Successen voor
Dans Theater
Restauratie^concerten
in New York
Waalse kerk
Schuur
A’dams Philh.
Orkest naar
Sovjet-Unie
wijzer
in de
„Stoelgang”
■f
Nederlands
FILMS IN
HAARLEM
Salade
Kwartet
Blokfluit
Foei toch
CINEMATEEK
MOGELIJK
Rebecca
Congres in RAI
over circuskunst
David Roëllprijs
voor Lies Cosijn
Blaaskwintet
De Waag
Toonkunst
Centrum
Jazzclub
leerlingen
orgelconcert
■f
fh
11
DONDERDAG 13 APRIL 1972
ZES PROGRAMMA’S RONDOM BACH
Voor gehele oeuvre
gevormd door dr. A. F. E. van Schendel,
Bevordering filmcultuur
Woeste hoogten
Overige films
Villa voor vrije liefde
Er-
(Van onze redactie in Amsterdam)
(Van onze redactie in Amsterdam)
Welk programma het Amsterdams Phil-
Als
een subsidie van 40.000 gulden voor het
Knie
UIT
(Onder redactie van Charles Boost)
DEN HAAG. De David Roëllprijs
Een scène uit „Stoelgang"
met Ag Koorenblik als ver
pleegster.
halen. Dit leidt tot een onstuimig inter
mezzo
hoopt nog dit jaar een cinemateek op te
kunnen richten.
Volgens de werkgroep zou een cinema
teek minimaal 30 films per maand kun
nen vertonen, „om de grote lacunes in de
Jazz
47.
(i
in
De toneelvereniging „T.I.O.S.”
uit IJmuiden geeft vrijdag 14
april in het Hervormd Jeugdge-
bouw aan de Rembrandtlaan
een opvoering van „Foei toch,
Frances!!” een blijspel in drie
bedrijven door Ivonne Bam
berg. De regie is van mevrouw
Roely Prins.
Öe Toneelschuur zal het vol
gend seizoen naar alle waar
schijnlijkheid worden opgeno
men in het Mickery-circuit.
Dat wil zeggen dat sommige
voorstellingen door buitenland
se groepen, die in het Mickery-
theater in Amsterdam worden
gegeven, op gezette tijden in de
Toneelschuur te zien zullen
zijn. Een voorproefje kan men
op 13 mei zien, wanneer een
eigen groep van Mickery „Cri
me of Sex and Violence” onder
leiding van Mel Clay komt spe
len.
NEW YORK. Het succes van het
Nederlands Dans Theater in New York is
zo groot en de toeloop naar de voorstellin
gen zo druk, dat zaterdag een extra mati
nee moest worden ingelast. De directie
van de Brooklyn Academy of Music heeft
het gezelschap uitgenodigd voor een nieu
we serie voorstellingen in april ’73 of ’74.
AMSTERDAM. Het Amsterdams
Philharmonisch Orkest gaat in de tweede
helft van september op tournee door de
Sovjet-Unie. Onder leiding van Anton
Kersjes zal het orkest uitvoeringen geven
in Moskou, Leningrad, Riga en Wilna (aan
de Baltische zee) Kiev en Odessa in het
zuiden. Het is voor het eerst dat een
Nederlands orkest in de Sovjet-Unie zal
optreden.
IN DE TWEEDE helft van de
maand april zullen de traditio
nele restauratieconcerten in de
Waalse kerk op het Begijnhof
in Haarlem worden hervat met
een Bach-cyclus. Bekende so
listen en ensembles geven me
dewerking aan deze cyclus. Om
er een paar te noemen: Jaap
Spigt, Aafje Heynis en Bernard
Bartelink, Albert de Klerk,
Jaap Schröder en Anneke Uit-
tenbosch, het ensemble Musica
da Camera, het Haagse Kamer-
muziekensemble.
noom zorgt voor een „hartslag-
ritme” voor de hele groep.
Het stuk is te zien op vrijdag
14, zaterdag 15 en 22 april in
de Toneelschuur, Smedestraat
23, Haarlem. Het plaatsbespre-
ken kan voor voorstellingen in
de Schuur tegenwoordig ook
via de informatiebalie van de
Haarlemse stadsschouwburg ge
schieden.
zij wil raadplegen alvorens verder te gaan g
op het pad van de ongeremde erotiek.
De door Jean-Louis Trintignant gespeel
de dokter De Marchi is een verstrooid
VRIJDAG 14 APRIL wordt
in het noordelijk koetshuis van
het landgoed „Beeckestijn” in
Velsen het vijfde en laatste ka-
merconcert gegeven in de serie,
I welke door de kunstkring „Voor
Allen” werd samengesteld. Dit
I concert zal worden verzorgd
I door het Noordhollands Blaas-
i kwintet, bestaande uit Sjef Brö-
cheler, fluit; Henri Gouder de
Beauregard, hobo; Aart Smit,
I klarinet; Jo Kohl, hoorn en Stef
I Klein, fagot. Het programma be
vat werken van Hindemith,
I Reicha, Mozart en Rossini.
sprekers zullen optreden o.a. de
aan zijn nieuwe patiënte, wat Mimi ertoe
brengt de man te verleiden. En dat blijkt
na enige moeilijkheden en verwikkelingen
de beste remedie om wat rust en orde te
brengen in het leven van het ongedurige
vrouwtje.
Pasquale Festa-CampaniLe die meer ero
tische komedies op zijn naam heeft staan
(bijvoorbeeld „De kuisheidsgordel” met
Tony Curtis en Monica Vitti) heeft van
het aan Nicolo Ferrari ontleende gegeven
een dolle parodie gemaakt die vooral voör
Italië met zijn nog weinig geëmancipeerde
vrouwen bestemd schijnt te zijn, maar
ook hier als een klucht met enige eroti
sche accenten in Roxy genoten kan wor
den.
Verbijsterd en woedend over het onbe-
kende dubbelleven van 1
echtgenoot, waaraan zij geen
daan en neemt zij zich voor haar achter-
bleek nagenoeg het gehele orgel
in ongeschonden staat aanwezig
te zijn. Slechts drie van de oor
spronkelijke zestien registers
waren verdwenen. Het ontbre
kende pijpwerk werd op zo
meesterlijke wijze nieuw bijge
maakt, dat het orgel thans om
zijn oorspronkelijke klank inter
nationaal zeer hoog aangesla
gen wordt. Met het eenklaviers-
orgel van de dorpskerk van
Neenlangbroek behoort het tot
de no>g twee resterende or
gels van Friederichs, waardoor
het instrument bijzondere his
torische waarde heeft verkre
gen.
In de komende weken wor
den verschillende concerten ge
geven. Een trio, dat bestaat uit
Ottolien Otto fluit, Peter Dobe-
IN FOLKKRINGEN krijgt
één naam steeds meer de aan
dacht. Die naam is Ben Brou
wers. Zaterdagavond 15 april
speelt hij in De Waag, Haar
lem. Ben begon als zovelen met
het tokkelen van allerlei be-
rende volksliedjes. Vandaaruit
ontwikkelde hij zich tot een
knap gitarist met een gevarieerd
repertoire, folk, country and
western, ragtime en eigen
werk. Hij speelt naast de gitaar
ook banjo en autoharp.
Vrijdagavond 14 april speelt
Koen Blereau. Hij brengt Ame
rikaanse folk en Vlaamse
volksliedjes
Het orgel in de Waalse
kerk.
ritz cello en Jaap Spigt clave-
cimbel, speelt zondagmiddag 16
en 23 april om 14.30 uur fluit
en cellosonates van Bach. Op
woensdag 19 april geeft het en
semble Musica da Camera het
vierde Brandenburgs concert
van Bach op oude instrumenten.
De volgende avonden zijn op 21.
22 en 27 april. Meer gegevens
daarover volgende week in deze
rubriek. Het belooft een zeer
bijzondere serie te worden.
Traditiegetrouw zijn de con
certen tot stand gekomen met
medewerking van de VPRO. De
toegangsprijs is 5; scholieren,
studenten en bejaarden 3. Te
lefonisch plaatsbespreken is mo
gelijk op 023-313691.
„OOOVERHEERLIJKE Szmu-
lewiczsalade” heet het program
ma, dat Gabriël Szmulewicz
(geboren uit Poolse ouders) za
terdagavond in Haarloheim,
Smedestraat 23, brengt. Hij won
vorig jaar het cabaretfestival
Camaretten in Delft. Het. groep
je waarin Szmulewicz de toon
aangeeft, is net terug van een
tourneet je door België. Hij is al
eerder in Haarloheim en De
Waag geweest en heeft er suc
ces gehad met een origineel en
goed programma.
Cinema Palace prolongeert de musical
„Anatevka.” In de nachtvoorstelling de
western „Hang ’em high" en zaterdagmid
dag een Zorro-film. In Frans Hals de
western „Requiem voor een gringo” en in
de nachtvoorstelling de oorlogsfilm „Ver
nietiging van Saipan”. Lido prolongeert
„De nachten van Dracula”. In Roxy behal
ve de sexfilm een oorlogsfilm „Vernietiging
van tijgertank 71.” Studio prolongeert
„Dr. Zjivago” en zondagochtend Duits
vermaak „De Dolle tantes komen.”
OP DINSDAG 18 april geven
leerlingen en docenten van de
Toonkunst Muziekschool in het
Haarlems Concertgebouw een
concert van oude Nederlandse
muziek, onder anderen van
Eyck, Sweelinck en Ruppe. Het
concert begint om acht uur.
Ook dinsdag 25 april is zo’n
concert, maar dan wordt he
dendaagse Nederlandse muziek
uitgevoerd, onder anderen van
Van Delden De Klerk, Strate-
gier en Ton de Leeuw.
Op het concert van 18 april
sullen voor de uitvoering van
enkele 17e en 18e eeuwse wer
ken authentieke instrumenten
gebruikt worden, zoals de tra
verse, het klavecimbel, de luit,
een conische fluit en een broad-
wood-tafelpiano. De laatste
twee instrumenten stammen uit
1820. Bij het concert van he
dendaagse muziek op de 25ste
april zal het nieuwe slagwerk-
instrumentarium van de Toon
kunst Muziekschool te beluis
teren zijn.
maar een reservaat waar de
mens, die nog gevoelens heeft,
in rondloopt. Ze onderzoekt
waarom de mensen zo hard
zijn. Ze neemt zich voor daar
wat aan te doen.” Voor Frans
Lommerse, die in dit stuk zijn
privé-ervaringen onderge
bracht heeft, is het einde van
„Stoelgang” open en positief.
In het stuk zijn twee vaste
rollen: Wil Steen winkel speelt
de mens, terwijl Ag Koorenblik
een andere renommee uit de
Haarlemse amateurtoneelwe-
reld de verpleegster is. Een
groep van elf jongelui spelen
verschillende functies, o.a. die
van koor, maar ook die van
levend „decor”.
De werkmethode is voor hun
doen erg kort: tweeëneenhalve
maand. Lommerse is voor deze
produktie afgestapt van de
workshopprocedure, waarbij el
ke deelnemer een even grote
inbreng heeft in vorm en in
houd. Lommerse schreef de
tekst, die door de groep geana
lyseerd en hier en daar gewij
zigd werd en vervolgens is er
gewerkt, waarbij een metro-
DE CHRISTELIJKE toneel
vereniging „Entre Nous” uit
Velsen verzorgt vrijdag 14 april
weer een toneelavond in de Vel-
sense Stadsschouwburg met een
opvoering van „Rebecca”, to
neelspel in drie bedrijven door
Daphne du Maurier. De drie
hoofdrollen: Maxim, mevrouw
De Winter en mevrouw Danvers
worden gespeeld door Cees Vis
ser, Mieneke Visser-van Kan en
Annemiek van der Pijl-van der
Linden. De regie is van Lub.
Bakker.
De Waalse kerk is het oudste
kerkgebouw in Haarlem. De ge
schiedenis gaat terug tot 1262
toen pastoor Arent van Sassen-
heim z’n woonhuis met erf, wei
den en boomgaard afstond aan
de Begijnen, een soort geeste
lijke orde voor vrouwen die zich
bezighielden met ziekenzorg en
onderwijs. Achter het koor van
de huidige Waalse kerk zijn nog
resten te vinden van de oude
huisjes van het Begijnhof. Het
kerkje dat er gebouwd werd in
1262 werd verwoest in de grote
stadsbrand van 1347. De huidige
kerk is tussen 1348 en 1398 ge-
bouwd. De restauratie van dit
kerkgebouw vindt de laatste
I tien jaar plaats.
Tijdens de restauratie van het
koor kwamen fragmenten van
fresco’s geschilderd door leden
van de „Haarlemse School” (die
van Geertgen tot St. Jan, het St.
Jansklooster waarvan de kerk
aan de Jansstraat uitwendig nog
I te bewonderen valt) aan het
I licht; t.w. een „heilig graf” met
de drie Maria’s met zalfpotjes
bij het lege graf en een paar
I overblijfselen van een rand van
acanthusblaadjes, waarmede
I wellicht de gehele kerk gesierd
is geweest. Een bijzonderheid is
ook het plafond van de consi
storiekamer, de vroegere sacri
stie, dat waarschijnlijk ook ge
heel beschilderd is met fresco’s
doch die nu nog onder een laag
bruine verf zijn verborgen.
Het schip van de kerk her
bergt nu het woonhuis van de
koster. Het heeft door de eeu
wen heen een bewogen historie
gekend. De begijnen zijn op een
gegeven moment in het kerkge
bouw gaan wonen. Het koor
werd toen van het schip ge
scheiden en voor de eredienst
gebruikt. Na hun vertrek schijnt
het schip van de kerk eveneens
voor allerlei opslag te zijn ge
bruikt door kaarsenmakers en
lakenwevers, terwijl ook hier
het stallen van Napoleontische
paarden wordt genoemd. In 1586
werd de kerk aan de franstalige
vluchtelingen toegewezen, die
haar in 1596 in eigendom ver
kregen. De groei van de Haar
lemse Waalse Kerk is zo sterk
geweest, dat er in de negentien
de eeuw nog gedetailleerd uit
werkte plannen zijn gemaakt,
compleet met bouwtekeninen,
voor een kruisbeuk aan de kerk.
Men hoopt in de toekomst ook
de vroeg-gotische toren, de sa
cristie en het schip van de kerk
te kunnen restaureren. De kos
ten daarvan ruwweg een half
miljoen gulden gaan de
draagkracht van de Waalse ge
meente natuurlijk ver te boven,
terwijl zij toch verplicht is de
oudste kerk van Haarlem voor
het nageslacht te bewaren. De
dagelijkse kosten van onderhoud
stempelen plannen voor een
verdergaande restauratie feite
lijk tot een luchtkasteel. Om
echter een basis te vormen voor
de noodzakelijke restauratie
luchtkasteel of niet zijn deze
restauratie-concerten in het le
ven geroepen.
Het orgel werd in 1808 door
Johan Caspar Friederichs uit
Gouda gebouwd, met twee ma
nualen en aanhangend pedaal.
Friederichs was evenals vele
van zijn tijdgenoten-orgelma-
kers afkomstig uit Duitsland,
waar hij in 1763 te Wickrath
werd geboren. In de jaren 1808
werkte hij regelmatig in Haar
lem (St. Bavo, Nieuwe Kerk en
Doopsgezinde Kerk).
Bij demontage in 1959 door de
orgelbouwer D. A. Flentrop
BEHOEFTE AAN ROMANTIEK in de E
bioscopen, een recent verschijnsel dat zijn I
hoogtepunt vond in „Love story”, heeft de J
filmmakers weer eens attent gemaakt op
het werk van de gezusters Brontë, de 1
domineesdochters die in de eerste helft J
van de vorige eeuw leefden en van wie
Charlotte en Emily beiden in 1847 haar
meest bekende werk publiceerden, „Jane
Eyre” en „Wuithering heights”. Voor die J
tijd waren het gedurfde romans die over E
ongerealiseerde liefdes gingen en op sub- E
tiele wijze op verborgen passies zinspeel-
den, en het merkwaardige feit doet zich E
voor dat beide romans nu nagenoeg ge-
lijktijdig verfilmd zijn, „Jane Eyre” door J
Delbert Mann, „Wuthering heights” (of |-
„Woeste hoogten”) door Robert Fuest.
Fuest heeft de dingen die Emily Brontë a
aarzelend aanduidde in haar roman wat B
duidelijker in beeld gebracht, hij heeft
ook de romantische kant van de liefdesaf-
faire tussen de hartstochtelijke zigeuner I
Heathcliff (Timothy Dalton) en de ten j
dode gedoemde Catherine (Anna Calder- I
Marshall) behoorlijk benadrukt, zodat een B
wat wonderlijk ouderwetse film, ook in E
uiterlijke zin, is ontstaan. Een en ander S
krijgt nog een extra accent doordat ter E
plaatse, dat wil zeggen op het woeste fi
heilandschap van Yorkshire, gefilmd is en
de betrokken acteurs voor sterk aangezet-
te speleffecten niet terugdeinzen. Wie ge-
voelig is voor een romantisch kostuum- E
stuk dat tegelijk een vrij gave, zij het E
weinig subtiele weergave van een klassiek j
meesterwerk geeft, moet zeker gaan kij- E
ken in Luxor.
DE TONEELGROEP Cen
trum geeft de laatste voorstel
lingen van beroepstoneel in de
Haarlemse stadsschouwburg
voordat deze dicht gaat voor de
verbouwing van toneelhuis en
zaal. Tot en met zaterdag speelt
men „Kwartet,” het opmerke
lijke stuk van E. A. Whitehead
over twee jongens en twee
meisjes, die elkaar zonder re
sultaat proberen te versieren op
een snikhete dag in de duinen.
Bij de eerste voorstelling op 28 maart
dacht het Dans Theater, dat de grote
belangstelling moest worden gezocht in
„Mutations”, waarin een naaktscène voor
komt. Dit bleek niet het geval. De belang
stelling bleef groot met gemiddeld 1.500
bezoekers per voorstelling, waarmee alle
records van de achterliggende twaalf
maanden, wat bezoekers en recettes be
treft, werden gebroken.
Het Nederlands Dans Theater heeft een
goede pers gekregen. Erkend wordt, dat
het gezelschap veel meer een eigen ge
zicht toont dan tijdens het eerste optre
den in New York, nu vier jaar geleden.
Het ballet „Mutations” van Glen Tetley
en Hans van Manen, op muziek van
Stockhausen is acht keer in New York
uitgevoerd. Ook elders heeft men belang
stelling voor dit ballet, maar daar dreigen
moeilijkheden.
De directie van het Municipal Auditori
um in St. Louis wil het komende week
einde „Mutations” op het programma
zetten. De wetten van Louisiana verbieden
evenwel naaktscènes in theatervoorstellin
gen. Advocaten van het theater en van de
impresario zoeken thans uit wat de mo
gelijkheden en consequenties van uitvoe
ring van „Mutations” zijn.
Na twee weken in New York te hebben
gewerkt, maakt het gezelschap een blik-
semtournee door Noord-Amerika en Ca
nada. In mei en juni wordt opgetreden in
Melbourne en in Sydney in Australië.
Eind juni volgen nog voorstellingen in
Indonesië. 2 juli komt het gezelschap in
ons land terug. In Amsterdam wordt van
9 tot en met 18 juli deelgenomen aan het
ballet-festival, van 20 tot en met 23 juli
worden voorstellingen gegeven in Italië op
het Nervi-festival en van 26 tot en met 28
juli is het Nederlands Dans Theater in
Griekenland voor voorstellingen op het
festival van Athene.
Centrum geeft donderdag 20
april in de Stadsschouwburg te
IJmuiden een opvoering van
„Vroeger” van Harold Pinter,
gespeeld door Elisabeth Hoy-
tink, Piet Römer en Ingeborg
Elzevier in regie van Peter
Oosthoek.
In Vroeger zien we drie
mensen bijeen, een echtpaar
van begin veertig, dat bezoek
krijgt van een vriendin die de
vrouw des huizes in twintig
jaar niet meer gezien heeft. Elk
van de drie personen eist de
anderen voor zich op. Heel ge
raffineerd verwerkt Pinter het
geen twintig jaar geleden ge
beurd is met de verhouding
tussen het drietal in het heden.
Zo geraffineerd zelfs dat onge
merkt het vroeger gebeurde in
het heden verwerkt wordt e n
andersom. Wanneer de analyse
voltooid is komt de man tot de
conclusie dat hij zijn vrouw
nooit bereikt heeft en nimmer
bereiken zal. De vriendin heeft
altijd op de achtergrond ge
staan, maar ook deze heeft
nooit de vrouw kunnen door
gronden.
De voorstelling is niet alleen
voor de Kunstkring „Voor Al
len” er zijn nog goede plaatsen
voor belangstellenden.
AMSTERDAM. Het vijfde internati
onale congres van de Europese clubs van
circusvrienden zal 21, 22 en 23 september
worden gehouden in de RAI in Amster
dam.
Op het congres zal de culturele beteke
nis van de circuskunst worden belicht.
Men hoopt daarmee te bevorderen, dat in
de wetgeving van de EEG-landen het
circus als uiting van cultuur wordt er
kend.
Financieel zit „de zaak wel goed”, aldus
Nederlandse filmcultuur zo snel mogelijk de heer Huckriede. „Er moet wat geld bij,
op te vullen. Een systematische program- maar de Russen geven veel faciliteiten,
ma-opbouw zal als uitgangspunt dienen Het is vrijwel zeker dat de radio er bij
met als mogelijkheden: retrospectieven en zal zijn en waarschijnlijk zal de Russische
filmauteurs, historische stromingen, een televisie er opnamen maken”,
chronologisch overzicht van de filmcul
tuur en stromingen in de filmtheorie.”
Werkgroep Cinemateek wil de program
ma’s begeleiden door publikaties en werk
groepen, rekening houdend met recente
ontwikkelingen in de filmtheorie. „Door
deze combinatie” aldus de groep, „kan
kritisch filmkijken worden gestimuleerd.”
De leden van de cinemateek zullen voor
de programmering en het algemeen beleid
zorgdragen, waarbij de behoeften van or
ganisaties en groepen die zich actief met
film bezighouden, medebepalend zullen
zijn.
Een cinemateek in Amsterdam zou on
geveer 800 voorstellingen per jaar kunnen
geven met circa 400 verschillende speel
films. Voor het eerste jaar zou een subsi
die nodig zijn van 80.000 gulden. De
volgende jaren zou men toe kunnen met Britse circusdirecteur Cyril B. Mills; Carl
Sembach, directeur van het Duitse circus
opvangen van de exploitatietekorten, zo Krone; Fredy Knie van het Zwitserse
heeft de werkgroep berekend. In deze circus Knie en prof. dr. S. van der Woude,
subsidie is de uitgave van een tijdschrift directeur van de universiteitsbibliotheek
inbegrepen. „Een maand na het verkrijgen in Amsterdam (waar zich een circusboe-
van de subsidie kan de cinemateek al kenverzameling bevindt, die uniek wordt
operationeel zijn.” genoemd in de wereld).
IN DE HAARLEMSE
Club. Groot Heiligland
Haarlem speelt vrijdagavond 14
april het Henk van Es Trio
terwijl op dinsdag 18 april de
Oscar Benton Blues Band te
horen is.
IN DE TONEELSCHUUR
gaat vrijdagavond „Stoelgang”
in première een stuk van To-
neelschuur’s eigen Frans Lom
merse die met dertien spelers
zijn eerste zelfgeschreven stuk
ten doop houdt. Hij trok eerder
de aandacht met een bewerking
van „Eindspel” van Beckett en
als coördinator van een groep-
sproduktie „Luxaflex-com-
plexen”.
DE LEERLINGEN van
nest Gervais, de organist van
de St. Agathakerk in Lisse, ge
ven zaterdag 15 april om 8.15
uur een concert in genoemde
kerk. Zij brengen een afwisse
lend programma van blokfluit-
muziek uit de 16e en 17e eeuw
tot en met hedendaagse orgel
muziek. De medewerkers zijn
Marise Noort, Mayke v.d. Valk
en Claudia Runge blokfluit en
Mayke v.d. Valk gitaar. Aan
het orgel spelen Teun in ’t
Veld, Piet van Hartingsveldt,
Karei en Alfred Schols en Wim
Boot. De avond wordt besloten
met „Acclamation van Jean
Langlais dat gespeeld wordt
door Gervais. Het concert
wordt georganiseerd door de
Orgelkring Bollenstreek.
IN DE GROTE of St. Bavo-
kerk in Haarlem geeft Albert
de Klerk dinsdagavond 18 april
om acht uur een gratis toegan
kelijk concert, dat zowel oude
als moderne Nederlandse mu
ziek omvat. Van Sweelinck
speelt De Klerk „Chromatische
Fantasie” en van Van Noordt
een Partita over psalm 116.
Van Cornelis de Wolf wordt
gegeven Passacaglia Koraal en
Fuga over gezang 17 „Wer nun
den lieben Gott lasst walten.”
De Wolf leefde van 1780 tot
1835. De Klerk speelt vervol
gens een Fantasie over het
paaslied „O Filii et Filiae” van
Jos van Amelsvoort (geboren in
1910) en besluit met „Fête-
Dieu” van Hendrik Andriessen
(geboren in 1892). Dit laatste
werk is gecomponeerd om
streeks sacramentsdag 1918,
toen de eerste wereldoorlog nog
de kathedralen in Frankrijk
woedde en Andriessen getrof
fen werd door het gevaar dat
liepen. De scherpe tegenstelling
van de oorlog met het feest
van sacramentsdag bracht hem
tot het schrijven van dit stuk,
dat dan ook „geen feestelijke
maar dramatisch-smekende
muziek” bevat.
AMSTERDAM. „Nederland heeft
geen cinemateek, er zou wel geld voor
kunnen worden losgemaakt, de films zijn
beschikbaar, er zijn projectieruimten en harmonisch“orkest in de Sovjet-Unie gaat
het publiek zit te wachten. Het wordt geven, is nog «iet bekend. De Russen, zo
hoog tijd dat daar iets aan gedaan wordt” hadden de mensen van Gosconcert in
vindt de Werkgroep Cinemateek. De groep Moskou de directeur Jan Huckriede ver
is kort geleden in het leven geroepen en teld, willen „pertinent Nederlandse solis
ten”, maar de heer Huckriede kon nog
met geen mogelijkheid zeggen wie hij zal
meenemen.
Het onderwerp van „Stoel
gang” is tamelijk ernstig van
aard. „Het is moeilijk uit te
leggen”, zegt Frans, „het gaat
over een mensje dat nog één
oog open heeft in een wereld
die blind is voor de realiteit.”
Dat individu bevindt zich in
een soort inrichting. Zodra zij
de rol wordt gespeeld door
een vrouw de situatie door
heeft, komt ze in conflict met
de autoriteiten, vooral hier ver
beeld in de persoon van een
alomtegenwoordige verpleeg
ster.
„Tegen het einde van het
stuk moet je gaan merken dat
het geen inrichting meer is,
DE VILLA, waarvan in de opwindende
titel sprake is, is een verrassend onderdeel
van de erfenis die de jonge weduwe Mimi
(Catherine Spaak) na de niet betreurde
dood van haar man ten deel valt. Het is
een mysterieus huis, waarvan zij het be
staan niet kende en dat, naar spoedig
blijkt door haar overleden echtgenoot ge
bruikt werd voor erotische uitspattingen.
haar overleden Jj
_;;_i deel heeft
mogen hebben, voelt Mimi zich tekortge-
stand in seksuele belevenissen snel in te I
leidt tot een onstuimig inter-
vol eendagsavonituren dait eindigt
op de divan van een dokter-psychiater die
groot 10.000 is door het Prins Bernhard-
fonds toegekend aan Lies Cosijn uit Pet-
persoon die nauwelijks aandacht schenkt g ten ?ls bekroning van haar oeuvre, dat
j b zowel pottene, plastieken als monumenta-
le keramiek omvat. De prijs wordt de
kunstenares op 23 november in het Rijks-
museum in Amsterdam uitgereikt.
De David Roëllprijs is Lies Cosijn toe-
gekend als erkenning voor haar uitzon-
a derlijke bijdrage aan de Nederlandse cul-
tuur. De vaste jury van de prijs werd
J gevormd door dr. A. F. E. van Schendel,
J. Paalman en Dolf Welling. Zij ging uit
van de overweging, dat momenteel op het
terrein van de keramiek de mogelijkheden
van een oeuvrebekroning talrijk kunnen
J worden geacht. Zij liet zich bijstaan door
de specialisten voor dit gebied: dr. Th. A.
H. M. Dobbelman en mej. R. Neerincx.
Het besluit om Lies Cosijn voor de prijs
voor te dragen werd genomen op de
I overweging, dat haar werk van baanbre-
kende betekenis is geworden voor de late-
a re ontwikkeling van de keramiek in Ne-
derland.
MM
sty.