ORGAANVLEES en KABELJAUW IVROUW AAN DE DIS G HET ANTIEKE HOBBELPAARD IS NOG ACTUEEL Damast wordt weer met de hand geweven Vrouwelijkheden iW wsa&isBtfe bBow J| recht de af op I if a .r Ik tóSWSKE 17 ZATERDAG 13 MEI 1972 Erbij ie er- ak de Kabeljauw or Zuiver linnen 1TED Bedroefde miljonair Hals in de watten Kostbare weefsels ffi- Noem wil sel het ele aal, ipij aid ;én in ma nis le ng ;e- ta- an, ng sn- 30. RIJEN ADVERTENTIES staan er tegenwoordig onder de rubriek „Antiek” in de dagbladen. Soms worden de zonderlingste dingen aangeboden. Zo stonden er laatst onder elkaar: Oude privaatton- nen, een lijkkoets en antieke hobbelpaarden. De beide eerste aanbiedingen zijn niet zo aan trekkelijk, en wat de laatste be treft is men geneigd zich af te vragen: Wat moeten we daar nu mee? En toch, als we het hier af- gebeelde exemplaar bekijken dat, om zo te zeggen, in levenden lijve werd aangetroffen bij antiquair R. Houwink in Amsterdam, dan is de eerste gedachte: Wat een leuk ding! Ook een begeerlijk stuk speelgoed? 3HKSK (Van een medewerkster) OUDE AMBACHTEN zijn in deze eeuw stuk voor stuk ge doemd te verdwijnen. Toch zijn er altijd weer mensen te vinden die met veel moeite, toewijding en vakkennis hun best doen om in dit tijdperk van automatise ring en kunststoffen althans iets van die oude ambachten te be houden. Fascinerend voorbeeld is de Tapisserie Tilburg, geves tigd in een voormalige kantine op het industrieterrein van de Brabantse textielstad. Sinds 1968 weven handwevers hier impo nerende kleurige wandtapijten, sinds kort kan men er bovendien de laatste handdamastwevers van Nederland (en waarschijnlijk van Europa) aan het werk zien. L* Opmaken i s i» .'J iel GASTON GOURMET. m. l PETRA WASSENBERGH-CLARIJS arlem) w DAT IS DAN weer eens een heel ander geluid over 't thema vrouwen arbeid. Weekblad „Elle’ citeert deze deprimerende regeltjes uit een brief die door een groep van 30 vrouwelij ke employes werd geschreven als antwoord op de vraag of vrouwenar beid „bevrijding” betekent. DAT IDEE van zich-nuttig-voelen komt in het merendeel van de brie ven naar voren, zowel van thuisblij vende huisvrouwen als van buitens huis werkende vrouwen. Bij de twee- WAT DE groten doen willen, de kleintjes nabootsen, al is het dan ook voorlopig veilig in de huiskamer. Daarom is dit stuk speelgoed, date rend uit de tweede helft van de vorige eeuw, nu nog heel actueel. En bovendien kan het, in een huis waar geen kleine kinderen zijn, een ludieke versiering vormen. Ondanks sombere voorspellingen dat onze kinderen niet meer zul len weten wat paarden zijn, staan deze dieren nog steeds in de be langstelling van het kind. Dit oude hobbelpaard, een voorloper van de huidige plastic modellen, kan nog steeds dienst doen voor kinderen, maar ook als pronk stuk in de kamer. DAMAST: in deze tijd van synthe tics en wegwerpartikelen weten ver moedelijk nog maar weinig mensen wat het precies is. De Winkler Prins voor de vrouw beschrijft damast als „oorspronkelijk een eenkleurig zijden weefsel met ingeweven bloempatro- nen, genoemd naar de stad Damascus vanwaar het tijdens de kruistochten zijn weg naar West-Europa vond. Dergelijke weefsels werden van ouds her ook reeds gemaakt in China. Voor-Indië en Perzië. zeer uit let ilf- let ie, WIJ ZIJN ALLEMAAL van me ning dat werken geen vrijheid bete kent, en evenmin een opbloei van onze persoonlijkheid. Het is eerder dwangarbeid. We hopen allemaal dat dit alles achter de rug zal zijn voor dat we 65 zijn, zodat we van het leven kunnen gaan genieten”. de groep komt die reactie dan wel voornamelijk van de vrouwen die kans hebben gezien om een beroep te kiezen. IN „JASMIN” een fotoreportage in kleuren over een van de opvallendste „vreemde vogels” in dit aardrijk: Fernand Legros, ten tonele gevoerd als „treurigste miljonair ter wereld”. Hij houdt van de dood, beweert hij. Hij heeft al tweemaal zelfmoord wil len plegen en zegt dat het de derde keer zal lukken. EEN ZELDZAAM atelier dat in feite gegroeid is uit de noodsituatie in de textielwereld, en dat functioneert in het kader van de sociale werk voorziening. Wevers, vrijgekomen uit textielfabrieken die op zeker ogenblik moesten sluiten, zijn enkele jaren geleden (in nauwe samenwerking met de werkplaats tot herstel van antiek textiel in Haarlem) tot handwevers omgeschoold en voeren nu in de ta pisserie opdrachten van bekende ta- pijtkunstenaars uit. VROUWEN maken wel hun gezicht op, maar vergeten meestal de hals. En dat is geheel verkeerd, volgens de Amerikaanse huidarts dr. Frederick Urbach. In de medische rubriek van Ladies’ Home Journal adviseert hii vrouwen om ook de hals te bedekken met basiscrême en poeder of andere make-up en wel tot aan de halslijn van jurk of blouse. Dat kan dus een heel geknoei worden, maar de dokter zegt dat we het toch maar moeten doen: niet vanwege het mooi, maar omdat die make-up ce halshuid zacht en jong houdt. Hersenen, van het kalf, is daarvan wel een van de eenvoudigste voor beelden. Gesmoord, gebakken, gepa neerd, en koud als salade. Niets om van te griezelen. Ik ken Chinese eet huishouders, die ze als vulling in de loempia verwerken. Ronduit verruk kelijk, en in ieder geval heel wat beter dan de vaak uitsluitend met kool gevulde envelopjes die som migen voor loempia verkopen. graatjes achter. Die verwijdert u met behulp van een mesje. Snijd de vis in stukken en laat deze marineren in een schotel waarin u wat licht bier hebt gegoten. Dat duurt ongeveer twee uur. Dan laten uitlekken. De vis kruiden met peper, zout, kerrie en wat gemberpoeder. Vervolgens door de bloem halen en in hete olie, liefst in een frituurpan „zwemmend bak ken”. beneden de 100 gulden te realiseren is. DAARNAAST zijn er sinds de zes tiende eeuw linnen damasten en sinds de zeventiende eeuw ook katoenen damasten. Machinaal geweven damast bestaat eveneens, maar dan wordt katoenen of halflinnen garen ge bruikt. In de oude kunst van het handdamastweven worden uitsluitend zuiver linnen garens verwerkt. Het fascinerende van damast is dat de ingeweven figuren het licht op een bijzondere manier weerkaatsen, ter wijl de linnen garens de prachtige karakteristieke glans aan het weefsel geven. LEVER, niertjes (kijkt u maar eens wat een blik niertjes in Madeirasaus kost!), runderhart (niet alleen voor de poes, ja, die is er gek op.koeiepens en varkenspens eventueel met de darmen. Als u zoiets bestelt bij uw slager zorgt hij dat u dat schoonge maakt van het slachthuis ontvangt. Laten we bijvoorbeeld varkenspen- sen van de maag en de dikke darm nemen. Verder hebt u nodig: 2 eetle- ER KWAMEN (gelukkig) ook min der zwartgallige reacties, zoals deze van een 32-jarige onderwijzeres (twee kinderen) die al 10 jaar werkt: ,,Ik ben gelukkig met de verantwoorde lijkheid die elke ochtend weer op me afkomt, met de taak om kinderen te leren lezen, en met het feit dat ik daarna mijn eigen kinderen weer zie. Zonder mij zou mijn gezin niet van honger omkomen en mijn leerlingen zouden evengoed leren lezen, maar ik voel me nuttig”. OUDE DAMASTEN zal men in Ne derland slechts sporadisch bij de an tiquair vinden. Wat er is, berust bij de musea, bij particuliere verzame laars en (waarschijnlijk vooral) in familiebezit. Eigenaars van damast dat lang heeft gelegen kunnen met hun kostbare weefsels ook bij de Tapisserie Tilburg terecht: aan de damastweverij is een opmaakafdeling verbonden waar oude damasten vol gens de regelen der kunst worden gewassen en opgemaakt. U HEBT ERVOOR nodig 750 gram kabeljauw voor drie personen. De filets nog wel even door de handen laten glijden want in het dikste ge deelte blijft meestal een rij fijne (soms zijn de naden zichtbaar), daar na bedekt met een plamuurlaag of papier-maché dat beschilderd werd, meestal niet effen maar gevlekt. Veel echter waren de exemplaren over trokken met koeiehuid; de ogen zijn dan van glas, staart en manen van paardehaar, wat bij de beschilderde exemplaren ook voorkomt; bij het onze zijn de manen gesneden. HET GEBEURDE nogal eens, dat de koene ruiter in zijn dolle hobbel- vaart over de kop sloeg. Minder ge vaarlijk zijn de paarden op een plank met wieltjes. Daarmee kon je je ook echt verplaatsen, maar afhankelijk van anderen was je wel. Dit bezwaar werd weer opgeheven door de paard- jes op driewielertjes, de vroegste voortbewogen door trappers aan het voorwiel, net als bij de oudste fietsen. fe «k 4? (NP* DAT ZIJN dan de courante maten, maar de grootst mogelijke breedte is drie meter tien, en de lengte kan eindeloos worden gevarieerd. Voor niet-ingewijden is het handdamast weven een gecompliceerd procédé, beginnend bij de ontwerptekening die op ruitjespapier met duizenden mini- atuurruitjes staat. Aan de hand van die tekening wordt het patroon geponst in het kaartenboek dat straks (uiterst kort gezegd!) door de handdamastwever docr het weefgetouw wordt „gediri geerd”. Zwaar werk dat van de we ver een enorme concentratie vergt, maar dat dan ook een creatie ople vert waarvan de schoonheid door geen enkel machinaal produkt te be naderen is. ANDERS DAN de Nederlandse huisvrouw ziet de Vlaamse er niet tegen op om orgaanvlees op tafel te brengen. Wat hier in de zelfbedie ningswinkel in een aparte vrieskist ligt met een bordje erbij „Voor uw hond en de poes”, komt in andere landen vaak als zeer speciale lekker nij op tafel. FERNAND (grote donkere bril, cowboyhoed, lang kroezend haar) be zit voor miljoenen aan sieraden, ont worpen door de Parijse juwelier Car- tier, maar houdt er ook goedkope hobby’s op na, zoals het houden van marmotjes, kanaries en een hond. Hij verzamelt alle kranteknipsels waarin iets over hem wordt verteld en scha kelt onmiddellijk zijn advocaten in wanneer de berichtgeving niet klopt. Voorts bezit hij: een grote ranch in Mexico, eentje in Venezuela, landerij en op de Caraïbische eilanden, een kasteeltje op ïbiza, villa’s en huizen in Zwitserland en Parijs, twee zee waardige jachten en 13 peperdure automobielen die voornamelijk door zijn vrienden worden gebruikt. vertrouwd met het beeld van de rui ter te paard. Voor personenvervoer was men aangewezen op paard of koets, zoals nu op fiets of auto. Het was niet ongewoon dat vader te paard van huis vertrok en dat hoef getrappel zijn terugkeer aankondig- de. En toen dit voorbij was bleef de militair te paard nog lang het straat beeld zo niet beheersen, dan toch behoorlijk vullen. IN DE speelgoedwereld zijn paar den altijd voorgekomen. Uit de mid deleeuwen zijn afbeeldingen bekend van kinderen op een stokpaardje. Daar konden ze overal mee uit de voeten, binnens- en buitenshuis. Later komt het hobbelpaard, dat aan één plek gebonden is, maar dat ze zelf in beweging kunnen zetten. De fantasie doet trouwens altijd wel de rest. BIJ DE Vormgeving van de oudste hobbelpaarden valt het accent meer op het schommelwerktuig dan op het paard. Ze lijken wel wat op schuitjes. Twee halvemaanvormige houten schotten met, tussen de vlakke bo venzijden, een zitje en een gesneden houten paardehoofd; lichaam en be nen waren geschilderd op de hobbel- planken. Hieruit ontwikkelt zich om streeks 1800 het volledige gemodel leerde houten paard op gebogen hob- bellatten. De paarden werden uit massief hout in onderdelen gesneden pels vet, 2 uien, 2 wortelen, 1 prei, 4 tomaten, 1 dl witte wijn, 1 dl bouil lon, 1 dessertlepel honing, sap van Vz citroen, 1 theelepel gemberpoeder zwarte peper, zout, kerrie en tijm. DE KLOEKE appelschimmel met open mond waarin de tanden ver vaarlijk blikkeren, met opengesperde neusgaten en wijd geopende ogen, heft de voorpoten op, zoals dat ge beurt in de galop. Vaker ziet men ze met de poten alle vier gestrekt en staande op de schommelbogen. Zou een kind het nu fijn vinden om op zo’n beest te rijden? Vast wel. Het is waar, vroeger was het kind veel meer HOEWEL ZIJN fortuin op zo’n slordige 100 miljoen dollar wordt ge schat, schijnt deze Amerikaanse staatsburger van Franse afkomst elke morgen na het opstaan in paniek te raken. „Paniek bij de gedachte dat ik weer een eindeloos lange dag moet leven. En daarna komt er weer een dag, en nog een: hoe lang zal dat nog zo doorgaan En waar zou het alle maal goed voor zijn?”. In ieder geval voor de vele bekenden (en onbeken den) die in en uit lopen, zijn whiskey en kaviaar nuttigen en soms zo lang blijven dat de „arme miljonair” zich naar zijn hotelsuite begeeft en daar wacht tot zijn huis »er leeg is. ALS DE handgeweven damasten ten slotte door de kalander (een zwaar soort mangel) gaan, bloeien op mira culeuze wijze de figuren en de glans van de weefsels op. Die glans wordt nog verdiept doordat de weefsels daarna nog 24 uur onder een zware pers liggen te rusten. Het „opmaken” van damast is trou wens helemaal een bijzonder vak: moderne wasmethoden zijn taboe, de weefsels worden met gewone groene zeep gewassen. Bleken met chloor zou funest zijn voor de vezel, en volgens de heer Schoenmakers is de ideale manier van bleken de ouder wetse methode: op de bleek, zeker drie weken, liefst met zon. Damast- kenners zeggen trouwens dat maan licht nog beter bleekt. OPDIENEN met gefruite peterselie, wat schijfjes citroen en een majo- naise (u kunt ook fritessaus gebrui ken: minder vet) waaraan u de vol gende ingrediënten hebt toegevoegd: 1 theelepel citroensap, 1 theelepel mos terd. 2 bananen in blokjes gesneden, eventueel geroosterd in de schil, maar u kunt ze ook met suiker bestrooid bakken in de koekepan, zodat de suiker caramelliseert. Vervolgens drie tomaten, ontveld en ontpit, in kleine blokjes, een eetlepel fijngehakte bieslook, een snuifje cayennepeper, wat dragon (een kneepje blaadjes fijngewreven, en wat fijngestampte dille. U geeft hierbij sla en aardap- pelkroketjes of verse worteltjes met aardappelpuree. Mi.' De handdamastwevers, van huis tot eveneens „textielmensen” met jaren lange ervaring, kregen hun opleiding in dit specifieke ambacht van de enige handdamastwever van een op geheven linnen- en damastweverij in Boxtel. Toen die damastweverij moest sluiten kreeg het Tilburgs Tex tielmuseum de unieke, 100 tot 150 jaar oude damastweefgetouwen aan geboden. En aangezien museumdirec teur Slokers een fervent voorstander is van „levende” elementen in het museumwezen begon hij zich meteen af te vragen, of er iets met die weefgetouwen kon worden gedaan. Zo kwamen de kostbare handdamast- getouwen in de Tapisserie Tilburg te staan, want al staan museum en tapisserie beide helemaal op zichzelf: er is een permanente educatieve sa menwerking. AAN DE acht damastgetouwen kunnen de handwevers vingerdoekjes van 40 bij 40 servetten van 70 bij 70, en tafellakens van 140 bij 170 of (voor ronde tafels) van 170-in-het- vierkant weven. Een geoefende da mastwever maakt zo’n vingerdoekje in twee uur, een servet in vier uur tijds, en doet drie dagen over een tafellaken van 140 bij 170. DE DARMEN worden in vet zeer knappend gebakken. Stuif er ruim peper over. Bak in een ander pannetje intussen de in ringen gesneden uien. In een derde pannetje de in ringetjes gesneden ui en de wortelen stoven. Als ze gaar zijn er de in stukken gesneden inmaten bijdoen. Daarna er de witte wrn, de bouillon, de honing, citroen en de kruiden aan toevoegen. Dan in een vuurvaste schotel de gebakken uien schikken, daarop de gesauteerde darmen, de gestoofde groenten, een zakje Parmezaanse kaas, vermengd met drie hard ge kookte eieren, strooi daar overheen paneermeel een verdeel wat klontjes boter over de schotel. Laat het ge recht zo in de oven kleur krijgen. ALLE VROUWEN, waar ze ook wonen, zouden volgens dr. Urbach buitenshuis altijd make-up moeten dragen om de huid te beschermen. Volgens hem is daarbij een anti- zonnebrandcrême de beste basis on der de gekleurde make-up. INUtf «V» rj* V r.’t fj» m r,-» m r wrtr DE DIRECTE opvolger van het paard op schommelbogen wordt om streeks 1910, het paard dat staat op twee parallelle stangen, die kunnen slingeren aan stalen, in een frame gehangen roeden. Minder gevaarlijk, maar ook minder opwindend. Zo zijn er thans ook speelgoed- paardjes van plastic, en vrijwel alle maal gelijk, naar hetzelfde model gegoten. Maar, ze zijn er. Ondanks alle voorspellingen dat in deze tijd geen kind meer zou weten wat een paard is. Weliswaar kan men zo’n dier thans meer zien op de renbaan en de cowboyfilm dan op straat, weg en veld, maar het is toch nog lang geen zeldzaam diersoort. En voor de jeugd is paard- en ponyrijden tegenwoordig echt „in”. rji rjf r/l rjy SB GJ fc«K ■rt r rri rJ» r.n rt r* rUflw I.J trj GA.'j ux Grf 1 'vjT.t.*’ <7» V 7* "V* '7’ *7’ HANDGEWEVEN damasten zijn kostbare weefsels en de hedendaagse opdrachtgevers zijn dan ook vrijwel altijd koninklijke huizen, ambassades en soms grote concerns die zo’n ex clusief stukje weefsel als relatiege schenk willen geven. Een vingerdoek je zou al een kleine 25 gulden moe ten kosten, een servet ongeveer 60 gulden, terwijl een tafellaken niet „DE PATRONEN zijn bijna altijd klassiek. Ook aan de hand van stuk ken oud damast kunnen nieuwe da masten worden bijgemaakt.” vertelt projectleider Schoenmakers van de Tapisserie Tilburg. IN ZIJN kantoor liggen de handge weven damasten op tafel: de motie ven zijn bloemtaferelen. druivetros- sen. wapens, eikebladeren. jachttafe relen, geweven in tafellakens, servet ten, vingerdoekjes. De kleur is per traditie meestal wit, al wordt voor vingerdoekjes wel de goudkleurige t’nt sahara gebruikt. Naast tafellinnen worden ook avondmaalskleden met religieuze motieven geweven. De fijne linnen garens worden Frankrijk betrokken.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 17