Regie Erik Vos Moeilijkheden bij Fred Haché show Boeiend beeld van verwoeste schouwburg BUTOUTMSl en „Verhaal van de soldaat” „De Vos” MINIBOEKJES VOCRNIX NED. BLAZERSENSEMBLE EN NIEUWE KOMEDIE Gastronomerie Vondelprijs voor prof. dr. Gerson TONEELMUSEUM HERDENKT VERLOREN GAAN EEUWSE THEATER VAN AMSTERDAMS 18e -EN STRAWINSKY GEZAMENLIJK DOOR NED. OPERA, De Bokkedoorns" 1 12 13 WOENSDAG 17 MEI 1972 U SO-concertmeester Frits Knol overleden Komische opera’s 5 Hoge prijzen op twee kunstveilingen Stap uit de Zorgenwereld in een Oase van Sfeervolle Gastvrijheid hij V AMSTERDAM Het spreekt vanzelf dat het Toneel museum in Amsterdam de 200ste verjaardag van het af branden van de oude Amsterdamse schouwburg aan de Keizersgracht niet onopgemerkt kon laten voorbijgaan. Ter herdenking van die ramp is in enkele zalen van het museum een tentoonstelling ingericht die het bekijken meer dan waard is. HAARLEM Het bericht, dat de Nederlandse Operastichting het plan heeft opgevat om in de loop van deze maand, in samenwerking met het Nederlands Blazersensemble en de Nieuwe Komedie, twee kleine opera’s van Strawinsky op te voeren, ver dient bijzondere aandacht. Stra winsky hield ervan om zijn manier van werken van commentaar te voor zien en één van zijn meest beroemde uitspraken was: „Ik schrijf muziek zoals een ingenieur een brug bouwt. De muziek is gegrondvest op con structieve voorschriften; met behulp daarvan kan men goede en slechte muziek schrijven, dat geldt voor oude zowel als voor moderne muziek. Zonder regels, orde en organisatie kan er geen muziek ontstaan en be staan”. Hij is nooit van zijn principes afgeweken, maar zijn manier van werken heeft hij dikwijls gewijzigd. temidden van romantisch natuurschoon in het Weth. Van GelakparK Zeeweg 53. Overveen. tel.: 023-263600 Wij zijn in staat om en Uw gasten Culinair te verwennen! Omdat wij vakbekwame medewerkers hebbm die gelukkig begrijpen dat U ter- volle wilt genieten van onze Culinaire schotels, alsmede onze Service en Rustieke omgeving! Daarom staan wij reeds jarev bekend als een gerenommeerd Restaurant! Gelegenheia voor Recepties en Parties! Het gehele raar geopend! Beatles willen de buit gaan verdelen Van Cliburn speelt in Moskou voor Nixon „Dichtlievende gedachten” ALLE MRO SPAARDERS FJ06£Af 1£ PAKKEN. -• ADVERTENTIES ers t, met (Van onze RTV-redactie) ADVERTENTIE SIMON KOSTER ADVERTENTIE Kteft <oop I :erk- rwijk In „De Vos" van Strawinsky” moet de vos het onderspit delven. De haan en de kat bezig met het aftuigen van hun slachtoffer. ENIGE VAN DIE nu wel dwaas aan doende treurzangen en tegenzangen, voor gedragen door Lou Landré en Canci Ge- raedts, zijn op een geluidband opgenomen en worden ten gehore gebracht voor be zoekers van de tentoonstelling. Men kan tot eind augustus in het Toneelmuseum terecht voor het bekijken van de souve nirs aan de schouwburgbrand van 1772, die meer pennen en penselen in beweging heeft gebracht dan alle andere Neder landse branden bij elkaar. een „verzoek aan de dichters en rijme laars om voortaan te zwijgen van het ver branden des schouwburgs te Amsterdam”. Overigens is dit „verzoek” zelf toch ook weer in dichtvorm gesteld. UIT DE VELE SCHRIFTEN op rijm en in proza, voor en tegen het toneel, is voor DE SCHOUWBURGBRAND van 11 mei 1772, waarin velen destijds de straffende hand Gods zagen jegens het toneel als een instelling van de duivel, heeft tot ver buiten Amsterdam on voorstelbare beroering gewekt. Die is niet alleen tot uiting ge komen in opgewonden preken van fanatieke dominees, maar ook in enige honderden pamfletten en rijmbrieven, in tal van tekeningen, gravures, aquarellen en dergelijke, waardoor de be hoefte van het publiek aan picturale voorstellingen al was de tijd van de persfotografen nog lang niet aangebroken ruimschoots kon worden gedekt. ïrschijn in 12.00 aan on betalin; ing pe „Is dit uw eerste samenwerking de Nederlandse Operastichting?” Jnderdaao maar het is niet de eerste keer dat ik met muzikale begeleiding werk, daar heb ik mij al veel vaker in verdiept. Het ideale theater is voor mij een coördinatie tussen muziek, beweging en tekst. Ik vind het een geweldige opga ve om met deze elementen aan het werk te gaan.” HILVERSUM. Nadat bij de eerste uitzending minister Udink het liet afwe ten hebben de makers van de Fred Ha- ché-show ook met de laatste aflevering van deze VPRO-produktie die donderdag wordt uitgezonden moeilijkheden gekre gen. TV-beroemdheden als Mies Bouw man en Koos Postema en politici als Van Mierlo, Den Uyl en Vonhoff wilden niet met Fred Haché op de canapé. Tenslotte hadden de samenstellers van de show besloten dan maar rollen door acteurs op de canapé te laten spelen. In de vijfde en laatste aflevering zou de acteur John Soer de rol van God spelen. Maandag echter besloot VPRO-hoofd Jan Blokker dat dit interview niet mag wor den uitgezonden. Alleen al de voorplaat van „Vrije Geluiden” van deze week (een staatsieportret van Fred Haché en Ba rend Servet met koningin Juliana in het midden) heeft de VPRO weer enige tien tallen leden gekost. Hitler, drie paar blote vrouwenborsten en een bloot mannelijk onderlijf zijn al riskante onderwerpen van de laatste uit zending. De VPRO vreest dat het onder werp God bij Fred Haché de TV-kijkers zo zeer zou hebben geschockeerd dat de beruchte rode streep nog dichter bij zou komen. Medesamensteller van de Fred Haché-show Gied Jaspers: „Nadat nie mand meer wilde, was God echt het enige dat we nog konden doen. God wilde wel maar nu wil de VPRO weer niet.” de mij uit om een repetitie bijte wonen en was bereid verschillende vragen te beantwoorden. VS® Maak er snel en eftektlef een eind aan. U zult merken dat de Pedosanpleister de oplossing is,,waarop u zo lang hebt gewacht. UNICURA N.V„ AMSTERDAM Alleen Ruudvan Hemert (regisseur in vaste VPRO-dienst) meent dat het bestaan van de VPRO nooit door een dergelijk onderwerp in gevaar mag komen. Gied Jaspers, Wim van der Linden en Wim Schippers geven als hun mening: „Wij zien zeker na dit incident geen enkele reden meer om ooit nog met deze show, die op ijzige eenzame hoogte staat tussen alle programma’s in Europa, volgend sei zoen nog door te gaan.” Het item met Fred Haché op de canapé was al in verzachte vorm opgenomen. Tenslotte zou namelijk blijken dat God eigenlijk een gek was. Deze gek zou zeggen: „De vorige keer toen ik Napoleon was geloofde ook al niemand mij.” HAMBURG (DPA). De jaarlijkse Joost-van-den-Vondelprijs van de Ham- burgse stichting FVS is dit jaar toegekend aan professor dr. H. K. Gerson van de Groningse universiteit. De prijs, waaraan een bedrag van 10.000 mark is verbonden, wordt verleend we gens culturele verdiensten bij toerbeurt aan een Vlaming, een Nederlander en een Duitser. Professor Gerzon krijgt de prijs voor zijn werk op het gebied van kunstonder- zoek en in het bijzonder voor hetgeen hij heeft gedaan tussen Duitsers en Nederlan ders na de tweede wereldoorlog. Professor Gerson is directeur van het Kunsthistorisch Instituut van de Rijksuni versiteit Groningen. Hij werd op 2 maart 1907 in Hamm (Westfalen) geboren. Een oude gravure van de schouwburgbrand, voorstellen de het publiek op de Keizersgracht. de tentoonstelling een bescheiden keus ge daan. Men vindt daarbij exemplaren, waar bij de makers het jaartal van de ramp op kunstige manier in de klinkers en mede klinkers van hun gerijmel hebben ver werkt. Er is een gedicht in de vorm van een grafsteen, met de titel „eer-zuyl of graf-naalt opgerigt ter gedagtenis van den beroemden heer Cornells Rauws”, de toen malige stadsarchitect, die bij de brand was omgekomen; een ander met de titel „Dicht- lievende gedagten op de puinhoop des Am- sterdamschen Schouwburgs”, waarin de auteur tot de conclusie komt dat „geeni christen zoekt het wulps toneel”, want „de schouwburg kan geen deugden voeden”. Maar ook een schriftuur die men als een ware wanhoopskreet bij het verschijnen van die ontelbare lierzangen, treurgalmen, tijdverzen enz. kan beschouwen, namelijk LONDEN (AP) Paul McCartney heeft insdag bekend gemaakt dat de Beatles tot overeenstemming zijn geko men over de verdeling van het fortuin in vier gelijke delen om een einde te maken aan de bittere vete tussen hen. Wettelijke complicaties staan echter een oplossing in de weg. Paul McCartney is vorig jaar een pro ces tegen de andere drie Beatles begonnen om een einde té maken hun samenwer king, die naar schatting een bedrag van 20 miljoen pond heeft opgebracht. De voormalige Beatle heeft nu een nieuwe groep Wings, waarin zijn Ameri kaanse vrouw Linda Eastman, piano en banjo speelt. AMSTERDAM. Bij Paul Brandt in Amsterdam is dinsdag onder zeer grote in hoofdzaak buitenlandse belangstel ling begonnen met een veiling van kunst uit verschillende particuliere collecties. Het betreft onder meer oude schilderijen waaronder Hollandse en Vlaamse meesters en werken uit de romantische «chool. Een stilleven van Jan Davidsz de Heem bracht ƒ124.000 op. Een schilderij van Isaaac van Ostade, getiteld „De Smid” ging voor 68.000 van de hand. Voor een bloemstilleven van Jan Brueghel werd 44.000 betaald en voor een Jan Steen, getiteld „Het Liefdespaar” 45.000. Op een vier dagen durende prenten- en boekenveiling bij Mak van Waay in Am sterdam hebben twee aquarellen van Wil lem Maris, melkende boeren in een weide, dinsdag respectievelijk 3.880 en ƒ4.550 opgebracht. Er was een uiterst geanimeer de stemming op de veiling en er werden boge prijzen betaald. „Welke werken hebt u geregisseerd?" ,De Perzen en Prometheus van Aeschy lus, de Bachanten van Euripides en bij de Nederlandse Comedie „De Vrek” en „De Spaanse Brabander.” OP DE TENTOONSTELLING zijn heel wat van die afbeel dingen te zien, allereerst van de in 1665 gebouwde schouwburg, zoals die er tot op de dag voor de brand heeft uitgezien, met zijn imposante decors van schilders als De Lairesse en Cornells Troost, dan sensationele impressies van de vuurzee waarin het gebouw onderging en waarbij 18 mensen de dood vonden en ten slotte sombere beelden van de geblakerde ruïne, die er van het eens zo indrukwekkende theater was overgebleven. Maar daar mee houdt het nog niet op; want fotograaf Kors van Bennekom heeft op verzoek van het Toneelmuseum de voormalige plek des onheils in zijn tegenwoordige toestand in beeld gebracht: Het oude poortje dat in tact is gebleven en nu dient als toegang tot het Rooms Katholiek Armenkantoor, de binnenplaats met de muur en de vensters van de regentenkamer, die nog voor een groot deel gerestaureerd kon worden, en zelfs enige van de oude zolderbalken die niet alleen het vuur hebben weerstaan, maar zelfs twee eeuwen later hun oude functie nog vervullen. ER ZIJN ook nog andere herinneringen, zoals een stukje van het geborduurde voorgordijn, waarschijnlijk door een sou venir jager gevonden en bewaard, ver schroeide bladzijden van een treurspel- tekst, gravures van de decors die op de avond van de ramp werden gebruikt, een paar toneelkostuums waarvan de Rococo stijl destijds geen bezwaar was om er Griekse en Romeinse helden en heldinnen in te laten optreden, en enige kijkkastjes primitieve voorlopers van de televisie waarin men een afbeelding van de bran dende schouwburg „net echt” voor zijn ogen kreeg. tot nu toe MOSKOU (AP) De Amerikaanse pia nist Van Cliburn zal op 19 mei in Moskou arriveren voor een toernee door de Sovjet Unie om acht concerten te geven. Een woordvoerder voor het Russische staatsconcertagentschap Goskonsert zei dat Van Cliburn zijn toernee op 23 mei zal openen met een solo-optreden in de grote zaal van het Moskouse conservatori um, dat zal worden bij gewoond door de Amerikaanse president Nixon, die dan een bezoek aan de Sovjet Unie brengt. Van Cliburn heeft al eerder toernee» door de Sovjet Unie gemaakt en is zeer geliefd bij het Russische publiek. „Le Renard” (De Vos) en „l’Histoire du Soldat” (het Verhaal van de Soldaat) zijn ontstaan tijdens de eerste omwenteling in zijn werkmethode. Na zijn balletten met een grote orkestbezetting werd hij on weerstaanbaar aangetrokken door de charme van het kamerorkest. De eerste schetsen voor „Le Renard” zette Strawins ky in 1916 op papier, maar hij kon er niet toe komen om deze kleine komische opera te voltooien. Hij werd meer aangetrokken door het ontwerp voor zijn ballet „Les Noces”. Hij had in Charles Ramuz een vriend en tekstdichter gevonden, die hem bij zijn werk inspireerde en met wiens hulp hij verhalen uit de Russische folklo re in het Frans vertaalde. Toen hem het verzoek bereikte van prinses Edmond de Polignac om een werk te schrijven voor een klein theater met begeleiding van kamerorkest, hervatte hij zijn arbeid aan „Le Renard” bijgestaan door Ramuz. Stra winsky noemt „Le Renard” een „kluchtig spel om te zingen en te dansen”. De partituur is voorzien van de volgende aanwijzingen: „Het spel wordt gespeeld door clowns, dansers of acrobaten, bij voorkeur op een toneel van planken en kisten op schragen, het orkest zit op achtergrond. De acteurs blijven steeds op het toneel. Zij maken hun entree op de tonen van een marsmu ziekje, dat dient als inleiding en zij gaan op dezelfde wijze af. De acteurs spreken niet. De zangers, twee bassen en twee teno ren, staan tussen de orkestleden.” De orkestbezetting bestaat uit: fluit, ïngelse hoorn, es-klarinet, fagot, twee hoorns, trompet, strijkkwartet en slag werk, waaraan een Hongaars cimbalom is toegevoegd. Dit speeltuig, dat afkomstig is uit de zigeunerorkesten, is een trapezium vormig snaarinstrument. De metalen sna ren worden met klepelvormige stokjes bespeeld. Het vervult een belangrijke rol in dit werk. Het rondstappen van de haan wordt er ritmisch door gemarkeerd en het creëert een harmonisch verband tussen de verschillende scènes. De vos verschijnt en weet tot tweemaal toe de haan te verschalken. Beide keren wordt de haan gered door de kat en de bok. Tenslotte wordt de vos zwaar toege takeld en gedood en de overwinnaars voeren een vreugdedans uit. De regie van de opvoering door de Nederlandse Operastichting is opgedragen aan Erik Vos. Wetende, dat deze regisseur zijn onderwerpen met veel originaliteit en grote zorgvuldigheid benadert, heb ik mij met hem in’ verbinding gesteld. Hij nodig- UTRECHT. Dinsdagochtend is Frits Knol eerste concertmeester van het Utrechts Symfonie Orkest in zijn woning in Hilversum overleden. Hij was langdu rig ziek. Hij werd geboren 12 april 1922 en kwam bij het USO als concertmeester in dienst in 1947 „Hebt u „de Soldaat” al eerder ge daan?” „Acht jaar geleden met maskers het was een immense poppenkast, heel romantisch, heel grotesk en aangrijpend. De Vos regisseer ik voor het eerst. „Is uw opvatting sindsdien gewij zigd?” In principe niet, maar wel uiterlijk. Wij spelen beide stukken nu in een circus alsof het clownsnummers waren. Daarbij is de muziek slechts een middel om te onderstrepen, bij vlagen wordt de muziek volwaardig. Het is meer theater dan ope ra.” Benadert u de stukken toneel-tech- nisch?” „In zekere zin wel. Het moet in de eerste plaats een kijkspel zijn. De moraal moet tot de mensen doordringen. De vos is arm en moet dus slim zijn. De haan is dom en rijk. Toch komen de mensen in het geweer om de rijkaard te beschermen. De moraal van het spel van de soldaat is, dat de mens nooit zal kunnen leven als hij denkt door bezit gelukkiger te wor den.” „Denkt u dat het publiek het idee van nachtvoorstellingen zal aanvaar den?” Het publiek dat wij op het oog hebben, dat zijn de jongeren, zal zeker komen. Zij komen niet om een opera te zien, maar om iets van puur theater mee te maken.” „U wilt dus meer de kant op van het totaaltheater?” „Wij moeten terug naar de tijd van de komedianten, die het stuk zelf maken. Zij moeten kunnen improviseren om de men sen te ontmoeten die het avontuur zoeken, daarom laat ik beide stukken in het circus spelen. Zo iets stond Strawinsky ook voor ogen. Deze stukken horen thuis in een klein, experimenteel muziektheater. Het spel moet een absurde spanning heb ben de overdrijving moet prevaleren.” Het Verhaal van de Soldaat is ontleend aan een bundel sprookjes van Afanazyev. Strawinsky en Ramuz hebben samen het scenario gemaakt. Het verhaal is niet specifiek Russisch. Ook in de sprookjes van Grimm komen wij hetzelfde onderwerp tegen. De plaats van handeling kan ook in Duitsland, Frankrijk of Engeland liggen. Strawinsky heef# aan zijn muziek een universeel karakter gegeven. Hij maakte gebruik van totaal verschillende bronnen, zoals de Amerikaanse ragtime, de Argen tijnse tango, een Zwitsers fanfareorkest, een Spaanse pasodoble, koralen van Bach en de Weense wals. Alleen de melodie voor de viool van de soldaat heeft een specifiek Russische inslag. De muziek bestaat uit een aantal losse stukken, die samengaan met het verhaal dat door de verteller wordt voorgelezen, of met het spel dat door de acteurs wordt gespeeld. De nachtvoorstellingen vinden plaats in Den Haag in het HOT-Theater vrijdag- en zaterdagnacht 19 en 20 mei. In de hal van de Doelen in Rotterdam vrijdagnacht 26 mei en in Theater Carré in Amsterdam zaterdagnacht 27 mei. Aanvang 00.15 uur. Dirigent Edo de Waart, regie Erik Vos, decors en kostuums Niels Hamel. Zangers: Simon van der Geest, Bert van ’t Hoff, Lieuwe Visser en Tom Haenen. Spelers: Rein Edzard, Niek Pancras, Robert Prager en Henk Votel. De rol van de prinses wórdt gedanst door Yvonne Vendrig. In de pauze tussen De Vos en het verhaal van de Soldaat speelt het Nederlands Blazers ensemble het Octet van Strawinsky. Plaatsen kunt u bestellen bij de Ne derlandse Operastichting, Stadsschouw- ourg - Amsterdam, (a 5.). £2K£ Z£i >N£k.£NU66£N £R BU AMR.Ö BANK 3 N/£UW£ AV0NTW.EN VAN ONS.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 13