaanden
eindelijk precies wat ze aan
elkaar hebben. En in het aan
gezicht van de dood, al is het
dan de dood van iemand an
ders, komt er een soort van
berusting over hen allen.
Ongeveer vijftig gitaristen uit
ons land en ook uit den vreem
de hebben zich laten inschrij
ven. Zij zullen zelf actief zijn
bij de discussies, die onder lei
ding van Dick Visser gehouden
worden over het belangrijke
onderwerp „Het gitaaronderwijs
in de muziekschool van nu en
straks”, Jaap Spigt, de bekende
clavecinist geeft een cursus
over de interpretatie van zes
tiende- en zeventiende-eeuwse
Franse en Spaanse muziek.
Van grote betekenis belooft
ook de cursus van René Kooy-
man te worden over „de gitaar
in de folkmusic”. Kooyman
voorkomt allerlei begrijpelijke
vragen daarover door zijn aan-
Albee heeft met ,,’t Is voor
bij” eenzelfde soort krachttoer
geleverd als met „Wie is bang
voor Virginia Woolf?” Maar
dan nog in versterkte mate.
Toen was het de katterigheid
na een docentenfuif, die bij de
hoofdpersonen tot een explosie
van wederzijds geestelijke
moordlust leidde. Deze keer is
het sterven van een zieke oude
man de katalysator die bij zijn
nabestaanden een soortgelijk
verwilderingsproces aan de
gang brengt. Wie die stervende
man is, komen we niet te we
ten; het doet er ook niet toe,
want het stuk gaat niet
hem (we krijgen hem zelfs niet
te zien) maar om de gevoelens
die de nadering van zijn dood
oproept bij zijn vrouw en kin
deren, zijn vriend en zijn mai
tresse. Dat zijn voor een groot
deel afschuwelijke gevoelens
vol bitterheid, haat en wraak
lust, maar óók liefde, die ja
renlang met pijn is onder
drukt breekt erdoor naar bui
ten.
VRIJDAGAVOND IS in de
Waag, Damstraat hoek Spaarne,
in Haarlem te horen de gitarist
Dave Daighton. Zaterdagavond
zingt „de Engelse folksinger
Wizz Jones. Hij begon in
Frankrijk als straatzanger,
maar maakte goede naam toen
hij eenmaal terug was in Enge
land. Met verschillende Engelse
zangers heeft hij samenge
werkt. Twee langspeelplaten
staan op zijn naam. Hij heeft
een tijd lang blue grass ge
speeld en zingt veel eigentijds
folkwerk met teksten van on
der anderen Alan Turnbridge,
Zondagavond komen Dick
Gaughan, die gitaar en mando
line speelt, en de violist Robin
Dransfield.
gedanste finales.
Wie herinneringen heeft aan de toneel- den.
opvoeringen (met Lex Goudsmit in de g
hoofdrol) zal waarschijnlijk even moeten
wennen aan deze aanpak, maar hij zal
zich ongetwijfeld op den duur gewonnen
geven aan een uiterlijk sterk schouwspel
dat geen inzinkingen kent en toch niet
zonder gevoelige momenten verloopt, Hij
krijgt een model-opvoering van de musi
cal te zien, goed gespeeld, sterk van zang
en van een meeslepende choreografie
waarin zoveel mogelijk de sentimentaliteit
uit de weg wordt gegaan wat de Joodse
gemeenschap minder tragisch en onder
drukt maakt dan de opzet van de auteurs
is geweest. Er wordt in de film meer
gepreludeerd op het uiteindelijke zelfbe
wustzijn van een volk, zoals Israël nu aan
de buitenwereld toont.
Studio herhaalt de al zo vaak vertoonde
„Dr. Zjivago”. Voor jong en oud ook in Duitsland en ons land.
De jury bestaat uit Louis Toebosch, Jan
van Vlijmen en Marinus Voorberg. De
eerste ronde op 7 april is niet
openbaar. Tot de tweede ronde op 8 april
om vier uur worden vier deelnemers toe
gelaten. ’s Avonds geven de prijswinnaars
een concert, waarbij zij hun composities
uitvoeren. Dr. J. van Riemsdijk, secretaris
van de Raad van de Kunst, zal prijzen
van 3000, f 1500, f 750 en 500 uitreiken.
de
Jonge en Bram Vermeulen. Het
tweetal is het merkwaardigste
wat het rijkgezegende Neder
landse cabaret de laatste jaren
heeft voortgebracht. Toon en
inhoud van hun werk lijken in
vrijwel niets op wat men ge
woonlijk in het satirisch caba
ret te zien krijgt.
Waar anderen met teksten en
liedjes enige wantoestanden
aan de kaak stellen of vooroor
delen doorprikken, laat Freek
het doorprikken aan de toe
schouwer over. Hij laat alleen
het vooroordeel zien aan de
hand van momentopnamen uit
het leven van alledag in ons
land. Freek de Jonge, in zijn
doublebreasted tropenpak met
de bolle bril op dat rare hoofd
van hem, heeft een nummer in
dit programma waarin hij or
ganisatorische mededelingen
doet tijdens een optocht waarin
allerlei „praalwagens” met va
derlandse toestanden meerijden.
Onnodig te zeggen dat de fees
telijkheden geheel uit de hand
lopen. Intussen geeft hij een
beeld van Nederland waarin al
leman maar gewoon moet doen
omdat-ie dan al gek genoeg is.
Naast dergelijke nummers zijn
er liedjes en schetsen, die te
maken hebben met het jeugd
sentiment van Freek en Brams
generatie. Bram Vermeulen zit
aan een orgeltje de liedjes te
begeleiden en trekt af en toe
een gekke kop, maar zonder
hem heeft Freek gezegd
it een programma onmogelijk.
OP 12 MEI BEGINT het
Noordhollands Philharmonisch
Orkest aan zijn meest populaire
traditie: de Beethovencyclus.
Deze staat dit jaar onder lei
ding van de Belgische dirigent
André Vandemoot, die een
Beethovenkenner is. Hans
Richter Haaser een van de be
roemdste Beethovenvertolkers
deze bioscoop „Astérix en Cleopatra”, een
uitstekende tekenfilm. In Roxy een oor
logsfilm „Hellcommando’s” en een pikante
film „Jonge verleidsters”. In Frans Hals
een western „De bezwering Van de duivel-
spas” en in de nachtvoorstelling „Django
de bastaard”. Voor de jeugd in Cinema
Palace „Donald Duck en zijn vriendjes”
en in Lido „Sjors en Sjimmie en de
toverring”.
ROTTERDAM. Tsjecho-Slowakije is
met 17 deelnemers het best vertegenwoor
digd op het Internationale Gaudeamus
Concours dat van 5 tot en met 10 april in
de Rotterdamse Doelen wordt gehouden.
Uit Nederland komen 11 deelnemers naar
Rotterdam, uit Spanje en Frankrijk 6, uit
Duitsland 5 en uit België en de Verenigde
Staten 4. Met 3 of minder deelnemers zijn
Zwitserland, Engeland, Italië, Denemar
ken, Polen, Hongarije, Noorwegen Japen
en Zweden vertegenwoordigd.
Het concours wordt dit jaar voor de
tiende keer en in Rotterdam voor de
I derde keer gehouden. Deelnemers mogen
niet ouder dan 35 jaar zijn.
g Op het slotconcert, dat op maandag 10
april in de kleine zaal van De Doelen
cwordt gegeven, zal de jury uit vijf finalis-
dorpsleven in Anatevka, dë karakterise- ben de winnaar aanwijzen. De winnaar
„A STITCH IN time” of „De lefschop
per” zoals de Engelse film van Robert
Asher hier is gaan heten, is al weer enige
jaartjes oud (hij is van 1964, maar de
aanhangers van Norman Wisdom zullen
deze wat naïeve klucht van hun geliefde
komiek ongetwijfeld nog eens terug wil
len zien. Norman speelt er een slagers
knecht die zijn baas in het ziekenhuis wil
opzoeken en daardoor in allerlei moeilijk
heden en verwarringen terecht komt. Men
kent zo langzamerhand wel de kracht, de
zwakheden en de weinig subtiele humor
van Wisdom, maar voor enige ogenblikken
van onschuldig vermaak is hij altijd wel
goed en een vrolijke film voor alle leef-
tijden valt in de komende vakantiedagen S
niet te versmaden.
Verder staan op de program
ma’s de zesde, vijfde en vierde
symfonie. Elk concert wordt
geopend met een ouverture
(Prometheus, Leonore en Eg-
mont). De concerten zijn te be
luisteren in het Haarlems Con
certgebouw. Het plaatsbespre-
ken begint op 12 april.
CHESEBROUGH
DE GITARISTENVERENI
GING „Constantijn Huygens”
zal op 3, 4, en 5 april te
Beverwijk haar jaarlijkse gi-
taarfestival houden. De deelne
mers aan dit festival ziin tij
dens deze dagen de gasten van
de Stedelijke Muziekschool van
Beverwijk, waar de concerten,
cursussen en discussies zullen
worden gehouden. De gitaristen
voelen zich thuis in de Bever-
wijkse muziekschool, waar de
vereniging al in voorgaande ja
ren haar festivals met succes
heeft kunnen houden.
ZATERDAG EN ZONDAGA
VOND is in de Haarlemse
stadsschouwburg „Neerlands
Hoop in Panama” te zien het
cabaretprogramma van de fa
meuze rotjongens Freek
UIT
NORMAN JEWISON, regisseur van
harde politiefilms als „In the heat of the
night” en „The Thomas Crown affair” en
bij filmliefhebbers vooral bekend door
zijn „The Cincinnati Kid”, heeft van de
wereldberoemde musical „Anatevka”, zo- J
als te verwachten viel, een krachtige J
filmversie gemaakt die misschien het ori-
gineel in zijn beslotenheid en gevoelssfeer
enigszins tekort doet. Maar met het be- J'
kende verhaal van de kleine joodse melk-
boer Tevje die huiselijke moeilijkheden te
over heeft en bovendien het onzekere
bestaan leidt van iedere Jood in Oost- 3
Europa in het begin van deze eeuw, heeft
Jewison het grote bioscoopscherm moeten
vullen en hij heeft daarbij uiteraard de
spectaculaire kanten van de oorspronke
lijke musical naar alle kanten uitgebreid.
Men ziet het al dadelijk bij het eerste
optr^en in de film van de Israëlische
acteur Topoi die Tevje vitaal introduceert
en van de kleine melkhandelaar een le
venskrachtige en van energie overbruisen
de figuur maakt. Diezelfde schaalvergro
ting vindt plaats in de gehele enscenering,
of die nu betreft het oproepen van het
ring van de bijfiguren of de gezongen en ontvangt een eerste prijs van 3000 gulden,
i5 Ho ZAxmT'icm cxirirmonrc rmfvantfcui roe-
J
i
i- OzL''