Cannes Herinneringen aan horrorfilm zonder diepte EXPOSITIE FILMS IN AMSTERDAM Alphenaar Pullovers horen er helemaal bij. s I „Mac Beth” van Polanski Pedosan l t. feSfe JERSEY SHOP Bloemschikkunst in i 4' tl Stedelijk Museum MEUBELFABRIEK OISTERWIJK O toonzaal Leidsekade 102 Amsterdam (naast Lido, - dus vlakbij Leidseplein). to^Mg^ lliiii 'i Ji 3 VRIJDAG 12 MEI 19 72 Li Le ge nou de Claire NU 1299,00 KRUISWEG 47-49 HAARLEM TEL. 023-320244 CANNES De Italiaanse regis seur Francesco Rosi, tien jaar ge leden beroemd geworden door films HIFI-STEREO TV-registratie legt programmakeus vast TOEN LORD BROUGHAM in het begin van de vorige eeuw op doorreis was naar Italië om daar wat uit te rusten van de ver-* moeienissen van het kanselier- schap dat hij toen uitoefende, ondervond hij enige douanemoei- lijkheden aan de Italiaanse grens. Welke die moeilijkheden waren vermeldt de historie niet, wel waren ze van die aard dat Lord Brougham genoodzaakt was rechtsomkeert te maken en naar zijn mistig vaderland dat hij juist in het winterseizoen had willen ontvluchten, terug te reizen. DEUR RAAD B BUIZERD P EK RA EG KO LEA NES JAS RUIT TEEK IK D L EI UIER SPYT LIS ESP SOM EL EG AB EA T ADELAAR P SNEL TRAS als Salvatore Giuliano en Handen over de Stad, heeft sindsdien weinig opmerkelijks verricht. Mislukte flirts met de commercie, zoals een middeleeuws sprookje (met Sophia Loren in de hoofdrol) en plannen die niet doorgingen. Zijn film over de eerste wereldoorlog, Uomini Contro, die binnenkort in Nederlandse rou latie komt, was weer een aanzienlijke stap in de goede richting en II Caso Mattei, waarmee hij hier op het festival vertegenwoordigd is, toont hem weer helemaal in oude vorm. Oisterwijkse dekenkisten N achtvoorstellingen Prenten uit Venetië in Dordrecht Poppen aan ’n touwtje ADVERTENTIE 20 21 22 S B PUZZEL NO 19 maar roofdier, 35. CHARLES BOOST ADVERTENTIE AB VAN IEPEREN tWïi-S OPLOSSING PUZZEL NO. 18 490.00 419.00 1602.00 Deze uitgekiende installatie BEZORGEN EN INSTALLEREN Prijswinnaars puzzel nummer 18: lü: P. de Winter, Burgem. Weertsplantsoen 94, Santpoort; 7,50: J. Broek, Schiplaan 586, IJmuiden; 5: Mevr. Heilig, M. K. Hofste- destraat 28, IJmuiden; 10: P. G. Marseil le, Don Boscostraat 16, Lisse; 7,50: W. Bos, Rijsstraatweg 723, Haarlem; ƒ5: A. v. d. Hoff, Pegasusstraat 2, Haarlem. maal kaar iken. mar. sldie Barteljorisstraat 27 Haarlem telefoon (023) 320618 AANBIEDING VAN DE MAAND KENWOOD VERSTERKER 2 x 17 Watt I.ENCO PLATENSPELER met het zware plateau 2 ARENA LUIDSPREKERS 3-weg systeem MD ELEMENT GOLDR1NG i In 'S. Rosi heeft zijn film gecentreerd rond dat fatale vliegtuigongeval. Ook hij geeft geen opheldering van het mysterie, maar wijst duidelijk de talrijke groepen aan die belang hebben bij Mattei’s dood. (Een journalist die een jaar geleden voor Rosi’s film research over Mattei deed is op Sicilië verdwenen en sindsdienst vermist). Ook het gedeelte over Mattei’s carrière ziet eruit als een documentaire, waarbij DORDRECHT. „Gezichten op Vene tië in 18de eeuwse prenten” heet de expo sitie die van 13 mei tot 15 juli door bemiddeling van het Institute Italiano di Cultura te Den Haag in het museum mr. Simon van Gijn in Dordrecht wordt ge houden. De prenten hiervoor zijn afge staan door het museum Correr in Venetië. AMSTERDAM. Ook het Stedelijk Museum wil een bijdrage leveren aan de aandacht die deze zomer in Amsterdam aan bloemen wordt geschonken. Van 13 mei tot en met 21 mei wordt een mani festatie gehouden onder de titel „Flower action-soul”. Vier Japanse bloemschikkers zullen re gelmatig in een zaal van het museum aan het werk zijn met bloemen en takken om de bezoekers kennis te laten maken met Ikebana, de Japanse manier van bloem schikken. Ikebana heeft een traditie in Japan van meer dan vier eeuwen. De in het museum werkende bloemschikkers zijn allen meesters van de Mischo-school die ongeveer 150 jaar geleden werd opgericht. ER IS OP HET WITTE doek van het festivalpaleis de afgelopen week zoveel bloed vergoten dat alleen daardoor al sommige vreedzame films verfrissend af steken. Italië leverde zoals elk jaar ook de comedie, waaraan halverwege zo’n be hoefte blijkt te bestaan met „Mimi Metal- lurgico” van Lino Wertmuller, die ooit de assistente van Fellini was. Een Siciliaanse metaalarbeider is zo druk in de weer met zijn eer als echtgenoot te herstellen (hoe wel hij zijn vrouw al veel bedroog) dat zijn eer als arbeider en als mens erbij inschiet en hij eindigt als lijfeigene van de Mafia-achtige fabrieksbonzen. Langzamerhand werkt hij zich op tot een absolute machtspositie, met invloed in alle politieke groeperingen. Hij werd de machtigste Italiaan sinds keizer Augustus en een bedreiging voor de Italiaanse de mocratie. bekers, schilderijen en aardewerken kunstvoorwerpen) verhuisden snel naar het Casino Municipal, waar de commu nistische burgemeester dr. Picaud eerst zijn arbeiders verdedigde met een be roep op de onvoorziene weersomstan digheden en vervolgens overging tot een nogal landerige prijsuitdeling. Een festiviteit, die bovendien niet eens door alle aanwezige journalisten bij gewoond kon worden, omdat velen door de storm geïsoleerd zaten op een der ei landen voor de kust, waarheen een dag tevoren een als ontspanning bedoelde pleziertocht was georganiseerd. Er zal toen iedereen weer op weg was naar huis achter de coulissen wel een nieuwe storm, ditmaal van veront- Zijn film gaat over de Italiaanse olie- magnaat Enrico Mattei, die in 1962 bij een nooit opgehelderd vliegtuigongeluk om het leven kwam. De man die in 1945 op grond van zijn verzetsactiviteiten aan het hoofd van het weinig produktieve olie-concern van de staat werd geplaatst, maar een jaar later na een methaan-vondst de ,.Ente Nazionale Idrocarbnr'” onricht- te om samen metandere privé-ondeme- mers de Italiaanse delfstoffen te exploite ren. Om zijn ergernis over deze tegenslag te vergeten, besloot de Engelse staats man (vurig bestrijder onder meer van slavenhandel, slavernij en verouderde rechtsvormen) onderweg uit te stappen bij een onaanzienlijk vissersdorpje aan de Middellandse Zee dat hem o p de heenreis al was opgevallen door zijn schilderachtige ligging. Zijn oorspron kelijk plan was er enkele weken te blijven tot de grensmoeilijkheden zou den zijn opgelost, maar hij werd zo verliefd op het rustieke plaatsje, de rimpelloze zee en het mooie strand dat „zo zacht als schuim aanvoelde” dat hij Cannes, zoals het vissersdorp heette, tot vaste residentie uitkoos. Tot zijn dood in 1868 is hij er blijven wonen en zijn ethouSiaste brie ven aan familie en vrienden, waarin hij zijn wegblijven moest verklaren, vormden de basis voor de bekendheid van Cannes en de overige Franse Ri- vièra bij de gegoede Engelsen die voor al in de winter voor rust en gezond heid een beter klimaat konden uitzoe ken dan Engeland in dat seizoen te bieden had. Dat heeft tot de tweede wereldoorlog geduurd, daarna zijn de reisgewoontes in de westerse wereld zo veranderd en het massa-toerisme zo toegenomen dat de Franse zuidkust vooral tot de zomer- attracties ging behoren, het winter seizoen bij gebrek aan rijke Engelsen en de opleving van de wintersport vakantie in betekenis afnam en het wisselend voor- of najaar onder andere rendabel gemaakt werd door het in stellen van een jaarlijks internationaal Filmfestival. Want het „Festival International du Film” van Cannes dat op het ogenblik weer in volle gang is, is niet altijd in april of mei gehouden. Het eerste, in 1946 vond van 20 september tot 5 oktober plaats, het tweede eindigde eind september 1947. Maar de heil dronk die de Franse filmpublicist Charles Ford bij die gelegenheid uit sprak („C’est définitivement réglé. Le Festival 1947 est mort, vive le Festival 1948”) werd niet bewaarheid, het derde Festival waarop de Grand Prix naar Carol Reed’s „The third man” ging, werd pas in ’49 gehouden en van dat ogenblik af gemaakt tot een voorj aars festival. Ieder woord wordt gevormd door de letter(s) van het voorgaande woord plus een nieuwe letter. Het middengedeelte vormt een magisch vierkant 1. klinker, 2. voegwoord, 3 keurig, 4. bij woord, 5. bouwwerk, 6. opgew ekt. 7. medeklinker, 8. rondhout 9. vervoer middel, 10. wandelpla. s, 11. rover, 12. vis 13. klinker, 14. spil, 15. treiter, 16. ge neesheer, 17. kleinigheid, 18. werkonwillig 19. klinker, 20. maanstanc 21. eiken- Massief eikehouten deken kisten, maar ook wandkas ten, tafels, ronde tafels, eet- kamertafels,tv-kasten, hoek kasten, broodkasten, stoelen, bankstellen, bijzettafels, e.d. ziet u in de gezellige sfeer van onze toonzaal Leidse- kade 102, Amsterdam. Maandag t/m zaterdag 9-18 uur, donderdag van 9-21.30 uur. Maak er snel en effektief een eind aan. U zult merken dat de Pedosan pleister de oplossing is, waarop u zo lang hebt gewacht. UNICURA N.V., AMSTERDAM Bij ons vindt u ze. Met eets lange of een korte mouw. Of zonder mouw. Met een col of een ronde hals. Gebreid van fijne zachte fantasiegarens. In prachtige kleuren, al vanaf fl. 32.50 Bruestle hebben we, en nog tien andere Europese topmerken. Samen vormen ze de nieuwe voorjaarskollektie. Uw kollektie. MEER BLOED DAN in alle andere films wordt vergoten in de Mac Beth- verfilming van Roman Polanski. Polanski inspireerde zich op „Shakespeare tijdge noot”, van de Poolse schrijver Jan Kott, waarin deze schrijft: „MacBeth is zo troe bel als een brouwsel van bloed, en hij heeft al het bloed waarin de tekst van Shakespeare sprake is, zichtbaar uitge breid laten vloeien”. De moord op de koning misschien uitgezonderd is er voor het inlassen van alle geweldscènes nau welijks aanleiding en ze versterken het drama zeker niet. Ook voor het overige zijn behande ling van de heksen, in beeld gebrachte nachtmerries heeft hij zijn film zo barbaars mogelijk gehouden, met voorbij gaan aan mogelijk psychologische of poli- tiek-ideologische aspecten (al laat hij de film aan het einde wel opnieuw beginnen, met een confrontatie van Donalbain, de broer van de inmiddels tot koning ge kroonde Malcolm, met de heksen). TWEE VAN FRANKRIJK’S populairste sterren van het moment, Marlène Jobert en Jean Yanne, spelen de hoofdrollen in de tweede film van Maurice Pialat, „Nous ne vieillirons pas ensemble”, maar ze zijn zeer on-sterachtig gebruikt als het kan toormeisje en de getrouwde veertiger die al zes jaar een verhouding hebben en in net zo’n moeizame sleur terecht zijn ge komen als sommige huwelijken en waar van het even moeilijk is om er vanaf te komen. Als er dan uiteindelijk toch een punt achter wordt gezet, is er misschien meer verdriet over dat die zes jaar uiteindelijk zo weinig hebben betekend als over het afscheid zelf. Geen film om na te vertel len, maar een om naar te kijken, naar maar al te gewone mensen die geleidelijk aan steeds meer substantie en naleefbaar heid krijgen. (Met een mooie derde rol van Macha Meril jaren niet gezien als de echtgenote en goed geobserveerde bijfiguren). Een film om van te houden, maar misschien te weinig spectaculair om op dit festival hoge ogen te gooien. x ogenschijnlijk zo weinig sensationeel gegeven weet op te roepen. Men kan zelfs stellen dat Rohmer zonder een onvertogen woord of zonder een bloot beeld de meest erotische film van het seizoen heeft gemaakt. En in ieder geval heel wat zinnelij ker blijkt dan de Belgische makers van „Een woord van liefde”, waarvoor Wil- leke van Ammelrooy zo hartstochtelijk reclame zit te maken in de lopende advertenties. Verder geeft Alhambra de eerste voorstellingen in Nederland van „Tro pic of cancer”, een verfilming van Joseph Strick („Ulysses”) van het ver maarde boek van Henry Miller, waar op we later terugkomen. NEEM ’EM NIET MEE WIJ KOMEN GRATIS Mattei voortreffelijk wordt gespeeld door een onherkenbare Gian Maria Volonte. Het levert een portret op dat bewonde ring wekt door de lef waarmee Mattei te werk ging en afschuw door zijn gebrek aan scrupules en angst door zijn gevaar lijke machtspositie. Een fascinerende man binnen een intelligent geconcipieerde en zeer knap uitgevoerde film, die zonder spectaculaire scènes of dramatische foef jes de aandacht ruim twee uur vasthoudt. waardiging en zondebokken-zoeken, gewoed hebben, waarna besloten is een herhaling van dit geïmproviseerde ge doe te voorkomen door de ambitieuze Festival-plannen een jaar te laten rus ten. Cannes is die kinderziekten na tuurlijk al jaren geleden te boven gekomen en heeft zich sindsdien ont wikkeld tot een van de belangrijkste filmbijeenkomsten van West-Europa, al moeten neven-verschijnselen als de „Semaine de la critique” en de „Mar- ché,” veel invullen van wat het pom peuze eigenlijke festival als niet-com- mercieel heeft laten liggen. Zoals uit de verslagen van Ab van leperen wel opnieuw zal blijken. CHARLES BOOST. CITY GEEFT OP zaterdagnacht om 24.00 uur een voorpremière van Sam- Wanamaker’s „Catlow” met Yul Bryn- ner en Daliah Lavi en Kriterion brengt in een nieuwe serie „Films van Roger Corman” diens „De rode baron”, met wie de Duitse oorlogsvlieger Von Richt hofen wordt bedoeld. The Movies die overdag een reeks Don Siege Ifilms is begonnen, gaat daarmee ’s nachts door. „The hanged man” en Madigan” staan op het programma. In de reeks „Le policier” die het Leidseplein Theaater brengt wordt „Les avonturiers” van Robert Enrico met Alain Delon en Lino Ventura vertoond en in de serie „Lachen in de nacht” van De Uitkijk gaat „How to succeed in business without really tryin”. „Cet de pil meer mans”. (Deborrah Kerr plus David Niven) in Ceintuur en Butch Cassidy” in Cinétol bieden ver der nog goede uitloopmogelijkheden. Ondanks raakpunten met een nog al te reële problematiek is het thema niet om erg serieus over te doen en mevrouw Wertmuller schuwt ook de zeer grove effecten niet om haar publiek aan het lachen te maken. Toch een film waarvan je verwacht dat hij een groot internatio naal bioscooppubliek zal bereiken, maar waarvan het in de praktijk heel moeilijk blijkt om het publiek ervoor in die bio scoop te krijgen, hoe enthousiast ze er eventueel ook uitkomen. De twee zeer jonge hoofdrolspelers heb ben van hem ook weinig gelegenheid gehad om de roerselen van het echtpaar MacBeth waar te maken. John Finch speelt de titelrol als een ijdel haantje en naar het einde toe meer kwijnend dan gekweld en Francesca Annis wekt over wegend de indruk dat zij zich in persona ge (Ophelia in plaats van lady MacBeth) heeft vergist. Van de grenzeloze ambitie, die in ieder geval een van beiden moet drijven, komt niets over. Het resultaat is een superieur gemaakte Horror-film, die bijna voortdurend be wondering wekt voor zijn buitenkant, maar geen moment toekom aan de diepte van het origineel. Het is waarschijnlijk dan ook geen toeval dat van alle namen die op de affiche van de film staan, voor die van William Shakespeare de kleinste voorradige letters zijn gekozen. EEN RUSTIGER EN aangenamer film vindt men dichtbij het Cinerama theater, in De Uitkijk die Ene Roh- mer’s „Le genou de Claire” in première heeft genomen. In februari van dit jaar was „De knie van Klaartje" zoals de film oneerbiedig genoemd werd, het succes van de Cinemanifestatie'72. „Le genou de Claire” behoort evenals „La collectionneuse” en „Ma nuit chez Maud” tot de „Contes moraux”, tot de moralistische vertellingen van Rohmer, waarin deze varianten geeft op het thema van de man, zich eenmaal ge fixeerd hebbend op een enkele vrouw, haar trouw blijft, al laat hij de verlei ding diep doordringen in zijn leven. Ditmaal is Jean-Claude Brialy de trouwe man die aan het meer van Annecy de verleiding van de knie van Claire weet te weerstaan. Die knie is n.l. het lichamelijke deel van het jonge meisje Claire, waarop hij verliefd is geworden. Met een voor de film-in- net-algemeen ongewone spiritualiteit weet Rohmer dit intieme gegeven te vertellen, waardoor men voortdurend geniet, niet alleen van de uitzonderlijk mooie beelden, maar ook van de gees tige dialoog en de spanningen die een 598.00 95.00 HILVERSUM. In de Verenigde Sta ten en enkele landen in Europa zullen proeven worden genomen met registratie apparaten die vastleggen welke program- makeuzes worden gemaakt. Een groep ge selecteerde „kijkgezinnen” zullen een klein toestel in huis krijgen, dat nie alleen de programmakeus registreert maai ook het tijdstip van overschakeling naa. een andere zender. Met deze apparaten za het opinie-onderzoek onder de TV-kijkers verder geperfectioneerd worden. Er moet wat gebeurd zijn tijdens het fnaken van deze Engelse film, interne meningsverschillen bijv, of mutaties in de leiding, want het resultaat is zo onvolledig en verwarrend dat men al gauw geneigd is alleen maarnaarwat opeenvolgende gebeurtenissen te kijken en verder niet te vragen naar enig verband of logische verteltrant. Zoveel wordt wel duidelijk in „Poppen aan een touwtje” („Puppet on a chain”) dat er sprake is van smokkel in verdoven de middelen met Amsterdam als cen trum, vandaar dat een Amerikaanse nolitie-expert (Sven-Bertil Taube) naar de hoofdstad komt om een en ander op te lossen. In zijn voetspoor vallen veel doden, hij ontdekt niettemin dat het spul o.m. verborgen in bijbels en Vo- lendammer poppen het land verlaat. Barbara Parkins uit „Peyton Place” speelt de vrouwelijke hoofdrol, maar hangt al gauw als een pop aan een touwtje, de omslachtige manier waarop de misdadige tegenpartij zich van haar vijanden ontdoet. Enfin als Nederland se toeschouwer krijgt men zijn eigen land eens van een andere hoek uit te zien. Het Muiderslot wordt als een soort hoofdkwartier van de bende gebruikt en er is een nachtleven in Amsterdam waarvan nauwelijks de Amsterdammer op de hoogte is. Maar, zoals gezegd, er wordt veel goedgemaakt door de slotscènes waarin een sensationale ach-' tervólging plaatsvindt in Amstel en aangrenzende grachten, een apart stuk- ie werk van regisseur Don Sharp (de feitelijke regisseur heet Geoffrey Reeve) dat naast de vele al bestaande filmachtervolgingen een eervolle ver melding verdient. I AMSTERDAM Bellevue-Cinerama heeft zijn grote projectiescherm be schikbaar gesteld aan een kleine, onbe langrijke productie die haar attractie voornamelijk ontleent aan het feit dat de film voor het grootste dee’, in en om Amsterdam is opgenomen en onze eigen Wim Wagenaar, stuntman en restaurant-eigenaar voor de meest spectaculaire scènes in de film, motor- bootraces door Amsterdams pittoreske grachten, gezorgd heeft. 19. klinker, 20. maanstanc schors, 22. mijt, 23. gil, 24. vogel 25. klinker, 26. slede. 27 tijdperk, 28. bloedvat, 29. dichterbij, 30. meisjesnaam 31. klinker, 32. water in Friesland, 3.i. verzoek, 34. roofdier, 35. genezen, 36 draagband. 3l medeklinker, 38. rund, 39. rijdier. 49 bloeiwijze, 41. genre, 42. kleverige sub stantie. 4a. klinker, 44. zangnoot, 45. rijs, 46. kleur. 47. landelijk, 48. naa’•geestig. Magisch vierkant: A. watei bij Rotter dam, B. speelgoed; C. halswervel. Oplossingen, uitsluitend per briefkaart dienen ui terlijk woensdag a s in ons bezit te zijn. Het is niet uitgesloten dat het merk waardige slot van dat tweede Festival enige schuld aan deze verschuivingen in de tijd heeft gehad. Er bestonden al voor 1939 plannen om in navolging van Venetië dat al van ’32 af al zijn jaarlijkse filmfestijnen kende, ook in Cannes iets dergelijks te organiseren. s De oorlog kwam ertussen en pas in ’46 kon voor de eerste maal, nogal impro viserend en op bescheiden voet uitvoe ring aan de plannen gegeven worden. De filmcompetitie met onder andere „The lost weekend” en „Brief encoun ter” als prijswinnaars, werd toen nog in het plaatselijke Casino gehouden, maar een Palais du Festivals van allu re was toen al in een vergevorderd stadium van voorbereiding. De genodigden en bezoekers die half september ’47 Cannes voor de tweede maal binnentrokken, vonden een op het laatste ogenblik bewoonbaar ge maakt gebouw aan de boulevard, de Promenade de la Croisette, dat acht dagen tevoren nog geen dak bezat. Ijlings opgeroepen technisch personeel en werknemers van La Victorine, de filmstudio in het nabijgelegen Nice hadden voorlopige voorzieningen ge troffen en met artistiek gedrapeerde gordijnen de ergste tekortkomingen van het gebouw gecamoufleerd. Maar toen op de laatste dag van het Festival een even hevige als onverwachte mi stral losbrak werd een ware storm- en regen-ravage in het Palais aangericht, waardoor het onbruikbaar werd voor de feestelijke slotvoorstelling met de bekendmaking der prijswinnaars Bloemdecoraties en prijzen (zilveren

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 17