FOCUS FANTASTISCH zonderling knap verbeeld Problematiek van een VERHALEN VAN JAN ARENDS BIDSPRINKHAAN ZIJN IS OOK NIET ALLES Count Basie stelde teleur Willi brordusorgel voor kenners roman over Amerikaans jeugdconflict Bel Hertz voor een Ford of andere nieuwe wagen. „Witch Gliz”: „KEEFMAN”: BUNDEL NAVRANTE Ook grafici naar Bienmale Venetië Zelfs de garderobejuffrouwen geboeid ORGELDAG IN KATHEDRAAL Een paar dagen een auto huren? Vanaf f29,50 per dagexcLBTW. En geen cent extra per km betalen? 11 V! DINSDAG 2 MEI 1972 I Niet begrepen Weggetrapt □r- Kansas City Seven A msterdam in Agressief rf. Hertz staat altijd vaar u klaar j n Kunstschilder Carvalho overleden T¥: 0 HAARLEM De Stichting Orgel- centrum heeft zaterdag haar jaar lijkse Orgeldag gehouden in de St. Bavo Kathedraal aan de Leidsevaart. Ruim tweehonderd organisten en orgelkenners waren ’s middags bij een om te luisteren naar de intro- duktie van het Willibrordusorgel door de organist van de basiliek Ber nard Bartelink. Het grote orgel uit de inmiddels gesloopte Willibrordus- kerk in Amsterdam kon van de ondergang gered worden. Het werd vorig jaar overgebracht naar de kathedraal en weer opgebouwd in een ruimte die akoestisch veel gun stiger ligt dan de oorspronkelijke. HAARLEM Zelden heb ik een publiek zo intens geboeid naar een popgroep zien luisteren als de ruim twaalfhonderd jongeren, die zater dagavond in het bomvolle Haarlem se Concertgebouw ruim twee uur lang door Focus volledig iri de ban werden gehouden. Wat Jan Akker man, Thijs van Leer, Pierre van der Linden en Bert Ruiter op deze zeer geslaagde, door het Oranjecomité ge organiseerde avond aan muzikale hoogstandjes, aan perfectie, aan ori ginaliteit, aan humor, maar ook aan eenheid demonstreerden, was fantas tisch. Wie mij niet gelooft, mag het de garderobejuffrouwen vragen. Zelfs zij waren enthousiast, en dat om één uur ’s nachts. Onwerkelijk Hertz en Thijs van Leer en de rest van Focus. gen iet FERRY TROMP HANS VAN STRATEN. Zuiver muzikaal gezien kwam John the De 1 CEES STRAUS CALLENBACH-NIJ- ADVERTENTIE 2 CANTECLEER NV-DE BILT P UITGEVERSMAATSCHAPPIJ DEL- TOS ELSEVIER—AMSTERDAM. UITGEVERIJ KERK maatschappij niet is te handhaven? Dergelijke randfiguren, „Keefmannen”, komt men in deze bundel telkens weer tegen. lltel- 23.55 8.00 3 Da eids- 12.03 Nws. achi- 16.00 17.06 12.08 verz. muz. atom 15.15 16.10 17.10 Nws. 11 en ?aal- svar. ena- sten. gcy- Zaandam 02980 - 2 SI 77 1 ‘!1 hele wereld gezien zou worden als een tweede en misschien nog wel betere Jimi Hendrix. Wie weet gebeurt dat nog nu Jan in Focus zijn „thuis” gevonden lijkt te hebben en deze groep in sneltreinvaart Europese bekendheid krijgt. Dat is dan ook zeker mede te danken aan de andere twee grootmeesters van Fo cus: organist-fluitist Thijs van Leer (zijn razendknappe dubbel-solo viel zo vlak na die van Akkerman ten onrechte een beetje in het niet) en drummer Pierre van der Linden. Bassist Bert Ruiter werd door al dit geweld een beetje naar de achtergrond gedrongen, maar wie niet helemaal ver blind werd door de „sterrenwerk”, moet zijn knap steunende werk ook opgevallen zijn. IN DE FLORET-REEKS een met grote zorg samengestelde serie boeken van uitgeverij De Arbeiderspers in Am sterdam is nummer 33 getiteld „Sek suele energie” Zeer toepasselijk, als men althans oog heeft voor de symbo liek der cijfers. EöëEënt>oekenboekenboelcen| boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboekenl boekenboeken boekenboeken WIJ ONTVINGER boekenboeken boekenboekenboekenOoeKen| boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboekenl Revelator niet helemaal uit de verf. De groep had pecht dat al bij het eerste num mer, „Sugar Mama”, de zanginstallatie even uitviel en ofschoon zanger Ton Huis- sen dat uitstekend opving, waren de Haar lemmers toch een beetje van slag af waar door het vuur dat meestal van hun optre dens agspringt nu bleef smeulen. Het zal duidelijk zijn dat Sandy Coast met Marian Nobel en de Haarlemse forma tie John the Revelator niet tegen deze klasse opgewassen waren. De Haarlem mers kwamen met hun dreunende, recht toe recht aan blues- en rockwerk nog het verst. Voorol ap de rockession aan het slot werd door de zaal zeer enthousiast met handgeklap en voetgestamp gereageerd. Het feit dat de groep massaal teruggeroe pen werd, bewees voor de zoveelste keer dat pure, simpele rock met name bij het jongere publiek nog springlevend is. Jan Arends is er in geslaagd een zeer persoonlijk gegeven o p navrante wijze vorm te geven. Het effect van zijn verhalen wordt nog versterkt door de droge, nuchtere stijl waarin de gebeurtenissen worden verteld. In de litteratuurproduktie van de laatste ja- ren zal „Keefman” een boek zijn dat men niet gauw vergeet. Het onbetwiste meesterschap van Jan Akkerman op de gitaar is al zo vaak jube lend beschreven, dat het bijna vervelend dreigt te worden. Maar een ieder die ook maar enigermate de typemachine kan han teren en Jan een paar uur volledeig gecon centreerd aan het werk heeft gehoord, moet zijn grenzeloze bewondering kwijt. Akkerman was opnieuw de grootmeester, luide toegejuicht en dankbaar zwaaiend naar zijn fans. Ruim een kwartier lang stond hij moederziel alleen, roerloos, op het toneel en degradeerde alle solo-gita- risten van Europa tot hopeloze beginne lingen. Prachtig wisselend van stemming, soms snerpend hard, dan weer bijna akoestisch zacht, toonde Akkerman de ademloos luis terende zaal zijn mogelijkheden. Zijn gitaar is zowel een viool, een cello, een citar, een bas, een mandoline als een gitaar. Alle stijlen beheerst hij met een bijna griezelige perfectie. Het lijdt bijna geen twijfel dat Akkerman, als hij in Amereika of Engeland geboren zou zijn, in de ge- MEN KERKENT het type in de man uit „Koninginnedag”, die prins Bern- hard tot ridder wil slaan, maar die in zijn goede bedoeling niet wordt begre pen en door de marechaussee wordt afgevoerd. Men herkent hem ook in de oude man uit „De zelfmoordenaar”, die volkomen rationeel een poging tot zelf moord in scène zet, alleen om aan zijn vrouw te ontkomen en naar een in richting te worden gebracht. In andere verhalen valt het accent meer op de armoede, zoals in „Broodje Tartaar”: de hoofdpersoon laat zich in een brood jeswinkel vrijhouden door een vriend, maar moet er genoegen mee nemen dat hij een dunner belegd broodje krijgt dan d e ander. In „De kranteneter” wordt dit motief nog een slag aangedraaid: een man is bij ken- Irene Hunt: „Het Huis tussen de Vertaald Julia, DE LAATSTE TIJD kan men nogal eens de stelling horen verkondigen, dat een schrijver telkens in andere vormen hetzelfde verhaal vertelt. Of dit voor alle schrijvers geldt, valt te betwijfelen (bij Vestdijk bijvoorbeeld zal men het moeilijk kunnen volhouden), maar het gaat zeker op voor Jan Arends. In de dertien verhalen van zijn bun del „Keefman” (Bezige Bij) stuit men telkens op hetzelfde thema: dat van de contactschuwe zonderling, die aan de rand van de maatschappij zijn arme tierig leven leidt, die soms in conflict komt met die maatschappij, een con flict dat steevast wordt beslecht door de komst van „de mannen in de witte jassen” (soms ook politie-agenten), die hem meenemen naar een psychiatri sche inrichting. Huishoudbeurs. De 27ste internationale huishoudbeurs, van 21 tot en met 30 april in de RAI in Amsterdam gehouden, heeft 220.241 bezodekers getrokken. Dat is 5000 meer dan in 1971. Toen waren het er 215.000. Het is een alleraardigst boekje van de Amerikaanse bioloog Robert de Ropp, die een historisch overzicht van het menselijk seksuele leven combineerde met het nogal sterk gevarieerde voort plantingsgedrag van andere wezens op deze aarde. Er valt heel wat te obser veren op onze planeet en daarbij kan men zich volop verbazen. Over de bid- sprinkhaanvrouwtjes bijvoorbeled. Die verslijten in ongeveer twee weken een stuk of zeven mannetjes. Die worden stuk voor stuk opgegeten: „het manne tje dat helemaal opgaat in de taak waarvoor hij bestemd is houdt het vrouwtje omstrengeld. Maar de arme stakker heeft geen kop, hij heeft geen nek, hij heeft nauwelijks nog een lijf over. Zijn partner, met haar snuit over zijn schouder, gaat kalmpjes door met dat op te knagen wat er nog van haar tere minnaar overblijft”. Nou, nee geen bidsprinkhaanmanne- tje, denk je dan. Maar ook onder de mensen, zo toont De Ropp aan, voor zo ver dat nog niet voor iedereen duidelijk «ras, is er veel voor verbetering vatbaar. De schrijver geeft een beknopte en voortreffelijke analyse van de schuld- cultus. Een citaat van kerkvader Ter tullianus „de vrouw is een tempel boven een riool gebouwd” laat in dlit verband aan duidelijkheid weinig te wensen over. Kortom, de „gezonde sex-maat- schappij” die De Ropp voor ogen staat, kan -nog lang op zich laten wachten. A. W. Gertie Evenhuis: „Verstekeling in de Sinai” Een heel fijn spannend boek, dat speelt in Israel. David, de hoofd persoon belandt in de meest ingewik kelde situaties en beleeft vele ongewil de avonturen, waar hij zich samen met zijn vriend Issa dapper doorheen slaat. Toch laat dit alles hem niet onberoerd, het leert hem niet alleen allerlei din gen met elkaar in verband te brengen maar ook zijn vriend, zijn ouders, de mensen om hem heen, de volken on derling en vooral zichzelf anders te beschouwen (elf jaar en ouder). Betty van der Plaats: „Dorientje Omnibus”, bevattende de delen: „Do- rientjes zoekt de zonzijde”, „Dorientje wint” en „Dorientje en haar vrienden” (elf jaar en ouder) Sandy Coast verraste vriend en vijand door niet met de van hen bekende gevoe lige hitwerkjes aan te komen. Een groot deel van hun optreden werd gevuld met de zeer hoorbare, degelijk uitgewerkte stuk ken van hun laatste LP „Shipwreck”. Jammer was het alleen, dat zangeres Ma rian Nobel veelal door het geluid van de groep overstemd werd. K. Norel: „Ruurd Westra” Ruurd is de zoon van een binnenschipper, die heel Nederland met zijn zeilschip „De Vrouw Maaike” bevaart. Het verhaal speelt in het begin van deze eeuw, een tijd waarin de toestanden nu niet be paald rooskleurig waren. En als vader Westra dan niet veel oren heeft voor de nieuwe ideeën van zijn Ruurd, waar mee deze denkt de zaken te kunnen verbeteren, begint de narigheid pas goed. Bairtelink gaf een uiteenzetting van de bijzondere eigenschappen van dit prachti ge instrument, dat me zijn 64 registers het grootse orgel is dat ooit door de gebroeders Adema is gebouwd. Hij liet achtereenvolgens de verschillende regis ters van het hoofdklavier, het tweede en het derde klavier horn en d combinatie mogelijkheden daarvan. De samenstelling van de dispostie bevat een uitgebreid violenkoor, datuniek is in de gehele we reld. Bijzonder imponerend is de klank van „het volle werk” van het hoofdkla- wSec. Hendrik Andriessesa had erin toege- stemd op deze middag zijn compositie „Fête Diets” ten gehore zou worden ge bracht een werk dat is gecomponeerd voor Sacramentsdag van 1918, toen de Eerste Wereldoorlog nog woedde en de kathedralen van Frankrijkein nood ver keerden. Feike Asma, die zojuist van een tournee door Zuid-Afrika was teruggekeerd, zette zich hiertoe aan de speeltafel van het monumentale orgel en gaf een waarlijk magistrale demonstratie van zijn kunnen. Een Serie „Samen-leesboek voor ou ders en kinderen” Medewerkers aan deze serie zijn: Jane Werner Watson, Robert E. Switzer. M. D. en J. Cotter Hirschberg M.D. Hilde Hoffmann ver zorgde de illustraties; Vertaling van de inleiding is van D. E. Thiel-Bridgman en Lea Smulders heeft het geheel be werkt. De deeltjes zijn: „Soms word ik boos” „De oppas is mijn grote vriend”, „Moet je nu eens zien" en „Soms ben ik bang”. Deze serie is bedoeld om spelenderwijs op te voeden Een boek met verhaaltjes om voor te lezen van Lea Smulders: „Kaatje, ben je boven?” Haar verhaaltjes van radio en TV waren een groot succes. Ton Hoogendoom heeft dit boek heel leuk en vrolijk geïllustreerd. Als men nu weet dat Arends, naar hij onlangs in een intervieuw in Vrij Nederland heeft verteld, jarenlang in een inrichting is verpleegd, dan gaat men vermoeden dat die hardnekkige problematiek uit zijn verhalen hem persoonlijk niet vreemd is. Jan Arends heeft een jaar of vijftien geleden zijn debuut gemaakt met een afzonderlijk uitgegeven novelle „Lente- Herfst”. Halverwege de jaren zestig kwam daar een dichtbundel bij. Twee flinterdunne boekjes die, voor zover ik mij kan herinneren, niet de geringste aandacht hebben getrokken. Dit lijkt anders te worden met „Keefman”. Deze verzameling is name lijk allerminst „dun”. Arends heeft hier zijn eigen marginale positie in de maatschappij geprojecteerd op een aantal „gevallen”, bij elkaar een heel ziekenzaaltje vol. Hij lijkt als auteur zelf een beetje op Keefman, de ver pleegde die zich wil gaan wijden aan de verzorging van de psychisch ge stoorde mens. Alleen, wat Keefman in de praktijk zou willen doen, dat doet Arends door het schrijven van verha len. Doordat hij in deze bundel ook die novelle van vijftien jaar geleden heeft opgenomen (in enigszins bijgeschaafde vorm, nu „Vrijgezel op kamers" gehe ten) kan men zien hoe hij in de loop der jaren een steviger hand van schrij ven heeft gekregen. Dat oude verhaal was nog erg primitief, al is het slot pakkend genoeg. Maar zijn latere ver halen vertonen een grotere bedreven heid in alle opzichten, niet alleen schrijftechnisch, maar ook in de psy chologie van de geportretteerde figu ren. AMSTERDAM. Plezierige maar ver der weinig imponerende jazz klonk in de vroege zaterdagmorgen toen Count Basie met zijn vaste orkest alsmede een sextet rond trompettist Roy Eldridge in het Con certgebouw optraden. Basie swingt nog steeds voluit, maar de glans en de gloed is er duidelijk vanaf. En één ding bleek ook tijdens die nachtelijke uren: Basle spaart zijn vuurwerk voor plaatsessions. Het werk op „Afrique” en „Daybreak” is al thans veel meer stimulerend. DEN HAAG. Zes Nederlandse grafi sche vormgevers zijn door de Biennale in Venetië uitgenodigd experimentele grafi sche ontwerpen te tonen samen mét soortgelijk werk van andere kunstenaars. Deze gehele verzameling zal na sluiting van de Biennale in verschillende steden in Europa te zien zijn. De uitgenodigde Nederlandse kunste naars zijn: Anthon Beeke, Pieter Brattin- ga, Wim Crouwel, R. D. E. Oxenaar, Jurriaan Schrofer en Swip Stolk. Hun ontwerpers dienen nog immer te zijn uitgevoerd en in hun ontwikkelingsstadi um of ontwerpstadium te worden getoond. Behalve dit werk zal er op de Biennale van Venetië ook een officiële Nederlandse Inzending zijn: werk van Dibbits, dat door de Nederlandse commissaris van de Bien nale, mr. E. de Wilde, is aangewezen. OOK DE VERDERE Ingrediënten kloppen wel. Het meisje houdt het niet langer uit bij haar bedllzuchtige moeder en trekt daarom met haar vriend, die zich aan de dienstplicht en de oorlog In Vietnam wil onttrekken, weg naar de grote stad. In New York belanden ze na wat omzwervingen In een bizarre commune. Gloria (Witch Gliz is een schuilnaam) slaagt erin haar (echte) vader te vinden een linkB-radikale sceptische professor. Het sprookje wordt eigenlijk voor het eerst goed verstoord als de professor verliefd op Gloria wordt. Hij weet tenslotte niet dat het Emma Gündel: „Elke” deel I en II. Vertaald door Hetty van der Laan. In het eerste deel is Elke „Op de Zonne hof” en in het tweede deel „Aan Zee en In de bergen”. Gezellige vlot ge schreven boekjes voor meisjes van 10 jaar en ouder. Jef Last en Udeyana Pandji Tisna: „Bonto en Koese” de avonturen van twee Balinese jongens. HET STERKSTE verhaal in deze trant, en de top van de hele bundel, is echter „De weldoener”, een parabel in waarlijk Multatuliaanse stijl, over een man die jaren bij een „weldoener” op de stoep blijft liggen, in afwachting van diens beslissing om hem te helpen, maar die tenslotte toch wordt wegge trapt, omdat hij de weldoener met zijn voortdurende aanwezigheid irriteert. Is er voor de „Keefmannen” hele maal geen plaats in deze wereld? Be staat er voor dit mensentype geen uitzicht? Er staat in dit boek een stukje van nog geen drie bladzijden, „Een visser” geheten. De man in dit verhaal vindt een kort moment van wat men geluk zou kunnen noemen, ver weg van de mensen, als hengelaar in een sloot waar overigens geen vis zit. Maar de volgende dag kan hij deze eenzame plek niet meer terugvinden. DIT BLIJKT AL meteen uit het titelverhaal, een serie monologen van een agressieve patiënt, die zich richten tot de behandelende geneesheer. Wat dit verhaal zo intrigerend maakt, is vooral het merkwaardige spel dat hier wordt gespeeld met de krankzinnig heid. Is Keefman gek of ish ij het niet? De dokter vindt dat hij genezen is en zelf meent Keefman ook, dat hij ten onrechte wordt vastgehouden. Maar het verhaal eindigt er toch mee dat Keefman, kort na zijn ontslag, weer wordt opgenomen. Daarmee is de problematiek van de ze verhalen duidelijk aangegeven: wat moet men aan met iemand, die naar het oordeel van de arts niet e cht „geestesziek” is, maar die toch in de Het hoogtepunt van het concert lag vooral na de pauze, toen uit het 16-mans orkest van de Count een kleinere forma tie werd samengesteld: The Kansas City Seven. In feite is die naam een beetje gezocht, alleen Basie heeft nog banden met Kansas waar hij in de jaren dertig terecht kwam in een vaudeville-orkest. Vooral trombonist Al Grey en tenorist Eddie Lockjaw Davis zorgden voor een uiterst verteerbaar jazzmenuutje. Afwisse lend solo- en ensemblewerk met veel improvisatie, waarin Eldridge volkomen kon worden ingepast Hoewel op leeftijd gekomen beschikt de trompettist nog over een uitstekende hoeveelheid power die vooral in het hoog op geraffineerde wijze naar buiten kwam. Als basis fungeerde een ijzersterke ritme-sectie waarin vooral drummer Harold Jones de stuwende mo tor was. Basie zelf was in dit gedeelte duidelijk meer op dreef dan voor de pauze. Hij was in staat om dat te tonen waarop zijn naam en faam is gebaseerd zonder al te veel op routine te drijven. Vocaal was er vrij weinig te beleven. Eddie Cleanhead Vinson was weliswaar driftig op de bluestoer, zonder echter tot een uitgesproken stijl te komen. Joe Wil liams die in de finale werd opgetrommeld deelde in de malaise. Door ziekte moest zanger Joe Turner met de Kansas City Blues Shouters verstek laten. nissen op bezoek, maar krijgt, als het gezin zich aan tafel zet, een oude krant toegestoken: „Hier! Eet jij die maar op. Dat vind je toch lekker, oude kran ten!” Als hij even naar buiten is ge gaan en de krant grotendeels heeft opgegeten, merkte hij dat er op zijn bellen niet meer wordt opengedaan. zijn programma bijna geheel gewijd was aan het werk van Hendrik Andriessen, die sinds kort weer naar Haarlem is teugge- rkeerd en die in september zijn tachtigste verjaarag hoopt te vieen. d F J. H. MiOOLÊNIJZER AMSTERDAM. De Amsterdamse kunstschilder Karl Carvalho is na een langdurige ziekte op 55-jarige leeftijd za terdag in zijn woning in Amsterdam overleden. Carvalho die in Groningen werd geboren, heeft van 1953 tot 1961 in Spanje gewoond n gewerkt. De laatste jaren heeft hij zijn atelier in de Gerard Doustraat ter beschikking gesteld voor kinderen uit de Pijp, de wijk waar zijn atelier was, om daar op vrije middagen te komen werken. J5 ’■^WWWWWWVWWVWWW Om hetorgel in al zijn glorie te laten horen speelde hij nog het Choral II van César Franck, de geniale vernieuwer uit de periode van de Franse hoog-romantiek. Hierna volgde nog een voordracht van de orgelbouwer Hubert Schreuerg, die de we deropbouw van het Willibrordus orgel tot stand heeft gebracht. De middag werd besloten met een groepsgewijze bezichti ging van het fameuze orgel onder leldding van Jan Schouten de oud organist van de kathedraal. De zaterdagavond was gereserveerd voor een orgelconcert door Bernard Bar telink met medewerking van de zangeres Ank Reinders. Het was een aangename verrassing om te constateren dat dit reu sachtige orgel ook uitermate geschikt is om te dienen als begeleidingsinstrument. Natuurlijk speelde He welgekozen regi stratie van Bernard Bartelink hierbij een belangrijke rol, maaronwill ekeurig be kroop mij de gedachte: „dit is nu net wat zo’n orgel nodig heeft: een stralende so- praanstem die nog een dimensie toevoegt aan het op zichzelf volmaakte eoloriet”. Ank Reinders zong het prachtige lied „Magna res est amor” van Hendrik An driessen (tekst van Thomas e Kempis) met een gloedvolle innerlijke overtuiging, die een diepe indruk bij alle toehoorders teweeg bracht. De componist vertrouwde mij later op de avond toe dat hij die lied nog nooit had gehoord in een concert uitvoering en dat het hem werkelijk orrt- roerd had. Ook de intelligente interpreta tie van Andriessen's „Trois sonnets spiri tuele” (tekst van Philippe Desportes, 1546- 1608) werd bijzonder gewaardeerd. Bernard Bartelink omlijstte deze vocale prestaties met nog enkele andere composi ties van de nestor der Nederlandse com ponisten. Het sprak voor hem vanzelf dat JAMES LEO HERLIHY geniet zijn bekendheid vooral door zijn boek Mid night Cowboy. Een reputatie die hij zeker niet in de laatste plaats dankt aan het enorme succes van de verfil ming van dit verhaal. Het is daarom niet zo verwonderlijk dat Herlihy in zijn nieuwste roman, Witch Gliz, op deze succesformule heeft voortgebor duurd. Ook Witch Gliz, een zeventien jarig meisje, wankelt langs de maat schappelijke rand, hoewel iemand die van huis wegloopt omdat zij niet langer met haar ouders op kan schieten In de hoogtijdagen van het generatieconflict eigenlijk moeilijk als „randverschijnsel’' kan worden bestempeld. bomen”. Vertaald door L. Salden- Campfens. Julia, een meisje van zeven jaar, komt na de dood van haar moeder in huis, „Het huis tussen de bomen”, bij haar tante Cordelia, waar zij met veel ups en downs opgroeit van kind tot een volwassen meisje, (elf jaar en ouder). zijn dochter is. Deze problematische si tuatie wordt ook weer doorbroken als Witch Gliz en haar (homofiele) vriend, die nog steeds op de vlucht is voor de US-army, naar Canada uitwijken. Haar metgezel ontmoet daar een vriend zodat Witch zich eigenlijk erg opgelucht voelt nu zij zich over de dienstweigeraar geen zorgen meer heoft te maken laat haar moederinstinct haar met rust. Ze gaat weer naar haar ouder lijk huis terug. Haar moeder blijkt ech ter maar erg weinig lering uit de om zwervingen van haar dochter te hebben getrokken. Zij vindt nog steeds dat zo’n lief en aardig meisje als Witch maar zo snel mogelijk mo»t trouwen om daar mee in de voetsporen van haar moeder, voor wie de zekerheid rog steeds het hoogste goed is, te treden. Gloria is daardoor zo teleurgesteld dat zij op nieuw een vluchtschema uitstippelt om er nu voorgoed vandoor te gaan. Herlihy heeft met Witch Gliz toch wel een actueel werkje af geleverd. Want zolang het Amerika van Nlxon geen goed alternatief biedt aan de nog steeds zwellende stroom van jongeren, die er genoeg van hebben om zich voor een handvol dollars te identificeren m«d de in hun ogen even zieke sis corrupt» „American way of living” zal Witch Gliz een lezenswaardig boek blijven. MARC SERNE

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 11