over boksers meesterwerk van Huston Eerbied voor overjassen KAPPIE Dan Bolcker overleden „Fat City” PANDA J FILMFESTIVAL IN CANNES Nederlanders en TV-„Emmy” voor Glenda Jackson Arman RADIO EN TELEVISIE wat zij van het geluk verwachten LI Pollc, Pelle en Pmgo Pochtli 9 8 TV VANAVOND uit TV MAANDAG GROUCHO MARX IN CANNES RADIO DINSDAG TV DINSDAG en de woeste Hoss Cartwright Bonanza CANNES In dit zich op een ge middeld vrij hoog niveau bevindende festivalprogramma, maar zonder een enkele verrassing, opeens een enorme uitschieter. Op de lijst van films die uiteindelijk bekroond zul len worden, zal dat geen invloed hebben, want „Fat City” draait bui ten mededinging in het kader van een „hommage aan regisseur John Huston”. MAANDAG 15 MET Gerrit van Dijk wint prijs op festival meester* \7< ÏÏ-Ï391 lil VJJ Een scène uit „Roma” van Fellini. Huston (65) had niet meer in de Vere- Dan Blocker de gewone HILVERSUM 2 AB VAN IEPEREN. NIET TE CAN6 ER iMEEj SPELEN? INGLEWOOD. Dan Blocker, de 125 kilo wegende acteur die als Hoss Cart wright in de tv-serie „Bonanza” wereldbe kend is geworden, is zaterdag op 43-jarige leeftijd overleden. Blocker stierf aan trombose, nada hij onlangs een operatie had ondergaan. Za terdagmorgen vroeg werd hij met spoed van zijn woning naar het ziekenhuis over gebracht. waar hij in de middag overleed. 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 21.10 22.00 22.50 22.55 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 10.45 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.20 20.50 21.30 22.45 22.50 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 22.00 22.40 22.50 22.55 23.00 21.10 22.50 22.55 CANNES. „Heb je dat allemaal zelf geschreven?” informeerde Groucho Marx (81), nadat de scheidende direc teur van het filmfestival, Robert Favre le Bret, hem had toegesproken en hem vervolgens de eretekens van de Com mandeur de L’Ordre des Arts et Let tres had opgespeld. Een ceremonieel met precies dezelfde verstofte fraseolo gie als de Marx Brothers in hun klas sieke filmkluchten uit de jaren-dertig bij voortduring belachelijk hebben ge maakt. De enig overlevende Brother slaagde daar nu in zijn eentje bijna even goed in, door zeer duidelijk te maken dat hij geen woord Frans ver staat, Favre le Bret af en toe te onderbreken door bravo-geroep en hem bemoedigend op de schouder te klop pen. het goud kunnen verkopen, dat ik u gaf?" Panda schudde ontkennend het hoofd en liet een beetje be schaamd de stapel muntjes zien. „Het ging niet helemaal,” zei hij. „De meneer van de bank zei dat deze dubloenen niet langer in om loop zijn, en daarom kon hij ze een beetje niet inwisselen, zie je? En nigde Staten gefilmd sinds „The Misfits” in 1960. Deze terugkeer naar zijn oor sprong in dubbel opzicht: Fat City speelt in een boksmilieu en Huston is in zijn jonge jaren zelf bokser geweest leverde tegelijk de beste film op die hij in zeer vele jaren gemaakt heeft. Een regel recht meesterwerk, hoewel Huston zelf voor alles de bescheidenheid van zijn film wil benadrukken. Daarom laat hij de film zelf projecte ren op het in onbruik geraakte 3 bij 4 formaat en niet op een van de breed- Nederland I NÖS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER(K) Reclame. AVRO: (K) Toppop 33. Wie van de drie, STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STERReclame. AVRO: (K) Peyton Place. Boeket: Geluk en ongeluk in ons leven. AVRO’s Televizier Magazine. NOS: (K) Journaal. AVRO: AVRO’s Sportpanorama: Boksen - finales internat. Holland toernooi. Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. NCRV(K) Zo vader, zo dochter. (K) Vakantie (inform, serie). STER: (K) Reclame. NOS(K) Journaal. STER: (K) Reclame. NCRV: Met liedjes het land in. Hier en Nu. Het nieuwe kerklied. NOS: (K) Journaal Den Haag vandaag. TELEAC: Futurologie (3). 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Dag met een gaatje. 8.00 Nws. 8.11 Radiojoum. 8.50 Morgenwijding. 9.00 (S) Nieuwe pla ten met toel. 9.35 Waterstanden. 9.40 Do- nemus 25 jaar Ned. beieaardwerken. 10.00 Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.30 Rondom 12. 11.55 Beurs- ber. 12.30 Overheidsvoorl. Voor de land bouw. 12.40 Knipperlicht. 13.00 Nws. 13.11 Nederland 2. In de serie „maatschappij kritiek in de praktijk” vanavond deel 4: de kritische advocaten stellen dat alhoe wel een ieder krachtens de grondwet gelijke rechten heeft, de rechtspraak ten aanzien van iemand met veel geld wat sneller een betere plaats heeft dan wan neer de betrokkene niet zo goed bij kas zit. Kritische advocaten die hun zegje hierover zullen doen, zijn mr. P. H. Bak ker Schut, advocaat in Utrecht, en Rob Rutgers, advocaat in Utrecht. De regie van het programma heeft Marga Kerk- laan. Hoofdmoot van de KRO-avond is de film Road to Rio. In de vooravond een aflevering uit de serie Leven in het kloos ter en het vijfde deel uit de reeks ,,’t is fijn als je zeilen kunt”. Nederland 1. Is Nederland een gelukkig land? Met die vraag hebben AVRO’s Jan Brusse en Fred Oster een tijdlang rond gelopen. Nu weten ze het antwoord. Dat antwoord schotelen ze vanavond de kijker voor onder het motto „Boeket”. Daarin een antwoord op de al eerder genoemde vraag van mensen als mevrouw Biesheu vel, een striptease-danseres, een brand weerman, een politiefunctionaris, een Dol le Mina en een bruidje. De afdeling Stu die en onderzoek van de NOS hield in middels een enquête om er achter te komen hoe de doorsnee Nederlander over dat gelukkig zijn dijkt. Ook de resultaten van dit onderzoek komen vanavond op de buis. Dat allemaal na AVRO’s Toppop, waarin Ad Visser succesrijke groepen en solisten voor de camera haalt, na Wie van de Drie het ra-ra-wie-ie-het spelletje .net Albert Mol, Guus Oster, Tonny Huurde- man en Martine Bijl en na journaal en Peyton Place, het laatste nieuws en een reportage van de finales van net pre- olympische selectietournooi, dat als Vierde Internationale Holland Toernooi in de Groningse Martinihal wordt gehouden. Voor Nederland treden onder meer Ton- nie van Eyk, Rudi Koopmans en Sjeng Verstappen in de ring. De reportage wordt van commentaar voorzien door Ruud ter Weijden. Welke van de nieuwere komieken vindt hij goed? ..Woody Allen.” En na enig aandrin gen: „Mei Brooks. En verder is er toch niemand anders. Alle komieken zijn dood. Laurel en Hardy zijn dood. Bus ter Keaton is dood Chaplin is prak tisch dood.” En Jerry Lewis dan, die hij in „The Groucho Letters” veelbelovend noemde? „Dat was een vergissing. Lewis is een goedkope komiek. Hij trekt gekke bek ken, wij trokken nooit gekke bekken, wij maakten grappen.” Vindt hij nog steeds dat net me rendeel van de mensheid bestaat uit lege overjassen? Heb ik dat ooit gezegd? Dat heb ik nooit gezegd. Dat heeft Jerry Lewis zeker gezegd. Ik heb de grootste eer bied voor overjassen.” Over zijn films zegt hij: „In onze films waren we al waren we ons dat toen niet bewust anti-establish- ment. We waren tegen de toenmalige regering. En daarom hebben onze films nu weer zoveel succes bij de jongeren, die ook tegen de regering zijn. En of ze gelijk hebben. Een regering die een oorlog van nu al zeven jaar voert, daar kan niks van deugen. Wat is dat voor een troep, die al die mensen de dood in jaagt? Het enige wat ze zouden moe ten doen is al die jongens terug naar huis halen.” Heeft hij een advies aan jonge komieken te geven? „Werken. Net zo lang werken tot ze goed zijn. En als ze niet goed worden, laat ze dan een ander vak zoeken. Je kunt zoveel worden, schilder, timmer man. Jezus was ook een timmerman.” Als hij de zaal verlaat omringd door een talrijke aanhang van tv- cameralieden en fotografen moet hij even een plasje gaan doen. Hij gaat prompt naar de damestoiletten. vandaan?” vroeg Panda onder de indruk. „Het ene moment ben je er niet, en het andere moment wel. Kan je soms toveren?” „Ach," ant woordde Joris ontwijkend. „Wie het geheim van het goud-maken kent, heeft de steen der wijzen. Maar ge noeg gebabbeld, baaske. Tenslotte ben ik uw werkgever, en dus stel EEN ANDERE VETERAAN. Fedrico Fellini stelde danig teleur met zijn film, ook buiten mededinging: „Roma.” Een ietwat onduidelijke mengeling van autobiografie de eerste jaren van de jonge provinciaal Fellini in het Rome tijdens en vlak na de oorlog en zoge naamd documentaire impressies van het Rome van nu. Zogenaamd, omdat bijna alles wat de film van Rome laat zien, nagebouwde studiodecors zijn. Fellini laat weer alles zien waarvan we weten dat hij er goed in is: figuranten in alle mogelijke en onmogelijke formaten, uitzinnig opgemaakt en uitgedost, fantas- tiche belichtingen, wat epaterende beelden oplevert, waarachter echter niets schuil gaat. Mogelijk dat een barok gefilmde intocht via de verkeersbanen in Rome met allemaal rookmachines en fantastische fabriekachtige bouwsels voor de Italia nen en Rome-kenners raakpunten biedt met echte smog en stank in de eeuwige stad, maar voor alle anderen blijft het een mise-en-scène van de regisseur: een reeks afzonderlijke scènes zonder onder ling verband, die nergens heen leiden en bij elkaar een film vormen die ook nergens heen leidt (en veel te lang is). Binnen veel alleen-maar-oogverblin- dends twee fragmenten die wat dieper doorwerken: aan avond variété voor een luidruchtig en ongegeneerd publiek in de oorlogsjaren en een door opgravingen voor een metro ontdekte oude tempel met fresco’s die door het contact met de frisse lucht vergaan. Het is weinig, zeker binnen een film die de indruk wekt dat Fellini hem zomaar uit de mouw heeft geschud. Er is heel wat voor overhoop gehaald, maar het betreft taferelen, die Fellini geleidelijk aan slapend kan ensceneren. Hoewel de film weer opgelegd koket teert met zijn persoonlijke mythologie, had Fellini niet de moeite genomen om naar Cannes te komen. AB VAN IEPEREN. Nederland I NOS-NOT: Schooltelevisie. NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. (K )Pipo op Bizarra (serie). (K) Tik Tak Tor. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. VARA: (K) Tegenvoeters (serie). (K) Achter het nieuws. (K) TV-spel Wim Povel. NOS: (K) Journaal. TELEAC: (K) Graven naar het verleden (15). Eigenlijk is het ook te gek, dat een man die zijn leven lang met humor tegen iedere vorm van gevestigde orde heeft aangetrapt nu van regeringswege al is het dan niet zijn eigen rege ring geridderd wordt. Maar toen Groucho in zijn speechje bedankte voor „dit schitterende eh dinges, waar zit het nou?" was alles weer in oroportie. Marx is zeer slecht ter been; hij moet van twee kanten gesteund wor den, aan één kant door een secretares se, op wier charmes hij voortdurend dubbelzinnig de nadruk legt: „Mooie vrouwen zijn ’s avonds erg nuttig en soms dienen ze overdag ook nog ergens voor.” Ook zijn gezichtsvermogen schijnt erg slecht te zijn, hoewel hij oeweerde dat hij van de projectie van zijn oude succes „A night at the Opera” genoten had. Maar plaats hem voor een microfoon en een publiek en de spraakwaterval vloeit weer als van ouds. Of. nou ja, bijna als vanouds. De eerste vragensteller op zijn pers conferentie wordt afgedaan met: „Zo eentje zit er altijd in iedere zaal.” Hij vraagt aan de tolk: „Is het waar dat je familie van het Engelse koningshuis bent?” iemand die wilde weten waar ik deze munten van daan had. Hij was erg achterdochtig net alsof hij dacht dat ik ze gestolen had. „G-gestolenl?” her haalde Joris geschrokken. „Eh. ik bedoel' ge hebt die heer toch niet hiernaartoe meegenomen? Dat zou. eh.dat zou mij erg ongele gen komen!” Winnaar van het festival werd Wim Oosterman uit Bussum. Hij bracht een rolprent met een kolderieke inhoud, geba seerd op het bekende schilderij „Le déjeu ner sur l’herbe”. Opvallend was daarbij vooral het goede gebruik van de camera en de evenwichtige compositie van de beelden. Oosterman ontving de Grote Prijs van Den Bosch alsmede een bedrag van duizend gulden. 11. De Kraak voer enkele dagen lang ongestoord en rustig de Rio Mysterio op. De maat had een grote hekel aan de passagier gekregen, sinds die zijn koekoeksklokken in de rivier had gegooid. Maar omdat de heer Wartz al die tijd in zijn hut bleef, kwamen er verder geen ruzies Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. KRO: (K) Leven in het klooster (serie). (K) Zeilen (instructief progr.). STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. KRORecht voor man. Film. NOS: (K) Journaal. TELEAC: Spaanse les (20). Radiojourn. 13.30 Kerkorgelconcert. 14.00 Popularis. 15.00 (S) Zoeklicht op MederL 16.00 Nws. 17.00 Mobiel. 17.5 5Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. '8.20 Olympia’* Ronde van Nederland. 19.00 (S) Jazz Spec trum. 19.25 Paris vous parle. 19.30 Vana vond. 20.00 Nws. 22.00 Trefpunt. 22.20 (S) Vanavond laat. 22.55 Meded. 23.00 Nws. 23.10 Radiojourn. 23.55 Nws. HILVERSUM 3 7.00 Nws. 7.02 Dag dinsdag. 8.00 Nws. 8.02 Onderweg. 9.00 Nws. 9.03 Plaatjes voor de pep. 10.00 Nws. 11.00 Nws. 11.03 Vrolijke visite. 12.00 Nws. 13.00 Nws. 13.03 Eddy Becker Show. 14.00 Nws. 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nws. 16.03 Mix. 17.00 Nws. BRUSSEL 17.10 Voor oudere luisteraars. 17.55 Weeg schaal. 18.00 Nws. 18.05 Voor soldaten. 18.28 Paardesportber. 18.30 Wegwijs we zen. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken. 18.57 Amusementsmuz. 19.00 Nws. lichte muz. 19.45 Syndicale rubriek. 19.55 Lichte or kestmuziek. 20.00 Platen. 21.30 Israëlisch- godsdienstige uitz. 22.00 Nws. De zeven kunsten. 22.20 Jazz. 23.00 Kamermuz. 23.40 Nws. Blocker was afkomstig uit Bowie Coun ty in Texas. Als een der hoofdrolspelers in de langdurige TV-serie vertolkte hij de oudste zoon die dikwijls de Cartwrights uit gev ar redde door zijn lichaamskracht. Blocker kwam in 1956 naar Los Angeles om zijn studie aan de Universiteit van Californië voort te zetten. Om wat bij te verdienen solliciteerde hij naar een rol in de tv-serie „Gunsmoke”, waarvoor hij werd aangenomen. Later trad hij op in „Cheyenne”, „Zane Grey Theatre” en „Have gun, will travel”. Tijdens de Koreaanse oorlog diende Dan Blocker in het leger waar hij de rang van eerste sergeant behaalde. Hij trouwde in 1952 met Dolphia Lee Parker. HOLLYWOOD. De Britse actrice Glenda Jackson heeft zondag een „Emmy” de bekendste jaarlijkse televisie-on- derscheiding gekregen voor haar rol van koningin Elizabeth in de serie „Eliza beth R”, die ook op de Nederlandse tele visie te zien is geweest. Deze produktie van de BBC werd ook als geheel onderschei den als het beste stuk van het seizoen 1971-1972. Een andere gegadigde voor deze prijs was de populaire Amerikaanse de- tectiveserie „Columbo” met Peter Falk in de hoofdrol. HILVERSUM 1 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badinerie. 7.30 Nws. 7.41 Echo. 8.24 Overweging. 8.30 Nws. 8.41 Voor de vrouw. 10.00 (S) Aubade. 10.30 Nws. 11.00 Voor zieken. 11.30 Bejaarden. 11.55 Meded. 12.00 (S) Van twaalf tot twee. 12.22 Wij van het land. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Echo. 13.05 Rade.n maar. 14.05 Schoolradio. 14.30 (S) Interlokaal. Muzikaal magazine. 15.30 Nws. Overheidsvoorl. 17.00 Dansen op Ned. Antillen (III). 17.10 (S) Metropole Orkest. 17.25 Voor kinderen. 17.30 Nws. 17.32 Echo. 18.00 (S) Licht ensemble. Pol. Partijen. 18.19 NMP- 18.30 Nws. 18.41 Echo. 18.50 Voorbeschouwing progr. 19.00 (S) Musicerende dilettanten. 19.30 Over leven, dood en toekomst. 19.45 De zingende kerk. 20.00 (S) Concert. 20.45 Waar maak je je druk over? 21.00 Babel: (cultureel) 22.00 (S) Klass, muz. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.38 Den Haag vandaag. 22.50 Echo. 23.15 (S) Voer voor vogels. 23.55 Nws. Op het gebied van het televisieblijspel kreeg de Amerikaanse serie „AU in the family” drie onderscheidingen. Carrol O’Connor werd op grond van zijn optreden hierin de beste acteur in deze categorie genoemd, terwijl zijn tegenspeelster, Jean Stapleton, een „Emmy” kreeg als beste blijspelactrice, Sally Struthers werd ten slotte onderscheiden als de beste bijrolver- tolkster. De BBC-serie „Search for the Nile” kreeg de prijs voor de beste documentaire. voor, en de stuurman las nu elk< dag een stukje uit het reisverslag van iemand die lang geleden ook deze tocht had gemaakt. „Aan de oever schuilden grote gevaren' las hij prevelend. Steeds had ik het gevoel dat ik werd bespied vanuit het oerwoud. Geen volgens de geruchten woeste indianenstammen, vergiftigde piilen schie- DEN BOSCH. De Haarlemse ama- teurfilmer Gerrit van Dijk heeft op het in Den Bosch gehouden Benelux-filmfestival de vijfde prijs gewonnen met zijn inzen ding „It is good in heaven”. beeld-mogelijkheden, want „er is hele maal niets groots aan.” Het is de geschiedenis van twee be roepsboksers, een op zijn retour en een aankomende, waarbij hun sport exempla risch wordt gesteld als een van de moge lijkheden die mensen aangrijpen om hun horizon te verleggen, aan hun achtergrond te ontkomen. (Dat is in dit geval het stadje Stocktown in Texas, waar nog steeds dezelfde omstandigheden en atmos feer heersen als in de crisisjaren voor de tweede wereldoorlog). Het lukt ze niet tenslotet is ook de één op de miljoen die kampioen wordt, uiteindelijk toch weer een verliezer, maar ze blijven hopen tegen beter weten in, dromen van „Fat City,” een term uit de traditionele jazz die het luilekkerland aanduidt waar succes en rijkdom wachten. De film, met prachtige rol van Stacy Keach, een toneel acteur met een hazelip, die met warmte vertelde over de ervaring van h et spelen onder Hustons regie en over zijn ontmoetingen met echte boksers (opmerkelijk vriendelijke, zachtmoedige mensen, waarschijnlijk omdat ze al hun agressie in de ring kwijt kunnen) zal ongetwijfeld in de Nederlandse bioscopen komen en verdient dan een even enthou siast onthaal als hier in Cannes. vonder 'even ei He met ten. Op dat moment schoot een voor werp fluitend onder zijn neus door, en bleef trillend in de deklading steken. Het was een pijl... ll-IO\ JE-ONS WILT HELPEN,KRU6EN JULLIE EEN CADEAUTJE! U ZIETDUS-ER VALT DUS VOOR O HER. NIETS TE DOEN. .GOEDE REIS 7 DE DIENST WIL WETEN WAAROM ÜtZE FLATBEWONERS GEEN CONTACT MEER MET ONS HEBBEN toen kwam er dat is gauw gezegd. we hebben ER. GEEN BEHOEFTE AAN. VO KUNNEN UITSTEKEND VOOR ONSZELF ZORGEN. 7 NU HEBBEN NIEMAND NODIG S f ZO-EN WAT MOET XDE CCD VAN ONS 2 ’DÉZE KOFFER/ KIJK EENS, KIN DEREN-Al? 15 NET ZO RUIM ALS DIE VAN PELll l k -

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 9