Figuranten hebben het slecht
de televisie-studio’s
m
Geef uw tieners
de GoudenlbpTïen.
Uit’t vuistje.
I
I
I
I
I
I
I
um
TE GROOT AANBOD EN GEBREK
AAN EEN EIGEN ORGANISATIE
Maanwandeling
Apollo-bemanning
k
15
14
TV vrijdag
TV vanavond
Radio zaterdag
TV zaterdag
1=
VRIJDAG 21 APRIL 1972
Peis en vree
Vliegen en slapen
I
Slecht betaald
Je komt niet verder
Jazz-fluitist Laws
Laten we wel wezen.
Tieners voeden zich - behalve
met pop en rock - het liefst met
prik en friet. Da’s niet zo best.
Tieners hebben een verhoogde
behoefte aan proteïnen. Geef ze
kaas uit ’t vuistje. Schuif stiekem
een bordje met tien van die
gouden hits in hun kamer.
Gaat heus wel op.
Is goed voor ze.
Hoe reclame te maken
Schrijf eens voor de televisie
Een vliegende Hollander
naar Nederland
bedroeg wat netto 22.50
natuurlijk belachelijke be-
Nederland I
Nederland II
19.30
Waarheen?
HILVERSUM I
10.30
ADVERTENTIE
17.30
HILVERSUM II
Nws.
achter de
HILVERSUM III
o>
Weekend-aktueel.
12.03
4
verhaal op zich. In elk geval waren er helemaal geen rechten
voor betaald. Zo ziet u maar hoe goed het is om in Ecuador een
avondje televisie te zien.
MORGEN WORDT IN DE Vara-studio de jaarvergadering
gehouden van de Vereniging van letterkundigen. Dat klinkt
heel duur. U mag tegenwoordig ook zeggen de vakbond van
schrijvers. Het is niet toevallig, dat het puik van de schrij-
versbent daar bijeen komt. Een der lidmaten is Herman B.
Fortuin, chef van de afdeling drama bij de VARA. Fortuin
ontwikkelt een grote activiteit. Zo heeft hij een rapport opge
steld over de verhouding van de dramaschrijvers tot de tele-
21.35
22.15
22.45
22.50
18.30
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.20
19.55
20.00
20.15
20.21
21.35
22.35
23.00
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.21
22.00
22.25
22.55
23.00
23.05
14.15
14.55
11.00
11.30
16.00
16.02
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
NOS: (K) Apollo 16.
(K )De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame
E.O.Confrontatie.
Koorzang.
Tenslotte.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER(K) Reclame.
AVRO: Politiek interview.
(K) De Versierders (film).
Televizier Supplement
Voor de Vuist weg.
NOS: (K) Journaal.
TELE AC: Speelwijze (6).
18.15
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.50
19.55
20.00
20.15
20.21
20.30
21.20
21.40
22.50
22.55
gramma Kleine m ensen hebben grote
wensen en de laatste aflevering van
Vakantie.waarheen? (waarin een do
cumentaire van de Beneden-Elzas) uit.
De TROS schenkt vanavond ook
aandacht aan het international spring
concours in Den Haag. Tweemaal, om
tien uur en om even over elven, wordt
voor een 25 minuten durende recht
streekse reportage overgeschakeld naar
de Houtrusthallen, waar het onderdeel
puissance verreden wordt. Tussen die
twee uitzendingen zendt de NOS de
rubriek Uit de Kunst, het laatste
nieuws en Den Haag vandaag uit.
Nederland I
TELE AC: Nascholing Huisartsen
(1).
(K) Esperanto (15).
Spaanse les (16).
NOS: (K) Journaal.
NCRV: (K) Gevarieerd kinder
programma.
TELE AC: (K) Graven naar het
verleden (12).
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NCRV(K) Zwerven met Swie-
bertje (serie).
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NCRV: (K) Zeskamp.
(K) Film Jan van Hillo.
Religieus programma.
NOS: (K) Journaal.
in ge-
adviseren
ER WORDT BIJ DE TELEVISIE wat afgereisd. Zo is Henk
Terlingen, het „enfant terrible” van Hilversum, onlangs een
paar weken naar Hawaii geweest op uitnodiging van de Panam,
een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij. Daar had de Neder
landse televisie niets mee te maken. Dat was zuiver een privé-
zaak. Toch schijnen zijn bazen zich wel opgewonden te heb
ben over het feit, dat Henk in een TROS-uitzending vrolijk
vertelde dat hij naar Hawaï was geweest met de Panam. Ver
kapte reclame, noemen wij dat.
Als Johan Cruyff bij de uitreiking van de gouden bal in
beeld komt met op zijn colbertzak levensgroot de naam van
een firma in voetbalschoenen, is dat ineens geen reclame. Hil
versum staat er bol van. Bekend is hoe vroeger hele reizen
naar verre landen werden gemaakt voor een appel en een ei,
als de reporters maar zorgden dat de staart van het vliegtuig
goed in beeld kwam. Nou, u weet wel wat er op zo’n staart
staat. Sinds de Ster ons overlaadt met haar zegeningen, zijn
de offertes niet zo overvloedig meer. Verkapt reclame bedrij
ven wordt moeilijker. Je kunt het natuurlijk ook openlijk
met telefoonnummers doen
BRUSSEL
12.00 Nws.
Toen de opnamen echter
rug waren stond hij weer op straat.
Hij had geluk de WW in te kunnen
stappen omdat hij een officieel erkend
dressmen-diploma bezit en langer dan
drie maanden (2 dagen in de week) in
vaste dienst van de VARA was. Gedu
rende zes maanden kreeg hij twaalf
dagen werk' Toen ik hem vier maan
den geleden voor het laatst sprak ver
telde hi mij er definitief mee te
stoppen. Twee weken geleden hoorde
ik dat hij een contractje heeft gekre
gen voor een bepaald aantal afleverin
gen in de NCRV musicalserie „Het
meisje met de blauwe hoed.” Hoewel
Nederland II
NOS: (K) Apollo 16.
(K) W.K. Ijshockey USSR—
Zweden.
Pauzes: E.K. Tafeltennis Rotter
dam.
E.K. Tafeltennis.
(K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
VARA: (K) Coronation Street.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
VARA: (K) Verdorven Vrouwen
(serie).
21.10 (K) Achter het Nieuws.
(K) Kort en klein.
(K) De Noord 20-29 (doe.)
NOS: (K) Journaal.
(K) Samenvatting W.K. Ijshoc
key CSSRFinland.
Vanavond in het TROS-program-
ma op Nederland II het tweede
deel van „Cousin Bette”. Op de
foto Helen Mirren als Valerie en
Edward de Souza als Henri Mon
tes.
13.00 Nws.
13.20 Gevar.
16.00 Hoor
spel. 16.26 Lichte muz. 17.00 Nws. 17.10
Platen. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws.
18.05 Lichte muz. 18.15 Klankbeeld.
18.45 Sportmagazine. 18.55 Taalwenken.
18.57 Lichte orkestmuz. 19.00 Nws.
19.30 Musicals. 22.00 Nws. De zeven
kunsten. 22.20 Dansmuz. 23.40 Nws.
HILVERSUM. De bekende Ame
rikaanse jazz-fluitist Hubert Laws
komt eind april op uitnodiging van de
NOS-radio naar Nederland voor radio-
opnamen met het Metropole Orkest en
het Trio Louis van Dijk. De opnamen
vinden plaats op woensdag 26 en don
derdag 27 april. Er worden nummers
opgenomen in speciale arrangementen
van de in Duitsland wonende Neder
landse dirigent-arrangeur Jerry van
Rooyen.
De opnamen zijn bestemd voor de
tweewekelijkse rubriek „Metro’s Mu
sic” van de NOS-radio, die maandag 8
mei van 22.00 tot 22.55 uur via Hilver
sum 2 wordt uitgezonden.
EEN TELEVISIEREGISSEUR, die letterlijk het heen en
weer krijgt, is Manus van de Kamp. Wat zou u zeggen van
vliegen naar Santiago, er een korte week filmen, terugvliegen,
drie dagen monteren en dan weer, hup, het toestel in naar
Santiago. Daar opnieuw een week filmen en vervolgens, toe
maar, terug in de plane naar Schiphol. Aantrekkelijk? Mis
schien wel, maar o zo vermoeiend. Goed, het is een avontuur
lijke zaak. Of de Unctad-conferentie, die Manus van de Kamp
moet verslaan ook zo’n avontuurlijke zaak is, zullen wij in het
midden laten.
Of Manus veel meer ziet van Chili dan Santiago is een vraag.
Of hij erg veel van Santiago ziet, dienen wij ook met twijfels
te omgeven. In elk geval kent hij nu de weg van het vlieg
veld naar het gebouw waar de Unctad-conferentie eindeloos
vergadert over hulp aan ontwikkelingslanden, zonder dat de
oplossing van dat ernstige vraagstuk ook maar enigermate
dichterbij komt. Maar Manus van de Kamp verslaat het. Hij
is daar met een filmploeg voor de NOS. Om de eerste afle
vering van zijn verslag in elk geval tot een goed eind te bren
gen, besloot men dat Manus er in het weekend dan maar tus
senuit moest, snel het vliegtuig in, ijlings een route naar Ne
derland om daar zijn beelden te rangschikken te monteren
voor de vakman tot een sluitend geheel. Dit weekend had
hij dan mooi de gelegenheid voor en maandag stortte hij zich
weer in de kist, die hem tijdig opnieuw in Santiago deed
belanden. Natuurlijk ging een en ander niet zonder de instem
ming van Manus zelf. Als je zoiets wordt aangedaan, moet je
er zelf ook wel oren naar hebben.
12.50 Buitenl. persoverz.
weerber. en toneelagenda,
muz. 14.00 en 15.00 Nws.
NOU, VAN MANUS MAG HET. Zonder twijfel is het een
voordeel wanneer een regisseur zijn film zelf monteert, omdat
hij de enige is, die precies weet wat hij met al die opnamen
heeft bedoeld. Als je dat aan een ander moet overlaten, zit je
niet rustig. Manus van de Kamp verkoos haastig heen en weer
vliegen boven onrustig uitrusten in Santiago en offerde dus
zijn weekend aan het werk.
Nu zijn er over Manus mooie verhalen in omloop. Een ervan
luidt dat hij overal en op elk tijdstip kan slapen. Manus, zo
zegt men, heeft nog niet naast een chauffeur plaats genomen,
of zijn ogen vallen dicht, er klinkt een weldoend geronk ter
wijl de chauffeur verbaasd vaststelt dat hij toch het sleuteltje
nog niet in het contact heeft. Dat hij in het vliegtuig van en
naar Chili sliep kan men veilig aannemen. Hij heeft al vele
reizen achter de rug. Al jaren werkt hij bij de televisie. De
mooiste ogenblikken in zijn werk beleefde hij, zo zal hij u
vertellen, op een reis, die hem in Ecuador bracht. Toen hij daar
naar de t.v. zat te kijken, vertonde men tot zijn grote verba
zing „Maim”, een filmpje dat hij ooit heeft gemaakt over de
waterwinning in Israel. Hoe dat filmpje daar kwam, is een
Niet gezegd kan worden dat een
figurant een onverantwoord salaris
verdient. Het salaris voor een normale
werkdag is vastgesteld op 41.50 bruto
plus reiskosten wat netto neerkomt op
ongeveer f 35.50. Dat is nog niet gek
wanneer men bedenkt dat het dagloon
in 1970 nog maar f 30,- bruto plus
avond, want daarin werd een politiek standpunt ingenomen.
De vraag is trouwens of je niet veel meer had bereikt met
een afgelasten van de uitzending, omdat de woede zich dan
voetbalfans niet aandoen. The show must go on. Tenslotte
me. Nee, dacht de NOS, dat mogen we al die verlekkerde
foetbalfans niet aandoen. The show must go on. Tenslotte
voetbalt Ajax toch ook in Lissabon en als je nou heel eerlijk
bent: wat kan de voetballiefhebber nou Angola-koffie schelen.
Inderdaad. Ze mogen ons voetballen op tv niet afnemen.
Indertijd voetbalden de jongens van Peru toch ook zo dapper
voor hun land wereldkampioenschappen 1970 terwijl dat
land was getroffen door een afschuwelijke aardbeving. Wie
weet welke mysterieuze krachten er juist dan in de jongens
vaardig worden. Al stort de hele wereld in elkaar, gevoetbald
moet er worden.
Ik geef u maar een staalkaart van de meningen. Wat ik zelf
denk? Ik denk zelf: hé, ik had het teostel uit kunnen zetten,
want ik lustte die reclame ook niet. Heb ik het uitgezet? Nee.
Prompt ben ik gestraft met de slechtste voetbalwedstrijd, die
ik sinds Spartak Tmava van Ajax heb gezien. Ja, gerechtig
heid komf niet altijd op de koffie.
U WEET HET DUS. Ruzie over televisie komt het meest
voor in gezinnen met kinderen boven twaalf jaar. Ruzie in
Hilversum komt regelmatig voor, maar dat hoort een beetje
bij het werk van radio- en televisiemensen, die immers aan
heel wat spanningen bloot staan. Ik doel nu niet op de contro
verse tussen S. v. d. Z. en W. v. d. L. U zult hun namen net
zo snel vergeten als de initialen aanduiden. Er zijn belang-
rijker zaken op de wereld, al zal „AVRO’s Televizier” de man
missen, die de rubriek zijn gezicht gaf.
Een volgende ruzie en dan wel bij de NOS schijnt
bezworen te zijn met een aantal interne mutaties, die u niets
zeggen, maar de Hilversumse belangstellenden heel veel. De
belangstellenden zijn er in Hilversum. Kort en goed komt het
erop neer, dat aan de top van de actualiteitenformatie bij de
NOS zo met een aantal mensen is geschoven, dat de kans op
onenigheid tussen Hoofd journaal Simons en Hoofd program-
madienst Enkelaar tot een minimum is beperkt. Heb ik het
goed, dan zal voortaan Harry Hagedoorn de man zijn, die de
contacten onderhoudt. Hij fungeert als een buffer, maar dat
kan de interne rust ten goede komen.
Andere ruzies, die doorgaans leiden tot het vertrek van al
of niet bekende figuren, zijn er op het ogenblik nog niet
voorhanden. Het seizoen loopt af. De gedachten gaan naar
ontspanning en vakantie. Wel werkt men al druk aan produk-
ties voor het komend seizoen, maar het echte, keiharde werken
lijkt er niet meer zo bij. Al zijn er natuurlijk altijd uitzon
deringen, zoals onze vliegende Santiago-reporter.
F. M. BUYSMAN
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
TROS: Kleine mensen hebben
grote wensen.
(K) Vakantie....
(3).
STER(K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
TROS: (K) Cousin Bette (slot).
(K) Concours Hippique Den
Haag.
NOS; (K) Uit de Kunst.
(K) Journaal.
Den Haag vandaag.
TROS: (K) Concours Hippique
Den Haag.
reiskosten
inhield
Dit zijn
dragen. Je moet niet vergeten dat van
die 35,- die je tegenwoordig vangt
ook nog moet lunchen, al moet ik
toegeven dat het eten in de NOS-
restaurants uitstekend van kwaliteit en
goedkoop is. In Duitsland ontvangt een
figurant voor televisie per dag 75,- en
word je meestal voor een paar dagen
tegelijk gehuurd. Zelfs in België liggen
de salarissen voor tv en film hoger dan
in Nederland”.
Muller ziet als enige mogelijkheid
tot verbetering in deze wat eenzijdige
gang van zaken een algemene reorga
nisatie waarbij door selectie het aantal
figuranten beperkt zou moeten worden
gehouden teneinde een regelmatige
roulatie te verkrijgen wat dus ook
regelmatiger werk met zich mee zou
brengen. Tevens zouden aparte figu
rantencontracten geïntroduceerd moe
ten worden die in sommige punten
verschillen met de contracten die mo
menteel voor algemene medewerking
aan televisie gelden. Het honorarium
zou redelijkerwijs op 65,- gebracht
moeten worden terwijl de toeslag voor
tekst, die heden ten dage f 5,- be
draagt, in overeenstemming zou moe
ten zijn met de lengte van die tekst.
Vaak gebeurt het dat een figurant een
voor zijn doen nogal pittige tekst
uit het hoofd moet leren. Of dat nu
voor nasynchronisatie of playback ge
bruikt wordt doet niet ter zake. „En ik
heb zeker geen bezwaar om op een
zondag te werken maar als ze dan toch
zo aan die cao-bedraagjes vasthouden,
laten ze dan ook beseffen dat voor een
zondag niet 100 percent maar 200 per
cent uitgekeerd dient te worden'”
Deze redenatie mag dan redelijk
klinken, de omroep en impresario
Thonhauzer zullen het daarmee onge
twijfeld niet eens zijn en tenslotte is
hun wil nog altijd wet.
De heer Thonhauzer: „Programma
makers, producers en regisseurs komen
niet meer persoonlijk bij me om mo
dellen uit te zoeken. Vroeger, dat is
tientallen jaren geleden, was dat nog
wel gebruikelijk maar dat kan nu
gewoon niet meer. Ik maak uit welke
modellen in aanmerking komen voor
een bepaald programma. Tot voor een
paar jaar had ik een figurantenschool
waaruit ik mensen haalde die een
kerngroep vormden, maar dat is nu
gewoon onbegonnen werk geworden.
Bij grote producties als „Klop op de
deur” en „De kleine Waarheid” is het
niet meer nodig te selecteren.”
Rob Muller: „Ik ben verbonden aan
een modellenbureau, maar dat valt bit
ter tegen. Als ik gemiddeld 1 a 2 dagen
per maand werk aangeboden krijg is
dat nog niet eens slecht. Je blijft dus
uitkijken naar TV. Een vriend van me
kreeg een poos geleden een contractje
voor zes afleveringen van de serie „Vic
Singel.” Omdat hij een studie van be
paalde soorten van vechten gemaakt
had mocht hij participeren
vechtssituaties en bij het
daarvan
hij privé zang- en danslessen neemt,
(wat denk je wat dat kost?) en al een
jaar of zeven in studio’s rondhangt
lijkt het zeer waarschijnlijk dat hij na
de voltooiing van de opnamen in mei
weer voor geruimte tijd werkeloos zal
zijn want ook nu weer is hem niet
meer toebedeeld dan een figuranten
rolletje. Je komt gewoon niet verder.”
Het is ook niet ongewoon als je
’s morgens om negen uur in de studio
aanwezig moet zijn om ’s middags om
half vijf te horen dat de opnamen wat
uitgelopen zijn of juist die scène,
waarin jij moet opkomen omgezet is
en het laatst zal worden gedaan. Je zit
dan al die tijd maar te wachten en je
weet van niets want er is niemand die
je komt vertellen hoe of wat!
Over wachten gesproken, bij de ge
nerale repetitie van een scène in een
show voor televisie moest een Span
jaard als Mexicaanse soldaat figureren
en tegen een pilaar aan staan slapen.
Toen de scène afgelopen was begon
men vlijtig veranderingen aan te bren
gen voor de volgende opname. Omdat
die Spaanse figurant geen woord Hol
lands verstond en hem uitdrukkelijk
was uitgelegd dat hij z’n ogen gesloten
moest houden had hij niet in de gaten
dat de scène afgelopen was. Niemand
had hem in de gaten, zelfs de floorma
nager niet. Pas toen ze die pilaar weg
wilden halen zagen ze die man zijn best
staan doen. Zulke dingen gebeuren”.
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
Z.O. 7.33 Van de voorpagina. 7.54 Deze
dag. 8.00 Nws. 8.11 Actualiteiten. 9.35
Waterstanden. 10.05 Voor nu en later.
10.30 Inform, muz. en show. 11.00 Nws.
13.00 Nws. 13.11 Actualiteiten. 13.23
Varia. 13.25 Dit is het begin....: (jone-
geren). 14.35 Plus HINO Magazine.
15.05 Ned. muz.leven. 15.30 Frans -
Duits - Engels. 16.00 Nws. 16.15 NOS-
Jazz. 16.45 Inzet. 17.15 Jeugd, geloof en
toekomst (discussie). 17.55 Meded. 18.00
Nws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Lieve
Tante Truus. 19.00 Amusementsconcert.
20.00 Nws. 20.05 De Scala 1925-1950:
operamuz. 20.35 Jazz ensemble. 21.00
De Staalkaart. 22.00 Hoorspel. 22.55
Meded. 23.00 Nws. 23.10 Lui Luisteren.
23.55 Nws.
Nederland 1. Met een samenvatting
van de eerste maanwandeling van de
Apollo-16 bemanning vanavond om
kwart over zes de uitzendingen op
Nederland 1. Na het eerste nieuws is
er weer een uur voor de Evangelische
Omroep. In de rubriek Konfrontatie
wordt onder meer aandacht geschon
ken aan de ondergrondse kerk achter
het Ijzeren gordijn. Vervolgens 20 mi
nuten geestelijke muziek door het koor
Com nu met sangh. de organist Klaas
Jan Mulder, de sopraan Jeanne Mele-
ker en de alt Celestine Dorhout. Het
laatste EO-item is de rubriek Tenslot
te.
De AVRO gaat na het journaal van
acht uur uitzenden. Dat doet ze aller
eerst met Bijpraten met Biesheuvel,
waarin een verslag van het kabinetsbe
raad. Daarna kan men kijken naar een
aflevering uit de Versierders.
Als Televizier-Supplement de zich
voorgenomen taak heeft volbracht
krijgt Willem Duys weer de gelegen
heid een Vuist te maken. Na het laat
ste nieuws herhaalt Teleac les 6 van
de cursus Speelwijze.
Nederland 2. De TROS vervolgt van
avond na acht uur het Engelse televi
siespel Cousin Bette naar het boek van
Honoré de Balzac, waarvan gisteravond
het eerste deel werd uitgezonden. Tus
sen zeven en acht zendt ze het pro-
7.00 Nws. 7.02 Popstation. 8.00 Nws.
9.00 Nws. 9.02 Pers. Vers. 10.00 Nws.
10.03 Muziek bij de koffie. 11.00 Nws.
12.00 Nws. 12.03 Elpee Pop. 13.00 Nws.
13.03 Nee, we noemen geen namen.
14.00 en 15.00 Nws. 15.30 Meisjeskoor.
16.00 Nws. 16.03 Sportshow. 17.00 Nws.
(Van een medewerker)
HAARLEM. Aan het eind van elk
televisieprogramma, van de kleinste
quiz tot het grootste toneelspektakel
toe, worden de namen van alle mede
werkers in de cast genoemd. Onder het
noemen van al die namen wordt echter
toch één catagorie mensen vergeten.
Dat zijn de figuranten, de opvullertjes,
die hoe onmisbaar ook, als menselijke
requisieten worden beschouwd. Onder
gaat de nieuweling het aanwezig mo
gen zijn in een studio nog als een rijke
ervaring, de man die een paar jaar
meedraait weet wel beter wanneer aan
het eind van de opnamen te kennen
wordt gegeven dat men wel weer kan
gaan met de wat denigrerende slogan,
„De figuratie wordt bedankt!”
Wat is een figurant eigenlijk? Vol
gens Rob Muller, bij tijd en wijle
beroepsfotograaf en nu zes jaar figu
rant bij tv en alles wat daar bij komt,
is dat iemand die zegt het voor z’n
plezier te doen maar innerlijk toch
blijft hopen om een beetje vastigheid
te krijgen in dat vreemde, met ellen-
bogen werkende en vriendjesgezinde
maar toch aantrekkelijke wereldje.
Momenteel bevinden zich in Nederland
een dikke drieduizend figuranten, en
het aantal blijft gestadig groeien. Men
sen van acht tot tachtig jaar waaron
der beroepsentertainers, huisvrouwen,
zelfstandigen, barkeepers, studenten,
fotomodellen etc. Bemiddelaar tussen
TV en deze mensen is de heer Thon
hauzer uit Amsterdam die voor wat de
TV en filmfiguratie betreft in Neder
land de scepter zwaaait. Uit zijn tien
tallen fotoalbums kan hij de keuze
maken voor een bepaalde aanvraag.
7.00 Nws. 7.02 Ontbijt zo’s (Soos). 7.30
Nws. 7.14 Aktualiteiten. 8.30 Nws. 8.41
Aktualiteiten. 10.00 Luister uit.en
thuis. 10.30 Nws. 11.55 Meded. 12.00
Route - A. amusementstoerisme. 12.16
Overheidsvoorl. Koninklijke Mare
chaussee. 12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Nws. 14.00 Steiger - B.
Radio Show. 14.03 Sportkompas. 14.33
Tross-Country. 15.30 Nws. 15.33 Jazz-
cocktail. 17.30 Nws. 17.32 -17.50 Aktua
liteiten. 18.00 Uit de Pers. Pol. Partijen.
18.19 C.P.N. 18.30 Nws. 18.41 Voor
kleuters. 19.00 Concert a la Carte. 21.00
De tunnel der duisternis (science-ficti
on serie). 21.20 Poster. 22.10 Dansen als
een edelman (feuill). 22.30 Nws. 22.40
T..S,T.sport, cabaret en muz.
23.00 Aktua - Sport. 23.55 Nws.
visie en vastgesteld dat het daarmee niet goed zit. Het schijnt
dat zijn bemoeienissen in elk geval tot gevolg hebben dat de
NOS een aantal contactdagen in het leven heeft geroepen,
waarop Nederlandse auteurs ervaring kunnen opdoen met het
medium televisie.
Ooit hebben NCRV en AVRO zich beijverd schrijvers te be
geleiden. Anton Kuyten werkte een jaar lang bij de NCRV
tegen een nobel honorarium op voorwaarde dat hij een tele
visiestuk zou produceren. Dat deed hij, maar de strekking
was niet naar genoegen van de NCRV. Veel te vrij, ook al han
delde het om het verborgen leven van Christus. Het is toen
op het repertoire genomen van de „Haagse Comedie”.
De AVRO beijvert zich om in zijn „workshop” een aantal
onbekende schrijvers een faire kans te bieden. Chiem van
Houwelinge kwam uit dat aanbod voort. Echt bevredigend was
het verloop tot dusver niet. Te weinig auteurs kregen, zoals
Kuyten, echt de kans om in de keuken van de televisie te kij
ken. Dat hoopt Fortuin wezenlijk te veranderen. Zijn eerste
daad, het samenstellen van het rapport is nu gevolgd door
een tweede, het ter beschikking stellen van de VARA-studio
aan de letterkundigen. Die houden er zelf een club van radio-
en-televisieschrijvers op na. Ze ruiken nu de stallen. Met een
beetje fortuin komen ze, hoop ik, nog een eindsweegs verder.
EIGENLIJK HAD IK er u niet mee lastig willen vallen,
maar ik kan er niet omheen. De reclame voor het drinken
van Angola-koffie heeft de gemoederen in Hilversum danig
in beroering gebracht. Uit de reacties hebt u al kunnen
merken waar het om gaat. Niet-uitzenden zou de enig juiste
konsekwentie zijn geweest. Edoch, zoals u ook verderop in
deze rubriek kunt lezen, er wordt zo gesold met het principe
van „geen (verkapte) reclame”, dat het moeilijk wordt nu
ineens ferm en dapper te zijn. Dus wel uitzenden?
Je kunt je op het standpunt stellen, dat de NOS niet aan
politiek mag doen. Als dat zo is, dan mag de NOS ook niet
komen met een communiqué in de termen van woensdag-